Fillari hakusessa, ajot lähinnä työmatkat (10km / päivä) ja viikottaiset lenkit 10-50 km kerralla. Mökkimatkat sisältävät mäkisen ja kuoppaisen soratieosuuden, jolle en puhtaalla ihan maantiepyörällä lähtisi. Hybridi?
Hintahaitari 400-600 €, ilman joustohaarukkaa, mahdollisimman laadukkailla osilla (joista en oikein itse ymmärrä mitään). Onko levyjarrut hyvät, vai aiheuttaako enemmän työtä kuin hyötyä? Talviajoa ei tule.
Seuraavia vaihtoehtoja punnitsen:
Tunturi X300 koeajettu, ihan mukava fillari, tosin kun en ole aktiivisemmin ajanut moneen, moneen vuoteen niin vertailulähtökohdat ovat hieman heikot. Tämän saisin takatarakalla yht. 600 €. Tuossa erikoisuutena pikasäädettävä ohjainkannatin, kuinkahan kestää..? Osat ilmeisesti suht laadukkaat?
http://www.tunturi-bicycles.com/fi/tuotteet/hybrid/hybrid-naiset/x300-n/
Sitten netistä bongattu, koeajamatta Crescent Sport 314. Tietoja todella huonosti, edes Crescentin sivuilta ei löydy enää edellisvuosien mallien tietoja! Kuvan perusteella jäykkä haarukka (?) , tässäkin levyjarrut, tosin Alivio-vaihteet taitavat olla huonommat kuin Tunturin Deoret..? Hinta kohdallaan.
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=550
Tuleeko teille mitään mieleen, joka sopisi kriteereihin ja hintahaarukkaan?
Rossanosta haaveilen, sitä mulle suositeltu, mutta Premiumissakin liikaa hintaa -- tai sitten pitää odotella ensi kesään.
Peursfillari työmatkoille ja lenkeille
22
4626
Vastaukset
- Apache1
Työmatkakäyttöön jonkun ootas.. käyn parvekkeella katsomassa romuani :)
Näkyy olevan Yosemite Bridaveil... Ajomukavuutta siitä ei ole. Lisäksi etuiskarit eivät pehmennä mitään. HIntaa tuolla oli 3 vuotta sitten 399Eur. Suosittelen työmatkakäyttöön mukavuusfaktorilla varustellun fillarin. Bilteman fillarit eivät juurikaan omaa mukavuuksia.
Säästin kuitenkin tuolla 800 euroa vuodessa työmatkoina.
Ostin myös Bilteman tandemin aikoinaan.. Pinnat lensivät vanteista jo ekan kuukauden sisällä... Surkiaa.... Tuon bridaveilin vanteet ovat kyllä hyvät sekä likvidoin siitä jo XT-vaihdepakan nykyiseen tandemiini. Tandemiani olen välillä käyttänyt duunimatkafillariuna.... Tulee ainakin katseita duunikavereilta ja ajonautintoa:) - alkup. Maantiepyöräilijä
Jotain tuollaista kannattaa harkita:
http://www.nishiki.fi/mallisto/kilpa/criterium/
Jos haluat pyörän joka käy myös talvella, niin sitten retkipyörä tai crossari.- alkup. Maantiepyöräilijä
Laitetaan vielä TREK:n varsinainen työmatkapyöräksi kehitetty malli tänne mukaan. Ainakin 2008 mallia on maassa joitakin yksilöitä.
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/portland/portland/
Vähän vastaava on SALSA:n Casserolli
http://www.salsacycles.com/casserollComp08.html
Itse ajan aavistuksen pidempää työmatkaa välillä ihan perus maantiepyörällä. Se on myös hyvä lenkkipyörä, vaikka ei ole mikää hirveä hipo :D
http://velosport.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=204&products_id=1079
Meillä työnantaja on osoittanut pyörille tilan lukitusta ja kameravalvotusta paikasta, mitä kaiketi voi pitää sellaisena perusjuttuna tänä päivänä.
- fillaristi mies-81
Aiot siis hommata yhden pyörän sekä työmatka-ajoon että lenkkikäyttöön. Mieluummin maantiekelpoisen siis.
Maastopyörä voidaan jättää suoraan pois, yksi hiekkatieosuus ei tee tarvetta maastopyörälle tässä kohtaa. Etkä halua puhdasta maantiepyörääkään, enkä sellaista kippurasarvella suosittelekaan.
Miten olisi Fitness-pyörä? Fitness-pyörä on maantiepyörä suoralla sarvella ja hieman leveämmällä renkaalla kuin kilpapyörissä. Esimerkiksi Tunturi F600:seen saa 32 renkaan heittämällä kiinni jos haluaa. Tosin F600-mallia et saa enää mistään koska se on korvattu huonommalla RX-600 mallilla. Sensijaan Niskahikiltä, Bianchilta ja mm. Meridalta saa vastaavia malleja.
Itse ajelen siis mainitulla Tunturi F600-mallilla. Kumien jatkuva puhkeaminen oli kaupunkiajossa ja hiekkatiellä ongelma siihen asti kunnes vaihdoin Kendan kumit Schwalben pistosuojattuihin maantiekumeihin. Muuten F600 on ollut oikein kiva ajettava. Pyörään on tulossa vaihtokiekot ja kumit sekä triathlonkahva. Tiagran sarja vaihtuu jossain vaiheessa Dura-aceksi.
Harkitse vaihtoehtoja ja osta sellainen pyörä, jossa on mahdollisimman korkealaatuiset komponentit. Lisäksi pyörän täytyy istua käyttötarkoitukseensa, ettei tule hutia. Työmatka-ajoon löytyisi sellainenkin pyörä kuin Cannondale Badboy 700, joka on mielenkiintoinen yhdistelmä fitness-pyörää ja maastopyörää. Ehdottomasti hankin ko. pyörän jossain vaiheessa ihan kokemuksenkin vuoksi.- Apache1
Itse valitsin fillarin väärin, tai siis menin väärään liikeeseen ;) Noh, eteen se kulki, oli jopa ohjautuva etupyörä--- Muuta positiivista siinä ei ollutkaan, eiku.. .Vanteet ovat hyvät. harmi vain ettei mulla ole yhtään 28" fillaria talossa. Tandemissakin 26" Ehkä ne menee jos vähän tunkee :) Tuo biltema-romu oli pelkkä duunimatkafillari, ruma kankea....
Anyway, 10 km työmatka menee lähes fillarilla ku fillarilla. Talvella sitten on asia erikseen. Kahden nastarenkaan ostaminen maksoi 110 neuroa elikä kolmanneksen bilteman romusta.
Paljonko tuon Cännärin hinta on hesassa? Itelläni on Jekyllin rungolle tehty dirtti leftyllä. Sitä pitäs vähän tuunata muttei jaksa. :) Niin... asiakin unohtui matkassa.
Ennen tuon biltema-romun hankkimista kuljin pari päivää tuolla Jekyllillä. Pulttasin sen ketjulla pyöräkatoksen tolppaan... DUunipäivän jälkeen tulin katokselle niin oli irroitettu fillari ja siirretty muualle (viereiseen tolppaan). Meinaan, että se osaltaan aiheutti ostamaan duunimatkapyöräksi vähemmän silmiinpistävän mallin. Ei oo kiva jos 1500 neuron fillari lähtee duunista. Yksi Kurahaara on jo pöllitty duunista kannelmäellä. - fillaristi mies 81
Apache1 kirjoitti:
Itse valitsin fillarin väärin, tai siis menin väärään liikeeseen ;) Noh, eteen se kulki, oli jopa ohjautuva etupyörä--- Muuta positiivista siinä ei ollutkaan, eiku.. .Vanteet ovat hyvät. harmi vain ettei mulla ole yhtään 28" fillaria talossa. Tandemissakin 26" Ehkä ne menee jos vähän tunkee :) Tuo biltema-romu oli pelkkä duunimatkafillari, ruma kankea....
Anyway, 10 km työmatka menee lähes fillarilla ku fillarilla. Talvella sitten on asia erikseen. Kahden nastarenkaan ostaminen maksoi 110 neuroa elikä kolmanneksen bilteman romusta.
Paljonko tuon Cännärin hinta on hesassa? Itelläni on Jekyllin rungolle tehty dirtti leftyllä. Sitä pitäs vähän tuunata muttei jaksa. :) Niin... asiakin unohtui matkassa.
Ennen tuon biltema-romun hankkimista kuljin pari päivää tuolla Jekyllillä. Pulttasin sen ketjulla pyöräkatoksen tolppaan... DUunipäivän jälkeen tulin katokselle niin oli irroitettu fillari ja siirretty muualle (viereiseen tolppaan). Meinaan, että se osaltaan aiheutti ostamaan duunimatkapyöräksi vähemmän silmiinpistävän mallin. Ei oo kiva jos 1500 neuron fillari lähtee duunista. Yksi Kurahaara on jo pöllitty duunista kannelmäellä.Velosportissa 1,049.00 euroa, mutta samasta pyörästä löytyy useampi eri versio eri osasarjalla, jarruilla ja muilla komponenteilla. Ulkomailta saa halvemmalla, kun ei ole Suomen veroja mukana hinnassa. Itse asiassa kannattaa tilailla pyörän komponentteja ja pyöriä muutenkin ulkomailta. Saa helkkarin paljon halvemmalla kotiin kannettuna kuin Suomesta.
Radonin täpärin jonka maksaa Suomessa noin 4500 euroa saa tilattua Saksasta 880 euron hintaan, sen verran sitä hintaeroa voi kertyä. Rahti on 41 euroa suunnilleen. Suomessa siis on hinnoissa aika reilusti ilmaa, joka johtuu maamme törkeästä alvista ja muista veroluonteisista maksuista. - syntyä Suomeen...
fillaristi mies 81 kirjoitti:
Velosportissa 1,049.00 euroa, mutta samasta pyörästä löytyy useampi eri versio eri osasarjalla, jarruilla ja muilla komponenteilla. Ulkomailta saa halvemmalla, kun ei ole Suomen veroja mukana hinnassa. Itse asiassa kannattaa tilailla pyörän komponentteja ja pyöriä muutenkin ulkomailta. Saa helkkarin paljon halvemmalla kotiin kannettuna kuin Suomesta.
Radonin täpärin jonka maksaa Suomessa noin 4500 euroa saa tilattua Saksasta 880 euron hintaan, sen verran sitä hintaeroa voi kertyä. Rahti on 41 euroa suunnilleen. Suomessa siis on hinnoissa aika reilusti ilmaa, joka johtuu maamme törkeästä alvista ja muista veroluonteisista maksuista....mutta täällä asuakseen tarvitsee sellaisen ;) Katainen vielä kehtasi valehdella, että meillä olisi varaa nostaa veroastetta.
Oli seuraavassa hallituksessa kuka tahansa, on verotuksella vain yksi suunta. Se taas tarkoittaa selvää valtion menojen karsimista ja keskittymistä oleelliseen: koulutukseen, infraan ja turvallisuuteen. - linkit:
fillaristi mies 81 kirjoitti:
Velosportissa 1,049.00 euroa, mutta samasta pyörästä löytyy useampi eri versio eri osasarjalla, jarruilla ja muilla komponenteilla. Ulkomailta saa halvemmalla, kun ei ole Suomen veroja mukana hinnassa. Itse asiassa kannattaa tilailla pyörän komponentteja ja pyöriä muutenkin ulkomailta. Saa helkkarin paljon halvemmalla kotiin kannettuna kuin Suomesta.
Radonin täpärin jonka maksaa Suomessa noin 4500 euroa saa tilattua Saksasta 880 euron hintaan, sen verran sitä hintaeroa voi kertyä. Rahti on 41 euroa suunnilleen. Suomessa siis on hinnoissa aika reilusti ilmaa, joka johtuu maamme törkeästä alvista ja muista veroluonteisista maksuista.jotta voimme katsoa vertailun itsekin.
- Heitto
Heitänpä tähän tällaisen: Focus Arriba
Lauttasaaressa maksaa 550€. Pyörän tyyppi on siis fitness pyörä. Kulkee kevyesti asfaltilla ja maantiepyörää jonkun verran paksummat renkaat mahdollistavat ajon hiekkatielläkin.
Komponentit eivät aivan parasta tasoa ole (esim. takavaihtaja on Shimano Sora), mutta eiköhän ne kestä. Ja etuhaarukka on alumiinia, eli täristää jonkun verran. Kuitenkin tuohon hintaluokkaan erittäin pätevä peli.
Kaikki nämä siis subjektiivisia mielipiteitä.- alkup. Maantiepyöräilijä
"...Pyörän tyyppi on siis fitness pyörä..."
Miksi ei sitten suoraan maantiepyörää? Fitnespyörä on periaatteessa suoratankoinen maantiepyörä. Normaalilla käyrällä tangolla varustettu maantiepyörä on useine otevaihtoehtoineen parempi valinta sekä lenkeille että työmatkallekkin päivinä, jolloin on vastatuulta.
Jos välttämättä haluaa leveämmät renkaat, niin moneen maantiepyörään menee ainakin 25mm tai jopa 28mm rengas. Jos tarvitsee vielä leveämpää rengastusta, elikäytännössä 32mm, niin joku kevyt normaalilla käyrällä tangolla varustettu retkipyörä voi olla hyvä vaihtoehto.
- pyöräilyn harrastaja
Seuraava ehdotukseni ylittää hintakattosi 600 euroa, mutta nyt ovat jo alet alkaneet, joten kannattaa katsoa jos vaikka saisi suosittelemani pyörän alta 600 e. Suosittelisin sinulle Nishikin Hybrid 408. http://www.nishiki.fi/mallisto/city/hybrid408/
Mallissa on 8-napavaihdetta. Ne eivät tarvitse samalla tavalla huoltoa (=rahanmenoa) kuten avorattaat. Säästätkin varmasti ehkä korkeamman hankintahinnan takaisin huoltokuluissa. Tosin se ensihuolto kannattaa aina teettää. Lisäksi Nishikissä on levyjarrut edessä ja takana. Ne pitävät myös märällä kelillä ja talvella eikä niistä ole mitään vaivaa, toisin kuin pelkäsit. Nishikissä on myös valmiina napadynamo, joten säästät heti kunnollisen lampun hankintakustannukset eikä tarvitse varoa, että joku varastaisi sen kunnollisen lampun.
Linkin jälleenmyyjiin löydät Nishikin sivun oikeasta yläkulmasta.- alkup. Maantiepyöräilijä
"...Mallissa on 8-napavaihdetta. Ne eivät tarvitse samalla tavalla huoltoa..."
Napavaihde tarvitsee vähintään yhtäpaljon huoltoa kuin tavallinen ketjuvaihde. Ongelmat vain muhivat piilossa, joten valitettavan usein huolto laiminlyödään ja vaide on loppuun kulunut, kun se lopulta avataan puhdistusta varten. - ...
Tuossa Nishikissä on kylläkin rullajarrut eikä levyjarrut. Rullajarrut ovat varsin huolettomat, mutta ne eivät ole yhtä tehokkaat kuin levyjarrut. Jos ajelee rauhallisesti ja ennakoiden niin kyllä niilläkin pärjää. Renkaan vaihtoa rullajarrut hankaloittavat, sillä vaijeri täytyy irrottaa ja takana lisäksi haarukan ruuvi.
- MikkeI
kolmosnumerossa taisi olla veratilussa 11 hybridipyörää, joista joku oli jo melko puhtaasti fitness-tyyppinen ja joissakin oli etujousitus, joissakin ei.
Suosittelisin nyt ahkeraa koeajoissa käyntiä ja tarjousten seuraamista. Pohtimasi pyörät vaikuttavat asiallisilta vaihtoeehdoilta. Ehkä nishikin ja trekin mallistot kannattaisi vilkaista. Specialized globe olisi mukava cruiserihenkinen pyörä, jos löytyisi tarjouksesta Alfine vaihteistolla, muuten ei osat liene kummoiset.
Kun olen lukenut kokemuksia fillaripalstoilta jarruista, niin kuulostaa, että parin, kolmen vuoden kokemusten jälkeen nestetoimiset levyjarrut tuppaavat aiheuttamaan monenlaisia huolia. Jos kiinnostaa niin vilkaise fillaristin keskustelupalstan sivustoilta, jolloin selviää, minkälaisista asioista on kyse. Mekaaniset levyjarrut ovat mielestäni huolettomammat, joskin saattavat antaa helposti ääntä. Minulla on vain kolmensadan kilometrin kokemus Avidin BB5-jarruista ja tuntuvat ihan toimivilta. Työmatkakäyttöön vannejarrut riittävät, mutta olisi hyvä osata tarvittaessa vaihtaa palat ja säätää ne. Se ei ole ylivoimaisen vaikeaa. Joustokeula ja levyjarrut tuovat pyörään lisää painoa ja huollettavia kohteita ja kaiketi työmatkapyörä saisi olla mahdollsimman yksinkertainen tekniikaltaan. Jos ajaa vain kesäaikaan, niin myöskin napadynamo tuo lisää painoa ja n. 4 % lisävastuksen kitkana. Tosin se on erinomainen valonlähde, jos syyspimeällä tarvitsee. On myös saatavissa pinnoihin kiinnitettäviä magneetteja, joiden avulla valoa saadaan ja paristokäyttöiset pienet led-valot ovat keveitä ja lataus kestää pitkään.
Mielestäni napavaihteinen pyörä on tavallaan huoleton, mutta vaatii ainakin kolmen, neäjän vuoden välein sen napahuollon. Kun ratasvaihteiseen vaihdattaa ketjut ja rataspakan suunnilleen samalla kilometrimäärällä, niin huoltohinnat lienevät lähinnä toisiaan. Huoltoväli on sitten lyhyempi, jos ajaa paljon.- Vinkkejä?
No niin,
Tutkittu ja kyselty on, ja budjettiakin hieman nostettu. Tänään lähdössä pariin liikkeeseen katsastamaan valikoimaa, ja toivottavasti löytyy koeajettavaksi ainakin Rossano Premium Deore ja Nishiki 501. Onko näistä kommentteja ja käyttökokemuksia?
http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=n&menu=2&submenu=2_4&malli=mallit&id=premium_deore_n_2009
http://www.nishiki.fi/mallisto/hybrid/hybrid501/
Trek 7.3FX kiinnostaa myös, mutta näyttää jäävän pieneksi, kun naisten mallissa suurin koko 19". Kyseisissä liikkeissä on myös mm. Konan ja Marinin edustukset, joten voipi olla että niistäkin löytyisi vielä varteenotettavia vaihtoehtoja? - alkup. Maantiepyöräilijä
Vinkkejä? kirjoitti:
No niin,
Tutkittu ja kyselty on, ja budjettiakin hieman nostettu. Tänään lähdössä pariin liikkeeseen katsastamaan valikoimaa, ja toivottavasti löytyy koeajettavaksi ainakin Rossano Premium Deore ja Nishiki 501. Onko näistä kommentteja ja käyttökokemuksia?
http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=n&menu=2&submenu=2_4&malli=mallit&id=premium_deore_n_2009
http://www.nishiki.fi/mallisto/hybrid/hybrid501/
Trek 7.3FX kiinnostaa myös, mutta näyttää jäävän pieneksi, kun naisten mallissa suurin koko 19". Kyseisissä liikkeissä on myös mm. Konan ja Marinin edustukset, joten voipi olla että niistäkin löytyisi vielä varteenotettavia vaihtoehtoja?Jos ei ole liikuntarajoitetta tai muuta erityistä syytä ostaa mummomallista pyöränrunkoa, niin niitä kannattaa välttää. Normaali timantti on kevyenpi, jäykempi ja kestävämpi.
Konalta kannattaa katsoa ainakin Dew Drop ja Jake. Rossanolla on Touring malliston 105 hyvä pohja työmatkapyörälle, mutta runko taitaa vieläkin olla melko pitkä, joten se ei sovi naiselle. - Vinkkejä?
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Jos ei ole liikuntarajoitetta tai muuta erityistä syytä ostaa mummomallista pyöränrunkoa, niin niitä kannattaa välttää. Normaali timantti on kevyenpi, jäykempi ja kestävämpi.
Konalta kannattaa katsoa ainakin Dew Drop ja Jake. Rossanolla on Touring malliston 105 hyvä pohja työmatkapyörälle, mutta runko taitaa vieläkin olla melko pitkä, joten se ei sovi naiselle.Juu ja Jakella ja Rossanolla hieman liikaa hintaakin...
- alkup. Maantiepyöräilijä
Vinkkejä? kirjoitti:
Juu ja Jakella ja Rossanolla hieman liikaa hintaakin...
Jakea voisi tulla alennukseenkin tänä vuonna. Viime vuonna, kun crossarit löivät läpi, en nähnyt alennuksessa kuin SURLY:n esittelycrossarit :)
- pyöräilyn harrastaja
Luulin tosiaan aikaisemmin ehdottamassani Nishikissä olevan levyjarrut http://www.nishiki.fi/mallisto/city/hybrid408/ mutta niissä onkin rullajarrut kuten täällä on jo käynyt ilmi. Otin selvää, mitä rullajarrut oikein tarkoittavat. Joku täällä moitti rullajarrujen jarrutehoja, mutta ne jotka ovat rullajarruja ihan oikeasti käyttäneet arvioivat jarrutehot ihan riittäviksi ja kiittelelevät rullajarrujen tuntua muutenkin erinomaiseksi. Saamieni tietojen mukaan rullajarrut ovat paras vaihtoehto tavalliseen arkipyöräilyyn. Ainoa huolto jota ne vaativat on ehkä muutama tippa öljyä pienestä reijästä laitettuna kerran vuodessa jarrurumpuun, korjatkaa jos olen väärässä. Rullajarruissa ei myöskään ole mitään vaihdettavia osia eli jarrurumpuja ei ole tarkoitus purkaa lainkaan. Ne kestävät koko pyörän eliniän.
Joku sanoi, että Nishikissä oleva napadynamo ei ole hyvä vaihtoehto, koska se tuo pyörään lisää painoa. Tosi on, että napadynamo tuo pyörään alle puoli kiloa lisää painoa ( 1/2 L maitoa verran!). Mutta kannattaisiko sellaisesta olla huolissaan jos oman kehon rasvaprosentti ei ole alle 10. Suomalaisilla on ylipainoa keskimäärin 12 kiloa! joten se keventäminen kannattaa varmaan aloittaa sieltä. Käyttömukavuudessa napadynamo on aina valmiina olevine etu- ja takavaloineen muihin valaisimiin verrattuna ihan omaa luokkaansa.
Joku väitti, että Nishikissä olevat napavaihteet tarvitsisivat samalla tavalla huoltoa kuin avoimet takarattaat. Sanon suoraan, että tämä on täyttä paskapuhetta. Minulla on avoin vaihteisto Deore 27 v ja vaimolla napavaihteet. Minun pyöräni vaihteistoa pitää olla koko ajan putsaamassa, rasvaamassa ja säätämässä. Vaimolla tällaisia huolia ei ole lainkaan.
Omassa Crescentissä on lisäksi joustohaarukka, jonka olen todella hyväksi kaupungissa ja kuoppaisilla hiekkateillä todennut. Samoin tavarateline on ainakin minulla tarpeellinen.- alkup. Maantiepyöräilijä
Tuo puoli kiloa tulee pyörivään massaan! Halpishybrideissä on muutenkin painavat kiekot ja sitten vielä tarpeeton dynamo :D Sellaisesta ei kannata olla huolissaan, muttei sellaiseen kannata sortuakkaan ;)
- alkup. Maantiepyöräilijä
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Tuo puoli kiloa tulee pyörivään massaan! Halpishybrideissä on muutenkin painavat kiekot ja sitten vielä tarpeeton dynamo :D Sellaisesta ei kannata olla huolissaan, muttei sellaiseen kannata sortuakkaan ;)
Jos pyörällä on tarkoitus liikkua vain satoja metrejä kauppaa ja takaisin, niin napadynamo on suositeltava. Silloin lamppu on mukana ja palaa aina, jos sitä ole kolhittu pois.
Jos pyörällä taas on tarkoitus ajaa, niin napadynamo ei ole hyvä. Yksi rikoutuva osa lisää. Lisää pyörivää massaa, mikä ei ole hyvä juttu. Nykyään saa todella hyviä, paristolla toimivia led lamppuja kohtuu hinnalla.
Vastasin ehkä vähän yksioikoisesti, kun ajattelin automaattisesti, että pyörällä pitäisi päästä ajamaankin ;) - pyöräilyn harrastaja
alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:
Tuo puoli kiloa tulee pyörivään massaan! Halpishybrideissä on muutenkin painavat kiekot ja sitten vielä tarpeeton dynamo :D Sellaisesta ei kannata olla huolissaan, muttei sellaiseen kannata sortuakkaan ;)
Kun nyt ruvettiin hifistelemään tästä napadynamosta niin suoritin laskutoimituksen eli normaalin etupyörän napa-akselin paino vähennettynä napadynamon painosta jolloin saadaan se napadynamon tuoma lisäpaino. Se lisäpaino on 350 grammaa. Lisäksi irtovalaisin akkuineen painaa todennäköisesti enemmän kuin napadynamon kanssa käytetty valaisin. Kaksi aa akkuparistoa painaa 50 grammaa, joten ainakin sen voi vähentää napadynamon tuomasta lisäpainosta, joten napadynamon lisäpainoksi jäisi 300 grammaa.
Jos ei halua napadynamoa niin valasin täytyy ostaa. Sen hinta akkuineen on todennäköisesti 20-30 euroa, mutta akkuja käytettäessä pitää hankkia paristoakkujen latauslaite. Sen hinta on noin 15 euroa. Jos käyttää paristoja niin niistä tulee koko ajan lisähintaa. Lisäksi akkujen lataileminen tai paristojen vaihtaminen on jatkuva riesa. Hyvää valaisinta ei myöskään voi jättää pyörään tai se varastetaan kuten minulle kävi. Jos valaisinta ei jätä pyörään yöksi niin seuraavalla kerralla kun sitä tarvitsee niin se saattaa olla jäänyt kotiin ja tämä on tietysti turvallisuusriski.
Pyöräilen usein iltaisin hämärän tultua taajama-alueella. Itse käytän valoja. Sen sijaan suurimmalla osalla pyöräilijöistä ei ole valoja, en ymmärrä miksi. Useamman kerran on käynyt niin, että olen meinannut ajaa kolarin näiden pimeästä eteeni sukeltavien ilman valoja ja heijastimia ajavien kanssa. Siksi kannatan, että kaikissa muissa paitsi kilpapyörissä napadynamo olisi jo ostettaessa vakiovaruste.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110