Henkilökohtainen goottivuodatukseni

Billy_Ray_Curys

En pukeudu kuin gootti, pukeudun rasittavan retroseksuaalisesti välittämättä oikeastaan mistään. Mustaa suosin lähinnä koska se ei hyppää silmille. Pitkä tukka minulla oli, kunnes huomasin hiusteni harvenevan päälaelta ja ennen Juice-lookkia päätin vetää kokonaan kaljuksi.

Musiikkimakuni koostuu kolmesta päätekijästä ja lukuisista pienemmistä tekijöistä. Päätekijät ovat extreme-metalli (death, black ja doom), suomalainen angstinen ja salaliittoteorioiden kanssa flirttaileva protesti-hiphop sekä suomirock, pienempinä punk, klassinen, elektroninen, iskelmä, country ja lähes kaikki muut musagenret lukuunottamatta poikapändejä. Kauhu/fantasia/scifi elokuvista, kirjoista ja peleistä pidän paljon, mutta toisaalta pidän myös kaikenlaisista muistakin elokuvista, peleistä ja kirjoista, tosi tapahtumiin perustuvista ja sotilaallisista, inhorealistisista ja vastaavista.

En siis ole kauhean gootti mieltymyksiltäni tai tyyliltäni. Silti pidän itseäni goottihenkisenä. Joskus muinoin elin yöllä päivän sijaan, nykyään enempi päivällä mutta ymmärrän yön kauneuden. Yö, pimeys ja synkkyys edustavat minulle kauneutta.

Jos minun tulisi luonnehtia itseäni yhdellä sanalla, se olisi romantikko. Romantiikan aikana asetettiin tukipilarit gootteudelle: Edgar Allan Poe kirjoitti kauhuteoksensa ja Wagner sävelsi musiikkinsa. Romantiikalla tarkoitetaan suuria tunteita. Yhdistän gootteuden helposti romantiikkaan: yksilöllinen kokeminen, tuntemukset ja tunteet nostetaan suureen asemaan, ei aina sitä kliinistä objektiivista hyötyä tavoittelevaa todellisuutta. Corto Maltesessa määritellään mielestäni hyvin romantikko: tämä tuijottaa tunteja syksyllä putoavien lehiten tanssia. Tämän yhdistän gootteuteen, ja asetan itselleni ja gootteudelle yhdistäväksi tekijäksi.

En ole tyyliltäni gootti lainkaan, silti sympatisoin gootteutta. Se ei näy minulle poelkkänä pinnallisten ihmisten tyylinä, jossa on saavutettava tietyt normit kuin koiranjalostuksessa ikään: se on mielentila, tapa elää ja katsella maailmaa. Nähdään synkkyydessä kauneutta ja osataan kulkea omia polkuja suurista massoista erillään.

Mutta tämä palsta on musa-alueella ja tämän tulisi käsitellä goottimusiikkia, johon lukisin itse todella laaja-alaisesti musiikkia, esim. niin wannabena pidetyn 69 eyesin (milloin vampyyrit eivät muka ole olleet goottia pinnallisessakaan merkityksessä), Elendin, Emilie Autumnin, Marilyn Mansonin, Murder dollsin, Type o negativen, Lacrimosan, Malice mizerin kuin nämä gootti-punkpänditkin. Vuodatukseni oli näin ollen turha ja väärällä alueellakin.

Tätä kirjoittaessa kuuntelin kahta pändiä, kummatkaan eivät ole goottia: Synestesia ja PMMP.

4

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Baahaas

      Noista luettelemistasi bändeistä ei yksikään ole goottia lähelläkään. Ehkä Elend on jotain neoclassical darkwavea.

      • Billy_Ray_Curys

        Pitkän vuodatuksen kirjoitin ja eka kommentti on musagenre pätemistä. Vielä niinkin vahvasti ilmaistuna ettei mainitsemistani pändeistä yksikään ole lähelläkään goottistylea. Vaikka nämä pändit/artistit eivät olekaan sitä puhtainta kasarigoottipunkkia, kyllä itse näkisin näiden olevan goottiväestön suosiossa. Nämä pändithän keimailevat kauhukulttuurin, gothic lolitan sekä viktoriaanisuuden ja romantiikan ajan kanssa siihen malliin että väitän pändien/artistien käyvän goottikulttuurista. Tai viimeistään pirun lähellä sitä.


      • Genretön punkki
        Billy_Ray_Curys kirjoitti:

        Pitkän vuodatuksen kirjoitin ja eka kommentti on musagenre pätemistä. Vielä niinkin vahvasti ilmaistuna ettei mainitsemistani pändeistä yksikään ole lähelläkään goottistylea. Vaikka nämä pändit/artistit eivät olekaan sitä puhtainta kasarigoottipunkkia, kyllä itse näkisin näiden olevan goottiväestön suosiossa. Nämä pändithän keimailevat kauhukulttuurin, gothic lolitan sekä viktoriaanisuuden ja romantiikan ajan kanssa siihen malliin että väitän pändien/artistien käyvän goottikulttuurista. Tai viimeistään pirun lähellä sitä.

        Kaikkia musagenrejä vaivaa ihmiset jotka on liian vakavia.
        Ei siitä jos ottaa asiat totisesti, mutta pitääkö ne ottaa myös noin kurjan haudanvakavasti.

        Mustat gootit on vaan hurjan hauskoja, ja söpöjä, tytöt(kun ne unohtaa kesähelteellä mököttää, ja hymy levittäytyy romantikon, ah niin mustan, kasvoille).:)


      • Bat man
        Genretön punkki kirjoitti:

        Kaikkia musagenrejä vaivaa ihmiset jotka on liian vakavia.
        Ei siitä jos ottaa asiat totisesti, mutta pitääkö ne ottaa myös noin kurjan haudanvakavasti.

        Mustat gootit on vaan hurjan hauskoja, ja söpöjä, tytöt(kun ne unohtaa kesähelteellä mököttää, ja hymy levittäytyy romantikon, ah niin mustan, kasvoille).:)

        Onko kukaan harrastanut seksiä goottipojan tai tytön kanssa kun tämä on hautonut itseään nahkavaatteiden alla kesäkuumalla festareilla. Huh huh Ei mitään romantiikkaa lisääviä parfyymejä löydy goottipojan tai goottitytön pöksyistä. Heh Heh.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4172
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      1642
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe