Regu/Octo?

MXVision

Mitä eroa on regulaattorilla ja octopussylla?

Veljeni sukeltaa kahdella octolla aina sanoen toista regulaattoriksi, vaikka molemmat ovat keltaisia.

Itse olen vasta käynyt owd:n ja asia ei ole oikein selkeä. Voisiko joku valaista asiaa.

Kiitos

7

1779

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ¤¤¤

Regu on pääannostin, joskus laadukkaampi kuin octo, joka on vara-annostin.
      ...tai siis suurin ero on käyttötarkoituksessa.

• padi myös

Tän täytyy olla provo! Itsekin Padi-sukeltaja ja tommoset kyllä kerrotaan kurssilla. Ja veljesi juttukin on aika paksua stooria.

Joku "tosisukeltaja" provoilee

• DM

Octo on merkitty keltaiseksi sen vuoksi, että se on hätätilanteessa tarkoitettu sukellusparille ja keltainen toimii hyvänä huomiovalona. Lisäksi erona on letkun pituus, eli normaalisti octon letku on 10-15 cm pitempi (edellä mainitustä syystä myös- letku riittää kaverille).
      Molempien toimintaperiaate on sama ja ero sukeltamiseen on vain siinä, että yleensä octosta puuttuvat "hienosäätimet" eli se on valmistettu vain vara-annostimeksi.

• joo o

Ei tuolla kurssilla kerrota, kuin et se on vara-annostin ja yleensä keltainen. Mitään ei kerrota usein suppeammista säätömahdollisuuksista ja pienemmästä kossta.

• Divefire

No, itseasiassa regulaattoreitahan eli annotimia tai säätimiähän ne molemmat ovat. Siksi niitä kutsutaan monesti myös pää- ja vara-annostimeksi, ainakin "virallisemmissa" teksteissä.

Octo eli octopussy on lähinnä lempinimi kuvaamaan nimenomaan vara-annostinta eli vararegulaattoria, joka, kuten täällä on jo ansiokkaasti kuvattu, on yleensä vähän pidemmällä letkulla ja kauttaaltaan huomiovärinen. Hienosäätimiä siinä sitten joko on tai ei ole, mallista riippuen.

Sinällään kuulostaa vähän hölmöltä sukeltaa kahdella keltaisella letkulla varustetulla regulla ("octolla"), koskapa sillä huomiovärillä on täälläkin kuvattu tarkoitus. Se on tarkoitus kyetä nopeasti löytämään ja ottamaan/antamaan pulmatilanteessa olevalle parille.

Siitä kumpaa sukeltaja itse lähtökohtaisesti käyttää, on sitten variaatioita.
      Sillä kurssilla todennäköisesti sinulle opetettiin antamaan vara-annostin liivikiinnikkeestä kaverille/kaveri ottamaan se siitä. Joissain malleissa annetaan pitkällä letkulla varustettu annostin omasta suusta, ja vara-annostin on lyhyemmässä letkussa kaulalla roikkumassa niin, että sen saa suuhunsa ilman käsiä.

• Divefire

Siis annostimia, ei annotimia

• dekomopo

Oikeastihan homma menee näin:

Kun käytetään tavallista sinkkupullosettiä, niin REGU tarkoittaa paineenalentajan(1st stage), matalapaineletkun ja annostajan(2nd stage) kokonaisuutta. REGUa kutsutaan myös pääannostajaksi.

OCTO taas yhdistetään siihen laitteiston ainoaan paineenalentajaan(REGUN 1st stage), jolloin OCTO siis koostuu matalapaineletkusta ja annostajasta(2nd stage). OCTOa kutsutaan myös vara-annostajaksi.

OCTO on usein kaupallisista syistä teknisesti karsitumpi malli, jotta paketin hinta saadaan edullisemmaksi. Octo voi olla myös fyysisiltä mitoiltaan pienempi, kun se pääasiallisesti killuu siinä rinnalla tyhjänpanttina. Väritykseltään se on yleensä se helpommin havaittava, niinkuin aiemmissa vastauksissa jo todettiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas uusi PS:n rasismiKOHU!

Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      578
      1179
    2. 69
      802
    3. Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo

Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.
      Maailman menoa
      262
      639
    4. Pitääkö minun pyytää

Itse itseni sinun luo tällä viikolla vai tajuatko itse pyytää ??
      Ikävä
      53
      624
    5. Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!

Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o
      Ikävä
      161
      612
    6. Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.

Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä
      Maailman menoa
      169
      602
    7. Katotaan miten jaksat tätä

Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.
      Ikävä
      84
      562
    8. Naisten liian suuret vaatimukset?

Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta
      Sinkut
      117
      536
    9. Peräti 12 000 ihmisen toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin!

Peräti 12 000 ihmisen (useimmat nuoria miehiä) toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin! ht
      Maailman menoa
      202
      509
    10. Tiedätkö mitä mies

Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut
      Ikävä
      20
      476
    Aihe