lassi ja ayran

onko eroa

Olen juonut lassi- ja ayranjuomaa.
Intiassa lassi (ihan se "plain"-versio) oli jotenkin pehmoisemman makuista kuin Turkin ayran.
Mikä näillä juomilla on oikeastaan eroa?

Aion tehdä jonkunlaista lassia tehosekoittimessa ja lisäämällä vaikka mansikoita.
Onko kuitenkin joku juju, miten saisin sen maistumaan samalta kuin Intiassa? Onko jokin mauste tms.joka pitäisi ottaa huomioon?
Ayrania teen kesäisin helle-juomaksi: maustamaton jogurtti vesi suola.
Nam.

3

914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tästä eteenpäin
    • Vanha kokki

      Sekoitettuasi juoman vaahtoavaksi, jääpaloja. Jääkylmä ayran on todellakin namia!

    • Intian matkallasi,

      osta valmista lassiin (salty-versioon) tarkoitettua maustesekoitusta.

      Jos menet Delhiin, niin mainio mausteiden ostopaikka on Roopak Store - tosi hyvät valiokoimat. FabIndiastakin löytyy jonkin verran (luomu)mausteita.

      Luulen, että suurin ero makueroihin on käytetyn jugurtin koostumus. Molempia olen maistellut, ayrania ja lassia. Turkkilainen jugurtti on ehkä hiukan happamamman makuista kuin intialainen, ja yleensäkin ayran on 'juoksevampaa' kuin lassi, eli siihen on sekoitettu enemmän vettä joukkoon.

      Kun olen Intiassa kotioloissa nähnyt lassin valmistuksen, niin silloinen kokkaaja sanoi, että oikeaa lassia ei koskaan valmisteta tehosekoittimessa, vaan se pitää ikään kuin 'kirnuta' käsin - siihen tarkoitukseen on olemassa ihan oma työvälineensä. Kirnutessa juguttiin sekoittuu sopivasti ilmaa ja lassiin tulee Juuri Se Oikea Koostumus.

      Itse olen kyllä päräytellyt tehosekoittimessa, ja ihan hyvää on tullut. Lisään sekaan valmista lassi-mausteseosta, ja terästän vielä vähän extra mintulla ja kardemummalla (joita kumpaankin on jo kyllä valmiissakin mausteessa).

      Makeista lasseista lempparini on mangolassi, siihen lisään välillä muutaman lusikallisen vaniljiajäätelöä (vaikka se ei sinne oikeasti kuulukkaan..).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      2079
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1692
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1162
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1136
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1123
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      787
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe