lassi ja ayran

onko eroa

Olen juonut lassi- ja ayranjuomaa.
Intiassa lassi (ihan se "plain"-versio) oli jotenkin pehmoisemman makuista kuin Turkin ayran.
Mikä näillä juomilla on oikeastaan eroa?

Aion tehdä jonkunlaista lassia tehosekoittimessa ja lisäämällä vaikka mansikoita.
Onko kuitenkin joku juju, miten saisin sen maistumaan samalta kuin Intiassa? Onko jokin mauste tms.joka pitäisi ottaa huomioon?
Ayrania teen kesäisin helle-juomaksi: maustamaton jogurtti vesi suola.
Nam.

3

1008

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tästä eteenpäin
    • Vanha kokki

Sekoitettuasi juoman vaahtoavaksi, jääpaloja. Jääkylmä ayran on todellakin namia!

• Intian matkallasi,

osta valmista lassiin (salty-versioon) tarkoitettua maustesekoitusta.

Jos menet Delhiin, niin mainio mausteiden ostopaikka on Roopak Store - tosi hyvät valiokoimat. FabIndiastakin löytyy jonkin verran (luomu)mausteita.

Luulen, että suurin ero makueroihin on käytetyn jugurtin koostumus. Molempia olen maistellut, ayrania ja lassia. Turkkilainen jugurtti on ehkä hiukan happamamman makuista kuin intialainen, ja yleensäkin ayran on 'juoksevampaa' kuin lassi, eli siihen on sekoitettu enemmän vettä joukkoon.

Kun olen Intiassa kotioloissa nähnyt lassin valmistuksen, niin silloinen kokkaaja sanoi, että oikeaa lassia ei koskaan valmisteta tehosekoittimessa, vaan se pitää ikään kuin 'kirnuta' käsin - siihen tarkoitukseen on olemassa ihan oma työvälineensä. Kirnutessa juguttiin sekoittuu sopivasti ilmaa ja lassiin tulee Juuri Se Oikea Koostumus.

Itse olen kyllä päräytellyt tehosekoittimessa, ja ihan hyvää on tullut. Lisään sekaan valmista lassi-mausteseosta, ja terästän vielä vähän extra mintulla ja kardemummalla (joita kumpaankin on jo kyllä valmiissakin mausteessa).

Makeista lasseista lempparini on mangolassi, siihen lisään välillä muutaman lusikallisen vaniljiajäätelöä (vaikka se ei sinne oikeasti kuulukkaan..).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      138
      10722
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5140
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2353
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      108
      2170
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      29
      2053
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1661
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1482
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      29
      1164
    9. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      34
      1123
    10. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      55
      1024
    Aihe