lassi ja ayran

onko eroa

Olen juonut lassi- ja ayranjuomaa.
Intiassa lassi (ihan se "plain"-versio) oli jotenkin pehmoisemman makuista kuin Turkin ayran.
Mikä näillä juomilla on oikeastaan eroa?

Aion tehdä jonkunlaista lassia tehosekoittimessa ja lisäämällä vaikka mansikoita.
Onko kuitenkin joku juju, miten saisin sen maistumaan samalta kuin Intiassa? Onko jokin mauste tms.joka pitäisi ottaa huomioon?
Ayrania teen kesäisin helle-juomaksi: maustamaton jogurtti vesi suola.
Nam.

3

1065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tästä eteenpäin
    • Vanha kokki

Sekoitettuasi juoman vaahtoavaksi, jääpaloja. Jääkylmä ayran on todellakin namia!

• Intian matkallasi,

osta valmista lassiin (salty-versioon) tarkoitettua maustesekoitusta.

Jos menet Delhiin, niin mainio mausteiden ostopaikka on Roopak Store - tosi hyvät valiokoimat. FabIndiastakin löytyy jonkin verran (luomu)mausteita.

Luulen, että suurin ero makueroihin on käytetyn jugurtin koostumus. Molempia olen maistellut, ayrania ja lassia. Turkkilainen jugurtti on ehkä hiukan happamamman makuista kuin intialainen, ja yleensäkin ayran on 'juoksevampaa' kuin lassi, eli siihen on sekoitettu enemmän vettä joukkoon.

Kun olen Intiassa kotioloissa nähnyt lassin valmistuksen, niin silloinen kokkaaja sanoi, että oikeaa lassia ei koskaan valmisteta tehosekoittimessa, vaan se pitää ikään kuin 'kirnuta' käsin - siihen tarkoitukseen on olemassa ihan oma työvälineensä. Kirnutessa juguttiin sekoittuu sopivasti ilmaa ja lassiin tulee Juuri Se Oikea Koostumus.

Itse olen kyllä päräytellyt tehosekoittimessa, ja ihan hyvää on tullut. Lisään sekaan valmista lassi-mausteseosta, ja terästän vielä vähän extra mintulla ja kardemummalla (joita kumpaankin on jo kyllä valmiissakin mausteessa).

Makeista lasseista lempparini on mangolassi, siihen lisään välillä muutaman lusikallisen vaniljiajäätelöä (vaikka se ei sinne oikeasti kuulukkaan..).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      138
      5958
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      45
      5838
    3. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      54
      4468
    4. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      70
      4011
    5. Mitä meidän välillä

Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      85
      3424
    6. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      94
      3344
    7. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      153
      3301
    8. Kun aika on oikea niin

Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      17
      1612
    9. Ei me taideta

Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1541
    10. Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.

Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä
      Maailman menoa
      15
      1307
    Aihe