Missä on sinun suojeluvaistosi koiraasi kohtaan?

Ei voi olla totta!!

Alkuun jo ilmaisen, etten ole tullut palstalle saadakseni ohjeita "kuinka kouluttaa koiraani" (vaikka tarpeen varmaan olisikin nyt murkkuiän alettua). Koirastani tuli remmirähjä siis, kun muut urokset alkoivat olemaan "punaista väriä".

Omistan nyt murkkuikäisen lähes 60kiloisen palveluskoirarotuisen uroksen. Päivittäin lenkkeilessämme kohtaame koiranomistajia, jotka jo kaukaa näkevät että koirani alkaa murisemaan ja vetämään heitä kohti, ei häntä heiluen vaan vihaisena. Saan koirani toki hallintaan ja pidettyä kurissa, mutta ihmettelen SUURESTI missä on useiden koiranomistajien suojeluvaisto omaa koiraansa kohtaan??? Minä istutan oman koirani viereeni, pidän pannasta kiinni ja komennan kovaan ääneen rauhoittumaan. Mitä tekee SUURIN OSA vastaantulijoista, kävelevät koiransa kanssa aivan koirani nenän edestä yleensä hidastellen, vaikka koirani murisee ja omistaja näkee selvästi että yritän samaan aikaan kouluttaa koiraani. Minulle ei tulisi mieleenkään kävellä vihaisesti käyttäytyvän koiran ohi edes ilman koiraa, saatika koirani kanssa. Ja miksi kiusata koiraa, saatika omistajaa kävelemällä naaman edestä ja aiheuttamalla näin lisää tukalaa oloa? MIKSI ihmiset? Itse ainakin pelkäisin että tämä vihainen koira saattaa päästä irti, käydä koirani kimppuun tms. Minä vaihdan yleensä kadun puolta jos näen ison koiran tulevan meitä vastaan, koska tiedän että nämä toisen koiran kohtaamistilanteet eivät ole aina varsinkaan uroskoiran omistajille niin helppoja. Autan ja menemme alta pois.

Kaikkein karmein tapahtui, kun olimme treenaamassa läheisellä pellolla koirani kanssa. Pellonreunaan ajoi auto, jonka kuljettaja näki minut ja koirani ja päästi pienen valkoisen Fifinsä autosta vapaasti juoksemaan. Onneksi koirani tottelee ja sain kutsuttua takaisin. Mutta MIKSI kukaan, joka näkee pellolla ison koiran päästää omansa vapaaksi??? Haluatteko te koiranne hengiltä? Itse en lähde kilpailemaan pyörällä autoa vastaan, miksi tuoda mäyräkoira leijonan eteen? En vaan ymmärrä! Itse en luota toisiin koiriin, enkä omistajiin, siksi en ikinä ottaisi riskiä että päästäisin koirani vapaaksi jossain, jossa on muita koiria vapaana, saatika että matelisin murisevan koiran ohi omani kanssa.

Ja vielä ettei kenellekään nyt jää paha mieli, niin kyllä, koulutan koiraani par'aikaa remmirähjästä pois, että tämän kaltaiset mollausviestit voi jättää omaan arvoonsa.

Argh.

43

371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun itse

ainakin koen, että minulla ja koirallani on oikeus kävellä siellä mistä haluamme.

Itsellä myös iso koira, narttu kylläkin. Jos tapaamme lenkillä koirakon, en minä rupea sitä väistelemään. Omaa koiraani ei vastaantulevat kiinnosta ja ohitamme ne nätisti. Miksi meidän pitäisi väistellä muita koiria? Eikö se väistely kuulu sille toiselle, jota arveluttaa oman koiran käytös?

Henk. koht. mulla on lenkillä muutakin tekemistä kuin katsella vastaantulevia koiria ja analysoida niiden käytöstä. Koen, että minulla on oikeus ja vapaus kulkea koirani kanssa siellä missä se on sallittua. Vastuu on sinun pitää koirasi kurissa, ei minulla ole vastuuta väistellä sinun koiraasi.

Mitä tuohon irti pitämiseen tulee, niin enpä sinuna pitäisi koiraa lainkaan irti jos riskinä toisen koiran kimppuun käyminen.. Kaupasta saa ostettua pitkän liinan jolla on helppo treenata. Niin minäkin teen. Ihan vain sen takia, että jos oman koirani kimppuun joku käy, ja oma koirani on hihnassa, niin minä en ole korvausvelvollinen, vaan irti olevan koiranomistaja.

Jaei, tämä ei ole välinpitämättömyyttä koiraani kohtaan. En vain rupea tanssimaan muiden pillin tahtiin, ja opettamaan koiraani pälyilemään vastaantulevia koiria. Koirani tietää, että homma on minulla hanskassa. Jos näyttäisin mallia pakoilemalla muita koiria, miten luulisit oman koirani reagoivan? No tietenkin niin, että jossakin on jotakin (eli toinen koira), josta on syytä olla huolissaan kun emäntäkin käyttäytyy oudosti. Ja tästähän voi tosiaan seurata tuota remmirähjäämistä.

• Ei voi olla totta!!

"Miksi meidän pitäisi väistellä muita koiria?" Lukiko kirjoituksessani jossain vaiheessa että minua häiritsee etteivät ihmiset VÄISTELE meitä? Ei, vaan nimenomaan tämä käytös, jossa kävellään TAHALTEEN aivan nenän edestä hidastaen sitä äsken niin reipasta kävelyä puoleen, vaikka tilaa olisi kävellä reippaasti kauempaakin ohi. Varsinkin kun täällä päin jossa me asumme jalkakäytävät ovat leveitä, ei niissä tarvitse ohittaa vastaantulijaa kyljessä kiinni. Ja kysymykseni on edelleen miksi? Jos minun koirani kimppuun kävisi toinen koira, jonka purukalusto olisi samaa luokkaa kuin oman koirani ei tarvitsisi kauaa odotella milloin on henki poissa. Mitä minä silloin rahalla tekisin? Silloin se toisen osapuolen korvaava rahamäärä olisi vain tyhjää, koska mikään summa ei korvaisi rakkaintani. Miksi siis jättää aivot narikkaan, kulkea typeränä kaduilla ajatellen "minä kävelen mistä haluan, ei minun koirani mitään tee", mutta entäpä jos se toinen koira tekee, se jota sinä et itsekkyyttäsi ja typeryyttäsi viitsinyt kiertää muutamaa metriä kauempaa? Minulla on ainakin sen verran hyvä kunto että jaksan ottaa kaksi askelta sivummalle, jos näen että vastaan tulee iso koira, varsinkin jos koira näyttää vihaiselta niin itseäni ja omaa koiraani ajatellen tekisin sen varmasti vaistomaisesti. Eikä se tekisi reittiini tai kävelytahtiini muutosta jos otan muutaman askeleen sivummalle.

Ja mitä tulee vapaana olemiseen, koirani kyllä tottelee, senkin taisin viestissä mainita että koirani tuli luokseni (kuten on tullut joka kerta), eikä lähtenyt tekemään selvää tästä Fifistä. Tästä Fifistä en voisi samaa sanoa, että olisi totellut omistajaansa. Mutta se siitä, minun ei täällä tarvitse todistella tätä asiaa. Se onkin sitten aivan eri viestiketju se.
        Kysymys onkin nyt siitä MIKSI ottaa riskiä, missä on suojeluvaisto omaa koiraa kohtaan? Mikä vetovoima vetää sinua tuomaan koiraasi tarjottimelle jos tyhmempikin näkee, että koira ei siedä sinun koiraasi? Dollarinkuvat silmissä? Rahanahneus se sitten kai on, tai itsekkyys ja ajattelemattomuus... tyhmäksihän kukaan ei kanssaihmisiään halua kuvitella.

• tulit,
        Ei voi olla totta!! kirjoitti:

"Miksi meidän pitäisi väistellä muita koiria?" Lukiko kirjoituksessani jossain vaiheessa että minua häiritsee etteivät ihmiset VÄISTELE meitä? Ei, vaan nimenomaan tämä käytös, jossa kävellään TAHALTEEN aivan nenän edestä hidastaen sitä äsken niin reipasta kävelyä puoleen, vaikka tilaa olisi kävellä reippaasti kauempaakin ohi. Varsinkin kun täällä päin jossa me asumme jalkakäytävät ovat leveitä, ei niissä tarvitse ohittaa vastaantulijaa kyljessä kiinni. Ja kysymykseni on edelleen miksi? Jos minun koirani kimppuun kävisi toinen koira, jonka purukalusto olisi samaa luokkaa kuin oman koirani ei tarvitsisi kauaa odotella milloin on henki poissa. Mitä minä silloin rahalla tekisin? Silloin se toisen osapuolen korvaava rahamäärä olisi vain tyhjää, koska mikään summa ei korvaisi rakkaintani. Miksi siis jättää aivot narikkaan, kulkea typeränä kaduilla ajatellen "minä kävelen mistä haluan, ei minun koirani mitään tee", mutta entäpä jos se toinen koira tekee, se jota sinä et itsekkyyttäsi ja typeryyttäsi viitsinyt kiertää muutamaa metriä kauempaa? Minulla on ainakin sen verran hyvä kunto että jaksan ottaa kaksi askelta sivummalle, jos näen että vastaan tulee iso koira, varsinkin jos koira näyttää vihaiselta niin itseäni ja omaa koiraani ajatellen tekisin sen varmasti vaistomaisesti. Eikä se tekisi reittiini tai kävelytahtiini muutosta jos otan muutaman askeleen sivummalle.

Ja mitä tulee vapaana olemiseen, koirani kyllä tottelee, senkin taisin viestissä mainita että koirani tuli luokseni (kuten on tullut joka kerta), eikä lähtenyt tekemään selvää tästä Fifistä. Tästä Fifistä en voisi samaa sanoa, että olisi totellut omistajaansa. Mutta se siitä, minun ei täällä tarvitse todistella tätä asiaa. Se onkin sitten aivan eri viestiketju se.
        Kysymys onkin nyt siitä MIKSI ottaa riskiä, missä on suojeluvaisto omaa koiraa kohtaan? Mikä vetovoima vetää sinua tuomaan koiraasi tarjottimelle jos tyhmempikin näkee, että koira ei siedä sinun koiraasi? Dollarinkuvat silmissä? Rahanahneus se sitten kai on, tai itsekkyys ja ajattelemattomuus... tyhmäksihän kukaan ei kanssaihmisiään halua kuvitella.

vai miksi noin hyökkäävä?

Dollarinkuvat silmissä juupajuu.. Kuka sanoi minun matelevan koirineni sinun koirasi nenän ohitse? Me ohitamme aina nätisti, koira vasemmalla puolellani. Ettei olisi vain omaa kuvitelmaasi koko juttu, että toiset matelevat ohitsesi?
        (Tyhmyyttä on muuten pitää koiraa jota ei hallitse. )

Miksi ottaa riski? Riski mihin? Minun koirani kimppuun ei käy yksikään, siitä olen pitänyt ja tulen pitämään vastaisuudessakin huolen.

Mitäpä jos keskittyisit siihen koirasi kouluttamiseen sen sijaan, että täällä pohdit muiden koiranomistajien mielenliikkeitä. Totuus on kuitenkin se, että vastuu on sinun, jos jotakin käy. Suojeluvaisto omaan koirani mielenterveyteen tekee sen, että en rupea toisia väistelemään. Yllä kerroin jo syyn. Lue sieltä uudestaan.

Ja muuten, mikäli koirasi kerran tottelee, niin miksi moinen ongelma on edes olemassa sinulla..? Myönnä nyt hyvä ihminen ongelmasi, ja lähde sitä purkamaan. Älä syyttele täällä muita, ja vaadi muita elämään sen mukaisesti.

• tasan tarkkaan

jalat minun suustani tällä kirjoituksella.

Eipä ole minunkaan mieleeni tullut kuuna päivänä että pitäisi alkaa väistelemään toisia koiria ja koirakoita. Ei, vaikka aloittajan ongelma oli meillekin tuttu.

Meillä haukku alkoi aina vaan pelkästään entistä enemmän riehaantumaan aina kun joku lähti pakoon, pusikkoon tai vaikka vaan kääntyi poikkeavalle tielle. Tai siirtyi odottamaan jonnekin kauemmas. Itsekin alussa tulkitsin sen vihoitteluksi, ja meni aikaa ennenkuin uskalsin luottamaan niin paljon että pyysin vastaantulevaa koirakkoa kerran pelaamaan pelkokerrointa, ja antamaan haukkujen hetki haistella toisiaan. Ja sen onnistuneen kokeen jälkeen annoin aina kun mahdollista tutustua toisiin ja tänä päivänä on tilanne se että miltei kenen tahansa ohi päästään nyt menemään kunnialla.

Eli tällä nyt haluaisin herättää aloittajaa miettimään, tietääkö hän varmasti että koiransa on kiukkuinen, vihainen? Onko purrut jo jotakuta? Onko jokaisen uroksen kanssa, jonka tavannut, varmasti syntynyt riitaa? Oletko yrittänyt omalla käytökselläsi rauhoittaa alkavaa riitelyä, vai alkanut repimään poispäin ja huutamaan koirallesi, joka takuuvarmasti kiihottaa ja yllyttää tappeluun?

Aloittajan viestistä on luettavissa että tekee myös ihan yleisimmän virheen mitä koiranomistajat yleensä tekee: Teet hommasta numeron "ISTU, RAUHOTU, RAUHOTU PRKELE" ja päälle pannasta kiinni. Eikä halua neuvoja edes?

Laitan tähän nyt oman reseptini lyhennettynä, kuinka homma hoidettiin meillä.
        1. Tietä pitkin kuljetaan, tuli kuka hyvänsä vastaan, ja ohi mennään ellei,
        2. tuon toisen koiran omistaja anna lupaa moikata omaansa.
        3. Kun omistaja havaitsee toisen koiran, alkaa remmin huomaamaton lyhentäminen ja kun koira
        4. huomaa saman asian(toisen koiran), alkaa omistaja rauhoittaa koiraa puheella, omistaja taas
        5. puhua pälpättää rauhallisella äänellä koko ajan kunnes ohitus on suoritettu
        6. Ellei koira osaa rauhoittua, se viedään tilanteesta läpi vaikka väkisten.

Seuraavat seikat vaikuttavat asiaan myös:
        1. Lenkille lähtö VAIN kun koira on rauhallinen, esim. nokosilta
        2. Aina vähän eri aikaan, ettei tule sisäistä kelloa
        3. Nollatoleranssi nartunpissan nuolemiselle

Vaikka siis sanoikin että ei halua edes neuvoja, niin toivon että kuitenkin lukee nuo ja miettii edes tykönään, josko sittenkin...

• Ei voi olla totta!!
        tulit, kirjoitti:

vai miksi noin hyökkäävä?

Dollarinkuvat silmissä juupajuu.. Kuka sanoi minun matelevan koirineni sinun koirasi nenän ohitse? Me ohitamme aina nätisti, koira vasemmalla puolellani. Ettei olisi vain omaa kuvitelmaasi koko juttu, että toiset matelevat ohitsesi?
        (Tyhmyyttä on muuten pitää koiraa jota ei hallitse. )

Miksi ottaa riski? Riski mihin? Minun koirani kimppuun ei käy yksikään, siitä olen pitänyt ja tulen pitämään vastaisuudessakin huolen.

Mitäpä jos keskittyisit siihen koirasi kouluttamiseen sen sijaan, että täällä pohdit muiden koiranomistajien mielenliikkeitä. Totuus on kuitenkin se, että vastuu on sinun, jos jotakin käy. Suojeluvaisto omaan koirani mielenterveyteen tekee sen, että en rupea toisia väistelemään. Yllä kerroin jo syyn. Lue sieltä uudestaan.

Ja muuten, mikäli koirasi kerran tottelee, niin miksi moinen ongelma on edes olemassa sinulla..? Myönnä nyt hyvä ihminen ongelmasi, ja lähde sitä purkamaan. Älä syyttele täällä muita, ja vaadi muita elämään sen mukaisesti.

"Ja muuten, mikäli koirasi kerran tottelee, niin miksi moinen ongelma on edes olemassa sinulla..?" Vastaus: Koirani on remmirähjä, joka alkoi vahvan uroskoiran tultua murkkuikään. Koirani kiihtyy hihnassa uroskoirien kävellessä ohi, sillä hetkellä se miten hyvin olen koirani kouluttanut ei liity asiaan. Tätä asiaa en lähde sinun kanssasi enempää jauhamaan. Mutta vastaus kysymykseesi: Kyllä, koirani tottelee.

"Kuka sanoi minun matelevan koirineni sinun koirasi nenän ohitse?" Ei kukaan. Vainoharhaa??? Taisi tekstini osua arkaan paikkaan kun noin kärkkäänä täällä kuvittelemassa minut syyttävän sinua. Jos asia ei koske sinua, niin miksi kiivastua? Hyvä niin jos sinun koirasi ei provoile ja räksytä ja hermostuta kanssa koiria ja heidän omistajiaan.

Ja missä vaiheessa kerroin, etten hallitse koiraani? Koulutan koiraani jatkuvasti tästä remmirähjäyksestä pois. Vahvan uroskoiran kanssa se ei vain käy silmänräpäyksessä. Minä sentään pystyn myöntämään remmirähjäysongelman koirani kanssa.

• Ei voi olla totta!!
        tasan tarkkaan kirjoitti:

Eipä ole minunkaan mieleeni tullut kuuna päivänä että pitäisi alkaa väistelemään toisia koiria ja koirakoita. Ei, vaikka aloittajan ongelma oli meillekin tuttu.

Meillä haukku alkoi aina vaan pelkästään entistä enemmän riehaantumaan aina kun joku lähti pakoon, pusikkoon tai vaikka vaan kääntyi poikkeavalle tielle. Tai siirtyi odottamaan jonnekin kauemmas. Itsekin alussa tulkitsin sen vihoitteluksi, ja meni aikaa ennenkuin uskalsin luottamaan niin paljon että pyysin vastaantulevaa koirakkoa kerran pelaamaan pelkokerrointa, ja antamaan haukkujen hetki haistella toisiaan. Ja sen onnistuneen kokeen jälkeen annoin aina kun mahdollista tutustua toisiin ja tänä päivänä on tilanne se että miltei kenen tahansa ohi päästään nyt menemään kunnialla.

Eli tällä nyt haluaisin herättää aloittajaa miettimään, tietääkö hän varmasti että koiransa on kiukkuinen, vihainen? Onko purrut jo jotakuta? Onko jokaisen uroksen kanssa, jonka tavannut, varmasti syntynyt riitaa? Oletko yrittänyt omalla käytökselläsi rauhoittaa alkavaa riitelyä, vai alkanut repimään poispäin ja huutamaan koirallesi, joka takuuvarmasti kiihottaa ja yllyttää tappeluun?

Aloittajan viestistä on luettavissa että tekee myös ihan yleisimmän virheen mitä koiranomistajat yleensä tekee: Teet hommasta numeron "ISTU, RAUHOTU, RAUHOTU PRKELE" ja päälle pannasta kiinni. Eikä halua neuvoja edes?

3. Kun omistaja havaitsee toisen koiran, alkaa remmin huomaamaton lyhentäminen ja kun koira
        4. huomaa saman asian(toisen koiran), alkaa omistaja rauhoittaa koiraa puheella, omistaja taas

Vaikka siis sanoikin että ei halua edes neuvoja, niin toivon että kuitenkin lukee nuo ja miettii edes tykönään, josko sittenkin...

Kiitos neuvoista, vaikka asiani ei koskenutkaan koirani koulutusta.

Käymme kahdesti viikossa palveluskoiratreeneissä, jossa harjoittelemme myös tätä uutta ilmennyttä ongelmaa pois ja uskallan väittää että kouluttajamme on maan parhaimmistoon kuuluva kouluttaja, joten uskon että olemme hänen / treeniporukkamme keskellä hyvissä käsissä ja neuvoissa. Yleiset virheet jo osaamme välttää.

Puolustelematta asiaa yhtään, niin en arvosta YHDENKÄÄN ihmisen mielipidettä tästä koulutusasiasta ennenkuin on tavannut urokseni. Joten tyhjää lätisee, jos joku haluaa asiaa vielä jatkaa. Ei se polkupyörän korjaaminenkaan ole sama asia kuin Mersun!

• Naisihminen jolla koiria
        tasan tarkkaan kirjoitti:

Mutta älkää lähtekö ihmiset siitä, että kaikkien toisten ihmisten pitäisi elää "nenänhaistelu- seurustelukulttuurin" mukaan,vaikka TEISTÄ se olisikin hyvä.

Meillä monilla on koiria, jotka etenkin nuorina olisivat supersosiaalisia, mikä MEITÄ voi ottaa pattiin, ja sen kanssa on ongelmia.
        Me ihmiset emme välttämättä ole supersosiaalisia, emmekä tahdo koiriemme olevan - moniakin syitä on turha täällä luetella, koska niiden ei ole väliä, vaan sen periaatteen, meillä on oikeus olla seurustelematta.

MEITÄ ottaa pattiin kanssakulkijat, joiden mielestä nuoren, vaikeastikäsiteltävän ja toisten koirien perään parkuvan (pentumaisesti, seurustelunhalua) koiran ja vaivautuneen (otsa hiessä koiraa hillata yrittävän) omistajan nähdessään aletaan päinvastoin tunkea tykö ja ns seurustelemaan.

On HIRVITTÄVÄN vaikea opettaa villille voimakastahtoiselle nuorelle koiralle sitä hillittyä käytöstä ja saada päähän ei-seurustella-vieraiden-piskien-kanssa - tapaa, jos ventovieraat tuovat lässytellen omia koiriaan siihen samaan satoon,
        vaikka pitäisi nähdä, toisella ihmisellä olevan kädet täynnä ongelmaa.

Toisekseen tähän mistä aloittaja puhuu;
        olen itse huomannut ison uroksen omistajana saman (on minulla muitakin, mutta uroksia ollut aina, ja nykyinen on ISO).

Joillekin ihmisille on vaan sellainen idiotistinen kiusantekohalu.

Kuka tahansa normaali ihminen vähän ottaa muitakin huomioon, ja kun näkee, että toisella on tiukka paikka, eikä niin helppoa kuin itsellä, pitää pikkasen tajuta ymmärtää toisenkin osaa, eikä saa olla itse tahallaan kiusantekomielellä liikkeellä.

Siinä pyörätiessä on leveyttä. Tienreunaakin on. Sitä ei ole pakko hinkata niin toisen vierestä, että hyvä kun ei toisen koirakon päältä kävele, vaan sitä leveää kulkuväylää voi käyttää hyväksi, eikä tehdä KIUSAA toiselle, jolla on ongelmia muutenkin.

Se kiusanteko ei edesauta tuon toisen ongelmiensa poistoa.

Se on kiusantekoa, ja siitä on tässä oikeasti kyse: minä saan tehdä mitä minä tykkään ja periaatteesta kiusaa tehdäkseni minä niin myös teen.

Sellainen ihminen on vähän viksahtanut, eikä ansaitse itse koiraansa, koska ottaa myös tietoisen riskin, että jotain sattuu, mitä ei välttämättä sattuisi, jos itse viitsisi olla normaali ihminen ja pitää sen pienen hajuraon.

Eilen esimerkiksi meillä koirakaksikko käsissäni, joista narttu on tulinen otus jos muita koiria on mukana. Tuli takaamme toinen kaksikko koiria parin ihmisen käsissä. Minulla ei ollut muuta tehtävää kuin vetää omani syrjään pois toisten tieltä, koska tiedän miten kumminkin käy, ja yksi raajani on vielä kipeänä pahasti.

Minä odotin kunnes tilanne ohi ja toiset ohi,
        ja olen sen verran järjellinen, että vaikka olin itse menossa samaan suuntaan kuin nuo toiset, odottelin pari minuuttia, että pääsevät kauemmaksi,

koska en tahdo kulkea niin että omat koirat toisten koirien persuuksissa kiinni kiusalla ja haittaa itselleni ja toisille tehden. Jätin hajurakoa, väliä, annoin heille tilaa ja aikaa mennä, ja sitten vasta omineni. Jos koirilla on liikaa sitä tai tätä intressiä toisiin vieraisiin - puolin ja toisin jopa, ei aleta kulkea omat koirat toisten takapuolessa kiinni käytännöllisesti katsoen.

Normaali ihminen yrittää ehkäistä tappeluja, toisen ihmisen koirien kiihottamista, ja muuta vastaavaa. Eläinsuojelulaki sanoo, että tahallinen eläimen kiihottaminen on laitonta.

Se on esim sitä, että kun voisi muutenkin menetellä kohtuudella, tuo oman koiransa toisen erittäin jännittyneen ja riidanhaluisen tai epäluottavaisen epäluuloisen koiran iholle asti joko konkreettisesti tai koirien mielestä tarpeeksi asti.

Siitä tuo aloittaja puhuu, ja siitä minäkin.

Kunnon koiraihminen ei sellaista tee. Minä olen aina inhonnut esim niitä, jotka eivät voi edes toisen koiralle kakkimisrauhaa antaa, vaikka näkevät toisen ihmisen koiran menevän tienreunaan pusikkoon asioilleen paikkaa selvästi etsien. Normaali ihminen hidastaa sen verran jonkun matkan päässä ollessaan, että näkee, se toisen eläin saa rauhassa asiansa tehtyä, ja sitten vasta lähestytään. En minä tiedä millaisia eläinparkoja teillä muilla on, mutta minusta
        koirakin ansaitsee vessarauhan toisilta koirilta jos ymmärrätte. Se häiriintyy siitä, jos siihen sen yrittäessä sopivaa paikkaa ja asentoa etsiä, tuodaan toista juoksujalkaa itse henki hapatuksissa oikein tahallaan minkä minä kyllä huomaan.

En sano että kaikki tahallaan, koska idiootteja näkyy olevan paljon.
        Mutta jotkut ihmiset tekevät tahallaan mitä tahansa kiusaa voivat.
        Ihmeellistä, miten sellaisille viitsii joku myydä koiria.
        Miksi sen mentaliteetin omaava koiraa edes itse pitää ? En minä tiedä vain.

Mieti: tahdotko olla vessassa itse ulostaessasi joltisenkin rauhassa, vai tahdotko olla tuijotettu näyttelyeläin ja häiritty, pelätä koska joku tulee niskaasi ?

• Naisihminen jolla koiria
        Naisihminen jolla koiria kirjoitti:

Mutta älkää lähtekö ihmiset siitä, että kaikkien toisten ihmisten pitäisi elää "nenänhaistelu- seurustelukulttuurin" mukaan,vaikka TEISTÄ se olisikin hyvä.

Meillä monilla on koiria, jotka etenkin nuorina olisivat supersosiaalisia, mikä MEITÄ voi ottaa pattiin, ja sen kanssa on ongelmia.
        Me ihmiset emme välttämättä ole supersosiaalisia, emmekä tahdo koiriemme olevan - moniakin syitä on turha täällä luetella, koska niiden ei ole väliä, vaan sen periaatteen, meillä on oikeus olla seurustelematta.

MEITÄ ottaa pattiin kanssakulkijat, joiden mielestä nuoren, vaikeastikäsiteltävän ja toisten koirien perään parkuvan (pentumaisesti, seurustelunhalua) koiran ja vaivautuneen (otsa hiessä koiraa hillata yrittävän) omistajan nähdessään aletaan päinvastoin tunkea tykö ja ns seurustelemaan.

On HIRVITTÄVÄN vaikea opettaa villille voimakastahtoiselle nuorelle koiralle sitä hillittyä käytöstä ja saada päähän ei-seurustella-vieraiden-piskien-kanssa - tapaa, jos ventovieraat tuovat lässytellen omia koiriaan siihen samaan satoon,
        vaikka pitäisi nähdä, toisella ihmisellä olevan kädet täynnä ongelmaa.

Toisekseen tähän mistä aloittaja puhuu;
        olen itse huomannut ison uroksen omistajana saman (on minulla muitakin, mutta uroksia ollut aina, ja nykyinen on ISO).

Joillekin ihmisille on vaan sellainen idiotistinen kiusantekohalu.

Kuka tahansa normaali ihminen vähän ottaa muitakin huomioon, ja kun näkee, että toisella on tiukka paikka, eikä niin helppoa kuin itsellä, pitää pikkasen tajuta ymmärtää toisenkin osaa, eikä saa olla itse tahallaan kiusantekomielellä liikkeellä.

Siinä pyörätiessä on leveyttä. Tienreunaakin on. Sitä ei ole pakko hinkata niin toisen vierestä, että hyvä kun ei toisen koirakon päältä kävele, vaan sitä leveää kulkuväylää voi käyttää hyväksi, eikä tehdä KIUSAA toiselle, jolla on ongelmia muutenkin.

Se kiusanteko ei edesauta tuon toisen ongelmiensa poistoa.

Se on kiusantekoa, ja siitä on tässä oikeasti kyse: minä saan tehdä mitä minä tykkään ja periaatteesta kiusaa tehdäkseni minä niin myös teen.

Sellainen ihminen on vähän viksahtanut, eikä ansaitse itse koiraansa, koska ottaa myös tietoisen riskin, että jotain sattuu, mitä ei välttämättä sattuisi, jos itse viitsisi olla normaali ihminen ja pitää sen pienen hajuraon.

Eilen esimerkiksi meillä koirakaksikko käsissäni, joista narttu on tulinen otus jos muita koiria on mukana. Tuli takaamme toinen kaksikko koiria parin ihmisen käsissä. Minulla ei ollut muuta tehtävää kuin vetää omani syrjään pois toisten tieltä, koska tiedän miten kumminkin käy, ja yksi raajani on vielä kipeänä pahasti.

Minä odotin kunnes tilanne ohi ja toiset ohi,
        ja olen sen verran järjellinen, että vaikka olin itse menossa samaan suuntaan kuin nuo toiset, odottelin pari minuuttia, että pääsevät kauemmaksi,

koska en tahdo kulkea niin että omat koirat toisten koirien persuuksissa kiinni kiusalla ja haittaa itselleni ja toisille tehden. Jätin hajurakoa, väliä, annoin heille tilaa ja aikaa mennä, ja sitten vasta omineni. Jos koirilla on liikaa sitä tai tätä intressiä toisiin vieraisiin - puolin ja toisin jopa, ei aleta kulkea omat koirat toisten takapuolessa kiinni käytännöllisesti katsoen.

Normaali ihminen yrittää ehkäistä tappeluja, toisen ihmisen koirien kiihottamista, ja muuta vastaavaa. Eläinsuojelulaki sanoo, että tahallinen eläimen kiihottaminen on laitonta.

Se on esim sitä, että kun voisi muutenkin menetellä kohtuudella, tuo oman koiransa toisen erittäin jännittyneen ja riidanhaluisen tai epäluottavaisen epäluuloisen koiran iholle asti joko konkreettisesti tai koirien mielestä tarpeeksi asti.

Siitä tuo aloittaja puhuu, ja siitä minäkin.

Kunnon koiraihminen ei sellaista tee. Minä olen aina inhonnut esim niitä, jotka eivät voi edes toisen koiralle kakkimisrauhaa antaa, vaikka näkevät toisen ihmisen koiran menevän tienreunaan pusikkoon asioilleen paikkaa selvästi etsien. Normaali ihminen hidastaa sen verran jonkun matkan päässä ollessaan, että näkee, se toisen eläin saa rauhassa asiansa tehtyä, ja sitten vasta lähestytään. En minä tiedä millaisia eläinparkoja teillä muilla on, mutta minusta
        koirakin ansaitsee vessarauhan toisilta koirilta jos ymmärrätte. Se häiriintyy siitä, jos siihen sen yrittäessä sopivaa paikkaa ja asentoa etsiä, tuodaan toista juoksujalkaa itse henki hapatuksissa oikein tahallaan minkä minä kyllä huomaan.

En sano että kaikki tahallaan, koska idiootteja näkyy olevan paljon.
        Mutta jotkut ihmiset tekevät tahallaan mitä tahansa kiusaa voivat.
        Ihmeellistä, miten sellaisille viitsii joku myydä koiria.
        Miksi sen mentaliteetin omaava koiraa edes itse pitää ? En minä tiedä vain.

Mieti: tahdotko olla vessassa itse ulostaessasi joltisenkin rauhassa, vai tahdotko olla tuijotettu näyttelyeläin ja häiritty, pelätä koska joku tulee niskaasi ?

Ps. Itsellä on monesti mennyt ylimääräinen puoli tuntia tai enempi yrittäessä epätoivon vimmalla saada koiraa ulostamaan, mutta kun joka kerta kun se tapahtuisi, niin joku idiootti tulee koirineen, ja idiootti siksi, että vaikka näkisi toisen ihmisen koiran yrittävän alkaa kakkia, niin silti tullaan niin lujaa vauhtia kuin pystytään, pahimmassa tapauksessa "koiranenittelemään" tahtoen,

ja arvatkaa pullottaako otsasuoni ja tekeekö mieli tehdä itse vähän rajuja,
        kun joskus tahtoisi itsekin ulkoa sisälle, ehkä töihin peräti lähteä ? tai on jokin muu kiire, on aika lääkäriin, on kiire kauppaan, tai voi itselläkin peräti olla väsymys, kipu tai vessahätä, jollei peräti 40 asteen kuume,

ja toiset ihmiset ovat niin ymmärtämättömiä, etteivä ymmärrä mitään tällaista koiraihmisten etikettiä.

• sakemaanikko

vain, kuinka monet vuodet olen ihmetellyt tuota samaa. Niinkuin siinä vihaisessa isossa koirassa olisi magneetti. Idioottimagneetti.

• eihän...

60kiloinen koira ole vielä iso? Vai onko? Ei minusta... Keskikastia, sanoisin.
        Mutta juu, ei minullekkaan tulisi mieleenikään koirani kanssa väistellä, oli toinen kuinka vihainen tahansa! Vihaisen koiran omistajanhan se olisi syytämennä sinne pöpelikköön rämpimään, jos ei kerrran hallitse koiraansa...

• esim. pyörälläkin...
        eihän... kirjoitti:

60kiloinen koira ole vielä iso? Vai onko? Ei minusta... Keskikastia, sanoisin.
        Mutta juu, ei minullekkaan tulisi mieleenikään koirani kanssa väistellä, oli toinen kuinka vihainen tahansa! Vihaisen koiran omistajanhan se olisi syytämennä sinne pöpelikköön rämpimään, jos ei kerrran hallitse koiraansa...

...kävelijää, toista pyöräilijää, koiraa (toivottavasti), vanhusta rullatuolissa yms yms... Miksi et kävellen koirasi kanssa voisi väistää vastaantulijaa / koirakkoa joka on pysähtynyt tien sivuun?

• he...
        esim. pyörälläkin... kirjoitti:

...kävelijää, toista pyöräilijää, koiraa (toivottavasti), vanhusta rullatuolissa yms yms... Miksi et kävellen koirasi kanssa voisi väistää vastaantulijaa / koirakkoa joka on pysähtynyt tien sivuun?

ovat pysähtyneet keskelle pyörätietä? Joten kyllä siitä kaksi pitäisi rinnakkain mahtua? Enhän väistä muitakaan pöpelikön kautta... ja ainahan viisas, hullun koiran omistaja voi pysähtyä itse sinne pöpelikköön odottelemaan kunnes muut hyvin käyttäytyvät ovat menneet ohi... Vastuu on kyllä sillä, kuka ei mahdu normaalien ihmisten/koirien joukkoon riitelemättä.

• mene pöpelikköön

Se idoottimagneetti on kyllä isojen koirien omistajilla.
        Kaikkien muiden pitää väistää, juosta pusikkoon kun HÄN tulee vihaisen, aggressiivisen hurttansa kanssa joka ei taatusti ole hallinnassa...

• sakemaanikko
        mene pöpelikköön kirjoitti:

Se idoottimagneetti on kyllä isojen koirien omistajilla.
        Kaikkien muiden pitää väistää, juosta pusikkoon kun HÄN tulee vihaisen, aggressiivisen hurttansa kanssa joka ei taatusti ole hallinnassa...

kävin yhden hurttani kanssa pitkällä lenkillä ihan taajamassa. Ihme kyllä ei tullut yhtään pientä koiraa vastaan, mutta mm. sauvakävelijä, joka olisi tullut päin, jos en olisi väistänyt. Paras oli rinnakkain kävelevä pariskunta (naisella olisi voinut olla varoituskyltti: ylileveä kuljetus, ja huom. en ole itsekään mikään rääpäle) joka ei väistänyt tippaakaan. Nämä siis kävely/pyörätiellä. Kyseinen herrasmieskoira on entinen remmirähjä, joka osaa onneksi nykyään käyttäytyä fiksusti ja filmaattisesti. Mutta miksi te jotkut ihmiset olette niin hirveän itsekkäitä? Mitäs jos me kaikki kulkisimme tuolla samalla asenteella, että KUN MINÄ NYT MENEN TÄSSÄ, MINÄ MINÄ MINÄ. Ihan turhaa haukutte isojen koirien omistajia, kyllä ME OSAAMME VÄISTYÄ. Kaikilla tuolla erilaisilla teillä liikkujilla on pääasiassa velvollisuuksia, eikä oikeuksia. Niin se on elämässä muutenkin.

• ex remmirähjä

AP kirjoittaja kirjoitti:" Minä istutan oman koirani viereeni, pidän pannasta kiinni ja komennan kovaan ääneen rauhoittumaan. Mitä tekee SUURIN OSA vastaantulijoista, kävelevät koiransa kanssa aivan koirani nenän edestä yleensä hidastellen, vaikka koirani murisee ja omistaja näkee selvästi että yritän samaan aikaan kouluttaa koiraani. Minulle ei tulisi mieleenkään kävellä vihaisesti käyttäytyvän koiran ohi edes ilman koiraa, saatika koirani kanssa. Ja miksi kiusata koiraa, saatika omistajaa kävelemällä naaman edestä ja aiheuttamalla näin lisää tukalaa oloa? MIKSI ihmiset? Itse ainakin pelkäisin että tämä vihainen koira saattaa päästä irti, käydä koirani kimppuun tms. Minä vaihdan yleensä kadun puolta jos näen ison koiran tulevan meitä vastaan, koska tiedän että nämä toisen koiran kohtaamistilanteet eivät ole aina varsinkaan uroskoiran omistajille niin helppoja. Autan ja menemme alta pois."

ISO, ISO VIRHE. Nyt vain kerrot koirallesi että tuo vastaantulija on todella suuri uhka. Koira raukka, kun joutuu hoitamaan johtajan hommaa eikä saa nauttia koiran elämästä. Itsekin tein noin, sitten menin kouluttajalle ja 3 viikon päästä minulla oli koira, joka ei tippakaan välitä vaastaantulijoista,
      Ja tuo peltojuttu. Et saa yleisellä paikalla laskea koiraaasi irti, JOS kerta on pieninkin riski että se käy kiinni toiseen koiraan. Etkä sinä itse koiraasi luota, jos joudut sen istuttamaan että muut koirat voivat mennä ohi.

• No tuota,minä sanoisin näin,että ei koskaan olisi pahitteeksi huomioida muut ihmiset/koirat ja käyttää sitä toivon mukaan jokaisella edes himppasen omavaa maalaisjärkeä...

Eli,kun näkee,että toisella on ongelmia koiransa kanssa,niin miksi ei voisi sitä ottaa huomioon.Ei se ole kova homma,edes hiukasen kiertää kauempaa/väistää,jos siihen on mahdollisuus.
      Kun toinen vielä tekee työtä asian eteen,että saisi hommat kuntoon,niin mielestäni se on jo niin hyvä juttu,että sitä voi omalta osaltaan avittaa,jos mahdollista.

Lisäksi myös,se väistäminen on kohteliasta myös omille koirille ;)
      Koirat,jotka haluaa välttää konflikteja,myös itse vaistomaisesti haluavat siitä pois/rauhoittaa tilannetta,ja siihen kuuluu (rauhoittaviin eleisiin) välimatkan lisääminen.Joten omiakin ajatellen,ei se pieni väistäminen huono asia ole.

Tuo peltojuttu on sitten sellainen,että hommat on siinä kummankin vastuulla.Moraalisesti on hassua vaatia toiselta tässä tapauksessa kiinnipitoa,jos epäröi oman koiransa toimintaa,JOS toinen klaaraa oman koiransa niin,että se pysyy pois suoranaisesta häiritsemisestä.
      No koskaanhan ei tiedä,hallitseeko vai ei,mutta sille ei voi mitään.
      Tietty voi toiselle vaikka kohteliaasti hihkasta,että pidäthän koiran niin,ettei se tule oman luo.
      Mutta muistettava on,että itse on kuitenkin omasta koirasta vastuussa,ja jos on epävarma siitä vähääkään,pysyykö koira hallinnassa ,niin kannattaa se pitää kytkettyna muitten kanssa ollessa.
      Ettei vahinkoja tapahtuisi kellekkään,kuin myös,että jokainen esim.lähteminen käsistä,on koulutukselle takapakkia.

Ai niin,itse en kannata tuota koiran istuttamista,vaan kannatan pyrkimistä aina liikkeellä ohi.Se on luonnollisin niin omaa,kuin vastaantulevaa ajatellen.Ja kunnon pohjatyö siihen tietenkin..
      Mutta kukin tyylillään.Joten tsemppiä !

• argh III

Miksi isojen koirien omistajat järjestään vihaavat näitä heidän mielestään
      " fifejä" - onko fifi joku koirarotu?
      Kirjoituksesta käy liian hyvin ilmi, miten vaikeata on pitää isoa koiraa - ei, ei ole omistajan hallinnassa ja muiden pitää nyt sitten väistää että vasikka-koiran omistaja saa rauhassa tepastella?
      Koira murisee? Yrittät pitää pannasta kiinni?
      Huhhuhh olisit sinäkin vain ottanut Fifiä, ehkä pystyisit hallitsemaan - edes sitä???

• ;D

ei ole fifiä. Isojen pk-koirieni kanssa jo ihan pennusta pitäen OPETETAAN, että ei saa mennä yhdenkään PUUDELIN lähelle. Puudeli on kaikki pienet koirat ja pennut. Minä en ota minkäälaista riskiä siinä että joku koiristani sattuisikin vastaamaan samalla raivolla, millä joku puudeli välillä meitä kohtaan raivoten hyökii. Loppu tuloksen kyllä kertoo jo maalaisjärki.
        Ainoa "puudeli" kenen kanssa ovat tekemisissä, on meidän pikkuinen ja hyvin tulevat toimeen keskenään. Ja tämä meidän "puudeli" ei todellakaan kenellekään koiralle rähise, vaikka vastassa olisi rähjäävä rottis, tipsu, mastiffi, dobberi....
        KAIKKI ON KIINNI KASVATUKSESTA :)

• Ei voi olla totta!!

Fifi on yleisesti käytettävä nimitys (äläkä leiki nyt tyhmää ettet olisi muka ikinä asiasta kuullutkaan) pienestä koirasta, joka kävelee omistajansa edelle hihna tiukalla, uhoaa, rähjää ja louskuttaa kaikille vastaantulijoille.

Ja mitä tulee siihen että istutan koirani ja pidän pannasta kiinni, hah, haluaisin nähdä kun kuka tahansa teistä (naisista) tulee paikalle pitämään koiraa tavallisesti kiinni ja kävelee samaan aikaan, kun vajaa 60kiloinen koira päättää pärähtää räyhäämään kun mamman pikku luti luti kulta pikku FIFI on ärhennellyt ja saanut näin koirani hermostumaan. Kyllä siinä vaiheessa tasan tarkkaan istutan koirani, komennan KOVAAN ääneen, jotta tämä vastaantulijakin ymmärtää että yritän hillitä koiraani, että ehkä hänkin ymmärtäisi ettei siitä nenän edestä käveleminen ja vauhdin hidastaminen / tuijottamaan jääminen ei ole fiksua. Tietenkin jos näemme koiran kauempaa ja omani on käskyn alla ohitustilanteet menevät normaalisti. Ongelmia onkin silloin kun nämä Fifit aloittavat mekkalan, kitisevät ja välimatka on jo liian pieni saada koiraa enää rauhoittumaan ja asettumaan käskyn alle.

Vai onko asia niin, että pienten/rauhallisten koirien omistajat, eivät pysty omaan pääkoppaansa sisäistämään että kaikkien koirien ei voida antaa mennä hihnatiukalla ja kulkea edellä, isoja koiria on ikäänkuin pakkokin kouluttaa (vaikka valitettavan paljon näkee täysin hungingolla olevia). Ja tämän ajatuksen takia, minun kouluttaessa omaa koiraani pitää jäädä tuijottamaan ja hidastamaan sitä vauhtia?

Edelleen, kysymykseni olikin että miksi, minkätakia jäädä tölläämään ja hidastaa vauhtia? Itse ainakin pelkäisin koirani puolesta? Ja missä on kanssa ihmisten ja koirakoiden kunnioittaminen? Jos itse näen jotain epäilyttävää, esim. ruoan tähteitä tiellä pysähdyn aina kertomaan vastaantulijalle mikäli hänellä on koira että tulossa on vaikka nyt niitä makkaranpaloja, jotka voivat olla myrkytettyjä. Huh huh.

Ja joku täällä kirjoitti, että heillä kokeiltiin kepillä jäätä, voi jessus, ja päästettiin joku tuntematon koira haistelemaan. Minä ainakin arvostan kanssa ulkoilijoita ja jopa sitä naapurin pikku Fifiä sen verran että mikäli en voi 100% luottaa mitä koirani tekee(kukaan ei voi ikinä täysin siis luottaa) niin miksi ottaa moinen riski jos ks. kirjoittajan koira olisikin päässyt puraisemaan tms. Sitten olisi ollut tuntemattomalla ja viattomalla koiralla ehkä elinikäiset traumat ja samoin omistajalla.

Ja mainittakoon vielä, että en minä keskelle katua jää. Jos tilanne on päällä, niin menen koirani kanssa tien reunaan ja odotan kunnes nämä yleensä hidastelevat tuijottelijat saavat ihmeteltyä asiaa tarpeekseen ja pääsevät siinä nenämme edestä, koiraani hipoen ohitse.

• hei halooooooooooooooo

Fifi on yleisesti käytettävä nimitys (äläkä leiki nyt tyhmää ettet olisi muka ikinä asiasta kuullutkaan) pienestä koirasta, joka kävelee omistajansa edelle hihna tiukalla, uhoaa, rähjää ja louskuttaa kaikille vastaantulijoille.

Ja mitä tulee siihen että istutan koirani ja pidän pannasta kiinni, hah, haluaisin nähdä kun kuka tahansa teistä (naisista) tulee paikalle pitämään koiraa tavallisesti kiinni ja kävelee samaan aikaan, kun vajaa 60kiloinen koira päättää pärähtää räyhäämään kun mamman pikku luti luti kulta pikku FIFI on ärhennellyt ja saanut näin koirani hermostumaan. Kyllä siinä vaiheessa tasan tarkkaan istutan koirani, komennan KOVAAN ääneen, jotta tämä vastaantulijakin ymmärtää että yritän hillitä koiraani, että ehkä hänkin ymmärtäisi ettei siitä nenän edestä käveleminen ja vauhdin hidastaminen / tuijottamaan jääminen ei ole fiksua. Tietenkin jos näemme koiran kauempaa ja omani on käskyn alla ohitustilanteet menevät normaalisti. Ongelmia onkin silloin kun nämä Fifit aloittavat mekkalan, kitisevät ja välimatka on jo liian pieni saada koiraa enää rauhoittumaan ja asettumaan käskyn alle.

Vai onko asia niin, että pienten/rauhallisten koirien omistajat, eivät pysty omaan pääkoppaansa sisäistämään että kaikkien koirien ei voida antaa mennä hihnatiukalla ja kulkea edellä, isoja koiria on ikäänkuin pakkokin kouluttaa (vaikka valitettavan paljon näkee täysin hungingolla olevia). Ja tämän ajatuksen takia, minun kouluttaessa omaa koiraani pitää jäädä tuijottamaan ja hidastamaan sitä vauhtia?

Edelleen, kysymykseni olikin että miksi, minkätakia jäädä tölläämään ja hidastaa vauhtia? Itse ainakin pelkäisin koirani puolesta? Ja missä on kanssa ihmisten ja koirakoiden kunnioittaminen? Jos itse näen jotain epäilyttävää, esim. ruoan tähteitä tiellä pysähdyn aina kertomaan vastaantulijalle mikäli hänellä on koira että tulossa on vaikka nyt niitä makkaranpaloja, jotka voivat olla myrkytettyjä. Huh huh.

Ja joku täällä kirjoitti, että heillä kokeiltiin kepillä jäätä, voi jessus, ja päästettiin joku tuntematon koira haistelemaan. Minä ainakin arvostan kanssa ulkoilijoita ja jopa sitä naapurin pikku Fifiä sen verran että mikäli en voi 100% luottaa mitä koirani tekee(kukaan ei voi ikinä täysin siis luottaa) niin miksi ottaa moinen riski jos ks. kirjoittajan koira olisikin päässyt puraisemaan tms. Sitten olisi ollut tuntemattomalla ja viattomalla koiralla ehkä elinikäiset traumat ja samoin omistajalla.

Ja mainittakoon vielä, että en minä keskelle katua jää. Jos tilanne on päällä, niin menen koirani kanssa tien reunaan ja odotan kunnes nämä yleensä hidastelevat tuijottelijat saavat ihmeteltyä asiaa tarpeekseen ja pääsevät siinä nenämme edestä, koiraani hipoen ohitse.

Mee äkkiä ongelmakouluttajalle!!!!!!!!!!!!!!! ja mitä teet koiralla, joka painaa 60 kiloa ja et kykene sitä pitelemään????????????????? Itselläni on kolmen hihnan päässä yhteensä noin 150 kiloa ja en joudu yhdenkään rähjäävän koiran takia joudu ojien pohjaa koluamaan. se on ihan kuinka pahasti rähjäävä koira, on koko ihan mikä tahansa, tulee vastaan, niin yksikään koiristani ei edes karvaansa nosta tai hihnaansa kiristä.
        Ja kyllä, olen nainen

• kouluttajalle
        hei halooooooooooooooo kirjoitti:

Mee äkkiä ongelmakouluttajalle!!!!!!!!!!!!!!! ja mitä teet koiralla, joka painaa 60 kiloa ja et kykene sitä pitelemään????????????????? Itselläni on kolmen hihnan päässä yhteensä noin 150 kiloa ja en joudu yhdenkään rähjäävän koiran takia joudu ojien pohjaa koluamaan. se on ihan kuinka pahasti rähjäävä koira, on koko ihan mikä tahansa, tulee vastaan, niin yksikään koiristani ei edes karvaansa nosta tai hihnaansa kiristä.
        Ja kyllä, olen nainen

Ymmärrän aloittajaa ja olen monesta asiasta kanssaan samaa mieltä.
        Silti vaikuttaa, että koira ei oikein ole hallinnassa. Oikeasti koulutettu koiraa tekee niin kuin laumanjohtaja haluaa. Tässä tapauksessa kävelee tyynesti rottien ohi. Jos kuitenkin pieni räkyttäjä meinaa tulla päälle, sen poistaa laumanjohtaja tavalla tai toisella. Koiran ei tarvitse sillä vaivata päätään.

Jos tuntuu siltä, että pieni piski roikkuu lahkeessa ja koettaa pura niin saattaahan se vahingossa jäädä kengänpohjan ja maan väliin.

• Fifi rules!!!!!!

Ja kyllä, olen nainen

Ap " yrittää hillitä koiraansa"
        " koira hermostuu"
        juu, ihan on tutunoloista tekstiä suurelta pölhöltä jolla liian suuri fifi...

• Ei voi olla totta!!

Ja kyllä, olen nainen

Mitäpä jos lukisit kirjoitukseni hieman tarkempaa? Kuinkahan monessa viestissä olen myöntänyt, että kyllä, koirani on remmijähjä, käyn kouluttamassa koiraani kuitenkin 2 krt/viikossa ammattikouluttajalla, jossa treenaamme ja yritämme löytää keinoja saada tämä käytös muuttumaan. Käyn siis JO treeneissä, olemme käyneet kun koirani oli 3kk. lähtien. Mutta mikään koulutus maanpäällä, ei pysty vaikuttamaan koiran UHMAIKÄÄN ja sen tuomiin luonteenmuutoksiin. Ja kuten siis olen aiemminkin vastannut, niin kaikenmoinen lätinän ja pas**njauhanta miten muilla menee hienosti yms. ei uppoa minuun ennenkuin olette tutustuneet koiraani. Meidän kouluttajalla on paras näkemys ammatti-ihmisenä ja koirani tuntien pennusta asti miten rajusti käytös on muuttunut ja mitä asialle yhdessä päätämme tehdä ja miten kouluttaa. Hihnassa kulkeminen oli ENSIMMÄISIÄ asioita, joita alettiin harjoittelemaan kun pentu kotiamme saapui. Keskustellaan asioista sitten lisää, kun jollakin on kokemusta rajusta uroskoiran uhmaiästä. Kun nyt paiskimme töitä asian eteen, aikuisena (rauhallisempana) koirani ehkä kestääkin Fifien iholle tulemisen. Siltikään en sitä ymmärrä miksi toiset ulkoiluttajat tekevät niin? Varmasti on asioita joita meidän tulisi tehdä toisin, sen takia harjoittelemme ja käymme treenaamassa. Harrastamme myös paljon muitakin lajeja, joissa koirani toimii kuin ajatus. Ongelma onkin nämä iholle tunkevat Fifit, jotka haukkua louskuttaa ja aiheuttavat ikäviä tilanteita. Asian kun voisi kuitenkin hoitaa toisin, komentaa omaa koiraansa olemaan hiljaa ja ottaa sen yhden askeleen sivummalle tai edes vetää oma koiransa itsensä sivulle, eikä antaa kulkea koirien kuonot toisiaan hipoen etananvauhtia ohitse!
        Hienoa jos sinun koirasi pysyvät hallinnassasi eivätkä ne hauku ja kulkeudu vastaantulijoiden jalkoihin. Hyvä niin, meillä siis yksi koirakko vähemmän ongelmana! Siltikään se ei muuta sitä tosiasiaa, miten töykeitä ja ajattelemattomia kanssa kulkijat kadulla on, tätä minä peräänkuulutan, en oman koirani remmissäkulkemisongelmaa!

En kulje hihna tiukalla, enkä itse jännitä kohtaamistilanteita, koska saan koirani pidettyä paikoillaan. Samaa ei voi sanoa muista kadulla kulkijoista ja heidän koiristaan!! Jos asiat olisivat kuten toivottavasti suurimmalla osalla on, niin ei minunkaan koirani hermostuisi mikäli kaikkien koirat pysyisivät omistajansa hallinnassa ja hiljaa.

• ehkä ongelma

Mitäpä jos lukisit kirjoitukseni hieman tarkempaa? Kuinkahan monessa viestissä olen myöntänyt, että kyllä, koirani on remmijähjä, käyn kouluttamassa koiraani kuitenkin 2 krt/viikossa ammattikouluttajalla, jossa treenaamme ja yritämme löytää keinoja saada tämä käytös muuttumaan. Käyn siis JO treeneissä, olemme käyneet kun koirani oli 3kk. lähtien. Mutta mikään koulutus maanpäällä, ei pysty vaikuttamaan koiran UHMAIKÄÄN ja sen tuomiin luonteenmuutoksiin. Ja kuten siis olen aiemminkin vastannut, niin kaikenmoinen lätinän ja pas**njauhanta miten muilla menee hienosti yms. ei uppoa minuun ennenkuin olette tutustuneet koiraani. Meidän kouluttajalla on paras näkemys ammatti-ihmisenä ja koirani tuntien pennusta asti miten rajusti käytös on muuttunut ja mitä asialle yhdessä päätämme tehdä ja miten kouluttaa. Hihnassa kulkeminen oli ENSIMMÄISIÄ asioita, joita alettiin harjoittelemaan kun pentu kotiamme saapui. Keskustellaan asioista sitten lisää, kun jollakin on kokemusta rajusta uroskoiran uhmaiästä. Kun nyt paiskimme töitä asian eteen, aikuisena (rauhallisempana) koirani ehkä kestääkin Fifien iholle tulemisen. Siltikään en sitä ymmärrä miksi toiset ulkoiluttajat tekevät niin? Varmasti on asioita joita meidän tulisi tehdä toisin, sen takia harjoittelemme ja käymme treenaamassa. Harrastamme myös paljon muitakin lajeja, joissa koirani toimii kuin ajatus. Ongelma onkin nämä iholle tunkevat Fifit, jotka haukkua louskuttaa ja aiheuttavat ikäviä tilanteita. Asian kun voisi kuitenkin hoitaa toisin, komentaa omaa koiraansa olemaan hiljaa ja ottaa sen yhden askeleen sivummalle tai edes vetää oma koiransa itsensä sivulle, eikä antaa kulkea koirien kuonot toisiaan hipoen etananvauhtia ohitse!
        Hienoa jos sinun koirasi pysyvät hallinnassasi eivätkä ne hauku ja kulkeudu vastaantulijoiden jalkoihin. Hyvä niin, meillä siis yksi koirakko vähemmän ongelmana! Siltikään se ei muuta sitä tosiasiaa, miten töykeitä ja ajattelemattomia kanssa kulkijat kadulla on, tätä minä peräänkuulutan, en oman koirani remmissäkulkemisongelmaa!

En kulje hihna tiukalla, enkä itse jännitä kohtaamistilanteita, koska saan koirani pidettyä paikoillaan. Samaa ei voi sanoa muista kadulla kulkijoista ja heidän koiristaan!! Jos asiat olisivat kuten toivottavasti suurimmalla osalla on, niin ei minunkaan koirani hermostuisi mikäli kaikkien koirat pysyisivät omistajansa hallinnassa ja hiljaa.

onkin siinä että et ole osannut kasvattaa koiraa pennusta pitäen oikein. Luuletko että nämä kolme rottistani ovat olleet pikku kultasia noutajia pienestä pitäen???? Ei todellakaan. Ensimmäisen kanssa olen juuri suurimmat vaikeudet kohdannut, koska en ollut KASVATTANUT sitä oikein.
        Koira tarvitsee johtajan, jota ei tarvitse puolustaa. On provoa kiristää pannasta, laittaa istumaan, koska sillä tavalla annat koiralle viestin, että tuo mikä tulee on jotain kauheata ja koiran pitää sinua puolustaa :(
        Tarvitset 2xviikossa koulutusta. Itse selvisin kolmella oppitunnilla ja koko prosessi vei 3 viikkoa. Toisen ja kolmannen koiran kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, koska ne on KASVATETTU oikein.

• kouluttaminen
        ehkä ongelma kirjoitti:

onkin siinä että et ole osannut kasvattaa koiraa pennusta pitäen oikein. Luuletko että nämä kolme rottistani ovat olleet pikku kultasia noutajia pienestä pitäen???? Ei todellakaan. Ensimmäisen kanssa olen juuri suurimmat vaikeudet kohdannut, koska en ollut KASVATTANUT sitä oikein.
        Koira tarvitsee johtajan, jota ei tarvitse puolustaa. On provoa kiristää pannasta, laittaa istumaan, koska sillä tavalla annat koiralle viestin, että tuo mikä tulee on jotain kauheata ja koiran pitää sinua puolustaa :(
        Tarvitset 2xviikossa koulutusta. Itse selvisin kolmella oppitunnilla ja koko prosessi vei 3 viikkoa. Toisen ja kolmannen koiran kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, koska ne on KASVATETTU oikein.

ja kasvattaminen täysin kaksi eri asiaa!

• :) :) :)
        kouluttaminen kirjoitti:

ja kasvattaminen täysin kaksi eri asiaa!

Kerrankin joku ymmärsi ja kaikki, siis KAIKKI tuleva on helpompaa kun pohjalla on kunnon kasvatus. On aivan turha kuvitella että koira on tasavertoinen elinkumppani; sellaista koiraa ei ole tehty. Pikku puudelit on helpompi hallita kun eivät tarvitse voimaa, mutta kun aletaan puhumaan 60 kiloisesta koirasta, on kaikki ihan eri asia. Koulutksen perusta on TYHJIÖKAUSI, joka saa koiran korvat auki ja koira siirtyy lauman alimmaiseksi. Sinä aikana koiralle ei puhuta mitään eikä edes katsota.
        Tyhjiökauden jälkeen, alkaa toinen vaihe, jolloin koiran täytyy kulkea hihnassa vetämättä!!!! Vastaantulijoita ei saa tuijottaa ja ennenkaikkea koira saa vapaasti haistella puskia ym koska se on sen elämää. Kolmannella vaiheella sitten kitketään remmirähjäys pois. KUN KOIRAN KORVAT OVAT TOTAALISESTI AUKI ON SE HELPPO HALLITA JA KOULUTTAA. Tälläistä opetustekniikkaa käyttää tuttavani, joka kouluttaa koiria virkatehtäviin. Tuo että koira istutetaan paikalle ohituksissa on niin väärin kuin olla voi. se että jossain koulutusmuodossa heitetään namikasa koiran eteen kun vastaan on tulossa koira, on aivan hölmöä. Koiran pystyy laittaa ruotuun nopeasti, mutta ns. laumajärjestyksen on oltava oikea. Taluttaja on ylimmäinen ja koira kaikista alimmainen. Oli sitten koira puudeli tai mastiffi,
        Moni tekee pentuna (niin kuin minäkin aikoinaan) sen virheen, että annoin hihnassa tutustua toisiin koiriin ja ihmisten silitellä. Se ei ole oikein. Oikein on laskea koira vapaaksi turvallisessa paikassa tuttujen koirien kanssa. Aina on varottava ettei oma koira saa köniinsä, koska se syö omistajan ja koiran välistä luottamusta. On ihmisen tehävä suojella koiraansa kaikilta ja kaikelta negatiiviselta kokemukselta. Ihmisen on näytettävä ettei asioita kannata pelätä. Pamahdukset ym. kannattaa jättää huomioimatta, vaikka koira itse säikähtäisi. Itse olen koirien kanssa elänyt yli 30 vuotta ja yksikään ei ole ollut paukkuarka koira.

• Ei voi olla totta!!
        ehkä ongelma kirjoitti:

Miten sinun voi olla kovin vaikeaa ymmärtää asiaa? Kävelen hihna löysällä koirani kanssa, en provosoi enkä kiinnitä vastaantuleviin koiriin, ihmisiin, pyöräilijöihin, metsän eläimiin tms. minkäänlaista huomiota. Nappaan pannasta kiinni vasta siinä vaiheessa kun se on pakollista, eli joku Fifi on haukkua rähähtänyt tai ohittaessamme haukahtaa jolloin koirani pärähtää sekunnin murto-osassa raivokkaasti tätä toista koiraa kohti. Tässä tilanteessa naisen en jaksa yksinkertaisesti vetää koiraa kiltisti narusta ja yrittää rauhoitella, nappaan pannasta kiinni, istutan koiran ja komennan rauhoittumaan. Näin viestitän koiralleni että äskeinen käytös ei ollut sallittua ja samalla saan tilanteen pidettyä hallinnassani. En noi yrittää kävellä samaan aikaan kun lähes 60kiloa vetää erisuuntaan. Eriasia olisi jos nämä ohikulkevat ärsyttävät Fifit jatkaisivat reipasta kävelyään omistajan edellä hihna kireällä räksyttäen, mutta ei, siinä hidastetaan ja muutaman kerran on joku jopa pysähtynyt ihmettelemään. Minä itse ymmärtäisin jatkaa matkaani ja pitäisin huolen että ensi kerralla ei oma koirani aiheuta harmia vastaantulijalle jos kaukaa aloittamalla räksytystä.

Ja yritä nyt ymmärtää sekin, että harrastan koirani kanssa palveluskoiralajeja, johon kuuluu mm. hakua, jälkeä, tottelevaisuutta. Kaikkia näitä treenaamme ja HARRASTAMME koirani kanssa. Näiden harrastusten sivulla keskitymme yhdessä kouluttajani kanssa ks. ongelmakäytöksen poistamiseen.

Toisaalta, en edes ymmärrä minkä takia kenekään koiran kuuluisi sietää iholle änkeäviä pikku mamman lutuputu perseitä, jotka räksyttäen vetävät omistajaansa hihna tiukalla kohti? Samahan se loppujen lopuksi minulle on jos joku Fifi tulee koirani nenän eteen räksyttämään vaikka söisi joka aamu yhden. Luulisi sitten muidenkin oppivan arvostamaan kanssakulkijoita ja pitämään koiransa kurissa.

Mutta olehan hyvä ja laita minulle yksiselitteiset ohjeet jolla dominoiva, kovapäinen murkkuikäinen uros saadaan sietämään räksyttäviä ja iholle änkeäviä Fifejä, kiitos. Jos koira pärähtää niin läheltä kuin kaukaakin räksyttävän Fifin takia, niin miten ennakoit tai kävelet koiran kanssa ohi? Heität räminäpurkilla vai suihkit vettä naamalle? Hah! Entäpä nämä toiset koiranomistajat jotka ovat tässä olleet harmituksen aiheeni, miten sinä käyttäytyisit heidän kanssaan? Suihkisit heillekin vettä naamalle ja kieltäisit että ei, koirasi ei saa räksyttää muille koirille, eikä ängetä päälle? Anna niitä neuvoja sitten (vaikka en usko että niistä mitään apuakaan on tässä tapauksessa), äläkä jaksa yrittää jeesustella. Ei uppoa minuun!!

• itse sen sanot

Miten sinun voi olla kovin vaikeaa ymmärtää asiaa? Kävelen hihna löysällä koirani kanssa, en provosoi enkä kiinnitä vastaantuleviin koiriin, ihmisiin, pyöräilijöihin, metsän eläimiin tms. minkäänlaista huomiota. Nappaan pannasta kiinni vasta siinä vaiheessa kun se on pakollista, eli joku Fifi on haukkua rähähtänyt tai ohittaessamme haukahtaa jolloin koirani pärähtää sekunnin murto-osassa raivokkaasti tätä toista koiraa kohti. Tässä tilanteessa naisen en jaksa yksinkertaisesti vetää koiraa kiltisti narusta ja yrittää rauhoitella, nappaan pannasta kiinni, istutan koiran ja komennan rauhoittumaan. Näin viestitän koiralleni että äskeinen käytös ei ollut sallittua ja samalla saan tilanteen pidettyä hallinnassani. En noi yrittää kävellä samaan aikaan kun lähes 60kiloa vetää erisuuntaan. Eriasia olisi jos nämä ohikulkevat ärsyttävät Fifit jatkaisivat reipasta kävelyään omistajan edellä hihna kireällä räksyttäen, mutta ei, siinä hidastetaan ja muutaman kerran on joku jopa pysähtynyt ihmettelemään. Minä itse ymmärtäisin jatkaa matkaani ja pitäisin huolen että ensi kerralla ei oma koirani aiheuta harmia vastaantulijalle jos kaukaa aloittamalla räksytystä.

Ja yritä nyt ymmärtää sekin, että harrastan koirani kanssa palveluskoiralajeja, johon kuuluu mm. hakua, jälkeä, tottelevaisuutta. Kaikkia näitä treenaamme ja HARRASTAMME koirani kanssa. Näiden harrastusten sivulla keskitymme yhdessä kouluttajani kanssa ks. ongelmakäytöksen poistamiseen.

Toisaalta, en edes ymmärrä minkä takia kenekään koiran kuuluisi sietää iholle änkeäviä pikku mamman lutuputu perseitä, jotka räksyttäen vetävät omistajaansa hihna tiukalla kohti? Samahan se loppujen lopuksi minulle on jos joku Fifi tulee koirani nenän eteen räksyttämään vaikka söisi joka aamu yhden. Luulisi sitten muidenkin oppivan arvostamaan kanssakulkijoita ja pitämään koiransa kurissa.

Mutta olehan hyvä ja laita minulle yksiselitteiset ohjeet jolla dominoiva, kovapäinen murkkuikäinen uros saadaan sietämään räksyttäviä ja iholle änkeäviä Fifejä, kiitos. Jos koira pärähtää niin läheltä kuin kaukaakin räksyttävän Fifin takia, niin miten ennakoit tai kävelet koiran kanssa ohi? Heität räminäpurkilla vai suihkit vettä naamalle? Hah! Entäpä nämä toiset koiranomistajat jotka ovat tässä olleet harmituksen aiheeni, miten sinä käyttäytyisit heidän kanssaan? Suihkisit heillekin vettä naamalle ja kieltäisit että ei, koirasi ei saa räksyttää muille koirille, eikä ängetä päälle? Anna niitä neuvoja sitten (vaikka en usko että niistä mitään apuakaan on tässä tapauksessa), äläkä jaksa yrittää jeesustella. Ei uppoa minuun!!

Et yksinkertaisesti hallitse koiraasi täydellisesti. Koiran ei kuulu vastata rähjäävälle koiralle. Vaihda rotua, jos ongelmaksi muodustuu joku räkyttävä pikku fifi :D:D:D:D
        Aika kaks piippuista tuo sun selittely. Ongelma on iso ja silti väität harrastavasi koirasi kanssa. Mitäs sitten kun kerta nyt näihin pikku koiriin kiinnität huomiostasi, niin mitenkäs käy kun vastaan tulee rähjäävä palveluskoira? Meneekä koiras puskaan piiloon?
        Ei hei haloo, sun ongelma ei oo koirassa vaan ihan itsessäsi. Oot taas yksi elävä esimerkki siitä että käsissäsi on väärä rotu. Ja PISTE.

• buahaaaaa

Juu varmasti et voi mitään kun 60 kiloinen paskakone sua vetää kybällä.
        Pienemmällä koiralla selviäisit häpeämättä.
        Ei tulisi mieleen pitää sellaista koiraa jota ei hallitse.
        Sehän on jumalauta vastuutonta eikä asiaa auta yhtään se että olet selvästi kade niille ihmisille joilla on ollut sen verran järkeä päässä, että ovat ottaneet
        koiran jota tietävät hallitsevansa.
        Yhtä vastuutonta on sysätä kaikki vastuu vastaantulevan koiranomistajan harteille ja vain sen takia että sun paskakone ei ole hallinnassa!!!
        Oikein mukavaa jatkoa ja antoisia lenkkejä!

• P.S P.S
        itse sen sanot kirjoitti:

Et yksinkertaisesti hallitse koiraasi täydellisesti. Koiran ei kuulu vastata rähjäävälle koiralle. Vaihda rotua, jos ongelmaksi muodustuu joku räkyttävä pikku fifi :D:D:D:D
        Aika kaks piippuista tuo sun selittely. Ongelma on iso ja silti väität harrastavasi koirasi kanssa. Mitäs sitten kun kerta nyt näihin pikku koiriin kiinnität huomiostasi, niin mitenkäs käy kun vastaan tulee rähjäävä palveluskoira? Meneekä koiras puskaan piiloon?
        Ei hei haloo, sun ongelma ei oo koirassa vaan ihan itsessäsi. Oot taas yksi elävä esimerkki siitä että käsissäsi on väärä rotu. Ja PISTE.

Kysyit miten toimin kun vastaan tulee rähjäävä koira. MINÄ JA KOLME KOIRAANI KÄVELEMME OHI SIITÄ VÄLITTÄMÄTTÄ HIHNAT LÖYSÄLLÄ. Ei minun koiria häiritse vaikka mikä piski siinä rähjäisi ja jos joku koira todellakin tunkisi iholle, on ratkaisu yksinkertainen; häädän sen pois uhkaavalla eleellä ja rähinällä. Koirieni ei sitä tarvitse tehdä. Se on MINUN TEHTÄVÄ.
        Miksi sinä olet päästänyt tilanteen menemään noin pitkälle?????? Ei koira hetkessä muutu kiltistä mammankullasta hihnassa rähjääväksi pedoksi.... Itse oot antanut sen nousta johtajan pallille. Palauta se maan tasalle

• No way!!!!

Kiesus sentään -
        sehän olet SINÄ joka et pysty pitämään paskakonettasi kurissa....

• Ei voi olla totta!!
        P.S P.S kirjoitti:

Kysyit miten toimin kun vastaan tulee rähjäävä koira. MINÄ JA KOLME KOIRAANI KÄVELEMME OHI SIITÄ VÄLITTÄMÄTTÄ HIHNAT LÖYSÄLLÄ. Ei minun koiria häiritse vaikka mikä piski siinä rähjäisi ja jos joku koira todellakin tunkisi iholle, on ratkaisu yksinkertainen; häädän sen pois uhkaavalla eleellä ja rähinällä. Koirieni ei sitä tarvitse tehdä. Se on MINUN TEHTÄVÄ.
        Miksi sinä olet päästänyt tilanteen menemään noin pitkälle?????? Ei koira hetkessä muutu kiltistä mammankullasta hihnassa rähjääväksi pedoksi.... Itse oot antanut sen nousta johtajan pallille. Palauta se maan tasalle

"Kysyit miten toimin kun vastaan tulee rähjäävä koira." Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Miksi keksitte kirjoituksia, joita en ole edes palstalle kirjoittanut! Missäköhän vaiheessa olen kysynyt miten toimit SINUN koiriesi kanssa? Kysyin kun sitä tekstiä tulee sellaisella hanakkuudella, että yritä nyt ihminen hyvä tehdä jotain muutakin kuin jauhaa sellaista mikä minua ei kiinnosta ja antaa vaikka yksiselitteinen ohje: Näin koirasi kulkee koiran kuin koiran ohi reagoimatta vastaantulijoiden käytökseen millään tavalla!

"Miksi sinä olet päästänyt tilanteen menemään noin pitkälle?????? Ei koira hetkessä muutu kiltistä mammankullasta hihnassa rähjääväksi pedoksi.... Itse oot antanut sen nousta johtajan pallille. Palauta se maan tasalle" Ja nyt puhut asiasta josta et tiedä yhtään mitään. Tervetuloa mukaan kotiini ja seuraamaan miten meillä eletään, ei ole johtajuusongelmaa koskaan ollutkaan. Koira tietää paikkansa laumani alimpana jäsenenä. Ja kyllä, koirani käytös muuttui radikaalisti, aivan yhtäkkiä kun mukaan astui murkkuikä. Ja kyllä, olen käynyt jopa eläinlääkärillä keskustelemassa asiasta ja kasvattaja yms. rosun asiantunijat tietävät, että raju uhmaikä muuttaa koiran käytöksen täysin. Sitä ennen kävimme mm. koirapuistossa joka viikko ja urokseni leikki kaikkien koirien kanssa, ilman ikinä minkäänlaista konfliktia. Päinvastoin, muilla siellä ongelmia oli kuin meillä!

Mutta onhan tässä jo tullut selväksi. Iso koira ei saa rähistä, vaikka pienemmät kuinka kävisi nilkkaan kiinni, omistaja on silloin edesvastuuton ja kouluttanut koiransa väärin, mutta pienien koirien omistajilta sallitaan kaikki ja annetaan koiran vetää omistajaansa vaikka 6-0, koska ne on niin pieniä ja sieviä! Huh, mutta tämä selvä. Annan teidän jatkaa tätä kehittävää keskustelua vaikka hamaan loppuun saakka. Otanpa ensi kerralla saman linjan kuin muutkin, en väistä ketään ja jos joku Fifi nyt sattuu tulemaan liian lähelle koiraani niin annan sen säikäyttää edes ihan sen verran, että ainakin tämän Fifin omistaja tajuaa kiertää ensikerran meidät kaukaa. Miksi odottaisin niin kauan että jonkun Fifin omistaja päästää koiransa minun tai koirani kimppuuni, tekeehän sellaisen purukalusto hieman eri jälkeä kuin omani, mutta miksi heillä olisi siihen oikeus kun ei ole muillakaan? Ja järki päähän hyvät ihmiset, jos näette kadulla vaikean tilanteen, niin miksi lietsoa ja viedä koira tarjottimelle? Minä en ikinä altistaisi koiraani minkäänlaiselle vaaralle! Kiitos ja näkemiin.

• Väistä!!!!

"Kysyit miten toimin kun vastaan tulee rähjäävä koira." Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Miksi keksitte kirjoituksia, joita en ole edes palstalle kirjoittanut! Missäköhän vaiheessa olen kysynyt miten toimit SINUN koiriesi kanssa? Kysyin kun sitä tekstiä tulee sellaisella hanakkuudella, että yritä nyt ihminen hyvä tehdä jotain muutakin kuin jauhaa sellaista mikä minua ei kiinnosta ja antaa vaikka yksiselitteinen ohje: Näin koirasi kulkee koiran kuin koiran ohi reagoimatta vastaantulijoiden käytökseen millään tavalla!

"Miksi sinä olet päästänyt tilanteen menemään noin pitkälle?????? Ei koira hetkessä muutu kiltistä mammankullasta hihnassa rähjääväksi pedoksi.... Itse oot antanut sen nousta johtajan pallille. Palauta se maan tasalle" Ja nyt puhut asiasta josta et tiedä yhtään mitään. Tervetuloa mukaan kotiini ja seuraamaan miten meillä eletään, ei ole johtajuusongelmaa koskaan ollutkaan. Koira tietää paikkansa laumani alimpana jäsenenä. Ja kyllä, koirani käytös muuttui radikaalisti, aivan yhtäkkiä kun mukaan astui murkkuikä. Ja kyllä, olen käynyt jopa eläinlääkärillä keskustelemassa asiasta ja kasvattaja yms. rosun asiantunijat tietävät, että raju uhmaikä muuttaa koiran käytöksen täysin. Sitä ennen kävimme mm. koirapuistossa joka viikko ja urokseni leikki kaikkien koirien kanssa, ilman ikinä minkäänlaista konfliktia. Päinvastoin, muilla siellä ongelmia oli kuin meillä!

Mutta onhan tässä jo tullut selväksi. Iso koira ei saa rähistä, vaikka pienemmät kuinka kävisi nilkkaan kiinni, omistaja on silloin edesvastuuton ja kouluttanut koiransa väärin, mutta pienien koirien omistajilta sallitaan kaikki ja annetaan koiran vetää omistajaansa vaikka 6-0, koska ne on niin pieniä ja sieviä! Huh, mutta tämä selvä. Annan teidän jatkaa tätä kehittävää keskustelua vaikka hamaan loppuun saakka. Otanpa ensi kerralla saman linjan kuin muutkin, en väistä ketään ja jos joku Fifi nyt sattuu tulemaan liian lähelle koiraani niin annan sen säikäyttää edes ihan sen verran, että ainakin tämän Fifin omistaja tajuaa kiertää ensikerran meidät kaukaa. Miksi odottaisin niin kauan että jonkun Fifin omistaja päästää koiransa minun tai koirani kimppuuni, tekeehän sellaisen purukalusto hieman eri jälkeä kuin omani, mutta miksi heillä olisi siihen oikeus kun ei ole muillakaan? Ja järki päähän hyvät ihmiset, jos näette kadulla vaikean tilanteen, niin miksi lietsoa ja viedä koira tarjottimelle? Minä en ikinä altistaisi koiraani minkäänlaiselle vaaralle! Kiitos ja näkemiin.

Yhä edelleen:

miksi s i n ä et väistä hurttasi kanssa????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

• lapset lapset

kyllä se vaan on johtajuudessa vika. Olkoot vaikka kuinka enkeli sisätilassa. Koeta nyt jo myöntää, ettet tee mitään PK-KOIRALLA, JOS ET YMMÄRRÄ ETTEI OLE VIKA FIFISSÄ, VAAN SIINÄ ETTET HAL-LIT-SE KOIRAASI.
        Myy pois ja hae egosi jatke jostain fifistä

• sakemaanikko

Ja kyllä, olen nainen

olen minäkin nainen ja pidän dominoivista koirista. Neuvoja on helppo antaa, jos ei niistä ole kokemusta. Remmirähjääjä on joko erittäin dominoiva tai erittäin pelokas. Siitä lähdetään, että kumpaa sorttia se on ja sen mukaan toimitaan. Rähjäävää koiraa ei pysty ikinä opettamaan pois huonoilta tavoiltaan, jos sen kanssa ei liiku "ihmisten ilmoilla".

• ihmettelen kovin

Miksi ihmeessä edes aloitit keskusteliun, kun kukaan ei saa sinulle vastata, ellei ole täysin samaa mieltä kanssasi.

En valitettavasti voi mitenkään käsittää, että koira olisi sinulla mitenkään hallinnassa. Nyt kun vaadit että sinut ja koirasi pitää ohittaa rivakasti, niin entäs jos tulee toinen samanlainen tapaus vastaan, siinäpä sitten istutatte koirianne nenät vastakkain, kumpikas tuossa tapauksessa lopulta väistää, vai aiotteko istua siinä pyörätiellä maailman tappiin asti?

Sanot että; "Tässä tilanteessa naisen en jaksa yksinkertaisesti vetää koiraa kiltisti narusta ja yrittää rauhoitella, nappaan pannasta kiinni, istutan koiran ja komennan rauhoittumaan." Taas väärin, kuinka uskoisin sinun hallitsevan koiran, et edes hallitse niin yksinkertaista asiaa kun pannan käyttö. Laita se koirasi panta aivan leuan alta ja korvien takaa, niin koira kulkee mukanasi ihan minne vain.

Vihjeenä, että niin meillä 14-vuotias, 40-kiloinen tyttö kuljettaa 70-kiloisen koiran, jolla ei ole tippaakaan läskiä, vaan koira on täyttä lihasta. Tosin pitää ottaa huomioon että meidän koiramme koulutettu pennusta lähtien ja ei edes ollut suomen toiseksi paras koirankouluttaja neuvomassa, vaan ihan pienen tuppukylän palveluskoirakerhon ohjaaja.

Juu ja tiedän, että tulet vastaamaan että tulkaa kokeilemaan minun koirani kanssa, joten laita vaan rohkeasti sähköpostiosoitettasi tänne, niin sovitaan tapaaminen, tulen mielelläni.

• tattista vaan
        ihmettelen kovin kirjoitti:

Miksi ihmeessä edes aloitit keskusteliun, kun kukaan ei saa sinulle vastata, ellei ole täysin samaa mieltä kanssasi.

En valitettavasti voi mitenkään käsittää, että koira olisi sinulla mitenkään hallinnassa. Nyt kun vaadit että sinut ja koirasi pitää ohittaa rivakasti, niin entäs jos tulee toinen samanlainen tapaus vastaan, siinäpä sitten istutatte koirianne nenät vastakkain, kumpikas tuossa tapauksessa lopulta väistää, vai aiotteko istua siinä pyörätiellä maailman tappiin asti?

Sanot että; "Tässä tilanteessa naisen en jaksa yksinkertaisesti vetää koiraa kiltisti narusta ja yrittää rauhoitella, nappaan pannasta kiinni, istutan koiran ja komennan rauhoittumaan." Taas väärin, kuinka uskoisin sinun hallitsevan koiran, et edes hallitse niin yksinkertaista asiaa kun pannan käyttö. Laita se koirasi panta aivan leuan alta ja korvien takaa, niin koira kulkee mukanasi ihan minne vain.

Vihjeenä, että niin meillä 14-vuotias, 40-kiloinen tyttö kuljettaa 70-kiloisen koiran, jolla ei ole tippaakaan läskiä, vaan koira on täyttä lihasta. Tosin pitää ottaa huomioon että meidän koiramme koulutettu pennusta lähtien ja ei edes ollut suomen toiseksi paras koirankouluttaja neuvomassa, vaan ihan pienen tuppukylän palveluskoirakerhon ohjaaja.

Juu ja tiedän, että tulet vastaamaan että tulkaa kokeilemaan minun koirani kanssa, joten laita vaan rohkeasti sähköpostiosoitettasi tänne, niin sovitaan tapaaminen, tulen mielelläni.

Kerrankin a s i al l i n e n vastaus tälle kaikkitietävälle pölhölle!

• ...

Itse kuulun niihin ihmisiin jotka vain kävelevät, teki vastaantuleva mitä tahansa. Syy: koska minä vastaan vain oman koirani koulutuksesta silloin kun minä kuljen oman koirani kanssa. En todellakaan lähde näyttämään omalle koiralleni epävarmuutta itsessäni jos joku murisee minulle, osoitan käytökselläni, että tilanne on hallinnassa, toisen käyttäytyminen ei vaikuta meidän liikeratoihimme mitenkään.

Missä siis on koiran suojeluvaistoni? Tässähän se on, minussa. Minä olen turva, minä olen muuri ja tätä muuria ei hätkäytä, vaikka muut miten uhittelisi, jos päälle meinaa tulla, niin muuri kyllä pistää vastaan.

Ei ole vielä mustelmat parantuneet viime kerrasta kun lensin pyörän kanssa nutulleen, kun ajatin arkaa ajokoiraa. Koiran kanssa päästy pisteeseen, että vaikka maailma kaatuu niskaan me vain jatkamme matkaa, se on täysin turvassa minun vierelläni juostessaan. Pääsipä sitten vastaantulevalta emännältä rähisevä koira karkuun, sillä koiralla oli massaa enemmän kuin emännällä ja se hyökkäsi tätä arkaa ajokoiraa kohden. Ajokoira lähti tietenkin karkuun (terve pelkorefleksi) ja vetäisi minut siitä kumoon. Enpä jäänyt siinä haavojani ihmettelemään, vaan välittömästi jaloilleen, huutamaan ja huitomaan hyökkääjää kohtaan. Pelkkä erittäin kova ääninen vitun paska sinä et tänne tule ja nyrkkien ja jalan heilutusta, niin päättipä karkuri palata emäntänsä luokse. Sitten huomasin verta vuotavat haavani ja jalan jolla ei pystynyt kunnolla edes kävelemään vähään aikaan. Siinä on se vaisto: vaikka mitä tapahtuu, niin mikään ei pääse tekemään pahaa sille eläimelle, jonka turvallisuus on minun kontollani. Se tulee takaraivosta huomattavasti vahvempana kuin polvesta ja ranteesta tykyttävä kipu, kipua ei edes huomaa, kun on tärkeämpääkin tekemistä.

Ja kun minä olen täysin varma siitä, että minulla on homma hanskoissa, niin minun ei ole mitään syytä osoittaa minkäänlaista epävarmuutta yhtään milläänlailla käyttäytyvää eläintä kohdatessa.

Pointti on siinä, että niin kauan kun koirasi koulutus ei ole minun vastuullani, minun ei tarvitse siitä välittää pätkän vertaa.

Btw: siinä sitten haavoja tarkistellessa tuli toisen koiran emäntä tietenkin pyytelemään anteeksi kovaksi. Selitti, että kun hänen koiransa niin pelkää kaikkea, ei se ole äkäinen. Naurahdin vain hänelle, että on siinä aikamoinen pommi koiraksi, kun pelon näyttää hyökkäämälllä. Kerroin myös, että koira jota itsekin kuljetin pelkää aivan kaikkea liikkuvaa, että on siinä eroa kun on hihnan toisessa päässä kykyä käsitellä arkaa koiraa... Sinun tarinaasi liittyen, sinä taas kehoittaisit ilmeisesti näitä arankin koiran ulkoiluttajia osoittamaan oma epävarmuutensa ja kiertelemään uhkaavia asioita elämässä? Missä vaiheessa sitten ihmiset osoittavat koiralle, että pelkoihin ei ole aihetta?Koiralle uhkaavia tilanteita aivan taatusti tulee elämässä, mutta se on oleellista näyttää koiralle, että niin kauan kun ohjaajassa (siinä joka huolehtii puolustamisen) henki pihisee koiralle ei tule vaaraa uhkaavista tilanteista.

Mutta sen opin taas pyörällä kaatumisesta, että koskaan ei pidä luottaa ihmisten koiran hallintaan. Kaiken maailman törpöillä on koiria ja kaiken lisäksi niillä ei ole välttämättä edes näppivoimaa edes sen vertaa, että saavat pidettyä hihnan kädessään. Ok, tultiin mutkan takaa ja mahdollisesti yllättäen, mutta jos koira on pommi, niin miksi hihna ei ole kokoaikaisesti vaikka umpisolmulla ranteessa kiinni...

• pienempi koira

Itselläni ei ole isoa koiraa, vaan keskikokoista. Ihmettelen sitä mitä jouduin useasti kokemaan koiran ollessa pentu. Vastaan tulle kaksi ihmistä juosten (lenkillä) ja jalkakäytävä on niin kapea että kaksi ihmistä pääsee kohtamaan. Pentuhan häärii minkä ehtii ja sen tulisi näkyä vastaantulevillekin että pentu on hieman vilkas. miksi nämä kaksi lenkkeilijää ei voi väistää niin paljon että edes menisivät peräkkäin juoksemaan? Ei tule mileenkään vaan rinnaikkain juoksevat hipaissen minua (emäntää) ja siitähän koiranpentu innostuu. Onneksi pentu oli aina näissä tilanteissa niin lyhyessä hihnassa ettei päässyt hyppimään vastaantulijoita kohtaan. Sen sijaan pentu innostuu ja hyppii minua kohtaan ja on ihan ylikierroksilla... Sitä mitä minua ihmetyttää on ettei ihmiset viitsi väistää edes vähän vaikka ovat jopa rinnakkain!? En kaipaa mitään moraalisointia ja tiedoksi niin nykyään koira on aikuinen ja antaa lenkkeilijöiden ohittaa rauhassa!

• vain käydä kiinni...

...koiran ohikulkijoihin, jotka töykeästi tulevat päin, tai jos oma koira on kiinni ja joku päästä koiransa niin liki että antaa haukata vain. Oppisivathan ensi kerralla kiertämään tai pitämään koiraansa hallinnassa. Ei se voi olla vaikeaa?

• Paskakoneenne haltuun
        vain käydä kiinni... kirjoitti:

...koiran ohikulkijoihin, jotka töykeästi tulevat päin, tai jos oma koira on kiinni ja joku päästä koiransa niin liki että antaa haukata vain. Oppisivathan ensi kerralla kiertämään tai pitämään koiraansa hallinnassa. Ei se voi olla vaikeaa?

Mikä helvetti estää teitä itseänne väistämään?
        Miksi toisten pitää väistää huonosti käyttäytyviä koiranne?
        Ette te sentään Euroopan omistajia ole tai Jumalasta seuraavia...

• :-))))))))))))))))))))))
        vain käydä kiinni... kirjoitti:

Missä keskusteltaisiin ihan in-live?
        Olet sen luokan jukuripää etteit tajua ihan vähällä -
        kaikkien pitää kunnioittaa sua ja sun paskakonettasi -
        kaikkien pitää ymmärtää väistää sinua kun tulet kantapäilläsi koirasi perässä,,,,,

• nykyiset enkelit :)

Tämä on mielenkiintoinen keskustelu, mutta huomautan heti alkuunsa etten jaksa koko ketjua läpi lukea.
      Suosittelisin etsimään ihmisiä, joiden kanssa voit harjoitella ohitustilanteita elikkä ns. siedätyshoitoa. Sinuna luopuisin istutus-tekniikasta, koska se on iso virhe.
      Taustoja kertoakseni omistan 2- ja 3- vuotiaat saku-urokset, joiden kanssa myös ongelmaksi muodostuivat nämä remmirähjäykset.
      Me emme aloittaneet koulutusta istuttamalla ja karjumalla. Pidimme jääkauden purkuineen ja jo ensimmäisen viikon jälkeen oli huomattava muutos se, että koirat totteli pelkkää puhetta ja tottelevat edelleen. Ei koiralle tarvitse huutaa, ääntä ei saa nostaa, koska sillä tavalla koirallesi kuitenkin viestität, että tuo on jotain vaarallista, koska omistajanikin huutaa tuossa korvani juuressa....
      Kuvittelin, ettei tätä ns. johtajuus-ongelmaa ole, koska esim treeneissä ja kotona koirat uskoivat ensimmäisestä sanasta. Mutta oli kuitenkin. Yli vuoteen ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa koirieni kanssa vaikka vastaan tulisi minkälainen räksyttäjä tahansa ja kotona makoilevat rauhassa. Koirani menevät ohitse vaikka vapaana.
      Remmirähjäyksen takana on ongelma sinun ja koiran suhteessa. Koirasi ei yksinkertaisesti luota sinuun tuollaisissa tilanteissa. Korjaa teidän suhde, niin elämä hymyilee.
      Hauskaa jatkoa teille :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      11
      2139
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      118
      1206
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1185
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      993
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      239
      985
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      904
    7. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      786
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      786
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      709
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      43
      681
    Aihe