Älkää hakeutuko hoitoaloille!

Vaihdan alaa

Haluaisin sanoa nuorille ja vanhemmillekin jotka harkitsevat ammatikseen esim. lähi- tai sairaanhoitajaa, harkitkaa vielä kerran. Palkat ovat kaikkein huonoimmasta päästä, lopun ikääsi joudut kituuttamaan paskapalkalla raskaassa työssä. Siinä se arvostus. Jos sinulla vaan on resursseja johonkin muuhun, hakeudu muihin töihin!

194

164198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoituri

      Olet aivan oikeassa, itse olen aikeissa tehdä saman. Olen vuosikaudet ihmetellyt, miksi tätä palkkauksen pienuutta vähätellään hoitajien keskuudessa, tulee monesti mieleen että ollaanko me oikeasti sitten niin yksinkertaisia, ettei tajuta tosiasiaa. Luulemme olevamme kovinkin tärkeässä hommassa, mutta arvostus rahassa mitattuna on olematon. Ja rahallahan tässä yhteiskunnassa arvostus mitataan! Nuoret, älkää tuhotoko omaa elämäänne sitoutumalla loppuelämäksi köyhyyteen!!!

      • hoitsu

        ja pahinta siinä menee selkä!!


      • Jenni
        hoitsu kirjoitti:

        ja pahinta siinä menee selkä!!

        Niin, eipä se arvostus ole mistään kotoisin kun potilaat ja omaiset haukkuu lyttyyn, palkka on huono ja oma terveys, niin fyysinen kuin psyykkinenkin vaakalaudalla... Kun tätä nykyä voi vanhainkodissakin saada turpaansa jo omaiseltakin. Että olin mäkin aikoinani tyhmä kun alalle lähdin. Ja sijaisena! Että on siinä vaikea arvostaa omaa työtänsä kun ei kukaan muukaan sitä tee. Kummasti sitä kuitenkin vielä jaksaa ja suurimmaksi osaksi tykätä työstänsä


      • taas
        Jenni kirjoitti:

        Niin, eipä se arvostus ole mistään kotoisin kun potilaat ja omaiset haukkuu lyttyyn, palkka on huono ja oma terveys, niin fyysinen kuin psyykkinenkin vaakalaudalla... Kun tätä nykyä voi vanhainkodissakin saada turpaansa jo omaiseltakin. Että olin mäkin aikoinani tyhmä kun alalle lähdin. Ja sijaisena! Että on siinä vaikea arvostaa omaa työtänsä kun ei kukaan muukaan sitä tee. Kummasti sitä kuitenkin vielä jaksaa ja suurimmaksi osaksi tykätä työstänsä

        olen itse juuri lukemassa sosiaalityön pääsykokeisiin, ja kirjassakin juuri puhuttiin sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden työuupumuksesta. Silti olen valmis näkemään vaivaa päästäkseni ensin sisään yliopistoon ja sitten opiskelemaan 5-6 vuotta tehdäkseni raskasta työtä huonolla palkalla.

        Muttamutta. Joillekin, ainakin mulle, se työn mielekkyys tulee hirveän paljon siitä, että itse arvostaa työtään ja tuntee olevansa edes joillekin avuksi ja edes resurssien suomien edellytysten verran. Onhan sekin parempi kuin ei mitään...

        En vain voisi kuvitella tekeväni työtä pelkästään itsekkäistä syistä ja omaa etua ajaen.


      • Pipsa
        taas kirjoitti:

        olen itse juuri lukemassa sosiaalityön pääsykokeisiin, ja kirjassakin juuri puhuttiin sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden työuupumuksesta. Silti olen valmis näkemään vaivaa päästäkseni ensin sisään yliopistoon ja sitten opiskelemaan 5-6 vuotta tehdäkseni raskasta työtä huonolla palkalla.

        Muttamutta. Joillekin, ainakin mulle, se työn mielekkyys tulee hirveän paljon siitä, että itse arvostaa työtään ja tuntee olevansa edes joillekin avuksi ja edes resurssien suomien edellytysten verran. Onhan sekin parempi kuin ei mitään...

        En vain voisi kuvitella tekeväni työtä pelkästään itsekkäistä syistä ja omaa etua ajaen.

        Sun duunis tulee olemaan korkeakoulutetulle ihmiselle alhaista palkkaa, muttei nyt kuitenkaan koko maata ajatellen matalapalkkahommaa. Tässä kirjoittelussa on tarkoitettu näitä hoitoalan perushommia, eikä esim. sossuämmien töitä. Tuskin tulet ikinä töissäsi pesemään perseitä, syöttämään tms. joten äläpä sotke nyt näitä asioita. Jos palkalla on oikeasti jo suorastaan mahdotonta tulla toimeen, niin ei siinä kauaa jaksa enää kiinnostuakkaan näistä töistä. Hyvähän sun on sanoa, kun et ole tätä vielä kokenut!!!


      • sanoa
        Pipsa kirjoitti:

        Sun duunis tulee olemaan korkeakoulutetulle ihmiselle alhaista palkkaa, muttei nyt kuitenkaan koko maata ajatellen matalapalkkahommaa. Tässä kirjoittelussa on tarkoitettu näitä hoitoalan perushommia, eikä esim. sossuämmien töitä. Tuskin tulet ikinä töissäsi pesemään perseitä, syöttämään tms. joten äläpä sotke nyt näitä asioita. Jos palkalla on oikeasti jo suorastaan mahdotonta tulla toimeen, niin ei siinä kauaa jaksa enää kiinnostuakkaan näistä töistä. Hyvähän sun on sanoa, kun et ole tätä vielä kokenut!!!

        kyllä semmoinen kommentti takaisin tuosta palkka-asiasta, että sosiaalityöntekijöillä on joissain paikoissa sellaistakin peruspalkkaa kuin ~1800 euroa kuussa, eli runsaan satasen enemmän kuin sairaanhoitajan peruspalkka, johon yleensä tulee vielä vuorolisät päälle.


      • Kirppu
        sanoa kirjoitti:

        kyllä semmoinen kommentti takaisin tuosta palkka-asiasta, että sosiaalityöntekijöillä on joissain paikoissa sellaistakin peruspalkkaa kuin ~1800 euroa kuussa, eli runsaan satasen enemmän kuin sairaanhoitajan peruspalkka, johon yleensä tulee vielä vuorolisät päälle.

        Sen verran tohon, et totta kai vuorotyölisät tulee maksaa, mutta nehän on sairaanhoitajan liksasta tosi pienet, että älä turhaan kadehdi niitä lisiä. Lisäksi sairaanhoitajanduuni paljon paskempaa, juoksemista tms. paskan siivoamista, kun jonkun toimistossa istuvan tärkeilevän sossuämmän!!! JOISSAKIN paikoissa liksa ehkä toi 1800, suurimmassa osassa parempi. Sairaanhoitajilla joka paikassa se alhainen.


      • Milla
        Kirppu kirjoitti:

        Sen verran tohon, et totta kai vuorotyölisät tulee maksaa, mutta nehän on sairaanhoitajan liksasta tosi pienet, että älä turhaan kadehdi niitä lisiä. Lisäksi sairaanhoitajanduuni paljon paskempaa, juoksemista tms. paskan siivoamista, kun jonkun toimistossa istuvan tärkeilevän sossuämmän!!! JOISSAKIN paikoissa liksa ehkä toi 1800, suurimmassa osassa parempi. Sairaanhoitajilla joka paikassa se alhainen.

        voiko joku kertoa mulle, mikä on vasta valmistuneen lähihoitajan palkka? Jos ei saa heti töitä, niin saako silloin työttömyyspäivärahaa?? ois kiva tietää, kun oon ite ihan out tästä palkka hommasta. Oon kuullu et l-hoitajilla on sairaan huono palkka. mutta ei voi mitään....


      • qwer
        Milla kirjoitti:

        voiko joku kertoa mulle, mikä on vasta valmistuneen lähihoitajan palkka? Jos ei saa heti töitä, niin saako silloin työttömyyspäivärahaa?? ois kiva tietää, kun oon ite ihan out tästä palkka hommasta. Oon kuullu et l-hoitajilla on sairaan huono palkka. mutta ei voi mitään....

        1300-1400 euroa lisät... noin suurinpiirtein,
        sairaanhoitajan peruspalkka on 1550-1650 (paikasta riippuen sekin)


      • lähäri hesasta
        Milla kirjoitti:

        voiko joku kertoa mulle, mikä on vasta valmistuneen lähihoitajan palkka? Jos ei saa heti töitä, niin saako silloin työttömyyspäivärahaa?? ois kiva tietää, kun oon ite ihan out tästä palkka hommasta. Oon kuullu et l-hoitajilla on sairaan huono palkka. mutta ei voi mitään....

        Ainakin päiväkotialalla (ja taitaa olla muuallakin) peruspalkka on n.1480€. Eipä sillä palkalla juurikaan rikastumaan pääse, mut pärjää... Tonni palkkaan lisää niin oilisin ihan tyytyväinen. Työttömyyspäivärahoista ym. kannattaa kysellä työkkäristä.


      • hoitaja
        qwer kirjoitti:

        1300-1400 euroa lisät... noin suurinpiirtein,
        sairaanhoitajan peruspalkka on 1550-1650 (paikasta riippuen sekin)

        Lähihoitajan palkka ilman lisiä, keskisuomen tietämillä, on n. 1500e/kk.

        Tarkistin tilinauhan ja tarkalleen se on muutamaa senttiä vaille 1497e/kk.

        Päälle tulee lisiä ilta- ja viikonloppu vuoroista.


      • kyllä
        Kirppu kirjoitti:

        Sen verran tohon, et totta kai vuorotyölisät tulee maksaa, mutta nehän on sairaanhoitajan liksasta tosi pienet, että älä turhaan kadehdi niitä lisiä. Lisäksi sairaanhoitajanduuni paljon paskempaa, juoksemista tms. paskan siivoamista, kun jonkun toimistossa istuvan tärkeilevän sossuämmän!!! JOISSAKIN paikoissa liksa ehkä toi 1800, suurimmassa osassa parempi. Sairaanhoitajilla joka paikassa se alhainen.

        oikein ymmärrä tätä hirveää palkkahaloota. Jokainen varmasti kouluun mennessään tietää, millaista palkkaa tulevaisuudessa voi saada, eikö vaan? Mitä järkeä on ensin mennä kouluun ja hankkia tutkinto ja SITTEN valittaa palkkaa? Jos ei tule toimeen tietyllä rahamäärällä, niin muulla koulutuksella varmasti voi tienata enemmän.

        Sen kyllä ymmärtäisin, jos kaikki energia joka menee palkasta valittamiseen käytettäisiin rakentavaan pohdintaan, kuinka koko alan palkkatasoa voisi nostaa. Se ei ole helppoa, mutta ei kyllä mahdotontakaan.


      • omaan
        kyllä kirjoitti:

        oikein ymmärrä tätä hirveää palkkahaloota. Jokainen varmasti kouluun mennessään tietää, millaista palkkaa tulevaisuudessa voi saada, eikö vaan? Mitä järkeä on ensin mennä kouluun ja hankkia tutkinto ja SITTEN valittaa palkkaa? Jos ei tule toimeen tietyllä rahamäärällä, niin muulla koulutuksella varmasti voi tienata enemmän.

        Sen kyllä ymmärtäisin, jos kaikki energia joka menee palkasta valittamiseen käytettäisiin rakentavaan pohdintaan, kuinka koko alan palkkatasoa voisi nostaa. Se ei ole helppoa, mutta ei kyllä mahdotontakaan.

        Juuri näin..
        Kun olisi sen verran ihmisillä yhteishenkeä ja älyä..niin palkat saataisiin samalle tasolle, niinkuin muuallakin euroopassa. Kateudella ja nöyristelyllä se ei onnistu, ikinä!


      • qwer
        hoitaja kirjoitti:

        Lähihoitajan palkka ilman lisiä, keskisuomen tietämillä, on n. 1500e/kk.

        Tarkistin tilinauhan ja tarkalleen se on muutamaa senttiä vaille 1497e/kk.

        Päälle tulee lisiä ilta- ja viikonloppu vuoroista.

        saat sit melkein samaa palkkaa kun minä sairaanhoitajana... yliopistosairaalassa!


      • hoitaja
        qwer kirjoitti:

        saat sit melkein samaa palkkaa kun minä sairaanhoitajana... yliopistosairaalassa!

        Melkein sama palkka? Vaikea uskoa. Olen töissä kaupungin kotipalvelussa (kotihoitoyksikössä). Ja olen lähihoitaja. Ja en saa vielä kokemuslisiä. Palkka on toi 1496.74 (9.18 tuntipalkka).


      • qwer
        hoitaja kirjoitti:

        Melkein sama palkka? Vaikea uskoa. Olen töissä kaupungin kotipalvelussa (kotihoitoyksikössä). Ja olen lähihoitaja. Ja en saa vielä kokemuslisiä. Palkka on toi 1496.74 (9.18 tuntipalkka).

        ... Mulla on tässä tilinauha, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, TAYS 1565.51. Ja nimike näyttäis olevan "sairaanhoitaja" :) Tuntipalkka 9.60... Ja joka tunti tulee tehtyä kahden edestä töitä....


      • eroja
        qwer kirjoitti:

        ... Mulla on tässä tilinauha, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, TAYS 1565.51. Ja nimike näyttäis olevan "sairaanhoitaja" :) Tuntipalkka 9.60... Ja joka tunti tulee tehtyä kahden edestä töitä....

        Olen pahoillani, jos saat pienempää palkkaa. Mulla kahdella ikälisällä 1780..ja hilut päälle..menee lisien kanssa joka kuukausi reilusti yli 2200..Vaihda työpaikkaa, nyt on vara valita!


      • qwer
        eroja kirjoitti:

        Olen pahoillani, jos saat pienempää palkkaa. Mulla kahdella ikälisällä 1780..ja hilut päälle..menee lisien kanssa joka kuukausi reilusti yli 2200..Vaihda työpaikkaa, nyt on vara valita!

        ... millään viittis, kun just tänne tulin, työn perässä... kun aikaisempi pesti päättyi eikä uutta ollut tiedossa.

        Ikälisiä ei tule, kun lähihoitajan koulutusta ei kuulemma lasketa "kokemukseksi" ja olen ollut "oikeessa duunissa" vasta pari vuotta.

        Ja kyllä tällä nyt toimeen tulee kun on kaks jotka tienaa. Katellaan nyt vuosi- pari täällä ja vaihdetaan maisemaa... en nimittäin aio jäädä tänne pysyvästi, jääköön nyt loppu mainitsematta näin julkisesti... Jää parempi mieli kaikille :)


      • ikä kaikki!!

        Näin hiukka vanhempana otin ja lähdin kouluttautumaan terhoit/sairaanhoitajaksi. Ei ole paljoa koulutusta jäljellä, mutta kadun sitä päivää, kun hakupaperit sisään laitoin. Osaksi syynä oli hienosti sanottuna "kutsumus" mutta pikkuhiljaa on kutsumukset ropisseet totuuden tieltä. Jo opiskeluaikana opiskelija laitetaan vielä useamman kerran miettimään päätöstään alkaa alalle ja se tulee nimenomaan harjoittelupaikoista. Itseensä kyllästyneet, stressaantuneet,huonolla palkalla tekevät hoitajat purkavat pahaa oloaan opiskelijoihin. Herää väkisinkin kysymys, mitä minä täällä teen? Miten olen tänne joutunut? Pakko vastata: kuseessä ollut selvä hetkellinen mielenhäiriö omalla kohdallani sinä päivänä, kun paperit epähuomiossa ja ajatukset ties missä postiin laitoin. T:Väsynyt jo valmiiksi!!


      • jou
        ikä kaikki!! kirjoitti:

        Näin hiukka vanhempana otin ja lähdin kouluttautumaan terhoit/sairaanhoitajaksi. Ei ole paljoa koulutusta jäljellä, mutta kadun sitä päivää, kun hakupaperit sisään laitoin. Osaksi syynä oli hienosti sanottuna "kutsumus" mutta pikkuhiljaa on kutsumukset ropisseet totuuden tieltä. Jo opiskeluaikana opiskelija laitetaan vielä useamman kerran miettimään päätöstään alkaa alalle ja se tulee nimenomaan harjoittelupaikoista. Itseensä kyllästyneet, stressaantuneet,huonolla palkalla tekevät hoitajat purkavat pahaa oloaan opiskelijoihin. Herää väkisinkin kysymys, mitä minä täällä teen? Miten olen tänne joutunut? Pakko vastata: kuseessä ollut selvä hetkellinen mielenhäiriö omalla kohdallani sinä päivänä, kun paperit epähuomiossa ja ajatukset ties missä postiin laitoin. T:Väsynyt jo valmiiksi!!

        Juuri niin, veit sanat suustani!!!!!!!


      • Tietoa on
        Milla kirjoitti:

        voiko joku kertoa mulle, mikä on vasta valmistuneen lähihoitajan palkka? Jos ei saa heti töitä, niin saako silloin työttömyyspäivärahaa?? ois kiva tietää, kun oon ite ihan out tästä palkka hommasta. Oon kuullu et l-hoitajilla on sairaan huono palkka. mutta ei voi mitään....

        Lähihoitajan palkka on 1605,-€ kk.


      • alkaen 1587,00 €.
        Milla kirjoitti:

        voiko joku kertoa mulle, mikä on vasta valmistuneen lähihoitajan palkka? Jos ei saa heti töitä, niin saako silloin työttömyyspäivärahaa?? ois kiva tietää, kun oon ite ihan out tästä palkka hommasta. Oon kuullu et l-hoitajilla on sairaan huono palkka. mutta ei voi mitään....

        No ehkä tää ei missään muualla kuin googlessä enää mutta laitoinpa ihan vaan infoksi.

        Tuohon jos kokemuslisiä, ikälisiä, ilta, yö yms päälle niin onhan se nyt ihan normiduunarin palkka vähintään.

        Työ voi olla raskasta, riippuen missä on työssä. Työstä saa myös raskaan kun sen itselleen tekee raskaaksi! Työ on myös raskasta jos siitä eri pidä, oli työ mikä hyvänsä ja melkein palkkakin mikä hyvänsä.

        Kyllä mäkin tiedän että toinen ammattivaihtoehto kuin terveydenhoito ala olisi hyvinkin tuonut tuplasti enemmän palkka mutta. Se oli tarkoittanut likaista, kylmää, kuumaa ja usein vielä hankalempia työasentoja ja mistään turvasta melkein minkään suhteen ei voi edes puhua kun työnantajat on vain yksityisiä. Tuo ala on monta alaa, eli voit olla sähkömies, lvi, rakentaja, jokin noista ja tienaat hyvinkin mutta on siinä työssä eroa terveydenhoito alaan melkoisesti.


      • Almost practical nurse :)

        Olen aivan samaa mieltä.. Opiskelen kolmatta vuotta terveydenhuolto-oppilaitoksessa ja aion kyllä vaihtaa alaa! palkka on perseestä ja raadat muiden hyväks.. Ensin kyllä itsekin lähdin siltä pohjalta opiskelemaan että haluan auttaa muita mutta nyt en ole sitä mieltä yhtään! aikaa ei tuu jäämään itselleen paljon yhtään kun raadat muiden eteen saamatta "mitään" paitsi huonon palkan... ja tietysti toivon mukaan hyvän mielen jos on saanut asiakkaat tyytyväiseksi. Mutta anyway, mun mielipide =)


      • Hanna
        ikä kaikki!! kirjoitti:

        Näin hiukka vanhempana otin ja lähdin kouluttautumaan terhoit/sairaanhoitajaksi. Ei ole paljoa koulutusta jäljellä, mutta kadun sitä päivää, kun hakupaperit sisään laitoin. Osaksi syynä oli hienosti sanottuna "kutsumus" mutta pikkuhiljaa on kutsumukset ropisseet totuuden tieltä. Jo opiskeluaikana opiskelija laitetaan vielä useamman kerran miettimään päätöstään alkaa alalle ja se tulee nimenomaan harjoittelupaikoista. Itseensä kyllästyneet, stressaantuneet,huonolla palkalla tekevät hoitajat purkavat pahaa oloaan opiskelijoihin. Herää väkisinkin kysymys, mitä minä täällä teen? Miten olen tänne joutunut? Pakko vastata: kuseessä ollut selvä hetkellinen mielenhäiriö omalla kohdallani sinä päivänä, kun paperit epähuomiossa ja ajatukset ties missä postiin laitoin. T:Väsynyt jo valmiiksi!!

        Miksi minä en ole kohdannut näitä itseensä kyllästyneitä, stressaantuneita, huonopalkkaisia hoitajia jotka kaatavat kaiken paskan opiskelijan päälle? Aina kun olen ollut harjottelussa, töissä on ollut vain pirteitä ja kannustavia hoitajia, jotka ovat olleet motivoituneita työhönsä. Kaikkialla ei tietysti asiat näin hyvin ole. Mutta. Pointtini oli se, että eipäs yleistetä (:


      • perusduunari
        alkaen 1587,00 €. kirjoitti:

        No ehkä tää ei missään muualla kuin googlessä enää mutta laitoinpa ihan vaan infoksi.

        Tuohon jos kokemuslisiä, ikälisiä, ilta, yö yms päälle niin onhan se nyt ihan normiduunarin palkka vähintään.

        Työ voi olla raskasta, riippuen missä on työssä. Työstä saa myös raskaan kun sen itselleen tekee raskaaksi! Työ on myös raskasta jos siitä eri pidä, oli työ mikä hyvänsä ja melkein palkkakin mikä hyvänsä.

        Kyllä mäkin tiedän että toinen ammattivaihtoehto kuin terveydenhoito ala olisi hyvinkin tuonut tuplasti enemmän palkka mutta. Se oli tarkoittanut likaista, kylmää, kuumaa ja usein vielä hankalempia työasentoja ja mistään turvasta melkein minkään suhteen ei voi edes puhua kun työnantajat on vain yksityisiä. Tuo ala on monta alaa, eli voit olla sähkömies, lvi, rakentaja, jokin noista ja tienaat hyvinkin mutta on siinä työssä eroa terveydenhoito alaan melkoisesti.

        oon tehny er asiakaspalvelualoja 4vuotta. hakeudun lähihoitajakoulutukseen palkan takia. miettikää ny. tarjoilija kaupungin parhaassa baarissa. joka ilta töissä kun baari on auki ni palkka on 600-800/kk.työaika 23-04.30.
        kaupan kassa,täyttä päivää ja palkka 1200/kk. henkilökohtainen avustaja palkka 900-1100/kk.
        pitää kouluttautua et voi vaatia!! ei nää tavan kassapalvelijat mitään rahasampoja ole. melkein mistään "palvelualalta" ei saa nykyään täysiä tunteja,eli palkka on vielä pienempi.


      • mikä asenne..
        Jenni kirjoitti:

        Niin, eipä se arvostus ole mistään kotoisin kun potilaat ja omaiset haukkuu lyttyyn, palkka on huono ja oma terveys, niin fyysinen kuin psyykkinenkin vaakalaudalla... Kun tätä nykyä voi vanhainkodissakin saada turpaansa jo omaiseltakin. Että olin mäkin aikoinani tyhmä kun alalle lähdin. Ja sijaisena! Että on siinä vaikea arvostaa omaa työtänsä kun ei kukaan muukaan sitä tee. Kummasti sitä kuitenkin vielä jaksaa ja suurimmaksi osaksi tykätä työstänsä

        ite oonjouluna valmistunu lähihoitajaksi ja oon nyt pari vuotta ollu vanhusten hoitokodissa töissä.. (sain muuten vakipaikankin) :) oli pakko kirjoittaa omaa kommenttia kun luin näitä valituksia. Onhan tässä työssä HYVÄTKIN PUOLENSA! suurin osa omaisista on tyytyväisiä ja mukavia, vanhuksilta saa niin paljon, osaavat olla aivan ihanan herttaisia poikkeuksiakin tietty joskus löytyy ;)
        Mun kuukausipalkka on 1650e ja risat lisät (kolmessa viikossa n. 200-300e) tästä verot pois (n. 500e) niin ihan ollaan suht kohtuu palkoissa. Tietyst ei työn vastuuseen nähden mut kuitenki..

        tsemppiä kaikille hoitsuille, lupasivathan nää kansanedustajat niin auliisti nostaa palkkaamme :D


      • Santtu
        Milla kirjoitti:

        voiko joku kertoa mulle, mikä on vasta valmistuneen lähihoitajan palkka? Jos ei saa heti töitä, niin saako silloin työttömyyspäivärahaa?? ois kiva tietää, kun oon ite ihan out tästä palkka hommasta. Oon kuullu et l-hoitajilla on sairaan huono palkka. mutta ei voi mitään....

        Olen itsekin hieman ulalla asioista, mutta olen saanut sellaisen käsityksen, että palkka olisi jotain 1400-1600€/kk välillä. Eli ei mikään surkea, muttei mikään hyväkään. En tiedä pitääkö tuo paikkaansa.


      • hoitaja...
        qwer kirjoitti:

        1300-1400 euroa lisät... noin suurinpiirtein,
        sairaanhoitajan peruspalkka on 1550-1650 (paikasta riippuen sekin)

        Lähihoitajan palkka on kylläkin 1580 plus lisät! ei oo kyllä mikää ihan huono, varsinki jos tekee paljo ilta ja yötyötä. ei kannata valittaa :)


      • hoitaja...
        kyllä kirjoitti:

        oikein ymmärrä tätä hirveää palkkahaloota. Jokainen varmasti kouluun mennessään tietää, millaista palkkaa tulevaisuudessa voi saada, eikö vaan? Mitä järkeä on ensin mennä kouluun ja hankkia tutkinto ja SITTEN valittaa palkkaa? Jos ei tule toimeen tietyllä rahamäärällä, niin muulla koulutuksella varmasti voi tienata enemmän.

        Sen kyllä ymmärtäisin, jos kaikki energia joka menee palkasta valittamiseen käytettäisiin rakentavaan pohdintaan, kuinka koko alan palkkatasoa voisi nostaa. Se ei ole helppoa, mutta ei kyllä mahdotontakaan.

        Jotkut ihmiset ovat vain niin negatiivisia joka asiassa et pakko valittaa vaik ei olis syytä :)


      • hoitsu........
        qwer kirjoitti:

        ... Mulla on tässä tilinauha, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, TAYS 1565.51. Ja nimike näyttäis olevan "sairaanhoitaja" :) Tuntipalkka 9.60... Ja joka tunti tulee tehtyä kahden edestä töitä....

        Onko kyse brutto vai nettopalkasta???


      • Äl Hoo
        taas kirjoitti:

        olen itse juuri lukemassa sosiaalityön pääsykokeisiin, ja kirjassakin juuri puhuttiin sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden työuupumuksesta. Silti olen valmis näkemään vaivaa päästäkseni ensin sisään yliopistoon ja sitten opiskelemaan 5-6 vuotta tehdäkseni raskasta työtä huonolla palkalla.

        Muttamutta. Joillekin, ainakin mulle, se työn mielekkyys tulee hirveän paljon siitä, että itse arvostaa työtään ja tuntee olevansa edes joillekin avuksi ja edes resurssien suomien edellytysten verran. Onhan sekin parempi kuin ei mitään...

        En vain voisi kuvitella tekeväni työtä pelkästään itsekkäistä syistä ja omaa etua ajaen.

        Eli siis meinaat lääkäriksi lukea? Eihän se ole raskasta kun hoitsut sun puolesta siivoo paskat ja oksennukset. Kiitti vain.


      • 3PG
        Milla kirjoitti:

        voiko joku kertoa mulle, mikä on vasta valmistuneen lähihoitajan palkka? Jos ei saa heti töitä, niin saako silloin työttömyyspäivärahaa?? ois kiva tietää, kun oon ite ihan out tästä palkka hommasta. Oon kuullu et l-hoitajilla on sairaan huono palkka. mutta ei voi mitään....

        Hei!
        Itse olen valmistunut lähihoitajaksi lokakuussa 2006. Tuolloin palkka lastenhoitajana espoon kaupungilla oli 1657€. Nyttemmin korotusten jälkeen espoossa lastenhoitajan palkka 1713€. Näin siis espoon kaupungilla, muista en valitettavasti tiedä.


      • lähäri007
        hoitaja kirjoitti:

        Melkein sama palkka? Vaikea uskoa. Olen töissä kaupungin kotipalvelussa (kotihoitoyksikössä). Ja olen lähihoitaja. Ja en saa vielä kokemuslisiä. Palkka on toi 1496.74 (9.18 tuntipalkka).

        Valmistuin lähihoitajaksi jouluna, opiskelijana minulla tuntipalkka oli 9,40 ja nyt pitäis nousta lähemmäs kymmentä euroa . Miten voi jossain jollain jo valmistuneella olla tuntipalkka vain 9,18 e?? Itse olen vielä yksityisellä, jossa palkka on vielä huonompi kuin kaupungilla. ( kk palkka 1605 ja risat-kaupungilla jotain 1680 risat JA LISÄT VIELÄ PÄÄLLE )


      • orvokki76

        itse koko ikäni tehnyt kaupan ja siivouksen hommia. huonoimmillaan saanut n. 500 euroa käteen kuussa.

        nyt loppusuoralla lähihoitajaksi ja työpaikka tiedossa, palkka miltein kolminkertainen...


      • OPISKELIJANA
        hoitaja... kirjoitti:

        Lähihoitajan palkka on kylläkin 1580 plus lisät! ei oo kyllä mikää ihan huono, varsinki jos tekee paljo ilta ja yötyötä. ei kannata valittaa :)

        Mun palkka lähihoitaja opiskelijana kuukaudessa on 1683,6 -5%


      • Myynttiala on ainut ala
        Santtu kirjoitti:

        Olen itsekin hieman ulalla asioista, mutta olen saanut sellaisen käsityksen, että palkka olisi jotain 1400-1600€/kk välillä. Eli ei mikään surkea, muttei mikään hyväkään. En tiedä pitääkö tuo paikkaansa.

        Joko ihminen on täysin ääliö tai niin luuseri ettei tajua hakea muualle töihin. Ajatelkaa että joku viitsii homehduttaa ahteriaan kolme vuotta koulun penkillä ja saa palkaksi saman kuin kesäjannu kaupan kassalla joka ei ole edes peruskoulusta päässyt vielä. Herätkää nyt kaikki "elämäntapahoitajat" jotka tekisivät pyllynpyyhkimisiä vaikka ilmaiseksi. Jollei kouluista valmistuisi miljoonia lähi/sairaanhoitajia koko ajan niin ehkä niitä palkkoja nostettaisiinkin edes jonkun verran. Nyt kaikki kotona asuvat 18v ym. työttömät, joilla on lähihoitajan paperit suostuvat tekemään lähes mitä tahansa vuoroja missä tahansa surkeassa hoitokodissa, kun alle 10e tunnissa riittää mainiosti (tietysti kun ei paremmasta tiedä). Saataisiin lisää veroäyrejäkin tähän maailmaan. Ketuttaa maksaa hyvästä palkasta sairasta veroa, kun ei pienituloisilta voi ottaa enempää kun sitten ei jää enää yhtään mitään käteen. KETÄ SIIS HALUAA VIELÄ NYKYPÄIVÄNÄ HOMEHDUTTAA ITSEÄÄN KOLME VUOTTA KOULUSSA SAADAKSEEN SAMAN PALKAN KUIN TYÖTÖN, JONKA EI EDES TARVITSE RAAHAUTUA TÖIHIN. Jos on ihan pakko istua koulun penkillä jostain kumman syystä niin menkää opiskelemaan johonkin alalle josta maksetaan kunnon palkkaa, esim. koneistaja (15-20e/tunti eikä ole raskasta), tai muurariksi (15-20e/tunti), tai naiset toimistotöitä opiskelemaan. Siellä voi katsokaas ihan ylentyä ilman että tarvii taas opiskella joku surkea titteli lisää jotta saa 50e kuukaudessa enemmän rahaa. Ei tarvi sitten täällä kitistä kun on niin surkeaa se hoitotyö. Kai sen nyt tajuaa näkemättäkin kuinka surkea ala se on. En arvosta yhtään (ja kyllä on tietoa alasta, anoppi, avovaimo ja äiti ovat alalla). Sitä kautta arvostus on laskenut entisestään. Ennemmin kuolen kotiin kuin lähden 3 vuotta opiskelleen ensihoitajan arvailujen kohteeksi ambulanssiin. On muuten niin surkea tämä meidän hoitoala!


      • itsekkin alalla
        Milla kirjoitti:

        voiko joku kertoa mulle, mikä on vasta valmistuneen lähihoitajan palkka? Jos ei saa heti töitä, niin saako silloin työttömyyspäivärahaa?? ois kiva tietää, kun oon ite ihan out tästä palkka hommasta. Oon kuullu et l-hoitajilla on sairaan huono palkka. mutta ei voi mitään....

        Silloin heti opiskelun alusta alkaen puhuttiin hoitajan ETIIKASTA!
        Noita kirjoituksia lukiessa on eettisyys kaukana, että eipä tarvi ihmetellä hoitajan palkkaustakaan,,


      • ichigo-79
        qwer kirjoitti:

        saat sit melkein samaa palkkaa kun minä sairaanhoitajana... yliopistosairaalassa!

        1650 euroa kuusss peruspalkka. Olin ajatellu alaa vaihtaa hoitoalalle... ainoa miinus tässä nykyisessä työssä on ettei ole mitään viikon loppu lisiä eikä ilta ja yö työ lisiä...:(


      • ichigo-79
        lähäri hesasta kirjoitti:

        Ainakin päiväkotialalla (ja taitaa olla muuallakin) peruspalkka on n.1480€. Eipä sillä palkalla juurikaan rikastumaan pääse, mut pärjää... Tonni palkkaan lisää niin oilisin ihan tyytyväinen. Työttömyyspäivärahoista ym. kannattaa kysellä työkkäristä.

        niin kela maksaa päivärahan ...ei työkkäri... itsekin monasti ollut työtön.. nyt onneksi vaiki paikka vaikka alan vaihdosta haaveilenkin.


      • Hoitaja karamel
        Myynttiala on ainut ala kirjoitti:

        Joko ihminen on täysin ääliö tai niin luuseri ettei tajua hakea muualle töihin. Ajatelkaa että joku viitsii homehduttaa ahteriaan kolme vuotta koulun penkillä ja saa palkaksi saman kuin kesäjannu kaupan kassalla joka ei ole edes peruskoulusta päässyt vielä. Herätkää nyt kaikki "elämäntapahoitajat" jotka tekisivät pyllynpyyhkimisiä vaikka ilmaiseksi. Jollei kouluista valmistuisi miljoonia lähi/sairaanhoitajia koko ajan niin ehkä niitä palkkoja nostettaisiinkin edes jonkun verran. Nyt kaikki kotona asuvat 18v ym. työttömät, joilla on lähihoitajan paperit suostuvat tekemään lähes mitä tahansa vuoroja missä tahansa surkeassa hoitokodissa, kun alle 10e tunnissa riittää mainiosti (tietysti kun ei paremmasta tiedä). Saataisiin lisää veroäyrejäkin tähän maailmaan. Ketuttaa maksaa hyvästä palkasta sairasta veroa, kun ei pienituloisilta voi ottaa enempää kun sitten ei jää enää yhtään mitään käteen. KETÄ SIIS HALUAA VIELÄ NYKYPÄIVÄNÄ HOMEHDUTTAA ITSEÄÄN KOLME VUOTTA KOULUSSA SAADAKSEEN SAMAN PALKAN KUIN TYÖTÖN, JONKA EI EDES TARVITSE RAAHAUTUA TÖIHIN. Jos on ihan pakko istua koulun penkillä jostain kumman syystä niin menkää opiskelemaan johonkin alalle josta maksetaan kunnon palkkaa, esim. koneistaja (15-20e/tunti eikä ole raskasta), tai muurariksi (15-20e/tunti), tai naiset toimistotöitä opiskelemaan. Siellä voi katsokaas ihan ylentyä ilman että tarvii taas opiskella joku surkea titteli lisää jotta saa 50e kuukaudessa enemmän rahaa. Ei tarvi sitten täällä kitistä kun on niin surkeaa se hoitotyö. Kai sen nyt tajuaa näkemättäkin kuinka surkea ala se on. En arvosta yhtään (ja kyllä on tietoa alasta, anoppi, avovaimo ja äiti ovat alalla). Sitä kautta arvostus on laskenut entisestään. Ennemmin kuolen kotiin kuin lähden 3 vuotta opiskelleen ensihoitajan arvailujen kohteeksi ambulanssiin. On muuten niin surkea tämä meidän hoitoala!

        Oletko miettinyt asiaa niin, että jos meitä hoitajia ei olisi, niin mitäpä jos sinä joskus sairastuisit, niin kuka sinut hoitaisi? Vai oletko valmis tyytymään kohtaloon että sinun annettaisiin vain sairastaa ilman apuja.

        Entäs vanhempasi, kun he vanhenevat, meinasitko heidät hoitaa itse? Kuka heidät hoitaa, jos ei ole hoitajia.

        En itsekkään ole sitä mieltä, että palkkani olisi hyvä. mutta sanonpahan, että kun nytten taantuma muilta työt vie alta, niin ei minun ole tarvinnut miettiä työni alta menoa.

        kannattaa puntaroida asioita monelta kannalta aina, eikä vain katsoa omasta suppeasta perspektiivistä.


      • mistä ihmeestä
        qwer kirjoitti:

        1300-1400 euroa lisät... noin suurinpiirtein,
        sairaanhoitajan peruspalkka on 1550-1650 (paikasta riippuen sekin)

        mulla on perusp.sh:na 2.200 e ilman mitään kokemus ja vuorolisiä ja han normipalkka on.


      • 123456
        Milla kirjoitti:

        voiko joku kertoa mulle, mikä on vasta valmistuneen lähihoitajan palkka? Jos ei saa heti töitä, niin saako silloin työttömyyspäivärahaa?? ois kiva tietää, kun oon ite ihan out tästä palkka hommasta. Oon kuullu et l-hoitajilla on sairaan huono palkka. mutta ei voi mitään....

        Tes väittää että 1850 ja rapiat.


      • alalta lähtenyt
        ichigo-79 kirjoitti:

        1650 euroa kuusss peruspalkka. Olin ajatellu alaa vaihtaa hoitoalalle... ainoa miinus tässä nykyisessä työssä on ettei ole mitään viikon loppu lisiä eikä ilta ja yö työ lisiä...:(

        koulusiivoojana kuitenkin viikonloppu ja yötöitä? Jos on, niistä kuuluu maksaa, jos ei, niin mistä niitä silloin maksettaisiin ? Jos välttämättä hingut epäsäännölliseen kolmivuorotyöhön, niin tervemenoa vaan, joku muu saa päiväduunin.


      • Hohhoijaa...

        Eihän se raha niin tärkeetä oo. Aattelin et opiskelen lähihoitajaks ja meen päiväkotii töihin. Pieniä söpöjä lapsia jne. en sillee hirveest välitä rahast, ei mun tarviii saada 4000 kuussa. Äiti on fysioterapeutti ja hyvin sil tulee palkkaa. Hengis ollaa ja sillee.


      • Uskomatonta olisi ky
        qwer kirjoitti:

        ... Mulla on tässä tilinauha, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, TAYS 1565.51. Ja nimike näyttäis olevan "sairaanhoitaja" :) Tuntipalkka 9.60... Ja joka tunti tulee tehtyä kahden edestä töitä....

        KYSistä tarjosivat yli 2000e/kk enkä ole vielä valmistunut sh...

        Tehyltä sanoivat että työehtosopimuksen mukainen valmistuneen sairaanhoitajan MINIMIpalkka on noin 2100e/kk, eikä se voi juuri tuosta heittää olit sitten tehyläinen tai et. Sinua on pissitty silmään.


      • Mietiskelenn
        kyllä kirjoitti:

        oikein ymmärrä tätä hirveää palkkahaloota. Jokainen varmasti kouluun mennessään tietää, millaista palkkaa tulevaisuudessa voi saada, eikö vaan? Mitä järkeä on ensin mennä kouluun ja hankkia tutkinto ja SITTEN valittaa palkkaa? Jos ei tule toimeen tietyllä rahamäärällä, niin muulla koulutuksella varmasti voi tienata enemmän.

        Sen kyllä ymmärtäisin, jos kaikki energia joka menee palkasta valittamiseen käytettäisiin rakentavaan pohdintaan, kuinka koko alan palkkatasoa voisi nostaa. Se ei ole helppoa, mutta ei kyllä mahdotontakaan.

        Kyllä mulla 18-vuotiaana kouluun hakiessani oli haju siitä mitä palkkaa sairaanhoitajalle maksetaan, mutta sen jälkeen yllätyksinä tuli
        - miten paljon elämiseen sitä rahaa meneekään perheellisenä
        - miten raskasta työ lopulta onkaan
        - ja millainen palkka on suhteutettuna muiden alojen / tehtävien palkkoihin

        Ei silti, kyllä me tällä eletään kun mies tienaa tuplana oman palkkani siistissä sisätyössä joustavine työaikoineen, joten kyllä meidän perheessä periaatteessa homma on balanssissa. Mutta jos molemmat olisimme hoitoalalla, niin saattaisi kypsyttääkin joskus :)


      • eohjömnö
        hoitaja kirjoitti:

        Lähihoitajan palkka ilman lisiä, keskisuomen tietämillä, on n. 1500e/kk.

        Tarkistin tilinauhan ja tarkalleen se on muutamaa senttiä vaille 1497e/kk.

        Päälle tulee lisiä ilta- ja viikonloppu vuoroista.

        Ihanko oikeesti, en kyllä sit haekaan lähäriksi opiskelemaan, en sitten varmaan.


      • Voi aikoja
        kyllä kirjoitti:

        oikein ymmärrä tätä hirveää palkkahaloota. Jokainen varmasti kouluun mennessään tietää, millaista palkkaa tulevaisuudessa voi saada, eikö vaan? Mitä järkeä on ensin mennä kouluun ja hankkia tutkinto ja SITTEN valittaa palkkaa? Jos ei tule toimeen tietyllä rahamäärällä, niin muulla koulutuksella varmasti voi tienata enemmän.

        Sen kyllä ymmärtäisin, jos kaikki energia joka menee palkasta valittamiseen käytettäisiin rakentavaan pohdintaan, kuinka koko alan palkkatasoa voisi nostaa. Se ei ole helppoa, mutta ei kyllä mahdotontakaan.

        Hoitotyössä puurretaan pienellä palkalla ja pienellä joukolla. Omainen ei jaksa hoitaa yhtä omaistaan ja hoitajien pitäisi hoitaa. 2 hoitajaa vuorossa ja 15 hoidettavaa, joista osa, melkein kaikki kahden autettavia, monet hoitoa vastustelevia jne... Kyllä terveys menee siinä työssä. Melkein kaikki työntekijät raihnaisia ja sairaslomia paljon. Kyllä siinä on kuntouttava hoitaminen kaukana. En suosittele alaa, jos hoitajia lisätä. Eniten kärsivät potilaat, ne ihmiset, jotka ovat hyvinvointivaltion meille rakentaneet.


      • kidutuslaitoksia
        sanoa kirjoitti:

        kyllä semmoinen kommentti takaisin tuosta palkka-asiasta, että sosiaalityöntekijöillä on joissain paikoissa sellaistakin peruspalkkaa kuin ~1800 euroa kuussa, eli runsaan satasen enemmän kuin sairaanhoitajan peruspalkka, johon yleensä tulee vielä vuorolisät päälle.

        Älkää sitten katuko ja vaihtako asenteitanne joilla ikänne olette nuollut hoitajien peppua,kun itse joudutte lopuksi ikäänne heidän kynsiinsä.Kun silloin kelaatte menneisyyttänne,syyttäkää vasin päätänne,ettette ajoissa nähneet totuutta.


      • Palvokaa vain
        qwer kirjoitti:

        saat sit melkein samaa palkkaa kun minä sairaanhoitajana... yliopistosairaalassa!

        Mihin potilaat ja hoito unohtui?Tehy rahasyöveri,yhteiskunnalta,millä näytöin?No hautausmailla.Kerran viellä maksatte tekonne kun täältä lähdette.


      • huoh..!!
        hoitsu kirjoitti:

        ja pahinta siinä menee selkä!!

        siinä ei mene selkä jos asento on oikea!!! ja helekutti, tottakai lähihoitajia pitää saada. kukas muuten teitä mulkkuja valittajia hoitaa kymmenen vuoden päästä? kuolkaa vaan, moikka!


      • Hoitaja...
        Milla kirjoitti:

        voiko joku kertoa mulle, mikä on vasta valmistuneen lähihoitajan palkka? Jos ei saa heti töitä, niin saako silloin työttömyyspäivärahaa?? ois kiva tietää, kun oon ite ihan out tästä palkka hommasta. Oon kuullu et l-hoitajilla on sairaan huono palkka. mutta ei voi mitään....

        Itse työskentelen lähihoitajana. Perus palkka kuukaudessa on 1852,59 ilman lisiä.


      • tuleva saikkari

        itse olen lähihoitaja ammatiltani ja meinaan ehkä lähteä lukemaan saikkariksi.. miksikö? sen takia että rakastan sitä työtä.. harvoin on omaiset ja potilaat mua haukkuneet koska teen työni välittäen heistä aidosti.. osaan keskustella heidän kanssaan ja kohtelen heitä ihmisinä..
        selkäni on mennyt onnettomuudessa ja kas kummaa.. se ei ole ollut mikään suurin ongelmani hoitajan työssä vaan suurin ongelma on ollut olkapääni.. eikä sekään ole suuri ongelma toisaalta.. tiedän missä rajani menevät ja meinaan saikkaripuolella hakeutua semmoiselle puolelle missä säästän selkääni enemmän.. geriatiria on vain yksi osa sitä työtä..

        ergonomiasta pystyy pitää kiinni jos vain haluaa.. ja kyllä tiedän sen kokemuksesta.. se on monelle vain asenne kysymys.. toki on muutamia tilanteita joissa ergonomian joutuu unohtamaan lähes kokonaan.. mutta siinäkin pystyy soveltamaan niin ettei selkä heti mene..

        miksi teistä jokainen joka haukkuu hoitajan työtä teette sitä? miksi olette siellä osastolla naama norsun piip.. jolloin myös potilaat ja omaiset näkevät sen.. ja kas kun silloin yleensä alkaa myös se haukkuminen..
        hoitotyö on suurelta osin kutsumusammatti ja jos siihen työhön leipiintyy tyystin niin suosittelen silloin lämpimästi alan vaihtoa pikaisesti.. koska huonolla ololla saastuttaa helposti koko työyhteisön ja potilaat sekä heidän omaiset..

        toki on myös niitä hankalia ihmisiä potilaissa ja heidän omaisissaan joita ei vain pysty miellyttämään vaikka mitä tekisit.. mutta silti heidänkin kanssaan on pystyttävä työskentelemään asiallisesti ja olemaan ihmisiksi.. se että potilas haukkuu ei tarkoita henkilökohtaisesti hoitajaa kohtaan mitään.. miettikää siinä tilanteessa itsenne potilaan tilalle ja miettikää miten itse käyttäytyisitte.. ei se aina ole potilaallakaan helppoa kun voi olla esim kovia kipuja eikä kukaan usko.. tai vaikka potilas joutuu olemaan monta tuntia märässä vaipassa vain sen takia että osastot säästävät kuluissa ja vaipat vaihdetaan tietyin kellonajoin..
        kannattaa aina miettiä se potilaankin puoli.. ei heillä todellakaan ole herkkua olla sairaalassa jossa hoitajat eivät välitä vaan tekevät työnsä koneina ympärillä huomioimatta potilasta ollenkaan..

        muuttakaa asennettanne tai etsikää toinen työ.. vaihtoehtoja kun löytyy monia..


      • nursejackie
        qwer kirjoitti:

        saat sit melkein samaa palkkaa kun minä sairaanhoitajana... yliopistosairaalassa!

        siis missä ihmeessä te ootte oikein töissä ?
        minäkin lähihoitaja,vanhusten palvelutalossa,yksityisessä tienaan yhtä paljon kuin sairaanhoitajan minimipalkka tyelin mukaan, eli 2100 €/kk lisät päälle.


      • lähäri1
        nursejackie kirjoitti:

        siis missä ihmeessä te ootte oikein töissä ?
        minäkin lähihoitaja,vanhusten palvelutalossa,yksityisessä tienaan yhtä paljon kuin sairaanhoitajan minimipalkka tyelin mukaan, eli 2100 €/kk lisät päälle.

        Hei kannattaa kattoo noiden viestien kirjoitus aikoja. Osa on noin 8 vuotta vanhoja jo. Ei voi oikein palkkoja vertailla enään.


    • terveydenhoitaja

      Taidan olla poikkeava, mutta minä pidän työstäni terveydenhoitajana neuvolassa. Minulla on päivätyö, ja muutenkin "siistit" hommat. Sen verran "asenneongelma" minulla kuitenkin on, että en lähtisi osastotyöhön ikinä! Osastolla työskentelevät sairaanhoitajat ja varsinkin lähi- ja perushoitajat joutuvat tekemään paskahommia, kirjaimellisesti. Inhoan mahantoimituksia, syöttämisiä ja suihkuapuna olemista... Niihin hommiin palkan pitäisi todellakin olla parempi! Neuvolassa saan työskennellä suht terveiden ihmisten kanssa ja työ yleensä on aika mukavaa ja positiivista (vauvat, lapset, odottavat äidit, koululaiset ym.) Toki joukkoon mahtuu hankaliakin asioita, esimerkiksi ongelmat perheissä (huumeet, väkivalta...) Suosittelen terkkarin työtä kyllä jokaiselle, joka haluaa olla paljon tekemisissä ihmisten kanssa.

      • niin

        Mikä on terkkarin palkka tätänykyä?


      • Näistä olen kuullut
        niin kirjoitti:

        Mikä on terkkarin palkka tätänykyä?

        paremmalla puolella.

        Riippuu paikasta ja tehtävistä. Sairaanhoitajana saattaa samassa talossa tienata paremmin (ihan peruspalkalla). Tai sitten ei.

        Mutta peruspalkka 2000 € on olleet ne mistä olen vihiä saaneet. En tiedä pitävätkö rikkaimmat ja köyhimmät suunsa supussa :)


      • Kultaa Kultaa!
        niin kirjoitti:

        Mikä on terkkarin palkka tätänykyä?

        Mikään muu ei kiinnosta? Alkakaa Pankinjohtajiksi.


    • 2300€

      Sairaanhoitajana valtiolla. Miten vitussa muka tuolla palkalla ei elä?..eikä kipeydy edes selkä näissä hommissa. Ikälisiäkin vain kaksi. Älkää uskoko kaikkea paskaa tuosta palkasta, itse ainakin tulen hyvin toimeen ja asun omassa asunnossa.

      • Hyvä

        Johan vitsin murjaisit. Isäkö sinulle asunnon osti? Tota palkkaa et tuu saamaan ikinä sairaanhoitajan työstä. Lopeta valehtelu, annat vaan väärän kuvan tietoa haluaville nuorille!


      • 2300erkkiä
        Hyvä kirjoitti:

        Johan vitsin murjaisit. Isäkö sinulle asunnon osti? Tota palkkaa et tuu saamaan ikinä sairaanhoitajan työstä. Lopeta valehtelu, annat vaan väärän kuvan tietoa haluaville nuorille!

        Mikä ihmeen provo? Voi hyvänen aika sentääs..tilinauha tässä kädessä ja kyllä se brutto on 2300€..käteenkö se muka ois pitänyt jäädä. Asunto on ostettu kolme vuotta sitten ja valtion takaus..voi ihme sentääs, kun avutonta porukkaa
        Saahan sitä toki vuokrallakin asua. Niin ja sen verran vielä, että toki siinä muutaman yövuoron joutuu tekenään ja lusimaan viikonlopun ainakin yhden. Toki valtiolla onkin paremmat palkat tällä hetkellä, kuin kuntapuolella, sen voi tarkistaa vaikka ihan itsekin. Ei kaiken tarvitse olla aina PROVOA, herätys!
        Mukavaa viikonloppua!


      • lähihoitaja
        2300erkkiä kirjoitti:

        Mikä ihmeen provo? Voi hyvänen aika sentääs..tilinauha tässä kädessä ja kyllä se brutto on 2300€..käteenkö se muka ois pitänyt jäädä. Asunto on ostettu kolme vuotta sitten ja valtion takaus..voi ihme sentääs, kun avutonta porukkaa
        Saahan sitä toki vuokrallakin asua. Niin ja sen verran vielä, että toki siinä muutaman yövuoron joutuu tekenään ja lusimaan viikonlopun ainakin yhden. Toki valtiolla onkin paremmat palkat tällä hetkellä, kuin kuntapuolella, sen voi tarkistaa vaikka ihan itsekin. Ei kaiken tarvitse olla aina PROVOA, herätys!
        Mukavaa viikonloppua!

        Ottaisin osaa tähän keskusteluun noin yleensä liittyen lähihoitajan työn kuvaan. Ei ne pesut ym. ns. paskahommat ongelma ole vaan se miten päättäjät ovat työn suunnitelleet.

        Hoitotyön mallina on teollisuuden tuotantoprosessimalli ja se ei toimi hoitoalalla kuten huomaamme sen käytännössä.

        Hoitotyön tulisi alkuperäisen suunnitelman mukaisesti olla holistinen eli ottaa huomioon potilaan fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen tarve. Nykyään ei ehdi kuin hädin tuskin peruspesut esim. vuodeosastoilla.

        Jos työn saisi tehdä rauhassa, riittävällä hoitajamäärällä ja hoitoajalla, olisi työ paljon miellyttävämpää.

        Meillä hoitajilla tulee olla ammatillinen näkemys tähän ulosteenpesuasiaan.Tätä luonnontuotetta on kaikkien sisällä, joten ei se uloste kaukana ole siisteissä ammateissakaan, kuin koko ajan työntekijöiden sisällä.Uloste on osa kaikkien jokapäiväistä elämää.

        Jos ihminen sairastuu vakavasti hänen elimistönsä ei toimi normaalisti ja hän tarvitsee hoitoapua.

        Teollisuuden tuotantoprosessimalli hoitotyössä aiheuttaa tilanteen, missä paskaa joudutaan korjaamaan urakalla. Teollisuuden tuotantoprosessi ei ota huomioon inhimillisiä tekijöitä vaan potilaat menevät ikäänkuin liukuhihnalla ja hoitajat yrittävät hoitaa minkä mahdollisesti ehtivät jos ehtivät.

        Elämme aikaa jossa vain taloudellisella menestyksellä on arvoa ja hoitoala on joutunut tähän valheeseen mukaan.

        Mielestäni sairailla ihmisillä on ihmisarvo ja meidän hoitajien tulee kunnioittaa sitä ja puhua sairaista ja heidän elämäänsä liittyvistä asioista kunnioittavasti ja ammatillisesti.

        Hoitajilla on myös ammatillinen arvonsa ja oikeutensa joita poljetaan nykyään törkeästi.

        Mielestäni hoitajien yhdessä pitäisi lähteä ajamaan potilaiden ja hoitajien oikeuksia.Nykyiset liitot ovat voimattomia tai sitten siellä on ns. kusettajia, sillä ei näytä muutosta tulevan.Tilanne vain pahenee.

        Pallo on meillä hoitajilla. Nyt pitäisi tehdä täysi STOPPI tälle typerälle toiminnalle, joka todennäköisesti on myös lainvastaista, jos sitä tarkemmin tarkastellaan juridiikan näkökulmasta, sillä hoitajathan ja potilaat ovat lähes lainsuojattomia nykyään.


      • George
        lähihoitaja kirjoitti:

        Ottaisin osaa tähän keskusteluun noin yleensä liittyen lähihoitajan työn kuvaan. Ei ne pesut ym. ns. paskahommat ongelma ole vaan se miten päättäjät ovat työn suunnitelleet.

        Hoitotyön mallina on teollisuuden tuotantoprosessimalli ja se ei toimi hoitoalalla kuten huomaamme sen käytännössä.

        Hoitotyön tulisi alkuperäisen suunnitelman mukaisesti olla holistinen eli ottaa huomioon potilaan fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen tarve. Nykyään ei ehdi kuin hädin tuskin peruspesut esim. vuodeosastoilla.

        Jos työn saisi tehdä rauhassa, riittävällä hoitajamäärällä ja hoitoajalla, olisi työ paljon miellyttävämpää.

        Meillä hoitajilla tulee olla ammatillinen näkemys tähän ulosteenpesuasiaan.Tätä luonnontuotetta on kaikkien sisällä, joten ei se uloste kaukana ole siisteissä ammateissakaan, kuin koko ajan työntekijöiden sisällä.Uloste on osa kaikkien jokapäiväistä elämää.

        Jos ihminen sairastuu vakavasti hänen elimistönsä ei toimi normaalisti ja hän tarvitsee hoitoapua.

        Teollisuuden tuotantoprosessimalli hoitotyössä aiheuttaa tilanteen, missä paskaa joudutaan korjaamaan urakalla. Teollisuuden tuotantoprosessi ei ota huomioon inhimillisiä tekijöitä vaan potilaat menevät ikäänkuin liukuhihnalla ja hoitajat yrittävät hoitaa minkä mahdollisesti ehtivät jos ehtivät.

        Elämme aikaa jossa vain taloudellisella menestyksellä on arvoa ja hoitoala on joutunut tähän valheeseen mukaan.

        Mielestäni sairailla ihmisillä on ihmisarvo ja meidän hoitajien tulee kunnioittaa sitä ja puhua sairaista ja heidän elämäänsä liittyvistä asioista kunnioittavasti ja ammatillisesti.

        Hoitajilla on myös ammatillinen arvonsa ja oikeutensa joita poljetaan nykyään törkeästi.

        Mielestäni hoitajien yhdessä pitäisi lähteä ajamaan potilaiden ja hoitajien oikeuksia.Nykyiset liitot ovat voimattomia tai sitten siellä on ns. kusettajia, sillä ei näytä muutosta tulevan.Tilanne vain pahenee.

        Pallo on meillä hoitajilla. Nyt pitäisi tehdä täysi STOPPI tälle typerälle toiminnalle, joka todennäköisesti on myös lainvastaista, jos sitä tarkemmin tarkastellaan juridiikan näkökulmasta, sillä hoitajathan ja potilaat ovat lähes lainsuojattomia nykyään.

        Akat siivotkoot paskaa pikkupalkalla vaikka hamaan tulevaisuuteen asti! Akkojen työtähän se hoitotyö on, eikä siitä silloin tartte paljoa maksaakkaan. Vähän liikaa siitä saavat jo nyt.


      • ........
        George kirjoitti:

        Akat siivotkoot paskaa pikkupalkalla vaikka hamaan tulevaisuuteen asti! Akkojen työtähän se hoitotyö on, eikä siitä silloin tartte paljoa maksaakkaan. Vähän liikaa siitä saavat jo nyt.

        Voi hellanduudeli...Tuliko hyvä mieli? Mene jatkaan leikkiä, käyt ensin pissalla ja niistät nenäsi... Muista nostaa housut kunnolla ettei napa näy!


      • paskan lapioija
        George kirjoitti:

        Akat siivotkoot paskaa pikkupalkalla vaikka hamaan tulevaisuuteen asti! Akkojen työtähän se hoitotyö on, eikä siitä silloin tartte paljoa maksaakkaan. Vähän liikaa siitä saavat jo nyt.

        KYLLÄ! Niin teemme!! Oikein rakastan tuota paskaa ja toivoisinkin että palkastani voitaisiin leikata heti ensi kättelyssä vaikka 30 % pois... Onkin tullut ostettua viime vuonna jo yhdet kengät, seuraavat voisi ostaa vaikka 2006!! Sain muuten juuri työpaikan, pitääpä muistaa pyytää palkan alennus!! Mitäs tykkäätte?? Meillä onkin työasut vain 1 asu/vko joten on kiva kulkea paska niskassa ;)... i like a PASKA!!

        Tsemppiä kolleekat siellä lapion varressa and you GEORGE! Miehet maksakoon kaiken!! Jippiiii!!


      • George
        paskan lapioija kirjoitti:

        KYLLÄ! Niin teemme!! Oikein rakastan tuota paskaa ja toivoisinkin että palkastani voitaisiin leikata heti ensi kättelyssä vaikka 30 % pois... Onkin tullut ostettua viime vuonna jo yhdet kengät, seuraavat voisi ostaa vaikka 2006!! Sain muuten juuri työpaikan, pitääpä muistaa pyytää palkan alennus!! Mitäs tykkäätte?? Meillä onkin työasut vain 1 asu/vko joten on kiva kulkea paska niskassa ;)... i like a PASKA!!

        Tsemppiä kolleekat siellä lapion varressa and you GEORGE! Miehet maksakoon kaiken!! Jippiiii!!

        Juu, me miehet annetaan teille köyhille kääkille vähän viikkorahaa, että voitte ostaa jotain kivaa sinne alle... Pysytte paremmin ojennuksessa, kun teille ei liikoja siitä paskansiivoamisesta makseta.


      • paskanlapioija
        George kirjoitti:

        Juu, me miehet annetaan teille köyhille kääkille vähän viikkorahaa, että voitte ostaa jotain kivaa sinne alle... Pysytte paremmin ojennuksessa, kun teille ei liikoja siitä paskansiivoamisesta makseta.

        Joo aluks täytyy sanoa et oot vaa pelkkä provo joka yrittää hakea jotai jännitystä elämäänsä kiistelemällä muka tosissaan netissä.Et sä oikeasti noin ajattele. Oikeasti sä ihailet hoitajia ja niiden rohkeutta tehä sellasia iljettäviä asioita joihin et ite ikinä pysty!!Ja jos ajattelet ni toivottavati ku ite joskus sairastut ni kaikki hoitajat on lakossa ja sä paskot alles ja rukoilet et joku tulis siivoomaan.Mut kukaan ei tule. Hyvää jatkoa sitä päivää odotellessas.


      • Risunen
        Hyvä kirjoitti:

        Johan vitsin murjaisit. Isäkö sinulle asunnon osti? Tota palkkaa et tuu saamaan ikinä sairaanhoitajan työstä. Lopeta valehtelu, annat vaan väärän kuvan tietoa haluaville nuorille!

        minä olin reilun vuoden puolustusvoimilla sijaistamassa ja tuo palkka oli mullakin. Ja yksityisiltä voi saada tuon myös, paremminkin.
        Ja esim ensiapuopettajana tienaat n 30e tunti, sitäkin olen tehnyt. SPR:n koulutus kestää 5pv, sitten sulla on oikeudet opettaa joko yhteistyössä jonkun paikallisosaston kanssa, jolloin saat koulutusvälineetkin heiltä, tai yksityisenä.

        Ensiapuopettajista on ainakin Kaakkois-Suomen alueella pulaa.


      • kyllä siekin
        George kirjoitti:

        Juu, me miehet annetaan teille köyhille kääkille vähän viikkorahaa, että voitte ostaa jotain kivaa sinne alle... Pysytte paremmin ojennuksessa, kun teille ei liikoja siitä paskansiivoamisesta makseta.

        oot vanhana kiitollinen kun joku ne p...kat sun housuistas siivoo pois....


      • LH-Opiskelija(mies)
        George kirjoitti:

        Akat siivotkoot paskaa pikkupalkalla vaikka hamaan tulevaisuuteen asti! Akkojen työtähän se hoitotyö on, eikä siitä silloin tartte paljoa maksaakkaan. Vähän liikaa siitä saavat jo nyt.

        Mietippä vaan näitä sanojas sitte,ku ite oot vanhana vanhainkodis tms, ja sulla p.askat housus...ite ne sieltä sitte varmaan siivoat?kannattaa olla ihmisiks,sillä joku päivä joku tän keskustelun kirjoittaja saattaa olla SUN hoitajas!!! MIETIHÄN SITÄ!!!


      • daa80
        George kirjoitti:

        Akat siivotkoot paskaa pikkupalkalla vaikka hamaan tulevaisuuteen asti! Akkojen työtähän se hoitotyö on, eikä siitä silloin tartte paljoa maksaakkaan. Vähän liikaa siitä saavat jo nyt.

        Tuon Georgen pyllyä tuskin kukaan pyyhkisi, taikka ruokaa suuhun tunkisi, vaikka miljoona maksettaisiin. Ja hoitoalalla on sen takia enemmän naisia, koska kyseinen duuni, vaatii vahvan ja terveen psyyken, mitä harvemmin miehiltä löytyy.
        Itse en ole hoitoalalla... mutta olen kyseistä hommaa nähnyt.
        Se on työ, siinä missä kaikki muukin työ. Joillekin sopiva, joillekin ei. Olipa työ mikä tahansa, niin kunnon palkka siitä on saatava, sellainen, että toimeen tulee ja työtä on ilo tehdä.


      • Katja Markit
        lähihoitaja kirjoitti:

        Ottaisin osaa tähän keskusteluun noin yleensä liittyen lähihoitajan työn kuvaan. Ei ne pesut ym. ns. paskahommat ongelma ole vaan se miten päättäjät ovat työn suunnitelleet.

        Hoitotyön mallina on teollisuuden tuotantoprosessimalli ja se ei toimi hoitoalalla kuten huomaamme sen käytännössä.

        Hoitotyön tulisi alkuperäisen suunnitelman mukaisesti olla holistinen eli ottaa huomioon potilaan fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen tarve. Nykyään ei ehdi kuin hädin tuskin peruspesut esim. vuodeosastoilla.

        Jos työn saisi tehdä rauhassa, riittävällä hoitajamäärällä ja hoitoajalla, olisi työ paljon miellyttävämpää.

        Meillä hoitajilla tulee olla ammatillinen näkemys tähän ulosteenpesuasiaan.Tätä luonnontuotetta on kaikkien sisällä, joten ei se uloste kaukana ole siisteissä ammateissakaan, kuin koko ajan työntekijöiden sisällä.Uloste on osa kaikkien jokapäiväistä elämää.

        Jos ihminen sairastuu vakavasti hänen elimistönsä ei toimi normaalisti ja hän tarvitsee hoitoapua.

        Teollisuuden tuotantoprosessimalli hoitotyössä aiheuttaa tilanteen, missä paskaa joudutaan korjaamaan urakalla. Teollisuuden tuotantoprosessi ei ota huomioon inhimillisiä tekijöitä vaan potilaat menevät ikäänkuin liukuhihnalla ja hoitajat yrittävät hoitaa minkä mahdollisesti ehtivät jos ehtivät.

        Elämme aikaa jossa vain taloudellisella menestyksellä on arvoa ja hoitoala on joutunut tähän valheeseen mukaan.

        Mielestäni sairailla ihmisillä on ihmisarvo ja meidän hoitajien tulee kunnioittaa sitä ja puhua sairaista ja heidän elämäänsä liittyvistä asioista kunnioittavasti ja ammatillisesti.

        Hoitajilla on myös ammatillinen arvonsa ja oikeutensa joita poljetaan nykyään törkeästi.

        Mielestäni hoitajien yhdessä pitäisi lähteä ajamaan potilaiden ja hoitajien oikeuksia.Nykyiset liitot ovat voimattomia tai sitten siellä on ns. kusettajia, sillä ei näytä muutosta tulevan.Tilanne vain pahenee.

        Pallo on meillä hoitajilla. Nyt pitäisi tehdä täysi STOPPI tälle typerälle toiminnalle, joka todennäköisesti on myös lainvastaista, jos sitä tarkemmin tarkastellaan juridiikan näkökulmasta, sillä hoitajathan ja potilaat ovat lähes lainsuojattomia nykyään.

        Ihana lukea ja todeta,että on täällä palstalla onneksi viisaudella ja myötätunnollakin ajattelevia ihmisiä.:)

        OK.
        Kaikille tasapuolisesti voimia hoitaa ja olla läsnä,vaativassa ja kunnioitettavassa ammatissa!


      • enemmän palkkaa
        George kirjoitti:

        Akat siivotkoot paskaa pikkupalkalla vaikka hamaan tulevaisuuteen asti! Akkojen työtähän se hoitotyö on, eikä siitä silloin tartte paljoa maksaakkaan. Vähän liikaa siitä saavat jo nyt.

        Näin on, jos vain nämä akat edes tekisivät kunnolla hommansa, mutta aina kun tulee tilaisuus niin nurkan taakse juoruamaa ja kuluttamaan työaikaa.


      • dvtehj
        George kirjoitti:

        Akat siivotkoot paskaa pikkupalkalla vaikka hamaan tulevaisuuteen asti! Akkojen työtähän se hoitotyö on, eikä siitä silloin tartte paljoa maksaakkaan. Vähän liikaa siitä saavat jo nyt.

        tämä oli hyvä provo, miksi me tähän suostumme. kun eläkeikä lähestyy olemme sairaita ja lopen väsyneitä ja turhautuneita miksi suostuimme tähän!!


      • 5922463
        paskan lapioija kirjoitti:

        KYLLÄ! Niin teemme!! Oikein rakastan tuota paskaa ja toivoisinkin että palkastani voitaisiin leikata heti ensi kättelyssä vaikka 30 % pois... Onkin tullut ostettua viime vuonna jo yhdet kengät, seuraavat voisi ostaa vaikka 2006!! Sain muuten juuri työpaikan, pitääpä muistaa pyytää palkan alennus!! Mitäs tykkäätte?? Meillä onkin työasut vain 1 asu/vko joten on kiva kulkea paska niskassa ;)... i like a PASKA!!

        Tsemppiä kolleekat siellä lapion varressa and you GEORGE! Miehet maksakoon kaiken!! Jippiiii!!

        Tässäkö hoitajan kuva tämän päivän Suomessa. Alkaapa sairastuminen ja vanhuus pelottaa. Toivottavasti pysyn terveenä loppuun asti.

        SAMAA MIELTÄ kuin kirjoituksesi, olet todella PASKA tyyppi. Toivottavasti ole pois potkittu hoito-alata ja onkun Georgen sorvin äärellä.


    • nanni

      Menepäs vähäksi aikaa sairaalaan tekstinkäsittelijäksi ja istu paikallasi ja pura aamusta iltaan lääkärien latinasolkotuksia ym.niin varmasti maittaa taas hoiturin liikkuvainen homma.Ei edes suomenkielisiä sanoja viitsitä sanella kunnolla. Siinä sitten kelailet ja yrität kuunnella huuli pyöreänä ja niska ja kädet jäykkänä. Välillä kone tilttaa ja pitkät vaivalla kirjoitetut tekstit häipyy ja ei kun uudestaan.... Yölläkin puran välillä unissani niitä saneluja. Onneksi en vielä sentään kuule ääniä... Se vasta raskasta työtä on. Yksitoikkoista ja täytyy tarkasti kuunnella jokainen lääkeannostus ja diagnoosi ym. (JOS SAA SELVÄÄ...)Ja tuo palkka. Varmasti PALJON huonompi kuin hoitajilla. Koskahan tekstinkäsittelijät menee lakkoon? En ole koskaan kuullut. He ovat näkymätön paskapalkalla puurtava ammattiluokka.

      • Mimmi

        Mitäs itse siellä vikiset, naputa sitä tietokonetta sanelun mukaan vaan!!!


      • pomo

        Ainahan palkka on neuvoteltavissa, ainakin jos pätevä tekijä. Ei kukaan pomo luovu osaavasta ihmisestä helposti. Pyydä lisää liksaa, vaihda alaa tai ihan mitä vaan kunhan et natkuta!


      • lähihoitaja
        pomo kirjoitti:

        Ainahan palkka on neuvoteltavissa, ainakin jos pätevä tekijä. Ei kukaan pomo luovu osaavasta ihmisestä helposti. Pyydä lisää liksaa, vaihda alaa tai ihan mitä vaan kunhan et natkuta!

        Osaavia hoitajia on kyllä tilalle tulossa, joten ei se ihan noin mee. Esim. itse olen kaupungin palveluksessa, meitä hoitajia on yli 80. Voiko yksi vaatia suurempaa palkkaa? Vaatia varmaan voi, mutta maksaisiko kaupunki?

        Sitäpaitsi, tällä palkalla pärjää =)


      • tyytyväinen työhönsä
        pomo kirjoitti:

        Ainahan palkka on neuvoteltavissa, ainakin jos pätevä tekijä. Ei kukaan pomo luovu osaavasta ihmisestä helposti. Pyydä lisää liksaa, vaihda alaa tai ihan mitä vaan kunhan et natkuta!

        Lähihoitajan palkka Savonlinnassa 1632 ja centit päälle!! ; ) Sairaanhoitajilla lähemmäs 1900e/kk.


      • seudulla lähärinä
        tyytyväinen työhönsä kirjoitti:

        Lähihoitajan palkka Savonlinnassa 1632 ja centit päälle!! ; ) Sairaanhoitajilla lähemmäs 1900e/kk.

        tk:ssa ja saan tuon n.1900 euroo kuussa bruttona lisät....miten nää palkat vaihtelee nii kauheesti ja itekin olen vastavalmistunut....huomasin että palkat kulkee 1300-2000 euroon...vaikuttaako siihen koulutusohjelma vai onko päiväkotilaisilla huononpi palkka....ihmettelee????? mitenkä on ikä vaikuttaako se..mulla ei voi työkokemusvaikuttaa kun sitä ei juurikaan vastavalmistuneella ole..harjoitteluja lukuunottamatta....


    • NEGATIVE!

      Täällä opiskellaan juuri kyseistä alaa. Nuorempana ajatus jo siitä että tämäkin olisi sitä mitä päivittäin voisin "harrastaa". Onneksi omistan toisenkin tutkinnon ei niin karmeaa tunne tästä alasta kun totuus paljastuu. Hmmm...ikävää tämä ihmisien kanssa leikki josta paljon saa kuulla sekä sitä näkee. Lisäksi itselläänkin kokemusta. Palkka ei kunnossa myöskään sisänsä en näe kunnon arvostusta hoitoalan työntekiöille. Lisänä tässä niinkuin monessa muussa alassa et saa olla oikeastaan sellainen hoitaja kuin olet! Esim.mitä sanot kuinka kohtelet,tupakoitko,kuinka hoidat itseäsi?! Miksihän asioita ei viedä eteenpäin tai tehdä lakkoa?!
      Liian vähäinen henkilökunnan määrä tuo paljon ikäviä asioita esille joissakin paikoissa tämä näkyy pahasti. Onneksi on myös paikkoja joissa kiusaa yms.ei ole. Paljon myös koulutetaan vanhuspuolelle nyt väkeä. Ja tulevaisuudessa sinne avautuisi työpaikkoja. Ihmetellään kun nuoret eivät valitsekaan vanhuspuolta. Itse opiskelijana päättänyt lähteä sellaisista työpaikoista joissa ei ole hyvä olla pois. Sekä jäädä vaikka työttömäksi lisäksi käyttää toista tutkintoani. Suomessa on onneksi tuet ja niilläkin voi pärjätä lisäksi voi tehdä jotain työtä mutta ei olla virallinen työntekijä. Opiskeliana kuitenkin aika helpottavaa olla mutta ei pidä näyttää osaamistaan muuten olet niinkuin työntekiänä opintotuella yms. ja joudut vastuisiin mitä ei pitäisi olla lainkaan. Huh työstä en tiedä tulenko edes tekemään sitä tällä alalla. Kiinnostunut lasten- ja nuorten kanssa työskentelystä. Onneksi on paljon paikkoja joissa otetaan vakavasti yms. Lisäksi olen päättänyt ihmisenä että lähden myös pois ja/tai otan sairaslomaa jos en ole hyvässä kunnossa. Haave ja ihana kuva hoitajista on täysin romuttunut! Se on ikävää mutta yksi ala on tämäkin jonka voit valita. Lisäksi sinulla tulee olemaan hyviä tietoja itsellesi ja lähipiirin ihmisille vaikka et työtä alalla koskaan tekisikään.

    • Sinipiika

      Moi kaikki hoitsut!

      Samaa mieltä olen teidän kanssa, että ei kannata hakeutua varsinkaan pitkäaikaisosasto hommiin, arvostusta ei ole ja pelkät haukut seuraa perässä. Miettikää miksi olemme paljon sairaslomalla vuoden aikana, kuka jaksaa pomon haukkuja vähän väliä, omaiset ei ole mihinkään tyytyväisiä ja osaston muka pitäisi olla 5 tähden luksushotelli. Kukaan ei jaksa olla töissä ja tekee vain sen minkä jaksaa ja lähtee kiireellä pois töistä.

      Palkka ei ole häävi, joten pakosta sitä hoiturit joutuu vapaapäivinä keikkahommiin esim. Yliopistosairaalaan. Että ei ne eduskunnan päättäjät tiedä tavallisten duunareiden hommista mitään. Siihen tulokseen päätyy.

      Vaihdetaan alaa kaikki.

      • Näätä

        Asiaa puhut, mutta pohjimmiltaanhan on kyse siitä, ettei naisten tekemää hoitotyötä tässä yhteiskunnassa arvosteta lähes lainkaan. Sen takia saamme raataa epäinhimillisissä olosuhteissa pienellä palkalla. Kysymys kuuluukin, miksi me naiset olemme niin kilttejä/tyhmiä, että joukolla suostumme tähän? Itse ainakin vaihdan alaa heti kun kykenen. Köyhänä ei viitsi koko loppuelämäänsä elää!


      • Sinipiika
        Näätä kirjoitti:

        Asiaa puhut, mutta pohjimmiltaanhan on kyse siitä, ettei naisten tekemää hoitotyötä tässä yhteiskunnassa arvosteta lähes lainkaan. Sen takia saamme raataa epäinhimillisissä olosuhteissa pienellä palkalla. Kysymys kuuluukin, miksi me naiset olemme niin kilttejä/tyhmiä, että joukolla suostumme tähän? Itse ainakin vaihdan alaa heti kun kykenen. Köyhänä ei viitsi koko loppuelämäänsä elää!

        Me raskaan työn raatajat!

        Tässä vietän vapaapäivää raskaasta työstä ja ihmettelen miten ihmeellistä on pitää vapaata edes kerran viikossa olematta keikkatöissä, jonne jo lupauduon tekemään pitkää päivää. On tämä ala sellainen, ettei sillä perhettä elätetä. Miksi emme mene lakkoon paremman palkan vuoksi????


      • 25 vuotta
        Sinipiika kirjoitti:

        Me raskaan työn raatajat!

        Tässä vietän vapaapäivää raskaasta työstä ja ihmettelen miten ihmeellistä on pitää vapaata edes kerran viikossa olematta keikkatöissä, jonne jo lupauduon tekemään pitkää päivää. On tämä ala sellainen, ettei sillä perhettä elätetä. Miksi emme mene lakkoon paremman palkan vuoksi????

        Alalla olleena tiedän mistä puhun. Palkkaukseen täytyy saada jotain, eurojen myötä palkka kuihtui olemattomiin jos ei olisi miestä en eläisi mitenkään ja onneksi lapset ovat aikuisia.
        Nuoret VAATIKAA parempaa palkkaa... Lakko on ollut mielessäni monta kertaa mutta missä yhteisvoima? Kyllä valtio tämän tiedostaa mutta naisvalatainen ala ja paljon työntekijöitä kunnnissa ja kaupungeissa, suomi kaatuu velkoihinsa jos lähetään kunnolla nostamaan palkkoja kerralla. Mutta itse päättäjätkin ovat joskus vanhoja saa nähdä kuka heistä hokaa sen ensin, millaista hoitoa ja hoitajaa on tarjolla.


      • Entinen hoitaja

        Ennen palkkaa 1404 € kuukaudessa ja äärettömän streessava, liian vähällä henkilökunnalla oleva työ , josta tosiaan sai ainostaan pahan mielen ja ikuiset rahahuolet. Nyt tehtaalla pääsee heittämällä 2300-2600 € kuukausi palkkoihin.


      • Jozzu72
        Näätä kirjoitti:

        Asiaa puhut, mutta pohjimmiltaanhan on kyse siitä, ettei naisten tekemää hoitotyötä tässä yhteiskunnassa arvosteta lähes lainkaan. Sen takia saamme raataa epäinhimillisissä olosuhteissa pienellä palkalla. Kysymys kuuluukin, miksi me naiset olemme niin kilttejä/tyhmiä, että joukolla suostumme tähän? Itse ainakin vaihdan alaa heti kun kykenen. Köyhänä ei viitsi koko loppuelämäänsä elää!

        Miksi kaikkea työtä aina pitäisi mitata rahassa?Siksi tämä yhteiskunta onkin näin sairaaksi mennyt!!Eikö ihmisyyttä arvosteta ja kunnioiteta enää ollenkaan!Olkaa "hoitajat" sitten työttömiä,siinähän saatte "hyvin" rahaa!500-600e kuukaudessa.Ei tartte valittaa,et "joutuu" hoitamaan (apua) toisia ihmisiä.Minä en tasan tekisi mitään muuta,kun auttaisin ihmisiä.Hoitajaksi ei opiskella,vaan hoitajaksi kasvetaan!!!!Joten opiskelkaa inhimillisyyttä,älkää arvostako vain rahaa!Kiitos!


    • pikkupalkka

      Kuolemme nälkään ja emme saa edes lainaa kohta pankista kun palkka on niin ala-arvoinen.
      Sehän se vitsi onkin!!!!!!!
      Vai että asuntolaina sairaanhoitajalle!
      Hoitaja 10v. kohta ei kauaa enää!

    • kohta. ent. sair.hoit.

      voi, kun olisi joku minulle sanonut muutamia vuosia sitten, että älä hakeudu alalle. Kolmisen vuotta olen sairaanhoitajan töitä tehnyt ja joka päivä olen ammatinvalintaani katunut. Nyt luen iltaisin yliopiston pääsykokeisiin ja päivät puurran hoitajana paskalla palkalla ja huonolla motivaatiolla. Täytyy vain toivoa, että opinnot kutsuvat syksyllä....

      • kalat

        haet opiskelemaan ja mikä linja?


      • Sinipiika

        Moro!

        Tsemppiä sulle ja toivottavasti pääset sairaanhoitajan ammatista pois...lähihoitajana voin sanoa, että ei ole kovin häävi ammatti, kun seuraa epäpäteviä työtovereita, jotka eivät edes hallitse antibioottien sekoituksia pitkäaikaisosastolla, ilman lääkäriä ei uskalleta tehdä mitään eikä osata sanoa juuta eikä jaata. Ollapa siinä sitten henkisenä tukena, koska tätä nykyä Helsingin alueella ei lähihoitaja saa edes jakaa lääkkeitä dosetteihin, siihenkin täytyy olla sairaalan johtavan lääkärin lupa kurssituksen jälkeen. Että äly hoi!!!!!!!!!!!!!!!! Koulutus on hyvä juttu, jotka haluaa lääkkeitä jakaa. Samantien voivat istahtaa koulun penkille sekä perushoitajat, lähihoitajat sekä sairaanhoitajat.


      • lautuma

        Olen nyt 50v. ja haluaisin pois lähihoitajan työstä.Kiire ja tyytymättömät vanhukset jokapäiväisenä seurana. eläkkeelle en pääse vielä ja tuskin saisin muuta työtä. Selkäni on kipeytynyt ja pienen palkan vuoksi ei voi jatkuvasti hoidoissakaan juosta. Lisäksi Espoon kaupunki pidentää työpäiväämme puoli tuntia/pvä.Marttyyrit touhuavat alalla ja se pärjää ,joka on nopea ja terve ja perheessä joku muu elättää.Ammattiliitotkaan eivät ole saaneet mitään aikaiseksi.Tunnustan itseni tyhmäksi, olisi kai minusta johonkin muuhunkin ollut, koska lukiostakin selvisin.Lääkettä poskeen ja töihin. t. Kanarialintu.


    • Lulu88

      Ei hoitoalalle hakeudutakaan pelkän palkan takia, vaan halusta auttaa... mIksi muuten niin moni valitsisi ammatikseen esim.lähihoitajan.
      Ja voihan siitäkin jatkokouluttautua ja palkka nousee n.500€

      • tepa

        Niin mieki kuvittelen että jaksan tätä työtä kun haluan ola avuksi..mutta per...ne ihmissuhteet ja kaikki huonot puolet tullu jo opiskellessa esiin. Kaikkensa teet ja mikään ei ei kelpaa..lähinnä työkaverit aianki silloin opiskellessa.kadun että aloin hommiin...saa nähö mitäkeksin,


      • Kutsumus on puppua

        Pelkästään halu auttaa ei kanna kovin kauas ja sinnekin asti vain harvoilla ja valituilla. Totuus on se, että ihminen on itsekäs otus, ja kun kiitos puuttuu niin oman työn mielekkäänä kokeminen kärsii... useimmilla. On tietysti sellaisia asenteeltaan ihanalla tavalla poikkeuksellisia ihmisiä, joilla tilanne on eri, mutta he ovat harvassa.

        Mut hei. Johtamisen luennoitsijamme toi esille hyvän pointin. Ei missään muulla alalla perustella paskaa palkkaa (jos nyt oletetaan että hoitajan palkkaa pidetään paska) sillä että henkilö HALUAA tehdä sitä työtä joten sen pitäisi olla riittävä palkinto. Totta mooses jokainen tervejärkinen ihminen hakeutuu työhön, jonka kokee mielekkääksi ja itselleen sopivaksi, mutta ei se tarkoita etteikö siitä työstä pitäisi maksaa riittävää korvausta.

        Itse olen tyytyväinen palkkaani, mutta en siksi että pidän työstäni, vaan siksi että se palkka on oikeasti ok.


    • kannatti

      Samaa mieltä!! Itse olin 8 vuotta alalla. Onneksi sain potkut kun henkilökuntaa taas kerran vähennettiin ja hain toimistoon yleishenkilöksi,kahvinkeittämistä,kopiointia etc aika helppoa duunia mitä hoitoalalla joutuu tekemään tauolla. Palkkakin heti parempi. Ja se raataminen hoitoalalla,huh,työnmäärään nähden palkan pitäisi olla 3000 että ikinä menisin takaisin.Koulutus tuli tyhmänä ja nuorena hankittua.

    • RollingStone

      Ei voi noinkaan sanoa. Lähihoitajia tarvitaan..ja sen sijaan, että vikisee täällä, niin on lähdettävä mukaan palkkataisteluun. Olen henkilökohtaisesti keskustellut superin puheenjohtajan Juhani Palomäen kanssa. Ja muutoksia saadaan hyvällä tuurilla melko pian :)

    • työpaikkoja yhtä aikaa

      ...mietin taas kerran että miksi ihmeessä lähdin lähäri kouluun, vaikka tiesin huonosta palkkatilanteesta. Itselläni on tälläkin hetkellä 3 työpaikkaa yhtä aikaa jotta edes toimeen tulisi. Tk:lla yöhoitajana 3yötä/vko, yöpartiossa ns.turvapuhelin vastaava 1-2yötä/vko ja vp:t menee saikun ampparissa siirtoja ajaessa. Käteen jäävä palkka (netto) alkaa olla siedettävä noin3000kk, mutta VAPAATA ei ole kun ehkä kerran kuussa. Joten miettikää hyvät ihmiset kuus kertaa ennen kuin haette kyseiselle alalle!!! Kiitos ja anteeks.

      • Tuleva Lähihoitaja(Mies)

        Taidat olla vain tottunut liian kovaan kulutukseen?? 3000E kuussa on minulle jo lottovoiton luokkaa, tulen perheeni kanssa( vaimo 3v.tyttö ) toimeen alle 1000e kuussa! valmistun vasta 2v. päästä Lh:ksi ja nyt jo on tarjottu työtä niin paljon että joudun kieltäytymään yli puolesta, ja palkka on ihan kohtuullinen työn laatuun nähden...! en ymmärrä niitä jotka ruikuttavat huonon palkan takia, heillä ei vain ole riittävästi kokemusta ja ammattitaitoa jotta voisivat vaatia kovempaa palkkaa...


      • lähäri007

        Taidat olla joku rikkaan perheen kasvatti kun tuommoisia kirjoittelet. " siedettävä 3000E " Uskomatonta.. Mitäs painat töitä niin paljon, kyllä sitä vapaata on jos vain osaa kieltäytyä välillä tarjotuista töistä. Opettele sanomaan EI, se se on valttia tällä alalla. Ei kannata ahnehtia, hintana oma terveys.


      • Lähäri2008
        Tuleva Lähihoitaja(Mies) kirjoitti:

        Taidat olla vain tottunut liian kovaan kulutukseen?? 3000E kuussa on minulle jo lottovoiton luokkaa, tulen perheeni kanssa( vaimo 3v.tyttö ) toimeen alle 1000e kuussa! valmistun vasta 2v. päästä Lh:ksi ja nyt jo on tarjottu työtä niin paljon että joudun kieltäytymään yli puolesta, ja palkka on ihan kohtuullinen työn laatuun nähden...! en ymmärrä niitä jotka ruikuttavat huonon palkan takia, heillä ei vain ole riittävästi kokemusta ja ammattitaitoa jotta voisivat vaatia kovempaa palkkaa...

        Minullekin harjoitteluaikana tarjottiin töitä vaikka kuinka ja nyt kun olen valmis niin edelleen tarjottan ja minustakaan palkka ei ole huono ja palkan takia en tätä tee vaan ihmisten auttamisen halusta ja rakastan hoitotyötä.....


    • -sh opiskelija-

      Tämä nyt kuulostaa varmaankin vähintäänkin vammaiselta mutta olen opiskelemassa sh:ksi enkä helvatan helvatta pääse lääkelaskuja läpi...Ei sillä että olisin niitä yrittänyt yli sallitun määrän uusia,,mutta alkaa tulla sellainen tunne ettei minusta ehkä oikeasti ole lääkkeitä määräämään!Muut kouluaineet menevät hyvin sujuvasti,,mutta laskut,,,kai sitä ihminen sitten on paska jossain hommassa??Miksi juuri tässä...Argh.
      En ole myöskään varma haluanko ottaa sitä suunnatonta vastuuta niskoilleni,,mitä hoitajat ottavat jokapäivä,,harjoittelussa sen näki,,ja kun vertailin lähihoitajien työtä/sairaanhoitajien työhön,niin se palkan ero(Muutama satku?) tuntuu ihan uskomattomalta.MOLEMPIAHAN tarvitaan,,joten alan nyt itse kallistua lähihoitajakoulutuksen pariin.Olen käytännöllinen ihminen,,nopea liikkeissäni jne,,ja jostain syystä tykkään palvella muita(SADISTI!) :)

      Onko kukaan muu kääntänyt kelkkaansa näin päin?

      • -sh opiskelija-

        ...


      • Lähihoitaja vm 07

        Opiskellaanhan lähihoitaja koulussakin lääkelaskuja. Itselläni oli 3 kurssia lääkelaskuja (laskimella, ilman laskinta ja päälle viellä joku muistutus kurssi) ja jokaisesta päästävä läpi viimeistään 3 kerralla muuten kurssi uusitaan!!


      • tulee Lähihoitajallekin

        koulutksessa vastaan että ei niistä pääse eroon...meillä oli jopa lääketuunistus...200 lääkettä piti opetella ja sitten annettiin lääkkeen nimi ja vaikuttava aine ja loppuun piti kirjoittaa mikä lääke ja mihin käytetään....hyvin se menee...lääkelaskut oli aika helppoja....


      • pikkuolio

        Se riippuu niin paikasta, monellakaan ei ole niin erillaiset hommat sairaanhoitajilla kuin lähäreillä. Kyllä saat varmasti hoidella vanhuksia kuin lähihoitajat työssäsi! ja se 200-300 euroa on iso raha, kun laittaa muutaman vuoden eteen päin 36x300=


    • alipalikka

      Siis mitäh? Mikä olikaan kk-ansiosi? 1700? Ja paska palkka. Kerro mielummin itsellesi näin: paska palkka paskamaisen onnettomasta koulutuksesta. On ihmisiä, jotka ovat joutuneet käymään kouluja enemmän ja saavat vähemmän. Mikset lähtenyt heti lukemaan itseäsi lääkäriksi. Niin... syy taitaakin olla selvä...

      • jep jep

        Eihän tätä täällä kyynisessä internetissä uskota, mutta voin kertoa, että totta puhun..

        Äiti on lähihoitaja ja ollu hommissa melko pitkään.. Ja ihan rehellisellä naamalla se tienaa 2100-2500 bruttona joka kuukausi. Melkeen kaikki jää käteen, asuntolainan takia. Välillä tekee yötöitä.

        Eikä se valita koko ajan ;D


      • Nuoriso työssä
        jep jep kirjoitti:

        Eihän tätä täällä kyynisessä internetissä uskota, mutta voin kertoa, että totta puhun..

        Äiti on lähihoitaja ja ollu hommissa melko pitkään.. Ja ihan rehellisellä naamalla se tienaa 2100-2500 bruttona joka kuukausi. Melkeen kaikki jää käteen, asuntolainan takia. Välillä tekee yötöitä.

        Eikä se valita koko ajan ;D

        Itsekin lähärinä tosin nuorisotyössä.
        Kunnallisella hommissa ja palkkaa jää käteen noin tonni kuussa.

        Työ ei varmasti yhtä raskasta kuin jos olisin sairaalassa, mutta iltaduunia aina ja viikonloppuja.

        Silti tuolla tonnilla tulen hyvin toimeen. Vuokralla elelen mutta entäs sitten?

        Itse en edes tarvitse työstäni 2 tai 3mea tuhatta kuukaudessa vaan tonni riittää. Sen verta paljon pidän työstäni.

        En minä ainakaan tee duunia rahan vaan sen miellyttävyyden takia. Jos rahaa kaipaisin, olisin tehtaissa hommissa tai tiemailla tai raksalla.


      • Nimetön
        jep jep kirjoitti:

        Eihän tätä täällä kyynisessä internetissä uskota, mutta voin kertoa, että totta puhun..

        Äiti on lähihoitaja ja ollu hommissa melko pitkään.. Ja ihan rehellisellä naamalla se tienaa 2100-2500 bruttona joka kuukausi. Melkeen kaikki jää käteen, asuntolainan takia. Välillä tekee yötöitä.

        Eikä se valita koko ajan ;D

        ohan se kumma et mikkää ei kellekkää kelepaa lähihoitaja saa kättee verojen jäläkeen 2000ekua kuussa eikä tosiaakaan tarvi ottaa vastuuta mittään palakkaan nähen joten elekää saatana ruikuttako t:lähihoitajan mies


      • nelli 2
        Nimetön kirjoitti:

        ohan se kumma et mikkää ei kellekkää kelepaa lähihoitaja saa kättee verojen jäläkeen 2000ekua kuussa eikä tosiaakaan tarvi ottaa vastuuta mittään palakkaan nähen joten elekää saatana ruikuttako t:lähihoitajan mies

        No, me LÄHIHOITAJAT olemme uramme huipulla. Palkkaa saamme 20v kokemuksen jälkeen 2060e bruttona. Siitä verot, eläkemaksut, jäsenmaksut ym,, käteen ei suinkaa jää 2000 parhaimmankaan laskutoimituksen jälkeen. Mutta emme valita.


      • Nimetön
        nelli 2 kirjoitti:

        No, me LÄHIHOITAJAT olemme uramme huipulla. Palkkaa saamme 20v kokemuksen jälkeen 2060e bruttona. Siitä verot, eläkemaksut, jäsenmaksut ym,, käteen ei suinkaa jää 2000 parhaimmankaan laskutoimituksen jälkeen. Mutta emme valita.

        näin on mullaki vaimo ollu 5vuotta lähihoitajana ja saa noin 2000 kätteen joka kuukausi joten se siitä. oma on moka jos joku haluu tehä talkoilla töitä!!!!!!


      • nimetön 1
        Nimetön kirjoitti:

        näin on mullaki vaimo ollu 5vuotta lähihoitajana ja saa noin 2000 kätteen joka kuukausi joten se siitä. oma on moka jos joku haluu tehä talkoilla töitä!!!!!!

        Moka tai, fakta on fakta. Onnea joka saa parituhatta egee kuukaudessa käteensä. Mie en valita ainakaan. Sitä saa varmaan enemmänkin kuin parituhatta jos on valmis luopumaan elämästä ja tekemään haittoja. Niistä kai se raha tulee. Minä tyydyn vähempään ja on elämää. Raha ei ratkaise. Suuret tulot ei rikastuta vaan pienet menot.


    • orvokki76

      heippa...

      olipas outoa kritiikkiä. itse olen ollut n. 9 vuotta kaupassa vajaan 1000 euron kuukausi bruttopalkalla ja sen jälkeen siivoojana vielä vähemmällä rahalla.

      nyt lähihoitajana saan paljon parempaa palkkaa ja tykkään työstäni. sekin on ihan siitä kiinni, missä työskentelee...

      JOS ANNAT TUOLLAISIA YLEISIÄ OHJEITA, NIIN OTATHAN HUOMIOON, ETTÄ JOS KAIKKI NYT AJATTELISIVAT KUTEN SINÄ...KETÄ HOITAISI SINUA VANHANA TAI JOS VAIKKA VAMMAUDUT TAI SAIRASTUT.

      minä nostan ainakin hattua niille, jotka työskentelevät meidän kaikkien hyväksi...

      • vuosi valmistumisesta

        1750 euroa / kk lisät

        Olen lähihoitaja ( kotihoito) saman saa terkkarilla


      • vanu
        vuosi valmistumisesta kirjoitti:

        1750 euroa / kk lisät

        Olen lähihoitaja ( kotihoito) saman saa terkkarilla

        MIhinkähän helvettiin nämä ihmiset työntävät oikein rahansa??! "lähestulkoon mahdotonta tulla toimeen" niinkuin ketjun alkupuolella oli kirjoitettu. Itse työkentelen lähihihoitajana ja käteen jää verojen jälkeen noin 1500-1600e/kk lisineen! ja tuosta summasta pystyy hyvin vielä säästämäänkin. Eikä sitten aleta vetoamaan mihinkään talolainan maksuun, koska se on yhtälaila säästämistä sekin. Eikä saarnani koske perheellisiäkään.. Mutta yksin tai parisuhteessa elävät, lähellekään 1500e/kk tienaavat ihmiset voivat katsoa peliin ja alkaa opetella rahankäyttöä ihan perus asioista jos toimeen ei muka tule!!!!


      • pikkuolio
        vanu kirjoitti:

        MIhinkähän helvettiin nämä ihmiset työntävät oikein rahansa??! "lähestulkoon mahdotonta tulla toimeen" niinkuin ketjun alkupuolella oli kirjoitettu. Itse työkentelen lähihihoitajana ja käteen jää verojen jälkeen noin 1500-1600e/kk lisineen! ja tuosta summasta pystyy hyvin vielä säästämäänkin. Eikä sitten aleta vetoamaan mihinkään talolainan maksuun, koska se on yhtälaila säästämistä sekin. Eikä saarnani koske perheellisiäkään.. Mutta yksin tai parisuhteessa elävät, lähellekään 1500e/kk tienaavat ihmiset voivat katsoa peliin ja alkaa opetella rahankäyttöä ihan perus asioista jos toimeen ei muka tule!!!!

        Tällä alalla paljon hyvää ja hieman aiat kyllä mättävätkin. Mikäli yksin asuu eteläsuomess, ei palkaa niskakarvoja nosta. Noin. 500-600 e pienen kaksionvuokra, siihen opintolainanvähennykse ja muut laskut (sähkö, netti, puhelinl.) n.1400-1500 jää verojen jälkeen kouraan. Laskujen jälkeen n.700e. Toivottavasti löytyisi se elämäni rakkaus kenen kanssa katsomaan tulevaisuutta eteen päin, niin voisi ruveta miettimään omaa asuntoa ym. Mutta se on karu fakta, että urankehitys ei alalla toimi ja yksikseen tulevaisuuden kasaaminen?? ei toimi. En tiedä ymmärtääkö tätä kaikki, mutta näin se vaan mielestäni menee


      • tuleva lähihoitaja
        vanu kirjoitti:

        MIhinkähän helvettiin nämä ihmiset työntävät oikein rahansa??! "lähestulkoon mahdotonta tulla toimeen" niinkuin ketjun alkupuolella oli kirjoitettu. Itse työkentelen lähihihoitajana ja käteen jää verojen jälkeen noin 1500-1600e/kk lisineen! ja tuosta summasta pystyy hyvin vielä säästämäänkin. Eikä sitten aleta vetoamaan mihinkään talolainan maksuun, koska se on yhtälaila säästämistä sekin. Eikä saarnani koske perheellisiäkään.. Mutta yksin tai parisuhteessa elävät, lähellekään 1500e/kk tienaavat ihmiset voivat katsoa peliin ja alkaa opetella rahankäyttöä ihan perus asioista jos toimeen ei muka tule!!!!

        Itsekin olen opiskelemassa lähihoitajaksi, myöhemmin varmasti sairaanhoitajaksi. Äitini oli lähihoitaja, mutta kouluttautui joitakin vuosia sitten sairaanhoitajaksi. Molemmilla vanhemmilla peruspalkka jolla kuusihenkinen perhe on elänyt aivan mainiosti ilman normaalia suurempia rahahuolia! Mutta olen täysin samaa mieltä, että eiköhän ole aika katsoa peiliin ja miettiä, että mihin sitä rahojaan oikein laittaa. Täällä meillä sairaanhoitajien palkat ovat noin 2500e. Mitä nyt itse olen varttuneena seurannut ja jutellut äidin kanssa, niin kyllä tämä nauttii täysin työstään ja on varsin tyytyväinen palkkaansa. Ja hänkin kehuu työkavereitaan paljon ja sanoo nauttivansa kun saa tehdä töitä mukavien työkavereiden sekä potilaiden kanssa. Vaikka mahtuu sinne mukaan muutama nyrpeämpi hoitaja.
        Mutta voiko rasittavilta marmattaja-työntekijöiltä välttyä? Naurettavaa, miten ihmiset valittavat nyrpeistä työkavereistaan. Eiköhän niitä löydä jokaiselta alalta.

        Tiedän, ettei lähihoitajien palkka ole mikään päätä huimaava, mutta en silti kadu hetkeäkään päätöstäni alkaa opiskelemaan tälle alalle. Ymmärrän, jos ihmiset tavoittelevat korkeampi palkkoja.

        Naurettavaa myös tämä, miten täällä niin mölytään, että kannattaa vaihtaa alaa.
        Toivonpa hiljaksiin, että hoitajat todella lakkoilevat tulevaisuudessa silloin kun nuo ko ihmiset apua tarvitsevat. Eivätköhän ala viimeistään silloin arvostamaan pikkasen enemmän hoitotyötä. Kuka tietää, vaikka joku meistä todellakin hoitaa jatkossa näitä lapsellisia ja naurettavia ihmisiä, jotka eivät tiedä sitä, mitä tarkoittaa sana ARVOSTUS. Mitähän sitten mietitte, kun makaatte paskat housussa sängyssä tai odotatte suihkuunpääsyä mutta hoitajia ei ole paikalla ettekä yksin kykene hoitamaan itseänne. Kasvakaa nyt oikeasti hyvät ihmiset


      • sh
        vanu kirjoitti:

        MIhinkähän helvettiin nämä ihmiset työntävät oikein rahansa??! "lähestulkoon mahdotonta tulla toimeen" niinkuin ketjun alkupuolella oli kirjoitettu. Itse työkentelen lähihihoitajana ja käteen jää verojen jälkeen noin 1500-1600e/kk lisineen! ja tuosta summasta pystyy hyvin vielä säästämäänkin. Eikä sitten aleta vetoamaan mihinkään talolainan maksuun, koska se on yhtälaila säästämistä sekin. Eikä saarnani koske perheellisiäkään.. Mutta yksin tai parisuhteessa elävät, lähellekään 1500e/kk tienaavat ihmiset voivat katsoa peliin ja alkaa opetella rahankäyttöä ihan perus asioista jos toimeen ei muka tule!!!!

        Vanulle! Helsingissa vuokrat ovat isot, normaali yksio 650 ja siita ylospain. Siihen vesi ja sahko paalle, niin ei kauheasti jaa jos 1000e kk jaa rahaa tyosta kateen. Enta puhelin, harrastukset, ruoka ja muut kulut? Itse sain sairaanhoitajana kaupungilla (v2007)1960e/kk siihen lisat, jotka noin 200-300e/kk, siita verot ja muut maksut pois. Alle 2000 euroa jaa kateen.


    • hoitsut

      Ekasta viestistä on aikaa useampi vuosi (8.3.2004). Mitä te lähihoitajat/sairaanhoitajat/terveydenhoitajat nyt olette mieltä palkastanne ja työoloistanne?
      Ei palkat ovat nousseet jonkin verran Tehy-taistelun myötä?

      Paljonko nyt jää bruttona käteen?
      Onko työntekijöitä tarpeeksi vuorossa?
      Onko ihmisten sekä potilaiden asenteet muuttuneet palkankorotuksen myötä mihinkään suuntaan?

    • hoitsut

      Onko kokemuksia liitoista?
      Kumpi on parempi lähihoitajille/sairaanhoitajille TEHY vai SUPER?

      • lähihoitajaksi?

        mikä on lähihoitajan minimi palkka, sunnittelen hakevani oppisopimuksella lähihoitajaksi lukemaan, ja työnantajan on maksettava ainekin alalle kuuluva minimi..?


      • pikkuolio

        Itse olen superissa, mutta tehyläiset saavat kk 10 e ennemmän palkaa, muissa asioissa en liitolla näe suurta eroavaisuutta


      • hoitaja2009
        pikkuolio kirjoitti:

        Itse olen superissa, mutta tehyläiset saavat kk 10 e ennemmän palkaa, muissa asioissa en liitolla näe suurta eroavaisuutta

        Super vs. TEHY =jäsenmaksu Tehyllä 0,1% pienempi kuin Superilla. Muuta eroa ei kauheasti taida olla. Itse tyytyväinen Superiin. Ja vielä kaikille "kateellisille" tiedoksi kuukausipalkka nyt n.1800€ 200-400€/3vko lisät päälle(brutto). Näin kunnallisella kehitysvammahoitajalla.


      • oppisopimusopiskelijan palkka
        lähihoitajaksi? kirjoitti:

        mikä on lähihoitajan minimi palkka, sunnittelen hakevani oppisopimuksella lähihoitajaksi lukemaan, ja työnantajan on maksettava ainekin alalle kuuluva minimi..?

        Tietääkseni peruspalkka lähihoitajalla on 1857e vuorolisät palveluvuosilisät. Mutta oppisopimusopiskelijan palkka on vähempi( senhän sanoo jo järkikin, ettei opiskelija saa samaa kuin valmiit työntekijät). Mutta hyvä vaihtoehto, kun opiskelustakin maksetaan.Ja usein oppisopimusopiskelijat tulevat omaksi, eli työpaikan jäseneksi. Upeaa, jos haluavat jäädä vakituiseksi.


    • tradenomi-saikku

      Mulla on ennestään tradenomin koulutus ja vaan kassalla aina ollut töissä ja siivoamassa. Minnekään muualle en ole päässyt kun ei ole suhteita eikä rikkaita sukulaisia. Ihan mielelläni vaihdan noihin sairaanhoitajan hommiin, eka puoli vuotta opiskeltuna vasta tosin. Sittenhän sen näkee vuosien päästä millasta on.

      • kokki-saikku

        vähän sama juttu, keittiöalalta olen ja ikää nyt 35 vuotta.

        Puoli vuotta olen opiskellut sh:ksi ja ihan innolla odotan tulevaa...


      • Hoitoala on kamala
        kokki-saikku kirjoitti:

        vähän sama juttu, keittiöalalta olen ja ikää nyt 35 vuotta.

        Puoli vuotta olen opiskellut sh:ksi ja ihan innolla odotan tulevaa...

        Harmittaa ja hävettää kun aikanaan lähdin hoitajaksi. Hoitohenkilökunnan sisällä on henkisestisairaita ihmisiä. Kaikki kyttäävät toistensa tekemisiä ja sitten vielä kaupanpäälle hullu ja paksu osastonhoitaja.


      • Se on
        Hoitoala on kamala kirjoitti:

        Harmittaa ja hävettää kun aikanaan lähdin hoitajaksi. Hoitohenkilökunnan sisällä on henkisestisairaita ihmisiä. Kaikki kyttäävät toistensa tekemisiä ja sitten vielä kaupanpäälle hullu ja paksu osastonhoitaja.

        Hoitoalan ongelma joissakin paikoissa idiootit !

        Yleensä ihan ok paikkoja mut aina mahtuun joukkoon noita perseestä olevia ihmisiä jotka ovat itseensä niin täynnä...

        Itse tykkään hyvät duunikamut töitä on sopivasti palkka on hyvä.

        ps. Voin jopa kertoa et veljeni joka työskentelee paperiteollisuudessa häviää vuosiansioissa minulle !


      • tuskin sellaista
        Se on kirjoitti:

        Hoitoalan ongelma joissakin paikoissa idiootit !

        Yleensä ihan ok paikkoja mut aina mahtuun joukkoon noita perseestä olevia ihmisiä jotka ovat itseensä niin täynnä...

        Itse tykkään hyvät duunikamut töitä on sopivasti palkka on hyvä.

        ps. Voin jopa kertoa et veljeni joka työskentelee paperiteollisuudessa häviää vuosiansioissa minulle !

        alaa onkaan, jossa olisi vain mukavia persoonia. Monenlaista mahtuu joukkoon ja jokainen yksilö vaikuttaa osaltaan siihen, millainen henki työyhteisössä on.

        Huono ilmapiiri ei parane takanapäin haukkumalla vaan sen parantamiseen panostetaan yhteistuumin. Kuka vaan voi tehdä asiasta aloitteen esim osastokokouksen aiheeksi. Nykyajan osastonhoitajat yleensä edesauttavat siinä, että alaiset viihtyvät, sillä hyvä ilmapiiri on yksi tärkeä työtehon ja tuloksen takuu.

        Olen eläkkeellä, mutta pidin sairaanhoitajan työstä, eikä koskaan tullut kränää työtovereiden kanssa. Mukavia muistoja kertyi eri työyksiköistä ja tehtävistä.

        Eikä eläkekään ole kovin huono ja kun tein muitakin töitä elämän aikana, niin niistä kertyi hieman ylimääräistä. Kolmivuorotyö nosti mukavasti vuosiansiota ja vaikutti eläkkeeseen.

        Hoitoalaa ei työttömyys juuri uhkaa ja suuremmilla paikkakunnilla on mahdollisuus ylimääräiseen keikka työhönkin. Ei ollenkaan huono valinta, jos tykkää sairaalamaailmasta ja ihmisläheisestä työstä.


      • niin silloin
        tuskin sellaista kirjoitti:

        alaa onkaan, jossa olisi vain mukavia persoonia. Monenlaista mahtuu joukkoon ja jokainen yksilö vaikuttaa osaltaan siihen, millainen henki työyhteisössä on.

        Huono ilmapiiri ei parane takanapäin haukkumalla vaan sen parantamiseen panostetaan yhteistuumin. Kuka vaan voi tehdä asiasta aloitteen esim osastokokouksen aiheeksi. Nykyajan osastonhoitajat yleensä edesauttavat siinä, että alaiset viihtyvät, sillä hyvä ilmapiiri on yksi tärkeä työtehon ja tuloksen takuu.

        Olen eläkkeellä, mutta pidin sairaanhoitajan työstä, eikä koskaan tullut kränää työtovereiden kanssa. Mukavia muistoja kertyi eri työyksiköistä ja tehtävistä.

        Eikä eläkekään ole kovin huono ja kun tein muitakin töitä elämän aikana, niin niistä kertyi hieman ylimääräistä. Kolmivuorotyö nosti mukavasti vuosiansiota ja vaikutti eläkkeeseen.

        Hoitoalaa ei työttömyys juuri uhkaa ja suuremmilla paikkakunnilla on mahdollisuus ylimääräiseen keikka työhönkin. Ei ollenkaan huono valinta, jos tykkää sairaalamaailmasta ja ihmisläheisestä työstä.

        Niin sellaista se oli silloin kun ne dinosauruksetkin eli. heh heh. En tiedä miltä vuosikymmeneltä sun sairaalatyökokemuksesi on. Oli minunkin mielestäni työ hoitoalalla vielä mielekästä yli kasikymmentä vuotta sitte. Nyt on tahti ihan eri toista ja työilmapiireistä puhumattakaan.
        terveisin 53 vuotias jolla neljä viimeistä vuotta yksityistälastenhoitoa, kun vaihdoin pois sairaanhoitohommat.


      • tuoreet ja "päivitetyt"
        niin silloin kirjoitti:

        Niin sellaista se oli silloin kun ne dinosauruksetkin eli. heh heh. En tiedä miltä vuosikymmeneltä sun sairaalatyökokemuksesi on. Oli minunkin mielestäni työ hoitoalalla vielä mielekästä yli kasikymmentä vuotta sitte. Nyt on tahti ihan eri toista ja työilmapiireistä puhumattakaan.
        terveisin 53 vuotias jolla neljä viimeistä vuotta yksityistälastenhoitoa, kun vaihdoin pois sairaanhoitohommat.

        tiedot minulla on, vaikka eläkkeellä olen. Käyn silloin tällöin töissä, kun kykenen ja kysyntää on. Olen kokenut "valinnaiset keikat" piristykseksi. Olen pysynyt ajan hermolla muutenkin ja minulla on monta tuttua alalla, mm johtavassa asemassa olevia ja tiedän kuinka työhyvinvointiin panostetaan. Aktiivi työelämä oli monipuolista...opetustoimissakin olin...

        Ja olin ja olen erikoissairaanhoidon puolella, ei kokemusta vanhusten/kroonikoiden hoidosta,muutoin kuin aikoinaan opiskelijana.Toki vanhuksia ja kroonisesti sairaita hoidetaan erikoissairaanhoidon puolellakin yhä useimmin.
        Sanoisin, että oma asenne on merkitsevin siihen, miten viihtyy alalla. Kun on oikea asenne, on valmis myös kehittämään itseään ja kehittymään ammatissaan.


      • uskotaan
        tuoreet ja "päivitetyt" kirjoitti:

        tiedot minulla on, vaikka eläkkeellä olen. Käyn silloin tällöin töissä, kun kykenen ja kysyntää on. Olen kokenut "valinnaiset keikat" piristykseksi. Olen pysynyt ajan hermolla muutenkin ja minulla on monta tuttua alalla, mm johtavassa asemassa olevia ja tiedän kuinka työhyvinvointiin panostetaan. Aktiivi työelämä oli monipuolista...opetustoimissakin olin...

        Ja olin ja olen erikoissairaanhoidon puolella, ei kokemusta vanhusten/kroonikoiden hoidosta,muutoin kuin aikoinaan opiskelijana.Toki vanhuksia ja kroonisesti sairaita hoidetaan erikoissairaanhoidon puolellakin yhä useimmin.
        Sanoisin, että oma asenne on merkitsevin siihen, miten viihtyy alalla. Kun on oikea asenne, on valmis myös kehittämään itseään ja kehittymään ammatissaan.

        Ja mun varsinainen kokemus oli vanhainkodista vastaava sairaanhoitaja. Ja mulla on kokemusta myös ajasta jolloin ei osallistuttu perushoitoon ja se siitä...

        Sitten kun se muutos tuli, että piti osallistua perushoitoon lopetin, siksi koska olen selkävikainen.


    • vaihdoin alaa

      Olen lastenhoitaja vanhalta ammatilta ja opiskelin sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi. Nyt olen vaihtanut yksityiseksi lastenhoitajaksi ja saan samanverran palkkaa kuin sairaanhoitajana. Olen nyt työskennellyt neljä vuotta ihanien suloisten terveiden lasten parissa ja olen tosi tyytyväinen. Itsenäinen työ ja ei kiirettä mihinkään. En koskaan palaa entisiin hommiin, vaikka maksettaisi kuinka paljon.

    • ...................

      ikävää että koet asian noin tai onhan sulla siihen toki täysi okeus.. ite opiskelen lähihoitajaksi tietäen ettei palkkat ole pilviä hipovia, mutta en hakenutkaan alalle rikastumisen toivossa vaan siksi että saan tehdä työtä jossa voin ainakin osittain toteuttaa omia elämänarvojani ja auttaa apua tarvitsevia ihmsiä. niin jos sitä pelkästään rahn takia tekee niin sitten onkin varmaan hyvä vaihtaa toisaalle parempi palkkaiseen työhön.

      • Täällä kirjoittelee

        Itse myös hain sairaanhoitajan koulutukseen tietäen että palkka ei ole suuri, mutta minulle se on riittävä. Tradenomina olen tehnyt kassa- ja siivoutöitä. Aina sairaanhoitajan palkka ne voittaa. Pienenä jopa halusin hoitoalalle, se vaan jäi pois peruskoulussa koska minulle toitotettiin miten hyvä olen matematiikassa ja kaupallisissa aineissa (valinnainen). Hakeuduin kauppikseen ja sieltä suoraan amkiin. Meillä ainakin moni työllistyi suhteilla. Itselläni ei niitä suhteita ole joten olen ollut kassa- ja siivoutöissä. Vasta lasten kanssa kotona olo oli jonkin lainen muutosvaihe ja päätin hakeutua sh-koulutukseen. tioedän että sillä ei rikastu, mutta se ei ole tarkoituskaan. Haluan tehdä mielenkiintoista työtä, sellaista jossa täytyy koko ajan oppia uutta ja pysyä ajan hermolla, jossa pääsee kehittämään itseään. Hoitoala on kaikkea tätä. Elinikäinen oppiminen jos mikä sopii tähän. Kun on valmistunut niin ei se siihen jää. Työelämässä pitää olla koko ajan valmius kouluttaa itseään ja pysyä uusimpien suuntausten joukossa. On ihanaa ajatella että ei tarvitse jämähtää vanhoihin kaavoihin vaan saan oppia koko ajan uutta ja saan olla ihmisten kanssa tekemisissä.

        Minulla on ainakin siivoustöissä ollut niin veemäiset esimiehet ja työkaverit että niin pahoja ei oo sen koomin vastaan tullut. Ei se oole vain hoitoala jossa voi olla huono työilmapiiri, se koskee yhtä lailla kaikkia aloja.


      • mie vaan
        Täällä kirjoittelee kirjoitti:

        Itse myös hain sairaanhoitajan koulutukseen tietäen että palkka ei ole suuri, mutta minulle se on riittävä. Tradenomina olen tehnyt kassa- ja siivoutöitä. Aina sairaanhoitajan palkka ne voittaa. Pienenä jopa halusin hoitoalalle, se vaan jäi pois peruskoulussa koska minulle toitotettiin miten hyvä olen matematiikassa ja kaupallisissa aineissa (valinnainen). Hakeuduin kauppikseen ja sieltä suoraan amkiin. Meillä ainakin moni työllistyi suhteilla. Itselläni ei niitä suhteita ole joten olen ollut kassa- ja siivoutöissä. Vasta lasten kanssa kotona olo oli jonkin lainen muutosvaihe ja päätin hakeutua sh-koulutukseen. tioedän että sillä ei rikastu, mutta se ei ole tarkoituskaan. Haluan tehdä mielenkiintoista työtä, sellaista jossa täytyy koko ajan oppia uutta ja pysyä ajan hermolla, jossa pääsee kehittämään itseään. Hoitoala on kaikkea tätä. Elinikäinen oppiminen jos mikä sopii tähän. Kun on valmistunut niin ei se siihen jää. Työelämässä pitää olla koko ajan valmius kouluttaa itseään ja pysyä uusimpien suuntausten joukossa. On ihanaa ajatella että ei tarvitse jämähtää vanhoihin kaavoihin vaan saan oppia koko ajan uutta ja saan olla ihmisten kanssa tekemisissä.

        Minulla on ainakin siivoustöissä ollut niin veemäiset esimiehet ja työkaverit että niin pahoja ei oo sen koomin vastaan tullut. Ei se oole vain hoitoala jossa voi olla huono työilmapiiri, se koskee yhtä lailla kaikkia aloja.

        Itselläni sairaanhoitajan peruspalkka kaikki kokemuslisät noi 2300. Teen yötyötä ja palkka noin 3000e ja ylikin sairaanhoitajana. Taskussa myös toisen alan yliopistotutkinto, josta ei töitä löydä paremmalla palkalla kovin helposti. Turha luulla että yliopistokoulutuksella automaattisesti sais parempaa palkkaa.....Itse en paskemmalla palkalla viitsi lähteä sh:n töistä pois. Moni maisteri tohtori on kateellinen jopa sh:n palkasta. Olen alle 40 vee eli en edes ikäloppu.


      • Samoilla ..
        mie vaan kirjoitti:

        Itselläni sairaanhoitajan peruspalkka kaikki kokemuslisät noi 2300. Teen yötyötä ja palkka noin 3000e ja ylikin sairaanhoitajana. Taskussa myös toisen alan yliopistotutkinto, josta ei töitä löydä paremmalla palkalla kovin helposti. Turha luulla että yliopistokoulutuksella automaattisesti sais parempaa palkkaa.....Itse en paskemmalla palkalla viitsi lähteä sh:n töistä pois. Moni maisteri tohtori on kateellinen jopa sh:n palkasta. Olen alle 40 vee eli en edes ikäloppu.

        Linjoilla mennään...

        Rupesin perehtymään tähän hoitajien palkka homaan sen narinan myötä ja huomasin etteihän asiat nyt huonosti oikeasti ole.

        Oma äiti oli perushoitaja ja sai ihan "hyvää" palkkaa kukaan ei puhunut mitään erikoista vaan häntä arvostettiin ja hyvin pärjättiin kun olin pieni.Sai isääni parempaa palkkaa jo- 80 luvulta lähtien.

        Nyt oma vaimoni on sairaalassa töissä ei edes sairaanhoitaja ,mut aika hyvin tienaa ja todella moni asia paremmin kuin yksityisellä.

        Lomaedut,lauantailisät muutenkin vuorolisät ovat todella hyvät .palkka tulee aina ja oikein ei tarvitse joka palkkapäivä jännittää tuleeko vai ei ja paljonko puuttuu.Juhlapyhän jos olet töissä saat siintä vielä vapaapäivän eli 200% korvaus tulee siintäkin vaikka monet kirjoittivat etteivät saa.
        Ei lomautuksia vaikka olisi hiljaista sama "miehitys osastoilla yksityisellä pistettäisiin kesken päivän kotiin siellä ei juttelemisesta tai istumisesta makseta.ym.

        Hänkin on tradenomi myös koulutukseltaan ja tämä on ehdottomasti paraspalkkainen helpoin/rennoin työ hänen mukaansa.


      • SH.
        Samoilla .. kirjoitti:

        Linjoilla mennään...

        Rupesin perehtymään tähän hoitajien palkka homaan sen narinan myötä ja huomasin etteihän asiat nyt huonosti oikeasti ole.

        Oma äiti oli perushoitaja ja sai ihan "hyvää" palkkaa kukaan ei puhunut mitään erikoista vaan häntä arvostettiin ja hyvin pärjättiin kun olin pieni.Sai isääni parempaa palkkaa jo- 80 luvulta lähtien.

        Nyt oma vaimoni on sairaalassa töissä ei edes sairaanhoitaja ,mut aika hyvin tienaa ja todella moni asia paremmin kuin yksityisellä.

        Lomaedut,lauantailisät muutenkin vuorolisät ovat todella hyvät .palkka tulee aina ja oikein ei tarvitse joka palkkapäivä jännittää tuleeko vai ei ja paljonko puuttuu.Juhlapyhän jos olet töissä saat siintä vielä vapaapäivän eli 200% korvaus tulee siintäkin vaikka monet kirjoittivat etteivät saa.
        Ei lomautuksia vaikka olisi hiljaista sama "miehitys osastoilla yksityisellä pistettäisiin kesken päivän kotiin siellä ei juttelemisesta tai istumisesta makseta.ym.

        Hänkin on tradenomi myös koulutukseltaan ja tämä on ehdottomasti paraspalkkainen helpoin/rennoin työ hänen mukaansa.

        Ei asiat nyt maatakaatavasti alalla ole, mutta muutama korjaus noihin mainostettuihin etuihin;

        * Lomaedut ovat samaa luokkaa kuin muillakin duunareilla, eli 28 lomapäivää vuodessa, jos et tee pätkätyötä
        * Juhlapyhät ovat työpäiviä siinä missä muutkin, eikä niistä kerry mitään ylimääräistä vapaata. Normaalit arkipyhät luonnollisesti kertyvät meille siinä missä muillekin, ajankohta vaan vaihtelee.
        * Lisät hyvät....nojaa. Iltalisä 15%, lauantai 20%, sunnuntai 100%. Kelpaa, mutta ainakaan omassa tilissä ei muut kuin sunnuntait tee lasta tai paskaa verojen jälkeen.
        * Lomautuksia jaetaan alalla siinä missä muillekin, lue vaikka lehdistä. Tosin oma asemapiste on tältä säästetty potilaskuoleisuuden kasvun pelossa.

        Eli itse en ainakaan katso olevani mitenkään etuoikeutetussa asemassa vielä näillä eduilla.


      • Tässä muuta sana
        SH. kirjoitti:

        Ei asiat nyt maatakaatavasti alalla ole, mutta muutama korjaus noihin mainostettuihin etuihin;

        * Lomaedut ovat samaa luokkaa kuin muillakin duunareilla, eli 28 lomapäivää vuodessa, jos et tee pätkätyötä
        * Juhlapyhät ovat työpäiviä siinä missä muutkin, eikä niistä kerry mitään ylimääräistä vapaata. Normaalit arkipyhät luonnollisesti kertyvät meille siinä missä muillekin, ajankohta vaan vaihtelee.
        * Lisät hyvät....nojaa. Iltalisä 15%, lauantai 20%, sunnuntai 100%. Kelpaa, mutta ainakaan omassa tilissä ei muut kuin sunnuntait tee lasta tai paskaa verojen jälkeen.
        * Lomautuksia jaetaan alalla siinä missä muillekin, lue vaikka lehdistä. Tosin oma asemapiste on tältä säästetty potilaskuoleisuuden kasvun pelossa.

        Eli itse en ainakaan katso olevani mitenkään etuoikeutetussa asemassa vielä näillä eduilla.

        Meneppäs vaikka jollekkin vienti alalle jossa iltalisä on alle euron(sinulla n.2,2€/h) ja yölisä alle 2€(sinulla lähes 6€/h).
        Lauantailta ei saa muilla aloilla kuin paperilla mitään !! Teillä 20€ eli sinulla melkein 3€/h ja klo.18 jälkeen 100%.
        Lomista muilla lasketaan lauantait lomapäiviksi ja teillä ei ja jos otetaan vanhempi hoitaja jolla on 45 lomapäivää eli 9-viikkoa.
        Muutenkin lomapalkkassa on laskennallisesti isompi etu kunnallisilla.
        Joulu -ja juhannusaatto sekä lankalauantai omalla alallani on 20% teillä 100%.
        Esim. tähän lomaetuun kuuluu ne lomapäivät eli vaikka olisit yökkö ja tekisit 11h yötä niin saisit yhtä monta lomapäivää vaikka työpäiväsi olisivat vähemmät valmikksi meillä lasketaan vuosityöaika eli tässä hävitään rutkasti jos tehdään esim. yli 8 tunnin päiviä kuten me 12h ja meille tulee vuodessa sen vuoksi vain 8 lomapäivää koko vuosi!
        Meillä ei lasketa 3 tai 6-viikon jaksoissa työaikaa vaan vuodessa ja silloin tasoitus on ihan syvältä.
        Olisin tosi tyytyväinen jos meilläkin olisi tasoitus 6-vikkoon ja tulisi normaali loma.


        Vertaan tässä yleisiä vientialoja joissa peruspalkoissa aloitetaan koulutuksen jälkeen n.1500€ ja 10-vuoden päästä ollaan hyvässä lykyssä 2000€ ylitetty.
        Eli nämä alat joilta tulee liksa verovaroin teille.

        Yksityiset ei paljon kuolemia pelkää vaikka porukkaa kuolee silti pistetään pihalle jos ei tule kunnon tulosta tai lomautus heti jos yhtään on löysää.

        Tämä verotus on asia joka on kaikkien ilonamme ja sitä isompaa on verotus mitä isompi ja isopalkkaisempi on kunta ja valtion sekstori ja tulojen kasvaessa kasvaa veroprosenttikin tietenkin..

        Olen tutustunut tähän aika hyvin ja ihmettelen esim. meillä meni heti kaikki ns. pienetkin edut esim. oli pikkujoulut firman laskuun ja muita pienempiä ,kun tuli ns. huono aika vaikka tehtiin voittoa yli 20miljoonaa puoleen vuoteen ,mut kunta-alalla samat teatteri liput yms. edut ovat edelleen vaikka kunnat ovat todella kusessa.


      • SH.
        Tässä muuta sana kirjoitti:

        Meneppäs vaikka jollekkin vienti alalle jossa iltalisä on alle euron(sinulla n.2,2€/h) ja yölisä alle 2€(sinulla lähes 6€/h).
        Lauantailta ei saa muilla aloilla kuin paperilla mitään !! Teillä 20€ eli sinulla melkein 3€/h ja klo.18 jälkeen 100%.
        Lomista muilla lasketaan lauantait lomapäiviksi ja teillä ei ja jos otetaan vanhempi hoitaja jolla on 45 lomapäivää eli 9-viikkoa.
        Muutenkin lomapalkkassa on laskennallisesti isompi etu kunnallisilla.
        Joulu -ja juhannusaatto sekä lankalauantai omalla alallani on 20% teillä 100%.
        Esim. tähän lomaetuun kuuluu ne lomapäivät eli vaikka olisit yökkö ja tekisit 11h yötä niin saisit yhtä monta lomapäivää vaikka työpäiväsi olisivat vähemmät valmikksi meillä lasketaan vuosityöaika eli tässä hävitään rutkasti jos tehdään esim. yli 8 tunnin päiviä kuten me 12h ja meille tulee vuodessa sen vuoksi vain 8 lomapäivää koko vuosi!
        Meillä ei lasketa 3 tai 6-viikon jaksoissa työaikaa vaan vuodessa ja silloin tasoitus on ihan syvältä.
        Olisin tosi tyytyväinen jos meilläkin olisi tasoitus 6-vikkoon ja tulisi normaali loma.


        Vertaan tässä yleisiä vientialoja joissa peruspalkoissa aloitetaan koulutuksen jälkeen n.1500€ ja 10-vuoden päästä ollaan hyvässä lykyssä 2000€ ylitetty.
        Eli nämä alat joilta tulee liksa verovaroin teille.

        Yksityiset ei paljon kuolemia pelkää vaikka porukkaa kuolee silti pistetään pihalle jos ei tule kunnon tulosta tai lomautus heti jos yhtään on löysää.

        Tämä verotus on asia joka on kaikkien ilonamme ja sitä isompaa on verotus mitä isompi ja isopalkkaisempi on kunta ja valtion sekstori ja tulojen kasvaessa kasvaa veroprosenttikin tietenkin..

        Olen tutustunut tähän aika hyvin ja ihmettelen esim. meillä meni heti kaikki ns. pienetkin edut esim. oli pikkujoulut firman laskuun ja muita pienempiä ,kun tuli ns. huono aika vaikka tehtiin voittoa yli 20miljoonaa puoleen vuoteen ,mut kunta-alalla samat teatteri liput yms. edut ovat edelleen vaikka kunnat ovat todella kusessa.

        Höpöhöpö. Itse olen työskennellyt myös muualla kuin hoitoalalla. Sama karvan vaille 40h viikkotyötä keskimäärin muuallakin työstetään, eli kyllä se lauantai keskimäärin vapaata aikaa on virka-aikaduuneissa. Lisistä taas sen verti, että mm kaupan alalla lauantaiprossat ovat vähintään hoitoalan luokkaa- palkat tosin eivät. Edelleen en ymmärrä, mistä sä leivot nuo 9 lomaviikkoa- itsellä ainakin on 9 vuotta tätä alaa takana ja 28 lomapäivää- ja voin kertoa, että sitä 38 lomapäivää en tule näkemään, kyllä ne on jo meiltä neuvoteltu ulos aikaa sitten. Samoin en voi sille mitään, jos teillä sunnuntait ovat 20% päiviä, mutta valtaosalla muilla aloilla perse ei alle 100% lisien nouse sunnuntaisin.

        En tiedä haetko tässä kilpalaulantaa kummalla menee huonommin, mutta itse tiedän, että oma asemapaikkani edut eivät tod ole mitenkään maatamullistavia muihin verrattuna. Jos sulla on surkeammat edut vielä siitäkin, itse ainakin tekisin jotain asialle.

        ps. Jos olet paikassa, jossa miehistövajaus tappaa asiakkaita, tekisin jo pelkästään sille asialle jotain. Hävytöntä sakkia meidänkin johtoon mahtuu, mutta siinä vaiheessa, kun potilaita alkaa kuolemaan alkaa yleensä olla myös pakko tehdä asioille jotain- ainakin vielä toistaiseksi.


      • **^^^^
        SH. kirjoitti:

        Höpöhöpö. Itse olen työskennellyt myös muualla kuin hoitoalalla. Sama karvan vaille 40h viikkotyötä keskimäärin muuallakin työstetään, eli kyllä se lauantai keskimäärin vapaata aikaa on virka-aikaduuneissa. Lisistä taas sen verti, että mm kaupan alalla lauantaiprossat ovat vähintään hoitoalan luokkaa- palkat tosin eivät. Edelleen en ymmärrä, mistä sä leivot nuo 9 lomaviikkoa- itsellä ainakin on 9 vuotta tätä alaa takana ja 28 lomapäivää- ja voin kertoa, että sitä 38 lomapäivää en tule näkemään, kyllä ne on jo meiltä neuvoteltu ulos aikaa sitten. Samoin en voi sille mitään, jos teillä sunnuntait ovat 20% päiviä, mutta valtaosalla muilla aloilla perse ei alle 100% lisien nouse sunnuntaisin.

        En tiedä haetko tässä kilpalaulantaa kummalla menee huonommin, mutta itse tiedän, että oma asemapaikkani edut eivät tod ole mitenkään maatamullistavia muihin verrattuna. Jos sulla on surkeammat edut vielä siitäkin, itse ainakin tekisin jotain asialle.

        ps. Jos olet paikassa, jossa miehistövajaus tappaa asiakkaita, tekisin jo pelkästään sille asialle jotain. Hävytöntä sakkia meidänkin johtoon mahtuu, mutta siinä vaiheessa, kun potilaita alkaa kuolemaan alkaa yleensä olla myös pakko tehdä asioille jotain- ainakin vielä toistaiseksi.

        Ensiksisikin puhuin aatto päivistä en sunnuintaista. Sunnuntait on pakko maksaa 100% ,mut aattoja ei makseta kuin juuri esim. teillä.
        Mut teillä on 30h/viikko saada sunnuntai korvausta joka viikko kun muilla on mahdollista saada korkeintaa 24h/viikko.

        En ole töissä jossa asiakkaat kuolee vaan työntekijät kun on vaarallinen työympäristö monellakin tapaa. pitkäaikaiset tappajat myrkyt ja todella huono hengitysilma muutenkin pölyn(myrkyllisten aineiden) yms. johdosta.

        Ihme jos et tiedä et ns. pidempää kunnalla työssä olleilla on 9- viikkoa lomaa ja kuten varmaan olet huomannut teillä ei lasketa lauantaita lomapäiviksi !?

        Olen itse työskennellyt 4 eri alalla ja ollut pääluottamusmies tiedän oman alan tes:n tarkaan ja nyt kun oma vaimo on hoitajana olen myös ottanut tarkaan selvää ja tiedän mitä kirjoitan.

        Vuosityöaika ei ole esim. juuri vuorotyötä tekevillä hoitajilla lähellekkään mitä muilla aloilla johtuen juuri lomista ja suurpyhä vapaitten tuomista eduista ,koska teillä ne lyhentää työaikaa ,mut jos olet vuorotöissä jollakin vientialalla(paperilla on omat paremmat jutut ja niistä en ihan tarkkaan tiedä)niissä vuosityöaika ei lyhene vaan on joka vuosi sama.
        Vaikea tässä selittää mut olen laskenut vaimoni työajan ja tiedän et edut ovat teillä hyvät vaikka sitä ei varmaan moni hoitaja tajuakkaan.


      • hoitaja 123
        Täällä kirjoittelee kirjoitti:

        Itse myös hain sairaanhoitajan koulutukseen tietäen että palkka ei ole suuri, mutta minulle se on riittävä. Tradenomina olen tehnyt kassa- ja siivoutöitä. Aina sairaanhoitajan palkka ne voittaa. Pienenä jopa halusin hoitoalalle, se vaan jäi pois peruskoulussa koska minulle toitotettiin miten hyvä olen matematiikassa ja kaupallisissa aineissa (valinnainen). Hakeuduin kauppikseen ja sieltä suoraan amkiin. Meillä ainakin moni työllistyi suhteilla. Itselläni ei niitä suhteita ole joten olen ollut kassa- ja siivoutöissä. Vasta lasten kanssa kotona olo oli jonkin lainen muutosvaihe ja päätin hakeutua sh-koulutukseen. tioedän että sillä ei rikastu, mutta se ei ole tarkoituskaan. Haluan tehdä mielenkiintoista työtä, sellaista jossa täytyy koko ajan oppia uutta ja pysyä ajan hermolla, jossa pääsee kehittämään itseään. Hoitoala on kaikkea tätä. Elinikäinen oppiminen jos mikä sopii tähän. Kun on valmistunut niin ei se siihen jää. Työelämässä pitää olla koko ajan valmius kouluttaa itseään ja pysyä uusimpien suuntausten joukossa. On ihanaa ajatella että ei tarvitse jämähtää vanhoihin kaavoihin vaan saan oppia koko ajan uutta ja saan olla ihmisten kanssa tekemisissä.

        Minulla on ainakin siivoustöissä ollut niin veemäiset esimiehet ja työkaverit että niin pahoja ei oo sen koomin vastaan tullut. Ei se oole vain hoitoala jossa voi olla huono työilmapiiri, se koskee yhtä lailla kaikkia aloja.

        Tervetuloa. Myös hoitoalalla paikat jaetaan tuttujen kesken:)


    • per rectum

      Edellinen kirjoittaja "puhuu"asiaa, todella raskasta ja huonostipalkattua kolmivuorotyötä!Ja ainainen sairastumisen vaara, potilaat tänäpäivänä agressiivisempiä kuin viimevuosisadalla.
      Itse sairastuin ensin ESBL:ään ja nyt syöpä.Uskon syövän olevan tarttuva sairaus(onhan osa jo luokiteltu virusperäisiksi, eli turha tähän on ottaa kantaa).
      Itse kadun että menin "laupiaaksi samarielaiseksi", sillä sitähän se osittain on, toinen voi olla halu hallita toisen elämää(jumalanaolo)..

      • x-x-

        tämä tarkoittaa? Syöpä on tarttuva sairaus?!


    • Kutsumusko?

      Olen täysin samaa mieltä. Sain eilen TURPIINI!!!! Menin hoitokodissa hakemaan vanhaa herraa päiväkahville, hän nousi istumaan vuoteeltaan ja kun tarjosin auttavaa kättä HÄN VETÄISI OIKEAN SUORAN SUORAAN LEUKAANI!!!
      Olen entinen ambulanssikuski ja olen väistänyt morapuukon ja kyykistynyt leipäveitsen lennettyä pääni yli.
      Mutta tämä nyky meno, lääkitysten purku. Täytynee jonkun hoitajan kuolla, ennekun...Sitten kotihoidosta, vanhukset ovat 99% kiitollisia saamastaan avusta. Mutta ne omaiset. Potenevatko huonoa omatuntoa vai? meitä ei tervehditä, ohjelaippusia on vanhuksen seinät täynnä!! ja kun tapaamas harvoin käydään, jopa omat kahvikupit jätetään tiskaamatta, että teillehän siitä maksetaan!!

    • väärät alat

      millehän alalle olet hakeutunut, pärjäätkö hyvin nyt miltei 6 vuotta kirjotuksesi jälkeen.

      Ja tänään nimenomaan oli taas lehdessä hehkutusta siitä, kuinka terveydenhuolto tulee jatkossakin olemaan varma työnantaja. Ja nuoret hakeutuvat väärille aloille kun painelevat esim. kauneudenhoitoalalle, matkailualalle, prosessi- ja kemian alalle, viestinnän, tietotekniikan, taideaineiden ja materiaalitalouden alalle. Näillä aloilla liikaa opiskelijoita tai sinne haluavia.

      NÄIN.

      Eikös olis kiva olla alalla,jossa ei tarvitse pelätä irtisanomisia tai jos tulee irtisanominen niin muualta tulee hokkuspokkus, tuosta vaan, töitä.

      Ja nyt vielä kun on ay-liikkeet olemassa, niin tehy ja super pitävät kyllä omiensa puolta, ei tarvitse kuin hiukka inahtaa huonoista palkoista, niin jopa rupee tulemaan kasapäin lisää.

    • Muita töitä...

      Nuorena kouluttauduin kodinhoitajaksi. 20 vuotta myöhemmin päivitin ammattini lähihoitajaksi. Olen 42-v. eikä minua haluta mihinkään töihin kun minulle pitäisi maksaa palvelulisiä, jotka ovat n. parisataa euroa enemmän palkassa kuin vastavalmistuneella! Moni työnantaja todella kiinnittää tuohon huomiota!

    • HoitsuTaas

      Olen kouluttautunut hoitoalalle sen edellisen laman aikoihin eli 90-luvun alussa. Kadun todella paljon ammatinvalintaani. Palkka on ollut yksi osa pettymystä ja mm. ylikoulutus työmarkkinatilanteesta huolimatta on ollut mielestäni ammattikuntaa aliarvioivaa. Hoitajia koulutetaan reserviin eli ihan liikaa ja silloin on mistä valita. Avoimiin virkoihin/toimiin on ollut laumoittain hakijoita kun taas esim. lääkäreiden kohdalla tarjonta on jatkuvasti pienempää kuin kysyntä mikä on mm. nostanut lääkäreiden palkkoja ja muita etuuksia. Hoitajan on vaikea olla neuvottelupöydissä korvaamaton ja arvokas työntekijä kun paikalleen on kymmenittäin tulijoita.

      Iän ja kokemuksen myötä olen huomannut ammttikunnassa kokeneiden hoitajien kyynistyvän ja hakeutuvan henkisesti ja taloudellisesti palkitsevammille vihreämmille laitumille. Lääkäreissä taas kehitys on usein päinvastaista eli erikoistumisen ja työvuosien myötä palkka nousee moninkertaiseksi ja heistä tulee alansa arvostettuja spesialisteja.

      Jos kunnianhimo vaivaa ja haluat voitakin leivän päälle niin hakeudu mahdollisimman kauas sosiaali- ja terveysalalta.

    • ssshsssh

      palkka on lähioitajilla todella hyvä mitä heidä työhön kuuluu!!!

      • cwwww

        Ääretön työmäärä, suunnaton vastuu, jatkuvasti lisää tiesmitä vastuutöitä, joihin ei ole eikä saa minkäänlaista koulutusta (paitsi jonkun turhanpäiväisen luennon), joka päivä pitää jaksaa kuunnella ihmisten valittamista ja vääntää tekohymyä, esittää kiinnostunutta, palkka on onneton.

        Miehet eivät koskaan suostuisi samaan. No enpä suostu minäkään enää, teen heikommin palkattua työtä, mutta enpä ole hermoraunio enää kotona työpäivän jälkeen. Jaksan vaikka mitä!


    • Sama kohtalo!

      Ala mitä kukaan ei ymmärrä kritisoida,tapahtuu siellä seinien sisällä mitä tahansa.

      • vanha kaara..

        kutsumus ala.Nyt laman ja työttömyyden myötä kaikki tahtoo olla lähiksiä, sairaanhoitajia ja alalla näkee vaikka mitä.Ei kaikista ole alalle vaan.Itse tahdon vaihtaa alaa..liksa ja työ taakka on raskas, en jaksa enää 40 na.Lisäksi koko ajan alimitoittu henkilökunta, säästää pitää ja kenen kustannuksella kysyn vaan?no asiakkaiden ainakin. Ja työntekijänkin, me kulumme ja näkee kropassa.Väsymystä jne on työssä jaksaminen on??entä palkka kuka elää 1350eurolla????joka jää käteen.Se on monen muun alan pArin viikon työN palkka.Vastuu on kova ja kyllä rasittaa eniten sijaisten puuttuminen, raskas, liika työ.Muuten asiakkaat on aivan mahtavia tykkäsin olla allalla ja moni sanoo olenkin hyvä siinnä mitä teen tehokas.Mutta kuka jaksaa ??nyt on väsymys iskenyt näköjään alaan.Aijon kyllä vaihtaa alaa oikeasti päätös on tehty!


      • voi itku
        vanha kaara.. kirjoitti:

        kutsumus ala.Nyt laman ja työttömyyden myötä kaikki tahtoo olla lähiksiä, sairaanhoitajia ja alalla näkee vaikka mitä.Ei kaikista ole alalle vaan.Itse tahdon vaihtaa alaa..liksa ja työ taakka on raskas, en jaksa enää 40 na.Lisäksi koko ajan alimitoittu henkilökunta, säästää pitää ja kenen kustannuksella kysyn vaan?no asiakkaiden ainakin. Ja työntekijänkin, me kulumme ja näkee kropassa.Väsymystä jne on työssä jaksaminen on??entä palkka kuka elää 1350eurolla????joka jää käteen.Se on monen muun alan pArin viikon työN palkka.Vastuu on kova ja kyllä rasittaa eniten sijaisten puuttuminen, raskas, liika työ.Muuten asiakkaat on aivan mahtavia tykkäsin olla allalla ja moni sanoo olenkin hyvä siinnä mitä teen tehokas.Mutta kuka jaksaa ??nyt on väsymys iskenyt näköjään alaan.Aijon kyllä vaihtaa alaa oikeasti päätös on tehty!

        Lämpimät onnittelut päätöksestä vaihtaa alaa, hoito-alalta pois. En ole mitään enempää katunut elämässäni kuin hakeutumistani hoito-alalle. Tämän kurjempaa kohtaloa ei voisi työelämässä ihmisellä olla. Takana on yli 30 v, ja se on ollut tuskaa ja kurjuutta, mielipahaa, syyllysyyttä, pahaa oloa, särkyä ja kivistystä. Varsinkin
        10 viimeisen vuoden aikana. Ihminen on erehtyväinen, en olisi voinut kuvitella tätä tallaiseksi orjuuttamiseksi ja koulu kyllä antaa aivan väärän kuvan opiskelijalle.
        En voi muuta kuin todeta, että paskaa tikun nokassa ja tyhjän saa pyytämättäkin.


      • HYI OLKOON
        voi itku kirjoitti:

        Lämpimät onnittelut päätöksestä vaihtaa alaa, hoito-alalta pois. En ole mitään enempää katunut elämässäni kuin hakeutumistani hoito-alalle. Tämän kurjempaa kohtaloa ei voisi työelämässä ihmisellä olla. Takana on yli 30 v, ja se on ollut tuskaa ja kurjuutta, mielipahaa, syyllysyyttä, pahaa oloa, särkyä ja kivistystä. Varsinkin
        10 viimeisen vuoden aikana. Ihminen on erehtyväinen, en olisi voinut kuvitella tätä tallaiseksi orjuuttamiseksi ja koulu kyllä antaa aivan väärän kuvan opiskelijalle.
        En voi muuta kuin todeta, että paskaa tikun nokassa ja tyhjän saa pyytämättäkin.

        yhy tyhy tyhy ei raha puussa kasva paskahousut.
        Muistakaa sitten kun itse olette vanhoja/sairaita,toivottavasti teitä ei kukaan hoida.
        Olette laiskoja nysväreitä!!!!!!!!!!!!!


      • 1900€
        vanha kaara.. kirjoitti:

        kutsumus ala.Nyt laman ja työttömyyden myötä kaikki tahtoo olla lähiksiä, sairaanhoitajia ja alalla näkee vaikka mitä.Ei kaikista ole alalle vaan.Itse tahdon vaihtaa alaa..liksa ja työ taakka on raskas, en jaksa enää 40 na.Lisäksi koko ajan alimitoittu henkilökunta, säästää pitää ja kenen kustannuksella kysyn vaan?no asiakkaiden ainakin. Ja työntekijänkin, me kulumme ja näkee kropassa.Väsymystä jne on työssä jaksaminen on??entä palkka kuka elää 1350eurolla????joka jää käteen.Se on monen muun alan pArin viikon työN palkka.Vastuu on kova ja kyllä rasittaa eniten sijaisten puuttuminen, raskas, liika työ.Muuten asiakkaat on aivan mahtavia tykkäsin olla allalla ja moni sanoo olenkin hyvä siinnä mitä teen tehokas.Mutta kuka jaksaa ??nyt on väsymys iskenyt näköjään alaan.Aijon kyllä vaihtaa alaa oikeasti päätös on tehty!

        Missä ootte töissä jos on noin huono palkka??? jos saan kysyä?? Mulla ei oo koskaan ollut kuukauden palkka verojen jälkeen alle 1500€.... Ja nyt vaihdan paikkaa ja palkkakin nousee nykyisestä 150€ siis olen lähihoitaja eli lisien jälkeen käteen jäävä osuus on n. 1900€ ilman kokemus vuosi lisiä. Onhan tää kutsumus ammatti mutta ei musta olisi myöskään mihinkään konttoriin!! Olen tyytyväinen 3-vuorotyöhön ja pitkiin vapaisiin välillä.....

        T. Palkkaukseen tyytyväinen lähihoitaja


      • pieni palkka
        1900€ kirjoitti:

        Missä ootte töissä jos on noin huono palkka??? jos saan kysyä?? Mulla ei oo koskaan ollut kuukauden palkka verojen jälkeen alle 1500€.... Ja nyt vaihdan paikkaa ja palkkakin nousee nykyisestä 150€ siis olen lähihoitaja eli lisien jälkeen käteen jäävä osuus on n. 1900€ ilman kokemus vuosi lisiä. Onhan tää kutsumus ammatti mutta ei musta olisi myöskään mihinkään konttoriin!! Olen tyytyväinen 3-vuorotyöhön ja pitkiin vapaisiin välillä.....

        T. Palkkaukseen tyytyväinen lähihoitaja

        Saan sairaanhoitajana palkkaa käteen noin 1900 e vaikka teen paljon yötöitä. Tuntuu uskomattomalta että lh saisi saman palkan paljon pienemmällä vastuulla. Mulla tosin vasta 1 ikälisä, jos sulla on täydet niin ehkä sitten... Mainittakoon että työskentelen akuuttiosastolla


      • 1900€
        pieni palkka kirjoitti:

        Saan sairaanhoitajana palkkaa käteen noin 1900 e vaikka teen paljon yötöitä. Tuntuu uskomattomalta että lh saisi saman palkan paljon pienemmällä vastuulla. Mulla tosin vasta 1 ikälisä, jos sulla on täydet niin ehkä sitten... Mainittakoon että työskentelen akuuttiosastolla

        Ei mulla ole kokemusvuosilisiä palkassani! Meillä jakaa lähäri lääkkeitä ja laittaa kanyyleitä eli tekee samanlaisia hommia kuin sh...Sulla on vain paska palkka!! Sh:ksi ( miten voi olla?/ pieni palkka )


    • lh

      valmistuin juuri hoitajaksi ja palkkani oli opiskelu aikana jo 1887.04€ ja sain siihen juuri korotukset, joten lähellä 2000€ mennään kuussa lisät, niin kyllä sieltä kuukaudessa palkkaa tulee reilu 1800€ käteen. missä oikein olette töissä? jos noin pienellä palkalla teette

    • sen vihreämpää,

      Toimistyössä on jatkuvasti hartiat jumissa, jäädytyskoneen täysillä ja siksi myös paikat jumissa ja usein flunssa, työtä ei arvosta kukaan, palkka on todella huono, määräaikaiset työsuhteet, kannat heiveröisenä naisena laatikot esimiehen huoneeseen koska yli 100 kiloiset esimiehen selkä ei saa loukkaantua. Kiitosta et saa, mutta tarvittaessa haukut kylläkin.

      Sama kaupan kassalla: känniläiset yrittää halata, huumenarkkari pyrkii juttusille, olet töissä myös pulloautomaatilla käsineet kädessä ja joku pelottelee HIV:llä, hymyilet asiakkaille vaikka sinulla on huono päivä, otat pokkana vastaan asiakkaan huudot ja huonon palautteen vaikka et olisi syyllistynyt mihinkään ja muista asiakas lähtee kaupasta aina tyytyväisenä vaikka vartijan kanssa, eikä kukaan arvosta sinua vieläkään ja palkka jotain 6-8€/h. Pahimmassa tapauksessa myyt lehtiä puhelimitse ja palkkasi on 3€/h provisio.

      Ja koulutus on sekin AMK-tasoinen jolla näihin hommiin pääset! Elämä on, miksi valitsit AMK:n!

      • määvaaaan

        Kaupan kassalle tai puhelinmyyjäksi ei varmaankaan tarvita sit amk tasosta koulutusta. Ihan vaan esimerkiksi ammattikoulu riittää :)


      • No joo,
        määvaaaan kirjoitti:

        Kaupan kassalle tai puhelinmyyjäksi ei varmaankaan tarvita sit amk tasosta koulutusta. Ihan vaan esimerkiksi ammattikoulu riittää :)

        Olipas fiksu havainto, että vähenpikin koulutus riittää!
        Onhan muutama esim. laatuun suuntautunut tradenomi joka on valmistunut ennen 2000 vuotta saanut ihan insinöörin arvoista työtä siis tiedän yhden ja muutama on työpaikalla edennyt jopa esim. myymäläpäälliköksi Hesessä, McDonalsissa, kaupassa jne...

        Varsinaiset menestystarinat on aika harvassa ainakin jos kyse on naistradenomista! Ekonomit ja maisterit vie ne parhaimmat paikat!


      • pöljä koulussa aikaa
        määvaaaan kirjoitti:

        Kaupan kassalle tai puhelinmyyjäksi ei varmaankaan tarvita sit amk tasosta koulutusta. Ihan vaan esimerkiksi ammattikoulu riittää :)

        ei kysellä edes peruskoulututkintoa. kassalle vaaditaan ns. kassapassi, 1 päivä


      • Näinpä!!

        Olin jonkun aikaa toimistotyössä ja minulle se ei oikein sopinut. Selkä voi ihan hyvin rasittua myös koko päivän istumisesta ja itselle ei sopinut jatkuva tietokoneen tuijottaminen. Mielestäni istuminen koko päivän paikoillaan ja ruudun tuijottaminen on jotenkin luonnotonta.

        Kaupoissakin saa tehdä fyysistä työtä. Työntää ja purkaa tosi painavia lasteja, usein sielläkin kiireellisellä aikataululla. Vapaat ja vuorot sielläkin voivat mennä ihan miten sattuu. Itse mielummin valitsin hoitoalan, kuin toimisto/kaupallisen työn.


    • duunari**

      Olen itse norjassa töissä sairaanhoitajana ja liksa on n.4300 euroa/kk. Sh:n työ on mukavaa ja antoisaa, en vaihtaisi ammattiani mihinkään.

    • lh--

      Ketju on aloitettu v. 2004 :-D Nyt on lähihoitajan peruspalkka pääkaupunkiseudulla n. 1900 - 1980 eur./kk. ;-)

      • 10+4

        Ei minulla vaan pääkaupunkiseudulla ilman työkokemusta.


      • 13.13.13
        10+4 kirjoitti:

        Ei minulla vaan pääkaupunkiseudulla ilman työkokemusta.

        Ihan suoranaista valehtelua noissa palkka asioissa.

        Ihmettelen vaan kun mun tuttavani tekee hoiva-alalla hoto-apulaisen töitä ilman koulutusta ja sanoo pääsevänsä yli 2000e palkkaan niin miten voi joku lähäri tai sairaanhoitaja muka saada noin vähän. Tietekin tuo hoito-apulainen oli vuorotöissä ja pyhäisin siklloin tällöin . Mutta kuitenkin. Ihan hyvä palkka kolutustasoon nähden.


      • ====?????????====
        13.13.13 kirjoitti:

        Ihan suoranaista valehtelua noissa palkka asioissa.

        Ihmettelen vaan kun mun tuttavani tekee hoiva-alalla hoto-apulaisen töitä ilman koulutusta ja sanoo pääsevänsä yli 2000e palkkaan niin miten voi joku lähäri tai sairaanhoitaja muka saada noin vähän. Tietekin tuo hoito-apulainen oli vuorotöissä ja pyhäisin siklloin tällöin . Mutta kuitenkin. Ihan hyvä palkka kolutustasoon nähden.

        Samaa mieltä että valehtelua noiden joidenkin kertomat huonosta palkastaan. Pelkästään jo hoito-apulainen pääsee ansioissaan yli 2000euron kun tekee vuorotyötä. Mikä on sitten hoitajien palkka, varmaan monin verroin parenpi. Miksi ei voida pysyä totuudessa ja kertoa asiat niinkuin ne on.


    • vapaaehtoinen

      Hullut töitä tekee.

    • Lucky!

      Ite koitin päästä lähihoitajaks mut en päässy :D ONNI ONNETTOMUUDESSA kun nyt on kuitenkin parempi ammatti mulla!

    • Joka päivä v i t u t t a a ja haluaa töistä pois. Nykyään ei edes masennuksen takia pääse työhaluttomuuseläkkeelle.
      Teen pitkää työviikkoa, että olisi rahaa. Pitkää työviikkoa työtä, jossa jokainen hetki muistuttaa minua siitä, että haluan töiden loppuvan.

      Ei ole mitään parempaa duunia missään. Juoppoja ja hulluja on nykyään joka paikassa ja Manilasta asti jonottavat ihmiset, että pääsisivät tekemään sinun työtäsi. Ja jos jäät ilman töitä, jonottelet sitten tuossa leipäjonossa ja kasaat heijastimia ilmaiseksi.

      Kun jotkut kauhistelevat, että töissä "jo" 35-vuotias on vanha tai nelikymppinen nainen ei kelpaa mihinkään, niin minä olen ihan samaa mieltä, kehäraakkeja ollaan jo siinä iässä. Eläkkeeseen pitää lusia vielä 20 vuotta, mikäli eläkettä enää silloin on olemassakaan.

    • .............

      itse vaihdoin hoitotyön sairaalan osastonsihteerin työhön kun alla oli myös kaupallinen koulutus ja päivääkään en ole katunut. työ on potilastyötä puhelimitse, aikojen antamista, lähetteiden käsittelyä ym. osaksi syynä oli se, että en enää voinut tehdä kotitilanteen vuoksi vuorotyötä, tuntui että kaikki viikonloput aina töissä. Palkasta nyt ei tietenkään kannata puhua mitään . Todellakin aika moni hoitajaksi lukenut törmää jossain vaiheessa siihen että epäsäännöllinen kolmivuorotyö ei pienten lasten vuoksi kertakaikkiaan aina onnistu. Jos saisin valita uudelleen ja olisin nuori pyrkisin ehkä opiskelemaan lastentarhanopettajaksi :)

      • :=(((

        Lastentarhanopettajaksi.....! Päiväkotityöstä on nykyään leikki kaukana! Isot, meluisat ryhmät, alati vaihtuvat työkaverit, ei hetken rauhaa mitään tehdä kunnolla, kaikki energia menee siihen, että selviydytään päivästä toiseen. Itselläni neljä aikuista tytärtä, jotka kaikki opiskelevat miesvaltaislle paremmin palkatuille aloille.


      • :=((( kirjoitti:

        Lastentarhanopettajaksi.....! Päiväkotityöstä on nykyään leikki kaukana! Isot, meluisat ryhmät, alati vaihtuvat työkaverit, ei hetken rauhaa mitään tehdä kunnolla, kaikki energia menee siihen, että selviydytään päivästä toiseen. Itselläni neljä aikuista tytärtä, jotka kaikki opiskelevat miesvaltaislle paremmin palkatuille aloille.

        Nykyään ajan henki näyttää olevan, että kiusataan ihmiset pois hakemasta heille kuuluvia etuuksia, mutta myös se, että kiusataan ne ihmiset pois työstä, jotka näitä auttavat esimerkiksi vammaistyössä. Lopulta ei ole vammaisia eikä niiden avustajia ja kaikki on hyvin?


    • Juupa juu

      Älkää ryhtykö rakennusalalle. Siellä työnantajat järjestään yrittävät kusettaa ja alle viiskymppisenä on fysiikka täysin lopussa järjettömien työasentojen vuoksi. Älkää ryhtykö siivoojaksi koska sen alan palkat ovat työsuoritteeseen nähden täysin alakantissa. Älkää ryhtykö liukuhihna työntekijöiksi koska siinä ei tienaa edes kymppiä tunnille mutta vitutus on lyhyessä ajassa täysi. Älkää ryhtykö autokuskeiksi koska se ala vie selän jo alle viiskymppisillä. Tahtoo sanoa sen että ei se hoitoalan työ ole ainoa paskanakki työelämässä.

      • .....

        Heheh! Tää oli hyvä : ) Ei hoitoala tosiaankaan ole mielestäni edes huonoimmasta päästä, kun valitaan alaa. Itse olen kahlannut läpi useat ns.alemman kastin ja palkkatason hommat ja kyllä miellyttävin näistä on ollut kuitenkin hoitoala. Jokaisessa sosiaali- ja terveysalan yksikössä ei edes ole niin kiire, mitä jotkut antavat ymmärtää ja vaihtoehtoja on paljon.

        Mites joku rekkakuski tai muu auton kuljettaja? Tiedän erään, joka teki vuosikausia vuoroa, mistä pääsi vasta aamuyöllä kotiin. Ihanaa varmaan ajaa pimeällä, liukkaalla ja pakkasella kun väsyttää muutenkin. Entäs sitten kaupankassalla istuminen tai super-marketissa työskentely? Kyllä sielläkin saa juosta kilometreittäin ja kohdata vaativia asiakkaita. Entäs toimistotyö? Jatkuvaa paikoillaan istumista ja tietokoneen tuijottamista. Rakennuksilla rakentajat saa rakentaa säässä ku säässä ja rahdata painavia kantamuksia. Siivoojillakin on hirveä kiire, huono palkka ja olematon arvostus. Ravintoloiden keittiöissä voi olla varsinkin kesäisin tuskasen kuuma ja leipomossakin työt alkaa jo aamuyöllä, sielläkin hiki valuu kesähelteillä, kun uunit tuottavat vielä lisää lämpöä. Liukuhihnatyö tehtaassa vasta yksitoikkoista olisikin.

        Sitten on niitä parempia ja siistimpiä hommia, joita ei riitä kaikille, vaikka koulutusta olisikin. Voi olla hieno yliopisto-koulutus, mutta tietoa käytännön työelämästä nolla.


    • Huono palkka........

      Kyllä edelleen hoitoalan palkat on todella surkeat. Verrattuna esimerkiksi teknisen alan käyneisiin. Huomattava ero. Pääsääntöisesti kolmivuorotyö, raskas työ fyys- ja psyykkisesti. Huonot työolot ja paljon hoidettavia pienellä miehityksellä. Vastuu, rankkuus, huonokuntoisa potilaita, jatkuva kiire ja huono johtaminen.

      Siinä jo paljon hoitoalan negatiivisia puolia. Pitää osata ja hallita aivan mielettömästi asioita ja jos teet työsi hyvin niin vastuu kohtuuton ja sekään ei vielä riitä vaan pitää joustaa kun henkilötöä ei ole saatavilla. Tai jos niitä saa niin kokemattomia ja tekevät vain keikan rahan eteen.

      Yksityisellä puolella myös palkkaus erittäin huono ja arvostus heikko. Työtä paljon ja nyt lisänä tulleet myös hoitajille ns. siivoustyöt, pyykkien pesu, roskien vienti ja muut järjestely työt. Johtajat ja organisaatiot kyllä ottavat kiitoksen, kunnian ja voiton. Mutta henkilöstön arvostaminen usein huonoa ja henkilöstö jää ilman bonuksia ja lisäpalkkioita.

      Ajatella jos käyt lähi- ja sairaanhoitaja koulutuksen niin koulutusaika yhteensä n.6v ja peruspalkka siinä 2000 € paikkeilla. Ero lh ja sh välillä olematon vastuuseen nähden. Silläkin ajalla voisi suorittaa vaikka akateemisen loppututkinnon yliopistosta ja palkkaus tuplaantuisi.

      Työyhteisöt osittain sairaita ja johtaminen heikkoa. Johtajien koulutus epäpätevää tai hyvinkin vanhakantaista; byrokratiaa, hierarkiaa ja lääkärijohtoista johtamista. Yllättävän paljon kiusaamista, kuppikuntia, huonoa hoitoa ja kohtelua ilmeisemmin pienistä henkilöresursseista johtuen. Paljon esimiesten nuolentaa, työkavereiden mollaamista ja aliarvioista ammatillisesti. Muutenkin ala rankka niin miksi pitää ihmisten käyttäytyä ala-arvoisesti kollegoita kohtaan.

      • hhhhg

        "Ajatella jos käyt lähi- ja sairaanhoitaja koulutuksen niin koulutusaika yhteensä n.6v ja peruspalkka siinä 2000 € paikkeilla. Ero lh ja sh välillä olematon vastuuseen nähden. Silläkin ajalla voisi suorittaa vaikka akateemisen loppututkinnon yliopistosta ja palkkaus tuplaantuisi"

        Niin paitsi että päästäkseen yliopistoon pitää ensin opiskella lukiossa 3 vuotta eli yhteisaika on 9 vuotta.


    • niin se on

      ruvetkaa vemputtamaan kikkeliä, siinä tienaa

    • oppisopimusta etsivä

      palkka oli jo pelkkänä hoito-apulaisena noin 2 tonnia kuussa. eli kouluttamattomana. koulutettuna lähihoitajana muutaman satasen enemmän. siis jos on vuorotyössä. Vuorotyössä ihan hyvä palkka. Työ on niin mukavaa jos on oikeassa paikassa. Kehitysvammaisten parissa on ainakin hauskaa. Ja kun ei mene mihinkään laitokseen vaan johonkin rauhallisempaan parempitasoisten pariin niin kivaa hommaa. Joskus vittumaista mutta useimmiten rentoa ja kivaa. Narstisti työkaverina tai pomona on yleensä ainoat asiat ja jotku vähän tyhmemmät omaisten vanhemmat jotka ei tee työstä niin kivaa. Mutta pääosin mukava homma! 3 ja puolen vuoden täysipäiväinen kokemus mulla takana

      • oppisopimusta etsivä

        Minunkin hoito-alan töistä muutama vuosi aikaa että voi jo palkka olla noussut. minulla oli kouluttamattomana hoito-apulaisena 1600 euroa peruspalkka. lisät aina joku 400 euroa. Lähihoitajilla vielä paljon parempi


    • Suuri Kurpitsa

      Moi, sen verran tähän keskusteluun otan osaa, että:
      Olen sairaala-apulaisena, parit ikälisät palkassa saan käteen noin 1700 e/kk. Työhön ei kuulu vatsantoimitukset, jolloin shitti haisee koko osastolla. Niinä päivinä en todellakaan vaihtaisi töitäni muutaman satasen parempi palkkaiseen lh-hommaan, koska en haluaisi olla lähemmissä tekemisissä ihmisen ulosteiden ja eritteiden kanssa.

      Myös se, että olemme aika itsenäisiä verrattuna hoitajien työhön, meillä ei tarvitse raportoida joka inahduksesta, ja saamme olla jotakin mieltä asioista tarvitsematta pelätä, että saamme jonkun ilkeän työkaverin kimppuumme. Voimme suunnitella oman työjärjestyksenkin siten, että työt tulee kuitenkin tehtyä tiettyjen yleiusten aikataulujen rajoissa.

      OIen huomannut, että hoitajat joutuvat joskus hampaat irvessäkin olemaan vain pikku palanen suurta kokonaisuutta, ilman omaa mielipidettä. Naisvaltaisella alalla kun esimerkiksi liiallinen oma-aloitteisuus, uusimmat tiedot alalta tai itsenäinen ajattelu tulkitaan yhteistyöhaluttomuudeksi vanhojen työjuhtien toimesta. Kateus rehoittaa. Myös osastonhoitajien johtamiskyvyt tai pikemminkin -kyvyttömyys usein ihmetyttää.

      Meillä siivojilla on sairaalamaailmassa ammattiylpeytemme ja yleensä työtämme arvostetaan. Etenkin sitä arvostavat potilaat, joilta saamme hyvää palautetta viikottain. Jokunen hoitaja yrittää joskus oksentaa pahaa oloaan niskaamme, mutta nuo tapaukset ovat kyllä ihan omaan luokkaansa jätettäviä. Mukavaa työtä!

    • hoitava

      Ei tämä työ kaikille sovikaan. Jos ei pidä alastansa, miksei vaihda sitä. Pitääkö yksi elämä kulua niin, että sinnittelee epämukavassa työssä? Pitää tykätä olla ihmisten parissa ja auttaa ihmistä. Ja eritteiden kanssa kyllä ollaan tekemisissä jos niitä säikähtää niin ei tälle alalle kannata hakeutua. Mutta on tämä työ paljon muutakin kuin eritteitä. Minusta palkka on riittävä. Jos iso palkka olisi ykkösenä listalla, pitäisi hakeutua muihin töihin. Mielestäni suurin miinus alalla on ne työpaikat, joissa työntekijöitä on liian vähän. Mutta onneksi läheskään kaikki työpaikat eivät ole alimiehitettyjä. Ei työ ole aina niin raskasta, kuin ehkä luullaan. Kunnon tauot kerkeää yleensä pitämään ja antamaan hoidettaville ylimääräistä aikaa. Ihana työ! :)

    • Tyttönen

      Ei millään pahalla, muta miten voi olla bruttopalkka vain 1300 e/kk lähioitajana? Ei kuulosta minkään työehtosopimuksen mukaiselta. Oon kunnallisessa sairaalassa pääkaupunkiseudulla lähihoitajana. Mun bruttopalkka on vähän yli 2000 e/kk, josta jää käteen n. 1800. Tähän vielä lisät päälle.

      • Never again

        Opiskelin alalle vuoden verran, ja todellakin kadun päätöstäni. Parasta oli, kun sain nostettua kytkintä ja poistuttua alan opinnoista. Pelkkää opintolainan haaskausta.

        Ensimmäinen pettymys oli jo koulutuksen psykologinen koe. Jo omaan luokkaani mahtui sosiapaattinen narsisti, päihdeongelmaisia ja masennuksesta kärsiviä ihmisiä. Nk. terveitä tapauksia oli kourallinen.

        Opiskelu on valtaosin esseitä. Ala on niin laaja, ettei asioita voida käydä läpi kunnolla, vaan paahdetaan hirveällä kiireellä läpi kaikki tutkinnon osiot. Opettajat myöhässä tunneilta, tai eivät tule lainkaan.

        Työharjoittelussa pääset maistamaaan epätervettä ja kyräilevää työilmapiiriä.

        Matalapalkka ala, jolla ei ole varaa tehdä erheitä. Sairas hierarkia sairaaloissa, edes kahville et pääse samassa porukassa. Jos edes sinne tauolle ehdit, kun juokset hiki hatussa vaihtamassa inisevien potilaiden vaippoja. Ja auta armias, jos huomioit potilaan sosiaalisen tarpeen ja jäät rupattelemaan viideksi minuutiksi. Ei esimies tykkää. Hoitoalalla on töitä, koska harva jaksaa tätä paskapullaa. Pitäkää tunkkinne, saatana.


      • 5546987
        Never again kirjoitti:

        Opiskelin alalle vuoden verran, ja todellakin kadun päätöstäni. Parasta oli, kun sain nostettua kytkintä ja poistuttua alan opinnoista. Pelkkää opintolainan haaskausta.

        Ensimmäinen pettymys oli jo koulutuksen psykologinen koe. Jo omaan luokkaani mahtui sosiapaattinen narsisti, päihdeongelmaisia ja masennuksesta kärsiviä ihmisiä. Nk. terveitä tapauksia oli kourallinen.

        Opiskelu on valtaosin esseitä. Ala on niin laaja, ettei asioita voida käydä läpi kunnolla, vaan paahdetaan hirveällä kiireellä läpi kaikki tutkinnon osiot. Opettajat myöhässä tunneilta, tai eivät tule lainkaan.

        Työharjoittelussa pääset maistamaaan epätervettä ja kyräilevää työilmapiiriä.

        Matalapalkka ala, jolla ei ole varaa tehdä erheitä. Sairas hierarkia sairaaloissa, edes kahville et pääse samassa porukassa. Jos edes sinne tauolle ehdit, kun juokset hiki hatussa vaihtamassa inisevien potilaiden vaippoja. Ja auta armias, jos huomioit potilaan sosiaalisen tarpeen ja jäät rupattelemaan viideksi minuutiksi. Ei esimies tykkää. Hoitoalalla on töitä, koska harva jaksaa tätä paskapullaa. Pitäkää tunkkinne, saatana.

        Niinpä, kun ne ne työharjoittelijat saavat tehdä suunnilleen kaiken mihin kykenevät ja paljon ylikin.
        Vapaa-aikaa kyllä jää. Joissakin laitosissa hen.kunnasta kaikki istuu päiväraportilla pari tuntia vaikka heitä kaikkia ei siellä tarvita. Tupakoitsijat juoksevat tupakalla työaikaan jossakin vaikka on tupakointikielto. Keretään juoruamaan muuta. Toiset tekee, toiset laiskottelee.
        Onkohan tosiaan väärin perustein päästy kouluun edm. viitaten. Työmotivaatiota ei ole ollenkaan. Palkka halutaan mutta töitä ei viitittäis tehdä.


    • hoitsuopiskelija

      Itse olen tehnyt kodinhoitajan nimikkeellä lähihoitajan töitä (sairaanhoitaja-opinnot vasta alkutaipaleella) ja palkkani oli 1930e/kk plus lisät. Millä muulla alalla tutkinnoton, työkokemukseton saa näin hyvää palkkaa?

      Lähihoitajan työ on kylläkin raskasta ja välillä on paikat todella kipeenä. Lisäksi esim. dementoituneet vanhukset osaavat olla todella rasittavia, vaikeita ja agressiivisia. Seksuaalista ahdisteluakin tapahtuu melko usein pappojen suunnalta.

      Siksi palkan pitäisi olla kovasti suurempi, mutta nykyisen taloustilanteen huomioiden en sanoisi että lähihoitajana ihan köyhänä elää. Verrataan vaikka kokkien ja ravintolatyöntekijöiden palkkoihin, jotka ovat huomattavasti alemmat ja lisät täysin mitättömät. Ja koulutusaste sama.

      Työtilanne on itselleni suuri syy, miksi olen hakeutunut hoitoalalle. Sairaanhoitajana koulutuksen mukainen työ on todella helppo löytää.

    • turhautunut amk:hon

      "Opiskelin alalle vuoden verran, ja todellakin kadun päätöstäni. Parasta oli, kun sain nostettua kytkintä ja poistuttua alan opinnoista. Pelkkää opintolainan haaskausta."

      "Ensimmäinen pettymys oli jo koulutuksen psykologinen koe. Jo omaan luokkaani mahtui sosiapaattinen narsisti, päihdeongelmaisia ja masennuksesta kärsiviä ihmisiä. Nk. terveitä tapauksia oli kourallinen."

      "Opiskelu on valtaosin esseitä. Ala on niin laaja, ettei asioita voida käydä läpi kunnolla, vaan paahdetaan hirveällä kiireellä läpi kaikki tutkinnon osiot. Opettajat myöhässä tunneilta, tai eivät tule lainkaan."

      Onko ko. koulu ammattikorkeakoulu vai terveydenhuolto-oppilaitos ja missä päin Suomea? Kuinka moni aloittajista on keskeyttänyt opinnot vai onko joku sieltä joskus valmistunut?

    • Anonyymi

      Lopettakaa ajoissa !
      T. Entinen , onnellinen hoitaja 🙂

    • Anonyymi

      Juu, kyllä tässä itse kukin on miettinyt, että missäköhän vaiheessa ja miten se "kutsumus" tulikin vaihtuneeksi paskan makuun.

    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä. Hoitoala on syvältä. Ei mitään arvostusta. Työolot ja johtaminen ovat todella huonoa. Palkasta ei edes kannata puhua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1265
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      91
      1170
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1092
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      980
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      877
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      761
    Aihe