Kissanruoka-astia oli vain pari päivää erittäin lämpöisessä pharakennuksessa ja kuhisi toukkia. Miten ihmeessä ne syntyvät. Jos voisi koko ajan seurata suurennuslasilla, niin olis varmaan aika ihmeellistä nähdä toukkien syntyvän, siis mielenkintoista, mutta iljettävää.
Osaisko joku selittää, mitä tuossa prosessissa tapahtuu?
Kyselee Ikuinen ihmettelijä
siis mistä tulee elämänhenki noihin otuksiin?
mistä toukat
8
4864
Vastaukset
- rekisteröitymätön**
Kyseessä on mitä todennäköisimmin kärpäsen toukat, eli kärpäset munivat ruokaan luultavasti melkein heti kun sen ulkoilmaan jättää. kärpäsen munat ovat noin millin pituisia, pienempikin ja yksi kärpänen voi kertarykäyksellä munia parisataakin munaa. Munat kuoriutuvta noin vuorokaudessa huoneenlämmössä, lämpimämmässä nopeamminkin ja tuokat alkavat syödä ja kasvaa. Huoneenlämmössä niistä tulee koteloitumiskokoisia noin viikossa, (taas, mitä lämpimämpi, sen nopeammin) , eli kasvuvauhti on hurja.
- ajatelleeksi
Niinhän se on ihan loogista. Siis ei ne toukat siitä lihasta sikiä. Mutta entäs sitten sellainen tapaus, jos lihanpala jää ruokakaappiin ja mätänee sinne. Tuleehan siihenkin toukkia. Mistä ne saavat alkunsa? Oletetaan, että sinne kaappiin ei pääse esim. kärpänen munimaan. Tää kysymys voi ihmetyttää, mutta mua ihan oikeesti kiinnostaa toi elämän synty. Tiedätkö vielä tähän vastauksen
- rekisteröitymätön**
ajatelleeksi kirjoitti:
Niinhän se on ihan loogista. Siis ei ne toukat siitä lihasta sikiä. Mutta entäs sitten sellainen tapaus, jos lihanpala jää ruokakaappiin ja mätänee sinne. Tuleehan siihenkin toukkia. Mistä ne saavat alkunsa? Oletetaan, että sinne kaappiin ei pääse esim. kärpänen munimaan. Tää kysymys voi ihmetyttää, mutta mua ihan oikeesti kiinnostaa toi elämän synty. Tiedätkö vielä tähän vastauksen
Jos lihanpalassa toukkia löytyy, niin kyllä ne on jokin eläin sinne käynyt munimassa. Kärpäset ovat yllättävän nopeita liikkeisään ja vilahtavat toisinaan myös sinne jääkaappiin. Ja voipa lihapalassa olla munia jo kotiin tuotaessa - kylmäsäilytyksessä munat kuoriutuvat hyvin hitaasti.
Joskus keskiajalla uskottiin, että kärpäset ja muut pikkuiset otukset syntyvät itsekseen liasta. Mutta parempien suurennuslaitteiden ja sterilointimenetelmien keksimisen myötä kävi selväksi, että näin ei ole. Mikäli lihapalaan ei mikään eläin muni, sieltä ei mitään sikiä.
Asiaa voit testata: ota varmasti puhdas lihapala - voit vaikka kiehauttaa sen pinnalta ensin, niin tuotteessa mahdollisesti jo valmiiksi olevat munat kuolevat. Sitten leikkaat puhtaalla veitsellä tuotteen puoliksi - pistät toisen puolen puhtaaseen astiaan ja päälle kaksinkertainen talouspaperi, huolellisesti kuminauhalla (katso ettei lihapala koske talouspaperia - kärpäset voivat laskea munansa talouspaperille ja toukat syövät tiensä siitä läpi jos se on kostea lihasnesteestä). Toisen jätät avoimeen astiaan. Laita molemmat lämpimään paikkaan ja odottele. Tulet huomaamaan, että vain toiseen ilmestyy toukkia.
- minäkin ihmettelen
Minulla oli kuiva-ainekaapissa mannasuurimoita suljetussa, tiiviissä (Tupperware-)astiassa.
Olin siis itse ne sinne pussista laittanut.
Liekö olleet siellä käyttämättöminä liian kauan,
kun eräänä päivänä avatessani astian, se kuhisi toukkia.
Kysymys kuuluu: Mistä ne toukat sinne suljettuun astiaan olivat päässeet??
Miten toukat siis saavat alkunsa?- rekisteröitymätön**
Mannasuurimoissa on ollut jo purkkiin laitettaessa munia.
Jauhoille ja muille viljatuotteille on olemassa lainsäädännön määrittämät rajat siitä, kuinka paljon ne saavat sisältää eläinperäisiä tuotteita ( lähinnä siis hyönteisiä ja niiden osia.) On täysin mahdotonta puhdistaa viljaa täydellisesti joten aina sinne jotain jää.
Muistelisin jonkun arvioineen, että keskiverto ihminen pupeltaa ruuan mukana noin kymmenen kiloa hyönteisiä vuosittain. - minäkin ihmettelen
rekisteröitymätön** kirjoitti:
Mannasuurimoissa on ollut jo purkkiin laitettaessa munia.
Jauhoille ja muille viljatuotteille on olemassa lainsäädännön määrittämät rajat siitä, kuinka paljon ne saavat sisältää eläinperäisiä tuotteita ( lähinnä siis hyönteisiä ja niiden osia.) On täysin mahdotonta puhdistaa viljaa täydellisesti joten aina sinne jotain jää.
Muistelisin jonkun arvioineen, että keskiverto ihminen pupeltaa ruuan mukana noin kymmenen kiloa hyönteisiä vuosittain.Asiaan ei luultavasti ole mitään muuta selitystä, kun tuo, että elukat ovat olleet jo pussissa kaupan hyllyllä.
Kiitos kovasti valaisusta ;) - mistäs
minäkin ihmettelen kirjoitti:
Asiaan ei luultavasti ole mitään muuta selitystä, kun tuo, että elukat ovat olleet jo pussissa kaupan hyllyllä.
Kiitos kovasti valaisusta ;)muualtakaan ne sinne tulisivat, ei ne tyhjästä tupsahda...
Sanoohan jo järkikin? - lol lol vaan
mistäs kirjoitti:
muualtakaan ne sinne tulisivat, ei ne tyhjästä tupsahda...
Sanoohan jo järkikin?Harvinaisen turha ja aivan älytön kommentti.
Ei se järki näköjään ihan kaikkea sano
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006