Kuinka olla onnellinen?

KariTsani

Tulin tänään duunista kotiin joskus iltaviideltä. Olin niin hemmetin väsynyt, että olisin painunu suorinta tietä pehkuihin jos muori ei ois ehtinyt lämmittää saunaa. Tultuani sitten ulos tuosta aivot turruttavasta lämpökammiosta pysähdyin hetkeksi peilin eteen. Kattelin ihan pöllyisenä vähän aikaa naamavärkkiäni ja siinä samalla rupesin kelaamaan joitain ihan typeriä asioita, kunnes oikeasti keskitin katseeni kasvoihini ja huomasin miten hirveältä näytin.

Ennen lukioikää mä olin suht. suosittu tyttöjen keskuudessa. En usko että se johtui niinkään ulkonäöstäni, vaan enemmänkin tyttöjen välisestä kilpailusta, jonka kohteeksi jonkin onnenpotkun kautta päädyin. Mulla oli sutinaa monien tyttöjen kanssa, mutta kuten me kaikki tiedämme, ei se yläasteikäisten poikien "sutina" ole vielä todellisuudessa kovin paljoa. Joka tapauksessa, itsetuntoni kärsi kovan kolauksen saadessani melkoisen aknen 9. luokan ja lukion välisenä kesänä. Itsetunto oli nollissa, kaikki aiempi suosio tyttöjen keskuudessa kadoksissa. Lisäksi keväällä elämän todellinen ensimmäinen parisuhde sekä ensirakkaus oli tuhoutunut kuin kananmuna kalliolle heitettäessä.
Noh, ehkei kannata jauhaa tästä sen enempää.. Sillä vaikka kuinka helvettiä lukio sitten olikin, alkoi akne hoidon ansiosta parantua ja viimeinen vuosi menikin sitten jo varsin mukavasti.

Se mitä mä tänään kuitenkin peilin edessä näin, oli aivan kuin muisto menneisyydestä. Akne on selkeästi tulossa takaisin, ehkä pahempana kuin koskaan. Lisäksi pelkään helvetin kaukaisen hiusrajani vuoksi - siinä suhteessa minua voisi luulla jo lähes kolmikymppiseksi. Tämä on synnynnäistä, mutta kaljuuntumisen todella alkaessa on kylmää kyytiä luvassa.
Lisäksi ulkonäköni ei ole muutoinkaan aivan "tavallinen", sillä minulla on iso leuka joka herättää huomiota. Useimmiten vain jätkissä, joka leveilevät kustannuksellani. En sanoisi tästä kaikesta huolimatta kuitenkaan olevani ruma.

Mä muutan pian opintojen perässä kauas pois, ja haluaisin jo helvetti unohtaa menneisyyden, mutta pelkään todella paljon kaiken tapahtuvan uudestaan: näennäisten tosiystävien hylkäys, sekä mahdottomuuden puhua tyttöjen kanssa silmätysten. Olen tehnyt kovasti, todella kovasti töitä saadakseni itseluottamukseni takaisin. Olen myös onnekas kun olen saanut pitää lähellä pari ystävää, jotka eivät ole niinkään kiinnostuneita ulkonäöstäni. Pidän itsestäni tällä hetkellä, lisäksi seurustelen kauniin tytön kanssa. En vain koe olevani samalla aaltopituudella tyttöystäväni kanssa, en voi avautua hänelle.

On totta, ettei pari (tuhatta) näppyä ja kalju pää saisi haitata elämääni, mutta niiden unohtaminen vain tuntuu ajatuksena niin mahdottomalta. Pystyn kyllä porskuttamaan eteenpäin yksinkin, mutta haluaisin nauttia elämästäni nyt. Nuorena. Pelkään elämäni menevän hukkaan, jos kyhjötän neljän seinän sisällä iljettävän ulkoisen habitukseni vuoksi. En halua antaa itseni vajota samaan tilanteeseen, pisteeseen nolla, missä olin lukion alussa. Senpä takia mä haluaisinkin kuulla nyt teidän mielipiteitä, etenkin teiltä joilla on edes yhtään samankaltaisia kokemuksia.

Tästä tulikin melkoinen ihmisraakileen vuodatus. Kiitos sulle joka jaksoit lukea loppuun. Mä vaan haluaisin olla onnellinen, enkä tiedä miten. Uskoisinko itsekään, että onni tulisi näin helposti ulkonäköni parantuessa... Haluanko vain liikaa...

11

2394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Analyst

      että on asioita, joihin sinä voit vaikuttaa ja sitten on niitä, joihin et voi vaikuttaa. Niitten kanssa pitää vain jotenkin tulla toimeen. Ikävä totuus. Iho voi olla joskus toisenlainen, usko pois, mutta onni ei ole siitä kiinni.

      Ymmärrän ongelmasi, sillä kärsin itsekin lapsena erittäin paljon ulkonäköön liittyvän poikkeavuuden takia. Jälkeenpäin tiedän, että minua olisi auttanut se, että joku olisi kertonut mínulle, että joskus pääsen siitä. Ajatus: unelma "onnestani" olisi jo ollut sitä. Mutta silloin olin tosiaan lapsi.

      Vältä turhaa peiliin katsomista. On varmasti paljon helpommin sanottu kuin tehty, mutta sinun pitäisi unohtaa ulkonäkösi ja jättää se muitten "ongelmaksi". Itsesäälissä piehtaroivat ihmiset eivät ole kovinkaan ihastuttavia...

      Sinulle tekee varmasti hyvää, että sinulla on "sentään" kaunis tyttöystävä. Voit todistaa maailmalle, että onpahan minulla kaunis tyttö, vaikken itse yhtä täydellinen ulkoiselta olemukseltani olisikaan. Puntit tasan niitten kanssa, jotka ovat kaksi tavista yhdessä.

      Nautit tyttösi seurasta, mutta avaudu jossain muualla esim. ammattiauttajalla. Mutta toisaalta ehkö hän ei ole sinulle oikea, jos et voi hänen kanssaan murheistasi puhua. Ehkäpä sille on aikansa, joka ei ole sitten vielä. Toivottavasti joskus löydät tyttöystävän, jolle voit puhua kaikista asioistasi. Yksihän riittää. Kompensaatiota voit hakea muistakin asioista. Kauniin tyttöystävän kanssa samaan kategoriaan menee kaikki muukin ulkoinen tavara, joilla voit todistaa omaa hyvyyttäsi. Siitä pitäisi päästä pois.

      Onko sinulla jotain omaa, kiehtovaa harrastusta tai muuta henkistä pääomaa, jolla voi myös vahvistaa itseäsi ja sitä kautta saada itseluottamusta, itsearvostusta yms. missä ulkoiset asiat jäävät kumminkin kakkosiksi? Sitä kautta voi löytyä pysyvämpää onnea ja onnea tuovia asioita.

      Kalju on joillekin paras päähine ja pienileukaiset miehet ottaisivat luultavasti mieluummin ison kuin pienen leuan...

    • Varmasti vanhenet sinäki

      " Kukaan huomannut samaa? Kirjoittanut: Provo Paavo / Tänään / klo 11:47
      Naisen markkina-arvo romahtaa radikaalisti 30v ja tuon ikäisen naisen alkaa olla jo todella vaikeaa löytää hyvää miestä mihinkään vakavampaan. Miehet valitsevat vaimoikseen ja lastensa äidiksi nuoren naisen. Halutuimpia ovat 18-25 vuotiaat timmit ja hedelmälliset naiset. 25v naisella alkaa olla jo kiire, jos haluaa "perinteisen" elämän ja onnen itselleen.

      Monesti nuoruudessaan nirsot naiset jäävät lopulta kokonaan ilman hyvää miestä ja onnellista parisuhdetta. Elleivät sitten ota itselleen renttua tai maahanmuuttajaa, jolloin todennäköisyys onnen saamiseen on luultavasti pienempi. On naisen oma vika, jos hänestä tulee teininä koppava ja ylimielinen prinsessa, kun hän alkaa saamaan huomiota miehiltä. Harva nainen tuntuu ymmärtävän nuorena, että he eivät ole välttämättä muita naisia yhtään haluttavampia, vaan kaikki perustuu nuoreen ikään, joka on katoavaista.

      Miesten elämä menee päinvastoin. Nuoruudessa vientiä ei ole välttämättä erityisen paljon, mutta ajan myötä tilanne muuttu. Mies kirii naisen kiinni ja 30v iässä on jo parisuhdemarkkinoilla samassa asemassa kuin 20v nainen. Miehen haluttavuus perustuu iän tuomaan sosio-ekonomiseen asemaan ja hankittuihin lihaksiin.

      Naisen valttikortti on katoavaista ja miehen ei. Onneksi olen syntynyt mieheksi. :) "

      Huomaa siis viimeinen kappale yli 4 riviä pitkä kappale.

    • KariTsani

      Heh, ihan huvittava tuo näkemys, että mies komistuisi vanhetessaan. En epäile etteikö tämä pitäisi monen kohdalla kutinsa, pitäisiköhän munkin kohdalla? ;)

      Mulla on harrastus jota rakastan hyvin paljon. Oikeastaan tän avulla mä kuoletin murheeni lukionkin aikana.

      Kiitos paljon kannustavista kommenteistanne, ehkä sitä vielä jonain päivänä oppii elämään itsensä kanssa.. Mitä taas mun tämän hetkiseen tyttöystävääni tulee, mä tiedän jo nyt sanoa ettei meillä ole kovin kummoista tulevaisuutta. Muistelen kyl joskus rakastaneeni häntä. Mä tiedän miten julmaa on jatkaa parisuhdetta jos en näe meillä tulevaisuutta, mutta toisaalta eikös parisuhteessa tärkeintä ole ettei rakkaus lopu molemmilta yhtäaikaa? Tiedän kyllä syynkin miksi vielä seurustelemme: olen pelkuri. Oikeastaan voisin kertoa meistä vähän enemmänkin

      Mä olen aina kuvitellut että mä pystyn uhmaamaan maailmaa ja pärjäämään yksin, mitä tahansa esteitä elämässä sitten eteen tuleekaan. Mut nyt kun mun pitää muuttaa, sitä tuntee monenlaisia tunteita, mm. pelkoa. Entä jos en pärjääkään? Entä jos palaan takaisin nollapisteeseen, syökö yksinäisyys mut elävältä? Mitä jos kukaan ei minua enää huoli? Vaikka välissä luulisinkin olevani kovin ihastunut hänen piirteisiinsä, pelkään monesti keksiväni vain syitä itselleni pitää hänestä. Mä tiedän ettei uuden elämän aloituksesta tuu mitään jos pelkää, mutta saahan sitä vähän jännittää. Törkeää on vain se mitä mä teen, pidän häntä tukiverkkonani..

      Oon mä kyl yrittänyt pari kertaa lopettaa suhteemme, kuitenkin vain lähinnä vedoten siihen miten muutamme erillemme. Mutta hän haluaa vain takertua, hän haluaa yrittää. Hän on myös peloissaan uudesta elämänvaiheesta, hän on myös muuttamassa. Ehkä tukiverkkona olo on molemminpuolista? Ehkä mä pidän hänestä enemmän kuin uskallan itselleni myöntää.. Hohhoijakkaa.

      Oisko muuten mitään hyviä ehdotuksia miten saada uusia kavereita uudelta paikkakunnalta? Koulu? Harrastukset? Joku paikka missä tavata leidejä? ;)

    • näpyt voi aina hoitaa

      onkohan nyt tämän jutun ja ahdistuksen takana ihan muut asiat kuin ulkonäkö ja näpyt. Aknen saattaa laukaista myös stressi. Jotenkin ulkonäkö voi olla sulle se konkretia, mihin sä yhdistät kaiken muun ahdistuksen. Kun sulla on kaunis tyttöystävä, sä ajattelet asioiden olevan hyvin ja kun sulla on näppyjä naamassa, asiat on niin huonolla tolalla, ettei koskaan. Yksinkertasesti sä et osaa käsitellä jotain muita ahdistavia tunteita, vaan murehdit nyt sitten niitä näppyjäsi ihan kunnolla.

      Tuon saman kun oppii teini-iän ahdistuksissa, se voi jäädä päälle. Joillakin ihan anoreksiaksi tai muuksi psyykkiseksi sairaudeksi asti, jos ahdistuksen tunteita ei opi käsittelemään eri kanavaa. Sulla taitaa olla tuo ulkonäkö. Eli sun elämän vaikeat asiat heijastuu ulkonäön murehtimisena ja toisaalta hankala ulkonäkö herättää sussa jotain ahdistusta.

      Akneen on hoitoja ja lääkkeitä, tiedät senkin. Ongelma ei ole käydä kosmetologilla, mitä en todellakaan suosittele oikeasta aknesta kärsivälle, eikä lääkärillä tai apteekissa käydä ostamassa jotain ihoa rauhoittavaa. Ongelma on sun korvien välissä pikemminkin ja se, mikä siellä on ja ahdistaa, sen tiedät itsekin.

      Voi olla, että käyt jotain samantapaista prosessia läpi, kuin aiemminkin. Ehkä sun on aika oppia itsestäsi jotakin ja tehdä elämässä jotakin itsellesi hyvää tarkoittavia päätöksiä.

    • Riku.

      Usko jumalaan, pyydä jumalalta että saisit olla onnellinen ja tyytyväinen itseesi. Rukoile paljon.
      Äidilläni oli paha ihottuma nuorena mutta on varsin kaunis nainen.

      t.Riku

    • Sanna-

      Mulla on ollu akne nyt 8-9 vuotta, vihdoin lähtemässä pikku hiljaa pois... Tiedän siis miltä tuntuu elää itsetunto nollassa ja murehtia jatkuvasti ulkonäöstä. Joku saattais ajatella ulkonäkö ongelmia pelkiksi pinnallisiksi asioiksi, mutta kyse on paljon enemmästä.

      • Lonely Rider

        Tosiaan, exäni oli juuri sellainen "hippi" ja "jeesustelija", ja sanoi aina ettäkö ulkonäöllä ei muka ole mitään väliä, vaikka itse oli kaunis kuin enkeli. Kaikki hänen kaverinsa oli rumia kuin petolinnun perseet. Ymmärrän ja olen samaa mieltä, kyse on pajlon isommasta asiasta kuin jostain typerästä pinnallisuudesta.


    • Melankolia = nuoruus

      Olen 20 vuotias ja viimeinkin olen saanut aknen kuviin noilla aineilla kun pahin on ohi. No ompahan tuossa jonkinlaisia arpia mutta itse pidän niitä vain miehekkäänä (paljon, mutta empä usko että monikaan nainen pahastuu niistä). Empä olisi uskonut tuota nuorempana että kiittäisin tuota akneakin jostain.
      En minäkään tosiaan suuremmin puhunut netin ja tekstareiden ulkopuolella naisille yläasteella tai lukiossa huonon itsetunnon. Mutta olenpahan saanut selville että suurin osa naisista oikeesti tykkää miehestä jolle koko nuoruus ei ole mennyt huolettomasti mopoillessa ja kusipäätouhuissa.
      No empäs haluisi kaljuuntua mutta kyllähän minä tuohonkin jonkinlaisen miehekkään kampauksen keksisin. Ei se Frasierkään pahalta näytä. Mutta tsemppiä, yleensä asiat on huonommin kun miltä näyttää!

      • Lonely Rider

        Mutta useimmiten, kun on onneton ja huonosti menee, niin asiat on tasan niin pahasti kuin näyttääkin.


    • Kaikkipäinhelvettiä

      Olet juuri niin onnellinen kuin annat itsesi olla. Omalla kohdallani sanoisin, että en kovinkaan onnellinen.

      Tsemppiä.

    • Lonely Rider

      minä ymmärrän hyvin. Itselleni "onni" on kaukainen unelma. menetin tyttöystäväni/ensimmäisen aidon rakkauteni kauhealla tavalla ollessani idioottimainen pelle. Siitä lähtien olen olut niin yksin, kun kaikki kaverinikin hylkäsi minut, kun tämä exäni levitti kauheaa huhua minusta, joka oli valhetta. järkyttävien väärinkäsityksien tapahduttua minua uhattiin poliisilla. Oli pakko lopettaa yhteyden-otto yritykset, ja niiden kautta kaikki pitävät minua sairaana hiipparina. tosin itselläni ei ole mitään ongelmaa ulkonäön kanssa, mutta ymmärrän, koska ystävälläni on myös kamala akne, ja siksi hänellä ei ole tyttöjä ympärillään. On vaan kamalaa kun täytyy vuosien jälkeen yhä vastaan kävellessä kääntää katse muualle ja näyttää hapanta naamaa. Pahinta on, että hän pitää minua, täysin muuttunutta miestä, todellisena paskiaisena. Hän oli viikko eromme jälkeen uudessa suhteessaan, ja nytkin, tätä kirjoittaessa, kaikki "kaverini" ovat juhlimassa perjantaita bileissään ja juomassa, niin mitä teen: Istun koneellani ja juon tätä vanhaa tequilaa. Jätkä, ole onnellinen, sillä yhden asian olen oppinut= Nainen menee aina, AINA kaiken muun edelle!!!Ihan kaiken.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe