Parisuhteita VASTAAN

Nainen 29, sinkku

Mielestäni parisuhteissa elävät ihmiset ovat aina painimassa jonkun "pulman" kanssa; milloin on kyseessä pettämisepäily, milloin lapsen/lapsten ongelmat, milloin mikäkin tyhjänpäiväinen kina jostakin. Monet suhteet ovatkin kaaoksessa ja räjähtämispisteessä. Jotkut sinnittelevät huonossa suhteessa lasten takia jne.

Itselläni ei ole kokemusta mistään pitemmästä parisuhteesta. Yhdessä asuttiin mieskaverin kanssa nuoruudessa, mutta nyt aikuisena sanon:"EI KIITOS". Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta perustaa perhettä, enkä erityisemmin kaipaa ketään lähelleni. Työ ja ystävät tuovat merkityksen elämään. Nautin vapaudestani ja elän nautinnollista ja sisällyksellistä elämää. Miten te kestätte henkisesti, jotka olette suhteessa? Ihmettelen vaan...Ei pahalla. Mukavaa kesää:)

43

827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..jalkojesi alta jo heti alkumetreillä:

"Itselläni ei ole kokemusta mistään pitemmästä parisuhteesta. "

Elikkä mielipiteesi on vailla mitään ensikäden tietoa tai konkreettista faktaa...

Sama kuin jos joku alkaisi väittämään, että kaikki esim muslimit olisivat terroristeja tuntematta itse yhtä ainuttakaan kyseisen uskonnon edustajaa tai muutenkaan tietämättä itse uskonnosta OIKEASTI yhtään mitään...
      Miksi vaivautua kertomaan mielipiteestä joka ei perustu mihinkään?!

• Nainen 29, sinkku

Totta, ei itselläni kokemusta varsinaisesti olekaan, mutta mitä on nähny lähiympäristössä jne. niin ei edes vaivaudu moiseen. Eipä ne parisuhteet elämänpituisia tahdo nykyään olla, lehdistä ja joka tuutista tulee näitä "epäonnistumistarinoita". Ei mielipiteeni nyt sen kummemmin perustukaan mihinkään, kunhan kertoilen.

• Nellee, 29,parisuhteessa
        Nainen 29, sinkku kirjoitti:

Totta, ei itselläni kokemusta varsinaisesti olekaan, mutta mitä on nähny lähiympäristössä jne. niin ei edes vaivaudu moiseen. Eipä ne parisuhteet elämänpituisia tahdo nykyään olla, lehdistä ja joka tuutista tulee näitä "epäonnistumistarinoita". Ei mielipiteeni nyt sen kummemmin perustukaan mihinkään, kunhan kertoilen.

Mitäpäs sitä puolustelemaankaan tai ihmettelemään toisten valintoja, jokainenhan saa tehdä niinkun omalla elämällään haluaa... ei kai kaikki parisuhteet sentään ole yhtä ongelmien kanssa painimista? Luulene ttä ihminen on sellainen olento, että olipahan yksin tai yhdessä niin ongelmien määrä on vakio.

Parisuhde tuo turvaa ainakin minulle, ehkä joku tarpeeksi vahva ihminen ei sellaista turvaa kaipaa. Veikkaanpa minäkin että huonoja suhteita on todella paljon, eikä sellaiseen kannata kenenkään jäädä vain seurustelemisen riemusta. Toki yksin jääminen voi olla monesti jopa surullisempaa, kuin itse eroaminen. Näin ainakin itse koin kun edellinen avoliittoni päättyi.

Oletko sinä onnellinen yksin? Jos olet niin se on tosi hieno juttu. Moni ei ole onnellinen ei yksin eikä yhdessä. Onni on sisäinen olotila eikä ulkoisten tekijöiden summa.

• Nainen 29, sinkku
        Nellee, 29,parisuhteessa kirjoitti:

Mitäpäs sitä puolustelemaankaan tai ihmettelemään toisten valintoja, jokainenhan saa tehdä niinkun omalla elämällään haluaa... ei kai kaikki parisuhteet sentään ole yhtä ongelmien kanssa painimista? Luulene ttä ihminen on sellainen olento, että olipahan yksin tai yhdessä niin ongelmien määrä on vakio.

Parisuhde tuo turvaa ainakin minulle, ehkä joku tarpeeksi vahva ihminen ei sellaista turvaa kaipaa. Veikkaanpa minäkin että huonoja suhteita on todella paljon, eikä sellaiseen kannata kenenkään jäädä vain seurustelemisen riemusta. Toki yksin jääminen voi olla monesti jopa surullisempaa, kuin itse eroaminen. Näin ainakin itse koin kun edellinen avoliittoni päättyi.

Oletko sinä onnellinen yksin? Jos olet niin se on tosi hieno juttu. Moni ei ole onnellinen ei yksin eikä yhdessä. Onni on sisäinen olotila eikä ulkoisten tekijöiden summa.

Ei varmaan kaikki parisuhteet olekaan mitään kokoaikaista ongelmien kanssa painimista, toki voivat antaa kummallekin tyydytystä jne. Yksin eläminen ei ole mielestäni surullista, se on vaan elämäntapa. Itselläni siihen eivät kuulu edes ns. seksisuhteet, niinkuin joillakin ihmisillä, joilla on kokoaikainen seksinpuute, heh. Elämäni koen tyydyttäväksi ihan ilman ketään. En kaipaa hellyyttä, en läheisyyttä, en mitään sen suuntaista. Hetero olen ja hyvännäköinen, olen ehkä vaan liian kyllästynyt odotuksiin jne. Olen nähnyt epäonnistuneita parisuhteita lähipiirissäni, eroja, itsemurhiakin.

Olen onnellinen yksin. Se on kyllä ihan hyvä asia. Olen kasvanut kuitenkin niin vahvaksi persoonaksi, että heikommat juoksevat karkuun(vitsi).

• Mies 29, sinkku

En voisi olla enempää samaa mieltä avausviestin kanssa. Vaikka vastakkaista sukupuolta edustankin on asenteeni parisuhteeseen täysin sama. Eikä kyse ole siitä, että olisin jotenkin vasten tahtoani jäänyt ilman parisuhdetta.

Itsekään en lähipiiristäni tiedä yhtään oikeasti onnellista parisuhdetta. Kaverini, jotka seurustelevat, kinaavat aina jostakin, kun olen esim. kyläilemässä heidän luonaan. Koko ajan jotain pettämis- ja jättämisepäilyjä. Myös vanhempani ovat riidelleet milloin mistäkin koko sen ajan, kun olen olemassa ollut. Suvussani on myös lukuisia avo- ja avioeroja. En hakemallakaan yhtään onnellista parisuhdetta löydä tuttavapiiristäni tai suvustani.

Elämä yksin on simppeliä. Helvetin simppeliä. Ja vapaus on todella nautittava asia. Voi mennä ja tulla kuten haluaa. Mikään ei kahlitse, ei sido. Minulle tämä elämäntyyli sopii parhaiten.

• Nainen 29, sinkku

Kun elämässään on joitain asioita nähny tarpeeksi, niin sitä ottaa sen mukaisen asenteen. Tämä pätee omalla kohdallani parisuhteisiin, mutta okei, kukin meistä taplaa tavallaan. Täytyy vielä todeta että suhteet on p....TÄ

• ei sovi sinkkuus

Kun elämässään on joitain asioita nähny tarpeeksi, niin sitä ottaa sen mukaisen asenteen. Tämä pätee omalla kohdallani parisuhteisiin, mutta okei, kukin meistä taplaa tavallaan. Täytyy vielä todeta että suhteet on p....TÄ

Mielipiteensä kullakin. Yksin eläminen ei sovi kaikille. Sama koskee esim. matkustelua yksin. Itse koen sen tylsäksi, jopa ahdistavaksi. Tarvitsen viihtyäkseni sitä, että voin sanoa jollekin, että onpas täällä mukavaa ja upeita nähtävyyksiä. Samoin normaalissa elämässä tarvitsen ihmisen johon peilata omia iloja ja surujani, jotta oikeasti voin olla onnellinen tai selvittää murheeni. Myös ystävät auttavat tässä asiassa, mutta ystävät eivät ole aina siinä lähellä sinua varten. Heillä on myös oma elämänsä. Parisuhteessa oman elämän saa jakaa jonkun kanssa ja samalla saa astua jonkun toisen maailmaan. Se on kaikkine suruine ja murheineenkin ihanaa ja rikastavaa.

• väite sinkulta

>Minä ainakin tiedän hyvin monta onnellista parisuhdetta.Erojakin tulee,mutta yleensä
      jotka ovat parisuhteessa olleet,hakeutuvat uudelleen siihen.Itse lasken posiitiviseksi
      hyvin monia asioita,joita voi yhdessä keskustella ja onhan se toisen kainalo,johon
      takertua.Tietenkin sinä sinkkuna joudut hakemaan irtonumeroita,kun kutina alkaa.
      Sexihän luonnollisesti kuuluu asiaan,lähes jokaisella....

• Nainen 29, sinkku

Et tiedä oman käden onnesta mitään:D
        Suhteeseen useasti ajaudutaan, ja harvat niistä kestää. Nähty on. Kyllä ihmisen pitäisi pärjätä yksinkin, eikä kokoajan ajautua parisuhteesta toiseen. Menee vaikka seksikauppaan;)

• Muttamuttamutta

Minusta on hienoa, että ihmiset tuntevat itsensä sen verran hyvin, etteivät väkisin ala parisuhteeseen, jos se ei omalta tunnu. Ei pidäkään elää aina niin kuin muutkin, vaan tehdä omat valinnat.

Täytyy kyllä sanoa, että omassa parisuhteessa ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Ei siis ole tapeltu tai epäilty mitään. Toki meillä ei ole lapsia. Lasten kanssa nyt on aina oma hommansa ja tunteet voivat tulistua. Mutta niinhän se on yksinhuoltajillakin, joskus keittää yli, vaikka ei ole edes parisuhteessa. Ongelmian määrä taitaa olla vakio, on parisuhteessa tai ei.

Mulle kumppani on paras ystävä, rakastaja ja perhe. Omaa elämää on ja pitääkin olla. Koko ajan ei kyhnötetä kylki kyljessä. Silti on ihanaa nukahtaa toisen lämpöön ja tietää, että maailmassa on ainakin yksi ihminen, joka pitää aina puoliani, hoitaa kun olen sairas, ymmärtää kun on huono päivä ja tukee kun on vaikeaa. Lisäksi itse tietää, että antaa toiselle kaikkensa, tuli mikä tuli.

• ihme hiippari

Ei mulla vain ole aikaa kyttäillä muiden ongelmia.

Parisuhteessa 20 vuotta yhtä kyytiä,.

• opettaa...

"Miten te kestätte henkisesti, jotka olette suhteessa? Ihmettelen vaan..."

Tuon voisi kysyä samoin toisinpäin: miten te kestätte, kun ette ole suhteessa?

Minä olisin suorastaan yksinäinen, sillä aviopuolisoni on paras ystäväni ja rakastettuni. Hänen kanssaan on mukava jakaa hyvät ja vähemmän hyvät asiat. On ihanaa herätä, kun toinen on vieressä. Ja silti molemmilla on omiakin menoja ja harrastuksia. En tunne olevani mitenkään vankilassa, vaikka naimisissa olenkin.

Mitä kenellekin sitten tarkoittaa nautinnollinen ja sisällyksellinen elämä..? Kai sitä on monenlaista! Minä en kaipaa mitään ulkoisia hienouksia, matkoja tai jotain erikoisuuksia. Ei niillä tee loppujen lopuksi yhtään mitään! Tässä elämän melskeessä kaikkein tärkeimmiksi asioiksi ovat nousseet rakas ja uskollinen puoliso ja hyvät välit läheisimpiin ihmisiin. Kaikenlainen turha humputus on vain näyttämistä varten. Että joillakin olisi elämässä jotain "sisältöä", jolla elvistellä muille.

Miten sitten, kun ystävät perustavat perheet? Onko heillä sitten aikaa sinulle samalla tavalla? Entä jos työ yhtäkkiä loppuukin? Tai jos kenties sairastut vakavasti? Kuka on rinnallasi silloin?

...Ihmettelen vaan. Ei pahalla. Mukavaa kesää sinullekin! :)

• Nainen 29, sinkku

Tuota kysymääsi asiaa monet pariskunnat lähipiiristäni ihmettelevät. Kyselevät että joko oot löytänyt kumppanin tms. Ei sitä oikein kehtaa vastata, että ei ole mitään aikomustakaan vakiintua, perustaa perhettä. Vaikka lähipiirissäni on tapahtunut eroja ja itsemurhiakin, niin kaikki ei tunnu ymmärtävän, että parisuhteet ovat riskaabeleja.

En tunne itseäni yksinäiseksi. Minulla on onneksi erittäin laaja ystävä/tuttavapiiri, aikaa vievä työ(onneksi nyt lomaa) sekä paljon harrastuksia. Tätä tarkoitan nautinnollisella ja sisällyksellisellä elämällä. Mielestäni on vahvuutta elää yksin, kulkea omia polkujaan, oppia tuntemaan itsensä ihmisenä. Suhteessa monesti taipuu toisen tahtoon tai kuuntelee toisen näkemyksiä tai tekee toisen halun mukaan. Kompromisseja tulee eteen. Ehkä olen ihminen, joka ei tahdo alistua/taipua kenenkään tahtoon, ihminen joka nauttii siitä kun on oman elämänsä herra.

Monet ystävistäni ovat perheellisiä. Heillä on aikaa minulle, jos sitä pyydän. Lapset oavt jo koulluikäisiä, joten heilläkin on vapaa-aikaa. Minullahan siitä ei ole puutetta. Omaan koulutuksen, joten vaikka nykyinen työ menisi alta, saan uuden aikanaan, joten no problem. Tietenkin tuo sairastuminen olisi ikävää, mutta onhan sairaalassa hoitohenkilökunta tukena. Kesää:=)

• Miesmies

Tuota kysymääsi asiaa monet pariskunnat lähipiiristäni ihmettelevät. Kyselevät että joko oot löytänyt kumppanin tms. Ei sitä oikein kehtaa vastata, että ei ole mitään aikomustakaan vakiintua, perustaa perhettä. Vaikka lähipiirissäni on tapahtunut eroja ja itsemurhiakin, niin kaikki ei tunnu ymmärtävän, että parisuhteet ovat riskaabeleja.

En tunne itseäni yksinäiseksi. Minulla on onneksi erittäin laaja ystävä/tuttavapiiri, aikaa vievä työ(onneksi nyt lomaa) sekä paljon harrastuksia. Tätä tarkoitan nautinnollisella ja sisällyksellisellä elämällä. Mielestäni on vahvuutta elää yksin, kulkea omia polkujaan, oppia tuntemaan itsensä ihmisenä. Suhteessa monesti taipuu toisen tahtoon tai kuuntelee toisen näkemyksiä tai tekee toisen halun mukaan. Kompromisseja tulee eteen. Ehkä olen ihminen, joka ei tahdo alistua/taipua kenenkään tahtoon, ihminen joka nauttii siitä kun on oman elämänsä herra.

Monet ystävistäni ovat perheellisiä. Heillä on aikaa minulle, jos sitä pyydän. Lapset oavt jo koulluikäisiä, joten heilläkin on vapaa-aikaa. Minullahan siitä ei ole puutetta. Omaan koulutuksen, joten vaikka nykyinen työ menisi alta, saan uuden aikanaan, joten no problem. Tietenkin tuo sairastuminen olisi ikävää, mutta onhan sairaalassa hoitohenkilökunta tukena. Kesää:=)

Niin noh, on niitä muitakin sairauksia kuin niitä, joita hoidetaan sairaalassa. Suurimmassa osassa kun ollaan siellä kotona huonossa kunnossa. Vaikkapa ms-tauti, reuma, syövästä toipuminen, paha astma jne. Että ei ole hääviä, kun ei pääse ite ees kauppaan ja kunta ei kotipalveluja tue.

• ja parisuhteesta.
        Miesmies kirjoitti:

Niin noh, on niitä muitakin sairauksia kuin niitä, joita hoidetaan sairaalassa. Suurimmassa osassa kun ollaan siellä kotona huonossa kunnossa. Vaikkapa ms-tauti, reuma, syövästä toipuminen, paha astma jne. Että ei ole hääviä, kun ei pääse ite ees kauppaan ja kunta ei kotipalveluja tue.

On aika yleistä, että mies hylkää naisen jos nainen sairastuu tai loukkaantuu onnettomuudessa. Miehet eivät kestä sellaista tilannetta.

Naiset pääsääntöisesti tukevat miestään vaikeissa tilanteissa.

Eli naisena olen ihan samaa mieltä kuin aloittaja siitä, että pitää pärjätä tarvittaessa yksin.

• Miesmies
        ja parisuhteesta. kirjoitti:

On aika yleistä, että mies hylkää naisen jos nainen sairastuu tai loukkaantuu onnettomuudessa. Miehet eivät kestä sellaista tilannetta.

Eli naisena olen ihan samaa mieltä kuin aloittaja siitä, että pitää pärjätä tarvittaessa yksin.

Tottakai pitää pärjätä yksin, koska olemme kaikkai loppupelissä yksin, toinenhan voi kuolla. Mutta ei tarvitse, jos on hyvä parisuhde ja siinä olleen yhdessä myötä ja vastamäessä. On paljonkin miehiä, jotka pysyvät vaimonsa tukena sairaudessakin.

Meitä on moneen junaan. Jos jollain menee huonosti, voi toisella mennä hyvin. Esimerkiksi juuri parisuhteessa. Ja jos ei edes aio parisuhteeseen ei voi ikinä tietää, millaista se parhaimmillaan on.

t. erittäin onnellinen aviomies

• Nainen 29, sinkku
        Miesmies kirjoitti:

Tottakai pitää pärjätä yksin, koska olemme kaikkai loppupelissä yksin, toinenhan voi kuolla. Mutta ei tarvitse, jos on hyvä parisuhde ja siinä olleen yhdessä myötä ja vastamäessä. On paljonkin miehiä, jotka pysyvät vaimonsa tukena sairaudessakin.

Meitä on moneen junaan. Jos jollain menee huonosti, voi toisella mennä hyvin. Esimerkiksi juuri parisuhteessa. Ja jos ei edes aio parisuhteeseen ei voi ikinä tietää, millaista se parhaimmillaan on.

t. erittäin onnellinen aviomies

Jokainen meistä on loppujen lopuksi yksin, elää parisuhteessa tai yksin. Kaikki eivät vaan välitä suhteista pätkän vertaa. Hyvä heille, joilla suhteet toimii, onnea vaan:)

• elämä..
        ja parisuhteesta. kirjoitti:

..opettaa-vastaa. :)

Varmasti on ihmisiä, jotka eivät kestä toisen sairastumista tai loukkaantumista. Ja toki useimmat meistä pärjäävät omillaankin, en kiistä sitä.

Tuo aihe tuli vain mieleeni, sillä sairastuin itse ja mieheni pysyi rinnallani koko ajan ja on rinnallani edelleen. Minulle mieheni tuki on ollut äärettömän tärkeää.

• Nainen 29, sinkku kirjoitti:

Onhan siinä riskinsä, parisuhteessa. Samoin kuin muissakin suhteissa. Ja kadun ylittämisessä ja pizzanpalan syömisessä. Voit joko päästä kadun yli kuten haluat tai litistyä, tai saada masusi täyteen tai tukehtua. Itsemurhia tekevät enemmän yksineläjät kuin avioliitossa elävät. Erityisen korostunut ero on miesten keskuudessa.

Jos haluat olla ilman kumppania, ja olet onnellinen sillä tavalla, niin hieno juttu! Mutta osittain perusteettomat ja liioitellut väitteesi parisuhteiden negatiivisuudesta kuulostaa lähinnä psykologiselta defenssiltä... mikä sekin on hieno juttu, psykologiset defenssit nimittäin, auttaa kummasti löytämään hyviä asioita omasta elämästä ja sysäämään syrjään huonoja. Pätee parisuhteellisiin ja -suhteettomiin.

• ,,,

Parisuhdeihmiset ovat heikkoja, vässyköitä ihmisiä. Ehkä lahjattomiakin. Eivät koskaan pysty itsenäistymään, vaan kun on lapsuudenkodista lähdetty, pitää se uusi tuki ja turva haalia väkisin jostakin. Ei ole rohkeutta eikä voimia elää yksin.

• Muttamuttamutta

Niin ja kaikkihan ovat ihan samanlaisia ja kaikki parisuhteessa oleva ovat nimenomaan parisuhdeihmisiä ei vain ihmisiä :)

Omakohtaisesti seurustelin ekan kerran 21-vuotiaana kun olin asunut yksin jo pari vuotta. Sitten oli neljän vuoden tauko ja sitten taas seurustelin. Kyllä mä olen ehtinyt elää yksin, miettiä elämään, tutustua itseeni ja itsenäistyä.

Mielestäni on kyllä tärkeää, että asuu joskus elämässään yksin ja tutustuu itseenäs ja siihen, mitä elämässään haluaa. Yleensä tällöin myös mahdollisella parisuhteella on paremmat selvitytymismahdollisuudet, kun kumpikin osaa olla myös itsekseen ja parisuhde on tahdon asia, ei mikään pakko.

• kuitenkin.

Joistakin miehistä tulee väistämättä mieleen etteivät he kykene elämään ilman "äitiä". Siis jos ei edes siivota osaa ruuanlaitosta puhumattakaan. Sellaisia tarinoita kun täältä lukee ettei mies tee kotitöitä, niin kyllä väistämättä tulee mieleen että nainen on äidin korvike sellaiselle tyypille.

Itse en kyllä sellaista miestä huolisi joka ei osaa kotiaan siivota tai ruokaa laittaa.

Naiset varmaan osaavat tehdä kotityöt kun oli jo pienenä pakko.

Osa parisuhteessa elävistä näyttäisi olevan jonkinasteisia läheisriippuvaisia olioita jotka eivät kestä olla yksin.

No, onhan niitä ihmisiä jotka eivät pääse yliopistoon opiskelaan kun eivät pysty olemaan yksin edes sen vertaa että saisivat kirjat luettua.

• ja itseriittoisia

Kyllähän juttu on niin päin että kun ensin roikutaan kotona äidin helmoissa aikuiseksi asti, niin sitten ei opita enää elämään toinen huomioiden ja jäädään yksin.

• Nainen 29, sinkku
        ja itseriittoisia kirjoitti:

Kyllähän juttu on niin päin että kun ensin roikutaan kotona äidin helmoissa aikuiseksi asti, niin sitten ei opita enää elämään toinen huomioiden ja jäädään yksin.

Ompa sinullakin väite! Ei pidä paikkaansa!

• kaikenlaista

Sellaista se on kun sitä erittyy.

• jokuvain-i

Itse olen nuori mies ja en koskaan ole ollut missään parisuhteessa enkä nyt koe oloani mitenkään erityisen ikäväksi tai stressaavaksi koska en ole vanhenemaan päinkään vielä, mutta kieltämättä olisi se vain kiva asia jos olisi joku nainen jonka kanssa voisin jakaa elämääni, mutta ongelmana on vain siinä, että olen kiinnostunut vain itseäni vanhemmista naisista ja olen aikalailla ujo ainoastaan aloituksien tekemisen suhteen vaikka tietäisin toisen olevan kiinnostunut.

• vesipeto

saa yhtä tärkeää parisuhteen ominaisuutta: Peiliä.

Jos sinulla on yhtään halua kasvaa ihmisenä, niin missään se ei onnistu niin hyvin kuin parisuhteessa, johon olet sitoutunut. Autiolla saarella voit olla minkälainen ihmishirviö tahansa, mutta et sitä välttämättä edes huomaa, ennenkuin sinulla on toinen ihminen vastassasi.

Monella tuntuu olevan luulo, että parisuhteen kesto on sama kuin parisuhteen laatu. Näinhän ei tietenkään ole. Olet ehkä liikaa ajatuksissasi tulevaisuudessa, ja odotuksissa, ilman että osaisit olla läsnä tässä ja nyt, suhteessa.

Kumppanin valinnassa kannattaa tietenkin olla tarkkana, että kummallakin olisi samanlaiset elämänarvot (hyvin tärkeää), ja ehkä saman suuntaiset tavoitteet. Sitten vain rakentamaan yhteistä seikkailua.

• Mies 29, sinkku

"Sinkkuna et saa yhtä tärkeää parisuhteen ominaisuutta: Peiliä."

No kyllähän omaa itseään ja omia elämänarvojaan voi peilata muissakin ihmissuhteissa, kuin siinä perkeleen parisuhteessa. Ihmissuhteita on paljon paljon muitakin. Parisuhde ehkä se syvin, mutta en sitten tiedä, kuinka tärkeää se "ihmisenä kasvaminen" on. Minulle ainakin on tärkeämpää se, että olen tyytyväinen. Sen verran kuitenkin jo ikää, että tiedän parisuhteen rajoittavan liikaa minun luonteellani varustetun ihmisen elämää. Saatan olla ihmishirviö (tosin mistään en sellaista ole kuullut), mutta varma olen, että viimeistään parisuhteessa muuttuisin ihmishirviöksi, kun vapaudesta puolet lähtisi. Ja huom, viimeinen lause hieman kärjistetty, joten siihen ei kannata liian terävästi tarttua.

• Nainen 29, sinkku
        Mies 29, sinkku kirjoitti:

No kyllähän omaa itseään ja omia elämänarvojaan voi peilata muissakin ihmissuhteissa, kuin siinä perkeleen parisuhteessa. Ihmissuhteita on paljon paljon muitakin. Parisuhde ehkä se syvin, mutta en sitten tiedä, kuinka tärkeää se "ihmisenä kasvaminen" on. Minulle ainakin on tärkeämpää se, että olen tyytyväinen. Sen verran kuitenkin jo ikää, että tiedän parisuhteen rajoittavan liikaa minun luonteellani varustetun ihmisen elämää. Saatan olla ihmishirviö (tosin mistään en sellaista ole kuullut), mutta varma olen, että viimeistään parisuhteessa muuttuisin ihmishirviöksi, kun vapaudesta puolet lähtisi. Ja huom, viimeinen lause hieman kärjistetty, joten siihen ei kannata liian terävästi tarttua.

Se osoittaa mielestäni vahvuutta ihmisessä, kun pärjää yksin. Elämällä on niin kauhean paljon annettavaa ja ihmisellä mahdollisuuksia edessään, ettei niitä (ainakaan itse) halua toisen ihmisen takia rajoittaa. Vapaus on kiehtovaa ja ihanaa.

• vesipeto

olet oikeassa että muistakin ihmissuhteista saat peilin, vaan et parisuhteen veroista. Miksi? Jos oikeasti panostat ja uppoat suhteeseen, et voi paeta siitä niin helposti. Et voikaan heti kääntää selkääsi, jos peilikuva ei miellytä. Ihmiset pelkää tätä kohtaamista niin paljon, että monet valitsevat kumppanikseen jonkun jota eivät "rakasta liikaa", jotta ei sattuisi. Noh, varmaan ei satu, mutta ei tunnu muutenkaan miltään. Naurettavaa pelleilyä mielestäni.

Ehkä voisit muodostaa parin tuon keskustelun aloittajan kanssa, tunnutte olevan samoilla jäljillä keskenänne. Ties vaikka synkkaisi muutenkin :)

• vesipeto

Se osoittaa mielestäni vahvuutta ihmisessä, kun pärjää yksin. Elämällä on niin kauhean paljon annettavaa ja ihmisellä mahdollisuuksia edessään, ettei niitä (ainakaan itse) halua toisen ihmisen takia rajoittaa. Vapaus on kiehtovaa ja ihanaa.

on tosiaan kiehtovaa. Ja sen tuleekin olla korkein ihmisarvo. Yksin pärjääminen osoittaa tosiaan vahvuutta. Harva siihen oikeasti pystyy, kaikki minun tapaamani ihmiset on aina jossain vaiheessa kuitenkin haikailemassa sen suhteen perään, vaikka kuinka suuren ääneen joskus ovat "vapautta" julistaneet.

Mielestäni ihmisen pitää ensin osata olla yksin, jotta hän voisi muodostaa tasapainoisen parisuhteen. Elämän paradokseja. Samalla tavalla monet sanoo, että pitää olla valmis ensin kuolemaan, jotta voisi todella elää.

Kun sitten otetaan kaksi tasapainoista ihmistä (harvinaisuuksia) ja pistetään heid't yhteen voi tulos olla paljon enemmän kuin osiensa summa. Yksin voi tehdä vain tietyn verran, kaksin voi saavuttaa paljon enemmän.

• sinkku, mies29v
        vesipeto kirjoitti:

olet oikeassa että muistakin ihmissuhteista saat peilin, vaan et parisuhteen veroista. Miksi? Jos oikeasti panostat ja uppoat suhteeseen, et voi paeta siitä niin helposti. Et voikaan heti kääntää selkääsi, jos peilikuva ei miellytä. Ihmiset pelkää tätä kohtaamista niin paljon, että monet valitsevat kumppanikseen jonkun jota eivät "rakasta liikaa", jotta ei sattuisi. Noh, varmaan ei satu, mutta ei tunnu muutenkaan miltään. Naurettavaa pelleilyä mielestäni.

Ehkä voisit muodostaa parin tuon keskustelun aloittajan kanssa, tunnutte olevan samoilla jäljillä keskenänne. Ties vaikka synkkaisi muutenkin :)

"olet oikeassa että muistakin ihmissuhteista saat peilin, vaan et parisuhteen veroista. Miksi? Jos oikeasti panostat ja uppoat suhteeseen, et voi paeta siitä niin helposti. Et voikaan heti kääntää selkääsi, jos peilikuva ei miellytä."

No miksi on niin helvetin tärkeää saada juuri nimenomaan se "parisuhteen veroinen peili"? Eikä minkään ihmissuhteen tarjoaman peilin näyttämää peilikuvaa voi noin vain paeta. Eihän se olisi ihmissuhde, tai sitten se päättyisi siihen paikkaan! Oli kyseessä sukulaisuussuhde, kaverisuhde, työkaverisuhde tai mikä hyvänsä, se peilikuva on ja pysyy, tai sitten pitää pistää välit poikki sukulaisiin, kaveriin tai ottaa hatkat työpaikalta.

Kuten sanoin, parisuhde on syvempi ihmissuhde kuin vaikkapa kaverisuhde, mutta miksi se suhteen syvyys on niin helkkarin tärkeää? Entä jos on ihmisiä, jotka yksinkertaisesti eivät kaipaa mitään syviä suhteita, sillä mitä syvempi suhde on, sitä vähemmän on itsenäisyyttä. Niin se vain on, vaikka kuinka yrittäisit kiistää.

• vesipeto
        sinkku, mies29v kirjoitti:

"olet oikeassa että muistakin ihmissuhteista saat peilin, vaan et parisuhteen veroista. Miksi? Jos oikeasti panostat ja uppoat suhteeseen, et voi paeta siitä niin helposti. Et voikaan heti kääntää selkääsi, jos peilikuva ei miellytä."

No miksi on niin helvetin tärkeää saada juuri nimenomaan se "parisuhteen veroinen peili"? Eikä minkään ihmissuhteen tarjoaman peilin näyttämää peilikuvaa voi noin vain paeta. Eihän se olisi ihmissuhde, tai sitten se päättyisi siihen paikkaan! Oli kyseessä sukulaisuussuhde, kaverisuhde, työkaverisuhde tai mikä hyvänsä, se peilikuva on ja pysyy, tai sitten pitää pistää välit poikki sukulaisiin, kaveriin tai ottaa hatkat työpaikalta.

Kuten sanoin, parisuhde on syvempi ihmissuhde kuin vaikkapa kaverisuhde, mutta miksi se suhteen syvyys on niin helkkarin tärkeää? Entä jos on ihmisiä, jotka yksinkertaisesti eivät kaipaa mitään syviä suhteita, sillä mitä syvempi suhde on, sitä vähemmän on itsenäisyyttä. Niin se vain on, vaikka kuinka yrittäisit kiistää.

"sillä mitä syvempi suhde on, sitä vähemmän on itsenäisyyttä"

Millä ihmeen logiikalla sinä tuohon päädyit? Valaise hieman. Eihän sielunmaisemasi jakaminen tarkoita, että annat samalla pois sen hallintaoikeuden. Enkä minäkään ole yrittämässä ottaa sinulta itsenäisyyttäsi pois :)

Parisuhteen veroinen peili vs. työkaveri peili. On sama kuin vertaisit satunnaista hölkkäilyä ja ammattimaista treenaamista keskenään. Eivät ole sama asia.

• hmm...

En tartu liian terävästi, mutta terävästi kuitenkin.
        Taitaa olla teräväpiirtoista ihannekuvaa luovaa juttua parisuhteesta meneillään.

°°et saa Peiliä.°°
        Ja minkälainen tämä peili on? Optisesti pintakuperatasokaksoiskoveramonikalvodiopteripari?

°°Ihmissuhteita on paljon paljon muitakin. °°
        Huonompia tai parempia peilejä. Parisuhdepeiliin tulee helposti jännitysvääristymiä, lämpörasituksia ym. vaikeaa.

°°kuinka tärkeää se "ihmisenä kasvaminen" on.°°
        On parisuhteita jotka ilmiselvästi kutistavat, erityisesti kalloa.
        Ensimmäinen edellytys on että se toimii ja toinen että se toimii hyvään suuntaan.

°°tiedän parisuhteen rajoittavan liikaa minun luonteellani varustetun ihmisen elämää. °°
        Totuus näyttää olevan ettei toisen perusoikeuksista usein välitetä mitään, eikä niitä edes ajatella. Näinollen parisuhde tekee lainsuojattomaksi!

°°kun vapaudesta puolet lähtisi. °°
        Rajoja kuvitellaan omassa päässä, kärttyillään elämisen kannalta pikkuasioista. Loukkaannutaan kuinka sattuu huvittamaan. Mielivalta on mieleistä valtaa. Ei juuri oikeustajusta kuvaa eikä suhteellisuustajuista peilikuvaakaan todellisuudesta, mikä EHDOTTOMASTI pitäisi olla jotta peilistä itsensä tunnistaisi.

Paskat mitään yksin pärjään, en tosiaan, mutta (alkuvaiheen jälkeen) parisuhteessa oikeasti menehtyy joutusampaa, valitettavasti.

• sinkku, mies29v.
        vesipeto kirjoitti:

Millä ihmeen logiikalla sinä tuohon päädyit? Valaise hieman. Eihän sielunmaisemasi jakaminen tarkoita, että annat samalla pois sen hallintaoikeuden. Enkä minäkään ole yrittämässä ottaa sinulta itsenäisyyttäsi pois :)

Parisuhteen veroinen peili vs. työkaveri peili. On sama kuin vertaisit satunnaista hölkkäilyä ja ammattimaista treenaamista keskenään. Eivät ole sama asia.

Kyllä sinäkin tajuat, että mitä kiihkeämpi, intensiivisempi, kokonaisvaltaisempi = syvempi suhde on, sitä pienempään rooliin yksillöisyys siinä jää. Tietenkin.

Työkaveripeili ja parisuhdepeili eivät ole sama asia, mutta koko ajanhan olen yrittänyt selittää, ettei niiden tarvitsekaan olla.

On se sinkkuus ihme punainen vaate monille ihmisille tässä yhteiskunnassa. Huooh...

• vesipeto
        sinkku, mies29v. kirjoitti:

Kyllä sinäkin tajuat, että mitä kiihkeämpi, intensiivisempi, kokonaisvaltaisempi = syvempi suhde on, sitä pienempään rooliin yksillöisyys siinä jää. Tietenkin.

Työkaveripeili ja parisuhdepeili eivät ole sama asia, mutta koko ajanhan olen yrittänyt selittää, ettei niiden tarvitsekaan olla.

On se sinkkuus ihme punainen vaate monille ihmisille tässä yhteiskunnassa. Huooh...

Pakko sanoa vielä loppuun ettei minulla ole mitään sinkkuutta vastaan.Päinvastoin. Yksinoleminen on hyvin tärkeä taito, ja itsekin sinkkuna viimeiset 3 vuotta, joten......

Halusin vain tuoda esille asian, jota ei sinkkuna oikein voi saada....

• ................

Ei riitä, että itse saat olla sinkku? Miksi haluaisit eliminoida muiden parisuhteet? Tätä en nimittäin käsitä. Itselleni ei ole tullut mieleenkään, että asetunpa nyt sinkkuutta vastaan, koska ne "kaikki on aina" sellasia ja tälläsiä.

Ja eikö se ole ihan hyvä, että jotkut ne perheetkin sun puolesta perustaa? Mikä ihmeen into ihmisillä on sekaantua asioihin, jotka eivät heille kuulu ja joista heillä ei edes ole omakohtaista kokemusta? Ja vain siksi, koska SINÄ et halua perhettä tai parisuhdetta.

Itse kestän henkisesti ihan hyvin, kaikkien parisuhteiden ei nimittäin tarvitse olla suurta draamaa. ;)

• Nainen 29, sinkku

Hei! Tarkoitukseni ei missään nimessä ole ollut parisuhteiden "eliminointi", kuten väität, vaan kysymyksenihän oli, että miten te kestätte, jotka olette suhteessa?
        Mitä tarkoitat eliminoinnilla??

Tottakai on hyvä, että on myös perheellisiä:) Ja sinkkuja:)

Suomi24.fi on palsta, jossa kaikilla kirjoittajilla on vapaus sanoa oma mielipiteensä. Pyydän suuresti ANTEEKSI, koska olet selvästi pahoillasi kirjoittelustani. Mukavaa kesää:=)

• Mies, avioliitossa

Hei! Tarkoitukseni ei missään nimessä ole ollut parisuhteiden "eliminointi", kuten väität, vaan kysymyksenihän oli, että miten te kestätte, jotka olette suhteessa?
        Mitä tarkoitat eliminoinnilla??

Tottakai on hyvä, että on myös perheellisiä:) Ja sinkkuja:)

Suomi24.fi on palsta, jossa kaikilla kirjoittajilla on vapaus sanoa oma mielipiteensä. Pyydän suuresti ANTEEKSI, koska olet selvästi pahoillasi kirjoittelustani. Mukavaa kesää:=)

Asia vaan menee niin, että ihmiset elävät, kuka mitenkin.
        Halu vakiintua on persoonasta kiinni, kuten sinkkuuskin.

• aviossa ja mies

Hyvä että olet onnellinen juuri nykyisessä tilanteessasi. Minulle työ tuo vain rahaa mutta perhe ja lapset ovat elämäni sisältöä, sekä vaimon kanssa parisuhteessa eläminen.

Elämääni sisältyy huolta ja murhetta milloin rahasta tai lapsista; se on elämää.

Kun ensikerralla näitä pohdit, niin on hyvä tuoda esiin myös ne suhteet joissa nauru raikaa ja onnellisuus näkyy. Asioilla on aina puolensa.

Niin ja vastaus kysymykseesi:kestän henkisestikin erittäin hyvin.

• horskoopis näyttelijätär

Olisin toisessa ammatinvalinnassa akateeminen näyttelijä,eniten tanssijana ja kuorossa laulamassa korkeita ääniä.
      Tykkään sitenmiten eniten aktimaisista ja repliikkimäisistä romanttisista kohtauksista oikeassa elämässä,mutta hepp,niitten täytyy olla oivaltavia ja vapauttavia.Naturalismia kenties?

• Mies, 32 vuotta

Yksin pärjää todella hyvin, ei ole akkaa nalkuttamassa.

• Khimaira

Mikäs siinä jos elo sinkkuna on mielekästä ja elämä tuntuu muutenkin olevan mallillaan. Enjoy, ei ole mitenkään keneltään muulta pois.

Tuo, että sinä liität parisuhteeseen vain ongelmat ja miksi tuo sana 'vapaus' kulkisi käsi kädessä vain yksin elämisen kanssa? Eipä ole hääviä kuvaa sinulla parisuhteesta kirjoittamasi ja kokemasi perusteella. Jos et osaa parisuhteessa nähdä myös niitä positiivisia puolia, niin sinä et ole kunnon suhdetta kokenutkaan etkä varmasti näin ollen voi ymmärtääkään mitä kaikkea (muutakin) sana 'parisuhde' voi pitää sisällään.

Kesää sinnekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3950
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2963
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2233
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      30
      1900
    5. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1770
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      23
      1762
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      53
      1667
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1537
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1491
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      8
      1485
    Aihe