Kaipa tämäkin on lääketieteen alaa. Itseäni hiukan huolettaa se, kun vanhan kesämökin remontissa joudun käyttämään sellaisia maaleja, jotka eivät iholta lähde kuin tinnerillä/ lakkabensiinillä, joka ymmärtääkseni pakosta jonkin verran imeytyy ihoon.
Hiukan huolettaa sen vaikutus terveyteen. Mihin se vaikuttaa ja millä tavoin?
Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä asiasta. Ja tuskinpa olen ainoa maalari, jonka ainoa ihonhoitoaine tinneri on.
Liuottimien imeytyminen ihoon
9
5034
Vastaukset
- kerrottu, että
jo pelkästään joidenkin maalien ja liuottimien käryn hengittäminen voi nostaa maksa-arvoja eli rasittaa maksaa ja esim. keukkoja.
Vesiliukoist maalit ovat tiettävästi vähemmän epäterveellisiä?
Ota asia puheeksi lääkärin kanssa, kyllä lääkärin pitäisi tietää.
Ja luulissin, että jos ei ole kovin pitkiä aikoja (esim. jatkuvasti työkseen) näiden "käryjen kanssa" tekemisissä, niin lulisi haittavaikutuksienkin häviävän aikaa myöten?
Ihoon imeytymiseststä en tiedä, mutta ei kai sekään ainakaan terveyttä edistä?
Kysypä tätäkin lääkäriltä.
Ennemmin kannattaa kysyä lääkäriltä kuin vavata päätään ja miettiä näitä, joihin vain asiantuntija voi antaa tietonsa. - Etsivälle
Kaikista terveydelle mahdollisesti haitallisista kaupallisista valmisteista on olemassa, ainakin viranomaisilla, käyttöturvallisuustiedote (safety sheet). Joissakin se on myös pakkauksen mukana. Niistä selviää, mitä aineen terveysvaikutuksista tiedetään.
Tässä on yksi esimerkki hajuttomasta tärpätistä.
http://www.sateenkaarivarit.fi/fi/turva/Hajuton tarpatti.PDF - pienistä
pesuista kannata huolestua. Itse olin aikanaan kuusi vuotta töissä maalitehtaassa ja siellä oli pestiin käsiä monta kertaa päivässä erilaisilla tinnereillä, ja joskus jopa ksyleenillä, kun ei muuten lähtenyt, eikä siitä mitään erikoisempia haittoja ole ainakaan omasta mielestäni jäänyt.
Lakkabensiinillä nyt ei mitään lähde, tinnerirätillä vaan pyyhit käsistä maalit ja peset heti vedellä perään, niin ei haittaa mitään.
Viinojen ja kaljojen kanssa ei sitten kyllä kannata pelata näiden tinnereitten käytön yhteydessä, niiden yhteisvaikutus on erittäin tuhoisaa kaalille. - T.R.Maalari
Herää nyt jo todellisuuteen. Jos nyt ihan kesämökkiä maalatessa joudut kosketuksiin kyseisten aineiden kanssa niin suurimmat ongelmat se on selvästi aiheuttanut korviesi väliin.
- haitallisempaa
Ihon kautta imeytyminen on niukkaa ellet tuntikausia uita käsiäsi liuottimissa. Liuotin tuntuu kyllä päässä jos sitä on imeytynyt. Hengityksen kautta tulee suurempi altistus. Olin opiskeluaikoina maalitehtaassa kesätöissä. Siellä kehotettiin pesemään tuore maali pellavaöljyllä iholta. Toimii.
- asdk
Maalarintakki, suojakäsineet ja suojalasit lienevät välttämättömiä esimerkiksi seiniä maalatessa!
- Halavalla varustus
Joo, ei todellakaan kannata paljaaltaan maalata. Laita yhteystiedot niin kerron mistä saa edullisesti tarvittavan suojavarustuksen satunnaisiin maalaustöihin.
- Seuraa pian
Nyt kyllä kalma korjaa satoaan, siis päästät epäorgaanisen liuottimen kehoosi imeytymään?! Hullu!!!
Hautuumaat ovat täynnä kuolleita maalareita....- vaan
"epäorgaanisen liuottimen"
Epäorgaanisia liuottimia on maalikaupan tuotteissa ainoastaan vesi. Haitalliset liuottimet ovat orgaanisia liuottimia kuten ksyleeni ja muut tinneri-osaston liuottimet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255