Rajatilapersoonallisuus

Beautyfrompain

Mistä tunnistaa, onko itsellään mahdollisesti epävakaa persoonallisuushäiriö?

Mitkä tekijät siihen vaikuttavat, missä iässä se esiintyy ensi kerran ja voiko se alkaa nuoruusiässä?

Miten se ilmenee (oireet yms.)?

Jos kellään olisi tietoa niin kiitos paljon!

12

1192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Beautyfrompain

Sekin vielä, että voiko epävakaassa persoonallisuushäiriössä olla piirteitä myös muista mahdollisista persoonallisuushäiriöistä?

• catha

Itse sitä on melko vaikea tunnistaa. Jos elämän hallinta puuttuu, mielialat heittelee rajusti ja ennustamattomasti sekä ei osaa estää hetken mielijohteista käytöstään ainakaan joillain käytöksen osa alueilla niin silloin voi epäillä olevansa epävakaa.

Alkaa aina viimeistään nuorella aikuis iällä eli ennen 20v ikää, useasti jo murros iässä tai aikaisemmin.

Epävakaa lapsuuden ympäristö edes auttaa huomattavasti kyseisen häiriön syntyä, mutta voi muotoutua jopa ihan normaalissa kasvu ympäristössä.

Yleisimmät oireet ovat juuri tuo impulsiivinen eli hetken mielijohteinen käytös, ennustamaton ja oikukas mielialojen heittely sekä yleinen elämän hallinan puute.

Kyllä voi esiintyä samaan aikaan joko piirteitä muista persoonallisuus häiriöistä tai muita persoonallisuushäiröitä. Jos esiintyy samaan aikaan muiden persoonallisuushäiriöiden kanssa, puhutaan sekamuotoisesta persoonallisuushäiröstä.

Kannattaa myös googlettaa epävakaa persoonallisuushäiriö, rajatilapersoonallisuus yms. Löytyy paljon ja jopa kattavaakin tietoa.

• Psykopatologia

-
        "Kyllä voi esiintyä samaan aikaan joko piirteitä muista persoonallisuus häiriöistä tai muita persoonallisuushäiriöitä. Jos esiintyy samaan aikaan muiden persoonallisuushäiriöiden kanssa, puhutaan sekamuotoisesta persoonallisuushäiriöstä."

Ei välttämättä. Sekamuotoisessa (mixed) henkilö ei täytä kokonaan minkään erityisen persoonallisuushäiriön kriteereitä, mutta täyttää osin monen persoonallisuushäiriön kriteereitä. Henkilö voi täyttää ("täysin") myös usean persoonallisuushäiriön tai muun häiriön kriteerit samanaikaisesti (ns. ko-morbiditeetti eli oheissairastavuus).
        -

• happy tree friend

ja epävakaa vastaa siihen vihalla.

• catha

Voi myös reagoida liiallisella takertumisella, ahdistuksella, masennuksella, psykoottisilla oireilla, dissosiatiivisilla oireilla, jne... Eli voi reagoida millä tahansa suhteettomilla tunteilla ja teoilla.

Mainitsemasi viha voi kohdistua toisiin ihmisiin tai ympäröiviin esineisiin. Eli henkilö saattaa hyökätä toisten päälle tai hajottaa tavaroita. Agressiivinen tunteiden (kuten viha tai ahdistus) purku voi myös kohdistua omaan kehoon (esim. itsensä viiltely). Itse en ole sitten lapsuuden ollut kertaakaan väkivaltainen. Sen sijaan eräs luultu hylkäämis tilanne vei minut ensiapuun paikattavaksi, koska viilsin pohje lihakseeni n.3-4 cm syvän haavan, joka oli noin kymmenen senttiä pitkä. Tuliko siihen muistaakseni 13 tikkiä.

• helposti

noita epävakaan persoonallisuushäiriön diagnooseja tehdään nuorille? Olen 15-vuotias ja minulla on epäilty tuota epävakaata persoonaa, muttei diagnoosia kuulemma voi antaa vielä, ehkä vasta sitten kun olen täyttänyt 18.

Oireet ja kaikki täsmäävät täysin minuun, pelkästä masennuksesta ei koskaan ole ollut kyse sekä kaksisuuntaista on myös epäilty. Helpottaisi saada tietää diagnoosi, mutta pitää varmaan odottaa se kolme vuotta vielä ellei enempikin.. en millään tahdo elää edes sinne asti..

Ihmissuhteet ovat olleet täyttä tuskaa, olen menettänyt monia kavereita käytökseni takia, vanhempieni kanssa en tule toimeen sekä huostaanotto ollut lähellä. Miksei niitä diagnooseja voida tehdä suht. selville tapauksille vaikka kyseessä olisikin nuori?

• ---

Ole tyytyväinen ettei diagnoosia ole tehty. Mitä luulet sen auttavan? Luuletko saavasi hoitoa? Sen kun näkisi. Herää todellisuuteen - kun sinulle annetaan diagnoosi, hoitokin yleensä lopetetaan koska epävakaata pidetään ns. parantumattomana. Miksi tuhlata resursseja sellaiseen. Saat psykoosilääkkeitä jotta et jaksaisi valittaa ja siinä se.

• Hah..
        --- kirjoitti:

Ole tyytyväinen ettei diagnoosia ole tehty. Mitä luulet sen auttavan? Luuletko saavasi hoitoa? Sen kun näkisi. Herää todellisuuteen - kun sinulle annetaan diagnoosi, hoitokin yleensä lopetetaan koska epävakaata pidetään ns. parantumattomana. Miksi tuhlata resursseja sellaiseen. Saat psykoosilääkkeitä jotta et jaksaisi valittaa ja siinä se.

Ehkä olisi helpotus tietää mikä minulla loppujen lopuksi on? Sitä paitsi psykologini on kuitenkin sen verran järkevä ja osaava, että jatkaa terapiakäyntejä vaikka minulla sattuisikin olemaan rajatilapersoonallisuus. Ei hän sitä hoitoa lopettaisi. Tiedän sen.

Niin joo, minullahan on jo psykoosilääkkeet että se niistä sitten.

• niin parantumattomana?
        Hah.. kirjoitti:

Ehkä olisi helpotus tietää mikä minulla loppujen lopuksi on? Sitä paitsi psykologini on kuitenkin sen verran järkevä ja osaava, että jatkaa terapiakäyntejä vaikka minulla sattuisikin olemaan rajatilapersoonallisuus. Ei hän sitä hoitoa lopettaisi. Tiedän sen.

Niin joo, minullahan on jo psykoosilääkkeet että se niistä sitten.

Päinvastoin epävakaassa on erittäin hyvä ennuste, mutta toisaalta ihminen voi käydä terapiassa vaikka 10 vuotta tietämättä mitä terapoitiin, joten ei sillä periaatteessa ole kauheasti väliä mikä se diagnoosi on vaan se että pääsee terapiaan. Jos ei mitään lausuntoa koskaan tarvita ei millään paperilla mitään diagnoosiakaan tule ikinä olemaan.

• ---
        niin parantumattomana? kirjoitti:

Päinvastoin epävakaassa on erittäin hyvä ennuste, mutta toisaalta ihminen voi käydä terapiassa vaikka 10 vuotta tietämättä mitä terapoitiin, joten ei sillä periaatteessa ole kauheasti väliä mikä se diagnoosi on vaan se että pääsee terapiaan. Jos ei mitään lausuntoa koskaan tarvita ei millään paperilla mitään diagnoosiakaan tule ikinä olemaan.

Et ymmärtänyt pointtiani tai sitten kirjoitin epäselvästi. Kun potilaalle annetaan joku rajatilan kaltainen "vaikeasti hoidettava" diagnoosi, hänet katsotaan sen jälkeen terveydenhuollossa "parantumattomaksi". Terapia auttaisi suurinta osaa rajatiladiagnoosin saaneista, mutta terapiaa ei saa vaikka vittu polvillaan rukoilisi. Terveydenhuollolle on helpompaa niputtaa kaikki rajatilaiset "parantumattomiksi", ja lääkitä sitten oireita neurolepteilla --- niillä saadaan pahimmatkin valittajat hiljenemään.

• jabadabaduutsatsasaa
        --- kirjoitti:

Et ymmärtänyt pointtiani tai sitten kirjoitin epäselvästi. Kun potilaalle annetaan joku rajatilan kaltainen "vaikeasti hoidettava" diagnoosi, hänet katsotaan sen jälkeen terveydenhuollossa "parantumattomaksi". Terapia auttaisi suurinta osaa rajatiladiagnoosin saaneista, mutta terapiaa ei saa vaikka vittu polvillaan rukoilisi. Terveydenhuollolle on helpompaa niputtaa kaikki rajatilaiset "parantumattomiksi", ja lääkitä sitten oireita neurolepteilla --- niillä saadaan pahimmatkin valittajat hiljenemään.

Rajatilapersoonallisuuteen kuuluu erittäin vaikea huomionhakuisuus ja toisten hmisten, etenkin läheisten ja hoitohenkilökunnan "pyörittäminen". "Pyörittäminen" ja huomionhakuisuus on rajatilapersoonalle itselleenkin pakonomaista ja voi olla elämän tarkoitus ja sisältö. Tämä kuitenkin tekee hoidosta erittäin haastavaa ja vaatii hoitohenkilökunnalta paljon ammattitaitoa ja kärsivällisyyttä...

• yritin
        jabadabaduutsatsasaa kirjoitti:

Rajatilapersoonallisuuteen kuuluu erittäin vaikea huomionhakuisuus ja toisten hmisten, etenkin läheisten ja hoitohenkilökunnan "pyörittäminen". "Pyörittäminen" ja huomionhakuisuus on rajatilapersoonalle itselleenkin pakonomaista ja voi olla elämän tarkoitus ja sisältö. Tämä kuitenkin tekee hoidosta erittäin haastavaa ja vaatii hoitohenkilökunnalta paljon ammattitaitoa ja kärsivällisyyttä...

vain olla positiivinen:)

Terapian saaminen voi olla vaikeaa välillä ja se onkin Suomessa ehkä se suurin ongelma psykiatrisella kentällä. Kannattaa olla sinnikäs ja pommittaa sitä mt-toimistoa, hankkia lääkärintodistus vaikka terveyskeskuksesta yleislääkäriltä että on loppu ja terapian tarpeessa vaikka uupumus- diagnoosilla, aivan sama millä diagnoosilla kunhan sitä terapiaa saa!

Yritä vain, älä anna periksi!

Tsemppiä:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8617
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4768
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3807
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2990
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      44
      2304
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2213
    Aihe