Moi!
Asuimme viime kevään vuokra-asunnossa, jossa epäiltiin hometta (asiasta ei ole varmuutta). Sairastin keväällä keuhkoputkentulehduksen asunnossa asuessani, joka meni antibiooteilla pois. Olin kesän matkalla ja terve, mutta nyt muutin homehuoneistossa olleiden huonekalujeni kanssa uuteen asuntoon ja olen ollut koko viikon kipeä, selkä ja niska ovat aivan jumissa, käteni ja jalkani puutuvat ja tuntuvat heikoilta, on masentunut, keskittymiskyvytön ja outo olo, pahoinvointia ja ripulia päivittäin. Selkäkipu on ehdottomasti pahin oire, ja se ilmaantui vasta eilen viikon asunnossa oltuani. Ovatko nämä nyt homehtuneista huonekaluista johtuvia oireita? Kannattaisiko valtitaa kuluttajavalituslautakuntaan tai haastaa entinen vuokranantaja tms? Miten oireet katoavat? Pesin kuitenkin kaikki peitot ja tyynyt, mutta kirjahyllyjä jne en voinut tietenkään käsitellä.
help!
selkäkipu, ripuli, puutuminen?
7
1640
Vastaukset
Voihan sitä aina hutkia ennen kuin tutkii.
Tyylinsä kullakin...
Kuiteskaan kun meikäläisellä ei ollut varaa viskellä tavaroitaan mäkeen, päätettiin odottaa.
Neljä kuukautta ollaan asuttu nyt uudessa kämpässä ja oireet on aika 'out' - tosi rajusti vähenemään päin.- muu syy
tuskin huonekalut ovat homehtuneet mutta voivat kylläkin sisältää itiöitä joista
voi oireilla jos kovin herkäksi pääsit edellisessä asunossa.
Oireet katovat kun olet päässyt eroon tavaroista joissa on homeitiöitä, mikäli oireet johtuvat tavaroista.
Jälkikäteen valittaminen tai vuokranantajan haastaminen ei enää onnistu, jos sinulla ei ole selkeää näyttöä kuten kirjoitit, että edellisessä vuokra-asunnossa oli
terveyshaitta.
Pesu ei auta kaikilla peittoihin ja tyynyihin, vaan ne pitää heittää pois jos niistä oirehtii.
Kirjahyllyt ja muut puuesineet voi pyyhkiä vahvalla kloriittiliuoksella ja kirjoista ei yleensä itiöitä saa pois, ne on mennyttä kalua jos huono tsäkä on. "Selkäkipu on ehdottomasti pahin oire, ja se ilmaantui vasta eilen viikon asunnossa oltuani."
- Minulla niska tuli kipeäksi siitä, kun homeen pelossa pesin vuodevaatteet liian kovalla lämmöllä ja tyynyt jäivät muhkuraisiksi.
*
Aika härskiä myös väittää kaikkea homeesta johtuvaksi - joka ripulia ja flunssaa - joiltain onnistuu tosin sekin.
Kun vähän kirpaisee jostain, kaikki on heti homeen syytä.
Järki käteen!
Jk.
Juuri tällä hetkellä homeitiöitä on myös ulkoilmassa, johon siihenkin jotkut voivat reagoida. Lainaus:
Turun yliopiston Aerobiologian yksikön
Siitepölytiedote
05.08.2009
Heinien kukinta jatkuu koko maassa. Pujon kukinta jatkuu koko maassa Pohjois-Lappia lukuun ottamatta.
Cladosporium- homesienen itiömäärät ovat maan eteläosissa runsaita, muualla maassa Lappia lukuun ottamatta kohtalaisia. Alternaria- homesienen itiöitä lähinnä maan eteläosissa.
http://aerobiologia.utu.fi/tiedotus/siitepolytiedote/- hometta.
Niin mutta jos on muuten ollut aivan terve ja homeasunnossa asumisen jäljiltä tulee tuollaisia oireita, niin kyllä siitä minun mielestäni voi hometta juuri syyttää.
ikävää. hometta. kirjoitti:
Niin mutta jos on muuten ollut aivan terve ja homeasunnossa asumisen jäljiltä tulee tuollaisia oireita, niin kyllä siitä minun mielestäni voi hometta juuri syyttää.
ikävää."Niin mutta jos on muuten ollut aivan terve ja homeasunnossa asumisen jäljiltä tulee tuollaisia oireita, niin kyllä siitä minun mielestäni voi hometta juuri syyttää."
- Mieleeni tulikin juuri, miksei kukaan ole haastanut sitä itheään oikeuteen eli hometta?
Valituksen voisi ainakin lähettää tuonne Yläkertaan päin...hometta. kirjoitti:
ikävää.On sitä meilläkin joskus ylireagoitu.
Lapseni isää hävettää vieläkin se kerta, kun hän vei pyynnöstäni poikamme Lasten ja nuorten sairaalaan kädessä olleen punaisen viirun takia.
Siitä on jo niin kauan, etten muista tarkkaan syytä huolenalaisuuteeni. Liekö pojalla ollut joku tulehdus ja minä tunnollisena äitinä pelännyt verenmyrkytystä ja ties mitä.
- Noh joka tapauksessa poika oli terve kuin pukki.
Isänsä vielä keksi, mistä punainen viiru oli käteen tullut. Se tuli siitä, kun lapsi oli pelannut hänen luonaan Pleikkaria ja nojannut kättään lämpöpatteriin.
Viirun aiheuttaja oli lämpöpatteri...- oirehtija
hometta. kirjoitti:
ikävää.Kuule nuo kaikki kuvaamasi oireet ovat minulle tuttuja. Ja liittynevät nimenomaan homeisiin. Minä jouduin luopumaan kaikista tekstiileistä/kirjoista, yleensäkin kaikista huokoisista tavaroistani asuttuani homeisessa asunnossa.
Voimia sinulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010500Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523615Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543381- 642895
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2212281- 1162223
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252053Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671658Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221486Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121396