lassi ja ayran

onko eroa

Olen juonut lassi- ja ayranjuomaa.
Intiassa lassi (ihan se "plain"-versio) oli jotenkin pehmoisemman makuista kuin Turkin ayran.
Mikä näillä juomilla on oikeastaan eroa?

Aion tehdä jonkunlaista lassia tehosekoittimessa ja lisäämällä vaikka mansikoita.
Onko kuitenkin joku juju, miten saisin sen maistumaan samalta kuin Intiassa? Onko jokin mauste tms.joka pitäisi ottaa huomioon?
Ayrania teen kesäisin helle-juomaksi: maustamaton jogurtti vesi suola.
Nam.

3

1120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tästä eteenpäin
    • Vanha kokki

Sekoitettuasi juoman vaahtoavaksi, jääpaloja. Jääkylmä ayran on todellakin namia!

• Intian matkallasi,

osta valmista lassiin (salty-versioon) tarkoitettua maustesekoitusta.

Jos menet Delhiin, niin mainio mausteiden ostopaikka on Roopak Store - tosi hyvät valiokoimat. FabIndiastakin löytyy jonkin verran (luomu)mausteita.

Luulen, että suurin ero makueroihin on käytetyn jugurtin koostumus. Molempia olen maistellut, ayrania ja lassia. Turkkilainen jugurtti on ehkä hiukan happamamman makuista kuin intialainen, ja yleensäkin ayran on 'juoksevampaa' kuin lassi, eli siihen on sekoitettu enemmän vettä joukkoon.

Kun olen Intiassa kotioloissa nähnyt lassin valmistuksen, niin silloinen kokkaaja sanoi, että oikeaa lassia ei koskaan valmisteta tehosekoittimessa, vaan se pitää ikään kuin 'kirnuta' käsin - siihen tarkoitukseen on olemassa ihan oma työvälineensä. Kirnutessa juguttiin sekoittuu sopivasti ilmaa ja lassiin tulee Juuri Se Oikea Koostumus.

Itse olen kyllä päräytellyt tehosekoittimessa, ja ihan hyvää on tullut. Lisään sekaan valmista lassi-mausteseosta, ja terästän vielä vähän extra mintulla ja kardemummalla (joita kumpaankin on jo kyllä valmiissakin mausteessa).

Makeista lasseista lempparini on mangolassi, siihen lisään välillä muutaman lusikallisen vaniljiajäätelöä (vaikka se ei sinne oikeasti kuulukkaan..).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      201
      1551
    2. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      58
      971
    3. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      140
      954
    4. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      902
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      53
      826
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      738
    7. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      10
      730
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      338
      681
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      58
      674
    10. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      74
      666
    Aihe