Kun kehotetaan kajauttamaan 3-kertainen eläköönhuuto, sanamuoto on aina "kolminkertainen", ei kolmekertainen. Naapurillani on auto, jossa on 7-vaihteinen automaattivaihteisto. Onko se seitsenvaihteinen, seitsemänvaihteinen vai seitsemän-vaihteinen? Onko edes "7-vaihteinen" johdonmukainen kirjoitusmuoto?
Eiköhän pähkinän henki selviä jo tuosta.
Lukujen lausuminen (ja uloskirjoittaminen)
4
243
Vastaukset
- Täti
Minä sanoisin, että naapurillasi on seitsemän vaihteinen auto.
Ja minulla on kaksikymmentäyksi-vaihteinen polkupyörä:)- paras,,,,
Sinulla on siis 3 eturatasta ja 7 takaratasta.
Ei se siitä tee 21-vaihteista. Vaihteet voi mennä ristiiin. Oikeasti niitä on ehkä kymmenen siinä...
- Harmaantuva
Minä puhun kolmi-, neli-, seitsen- ja kymmenvuotiaista lapsista – en kolme-, neljä-, seitsemän- tai kymmenenvuotiaista.
Minunkin autossani sattuu olemaan seitsenvaihteinen kaksoiskytkentävaihteisto (saks. Doppelschaltgetriebe, lyh. DSG). ”Seitsemänvaihteinen” ei mahdu suuhuni, ”seitsemän vaihteisesta” puhumattakaan.
Kun meillä on tietyistä lukusanoista olemassa yhdyssanoihin sopivat rinnakkaismuodot, niin miksi emme käyttäisi niitä? - vaikuttaa
Eri puolella Suomea sanat lausutaan eri tavoin.
Meillä päin sanottaisiin settemän vaihteinen, nelivaihteinen, kolmivaihteinen
kolmivuotias, kolminkertainen, kakskytyks-vaihteinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 544826
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1774328- 1333993
- 673922
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans493721Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe793538- 1003088
- 542915
- 252736
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p172534