Mitä suojia käytätte?

Aloitteleva luistelia

Eli mitkä olisivat tärkeitä kun olen alottelemassa harrastusta ja mitä käytätte itse?

26

2803

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan kaikki

Polvisuojat, kyynärpääsuojat ja kädessä oli vielä jotkut suojat jos kaatuessa tartti ottaa vastaan. Ja tietenkin kypärä :) mutta olin 8v kun alottelin.

• Muumimammarainen

Aloittaessani käytin kypärää, kyynärsuojia, hanskoja, polvisuojia. Sitten otin pois polvisuojat, hetken kuluttua väistyivät kyynärsuojat. Nykyään käytän vain kypärää ja hanskoja.

• papparainen

Aloittaessani 7 vuotiaana ei ollut kypärää meillä kotona, vain polvisuojat, kyynärsuojat ja paksut farkut;) vasta myöhemmin kun opin pyöräilemään sain kypärän taisi olla bell merkkinen :)

• Muumimammarainen
        papparainen kirjoitti:

Aloittaessani 7 vuotiaana ei ollut kypärää meillä kotona, vain polvisuojat, kyynärsuojat ja paksut farkut;) vasta myöhemmin kun opin pyöräilemään sain kypärän taisi olla bell merkkinen :)

Joo mitäs turhia, eihän päässä olekaan mitään suojattavaa, ihan tyhjää täynnä koko pönttö. Jos suojaa haluaa niin vetää paksulti hiuslakkaa niin se suojaa, ja jos ei satu tukkaa olemaan niin paksu kerros aurinkorasvaa auttaa aina.

• MCMLXII

Itse käytän luistellessa kaikkia suojia. Yllättävän vähän niistä on haittaa, jos ei ulkonäköä oteta huomioon. Rannesuojat voivat joskus hieman hiostaa. Kyynär- ja polvisuojia en oikeastaan pukemisen jälkeen enää huomaakaan. Kypärastä en luopuisi mistään hinnasta.

• Aloitteleva luistelia
        MCMLXII kirjoitti:

Itse käytän luistellessa kaikkia suojia. Yllättävän vähän niistä on haittaa, jos ei ulkonäköä oteta huomioon. Rannesuojat voivat joskus hieman hiostaa. Kyynär- ja polvisuojia en oikeastaan pukemisen jälkeen enää huomaakaan. Kypärastä en luopuisi mistään hinnasta.

Kauppaan se on mentävä ostoksille, kypärä löytyy mutta muita ei ole vielä. :)

• lähtee
        Aloitteleva luistelia kirjoitti:

Kauppaan se on mentävä ostoksille, kypärä löytyy mutta muita ei ole vielä. :)

ostelee ja!! onneks kerkii lukeen nää pikasest.

• Hancock

Itselläni on myös aina ollut rannesuojat luistellessa. Ostin joskus ensimmäisten luistinten mukana halvan suojasetin mutta ne suojat ei oikein paikoillaan pysyneet, siis kyynärpää- ja polvisuojat. Äskettäin hankin Powersliden valmistamat Race suojat jotka ovat kuin "sukat" jotka pujotetaan polviin ja kyynärpäihin. En ole niitä ehtinyt vielä testaamaan luistellessa mutta aika hyviltä ne sovittaessa vaikutti. Suojat eivät ole kovin paksut ja niissä on kevlar pinnoite. Tosin se paksuus tietenkin vaikuttaa siihen että iskunvaimennus ei ole niin hyvä. Mutta yhteenvetona, niihin suojiin kannattaa myös panostaa, saa paremmin paikoillaan pysyvät suojat.

• miälestä

perus sadetakki suojaa ihan riittävästi myös sateenvarjo on käytännöllinen mutta jos jotain varmempaa suojaa ajattelit niin suosittelen hankkimaan jonkun katoksen tai jotain.

• DiRulla_x

Pahimmat vammat voivat tulla päähän, joten kypärä on ykkössuoja.
      Useimmissa kaatumisissa kädet ottavat ensin maahan,joten rannesuojat ovat toiseksi tärkein.

Polvi ja kyynrsuojat ovat sitten bonusta. Valitettavasti ainoastaan Salomonia lukuunottamatta, kaikki merkit, joita olen tutkinut ovat täyttä potaskaa. Markettien settejä voi trimmata lämmpittämällä polvi ja kyynärsuojat uunissa tai saunassa johonkin 70-80 asteeseen ja sen jälkeen taivuttaa kovat muoviosat paremmin muotoon.

Varsinkin polvisyndit saattavat aiheuttaa salakavalasti kulumia polvikuppiin, jotka ovat kivuliaita ja erittäin hitaita paranemaan. Tällaiset vauriot tekevät luistelemisesta epämiellyttävää.

Olen itse kaatunut joitain kertoja, ja joka kertaa polvisyndi on heti liukunut paikaltaan pois ensikosketuksessa asvalttiin ja aina on polvet verillä. Kyynärsyndeihin ei ole tullut edes naarmuja - , mikä ei tietenkään tarkoita sitä, etteivätkö kyynärsyndit ole tarpeellisia.

Valitettavasti Salomonin syndisettejä ei tahdo saada enää mistään valmistajan vetäydyttyä lajista runsas vuosi sitten. itselläni on K2 syndit ja suoraan sanoen - ihan täyttä paskaa ja oikea polvikuppi varmaan lopun elämää kivistävänä. Polvikuppiin ei saa luisteluliikkeessä kohdistua yhtään puristusta suojan taholta, muuten nivelpinnat vaurioituvat.

Valitettavasti nämä syndit ovat yleensä täysin halpamaatuotantoa ja valmistaja vain leimaa nimensä niihin, jotka saa halvimmalla.

• sunnuntailuistelija

Pyöräilykypärä, kyynärsuojat, polvisuojat ja rannesuojat jotka suojaavat myös kämmenet ja ohjaavat sormet oikeean asentoon kaatuessa. Alle pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet kuten verkkapuku. Olen rullaluistellut jo kauan enkä ole kaatuillut mutta koskaan ei tiedä mitä tapahtuu; kerran auto kääntyi suoraan eteen ja piti "vetää maihin", siinä olisi käynyt huonosti jos ei olisi ollut suojia. Nyt selvisin naarmuuntuneilla suojilla ja repaleisilla vaatteilla. Olisi typerää rullaluistella ilman suojia. vauhti voi välillä olla kovakin ja arvaltti tekee pahaa jälkeä iholle saatika luille.

• Hanskök

Itsellä on kaikki suojat vanha haarniska päällä. Otan kaiken varman päälle, niin varman että. Viime aikoina olen luistellessa käyttänyt vielä spärdäriäkin. Varmuus on kaiken a ja o. Siihen pitää pyrkiä.. Vai miten se oli..

• suojat tarpeen

Mulla on ollut alusta asti kaikki: kypärä, kyynär, polvi ja ranne, alusssa sellaiset tuetut rannesuojat, mutta nyt sauvojen kanssa halvat (kuitenkin vahvistettu kämmen) pyöräilyhanskat. Ja tarvittaessa aurinkolasit (häikäisy ja hyönteiset).

Vaikka olen rullistellut jo vuosia ja kilometrejä on takana runsaasti, käytän kaikkia suojia. En halua riskeerata muodin tai muuten ulkonäön vuoksi.

• crazy creek

jotka jostain kumman syystä sopivat minulle hyvin. Alussa piti vähän venytellä sitä "sukkaa," ettei purista jalkoja tai käsiä.

Muista merkeistä mulla ei ole kokemusta, noi suojat on kestänyt (kone)pesua ja pitoa seitsemän vuotta. Joten en kehu näitä parhaiksi tai moiti muita, nämä halpikset sopivat minulle.

• Marsuhullu

Itse käytän kaikkia suojia, ne tulivat rullaluistimien mukana. Minusta ihan sopivat suojat.Turvallisuus ennen kaikkea.

Tekeepäs mieli mennä rullaluistelemaan...

• kans lähtee

mieli luistelee. mut ens pitäs lähtee ostelee.

• ensi alkuun

Kannattaa laittaa kaikki perussuojat: kypärä, polvi-, kyynär- ja rannesuojat. Ei niistä haittaakaan ole varsinkaan aloittaessa. Itsellä nykyään ainoastaan kypärä ja rannesuojat =lajia takana yli 10v. mutta varsinkin aloittelijoille suosittelen ensi alkuun kaikkien suojien käyttöä.

• Suojattu

Satteella käytän sateensuojaa auringossa auringonsuojaa.

Rullaluistellessa en käytä. Voi luistella pelkillä skikeillä.

• OLE JÄRKEÄ

Eikö sulla ole järkeä päässä, kun pitää tuommoista asiaa kysyä palstalla. Kyllä ne myös antaa neuvoja kaupassa, mistä rullaluistimet ostat. TIETYSTI: kypärä, polvisuojat, kyynärsuojat ja rannesuojat. Pikääkö piirtää!!!!

• rannesuojia

jos käyttää entuudestaan rannekelloa?

Kiitos oikein runsaista vastauksista jo etukäteen:/)

Jos tulee oikein paljon postia saako tänne laittaa sähköpostinumeron?

Mun numero olis 9045738. Olkaa hyvä.

• kuules

pyörät pois niistä luistimista, nii se on kaikkein turvallisin.

• kirjoittajia

ja kaikki kirjoittajat peräti eri nimimerkeillä. Mistä näitä kirjoittajia oikein siunaantuu?

• tildahildamaria

Meillä suosittiin rannesuojia, polvisuojia ja kyynärsuojia. Kypäröitä ei silloin vielä ollut ja nyt en ole pariin vuoteen luistellut, mutta pyöräillessä kypärä kyllä sujahtaa päähän. :) Vaatetuksena meillä käytettiin pitkähihaisia paitoja ja pitkiä housuja, esim farkut. Näin säästyi herkemmin asfaltti-ihottumalta, jos sattui kaatumaan. :) Mukavia luisteluilmoja ja hetkiä.

• PekkaPiiPää

Eipä niitä nyt kannata mitään oikeestaan käyttää. Tuo kypärä hömpsötys on kyllä aivan turhaa hysterian lietsomista. Pääkallo on tosi kestävä ottamaan iskuja vastaan, eikä se helpolla murskaannu. Oikeestaan ainoa tilanne missä kypärää voisi tarvita on se jos jäät auton alle, joka kaahaa tuhatta ja sataa, mutta sehän on jo senverta vakava tilanne, että todennäköisesti kuolet vaikka sinulla olisikin kypärä.

Itse en käytä muutakuin vahvoja käsineitä. Kun lentelen mukkelismakkelis, niin niillä on hyvä ottaa vastaan pahimmat asfalttiihottumat. Niin ja tietenkin normaali vaatetus suojaa haavoilta ja vammoilta.

• on

tosi tärkeä,suojaa myös sateella.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      159
      7037
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4173
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      115
      2211
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      63
      1968
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      83
      1470
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      197
      1458
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1101
    8. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      989
    9. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      14
      986
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      957
    Aihe