Olen juonut lassi- ja ayranjuomaa.
Intiassa lassi (ihan se "plain"-versio) oli jotenkin pehmoisemman makuista kuin Turkin ayran.
Mikä näillä juomilla on oikeastaan eroa?
Aion tehdä jonkunlaista lassia tehosekoittimessa ja lisäämällä vaikka mansikoita.
Onko kuitenkin joku juju, miten saisin sen maistumaan samalta kuin Intiassa? Onko jokin mauste tms.joka pitäisi ottaa huomioon?
Ayrania teen kesäisin helle-juomaksi: maustamaton jogurtti vesi suola.
Nam.
lassi ja ayran
3
1052
Vastaukset
- tästä eteenpäin
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lassi_(juoma)
sopeuta tästä
2 annosta
0,5 tuoretta kurkkua
1 - 2 kpl valkosipulinkynttä tai pala sipulia
3 dl maustamatonta jogurttia
1 tl kuivattua tai 1 rkl tuoretta minttua silputtuna
ripaus suolaa, sokeria ja valkopippuria
jäitä
Paloittele kurkku ja kuorittu sipuli tehosekoittimeen. Lisää muut
aineet ja sekoita sileäksi. Mausta ja tarjoa heti.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/30714/Mangolassi - Vanha kokki
Sekoitettuasi juoman vaahtoavaksi, jääpaloja. Jääkylmä ayran on todellakin namia!
- Intian matkallasi,
osta valmista lassiin (salty-versioon) tarkoitettua maustesekoitusta.
Jos menet Delhiin, niin mainio mausteiden ostopaikka on Roopak Store - tosi hyvät valiokoimat. FabIndiastakin löytyy jonkin verran (luomu)mausteita.
Luulen, että suurin ero makueroihin on käytetyn jugurtin koostumus. Molempia olen maistellut, ayrania ja lassia. Turkkilainen jugurtti on ehkä hiukan happamamman makuista kuin intialainen, ja yleensäkin ayran on 'juoksevampaa' kuin lassi, eli siihen on sekoitettu enemmän vettä joukkoon.
Kun olen Intiassa kotioloissa nähnyt lassin valmistuksen, niin silloinen kokkaaja sanoi, että oikeaa lassia ei koskaan valmisteta tehosekoittimessa, vaan se pitää ikään kuin 'kirnuta' käsin - siihen tarkoitukseen on olemassa ihan oma työvälineensä. Kirnutessa juguttiin sekoittuu sopivasti ilmaa ja lassiin tulee Juuri Se Oikea Koostumus.
Itse olen kyllä päräytellyt tehosekoittimessa, ja ihan hyvää on tullut. Lisään sekaan valmista lassi-mausteseosta, ja terästän vielä vähän extra mintulla ja kardemummalla (joita kumpaankin on jo kyllä valmiissakin mausteessa).
Makeista lasseista lempparini on mangolassi, siihen lisään välillä muutaman lusikallisen vaniljiajäätelöä (vaikka se ei sinne oikeasti kuulukkaan..).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.1283101Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki92985Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan
eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma242724Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne452598Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv852480PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan
kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist462432Pidennetään viikko 8 päiväiseksi
Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest102284Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k801942Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1971796- 1341705