Voisko joku joka tietää niin kertoa mulle, et millanen toi kyseinen masennus on?
Mitä oireita siihen kuuluu?..
Psykoottinen masennus?
46
45900
Vastaukset
- Sappi
Psykoosiin kuuluvat erilaiset harhat. Kun masennus on tarpeeksi rankka tai sitä ei hoideta, se alkaa muuttua psykoottiseksi.
Itse luulin tietävän kaikkien muidenkin ihmisten tunteet, uskoin tosissani monien erilaisten enteiden ja rituaalien merkityksellisyyteen, ajan kulumisesta en ymmärtänyt mitään, koko maailma näytti oudolta, irvokkaalta ja kestämättömältä.
Psykoottiset harhat ovat jokaisella yksilöllisiä. Tärkein oire on kuitenkin ylipäätään irtautuminen todellisuudesta, ajautuminen ihan omaan todellisuuteen. - -eräs-
Depressiota esiintyy kolmea eri muotoa.
Depressio, depressio mentis gravis ja maanis depressio.
Maanis depressio on psykoottinen.- Sappi
Maanisdepressiivisellä mieliala vaihtelee voimakkaasti erittäin masentuneen ja toisaalta suorastaan maanisen hilpeän ja kaikkivoipaisuuden tunteen välillä.
IHAN eri asia kuin psykoottinen masennus.
Masennuksessa on aste-eroja, psykoottinen masennus on vaikein muoto. Maanis-depressiivisyys sen sijaan kuuluu ihan eri luokitusten piiriin. Kysymys on ikään kuin eri sairaudesta. - Anonyymi
jaa sinä ymmärsit kaiken täysin väärin ja heitit irrelevanttia tietoa.
- Psykiatri
Nykyään ICD-10 luokittelee vakavan masennuksen 4 luokkaan ja psykoottinen masennus on niistä vakavin. Psykoottisessa masennuksen on realiteettitaju heikentynyt ja joskus siihen voi liittyä myös varsinaisia harhoja kuten äänien kuulemista. Harhat ovat masennuksen suuntaisia eli esimerkiksi potilaalla voi olla käsitys että hän ei voi nostaa rahojaan pankkitililtä, vaikka siihen ei ole estettä. Potilas voi kuvitella että kaikki ovat häntä vastaan ja hoidon tarkoitus on auttaa vainoajia jne.
Psykoottisen masennuksen diagnoosi ei tästä huolimatta ole useinkaan helppo. Päinvastoin, olen jopa tavannut potilaan joka sai oireilla vuosia ennen kuin oikea diagnoosi tehtiin. Diagnoosin tekemisessä on vaikeutena sekin että sen voi sekoittaa esim skitso-affektiiviseen häiriöön. Hoito kuuluu käytännössä aina psykiatrille.- piha
masennus sama kuin se,mitä takavuosina kutsuttiin paranoijaksi?
- Psykiatri
piha kirjoitti:
masennus sama kuin se,mitä takavuosina kutsuttiin paranoijaksi?
Ei. Mutta vanha sanonta psykiatrien keskuudessa on:"Jos näet paranoian, etsi masennusta".
- F33.3
Nytpä voinkin kysyä Psykiatrilta itseäni vaivaavasta asiasta, jota ei ole tullut kysyttyä omalta lääkäriltä, mutta joka kiinnostaa paljonkin.
Niinkuin nimimerkkini kertoo, minulla on diagnoosina toistuva vakava psykoottinen masennus. En vain oikein tiedä, että mistä tuo psykoottisuus oikein tulee. En ole nimittäin koskaan ollut avoimen psykoottinen, jolloin olisin kuullut/nähnyt harhoja tai olisin epäillyt naapureita ja hoitohenkilökuntaa jne. Siis mitään sellaista minkä näin maallikkonakin ymmärtää psykoottiseksi. Sen sijaan olen ollut hyvin hidastunut, ilmeetön ja kasvoni ovat tuntuneet kummallisen vahamaisilta (ikään kuin kasvot ovat "riippuneet"). Itsetuhoisuus on myös ollut voimakasta.
Jos jaksat ja viitsit vastata kysymykseeni, olen todella kiitollinen! - Sappi
F33.3 kirjoitti:
Nytpä voinkin kysyä Psykiatrilta itseäni vaivaavasta asiasta, jota ei ole tullut kysyttyä omalta lääkäriltä, mutta joka kiinnostaa paljonkin.
Niinkuin nimimerkkini kertoo, minulla on diagnoosina toistuva vakava psykoottinen masennus. En vain oikein tiedä, että mistä tuo psykoottisuus oikein tulee. En ole nimittäin koskaan ollut avoimen psykoottinen, jolloin olisin kuullut/nähnyt harhoja tai olisin epäillyt naapureita ja hoitohenkilökuntaa jne. Siis mitään sellaista minkä näin maallikkonakin ymmärtää psykoottiseksi. Sen sijaan olen ollut hyvin hidastunut, ilmeetön ja kasvoni ovat tuntuneet kummallisen vahamaisilta (ikään kuin kasvot ovat "riippuneet"). Itsetuhoisuus on myös ollut voimakasta.
Jos jaksat ja viitsit vastata kysymykseeni, olen todella kiitollinen!Vastaan sulle vaikkei minulta mitään kysyttykään.... On vaan ensimmäinen kerta kun tapaan toisen, jolla on myös kokemusta masennukselle ominaisesta motorisesta hidastumisesta.
Itselläni se tapahtui niin, että en oikeastaan itse tuntenut itseäni lainkaan "hitaaksi", vain masennuksen syvetessä maailma ympärilläni nopeutui, kaikki pyöri hurjaa vauhtia, autot suorastaan suhahtelivat ohitseni, ihmiset puhuivat niin nopeasti etten saanut enää selvää edes sanoista saati niiden merkityksistä. Kuukausista tuli viikkoja, päivistä tunteja, tunneista sekunteja. Tietenkin näin tunsin itseni todella eristyneeksi, maailma oli täysin käsittämätön paikka ja ulottumattomissani. Tunsin eläväni maanpäällisessä helvetissä, josta ainoa vapautus oli kuolema.
Onneksi sain ajoissa hoitoa ja nyt kaikki tuntuisi olevan suunnilleen hyvin. Masennukseni ei ole uusinut ja tiedän siihen syynkin: olen ollut jatkuvasti lääkityksellä kohta 10 vuotta. Etkö sinä ole? Mikset? - F33.3
Sappi kirjoitti:
Vastaan sulle vaikkei minulta mitään kysyttykään.... On vaan ensimmäinen kerta kun tapaan toisen, jolla on myös kokemusta masennukselle ominaisesta motorisesta hidastumisesta.
Itselläni se tapahtui niin, että en oikeastaan itse tuntenut itseäni lainkaan "hitaaksi", vain masennuksen syvetessä maailma ympärilläni nopeutui, kaikki pyöri hurjaa vauhtia, autot suorastaan suhahtelivat ohitseni, ihmiset puhuivat niin nopeasti etten saanut enää selvää edes sanoista saati niiden merkityksistä. Kuukausista tuli viikkoja, päivistä tunteja, tunneista sekunteja. Tietenkin näin tunsin itseni todella eristyneeksi, maailma oli täysin käsittämätön paikka ja ulottumattomissani. Tunsin eläväni maanpäällisessä helvetissä, josta ainoa vapautus oli kuolema.
Onneksi sain ajoissa hoitoa ja nyt kaikki tuntuisi olevan suunnilleen hyvin. Masennukseni ei ole uusinut ja tiedän siihen syynkin: olen ollut jatkuvasti lääkityksellä kohta 10 vuotta. Etkö sinä ole? Mikset?Terve Sappi! kuulostaa kyllä tutulta tuo kuvauksesi hidastumisesta ja muun maailman menosta. Elin saippuakuplassa, josta en enää tavoittanut ketään enkä mitään. Kuolema todella tuntui ainoalta vaihtoehdolta ja siihen olenkin päätynyt liian monta kertaa tämän historiani aikana...
Oman tuntemukseni lisäksi taisin myös hidastua ihan konkreettisesti: Liikkeeni, kävelyni ja muu toimintani oli kuin hidastetussa filmissä.
Olen sairastunut pahasti 3 kertaa (pienempiä pudotuksia enemmän) ja kun se tapahtui ensimmäisen kerran, niin vasta sitten aloin tietysti syömään lääkettä (Aurorix). Lopetin sen toivuttuani mielestäni hyvin, mutta sairastuin uudestaan vuoden päästä. Taas Aurorixille, jota söinkin sairastuttuani kolmannen kerran, eli oli menettänyt tehonsa. Nyt syön Efexoria ja Peratsinia (Remeronin lopetin lihottuani 25 kg) ja olen hyväksynyt "kohtaloni" syödä lääkkeitä useita vuosia (ehkä loppuelämäni). Olen vain joskus lukenut/kuullut, että masennuslääkkeet saattavat useiden vuosien syömisen jälkeen menettää tehonsa. Tiedä häntä, elän oikeastaan päivä kerrallaan ja murehdin sitä sitten, kun sen aika on.
Oli kiva kuulla kokemuksiasi!! - Psykiatri
F33.3 kirjoitti:
Jos jaksat ja viitsit vastata kysymykseeni, olen todella kiitollinen!Vaikea sanoa mutta arvaan että kyse voi olla esim äärimmäisestä itsensä ja mahdollisuuksiensa aliarvioimisesta. Joskus voimakas itsetuhoisuus johtuu juuri tästä. Psykoottisuus on siis sitä että arvioi oman tilanteensa väärin.
- Psykiatri
F33.3 kirjoitti:
Terve Sappi! kuulostaa kyllä tutulta tuo kuvauksesi hidastumisesta ja muun maailman menosta. Elin saippuakuplassa, josta en enää tavoittanut ketään enkä mitään. Kuolema todella tuntui ainoalta vaihtoehdolta ja siihen olenkin päätynyt liian monta kertaa tämän historiani aikana...
Oman tuntemukseni lisäksi taisin myös hidastua ihan konkreettisesti: Liikkeeni, kävelyni ja muu toimintani oli kuin hidastetussa filmissä.
Olen sairastunut pahasti 3 kertaa (pienempiä pudotuksia enemmän) ja kun se tapahtui ensimmäisen kerran, niin vasta sitten aloin tietysti syömään lääkettä (Aurorix). Lopetin sen toivuttuani mielestäni hyvin, mutta sairastuin uudestaan vuoden päästä. Taas Aurorixille, jota söinkin sairastuttuani kolmannen kerran, eli oli menettänyt tehonsa. Nyt syön Efexoria ja Peratsinia (Remeronin lopetin lihottuani 25 kg) ja olen hyväksynyt "kohtaloni" syödä lääkkeitä useita vuosia (ehkä loppuelämäni). Olen vain joskus lukenut/kuullut, että masennuslääkkeet saattavat useiden vuosien syömisen jälkeen menettää tehonsa. Tiedä häntä, elän oikeastaan päivä kerrallaan ja murehdin sitä sitten, kun sen aika on.
Oli kiva kuulla kokemuksiasi!!Erityisesti SSRI-lääkkeet voivat menettää tehoaan pitkässä käytöössä, esim 1-2 vuoden jälkeen mutta asia on yleensä korvattavissa annosta nostamalla. Joskus myös tauti pahenee ja sen vuoksi heikkotehoisempi lääke (esim Aurorix) ei enää tehoa. Jos lääkkeen tiheä lopettaminen ja aloittaminen uudestaan voi viedä siltä tehoa ja tämä koskee erityisesti SSRI-lääkkeitä.
Yleensä Efexor pitää hyvin tehonsa. - Selvyyttä asioihin
Psykiatri kirjoitti:
Vaikea sanoa mutta arvaan että kyse voi olla esim äärimmäisestä itsensä ja mahdollisuuksiensa aliarvioimisesta. Joskus voimakas itsetuhoisuus johtuu juuri tästä. Psykoottisuus on siis sitä että arvioi oman tilanteensa väärin.
Esim humalassa sellainen sekoilu ettö luulee olevansa joku muu,elävänsä jotain muuta elämää ja sekoittaa asioita? Tätä tapahtunut harvoin mutta silloin aina itsetunto korkealla niinkuin kai kaikilla alkoholin vaikutuksen alaisena. Entä että (selvinpäin) kaupassa tuntuu että on jotenkin kaikkien huomion keskipisteenä,että varsinkin miehet katsovat?Ja sellaista ollut joskus että tavarat ja ihmiset ovat kauhean lähellä? Olen luullut johtuvat väsymyksestä. Lääkityksenä Efexor debot 225 ja Risperdal 0,5mg iltaisin ja ahdistukseen tarvittaessa opamoxia.
- Psykiatri
Selvyyttä asioihin kirjoitti:
Esim humalassa sellainen sekoilu ettö luulee olevansa joku muu,elävänsä jotain muuta elämää ja sekoittaa asioita? Tätä tapahtunut harvoin mutta silloin aina itsetunto korkealla niinkuin kai kaikilla alkoholin vaikutuksen alaisena. Entä että (selvinpäin) kaupassa tuntuu että on jotenkin kaikkien huomion keskipisteenä,että varsinkin miehet katsovat?Ja sellaista ollut joskus että tavarat ja ihmiset ovat kauhean lähellä? Olen luullut johtuvat väsymyksestä. Lääkityksenä Efexor debot 225 ja Risperdal 0,5mg iltaisin ja ahdistukseen tarvittaessa opamoxia.
Mahdotonta ottaa kantaa näihin oireisiin näillä tiedoilla. Arviointia haittaa sekin että oireita kuvataan pitkin väliajoin eri nimimerkeillä.
- se sama
Psykiatri kirjoitti:
Mahdotonta ottaa kantaa näihin oireisiin näillä tiedoilla. Arviointia haittaa sekin että oireita kuvataan pitkin väliajoin eri nimimerkeillä.
tässä ei ole ollut pitkiä väliaikoja. Pari pvää välissä mutta nimimerkki vaihtui mutta ei mitenkään tahallisesti. Nimimerkki sopi minusta aiheeseen. Mutta olen kyllä tiedosta kiitollinen edelleen ja samoin oirein ja lääkityksin. Ensi vkolla on lääkäri ja olen toiveikas josko saisin vihdoin jonkun dg:n ja siten lääkkeet halvemmalla. Sanoit kyllä ettei se onnistu minun kohdallani mutta ihmettelen miksi se toisilla käy..Haluan hoitaa itseäni mutta minua ärsyttää tämä sekavuus etten tiedä sairauttani sekä lääkkeiden kalleus.Yli 200 € 3kk satsi muut lääkkeet siihen päälle.
- Psykiatri
se sama kirjoitti:
tässä ei ole ollut pitkiä väliaikoja. Pari pvää välissä mutta nimimerkki vaihtui mutta ei mitenkään tahallisesti. Nimimerkki sopi minusta aiheeseen. Mutta olen kyllä tiedosta kiitollinen edelleen ja samoin oirein ja lääkityksin. Ensi vkolla on lääkäri ja olen toiveikas josko saisin vihdoin jonkun dg:n ja siten lääkkeet halvemmalla. Sanoit kyllä ettei se onnistu minun kohdallani mutta ihmettelen miksi se toisilla käy..Haluan hoitaa itseäni mutta minua ärsyttää tämä sekavuus etten tiedä sairauttani sekä lääkkeiden kalleus.Yli 200 € 3kk satsi muut lääkkeet siihen päälle.
Psykoottisia oireita täytyy olla aika paljon että Kela myöntää ilmaislääkeoikeuden. Ja rima on siellä päässä noussut vuosien myötä.
Vuosikattohan Kelalla on edelleen eli lääkkeistä ei tarvitse maksaa kalenterivuonna kuin 604,72 euroa ja loput läääkkeet saa ilmaiseksi. - tiedosta aina vaan kiitolli...
Psykiatri kirjoitti:
Psykoottisia oireita täytyy olla aika paljon että Kela myöntää ilmaislääkeoikeuden. Ja rima on siellä päässä noussut vuosien myötä.
Vuosikattohan Kelalla on edelleen eli lääkkeistä ei tarvitse maksaa kalenterivuonna kuin 604,72 euroa ja loput läääkkeet saa ilmaiseksi.Sain tänään uutta diagnoosia tietooni: dissosiaatiohäiriö ja jotain persoonallisuushäiriötä, minulla ei ole vielä numeroa tiedossa. tämä ah niin ihana masennus. Osaatko selittää? En löydä asiasta mitään tietoa.Lääkäri tuntui fiksulta. En vain aivan ymmärrä hommelia.Lääkitystä lisättiin Efexor debot 300 ja risperdal 1/2 iltaisin opamox 15 tarvittaessa sekä stilnoc. Sain vastaanotolla sellaisen tunnetilan että kaikki on lähellä ja suurta. Mutta en kuitenkaan ilmeisesti ole psykoottinen. Masentaa ja väsyttää. Terapian pitää kulemma olla oikeanlaista ja tulee kestämään vuosia. Osaatko jelppiä että mikähän tämä pirstaleinen persoonallisuus tai mikä se nyt olikaan,on???Lääkärikirjasta luin ja vaikutti pahalta..Kiitos jos jaksat vastata!
- Psykiatri
tiedosta aina vaan kiitolli... kirjoitti:
Sain tänään uutta diagnoosia tietooni: dissosiaatiohäiriö ja jotain persoonallisuushäiriötä, minulla ei ole vielä numeroa tiedossa. tämä ah niin ihana masennus. Osaatko selittää? En löydä asiasta mitään tietoa.Lääkäri tuntui fiksulta. En vain aivan ymmärrä hommelia.Lääkitystä lisättiin Efexor debot 300 ja risperdal 1/2 iltaisin opamox 15 tarvittaessa sekä stilnoc. Sain vastaanotolla sellaisen tunnetilan että kaikki on lähellä ja suurta. Mutta en kuitenkaan ilmeisesti ole psykoottinen. Masentaa ja väsyttää. Terapian pitää kulemma olla oikeanlaista ja tulee kestämään vuosia. Osaatko jelppiä että mikähän tämä pirstaleinen persoonallisuus tai mikä se nyt olikaan,on???Lääkärikirjasta luin ja vaikutti pahalta..Kiitos jos jaksat vastata!
Pyydät liikoja, sorry.
- V##########T
Psykiatri kirjoitti:
Vuosikattohan Kelalla on edelleen eli lääkkeistä ei tarvitse maksaa kalenterivuonna kuin 604,72 euroa ja loput läääkkeet saa ilmaiseksi.Minkä takia kaikille masentuneille, psykoottisille ja muille häiriötekijän ''omaaville'' annetaan niin paljon lääkkeitä. Tunnen monta tapausta joilla on psykoosi. He syövät puolet enemmän lääkkeitä mitä pitäisi. Lääkkeistähän ihmiset menevät huonompaan kuntoon. Tunsin erään läheisen sukulaisen jolla oli erittäin vaikea psykoosi. Hän yritti itsemurhaa jonkin aikaa sitten lääkkeillä. Sitten hän oli vähän aikaa hoidossa. Sen jälkeen hänet laitettiin himaan. Hän kävi psykiatrilla ja sanoi että ei jaksa enään tätä elämää. Psykiatri määräsi hänelle vähän lisää nappuloita. Hänellä oli kotona n. 300 erittäin vahvaa nappulaa. Hän veti nappuloita sitten niin paljon että pääsi hengestään. Mikä on nykyään ihmiskunnan moraali ja vastuu? Yritetään päästä mahdollisimman vähällä vaivalla että syötetään vähän enemmän nappuloita, eikä yritetä mahdollisimman vähällä määrällä ja koiteta jotain muuta hoitoa.
- minaret
mihin keskivaikea masennus asettuu asteikolla?
- alpakka4
minaret kirjoitti:
mihin keskivaikea masennus asettuu asteikolla?
sinulla on keskivaikeaan masennukseen? Minulla Citalobram hexal 20 mg, nostettu 30 mg ja 40 mg. Ensin hoidettiin lievää masennusta, psykologin kanssa keskustelu helpottaa, testin tuloksen jälkeen nostettu lääke. Itsellä hieman ristiriitainen olotila.
Selvyyttä asioihin kirjoitti:
Kuulostais ennemminkin olevan dissosiaatio makropsia
- 4+4
V##########T kirjoitti:
Minkä takia kaikille masentuneille, psykoottisille ja muille häiriötekijän ''omaaville'' annetaan niin paljon lääkkeitä. Tunnen monta tapausta joilla on psykoosi. He syövät puolet enemmän lääkkeitä mitä pitäisi. Lääkkeistähän ihmiset menevät huonompaan kuntoon. Tunsin erään läheisen sukulaisen jolla oli erittäin vaikea psykoosi. Hän yritti itsemurhaa jonkin aikaa sitten lääkkeillä. Sitten hän oli vähän aikaa hoidossa. Sen jälkeen hänet laitettiin himaan. Hän kävi psykiatrilla ja sanoi että ei jaksa enään tätä elämää. Psykiatri määräsi hänelle vähän lisää nappuloita. Hänellä oli kotona n. 300 erittäin vahvaa nappulaa. Hän veti nappuloita sitten niin paljon että pääsi hengestään. Mikä on nykyään ihmiskunnan moraali ja vastuu? Yritetään päästä mahdollisimman vähällä vaivalla että syötetään vähän enemmän nappuloita, eikä yritetä mahdollisimman vähällä määrällä ja koiteta jotain muuta hoitoa.
"Mikä on nykyään ihmiskunnan moraali ja vastuu? Yritetään päästä mahdollisimman vähällä vaivalla että syötetään vähän enemmän nappuloita, eikä yritetä mahdollisimman vähällä määrällä ja koiteta jotain muuta hoitoa."
Kysyit, missä on ihmiskunnan moraali ja vastuu? Yleensä lääkkeet on halvempia kuin muut vaihtoehtoiset hoitomuodot. Suomella ei ole rajatonta määrää rahaa, joten muihin hoitoihin kuluvat rahat olisi pois jostain muusta: lastensuojelusta, ennaltaehkäisevästä mielenterveystyöstä tai vaikka vanhainkodeissa makaavien vanhusten vaipoista. Jos siis lääkkeillä päästään yhtä hyvään tulokseen kuin kalliimmilla hoitomuodoilla, eikö juuri muiden vaihtoehtojen suosiminen olisi moraalitonta ja vastuutonta?
Olisi tietysti ihanteellista, jos raha ei ratkaisisi, mutta resurssit on rajalliset ja kaikki on aina jostain muusta pois. - Jepsjepulis
Hassuintahan on se, että SSRI-lääkkeiden toimivuudesta ei edes ole pitäviä todisteita.
Itse asiassa lääketehtaiden itsensä tekemissä tutkimuksissa on todettu juuri päinvastaista.
On olemassa enemmän todisteita siitä, että SSRI-lääkkeet eivät toimi kuin siitä että ne toimisivat.
Olettamusta siitä, että masennus JOHTUU serotoniinin vähäisyydestä ei ole olemassa todisteita.
Masennus saattaa AIHEUTTAA serotoniinin vähäisyyttä on lähempänä totuutta, mutta tässäkin tapauksessa pitää muistaa, että serotoniini on vain yksi mekanismi aivojen toiminnassa.
Fakta kuitenkin on, että biokemikaalisesti kukaan ei osaa selittää masennusta JA koska näin on, niin sitä ei voida myöskään lääkitä oikein.
Lisäksi on niin paljon muuttujia. Ihmiset ovat erilaisia.
Yleisesti ihmisille syntyy mielenterveydellisiä ongelmia liiallisen stressin, traumaattisen tapahtuman välittömänä tai myöhemmin ilmenevänä oireena, geeniperimän, elimellisen sairauden ja/tai elämäntapojen takia (alkoholi, päihteet, sosiaalinen eristäytyminen syystä X, huono ravinto jne...), tai näiden tekijöiden summana.
Näitä asioita pitäisi lähteä purkamaan ammattilaisten kanssa.
On surullista, että SSRI-lääkkeitä määrätään. Pikemminkin pitäisi pyrkiä saamaan potilas rauhoittumaan tekemällä laajat testit, joissa suljetaan pois KAIKKI fysiologiset tekijät ja esim. bentsodiatsepiini-lääkityksellä ja intensiivisellä terapialla.
Vaikka bentaodiatsepiinit eivät ole ongelmattomia, niin niiden vaikutustapa tiedetään.
Lääkeryhmän vaikuttavat aineet kiinnittyvät GABA reseptorin osaan hilliten potilaan saamaa liiallista aistiärsytystä.
Toki on potilaan oireista kiinni, että tarvitaanko ks. lääkitystä. - Jarggeli
Voiko psykoottinen masennus ilmetä myös jatkuvana ylivilkkautena ja levottomuutena? (Itsellä siis myös voimakas väsymys ja epäluuloisuus, enkä väsymyksen takia viihdy yhtään paikallani)
- Anonyymi
4+4 kirjoitti:
"Mikä on nykyään ihmiskunnan moraali ja vastuu? Yritetään päästä mahdollisimman vähällä vaivalla että syötetään vähän enemmän nappuloita, eikä yritetä mahdollisimman vähällä määrällä ja koiteta jotain muuta hoitoa."
Kysyit, missä on ihmiskunnan moraali ja vastuu? Yleensä lääkkeet on halvempia kuin muut vaihtoehtoiset hoitomuodot. Suomella ei ole rajatonta määrää rahaa, joten muihin hoitoihin kuluvat rahat olisi pois jostain muusta: lastensuojelusta, ennaltaehkäisevästä mielenterveystyöstä tai vaikka vanhainkodeissa makaavien vanhusten vaipoista. Jos siis lääkkeillä päästään yhtä hyvään tulokseen kuin kalliimmilla hoitomuodoilla, eikö juuri muiden vaihtoehtojen suosiminen olisi moraalitonta ja vastuutonta?
Olisi tietysti ihanteellista, jos raha ei ratkaisisi, mutta resurssit on rajalliset ja kaikki on aina jostain muusta pois.Lääkkeillä ei itseasiassa taida useinkaan päästä niin hyvään ja hoitavaan lopputulokseen kuin luullaan, mielialalääkkeet etenkin vahvemmat sellaiset päinvastoin jopa lisäävät pahimmassa tapauksessa itsemurhan vaaraa ja siitä jopa varoitetaan erikseen.
Ihminen tarvitsee toista ihmistä rinnalleen ja tunteen siitä että edes joku välittää, vaikka psykiatri edes jos ei muita läheisiä ihmisiä ole joille voi avautua.
- eva
Mulle kans lääkäri sen yhtäkkiä sanoi edellisellä lääkekontrollikerralla. Sinänsä outoa etten oo kyseisen lääkärin luona käynyt kuin n 3krt/vuosi ja silloinkin istuin tyypin luona vaan pari minuuttia. Heitti sen kuin ohimennen ja säikähdin aika kovasti. Oireita en oikein edes tajua, en kuule enkä näe harhoja. Vaikea olo on, ei mitään jaksa tehdä mutta eikö se vakavassa masennuksessa ole ihan normaalia? Ainut asia minkä itse tunnistan on se että hajuaisti on parantunut mutten mä sitäkään oikein tajunnut oireeksi mistään, ajattelin vaan että kun on ollut flunssa ja muutenkin että se on hieno temppu näyttää kavereille kun pystyy haistamaan silmät kiinni että minkä limsapullon toinen aukasee. En mä mitään sellasia haista mitä ei oo olemassa enkä ees mitään hirveän pahoja hajuja (lääkäri sano että "ei se sitten oo enää kivaa kun kaikki ihmiset haisee niin pahalta ettet voi niiden kans olla" mutta en mä kyllä koskaan oo niin ajatellu) mitkä mua häiritsis. Rupes sitten kyseleen että onko musta sisäelimet ällöttäviä. Kun monesti psykoottisesti masentuneet alkaa luulla että niiden sisäelimet mätänee mutta (näin lääkäri sanoi) "sisäelimethän on kauniita, sellasia punasia ja pulleita". Mä sitten istuin siinä että jaa-a, ihan sama mitä sisäelimet on, en mä niitä tahdo nähdä, en omia enkä kenenkään muunkaan. Pysyköön siellä sisällä. Tekeekö se musta hullun kun en sisäelimiä mitenkään kauniina pidä?
Oon ihan totaalisen ulalla tuon käynnin jälkeen, ei se mitään kokeita edes tehny tai sanonu mitään jatkohoidosta. En tiiä mitä pitäs tehdä, lukita itsensä jonnekki pakkopaitaan? Alanko mä riehumaan hysteerisesti vai jotain?- itsenäinen persoonal
Voisko joku kertoa.mitä pitää sisällään diagnoosi "riippuvainen persoonallisuus"?
- ajkösbvö
itsenäinen persoonal kirjoitti:
Voisko joku kertoa.mitä pitää sisällään diagnoosi "riippuvainen persoonallisuus"?
On oma diagnoosini - eli vaiva johon ei ole lääkettä tai hoitoa, mutta vienee eläkkeelle.
- 007jasper
Ittellä tää psykoottinen masennus on ainakin pitänyt sisällään pahimmassa vaiheessa sen, et pelkäsin olla bussissa kun ajatteilin et kaikki käy mun kimppuun. Ja seuraamis ajatuksias kanssa sekä tarkkailu fiiliksiä et mua kuunnellaan ja niin edelleen.
- isopieni_rakkaus
Moi. Toivottavasti saan jäsenneltyä ajatukseni tähän mahdollisimman korrektisti.
Kaikki teistä on varmasti koittaneet miettiä päänsä puhki ymmärtääkseen, miksi ollaan missä ollaan. Itselläni myös muutama "diagnoosi" plakkarissa ja ensimmäisen niistä sainkin jo 12 vuotiaana. Tänäpäivänä tosin toivon että herätys olis tullut jo aiemmin. Mä pystyn nyt myöntämään itselleni että oon ihan oikeasti *tun huono ihminen. Vaikka ei ole edes pakko olla. Suurimman osan elämästäni oon itkeskellyt sitä kun asiat menee miten menee; - Isi on alkoholisti ja hakkaa enkä pysty olemaan ihmisten seurassa koska mulla on jatkuvasti sellanen olo että mun ja muiden ihmisten välissä on joku mystinen voimakenttä joka pitää mut ulkopuolella. - Tätä "voimakenttää" voi kutsua Karmaksi tai luonnonvalinnaksi, ihan miten ite tykkää. Nyt kysynkin teiltä --- Ansaitsetko sinä paikkasi? ... Entä ne muut? Ihmisiä riistetään ja tapetaan jotta meillä olis asiat täällä just näin söpösti. Kaikki pienissä purkeissa ja paketeissa värin ja koon mukaan järjesteltyinä. Ihan tosissaanko nyt?! Minun elämä yli miljardien muiden ? Jos joku kaikesta paskasta huolimatta pystyy pitämään päänsä kylmänä ja elämään elämäänsä täällä niinkun mitään pahaa ei olis koskaan tapahtunu, SELLASET NE PITÄIS LÄÄKITYKSELLE LAITTAA!! Ja sen jälkeen niille vois uskotella että ne on väärän värisiä ja muotosia, ja jos ne ei tee duunia ja elä kädestä suuhun koko elämäänsä, niin ne joutuis vaikka ikuisiksi ajoiksi disneylandiin jossa hattaraa saa vaan jos annat jonkun laittaa sua hanukkaan. Kaikille lääkäreille ja vastaaville terkkuja; Mä en ole masentunut, jos toivon joka ilta etten heräis enää aamulla tänne. En ole ADHD, jos mua ei kiinnosta kuunnella teidän turhanpäiväsiä juttuja. Mä en ole psykoosissa, jos ajattelen että valitettavasti valtaosa ihmisistä on läpimätiä ja niitä pitääkin pelätä. - pillerinpyörittäjä88
täältä löytyy yksi psykoottisesti masentunut lisää o/ lääkityksenä menee 225 mg efexoria ja peratsinia 4 mg. sitä ennen pertripyliä joka vaihdettiin sitte peratsiiniin. myös illassa menee melatoniini unen saantiin ja viel sit tarvittaessa zolpidem jos ei meinaa se uni tulla. paljon on pieniä pillereitä.. itellä oireilut oli kauhea väsymys ja kuitenkin meno päällä. sekä erillaiset pelkotilat ja harhat. ihan ku joku olisi kuiskutellu korvaan nimeä tai et sängyn alla on joku eikä sinne uskalla kurkistaa. sekä että joku ottaa kädestä kiinni vaikka paikalla ei ole ketään muita. aikaisemmin söin mirtazapinejä unettomuuteen mutta ne lihotti semmoiset 13 kiloa ni se sitte sairaalassa vaihdettiin efexoriin ja hyvä lääkehän se on ainakin toimii =) puolen vuoden syönnin jälkeen on huomattavasti pirteämpi kun vertaa vuosi sitten olleeseen mielentilaan ilman lääkkeitä.
- Poppy Shakespeare
Olen 32-vuotias nainen ja sairastan vaikea-asteista psykoottista masennusta, psykoottiseksi masennukseni muuttui viime vuoden alussa. Psykoottiset oireet ilmenevät esimerkiksi vahvoina mielikuvina itsetuhoisuudesta (esim. autoa ajaessa irrotaisin turvavyön ja kiihdytän päin vastaantulevaa liikennettä tai ottaisin veitsen ja viiltäisin ranteet tai kaulan auki), outouden tunteina (olen ulkopuolinen muista ihmisistä, katselen tätä maailmanmenoa jostain avaruudesta), vaikeutena käsittää ajan kulumista, tuntemuksina siitä, ettei kukaan pysty auttamaan minua jne.. Eli todellisuudentaju häviää ja uppoan siihen omaan sairauden tuottamaan todellisuuteen.
Lisäksi minulla on vahvat somaattiset oireet, jotka aiheutuvat masennuksesta. Haittaavin niistä on rintakipu, joka on tutkittu moneen kertaan, mutta mitään sydänperäistä ei ole löytynyt.
Vaikeimmista kausista on selvitty osastohoidolla ja lääkityksellä, tällä hetkellä minulla menee Aurorix 600mg, Ketipinor 100mg ja Opamox 15mg tarvittaessa.
Masennuksen taustasyitä ovat mm. vakava koulukiusaaminen läpi ala- ja yläasteen sekä muut elämänkokemukset, jotka ovat aiheuttaneet tunne-elämän trauman. Lisäksi minulla on piirteitä epävakaasta persoonallisuushäiriöstä.
Olen tällä hetkellä kuntoutustuella, jo viidettä vuotta. Kuntoutuminen on sahannut edestakaisin, tällä hetkellä olen jälleen kerran aallonpohjassa. Kuntoutustuki on suuri stressaava asia, toivoisin pääseväni pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle. Tällä hetkellä tuntuu kuin olisin elämässäni jossain välitilassa, limbossa, kun toimeentulo on katkolla joka vuosi. Haluaisin kuulla/lukea samankaltaisessa tilanteessa olevien kokemuksia? - pikkumyy87
moi! olen 25 v nuori tyttö ja sairastan vaikeaa psykoosia ja muita vaikeita mielentila häiriöitä. Mie käytän doxalia masennukseen ja zeldoxia äänien poistamiseen. Miulle jos puhutaan miun lapsuudestani missä tapahtui kamalia asioita kuten äitini lähti 2 vuotis syntymäpäivänäni ja isäni kaveri seksuaalisesti hyväksi käytti minua 2 vuotiaasta aina 15 vuotiaaseen asti niin rupean itkemään kun 2 vuotias lapsi ja anomaan armoa että lopettakaa en halua kuulla siitä, mutta pakko se asia on käsitellä läpi joskus.
- wd
Heippa,
itse olen 47 v mies ja minulla on psykoottinen persoonallisuudenhäiriö ja vakava masennus. Lääkityksenä 75 mg venlafaxin ja 10 mg Levozin sekä 23,75 mg Metoprolol ja 15 mg Opamox.
Itse en tiedä mistä tuo psykoottinen määritelmä tuli, mutta yhtään psykoosia minulla ei vielä ole ollut. - Tällainen kokemus
Tuo psykoottinen masennus on saanut minut oikein tutkimaan mielessäni asiaa. Ja kiinnittämään huomion lääkkeisiin. Kokemus on nimittäin se, että jos lääkäri alkaa määräämään skitsofreniaan ja maniaan ja biboon tarkoitettuja lääkkeitä ihmiseelle, jolla ei oikeasti ole tällaista sairautta, niin sitten tulee psykoosit. Nuo lääkkeet joita tässä ketjussa on mainittu ovat juuri sellaisi. Efexor taitaa olla pahimmasta päästä.
Kun läheinen sukulainen alkoi syödä Efexoria ja opamoxia hänelle alkoi tulla kauheitta pelko ja harhaluuloisuustiloja, kaikki hidastui ja asioiden käsittäminen vääristyi ja oli kuin unissakävelijä päivisin. Alkoi puhumaan kuolemasta kun ei jaksanut enää elää.
Psykoosit eivät tule ihmisestä itsestään vaan juuri nuo lääkkeet aiheuttavat sen kaltaisia sivuvaikutuksia, jotka lääkärit määrittelevät psykoottiseksi masennuksesksi koska he eivät osaa tunnistaa lääkkeiden vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen.
Jos ilmaantuu jokin uusi sairauden oire silloin kun on lääkitys, sen aiheuttaa juuri se lääke. Mitä useammin lääkkeitä vaihdellaan ja annoksia nostetaan sen varminnin tulee psykoottisia oireita, siis lääkärien aiheuttamisa, koska he eivät anna muuta hoitoa kuin lääkkeitä joita ei pitäisi antaa. Neuroleptiläääkkeet muuttavat myös vuosien kuluessa persoonallisuutta, joten ei ole mikään uutinen että saa persoonallisuushäiriö diagnoosin, sekin itse lääkärin aiheuttama.
Kun sitten lääkkeet vaihdettiin- afesag
"Tuo psykoottinen masennus on saanut minut oikein tutkimaan mielessäni asiaa. Ja kiinnittämään huomion lääkkeisiin. Kokemus on nimittäin se, että jos lääkäri alkaa määräämään skitsofreniaan ja maniaan ja biboon tarkoitettuja lääkkeitä ihmiseelle, jolla ei oikeasti ole tällaista sairautta, niin sitten tulee psykoosit. Nuo lääkkeet joita tässä ketjussa on mainittu ovat juuri sellaisi. Efexor taitaa olla pahimmasta päästä"
Efexor eli venlafaxin on SNRI- masennuslääke, ei psykoosilääke, Opamox on benzo, ei psykoosilääke.
- 100µg
Nuorten todellisuus hämärtyy D-vitamiinin puutteen takia!
Psykoosi, eli todellisuuden hämärtyminen, on hankala havaita rakkaassa ihmisessä. Erityisen vaikea sitä on hoitaa, jos kyseessä on teini-ikäinen lapsi.
Lääkäri Barbara Gracious ja hänen kollegansa havaitsivat äskettäisessä tutkimuksessa, että D-vitamiinin puutoksesta kärsivien teinien psykoosiriski oli korkeampi kuin muiden. Tutkimukseen osallistuneista 104 teinistä 72 prosentilla oli D-vitamiinia vähemmän kuin 30 ng/ml (75 nmol/l) ja 34 prosentilla sitä oli vähemmän kuin 20 ng/ml (50 nmol/l).
D-vitamiinin määrän merkitys ei ollut vähäinen. Jos teinillä oli alhainen määrä D-vitamiinia kehossaan, hänen psykoosiriskinsä oli lähes nelinkertainen muihin verrattuna.
Toisessa, Ruotsin Karolinska-instituutissa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin myös, että mielenterveyspotilaista teini-ikäisillä oli kaikista alhaisimmat D-vitamiinitasot. Murrosikäisillä tytöillä D-vitamiinia oli noin 20 ng/ml (45 nmol/l), kun murrosikäisillä pojilla sitä oli vain 10ng/ml (25 nmol/l).
http://blog.vitamindcouncil.org/2012/05/24/study-vitamin-d-linked-to-psychosis-in-teens/
Tutkimusten mukaan seerumin paras D-vitamiinipitoisuus olisi se, minkä auringon valo saa maksimaalisesti aikaan iholla, mikä vastaa seerumin kalsidiolipitoisuutta yli 100 nmol/l. Tähän pitoisuuteen päästään n. 100µg päiväannoksella aikuisella, eli nykysuosituksia tulisi nostaa kymmenkertaisiksi.
USA:n Endokrinologiyhdistyksen S-D-25:lle antama viitearvo on 75–150 nmol/. Espanjassa laboratoriot antavat viitearvoiksi 75–250 nmol/l. Suomessa väestön keskiarvot ovat noin 43 nmol/l luokkaa, mikä on selvästi liian vähän, ja lisää sairastumisen ja kuoleman riskiä.
D-vitamiini on välttämätön kasvulle, terveelle luustolle, aivojen normaalille kehitykselle, hermosysteemille ja normaalille sukupuoliselle kehitykselle. - j k
e tiedä
- kaisa-kristiina
onko kukaan ennen luullut, että amerikka on hänen nimellään ja mistä se voi johtua? skitsoaffektiivisestä on kumminkin kysymys. entä mistä johtuu se, että skitsoa.luulee, että joku taas ei luonnonlakien mukaan voikkaan olla edes amerikassa. ja tälläistä.
- ...
Jep jep. Olen melko varma että minulle aiheutti psykoosin juuri nuo psykoosilääkkeet. Menin sairaalaan unettomuuden takia ja minulle määrättiin psykoosilääke estämään psykoosia, koska joskus olen psykoosissa ollut. Sen jälkeen menin pahaan psykoosiin. En ymmärrä mikseivät antaneet tarpeeksi vahvaa rauhoittavaa ja unilääkettä heti alkuun. Nyt elän tunteettomana tuon antipsykootin ansiosta, jonka aion kyllä lopettaa mahdollisimman pian..
- Anonyymi
Se on sellainen, minkä voi saada kun laskee paroksetiinin annoksen 10 mg:sta suoraan nollaan kaikkitietävän työterveyden yleislääkärin ohjeen mukaisesti. Oireena varmaan se, että tuntee itsensä masentuneeksi ja alakuloiseksi (siis jos ylipäätään tuntee yhtään mitään enää koskaan).
- Anonyymi
Poikamme menehtyi 2,5 päivän jälkeen ollessaan psykiatrisessa sairaalassa tarkkailujaksolla yksin lukitussa huoneessaan. Lähetteessä oli diagnoosi: psykoottinen depressio. Päivittäin häneltä oli kysytty, onko tänään itsetuhoisia ajatuksia. Poika oli joka kerta kieltänyt itsetuhoiset ajatukset. Itsemääräämisoikeuden perusteella hän sai pitää omat vaatteensa. Myös housuissaan olleen vyön. Vuosi sitten oli hautajaiset. Me omaiset olemme edelleen järkyttyneitä. Veimme pojan turvaan, jossa hänelle luvattiin turvallinen hoito. Valitettu on Valviraan ja Potilasasiakeskukseen. Kuolemaa edeltävällä viikolla kaksi kertaa im yrittänyt laitetaan valvomatta yksin huoneeseen ja hänen im mahdollistetaan. Vain pojan sanomisia pidettiin luotettavana tietona.
- Anonyymi
Olen pahoillani mitä olette joutuneet kokemaan.
Olen itse ollut potilaana vuosien varrella, ja jonkin verran tiedän myös eristämisestä ja lukkojen taakse laittamisesta.
Tässä tapauksessa vyö olisi ehdottomasti pitänyt ottaa pois laitettaessa potilasta lukkojen taakse.
Jos potilaalla on todettu psykoottinen depressio, miten voidaan edes ajatella, että potilas on ollut tosissaan kieltäessään itsetuhoiset ajatukset.
Tässä kohtaa paistaa läpi, että hoitopaikka on käyttänyt puolustuksekseen tuota itsemääräämisoikeuteen vetoamista. Haluavat " pestä kätensä " tapauksesta.
Olisi kiva saada tietää, mitä Valvira on vastannut/vastaa kyseiseen tapaukseen.
- Anonyymi
Keksittyjä sairauksia ilman mitään tieteellistä totuuspohjaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1323807- 851895
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151741Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541402Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1231284VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu961258Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi371229- 701146
- 691023
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k102985