Kahvi ennen lenkkiä

anteeksijoslöytyyjo

Koitin kovasti etsiä keskustelua aiheesta, koska jotenkin muistaisin sellaisen nähneeni, mutten löytänyt. Anteeksi jos se siis löytyy jo.

Eli aina ennen lenkkiä minun on pakko juoda kuppi tai pari kahvia ja mietin että voiko siitä olla haittaa vai onko sen antama energia vain hyväksi suoritukselle? Joku jossain mainitsi joskus sen vaikuttavan sykkeeseen jotenkin haitallisesti ja mietin onko se totta. Ja eikai tuo nyt mitenkään vaikuta kunnon kehitykseen? En uskalla lähteä ilman kahvin juontia juoksemaan, koska pelkään etten jaksaisikaan samoja matkoja kuin kahvin kanssa ja masentuisin. (haha)
Ja siis sanotaan nyt vielä että juon usein pikakahvia ja laitan suositellusta noin kymmenkertaisen annoksen kahvimuruja kuppiin, eli se on vahvaa.

Toisenkin kysymyksen voisin tässä samalla esittää, eli polveni kipeytyivät pahasti (käveleminenkin oli seuraavina päivinä todella vaikeaa ja olen edelleen jonossa jatkotutkimuksiin) noin puoli vuotta sitten, minkä takia vähensin juoksemista ja kipu lieveni. Nyt kuitenkin olen taas alkanut juosta noin neljä kertaa viikossa ja pelkään kivun palautuvan. Siksi syön aina pari 400 tai 600 buranaa ennen lenkkiä ja lenkki sujuukin sitten ilman mitään kipuja. Onko tuo määrä lääkkeitä jo haitallista vatsalle? Omasta mielestä on kuitenkin aika pieni määrä, mutta ajattelin vain varmistaa.

23

3942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12313132323

      Tuo polviongelma on yleinen juostessa sillä siinä ne joutuvat tavallista isomman rasituksen alaiseksi. Suosittelen hyvin vaimentavia kenkiä ja pehmeätä juoksualustaa. Kannattaa silti käydä niissä jatkotutkimuksissa jos onkin jotain muuta.

    • Zalbu

      Kahvi on ns. diureetti eli poistaa nestettä kehosta. Lenkille lähtiessä tavoite on yleensä päinvastainen eli mielestäni ei missään nimessä kannata käyttää ennen lenkkiä. Tosin saattaa olla yksilöitä joille tuo ei vaikuta mitään mutta itselleni tuo on myrkkyä ennen juoksua. Itse asiassa minulle kävi nii, että kun aloitin lenkkeilyn n. puoli vuotta sitten, niin kahvin himoni vähen ja kuluta nykyään puolta vähemmän kuin ennen!

    • toinen juoksija

      Kiva, sinäkin olet löytänyt saman harrastuksen :)
      En ole mikään lenkkeilyn asiantuntija, proviisori koulutukseltani, mutta suosittelisin tarkistamaan tuota lenkkiä alustavaa ruokavaliotasi..Eli omaan korvaani kuulostaa ainakin pahalta tuo kahvin ja tulehduskipulääkkeen yhdistelmä..Varsinkaan pelkän ennaltaehkäisyn vuoksi en suosittelisi tuota särkylääkettä käyttämään. Varoitan, että saattaa ärsyttää vatsan limakalvoja jo suht lyhyenkin käytön jälkeen, varsinkin, jos otat tyhjään vatsaan. Sinuna etsisin turvallisempia vaihtoehtoja - sellaisiakin varmasti löytyy :) Ja kunnon kohotessa huomaat, että jaksat juostakin paremmin - ihan ilman kahviakin. Tsemppiä juoksulenkeillesi:)

    • minävaankai

      Suosittelen, että luet tuoreen artikkelin juoksija-lehdestä tulehduskipulääkkeiden syönnistä ja lenkkeilystä. En kans suosittele, että vetelet niitä buranoita hirveesti ennen lenkkiä.

    • muki tai pari

      Kahvin energialla ei merkitystä, mutta pissahätä "iskee" kesken lenkin...

    • kahvianssi

      kahvi on piriste eli kyllä se vähän sitä suoritusta parantaa mutta ite kyllä en ihan noin vahvaa kahvia jois ennen :D

      • tavoite yli 2500m

        Itse juon myös murukahvia ja 10 kertaisella annoksella sen taitaa joutua syömään lusikalla :)


    • waigigi

      Minä pyrin välttämään kahvia ennen lenkkiä, koska muuten tulee vessahätä. Vaikka joku "asiantuntija" on sanonut, ettei kahvinjuonnilla ole vaikutusta virtsan eritykseen, niin oma kokemukseni on toinen. Minulla on polvet vaivanneet vuosikaudet ja esim. jotku liikuntamuodot eivät sovi ollenkaan, mutta juoksu sopii!!! Juoksen viikossa yhden pitkän lenkin ja lisäksi pari lyhyempää. Ja tähän asti polvissa ei ole ongelmia. Aikaisempina vuosina oli kausia, etten pystynyt portaissa kulkemaan ilman kipua. Ehkä jaloissasi, selässäsi tai pakaroissasi on kireyttä?? Auttaisiko "niksauttaja", hieroja tai kalevalainen jäsenkorjaaja?

      • tavoite yli 2500m

        Minulla kans tulee melko varmasti kusihätä jos juon pari kolme motillista kahvia, johtuuko sitten siitä että juma on kahvia, vai siitä että se on juomaa.

        Minulla on ollu myös aikaisemmin ongelmia polvien ja myös varpaiden ja jalkapöydän osien kipeytymisen kanssa, mutta ne ongelmat olivat silloin kun olin selvästi painavampi, BMI yli 33. Jos joutui hieman enemmän olemaan jaloilla, niin sitten meni pari viikkoa ontuessa.

        Nyt kun paino on pudonnut lähelle normaalipainoa (BMI 26), niin jaloissa ei ole ollu juuri vaivoja. Sääret vähän kipuili kun yritin kevättalvella juosta ohutpohjaisilla talvilenkkareilla. Mutta sekin vaiva loppui kun ostin uudet lenkkikengät.


    • tavoitte yli 2500m

      Olen mielessäni hieman demonisoinut kahvia urheilun yhteydessä, mutta tuossa päivänä eräänä sattui korviini miten eräs jääkiekkoilija kertoi että hän juo pari motillista kahvia ennen peliä, se kuulema piristää.

      Nyt olen juonut kahvia ennen lenkkiä jos on kahvihammasta kokottanu ja voi olla että sillä on jopa pieni positiivinen piristävä vaikutus lenkkeilyyn.

      Aloittaja on varmasti jo mahahaavansa saanut, jos on jatkanut kahvin ja buranan napsimista.

    • Piss

      Lieneekö muuten väliä, mutta lisää pissahädän riskiä kesken juoksun...

    • kofeiiniton

      Jos vatsasi kestää kahvia, voi sitä juoda ennen lenkkiä. Huom, monet urheilu geelit sisältävät juuri tuota kofeiinia millä on tarkoitus saadakin lisäpotkua pitkälle matkalle.

      Haittapuolena kofeiinissa on että se nostaa hieman syketasoa, ainakin tottumattomalla, mutta jos juot kahvia jokatapauksessa ja yleensä vahvana, niin johan se on normalaitasoa lenkillekin lähtiessä. Pitkillä kunnonkehitys lenkeillä kun on tarkoitus juosta juurikin matalalilla sykkeillä, mutta eipä taida kahvi sinun kohdallasi vaikuttaa....

      Ja polvet kyllä kärsii jos asfaltilla juokset, etenkin jos huonoilla kengillä. Ja kyllä ne kuormittuu jos on kuormittuakseen, otat buranan tai et, se vaan peittää alleen ne oireet. Se ei ole polven edun mukaista. Jos kipua esiintyy ilman buranaa, ei polvesi ole valmis kuormitukseen. Jos oireettomana juokset, on polvesi toipuminen onnistunut. Itselläni pohjevaivaa, buranan otan vain jos kisat edessä, muuten pyrin kuuntelemaan kehoani, onko valmis kuormitukseen....?

    • RunnersHigh69

      Sinulle, joka nappaat Buranaa varmuuden vuoksi: Ibuprofeeni lisää sydänkohtauksen riskiä. En todellakaan suosittele ottamaan sitä ennen lenkkiä.

      • onko näin

        Onkos tämä esson baarin juttuja vai voiko siitä lukea jostain lutettavasta lähteestä?

        En ole kuullutkaan että ibuprofeinilla olisi syndänkohtaukseen altistavaa vaikutusta.


      • RunnersHigh69
        onko näin kirjoitti:

        Onkos tämä esson baarin juttuja vai voiko siitä lukea jostain lutettavasta lähteestä?

        En ole kuullutkaan että ibuprofeinilla olisi syndänkohtaukseen altistavaa vaikutusta.

        Voit itse lukea sen vaikka Burana-purkin pakkausselosteesta, jossa mainitaan käytön haittavaikutuksina mm. hieman kohonnut sydäninfarktin ja aivohalvauksen riski. Olen lisäksi lukenut muutaman tutkimuksen aiheesta, joissa sanotaan ibuprofeenin pitkäaikaisen käytön kolminkertaistavan sydänkohtauksen riskin.


    • joitain tietävä

      Hei, tutkin parhaillaan aihetta hyvinkin tarkasti sillä teen gradua aiheesta..

      Kahvin juonti kannattaa toki ennen liikuntaa kunhan ottaa sitä hyvissä ajoin ennen suorituksen alkua eli 1/2 - 1 h ennen. Kahvin pitää ehtiä imeytyä. Kahvihan ei heikennä itseasiassa nestetasapainoa jos olet hyvässä tasapainossa ennen lenkille lähtöä. Jos olet kuivuneessa tilassa niin sitten kahvin juonti voi heikentää suoritusta. Jos kusi on normaalin vaaleaa olet todennäköisesti hyvässä nestetasapainossa. Jos taas pissaat ennen lenkille lähtöä erittäin tummaa virtsaa, voit varautua ongelmiin suorituksen aikana kun ei olekaan puhtia. Helteellä tämä korostuu entisestään.

      Kahvia/kofeiinia kannattaa ottaa esim. maltodekstriinijauheen kanssa sekoitettuna niin juoman teho lisääntyy. Hiilihydraattilisä kahvin kanssa todistetusti parantaa suoritusta varsinkin suorituksen loppuvaiheissa kun pitää jaksaa rutistaa kaikki mehut irti.

      Huolehdi varsinkin näin kesäaikaan siitä että saat riittävästi elektrolyyttejä eli suoloja ruoasta ja juomasta sillä kesällä hikoillaan enemmän ja suolaakin menetetään hieman enemmän kuin talvella.

      Ruususuola sisältää erittäin kattavasti kaikkia mineraaleja joten kun lisää ripauksen sitä ja maltodekstriiniä kahvia on täydellinen energia/juoma valmis. Hiilihydraatin määrä kannattaa pitää 6-8 % tuntumassa kun tekee urhelijuomaa itse.

      Tarina jatkuu omassa gradussani.. joka ilmestynee tossa syksyn aikana.

    • Anonyymi

      Minä juon aina kahvia ennen lenkkiä. Pelkään että väsähdän ennen aikojaan. En uskaltaisi lähteä juoksemaan ilman kahvia. Tai no nyt ostin kofeiinitabletteja. Voisi kokeilla lenkkeilyä niillä.

      • Anonyymi

        Itse vetäsen urheilujuoman kofeiinitabletilla ennen lenkkiä, niin saa hiilihydraatit samalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse vetäsen urheilujuoman kofeiinitabletilla ennen lenkkiä, niin saa hiilihydraatit samalla.

        Koetapa lenkkiä tyhjään vattaan. Tekee eetvarttii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koetapa lenkkiä tyhjään vattaan. Tekee eetvarttii

        Ei pysty, ei kykene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koetapa lenkkiä tyhjään vattaan. Tekee eetvarttii

        Paremmin sujuu lenkki kun tankkaa ennen, aikana ja jälkeen. Rasvanpoltto ja ketoilu huru-akkain touhua.


    • Anonyymi

      Minä juon kahvia aina ennen lenkkiä. Ja myös lenkin jälkeen. Kondis kondiksessa.

      • Anonyymi

        Näin teen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe