minkä kokoiset kannukset minun kannattaisi ostaa kun ratsastan ponilla? onko 10mm olemassa? onko kisoissa jotain määräyksiä kannusten pituudesta erityisesti kun ratsastan ponilla?
Kannukset?
5
2205
Vastaukset
- Poneilla vaan =)
Jos et koskaan ole ennen ratsastanut kannuksilla, niin kannattaa ehkäpä aloittaa junnukannuksilla. En usko että ihan 10mm mutta 15mm löytyy. Itse käytän 15 mm ponilla, ja varsin hyvät ovat. En ainakaan koskaan kaupoissa 10mm kannuksia koskaan nähnyt. Kisoissa ei mielestäni ole mitään säädöksiä, mutta kun osallistuu kisoihin niin se kyllä ilmoitettaisiin. =) En nyt tän paremmin osaa auttaa.
- vEinE
Ainakin kun aikanaan itse kannuksia ostelin, löytyi myös 10mm kannukset. Kannuksia ostaessa kannattaa ottaa huomioon millaisella hevosella ratsastaa, onko ikinä pitänyt kannuksia ja miten oma jalka on, heiluuko hevosen kyljessä hervottomasti jolloin kannus voi käydä tahattomasti kylkeen, vai saatko jalan pysymään rauhassa paikoillaan jolloin voit tuikata kannuksen kylkeen vain tarvittaessa. Kannuksien päissäkin on eroa, toiset ovat pyöreät ja toiset "terävät", hieman kulmikkaat, voi myös olla ohuempia (terävämmät) ja hieman paksumpia (pehmeämmät) päitä.
Laiskalla ja hyvin paljon pohken päälle kaatuvalla hevosella/ponilla ratsastava voi ostaa hieman pidemmät ja teräväpäiset kannukset, herkemmälle joka kaipaa välillä kannusta vain muistutukseksi pohkeen kunioittamisesta, kannattaa ostaa 10-15mm pyöreäpäiset, muutekin ovat hyvät jos vasta aloittaa kannusten käytön, niillä kun harvemmin saa vahinkoa aikaan eikä hevonen stressaa liikaa jos jalka on hieman levoton. Rissat ja 30mm pitkät on jo ehkä hieman liikaa...:)
Juurikin jompi kumpi noista 10mm tai 15mm vois olla ihan hyvä, pyöreällä päällä. Itse käytän lähes kaikenmoisilla kannuksia tarvivilla hevosilla 20mm (teräväpäisiä) kannuksia, erittäin hankalilla tapauksilla 30mm joko ohuita teräviä tai hieman paksumpia.
Eli kannuksia ostaessa mieti millainen hevonen on kyseessä ja miten hallitset oman jalkasi. - ponikisaaja
vEinE kirjoitti:
Ainakin kun aikanaan itse kannuksia ostelin, löytyi myös 10mm kannukset. Kannuksia ostaessa kannattaa ottaa huomioon millaisella hevosella ratsastaa, onko ikinä pitänyt kannuksia ja miten oma jalka on, heiluuko hevosen kyljessä hervottomasti jolloin kannus voi käydä tahattomasti kylkeen, vai saatko jalan pysymään rauhassa paikoillaan jolloin voit tuikata kannuksen kylkeen vain tarvittaessa. Kannuksien päissäkin on eroa, toiset ovat pyöreät ja toiset "terävät", hieman kulmikkaat, voi myös olla ohuempia (terävämmät) ja hieman paksumpia (pehmeämmät) päitä.
Laiskalla ja hyvin paljon pohken päälle kaatuvalla hevosella/ponilla ratsastava voi ostaa hieman pidemmät ja teräväpäiset kannukset, herkemmälle joka kaipaa välillä kannusta vain muistutukseksi pohkeen kunioittamisesta, kannattaa ostaa 10-15mm pyöreäpäiset, muutekin ovat hyvät jos vasta aloittaa kannusten käytön, niillä kun harvemmin saa vahinkoa aikaan eikä hevonen stressaa liikaa jos jalka on hieman levoton. Rissat ja 30mm pitkät on jo ehkä hieman liikaa...:)
Juurikin jompi kumpi noista 10mm tai 15mm vois olla ihan hyvä, pyöreällä päällä. Itse käytän lähes kaikenmoisilla kannuksia tarvivilla hevosilla 20mm (teräväpäisiä) kannuksia, erittäin hankalilla tapauksilla 30mm joko ohuita teräviä tai hieman paksumpia.
Eli kannuksia ostaessa mieti millainen hevonen on kyseessä ja miten hallitset oman jalkasi.Kiitos nopeista vastauksista.Olen tullut siihen tulokseen että 15mm pyöreäpäiset kannukset taitavat olla sopivat.Katson sitten että kun on hetken harjoitellut niillä kannuksilla että onko tarvetta pidempiin tai voimakkaampiin kannuksiin.Luin juuri jostain että poniluokissa kisaavan ratsastajan kannuksen enimmäis mitta on 15mm.
Vielä suur kiitos teille jotka vastasitte :) - Minää..
eli voikos ponilla olla 15mm kannukset?
kun itelläni on 15mm niin onko ne poneille isoimmat siis et poneilla ei saa olla isompii??
- _katherine_
Poniratsukolla (poni 16v. tai nuorempi ratsastaja) kannusten maksimi pituus on 15mm.
Jos ratsastaja on yli 16v., kyseessä ei ole poniratsukko, vaikka ratsastaisikin ponilla, joten poniratsukkojen säännöt ei koske. Tällöin kannusten pituudella ei ole väliä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053143GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521065Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!321007- 67868
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24811