Pullaongelmia

tarttuva taikina

Mikä niksi on siinä, että pullataikinan saa vaivattua sellaiseksi ettei se enää tartu käteen? Minulla on heikot käsivoimat enkä jaksa tuntikausia taikinaa vaivata. Pitääkö vaan lisätä rasvaa mielettömästi taikinaan? Ohjeissa kuitenkin sanotaan, että pitää vaivata taikina sellaiseksi ettei se tartu käsiin. En jaksa vaivata kuin ehkä 10 minuuttia. Eikö se riitä?

Toinen asia joka ei onnistu: miten saada kauniin muotoisia korvapuusteja. Minun puustini yleensä repeävät uunissa ja levähtävät auki.

15

5363

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heikot käsivoimat täällä

Itsekään en jaksa vaivata isoa pullataikinaa käsin, joten teen niin, että lisään taikinaan jauhoja aluksi vajaan puolet ja vatkaan taikinaa tavallisella kierrevatkaimella, aivan kuin tekisin muna-sokerivaahtoa. Sitko alkaa kehittyä siinä vatkatessa ja loput jauhot voi alustaa taikinaan käsin.
      Pullasta tulee pehmeämpää, jos kananmunan jättää pois ja myös jos voin tilalle laittaa margariinia, flora culinesse käy hyvin. Korvapuustien tai voisilmäpullien täytteeksi tietysti sitten voita.

• tenula

vaivaaminen ja/tai liian lyhyt nostatusaika ovat yleensä syy repeämiseen

• sannimanni

10 minuuttia on kyllä aika pitkä aika pelkkään vaivaamiseen. Sekoita aineet ja heti suuri määrä jauhoista. Vaivaa ja lisää sula margariini. Vaivaa ja lisää jauhoja kunnes taikina lakaa irtoamaan kulhon reunoilta. Tee tainasta jämäkkä. Käsistä se ei kyllä irtoa ollenkaan=)Kohota 20-30 min. Leivo pulliksi normaalisti ja kohota ja paista. Ai niin, Kauli taikinasta ei pituus vaan leveyssuuntaan n.25cm leveä. Näin puustit ei kaatuile uunissa kun leikatuista paloista ei tule liian "pitkiä". Repeily on tosiaan merkki liian lyhyestä kohotus ajasta. Toivottavasti tästä oli apua=)

• KukkaHattuTäti100

Minä lisään rasvan viimeisenä pullataikinaan vaikka resepteissä se ei niin menekkään. Ei tartu käsiin ja on helppo työstää. Maussakaan ei valittamista :P

• ....

Äidin pulla on aina pehmeää ja mehevää, hän ei laita kananmunaa ja käyttää rasvana aina margariinia, jonka lisää aina viimeisenä. Näin on ollut pullaohjeissa iät ajat aina näihin päiviin asti, ja itsekin laitan rasvan viimeisenä, vaikka olisinkin sulattanut sen tai jos laitan culinessea tai vastaavaa. Ehkä sitkon muodostuminen on parempaa ilman rasvaa, tiedä häntä.

• vinkkinä että
        .... kirjoitti:

Äidin pulla on aina pehmeää ja mehevää, hän ei laita kananmunaa ja käyttää rasvana aina margariinia, jonka lisää aina viimeisenä. Näin on ollut pullaohjeissa iät ajat aina näihin päiviin asti, ja itsekin laitan rasvan viimeisenä, vaikka olisinkin sulattanut sen tai jos laitan culinessea tai vastaavaa. Ehkä sitkon muodostuminen on parempaa ilman rasvaa, tiedä häntä.

jättäkää se maito pois ja käyttäkää vettä nesteenä, näin pulla ei vanhene ja kuiva siellä kaapissakaan niin äkkiä ja on kyllä paljon parempaa ja pehmeämpää vaikka kaikki aina ennakkoluuloisesti asiaan suhtautuvatkin. En ymmärrä tätä että miksi maidoton pulla pitäisi ohjeiden mukaan valmistaa mehuun.

• samoin toimin

joku kirjoitti , että pulla taikina tarttuu aina käsiin???

No ei vaan tartu tällä konstilla, minäkin lisään siis SULATETUN rasvan vasta viimeisenä pullataikinaan, ei takuulla tartu käsiin ikinä, ja nopeammin valmiskin.

• todellako?
        vinkkinä että kirjoitti:

jättäkää se maito pois ja käyttäkää vettä nesteenä, näin pulla ei vanhene ja kuiva siellä kaapissakaan niin äkkiä ja on kyllä paljon parempaa ja pehmeämpää vaikka kaikki aina ennakkoluuloisesti asiaan suhtautuvatkin. En ymmärrä tätä että miksi maidoton pulla pitäisi ohjeiden mukaan valmistaa mehuun.

En ole ikinä koileillut laittaa maidon siaan vettä?? tuleeko pullista oikeasti parempaa ja pehmeämpää?

• todellako? kirjoitti:

En ole ikinä koileillut laittaa maidon siaan vettä?? tuleeko pullista oikeasti parempaa ja pehmeämpää?

Itse olen käyttänyt maidon sijaan vettä pullataikinassa siitä lähtien kun kyllästyin selittämään ystävilleni
        Mitä aineita pullassa on ettei heidän laktoosi intoleranssi pahene.Ja myös olen sitä mieltä että maku on hyvä

• Pullailija

Olet jo saanut hyviä vinkkejä.. Oikeastaan on vaikea sanoa mitään YLEISPÄTEVÄÄ, varmaa kikkaa, meillä kaikilla on vähän omat niksimme.

Minusta siltä taikinan vaivaamiselta ei oikein vain VOI välttyä. :( Minäkin teen sen käsin ja se on minusta raskasta, mutta toisaalta olen huomannut jännän jutun: kun olen alkanut tehdä pullaa säännöllisesti, niin käsien ja sormien voimat on kasvaneet. :) Sen se vaivaaminen tekee, eli ajattele sitä vaikka siltä kannalta - keinona kasvattaa lihasvoimia?

En tosin vaivaa yhtäjaksoisesti, välillä vaihdan kättä, välillä junttaan taikinaa MOLEMMIN käsin, välillä pyörittelen siinä sormiakin samalla kun vaivaan sitä jne. Kyllä se itseltäni ainakin alkaa irrota sitten käsistä, ei tietenkään ihan kokonaan, mutta eron huomaa kyllä aikaisempaan.

Voita käytän aina leivonnassa, ja laitan sitä muuten reippaasti enemmän kuin ohjeessa. Jos ohje sanoo 150 grammaa, niin laitan itse 200-250 g. Ja sillä lailla puolisulana, pehmeänä laitan sen voin. Mun mielestä on aivan turha surra pullan rasvaisuutta tai kaloreita, koska pullaa harvemmin tulee syötyä kuitenkin. Kun se on satunnainen herkku, niin siinä saa ollakin energiaa. Itse olen normaalipainoinen, vaikka teenkin pullan punaiseen maitoon ja voihin! mutta nämä on makuasioita, voi ja maito yms.!

Annan taikinan kohota n. 1-1½ tuntia, pistän sen aina mikroon nousemaan (=lämmin, vedoton paikka), mutta mikro ei tietty ole päällä!!! :)

En oikeasti tiedä miksi taikinasi repeilee. :( Itse annan vielä pullien pellillä kohota hetken, ennen kuin pistän uuniin.

Kokeilemalla uudestaan ja uudestaan kai varmaan löytää tavan tehdä hyvää ja onnistunutta pullaa. Niin se kävi itsellenikin. Pitää vaan jaksaa yrittää!

Jotkut tekee pullataikinan yleiskoneella, silloin ei käsivoimia tartte, itse en vaan viitsi alkaa kaivaa sitä esiin jostain laatikosta ja koota.. mieluummin teen käsin, vaikka se väsyttääkin.

• kauhee homma kyllä...

Itse olen kehittänyt jo lihaksia , kun tuon taikinan kanssa joutuu aina painia
        treeniähän tuo? ei tarvitse mennä kuntosalille ;D

• Yksummo
        kauhee homma kyllä... kirjoitti:

Itse olen kehittänyt jo lihaksia , kun tuon taikinan kanssa joutuu aina painia
        treeniähän tuo? ei tarvitse mennä kuntosalille ;D

Niin..maidon ja munien lisäksi jättäkää vielä rasva ja sokerikin pois, niin tulee hyvää pullaa!
        Kyllä se tytöt niin on, että hyvässä pullassa on maitoa, munia, sokeria ja voita! Eikä sitä tolkuttomasti tarvitse vaivata, kyllä se vähemmälläkin veivaamisella irtoaa jopa käsistä. Ja sitten se pulla pitäisi uskaltaa vielä paistaa kunnon ruskeaksi (ei polttaa) eikä jättää sitä kalpeaksi...siihen tulee makua vielä sitäkin kautta.

• fazer texas pulla
        Yksummo kirjoitti:

Niin..maidon ja munien lisäksi jättäkää vielä rasva ja sokerikin pois, niin tulee hyvää pullaa!
        Kyllä se tytöt niin on, että hyvässä pullassa on maitoa, munia, sokeria ja voita! Eikä sitä tolkuttomasti tarvitse vaivata, kyllä se vähemmälläkin veivaamisella irtoaa jopa käsistä. Ja sitten se pulla pitäisi uskaltaa vielä paistaa kunnon ruskeaksi (ei polttaa) eikä jättää sitä kalpeaksi...siihen tulee makua vielä sitäkin kautta.

ostin kaupasta fazer texas pulla pussin jossa oli 9 kpl pakastepullia, mutta pussissa olikin vain 8kpl. tein valituksen fazerille!

• fazeeeer
        fazer texas pulla kirjoitti:

ostin kaupasta fazer texas pulla pussin jossa oli 9 kpl pakastepullia, mutta pussissa olikin vain 8kpl. tein valituksen fazerille!

mäki ostin texaspullapussin mut siinä oli kymmenen ei yheksää. ja en tehny valitusta !

• NKY

Hyviä vastauksia kaikki nämä. Kuulostaa myös siltä että taikina on saattanut olla hieman liian löysää.
      Yksi huipputärkeä juttu: laitathan suolaa pullataikinaan riittävästi. Nykyajan terveysintoilijat saattavat vähentää suolan määrää, ja vähäsuolainen pulla nousee uunissa villisti, mihin suuntaan sattuu ja repeilee. Hyvä kohotus siis myös tärkeä. Laita puolen litran taikinaan suolaa 2 tl, ja ne saa olla ihan sellaisia reiluja teelusikallisia tai keskiverto, ei siis lusikan reunan tasalla. Ja ei mitään mineraalisuolaa kun ihan tavallista taikka merisuolaa.
      Korvapuustitaikina kannattaa kaulia mukavan ohueksi, tulee paljon kerroksia. Kauliminen on helpompaa jos taikinaa ei ennen leipomista vaivaa turhaa pöydällä. Painelee vaan kokonneen taikinan hellästi suorakaiteen muotoon ja alkaa kaulia. Vaivaaminen tässä vaiheessa aiheuttaa sen että taikina venyy ja kaulittu reuna yrittää kuminauhamaisesti palautua takaisin :o) Hankalaa jos varsinkin tekee pellin kokoista taikinalevyä esim. rahkapullaa tai piirakkaa varten.
      Tuon suolavinkin jälkeen mulla alkoi nimittäin korvapuustit onnistua. Ennen tuli kaatuilevia repeileviä turbopullia, nyt on säännöllisen kauniita ja tasalaatuisia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      3009
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1147
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1122
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      51
      1015
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      31
      974
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      858
    7. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      837
    9. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      822
    10. Oletko älykkäämpi kuin kaivattusi

Pitääkö kaivattusi sinua älykkäämpänä teistä? Mitä luulet?
      Ikävä
      71
      770
    Aihe