Miksei sianliha

maistu

enään ollenkaan sianlihalle vaan ihan mautonta. Ennen sentään siinä oli kunnon läskiäkin, enään ei. Missä vika, jalostuksessako?

29

936

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyään niin

      laihoja, ettei ihraa synny. Ennen, kun ruokiottiin perunopilla ja viljalla, lihakin maistui paremmalta.

      • mieltä

        ennen oli kunnon lihaa, nykyään ei. Läski kunniaan.


      • Sirkka-Liisa Anttilaa
        mieltä kirjoitti:

        ennen oli kunnon lihaa, nykyään ei. Läski kunniaan.

        Ja tohtori Pekka Puskaa, jotka saivat suomalaiset syömään styroksilta maistuvaa sporttipossua, muka terveyssyistä!
        Suomalainen nykysika kiljuu tuskasta vielä kuolleenakin pannulle laitettaessa ja rasvattomana pyrkii pois pannulta kaikin keinoin.
        Kunnon maalaissikaa ei saa enää, ellei sitäitse laskilla kasvata.
        Ns. viljasikakin on samaa urheilullista linjaa muiden kanssa.
        Pekka Puska saunan taakse ja.........


      • tahi kumartaa
        Sirkka-Liisa Anttilaa kirjoitti:

        Ja tohtori Pekka Puskaa, jotka saivat suomalaiset syömään styroksilta maistuvaa sporttipossua, muka terveyssyistä!
        Suomalainen nykysika kiljuu tuskasta vielä kuolleenakin pannulle laitettaessa ja rasvattomana pyrkii pois pannulta kaikin keinoin.
        Kunnon maalaissikaa ei saa enää, ellei sitäitse laskilla kasvata.
        Ns. viljasikakin on samaa urheilullista linjaa muiden kanssa.
        Pekka Puska saunan taakse ja.........

        Mutta sianliha on nykyään tosi hurjaa syötävää,se mennään ohhoonpelillä,mitä saat.Mutta aika usein tulee pienempi tai lykys se suurempi navetantaus maku,tai haju ja parhaimmas tapaukses molemmat.
        Mausta,marinoi,keitä,paista niin et ikänäs tie mitä on tulos(tahtoo aina viitata vanhaan emakkoon tai karjuun.)Oikeasti totta puhun,Ei kotitilojen siat tuommoisilla haitoilla.


      • Erkkikin
        tahi kumartaa kirjoitti:

        Mutta sianliha on nykyään tosi hurjaa syötävää,se mennään ohhoonpelillä,mitä saat.Mutta aika usein tulee pienempi tai lykys se suurempi navetantaus maku,tai haju ja parhaimmas tapaukses molemmat.
        Mausta,marinoi,keitä,paista niin et ikänäs tie mitä on tulos(tahtoo aina viitata vanhaan emakkoon tai karjuun.)Oikeasti totta puhun,Ei kotitilojen siat tuommoisilla haitoilla.

        Karjun liha kun haisee ja maistuu kuselle.
        Emakko on ihan ok. Vailuuletko syöväsi pikku porsasta?
        Karjun lihaa kun ei myydäkään muualle kuin teollisuudelle, että silleen!


      • ja varmasti
        Erkkikin kirjoitti:

        Karjun liha kun haisee ja maistuu kuselle.
        Emakko on ihan ok. Vailuuletko syöväsi pikku porsasta?
        Karjun lihaa kun ei myydäkään muualle kuin teollisuudelle, että silleen!

        ja tottahan teollisuudelle,en itselleni haluaisikaan moista.
        Mutta kun ostin tässä kerran tänä suvena marinoitua "possun ulkofilettä" rasiallisen,ns Dynon ja auta armias mille haisi kun pannuun laitoin ja hetken lämpeni.Ja kyseistä tavaraa on myyty koko kesän lienetkö minulla sitten herkemmät aistit tiedä sanoa?
        Saman asian olen havainnut myös grillikyljessä jota kuumana myydään pettymyksiä aina silloin tällöin ikävä kyllä mutta pitäisikö kysäistä ostaessa että sopisiko pieni maistiainen.


      • ostaa
        ja varmasti kirjoitti:

        ja tottahan teollisuudelle,en itselleni haluaisikaan moista.
        Mutta kun ostin tässä kerran tänä suvena marinoitua "possun ulkofilettä" rasiallisen,ns Dynon ja auta armias mille haisi kun pannuun laitoin ja hetken lämpeni.Ja kyseistä tavaraa on myyty koko kesän lienetkö minulla sitten herkemmät aistit tiedä sanoa?
        Saman asian olen havainnut myös grillikyljessä jota kuumana myydään pettymyksiä aina silloin tällöin ikävä kyllä mutta pitäisikö kysäistä ostaessa että sopisiko pieni maistiainen.

        joltain kokonainen sika jos maku olisi edes hiukan parempi.


      • ajatusta_
        ostaa kirjoitti:

        joltain kokonainen sika jos maku olisi edes hiukan parempi.

        Olen minäkin ajatellut jouluksi kokonaisen sian ostaa. Niitä ei taida ihan joka paikasta saadakaan, joltain tilateurastamolta varmaankin voisi saada. Luulisi maunkin olevan parempi kuin kaupan valmispaketeissa.


      • koko sikaa
        ajatusta_ kirjoitti:

        Olen minäkin ajatellut jouluksi kokonaisen sian ostaa. Niitä ei taida ihan joka paikasta saadakaan, joltain tilateurastamolta varmaankin voisi saada. Luulisi maunkin olevan parempi kuin kaupan valmispaketeissa.

        jos sinulla ei ole koko suku koolla,silloin asia "ehkä" toisin, mielestäni puolikas sika,noin 35-40kg.On ihan passeli hyvissä ajoissa ennen joulua hommattuna,ehkäpä tilateurastamo on hyvä ajatus, ajatellen käsittelyä asiantuntevasti fiksuihin pakastettaviin paloihin, jolloin on jo puolesta possusta iloa kevät puolelle omasta pakastimesta.

        Asiansa osaavat kasvattajat hoitavat myös kinkkusi suolauksen,ja parhaimmillaan myös savustuksen.


      • sitä_
        koko sikaa kirjoitti:

        jos sinulla ei ole koko suku koolla,silloin asia "ehkä" toisin, mielestäni puolikas sika,noin 35-40kg.On ihan passeli hyvissä ajoissa ennen joulua hommattuna,ehkäpä tilateurastamo on hyvä ajatus, ajatellen käsittelyä asiantuntevasti fiksuihin pakastettaviin paloihin, jolloin on jo puolesta possusta iloa kevät puolelle omasta pakastimesta.

        Asiansa osaavat kasvattajat hoitavat myös kinkkusi suolauksen,ja parhaimmillaan myös savustuksen.

        puolikastakin tietysti harkita vaikkakin olen aika kova lihan ystävä. Kaipa tuo pakastimessa säilyy kevääseen.Täytyy kääntyä kasvattajien puoleen ja kysellä.


      • Saatatpa yllättyä
        sitä_ kirjoitti:

        puolikastakin tietysti harkita vaikkakin olen aika kova lihan ystävä. Kaipa tuo pakastimessa säilyy kevääseen.Täytyy kääntyä kasvattajien puoleen ja kysellä.

        Hintapyynnöissä, jos ylipäänsä löydät jonkun joka haluaa myydä!


      • noin hekotat
        Saatatpa yllättyä kirjoitti:

        Hintapyynnöissä, jos ylipäänsä löydät jonkun joka haluaa myydä!

        Jos hyvää haluaa niin kyllä siitä hiukan joudut maksamaan, mutta kysele sinä hinnat ja kerro meillekin, tottahan aina avittaa jos on sukulainen tai hyvä naapuri, asiat yleensä aina sovitellaan, ja ei muuten aina tarvita sitä kallista rahaa, vaan apukin on joskus tarpeen ainakin meillä toimii näin.minä hekottelen sinulle joka halvalla ostat sikasi säkissä edes haistamatta.


      • Se hekottelija
        noin hekotat kirjoitti:

        Jos hyvää haluaa niin kyllä siitä hiukan joudut maksamaan, mutta kysele sinä hinnat ja kerro meillekin, tottahan aina avittaa jos on sukulainen tai hyvä naapuri, asiat yleensä aina sovitellaan, ja ei muuten aina tarvita sitä kallista rahaa, vaan apukin on joskus tarpeen ainakin meillä toimii näin.minä hekottelen sinulle joka halvalla ostat sikasi säkissä edes haistamatta.

        Noita suoramyyntipisteitä kolunnut ja tiloja etsiskellyt, että tiedän maajussin ahneeksi kun tilaisuus tulee. Jos joudut kysymään heiltä haluamaasi, niin saat maksaa kolminkertaisen hinnan normaaliin verrattuna, eikä tavara taatusti ole sen arvoista.
        Itse ostan sikani ja muunkin lihan nykyisin viron puolelta ja laatu on hyvää ainakin toistaiseksi, elleivät suomalaiset asiantuntijat pääse sorkkimaan sinnekin!
        Ostele sinä vain sikasi säkissä tai ilman, minä senkun hekottelen!


      • viime jouluksi
        Se hekottelija kirjoitti:

        Noita suoramyyntipisteitä kolunnut ja tiloja etsiskellyt, että tiedän maajussin ahneeksi kun tilaisuus tulee. Jos joudut kysymään heiltä haluamaasi, niin saat maksaa kolminkertaisen hinnan normaaliin verrattuna, eikä tavara taatusti ole sen arvoista.
        Itse ostan sikani ja muunkin lihan nykyisin viron puolelta ja laatu on hyvää ainakin toistaiseksi, elleivät suomalaiset asiantuntijat pääse sorkkimaan sinnekin!
        Ostele sinä vain sikasi säkissä tai ilman, minä senkun hekottelen!

        tilateurastamolta kokonaisen sian kun ei ole naapurissa eikä sukulaisia keneltä ostaa. Valmiiksi paloiteltuna, sorkkineen, päineen, eli kaikki "tarvittava" mukana. Kylkirivit savustettuna 200 euroa, pikkaisen alle sata kiloinen sika, ei paha hinta minun mielestä. Johan pari kunnon (15 kg) kinkkua kaupassa maksaa satasen ja syömistä oli hiukan enemmän kuin ne pari kinkkua. Voisin tietysti ostaa halvemmallakin jos joku antaa vinkin mistä saa.


      • pahalta
        viime jouluksi kirjoitti:

        tilateurastamolta kokonaisen sian kun ei ole naapurissa eikä sukulaisia keneltä ostaa. Valmiiksi paloiteltuna, sorkkineen, päineen, eli kaikki "tarvittava" mukana. Kylkirivit savustettuna 200 euroa, pikkaisen alle sata kiloinen sika, ei paha hinta minun mielestä. Johan pari kunnon (15 kg) kinkkua kaupassa maksaa satasen ja syömistä oli hiukan enemmän kuin ne pari kinkkua. Voisin tietysti ostaa halvemmallakin jos joku antaa vinkin mistä saa.

        kuulostava hinta minunkaan mielestä. Taidampa minäkin ostaa ensi jouluksi. Tuskimpa niitä edes virosta saa tuoda niinkuin tuo yksi kirjoittaja väitti sieltä ostavansa. Vai saako sieltä tuoda, hankalaa ainakin olisi.


      • Mutta sieltä
        pahalta kirjoitti:

        kuulostava hinta minunkaan mielestä. Taidampa minäkin ostaa ensi jouluksi. Tuskimpa niitä edes virosta saa tuoda niinkuin tuo yksi kirjoittaja väitti sieltä ostavansa. Vai saako sieltä tuoda, hankalaa ainakin olisi.

        Lihani rahtaan. Autossani on kylmäarkku, joka toimii tupakansytyttimen virralla.
        Eipä ole tulli kysellyt kinkkujeni, eikä muidenkaan ruokatavaroiden perään.

        Laatu on kuitenkin hinnan ohella se joka ratkaisee, joten kyllä kotimainen sikafarmari saa pitää sikansa minun puolestani.
        Erityisesti virolainen lammas ja karitsa on todella namia.


      • no siinä
        Mutta sieltä kirjoitti:

        Lihani rahtaan. Autossani on kylmäarkku, joka toimii tupakansytyttimen virralla.
        Eipä ole tulli kysellyt kinkkujeni, eikä muidenkaan ruokatavaroiden perään.

        Laatu on kuitenkin hinnan ohella se joka ratkaisee, joten kyllä kotimainen sikafarmari saa pitää sikansa minun puolestani.
        Erityisesti virolainen lammas ja karitsa on todella namia.

        tapauksessa taidan minäkin harkita Viroon lähtöä. Suomesta on kaiken lisäksi vaikeaa saada lammasta, karitsasta puhumattakaan. Laatukaan ei taida olla paras mahdollinen.


    • jatkuuu...

      Oletko ostanut luomupossua? Maistuu ihan erille eikä tarvitse edes maustaa mitenkään: paistaa vaan voissa tai nuotiolla, suolaksi jotakin, missä ei ole syanidia , esim Maldonsuolaa. Ruokinnasta se riippuu ja lääkejäämistä ym, mitä lihaan jää. Mut voithan maustaa sen hyvänkin lihan pilalle helpostikin:

      http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/hydrolyysi.htm

      • pähkäillyt

        samaa, että ruokinnasta se johtuu. Luomupossua en ole ostanut kun ei ole näkynyt myynnissä. Pitää kokeilla jos jossain näen. Ei satu olemaan tuttua possun kasvattajaa jolta ostaisi. Täälläpäin ei taida juuri olla sikaloita. Jos olisi mahdollisuuksia kasvattaisin itse pari possua.


      • olen_
        pähkäillyt kirjoitti:

        samaa, että ruokinnasta se johtuu. Luomupossua en ole ostanut kun ei ole näkynyt myynnissä. Pitää kokeilla jos jossain näen. Ei satu olemaan tuttua possun kasvattajaa jolta ostaisi. Täälläpäin ei taida juuri olla sikaloita. Jos olisi mahdollisuuksia kasvattaisin itse pari possua.

        ajatellut ihan samaa, pitäisi kasvattaa itse pari sikaa. En tiedä mitä nykyiset määräykset sanoo, saako ottaa vai tarvitseeko jotain lupia tai ilmoituksia tehdä.


      • mukaista
        olen_ kirjoitti:

        ajatellut ihan samaa, pitäisi kasvattaa itse pari sikaa. En tiedä mitä nykyiset määräykset sanoo, saako ottaa vai tarvitseeko jotain lupia tai ilmoituksia tehdä.

        on ainakin naapureilta pyytää lupa, ettei nälkäinen kiljunta ja paskanhaju pääsisi heitä sitten myöhemminkään häiritsemään.


      • Onneksi_
        mukaista kirjoitti:

        on ainakin naapureilta pyytää lupa, ettei nälkäinen kiljunta ja paskanhaju pääsisi heitä sitten myöhemminkään häiritsemään.

        minulla on molemmilla puolilla tyhjä talo, toki tuossa vähän matkan päässä on yksi asuttu. Sanomistahan siitä tietenkin tulisi, siksi se on vielä harkinnan asteella tämä homma.


      • Kanssasi kimppaan
        Onneksi_ kirjoitti:

        minulla on molemmilla puolilla tyhjä talo, toki tuossa vähän matkan päässä on yksi asuttu. Sanomistahan siitä tietenkin tulisi, siksi se on vielä harkinnan asteella tämä homma.

        Saatte enemmän laskiakin kerättyä (talousjätettä=perunankuoria jne) ja tulee possun hankintakin halvemmaksi, kun pannaan hinta puokkiin!
        Näin eisika häiritse ketään olemassaolollaan.
        Tuskin siihen mitään lupia tarvitaan, ei muuta kuin possunkasvatukseen ja jouluna saatte omatekemää sikaa! Naminami!


      • Näin saadaan
        Kanssasi kimppaan kirjoitti:

        Saatte enemmän laskiakin kerättyä (talousjätettä=perunankuoria jne) ja tulee possun hankintakin halvemmaksi, kun pannaan hinta puokkiin!
        Näin eisika häiritse ketään olemassaolollaan.
        Tuskin siihen mitään lupia tarvitaan, ei muuta kuin possunkasvatukseen ja jouluna saatte omatekemää sikaa! Naminami!

        naapurikateuskin sammumaan alkuunsa. Sika on niin siistikin elukka, että pitää nukkumanurkkauksensa aina kuivana eikä siihen pissi.


      • jos sattuu
        Näin saadaan kirjoitti:

        naapurikateuskin sammumaan alkuunsa. Sika on niin siistikin elukka, että pitää nukkumanurkkauksensa aina kuivana eikä siihen pissi.

        naapureille sopimaan, useimmiten ei käy. Kieltävät moisen toiminnan vaikka piruuttaan jos ei muuten. Naapurisopua juu....


      • kjjt
        jos sattuu kirjoitti:

        naapureille sopimaan, useimmiten ei käy. Kieltävät moisen toiminnan vaikka piruuttaan jos ei muuten. Naapurisopua juu....

        Niin ja sitten lopuksi se pahin osa. Se pikku possu pitää tapaa, että sen voi syödä. Jotenkin henkisesti helpommalla pääsee, kun ostaa valmiina kaupasta.


      • tuo on
        kjjt kirjoitti:

        Niin ja sitten lopuksi se pahin osa. Se pikku possu pitää tapaa, että sen voi syödä. Jotenkin henkisesti helpommalla pääsee, kun ostaa valmiina kaupasta.

        parille tutulle käynyt niin, ettei raaskikaan tappaa koko possua. Viimeistään lapset laittaa hanttiin. Toki esim. tilateurastamolta voi ostaa sian valmiiksi tapettuna ja paloiteltuna jos haluaa.


      • Perää
        tuo on kirjoitti:

        parille tutulle käynyt niin, ettei raaskikaan tappaa koko possua. Viimeistään lapset laittaa hanttiin. Toki esim. tilateurastamolta voi ostaa sian valmiiksi tapettuna ja paloiteltuna jos haluaa.

        Nimittäin kyllä noihin elikkoihin tavallaan kiintyy, mutta se tappaminen sujuu melko vaivattomasti, kun kuskaa sen possun tilateurastamolle ja käy sitten muutaman päivän perästä noutamassa valmiiksi tarkastetut ja paloitellut lihat.
        Lapsille voi sitten sanoa, että ei tämä ole meidän "Sakaria" nämä lihat isi vaihtoi meidän "Sakariin"!


      • konstia
        Perää kirjoitti:

        Nimittäin kyllä noihin elikkoihin tavallaan kiintyy, mutta se tappaminen sujuu melko vaivattomasti, kun kuskaa sen possun tilateurastamolle ja käy sitten muutaman päivän perästä noutamassa valmiiksi tarkastetut ja paloitellut lihat.
        Lapsille voi sitten sanoa, että ei tämä ole meidän "Sakaria" nämä lihat isi vaihtoi meidän "Sakariin"!

        voisi tietysti koittaa mutta voipi olla ettei lapset moista usko ja kieltäytyy syömästä "omaa" possua. Yhdellä tutulla kävi, että pari lapsista ei syönyt millään kinkkua jouluna kun epäili tuollaista huijausta. Tokihan niihin kiintyy itsekin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5025
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1645
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1255
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe