Lapselleni puhkesi homealtistuksen jälkeen monikemikaalioireyhtymä (MSC-multiple chemical syndrome/ sensitivity). Sama asia kun "hajuste- ja kemikaaliyliherkkyys". Sairaudella ei ole Suomessa omaa diagnoosinumeroa. Ruotsissa se on R06.8 SHR.
Hän sairastui Porin Herralahden ala-asteen edellisen homeremontin jälkeen.Koulu on taas jälleen vielä suuremmassa homesaneerauksessa.(Tai siis meneeköhän se virallisesti näin että "kosteusongelmaa" on ollut noin 35 vuotta,mutta "homeongelmaa" ei ole.)
Useissa rakennuksissa lapsi voi oleskella ilman oireiden alkamista vain noin tunnin.Mutta jos vierailee peräkkäin useita kertoja väärässä rakennuksessa,oireet voivat tulla sitten jo ulko-ovella.
Koulun käynnistä ei tule mitään tämän sairauden kanssa ja lääkäri suositteli kotiopetusta ainoana jäljelle jääneenä vaihtoehtona. Otin yhteyttä opetusministeriöön ja sieltä kerrottiin,että ainoastaan siinä tapauksessa,jos lapsi erotetaan koulusta koulun taholta,on oikeus saada kotiopetusta.
Porin koulutusvirasto on kuitenkin myöntänyt lapselle kotiopetusta 7.luokan syyslukukaudella yhteensä 27 oppituntia ja kevätlukukaudella 48 oppituntia.Nyt 8.luokan alettua oppitunteja aiotaan vähentää.Oppikirjat onneksi olemme myös saaneet lainaksi koulutoimelta.
Käytöshäiriöitä tai oppimisvaikeuksia lapsella ei ole ollut ja hän on ollut ihan hyvä oppilas.Siksi hän on selvinnyt ihan mukavasti lähes itse opiskellen.
Tällä hetkellä yhteiskunta ei tue millään lailla hajuste-ja kemikaaliyliherkkää,joten millä keinoin tämä elämän totaalisesti muuttava sairaus voitaisiin saada johonkin "viralliseen tautiluetteloon"?
Ei oikeutta opetukseen?
60
439
Vastaukset
- ????????????
Onko hänestä tutkittu IgE-välitteinen allergia homesienille ja varastopunkeille? Nämä ovat yleisimmät oireita selittävät tekijät. Hajusteita tuskin koulussa hirveästi käytetään.
Hajusteyliherkkyys on vähän samanlainen asia Suomessa kuin sähköallergia. Sitä ei pystytä kunnolla mittaamaan eikä kukaan halua ottaa asiaan kantaan.- Homemamma
eivät näyttäneet mitään (ei IgE eikä IgG) mutta yleis- IgE oli kuitenkin muistaakseni jotain 1564. Tuloksen kertonut lääkäri sanoi sen olevan tosi korkea, lähellä anafylaktista shokkia.Arvon pitäisi olla alle 200.
Yhdessä rakennuksessa lapsellani olen nähnyt noin vartin oleskelun jälkeen tulevan tosi huonon olon:kasvoja alkoi punottaa,tuli hiki ja alkoi pyörryttää.Sitten kun hän sanoi,että:"alkaa jaloista mennä voimat", lähdimme pois.
Varastopölypunkkikokeet otattanut toinen lääkäri taas sanoi,ettei ole ennen nähnyt noin korkeita arvoja.
"Homealtistusaikana" oli jatkuvaa flunssaa ja pientä kuumeilua.Välillä parin kolmen päivän lähes 40 asteen kuumepiikkejä ilman erityisempiä flunssaoireita.
Nenäverenvuotoja,silmien kirvelyä,väsymystä ja kuivaa yskää en vielä rekisteröinyt mitenkään,mutta puolisen vuotta kestänyt pieni lämpöily ja aina vaan kestänyt "adeno-virus"-oireilu rupesi ihmetyttämään.
Jossain vaiheessa koulussa ollessa alkoi päänsärky puolen päivän aikaan,mutta loppuaikoina päänsärky alkoi jo eka tunnilla ja päänsärky kesti aina kaksi päivää. Useat särkylääkekokeilut olivat turhia.Koulun ilmasta "ei saanut tarpeeksi happea".Astmalääkitys ei pojan mielestä auttanut,en tiedä...
Sairastelukierteen pahin vaihe alkoi umpisuolileikkauksen jälkeen.Jotenkin leikkaus romahdutti terveyden.
Myös silloisessa asunnossa saattoi olla "jotain",vaikka terveystarkastajan ja kosteusmittauksen tekijän mukaan asunto oli kunnossa eikä voisi aiheuttaa terveyshaittoja.Olen yhdistänyt oireiden alkamisen koululla tehtyyn alapohjan homesaneeraukseen,koska koti oli pysynyt samana jo vuosikausia eikä oireita ollut ennen.Luulisi,että sairastelu olisi alkanut jo aikaisemmin. - Homemamma
Homemamma kirjoitti:
eivät näyttäneet mitään (ei IgE eikä IgG) mutta yleis- IgE oli kuitenkin muistaakseni jotain 1564. Tuloksen kertonut lääkäri sanoi sen olevan tosi korkea, lähellä anafylaktista shokkia.Arvon pitäisi olla alle 200.
Yhdessä rakennuksessa lapsellani olen nähnyt noin vartin oleskelun jälkeen tulevan tosi huonon olon:kasvoja alkoi punottaa,tuli hiki ja alkoi pyörryttää.Sitten kun hän sanoi,että:"alkaa jaloista mennä voimat", lähdimme pois.
Varastopölypunkkikokeet otattanut toinen lääkäri taas sanoi,ettei ole ennen nähnyt noin korkeita arvoja.
"Homealtistusaikana" oli jatkuvaa flunssaa ja pientä kuumeilua.Välillä parin kolmen päivän lähes 40 asteen kuumepiikkejä ilman erityisempiä flunssaoireita.
Nenäverenvuotoja,silmien kirvelyä,väsymystä ja kuivaa yskää en vielä rekisteröinyt mitenkään,mutta puolisen vuotta kestänyt pieni lämpöily ja aina vaan kestänyt "adeno-virus"-oireilu rupesi ihmetyttämään.
Jossain vaiheessa koulussa ollessa alkoi päänsärky puolen päivän aikaan,mutta loppuaikoina päänsärky alkoi jo eka tunnilla ja päänsärky kesti aina kaksi päivää. Useat särkylääkekokeilut olivat turhia.Koulun ilmasta "ei saanut tarpeeksi happea".Astmalääkitys ei pojan mielestä auttanut,en tiedä...
Sairastelukierteen pahin vaihe alkoi umpisuolileikkauksen jälkeen.Jotenkin leikkaus romahdutti terveyden.
Myös silloisessa asunnossa saattoi olla "jotain",vaikka terveystarkastajan ja kosteusmittauksen tekijän mukaan asunto oli kunnossa eikä voisi aiheuttaa terveyshaittoja.Olen yhdistänyt oireiden alkamisen koululla tehtyyn alapohjan homesaneeraukseen,koska koti oli pysynyt samana jo vuosikausia eikä oireita ollut ennen.Luulisi,että sairastelu olisi alkanut jo aikaisemmin.Pahin vaiva lapsellani oli jossain vaiheessa "keuhkojen polte". Keuhkojen poltteen vuoksi kävimme paljon lääkäreissä.
Nyt ei siis tällä hetkellä ole häiritseviä oireita,kunhan ei oleskele oireita aiheuttavissa tiloissa.Eikä sen tilan tietenkään tarvitse olla suinkaan koulu.Julkiset liikennevälineet,kaupat,virastot ja kyläpaikat voivat yhtä hyvin olla oireita aiheuttavia.
Hirvittävä päänsärky on kai se,mitä hän nyt haluaa välttää.Siitä hän on niin paljon joutunut kärsimään,kun olen pakottanut häntä käymään ala-asteensa loppuun vaikka päänsärky oli taattu,kun astui koulurakennukseen.Joskus päänsärky on tullut muissakin paikoissa ja sellaiseen rakennukseen hän ei enää suostu menemään. - )()()()(
Homemamma kirjoitti:
Myös silloisessa asunnossa saattoi olla "jotain",vaikka terveystarkastajan ja kosteusmittauksen tekijän mukaan asunto oli kunnossa eikä voisi aiheuttaa terveyshaittoja.Olen yhdistänyt oireiden alkamisen koululla tehtyyn alapohjan homesaneeraukseen,koska koti oli pysynyt samana jo vuosikausia eikä oireita ollut ennen.Luulisi,että sairastelu olisi alkanut jo aikaisemmin."".Astmalääkitys ei pojan mielestä auttanut,en tiedä... """
Sama tilanne tuon astmalääkityksen suhteen, se ei auttanut. No oma keuhkolääkärini Lauri Tammilehto, esitti että lopettaisin ne, että astmalääkkeet eivät näytä auttavan sinua.
Hiton pelottavaa. Minulla oli vaikea astma ja siihen lääkkeet, sehän oli helpottavaa, oli sairaus oli lääkkeet, vaikkakin oikeaa lääkitystä haettiin ja lisättiin ja lisättiin ja lisättiin. Kunnes kaikki lääkitys oli tapissaan, oli keuhkolääkkeitä jne. mukana myös.
Kun keuhkolääkäri koputusten ja kuunteluiden jälkeen kuitenkin kertoo, ettei lääkkeet näytä auttavan, se oli pelottavaa. Oli pelottava ajatus, että lopeta lääkitys! Mitä sitten?
No parin kuukauden jahkaamisen jälkeen lopetin kaikki lääkkeet ETÄTYÖTÄ tehden, se etätyö oli kaiken avain myös, kerralla!
Keuhkolääkärin mukaan aika raju lopetus, mutta toimi. Sen jälkeen en astmalääkkeitä ole käyttänyt, muita lääkkeitä kylläkin...
Onko se astmaa jota ei vain voi hoitaa astmana - en tiedä! Sen tiedän, että osa ongelmista väheni ja poistui, kun lääkitys lopettiiin, käsien jatkuva vapina, jatkuva pökkyrässä olo yms. olivat lääkkeiden sivuvaikutuksia, koska minulla niitä oli jo aivan liikaa.
NÄIN EI OLE kaikilla, joillakin on astma ja siihen auttaa myös astmalääkitys. Ja vain, ja ainoastaan lääkärin ohjeiden ja valvonnan mukaan mennään. Ei tehdä omia kokeiluja ja odoteta, että lääkäri sitten korjaa kaiken... kun ei edes kokeiluista mitään tiedä edes.
Tutkitaan ennen ja jälkeen, ja keuhkolääkäri tarkastelee ne paperit ja tekee ohjeistuksen ja esittää mitä tehdä.
MUTTA jos lääkkeet eivät tunnu auttavan, käykää keskustelua hoitavan lääkärin kanssa siitä, olisiko lääkitys hyvä edes koepurkaa?
Vaikka mikä, niin kaikilla ei astma näyttäydy siten, kun oppikirjoissa sen sanotaan näyttäytyvän, jos tämä nyt mitään astmaa edes on. Ammattitautini nimi on astma kosteusvauriomikrobeille, siinä on kaikki se miten se on astmaa.
Sain siis täysin ilmaiset astmalääkkeet, minulle joku ehdottelikin, että käy vain hakemassa ilmaiset lääkkeet ja käytä tappiin, mutta älä itse käytä niitä, että siinä sinulle hyvä keino auttaa jotakin köyhää, ... ja lisäksi kun käytät paljon lääkkeitä, saat paremmat korvaukset, eikä kukaan epäile ammattitautiasikaan....
Mielettömän upeita ehdotuksia eikö?
No en hakenut lääkkeitä ja jakanut niitä eteenpäin, ja leikkinyt vaikeasti ja suurella lääkemäärällä hoidettavaa astmasairasta. Järjettömin ehdotus mitä ikinä olen kuullut! Mutta näin ammattiastma olisi ollut selkeä.
NO ihan sama! Järjetöntä mikä järjetöntä.
...minulla spirometria-arvot yms. astmatutkimuksen testit... eivät näyttäneet koskaan astmaa - vain pef putosi altistuksessa, mutta ääri sairaana se voisi nousta TODELLA korkeaksi - nyt aivan toisissa lukemissa
Korkea pef ei minulla kertonut terveistä keuhkoista, eikä laskeva pef astmasta.
Elämä on. - )()()()(
Homemamma kirjoitti:
Pahin vaiva lapsellani oli jossain vaiheessa "keuhkojen polte". Keuhkojen poltteen vuoksi kävimme paljon lääkäreissä.
Nyt ei siis tällä hetkellä ole häiritseviä oireita,kunhan ei oleskele oireita aiheuttavissa tiloissa.Eikä sen tilan tietenkään tarvitse olla suinkaan koulu.Julkiset liikennevälineet,kaupat,virastot ja kyläpaikat voivat yhtä hyvin olla oireita aiheuttavia.
Hirvittävä päänsärky on kai se,mitä hän nyt haluaa välttää.Siitä hän on niin paljon joutunut kärsimään,kun olen pakottanut häntä käymään ala-asteensa loppuun vaikka päänsärky oli taattu,kun astui koulurakennukseen.Joskus päänsärky on tullut muissakin paikoissa ja sellaiseen rakennukseen hän ei enää suostu menemään.- keuhkojen polte ja hirveä päänsärky ja siitä tuleva paha olo...
TIEDÄN mistä lapsesi puhuu! Se on yhtä HELVETTIÄ! Kun luin tuota aloin vain itkemään, niin hirveältä lapsesi tilanne tuntuu. Sitä olotilaa ei voi sanoin kuvata, se on kuin aivan helvetillinen krapula, aivan todella hirveä.
Minulle auttaa Zofran, joka on leikkausten ja syöpähoitojenkin jälkeen käytettävä pahoinvointilääke. Hirveän kallis, 4 mg kylmäkuivattu pikkiriikkinen kielelle sulava yksittäispakattu tabletti maksaa 4.20 kappale, 10 kpl levyissä ostan niitä, oma tt-lääkärini kirjoitti reseptin. Muitakin lääkkeitä on, mutta minulle tehosi tämä ja en vaihda sitä mihinkään, en halua testata ja kokeilla enää mitään.
En tiedä auttaisiko se altistuksen jälkeen lastasi, mutta siitäkin ehkä kannattaa keskustella lääkärin kanssa... Zofran itsessään voi aiheuttaa päänsärkyä, mutta minulle pahan altistuksen jälkeen lääke on toimiva.
Jokaisen tilanne on omansa, joten vain ja ainoastaan lääkäreiden kanssa neuvotellen löytyy apua, mutta kaikesta on hyvä keskustella. - Homemamma
)()()()( kirjoitti:
"".Astmalääkitys ei pojan mielestä auttanut,en tiedä... """
Sama tilanne tuon astmalääkityksen suhteen, se ei auttanut. No oma keuhkolääkärini Lauri Tammilehto, esitti että lopettaisin ne, että astmalääkkeet eivät näytä auttavan sinua.
Hiton pelottavaa. Minulla oli vaikea astma ja siihen lääkkeet, sehän oli helpottavaa, oli sairaus oli lääkkeet, vaikkakin oikeaa lääkitystä haettiin ja lisättiin ja lisättiin ja lisättiin. Kunnes kaikki lääkitys oli tapissaan, oli keuhkolääkkeitä jne. mukana myös.
Kun keuhkolääkäri koputusten ja kuunteluiden jälkeen kuitenkin kertoo, ettei lääkkeet näytä auttavan, se oli pelottavaa. Oli pelottava ajatus, että lopeta lääkitys! Mitä sitten?
No parin kuukauden jahkaamisen jälkeen lopetin kaikki lääkkeet ETÄTYÖTÄ tehden, se etätyö oli kaiken avain myös, kerralla!
Keuhkolääkärin mukaan aika raju lopetus, mutta toimi. Sen jälkeen en astmalääkkeitä ole käyttänyt, muita lääkkeitä kylläkin...
Onko se astmaa jota ei vain voi hoitaa astmana - en tiedä! Sen tiedän, että osa ongelmista väheni ja poistui, kun lääkitys lopettiiin, käsien jatkuva vapina, jatkuva pökkyrässä olo yms. olivat lääkkeiden sivuvaikutuksia, koska minulla niitä oli jo aivan liikaa.
NÄIN EI OLE kaikilla, joillakin on astma ja siihen auttaa myös astmalääkitys. Ja vain, ja ainoastaan lääkärin ohjeiden ja valvonnan mukaan mennään. Ei tehdä omia kokeiluja ja odoteta, että lääkäri sitten korjaa kaiken... kun ei edes kokeiluista mitään tiedä edes.
Tutkitaan ennen ja jälkeen, ja keuhkolääkäri tarkastelee ne paperit ja tekee ohjeistuksen ja esittää mitä tehdä.
MUTTA jos lääkkeet eivät tunnu auttavan, käykää keskustelua hoitavan lääkärin kanssa siitä, olisiko lääkitys hyvä edes koepurkaa?
Vaikka mikä, niin kaikilla ei astma näyttäydy siten, kun oppikirjoissa sen sanotaan näyttäytyvän, jos tämä nyt mitään astmaa edes on. Ammattitautini nimi on astma kosteusvauriomikrobeille, siinä on kaikki se miten se on astmaa.
Sain siis täysin ilmaiset astmalääkkeet, minulle joku ehdottelikin, että käy vain hakemassa ilmaiset lääkkeet ja käytä tappiin, mutta älä itse käytä niitä, että siinä sinulle hyvä keino auttaa jotakin köyhää, ... ja lisäksi kun käytät paljon lääkkeitä, saat paremmat korvaukset, eikä kukaan epäile ammattitautiasikaan....
No en hakenut lääkkeitä ja jakanut niitä eteenpäin, ja leikkinyt vaikeasti ja suurella lääkemäärällä hoidettavaa astmasairasta. Järjettömin ehdotus mitä ikinä olen kuullut! Mutta näin ammattiastma olisi ollut selkeä.
...minulla spirometria-arvot yms. astmatutkimuksen testit... eivät näyttäneet koskaan astmaa - vain pef putosi altistuksessa, mutta ääri sairaana se voisi nousta TODELLA korkeaksi - nyt aivan toisissa lukemissa
Elämä on.ei ole annettu.En muista pef-mittauksista kenenkään sanoneen mitään erityistä, vaikka niitä paljon silloin otettiin.
Mutta spirometria tai olisiko ollut joku "typpimittaus" tehtiin pari kertaa.Eka lääkäri sanoi,että:Arvot ovat hyvät ja keuhkot ovat ainakin kunnossa! Seuraava lääkäri kommentoi samoja arvoja katsoessaan: Näyttää huolestuttavalta.
En kovinkaan mielelläni mene lapseni kanssa lääkäriin,ellei ole aivan pakko. - )()()(
Homemamma kirjoitti:
ei ole annettu.En muista pef-mittauksista kenenkään sanoneen mitään erityistä, vaikka niitä paljon silloin otettiin.
Mutta spirometria tai olisiko ollut joku "typpimittaus" tehtiin pari kertaa.Eka lääkäri sanoi,että:Arvot ovat hyvät ja keuhkot ovat ainakin kunnossa! Seuraava lääkäri kommentoi samoja arvoja katsoessaan: Näyttää huolestuttavalta.
En kovinkaan mielelläni mene lapseni kanssa lääkäriin,ellei ole aivan pakko.hakeudu kunnon keuhkolääkärin vastaanotolle poikasi kanssa, kera noiden papereiden, spiromittausten muiten tutkimustulosten kanssa.
Kirjatkaa lyhyt, (ranskalaisin viivoin) sairashistoria papereista, sekä kertomus miten poikasi oireilee.
Typpioksidiarvot kertovat jotakin, jos ovat kovin korkeat kertovat tulehduksesta, joka viittaa astamaan, alhaiset kertovat nekin jotakin, mutta... mallikolle tutkimusten tulkinta on vaikeaa, eikä lääkärit juurikaan kerro mitään, katselevat papereita ja siirtyvät toiseen asiaan vain.
Itsellän typpioksidimittauksissa on ollut ns. normaaliarvot, riippuen kuka niitä tulkitsee. Asiantuntijalausuntoa papereideni perusteella tekevä lääkäri ihmettelee niitä kovin, joten arvot ja niiden arvioiminen ja niistä lausuminen... tuntuvat olevan aika kummallinen viidakko itsessään.
TTL:n ammattitautitutkimuksissa arvo oli ehkä 12, en muista varmaa, siinä 10-12 välillä se oli sairauslomalta tullessa, 7 työpäivää töissä massiivisella lääkityksellä, kortisonit yms. arvo nousi 17. Pitkän sairausloman jälkeen juuri kalibroitu ja huollosta tullut mittari, eikä arvoa tullut usean puhalluksen jälkeenkään, se ei vain reagoinut, hoitaja puhalsi ja arvo oli hänellä 20, hoitaja halusi tarkastaa onko mittari kunnossa, ja olihan se, no uusia yrityksiä, ei enää noita wichy-vesi suuhuuhteluita, vaan puhalluksia ja viimein mittari liikahti arvoihin 5 ja 7.
En tiedä, mitä nuo lukemat loppuviimein kohdallani tarkoittivat, tarkoittivatko mitään, ovat ehkä taas vain yksi tapa mitata jotakin kokonaisuutta, ja sitä kokonaisuutta kun ei haluta edes potilaalle kertoa, joten... tyhjän päällä sitä ollaan.
Spirometriaa kertoo jotakin, ainakin pitäisi kertoa, mutta omilla lukemillani sain hämmästyttäviä kertomuksia, riippuen siitä kuka niitä tulkitsi. Astmahoitajan mukaan, ei minulla ainakaan niiden tulosten mukaan mitään astmaa ole, hän kertoi hämmästyneenä, papereitani selaillen, että ehkä hän nyt sitten oppi taas jotakin uutta ja ihmeellistä. Ehkä.
Spirometria / pef -tuloksiin vaikuttavat ikä, sukupuoli, pituus ja joissakin tapauksissa paino (ylipainon sanotaan heikentävän tulosta).
Omat tulokseni olivat silloin kun kävin töissä huikeat, paitsi Fev1 ei koskaan korreloinut pef-arvon kanssa. Mutta ... minulla tuo spirometrian käyrä nousi huikean korkealle 12 asti joskun siitä nopeasti pudotus kohtisuoraan alas, kääntyen laskuun, ilman notkahdusta. Ns. astmakäyrää en puhaltanut, en ainakaan tuo astmahoitajan mukaan. Mutta, hän sitten oppi jotakin uutta..
Itselläni, näin jälkikäteen ajatellen, oli onni, että astmalääkkeet purettiin pois. Siltikin tuo keuhkoalueen polte ja muut kivut ovat aika tavalla arkipäivää. Kun innostun ja puhu, minulta loppuu happi ja puhe pitää keskeyttää - ja rauhoittaa puhumaan rauhallisesti ja hiljaisemmalla äänellä. Sitä joutuu jotenkin haukkaamaan happea, ja siksi minusta on tullut hiljaisempi puheen suhteen, kirjoittaminen on minulle puhetta nykyisin, ...
Nivelkivut ja säryt kuuluvat arkipäivääni, mutta mitenkään tappavia ne eivät ole, ikäviä ja joskus varsin kipeitäkin, mutta suurimman osan aikaa ne ovat taustalla vain olemassa ja aivan siedettävinä.
... oma keuhkolääkärini piti mm. BAL-tulostani epänormaalina, kun se TTL:n tutkimusta suorittaville oli normaali, samoin se lausuttiin väärin, tupakoineen mukaan, eikä sitä ole suostuttu korjaamaan, enkä saa uutta ns. kontrollitutkimustakaan -
Kaikki tulokset ovat normaaleja, se on aina lähtökohta. Kun kaikki ne "normaalit" tulokset laittaa yhteen ja kysyy, kuinka normaali on, että kaikki nämä muutokset ovat yhä edelleen normaalia... et saa vastausta.
Odotan yhä edelleen oman kanteluni lausuntoa lääninlääkäriltä, hän lupasi sen minulle sähköpostitse jo huhtikuun loppuun, mutta perui, koska pandemia työllistää kaikki juristit nyt. Elokuussa kyselin häneltä sähköpostise uudelleen, koska olisi mahdollista lausunto häneltä saada, ei vastausta sähköpostiini, joten joko hän on kiireinen, lomalla tai ei vain ole lukenut sähköpostiaan jostakin syystä.
Ainoa selkeä asia sairastumisessa on, ettei mikään ole selkeää! - ranskalaisin viivoin
)()()( kirjoitti:
hakeudu kunnon keuhkolääkärin vastaanotolle poikasi kanssa, kera noiden papereiden, spiromittausten muiten tutkimustulosten kanssa.
Kirjatkaa lyhyt, (ranskalaisin viivoin) sairashistoria papereista, sekä kertomus miten poikasi oireilee.
Typpioksidiarvot kertovat jotakin, jos ovat kovin korkeat kertovat tulehduksesta, joka viittaa astamaan, alhaiset kertovat nekin jotakin, mutta... mallikolle tutkimusten tulkinta on vaikeaa, eikä lääkärit juurikaan kerro mitään, katselevat papereita ja siirtyvät toiseen asiaan vain.
Itsellän typpioksidimittauksissa on ollut ns. normaaliarvot, riippuen kuka niitä tulkitsee. Asiantuntijalausuntoa papereideni perusteella tekevä lääkäri ihmettelee niitä kovin, joten arvot ja niiden arvioiminen ja niistä lausuminen... tuntuvat olevan aika kummallinen viidakko itsessään.
TTL:n ammattitautitutkimuksissa arvo oli ehkä 12, en muista varmaa, siinä 10-12 välillä se oli sairauslomalta tullessa, 7 työpäivää töissä massiivisella lääkityksellä, kortisonit yms. arvo nousi 17. Pitkän sairausloman jälkeen juuri kalibroitu ja huollosta tullut mittari, eikä arvoa tullut usean puhalluksen jälkeenkään, se ei vain reagoinut, hoitaja puhalsi ja arvo oli hänellä 20, hoitaja halusi tarkastaa onko mittari kunnossa, ja olihan se, no uusia yrityksiä, ei enää noita wichy-vesi suuhuuhteluita, vaan puhalluksia ja viimein mittari liikahti arvoihin 5 ja 7.
En tiedä, mitä nuo lukemat loppuviimein kohdallani tarkoittivat, tarkoittivatko mitään, ovat ehkä taas vain yksi tapa mitata jotakin kokonaisuutta, ja sitä kokonaisuutta kun ei haluta edes potilaalle kertoa, joten... tyhjän päällä sitä ollaan.
Spirometriaa kertoo jotakin, ainakin pitäisi kertoa, mutta omilla lukemillani sain hämmästyttäviä kertomuksia, riippuen siitä kuka niitä tulkitsi. Astmahoitajan mukaan, ei minulla ainakaan niiden tulosten mukaan mitään astmaa ole, hän kertoi hämmästyneenä, papereitani selaillen, että ehkä hän nyt sitten oppi taas jotakin uutta ja ihmeellistä. Ehkä.
Spirometria / pef -tuloksiin vaikuttavat ikä, sukupuoli, pituus ja joissakin tapauksissa paino (ylipainon sanotaan heikentävän tulosta).
Omat tulokseni olivat silloin kun kävin töissä huikeat, paitsi Fev1 ei koskaan korreloinut pef-arvon kanssa. Mutta ... minulla tuo spirometrian käyrä nousi huikean korkealle 12 asti joskun siitä nopeasti pudotus kohtisuoraan alas, kääntyen laskuun, ilman notkahdusta. Ns. astmakäyrää en puhaltanut, en ainakaan tuo astmahoitajan mukaan. Mutta, hän sitten oppi jotakin uutta..
Itselläni, näin jälkikäteen ajatellen, oli onni, että astmalääkkeet purettiin pois. Siltikin tuo keuhkoalueen polte ja muut kivut ovat aika tavalla arkipäivää. Kun innostun ja puhu, minulta loppuu happi ja puhe pitää keskeyttää - ja rauhoittaa puhumaan rauhallisesti ja hiljaisemmalla äänellä. Sitä joutuu jotenkin haukkaamaan happea, ja siksi minusta on tullut hiljaisempi puheen suhteen, kirjoittaminen on minulle puhetta nykyisin, ...
Nivelkivut ja säryt kuuluvat arkipäivääni, mutta mitenkään tappavia ne eivät ole, ikäviä ja joskus varsin kipeitäkin, mutta suurimman osan aikaa ne ovat taustalla vain olemassa ja aivan siedettävinä.
... oma keuhkolääkärini piti mm. BAL-tulostani epänormaalina, kun se TTL:n tutkimusta suorittaville oli normaali, samoin se lausuttiin väärin, tupakoineen mukaan, eikä sitä ole suostuttu korjaamaan, enkä saa uutta ns. kontrollitutkimustakaan -
Kaikki tulokset ovat normaaleja, se on aina lähtökohta. Kun kaikki ne "normaalit" tulokset laittaa yhteen ja kysyy, kuinka normaali on, että kaikki nämä muutokset ovat yhä edelleen normaalia... et saa vastausta.
Odotan yhä edelleen oman kanteluni lausuntoa lääninlääkäriltä, hän lupasi sen minulle sähköpostitse jo huhtikuun loppuun, mutta perui, koska pandemia työllistää kaikki juristit nyt. Elokuussa kyselin häneltä sähköpostise uudelleen, koska olisi mahdollista lausunto häneltä saada, ei vastausta sähköpostiini, joten joko hän on kiireinen, lomalla tai ei vain ole lukenut sähköpostiaan jostakin syystä.
Ainoa selkeä asia sairastumisessa on, ettei mikään ole selkeää!omaa kertomustasi, kun aloittamisesi jälkeen lipsahdat aina kertomaan omaa historiaasi hyvinkin perusteellisesti. On helpompi lukea.
- )()()(
ranskalaisin viivoin kirjoitti:
omaa kertomustasi, kun aloittamisesi jälkeen lipsahdat aina kertomaan omaa historiaasi hyvinkin perusteellisesti. On helpompi lukea.
mutta, uskoisin että jokainen voi valita lukeeko vaiko ei. Sinun ei tarvitse lukea. Ihan oma valinta kyseessä.
Syy miksi kirjoitin omaa tilannettani oli se, että se auttaisi tekemään oikeita ratkaisuja, lähinnä menemään uudelleen lääkäriin neuvottelemaan kokonaisuudesta.
;-) elämä on - symbicort orja
)()()()( kirjoitti:
Elämä on.Heips.
Pitäisi lopettaa Symbicort lääke.
Oliko sulla jotain erityisohjeita siihen vaiheesen kun lopettaa astmalääkityksen.
Mulla on ollut turha lääkitys pari vuotta. Nyt knk-polilla sanottiin, ettei mulla ole mitään astmaa.. Että astmatyyppistä oireilua, joka EI ole millään todettu astmaksi. Vaikkakin TTL-stä diagnoosi annettiin oitis.
Sisätautien erikoislääkäri teki myös läjän tutkimuksia, lausunnossa lukee: Tutkittavalla ei ole astmaa, vaikka käyttään siihen säännöllistä lääkitystä. Jotain hengitystieoireilua on. Diagnoosi: Fibromyalgia..
Oma tk-lääkärikin oli muuttanut -hyperreaktiivisen astma-diagnoosin minua tapaamatta. Kun uusin lääkereseptin (jätin sen päivystykseen uusittavaksi), en tavannut lääkäriä.
Reseptiin oli kirjattu: Rasitusastman ehkäisyyn.
Mutta kun mitään rasitusastmaa ei ole. Tutkittu oikein 3 viikon ajan Kelan kuntoutuksessa.
Myöhemmin sitten kysyin puhelintunnilla miten se on mahdollista, niin en saanut vastausta. Lääkityksen tarpeellisuuteen ei otettu mitään kantaa.
Oireilin aiemmin rajusti työpaikan sisäilmasta.
Tutkimattomia ovat herran tiet ja astmadiagnoosit.. - )()()(
symbicort orja kirjoitti:
Heips.
Oliko sulla jotain erityisohjeita siihen vaiheesen kun lopettaa astmalääkityksen.
Mulla on ollut turha lääkitys pari vuotta. Nyt knk-polilla sanottiin, ettei mulla ole mitään astmaa.. Että astmatyyppistä oireilua, joka EI ole millään todettu astmaksi. Vaikkakin TTL-stä diagnoosi annettiin oitis.
Sisätautien erikoislääkäri teki myös läjän tutkimuksia, lausunnossa lukee: Tutkittavalla ei ole astmaa, vaikka käyttään siihen säännöllistä lääkitystä. Jotain hengitystieoireilua on. Diagnoosi: Fibromyalgia..
Oma tk-lääkärikin oli muuttanut -hyperreaktiivisen astma-diagnoosin minua tapaamatta. Kun uusin lääkereseptin (jätin sen päivystykseen uusittavaksi), en tavannut lääkäriä.
Mutta kun mitään rasitusastmaa ei ole. Tutkittu oikein 3 viikon ajan Kelan kuntoutuksessa.
Myöhemmin sitten kysyin puhelintunnilla miten se on mahdollista, niin en saanut vastausta. Lääkityksen tarpeellisuuteen ei otettu mitään kantaa.
Tutkimattomia ovat herran tiet ja astmadiagnoosit..Siis keuhkolääkärini ohjeet oli laskea lääkitystä asteittan mahdollisimman alas, koska astmalääkkeet eivät näytä sinua auttavan. Hänestä astmalääkkeet eivät siis tehonneet. Ihan noin selkeää viestiä en saanut, mitä itse sait, ettei olisi astmaa, vaan että astmalääkkeet eivät auta.
Neuvoisin hakeutumaan keuhkolääkärin juttusille, minä pidän kovasti, vaikkakaan en ole käynyt piiiitkkäään aikaan, Lauri Tammilehdosta. On varmasti hyvä ja asiallinen lääkäri. Vaikka mikä on, en lähtisi purkamaan lääkitystä ilman lääkärin valvonta ja seurantaa.
Itsellä Tammilehto oli ollut lääkärinä jo pidempään, oli tutkittu useaan kertaan ja hän oli lukenut tutkimustuloksia jne. Ei hänkään suoralta kädeltä lääkkeitä lopettanut, ensin oli spirometria uudelleen, histamiinialtistus ja NO. Histamiinialtistukseen en suostu enää ikinä, koska minulle se oli hirveä tutkimus, aivan kuin olisi lasinpaloja keuhkoissa. Tosi paska tutkimus, vaikka ensimmäisellä kerralla ihan OK, hirveästi vain limaa nousi tuolla TTL:n tutkimuksissa ja sitä yskin ja räin veke.
Noiden testien perusteella sitten taas uudelleen keskustelu siitä, että lääkitys tulisi purkaa -
Itse mietin ja päätin, että teen sen kerralla, kun olin etätöissä, enkä käynyt altistavissa tiloissa ollenkaan. Homma toimi ihan OK. Spirometriassa vain pienien tiehyeiden arvot laskivat tosi paljon, mutta sillä ei ollut merkitystä. Joskus mietin, että miksi ei ollut, mutta ... joku sitten myöhemmin kertoi, etteivät ne pienien tiehyeiden ongelmat kuulu astmaa... ja niinhän ne siellä TTL:lläkin kertoivat, etteivät tarkkaile niitä arvoja ollenkaan, joten ei kait niillä sitten ole väliä.
Tuohon jäi sitten minun keuhkolääkärikäynnit, joten sen paremmin ei ole enää seurattu mikä tilanne on, en ole käynyt missään keuhkotutkimuksissa enää. Ei vain nappaa, oli ihmeellistä miettiä miksi menisi lääkäriin? Mistä sitä keuhkolääkärin kanssa juttelisi, miksi tulit käymään, .... nooo siis tätä mun astmaani, jota ei tarvitse hoitaa mitenkään, tulin ... ja keuhkolääkärille vielä. Arvelin, että niillä on paljon tärkeämpääkin tekemistä, kun keskustella minun olemattomasta astmastani.
Suosittelisin kyllä käymään lääkärillä säännöllisesti, jos vain kantti kestää ja tarkastella miten lääkityksen purku tuloksiin vaikuttaa. Jos niitä suostutaan edes seuraamaan, en tiedä.
Eli - joka tapauksessa lääkärin valvonnassa, ja ... mikä se sun tilanne nyt noin muutoin edes on? Käytkö vielä niissä paikoissa joissa sairastuit? Jos käyt, sitä tärkeämpää on tuo lääkärin valvonnassa oleminen.
Jotenkin uskoisin, että astmalääkitys kyllä oli jossakin vaiheessa ihan OK. Mutta yhtä tärkeää kuin se jossakin vaiheessa oli, oli sen purkaminenkin. Toisaalta mun keuhkot eivät kyllä pelitä enää kunnolla, joten jos joillekin lääkkeet auttaa, niin eipä niitä kannata lopettaakaan, vaikka niillä ei hoidettaisikaan astmaa.
Kyllähän astmalääkkeillä hoidetaan myös muita keuhkosairauksia, ja aina parempi jos ne tehoavat. Voit lukea asiasta ja kysellä lääkäriltäsi. Jos lääkitys ei näytä auttavan, oli sairaus mitä keuhkosairautta vain, se puretaan pois. Ja jos auttaa - on tulevaisuus vähän valoisampi, noiden tekstien mukaan kyllä.
Toisaalta, ei kaikille tule mitään pysyvää kroonista sairautta ja silloin lääkityksen purkaminen on vain lääkityksen purkamista sairauteen, joka ei sitten puhjennutkaan. Voihan olla niinkin, että ilman lääkitystä sairautesi olisi puhjennut, mutta lääkkeet hillitsivät tulehdusta ja oireilua, eikä se sairaus muuttunut krooniseksi...
Kun emme ole lääkäreitä, niin emmehän me tiedä, eikä taida aina lääkäritkään tietää, vaikka parhaansa yrittävätkin.
Joten keuhkolääkärin, omalääkärin valvonnassa ja siten, että todellakin otetaan ne spirometriat, NO arvot ... ja jos sulle histamiinialtistus käy, niin ei sekään paha ole, eikä ehkä diffuusiokapasiteettiarvokaan.
Ei tuo lääkkeiden purkaminen nyt ihan tuosta noin pidä tapahtua, vaikka joku taho sanoo mitä vain...
Minulle lääkkeiden purku oli OK, mutta vieläkin mietin niitä pieniä tiehyeitä... ja alenevia arvojani, en vain saa mentyä lääkäriin niitä ihmettelemään. Ei vain enää pysty kykenemään.
Tsemppiä - seurantaan - älä pura lääkitystä yksin - puhuessasi
)()()()( kirjoitti:
Elämä on.tarkoitat varmaan eosinofiilisen astman hoitoon käytettäviä lääkkeitä. Sana astma pitää kuitenkin sisällään monia eri sairauksia, joista eosinofiilinen astma on vain yksi. Neutrofiilinen astma esimerkiksi on yhtä yleinen eikä siihen ole vielä markkinoilla tehokkaita lääkkeitä. Kehitteillä on monia, mutta tie on pitkä ennen kuin ne pääsevät yleiseen jakeluun. Tällaisia ovat mm. Leukotrieeni B4 antagonistit ja lipoksigenaasin inhibiittorit, IL-8, NFkB ja TNF-inhibiittorit, Fosfodiesteraasi 4:n (PDE4) inhibiittorit.
- :
puhuessasi kirjoitti:
tarkoitat varmaan eosinofiilisen astman hoitoon käytettäviä lääkkeitä. Sana astma pitää kuitenkin sisällään monia eri sairauksia, joista eosinofiilinen astma on vain yksi. Neutrofiilinen astma esimerkiksi on yhtä yleinen eikä siihen ole vielä markkinoilla tehokkaita lääkkeitä. Kehitteillä on monia, mutta tie on pitkä ennen kuin ne pääsevät yleiseen jakeluun. Tällaisia ovat mm. Leukotrieeni B4 antagonistit ja lipoksigenaasin inhibiittorit, IL-8, NFkB ja TNF-inhibiittorit, Fosfodiesteraasi 4:n (PDE4) inhibiittorit.
Neutrofiiliset valkosolut, jotka osallistuvat normaalisti elimistön puolustusreaktioihin bakteereja vastaan, voivat myös edesauttaa hengitysteiden sairauksien, kuten astman ja kroonisen ahtauttavan keuhkosairauden kehittymistä.
Tiedetään, että eräät imusolut voivat orkestroida ja mobilisoida neutrofiilejä valkosoluja koe-eläiminä käytettävien jyrsijöiden hengitysteissä. Tätä neutrofiilien liikekannallepanoa voidaan edistää hiljattain löydetyllä imusolujen välittäjäaineella, interleukiini-17:lla. Siten voitaisiin kehittää lääkkeitä, jotka vähentäisivät interleukiini-17:n toimintaa keuhkoissa.
Ruotsalaiset tutkijat havaitsivat, että terveillä koehenkilöillä havaittiin selvä IL-17 -proteiinitason nousu heidän hengitettyään orgaanisperäistä pölyä. Tutkijoiden mukaan liukoista IL-17:ta voi vapautua vakavan neutrofiilisen tulehdusreaktion aikana. Tarvitaan lisää kliinisiä tutkimuksia, jotta voitaisiin selvittää, voidaanko tätä kautta löytää uusia lääkkeitä neutrofiilisten valkosolujen liiallista mobilisaatiota vastaan. (European Respiratory Journal, March 2002, Vol, 19, Number 2)
LÄHDE: http://web.maxinetti.fi/maxi.petri160/hhy/yhdistys/evl/202/laake.htm - symbicort orja--
)()()( kirjoitti:
Siis keuhkolääkärini ohjeet oli laskea lääkitystä asteittan mahdollisimman alas, koska astmalääkkeet eivät näytä sinua auttavan. Hänestä astmalääkkeet eivät siis tehonneet. Ihan noin selkeää viestiä en saanut, mitä itse sait, ettei olisi astmaa, vaan että astmalääkkeet eivät auta.
Neuvoisin hakeutumaan keuhkolääkärin juttusille, minä pidän kovasti, vaikkakaan en ole käynyt piiiitkkäään aikaan, Lauri Tammilehdosta. On varmasti hyvä ja asiallinen lääkäri. Vaikka mikä on, en lähtisi purkamaan lääkitystä ilman lääkärin valvonta ja seurantaa.
Itsellä Tammilehto oli ollut lääkärinä jo pidempään, oli tutkittu useaan kertaan ja hän oli lukenut tutkimustuloksia jne. Ei hänkään suoralta kädeltä lääkkeitä lopettanut, ensin oli spirometria uudelleen, histamiinialtistus ja NO. Histamiinialtistukseen en suostu enää ikinä, koska minulle se oli hirveä tutkimus, aivan kuin olisi lasinpaloja keuhkoissa. Tosi paska tutkimus, vaikka ensimmäisellä kerralla ihan OK, hirveästi vain limaa nousi tuolla TTL:n tutkimuksissa ja sitä yskin ja räin veke.
Noiden testien perusteella sitten taas uudelleen keskustelu siitä, että lääkitys tulisi purkaa -
Itse mietin ja päätin, että teen sen kerralla, kun olin etätöissä, enkä käynyt altistavissa tiloissa ollenkaan. Homma toimi ihan OK. Spirometriassa vain pienien tiehyeiden arvot laskivat tosi paljon, mutta sillä ei ollut merkitystä. Joskus mietin, että miksi ei ollut, mutta ... joku sitten myöhemmin kertoi, etteivät ne pienien tiehyeiden ongelmat kuulu astmaa... ja niinhän ne siellä TTL:lläkin kertoivat, etteivät tarkkaile niitä arvoja ollenkaan, joten ei kait niillä sitten ole väliä.
Tuohon jäi sitten minun keuhkolääkärikäynnit, joten sen paremmin ei ole enää seurattu mikä tilanne on, en ole käynyt missään keuhkotutkimuksissa enää. Ei vain nappaa, oli ihmeellistä miettiä miksi menisi lääkäriin? Mistä sitä keuhkolääkärin kanssa juttelisi, miksi tulit käymään, .... nooo siis tätä mun astmaani, jota ei tarvitse hoitaa mitenkään, tulin ... ja keuhkolääkärille vielä. Arvelin, että niillä on paljon tärkeämpääkin tekemistä, kun keskustella minun olemattomasta astmastani.
Suosittelisin kyllä käymään lääkärillä säännöllisesti, jos vain kantti kestää ja tarkastella miten lääkityksen purku tuloksiin vaikuttaa. Jos niitä suostutaan edes seuraamaan, en tiedä.
Eli - joka tapauksessa lääkärin valvonnassa, ja ... mikä se sun tilanne nyt noin muutoin edes on? Käytkö vielä niissä paikoissa joissa sairastuit? Jos käyt, sitä tärkeämpää on tuo lääkärin valvonnassa oleminen.
Jotenkin uskoisin, että astmalääkitys kyllä oli jossakin vaiheessa ihan OK. Mutta yhtä tärkeää kuin se jossakin vaiheessa oli, oli sen purkaminenkin. Toisaalta mun keuhkot eivät kyllä pelitä enää kunnolla, joten jos joillekin lääkkeet auttaa, niin eipä niitä kannata lopettaakaan, vaikka niillä ei hoidettaisikaan astmaa.
Kyllähän astmalääkkeillä hoidetaan myös muita keuhkosairauksia, ja aina parempi jos ne tehoavat. Voit lukea asiasta ja kysellä lääkäriltäsi. Jos lääkitys ei näytä auttavan, oli sairaus mitä keuhkosairautta vain, se puretaan pois. Ja jos auttaa - on tulevaisuus vähän valoisampi, noiden tekstien mukaan kyllä.
Toisaalta, ei kaikille tule mitään pysyvää kroonista sairautta ja silloin lääkityksen purkaminen on vain lääkityksen purkamista sairauteen, joka ei sitten puhjennutkaan. Voihan olla niinkin, että ilman lääkitystä sairautesi olisi puhjennut, mutta lääkkeet hillitsivät tulehdusta ja oireilua, eikä se sairaus muuttunut krooniseksi...
Kun emme ole lääkäreitä, niin emmehän me tiedä, eikä taida aina lääkäritkään tietää, vaikka parhaansa yrittävätkin.
Joten keuhkolääkärin, omalääkärin valvonnassa ja siten, että todellakin otetaan ne spirometriat, NO arvot ... ja jos sulle histamiinialtistus käy, niin ei sekään paha ole, eikä ehkä diffuusiokapasiteettiarvokaan.
Ei tuo lääkkeiden purkaminen nyt ihan tuosta noin pidä tapahtua, vaikka joku taho sanoo mitä vain...
Minulle lääkkeiden purku oli OK, mutta vieläkin mietin niitä pieniä tiehyeitä... ja alenevia arvojani, en vain saa mentyä lääkäriin niitä ihmettelemään. Ei vain enää pysty kykenemään.
Tsemppiä - seurantaan - älä pura lääkitystä yksinNiin minkä lääkärin valvonnassa se kävisi?
Työterveyshuolto ei kommentoinut asiaa mitenkään, ja nyt se ei heille enää kuulu (työsuhde loppui, tuli monoa).
Oma tk-lääkäri ei anna ohjeita.
Oma tk-lääkäri ei anna lähetettä keuhkosairauksien polille, koska ei ole mitään syytä.- sairaus on tasapainossa ja lääkettä pitäis vaan vetää rasitusastman ehkäisyyn (jota ei ole). Spiroja on tehty 2 kertaa, niiden mukaan ei ole astmaa eikä avaava auta, vaan pahentaa tuloksia.
Silti astma?
Täällä ei ole edes näitä Tammilehto-lääkäreitä. Tosin ei tuo rahatilannekkaan ole niin mahtava, että voisin yksityislääkäriä maksella. (Kela eväsi työttömyyskorvauksen).
Eli ainoo vaihtoehto, lääkkeen yksin lopettaminen? - )()()()(
puhuessasi kirjoitti:
tarkoitat varmaan eosinofiilisen astman hoitoon käytettäviä lääkkeitä. Sana astma pitää kuitenkin sisällään monia eri sairauksia, joista eosinofiilinen astma on vain yksi. Neutrofiilinen astma esimerkiksi on yhtä yleinen eikä siihen ole vielä markkinoilla tehokkaita lääkkeitä. Kehitteillä on monia, mutta tie on pitkä ennen kuin ne pääsevät yleiseen jakeluun. Tällaisia ovat mm. Leukotrieeni B4 antagonistit ja lipoksigenaasin inhibiittorit, IL-8, NFkB ja TNF-inhibiittorit, Fosfodiesteraasi 4:n (PDE4) inhibiittorit.
Koska tuosta astmasta sairastuneelle puhutaan astmana, ei keuhkolääkäri kertonut, että juu sinun eosinofiliset lääkkeesi eivät näytä auttavan tuohon neutrofiliseen astmaasi...
Eli, sairastuneena tiedät faktana sen mitä sinulle kerrotaan. Ei ehkä ole sairastuneen kontolla tietää, kuinka monta astmatyyppiä on ja mistä lääketieteen näkökulmasta milloinkin asiaa tarkastellaan.
Ja jos meidän sairastuneiden pitäisi tietää asia noin, mitä kerrot, olisi se kyllä lääkäreiden tehtävä meille kertoa, ei sitä pidä Suomi24:stä tai googlettamalla selvitellä.
Mutta, oikeassa olet ja siksi, olen neuvonut näitä lääkkeistään luopumistä miettiviä keskustelemaan asiasta LÄÄKÄREIDEN kanssa.
Kyllähän näiden LÄÄKÄREIDEN jotka kertovat tutkimusten jälkeen, ettei potilalla mitään astma ole, kertoa mistä oikein on kyse? Onko kyse siitä, ettei ole tietyn tyyppistä astmaa, vaiko mistä?
Yksikään minua hoitanut tai tutkinut lääkäri ei ole koskaan puhunut eosinofilisestä tai neutrofilisestä astmasta, he puhuvat astmasta.
"
Leukotrieeni B4 antagonistit ja lipoksigenaasin inhibiittorit, IL-8, NFkB ja TNF-inhibiittorit, Fosfodiesteraasi 4:n (PDE4) inhibiittorit.
"
ihanko tosissasi olet sitä mieltä, että minun tai muiden sairastuneiden tulisi ymmärtää mitä yllä lukee? Oliko tuo teksti lääkiksen ekan viikon ensimmäinen opetus? Vai kuinka pitkään pitäisi allaa opiskella? - )()()()(
symbicort orja-- kirjoitti:
Niin minkä lääkärin valvonnassa se kävisi?
Työterveyshuolto ei kommentoinut asiaa mitenkään, ja nyt se ei heille enää kuulu (työsuhde loppui, tuli monoa).
Oma tk-lääkäri ei anna ohjeita.
Oma tk-lääkäri ei anna lähetettä keuhkosairauksien polille, koska ei ole mitään syytä.- sairaus on tasapainossa ja lääkettä pitäis vaan vetää rasitusastman ehkäisyyn (jota ei ole). Spiroja on tehty 2 kertaa, niiden mukaan ei ole astmaa eikä avaava auta, vaan pahentaa tuloksia.
Silti astma?
Täällä ei ole edes näitä Tammilehto-lääkäreitä. Tosin ei tuo rahatilannekkaan ole niin mahtava, että voisin yksityislääkäriä maksella. (Kela eväsi työttömyyskorvauksen).
Eli ainoo vaihtoehto, lääkkeen yksin lopettaminen?kysele tilanteestasi vaikka noillta HELIn lääkäreiltä, nettilääkäreiltä jotka ovat ilmaisia, jotkut niistä maksavat jotakin, mutta useat ovat ilmaisia.
Et ole jäniksen selässä kuitenkaan lääkityksen lopettamisen suhteen, joten ota ensin yhteyttä lääkäriin.
Tiedän tuon tilanteen myös tk-lääkäri ei ota kantaa, tai jos ottaakin kertoo ettei ole alan asiantuntija ja homma kuuluu sinne missä se on todettunakin.
... sinuna minä laittaisin viestiä noille nettilääkäreille, TTL:n tutkivalle taholla ja kyselisin neuvoja - kirjallisia ja jos eivät osaa niitä antaa, lähetettä ja maksusitoumusta jonnekin missä asia selviää.
Onhan se nyt helvetti, että potilaat jätetään oman onnensa nojaan. Tuolla joku juuri kirjoitteli eri tyyppisistä astmoista... joo joo, meidänkö tässä lääkäreitä pitäisikin olla.
Yksityislääkärit ovat kalliita, eikä yksikäynti ole mitään, tutkimukset päälle... eikö sulla ole ammattitautia? Eli todettiin astma, muttei ammattitautiko`?
... - )()()(
: kirjoitti:
Neutrofiiliset valkosolut, jotka osallistuvat normaalisti elimistön puolustusreaktioihin bakteereja vastaan, voivat myös edesauttaa hengitysteiden sairauksien, kuten astman ja kroonisen ahtauttavan keuhkosairauden kehittymistä.
Tiedetään, että eräät imusolut voivat orkestroida ja mobilisoida neutrofiilejä valkosoluja koe-eläiminä käytettävien jyrsijöiden hengitysteissä. Tätä neutrofiilien liikekannallepanoa voidaan edistää hiljattain löydetyllä imusolujen välittäjäaineella, interleukiini-17:lla. Siten voitaisiin kehittää lääkkeitä, jotka vähentäisivät interleukiini-17:n toimintaa keuhkoissa.
Ruotsalaiset tutkijat havaitsivat, että terveillä koehenkilöillä havaittiin selvä IL-17 -proteiinitason nousu heidän hengitettyään orgaanisperäistä pölyä. Tutkijoiden mukaan liukoista IL-17:ta voi vapautua vakavan neutrofiilisen tulehdusreaktion aikana. Tarvitaan lisää kliinisiä tutkimuksia, jotta voitaisiin selvittää, voidaanko tätä kautta löytää uusia lääkkeitä neutrofiilisten valkosolujen liiallista mobilisaatiota vastaan. (European Respiratory Journal, March 2002, Vol, 19, Number 2)
LÄHDE: http://web.maxinetti.fi/maxi.petri160/hhy/yhdistys/evl/202/laake.htmMiten todetaan? Miten oireilee?
Nythän jo kerroit, ettei oikein lääkkeitä ole, mutta mistä tietää sairastavansa ko. sairautta? - )()()(
Homemamma kirjoitti:
ei ole annettu.En muista pef-mittauksista kenenkään sanoneen mitään erityistä, vaikka niitä paljon silloin otettiin.
En kovinkaan mielelläni mene lapseni kanssa lääkäriin,ellei ole aivan pakko.Muistatko mitä arvoja lapsesi puhalteli? Millainen oli spirometriakäyrä malliltaan? Notkahtiko se? Eli miten ylös, millainen lasku viivalla alas?
Astmakäyrä oli astmahoitajan mukaan nousu ylös, lasku alas ja notkahdus ja pitkä häntä...
Jotenkin noin, suunnilleen hän sitä minulle kertoi.
Omani oli huikeasti ylös, kohtisuoraan alas, siitä muutaman pykälän jälkeen tuo ns. normaali käyrä alas, mutta ilman notkahdusta, ilman häntää.
... käyrän muoto kuulemma kertoo eniten, ;-) kenelle kertoo sitten taas kerran mitäkin - symbicort orja---
)()()()( kirjoitti:
kysele tilanteestasi vaikka noillta HELIn lääkäreiltä, nettilääkäreiltä jotka ovat ilmaisia, jotkut niistä maksavat jotakin, mutta useat ovat ilmaisia.
Et ole jäniksen selässä kuitenkaan lääkityksen lopettamisen suhteen, joten ota ensin yhteyttä lääkäriin.
Tiedän tuon tilanteen myös tk-lääkäri ei ota kantaa, tai jos ottaakin kertoo ettei ole alan asiantuntija ja homma kuuluu sinne missä se on todettunakin.
... sinuna minä laittaisin viestiä noille nettilääkäreille, TTL:n tutkivalle taholla ja kyselisin neuvoja - kirjallisia ja jos eivät osaa niitä antaa, lähetettä ja maksusitoumusta jonnekin missä asia selviää.
Onhan se nyt helvetti, että potilaat jätetään oman onnensa nojaan. Tuolla joku juuri kirjoitteli eri tyyppisistä astmoista... joo joo, meidänkö tässä lääkäreitä pitäisikin olla.
Yksityislääkärit ovat kalliita, eikä yksikäynti ole mitään, tutkimukset päälle... eikö sulla ole ammattitautia? Eli todettiin astma, muttei ammattitautiko`?
...Diagnoosia ei tullut, piti odottaa uutta lähetettä ttl-tutkimuksiin. Olin työterv. huollon seurannassa. Käytännös se ei ole mitään seurantaa, reseptiä uusittiin. Oli kätevää antaa kenkää, jotta ei ole sitten enää sitä uutta lähetettäkään ttl:ään.
)()()( kirjoitti:
Muistatko mitä arvoja lapsesi puhalteli? Millainen oli spirometriakäyrä malliltaan? Notkahtiko se? Eli miten ylös, millainen lasku viivalla alas?
Astmakäyrä oli astmahoitajan mukaan nousu ylös, lasku alas ja notkahdus ja pitkä häntä...
Jotenkin noin, suunnilleen hän sitä minulle kertoi.
Omani oli huikeasti ylös, kohtisuoraan alas, siitä muutaman pykälän jälkeen tuo ns. normaali käyrä alas, mutta ilman notkahdusta, ilman häntää.
... käyrän muoto kuulemma kertoo eniten, ;-) kenelle kertoo sitten taas kerran mitäkinJos lapsesi ei siedä jotain paikkaa, niin sitten hän ei siedä sitä!
Turhaa ja typerää ajanhukkaa etsiä vertaiskohtaa jostain toisesta.- )()()(
symbicort orja--- kirjoitti:
Diagnoosia ei tullut, piti odottaa uutta lähetettä ttl-tutkimuksiin. Olin työterv. huollon seurannassa. Käytännös se ei ole mitään seurantaa, reseptiä uusittiin. Oli kätevää antaa kenkää, jotta ei ole sitten enää sitä uutta lähetettäkään ttl:ään.
tuotahan se seuranta on.
Ja aivan varmasti minullakin olisi ollut potkut edessä, ellei ammattitautia olisi todettu. Sikäli siis, vaikka mikä diagnoosi, se kuitenkin oli aika tärkeä siinä hetkessä kyllä.
Nyt en tiedä miten ihmisten käy, astmadiagnoosit alkavat olla kortilla nekin, jos niitä nyt ammattitaudiksi asti paljon per vuosi edes oli tyrkylläkään.
Työnantajat pesevät kätensä koko jutusta, kiinteistöjen omistajat samoin. Homma jää sairastuneelle ja lääkärille, jos ylipäätään edes on lääkärin hoidossa.
Palstalla teilataan lääkärit, jotka nyt vähiten ongelmaan ovat syyllisiä. Toisaalta kummalliset diagnoosit mietityttävät ja antavat aihetta myös lääkäripiirien arvioimiseen siitä, ovatko he edes ajan tasallakaan.
Ammattitautitutkimukset ovat pikkiriikkinen osa kokonaisuutta, ja se kokonaisuus TULISI PURKAA POIS!
Jos vuosittain kotona, työpaikoilla, päivähoidossa, kouluissa ja opikselupaikoissa sairastuu, oireilee tuhansia ihmisiä, on ammattitautien osuus hyttysen paska itämeressä. Siellä kuitenkin pyörii paljon turhaa rahaa, tutkitaan ja tutkitaan, lähetetään sairastumaan todettavaan sairauteen, kun oireista ei ammattitautia tule... SE ON JÄRJETÖN systeemi.
Ammattitautipuolelta tulee PARHAIMMILLAAN paljon hyvää tietoa ja sympatiaa, mutta oikeita diagnooseja... siitä en olisi niin varma ollenkaan.
Joten otetaan TTL:n tutkimuksista parhaat palat, jätetään se ammattitautikorvattavuus/vakuutuslaitos tappelu pois, ja hoidetaan ONGELMAA!
Kun lääketiede on aivan jotakin muuta, kuin tuo vakuutuslääketiede, joka on jotakin kummallista "kuka valehtelee sujuvammin" päätöksen tekoa vain. Jätetään se pois. Ei makseta mitään ammattitautivakuutusmaksuja - ei ollenkaan! Vakuutusmaksuista säästyvät rahat, tuskin kovin merkittävät kuitenkaan, suunnataan ennalta ehkäisemään, korjaamaan ja oikeasti auttamaan tilannetta kuntoon.
Kun ei tarvitse väitellä onko vakutuuslääketiedettä vaiko lääketiedettä, voisi vaikka POTILASKIN olla taas se TÄRKEIN juttu. Ja siinä oireiden hoito, sairauslomat ja ... KIINTEISTÖN kunto.
Työsuojelupuoli pitäisi saada työpaikoilla TEKEMÄÄN myös tilanteille jotakin, ei vain peittelemään ongelmaa.
Ongelma on paha, se ei ole yksittäisen ihmisen, lääkärin, kiinteistön, työsuojelun tms. syytä. Jätetään syylliset etsimättä ja tehdää asian eteen jotakin konkreettista, ei vain perusteta sisäilmatyöryhmää kertomaan, että sisäilma on ihan sairaan puhdasta, siis todella SAIRAAN puhdasta.
Eikä vain anneta sairastuneille kenkää, ennen tai jälkeen ammattitaudin toteamisen.
Mitä jospa kuunneltaisiin Aleniusta, Putusta, Salkinoja-Salosta, Nevalaista, ja muita alan ammattialisia. Eivät hekään kaikki ihan samaa mieltä ole, mutta sehän onkin tärkeää! Kun ei olla samaa mieltä kuin teuraaksi vietävät lampaat, syntyy oikeaa keskustelua, oikeaa ongelman käsittelyä ja tutkimusta.
Tärkeää on yhteistyö, ei se ollaanko kaikesta samaa mieltä! - )()()(
sanasinko kirjoitti:
Jos lapsesi ei siedä jotain paikkaa, niin sitten hän ei siedä sitä!
Turhaa ja typerää ajanhukkaa etsiä vertaiskohtaa jostain toisesta.osa täällä kirjoittavista ei saa niin sairaan laajoja tutkimuksia mitä minä olen saanut. Jos joku tutkimustulos auttaa jotakin toista, antaa miettimisen aihetta mitä ihmettä tehdä ja minne vähiä rahojaan pistää, ehkä näiden tulosten miettimien julkisesti ei olekaan niin huono juttu.
Ei ehkä kannata laittaa vähiä rahoja tutkimuksiin, jotka kertovat vain sen, etteivät ne kerro mitään. Näinhän näiden minunkin tutkimusten laita on ollut. Sairaan kalliita tutkimuksia, jotta voidaan todeta kaiken olevan normaalia.
Luin, ettei terveen ihmisen veriarvot heittele paljonkaan. Minulla ne heitteli altistusten aikana PALJON, laskivat myös altistuksessa, jossa todettiin ammattitauti - ja se oli ihan normaalia, kertoi vain astmasta.
Tumavasta-aineiden kohoaminen ja laskeminen sen mukaan olinko työpaikallani vaiko en, oli ihan normaalia, tuskin... mutta kun näitä tutkimuksia ei tehdä kaikille, ei verrata tilanteita, ei yksittäinen tulos kerro juurikaan mitään...
Nivelkivut, reumaako? No kuvausten ja reumalääkärin mukaan ei, puhdas sisäilma auttaisi ja kehoittaa irtisanoutumaan lausunnossaan työpaikastani.
Keuhkotähystys, tulos on normaali tai ei, riippuen kuka sitä tulkitsi. Väärin kirjoittettua lausuntoa ei korjata, ja oliko siihen ihan potilaalla oikeus, saada OIKEIN kirjoitettuja lausuntoja tutkimuksista... ei taida olla, jos kyse on kosteusvaurioista.
Tietokonekuvaus... kertoo normaaleista keuhkoistako... uskoisinko sen, ehkä, ehkä en.
Spirometriatulokset ovat kummallisia tarkastelee niitä miten vain, luottaisinko niihin, no EN LUOTA että niitä on tulkittu rehellisesti
Diffuusiokapasiteettitutkimus, tehtiinko ne oikein... NO EI TEHTY..., uskoisinko tuloksia, ... en usko, mutta ...
... jos olisi maksanut tutkimukset, erikoislääkärit ja heidän lausuntonsa itse, olisin todellakin maksanut ihan TYHJÄSTÄ
Yhteenvetona sinulla on vaikea astma.... - jota ei voi lääkitä astmalääkkein, tai ne eivät tehoa...
ja joku kertoo, että on usempaa laatua astmaa eosinofililta ja/tai neutrofilistä... ja että olisiko kyse sitten siitä ongelmakentästä...
---- kuinka monelle on kerrottu näistä eri tyyppisistä astmoista? Ja miten on kerrottu? Että sairastat vaikeaa astmaa ja sitä ei voi lääkkein hoitaa = suomennettuna "Sinulla taitaa olla neutrofilinen astma."
Tätä ongelmakenttää on hyvä käydä lävitse, jotta tietää sen, omaa kehoa on kuunneltava, on tehtävä päätöksiä itse ja mietittävä niiden päätösten seuraukset myös itselleen.
Kun lääkäri kertoo ottavansa riskin tehdessään jotakin toimenpidettä potilaalle, se riski käytännössä on potilaalla ja potilas sen riskin seurauksen nahoissaan tuntee, jos tuntee. Riski on siis potilaan, ei lääkärin.
... - symbicort orja----
)()()( kirjoitti:
tuotahan se seuranta on.
Ja aivan varmasti minullakin olisi ollut potkut edessä, ellei ammattitautia olisi todettu. Sikäli siis, vaikka mikä diagnoosi, se kuitenkin oli aika tärkeä siinä hetkessä kyllä.
Nyt en tiedä miten ihmisten käy, astmadiagnoosit alkavat olla kortilla nekin, jos niitä nyt ammattitaudiksi asti paljon per vuosi edes oli tyrkylläkään.
Työnantajat pesevät kätensä koko jutusta, kiinteistöjen omistajat samoin. Homma jää sairastuneelle ja lääkärille, jos ylipäätään edes on lääkärin hoidossa.
Palstalla teilataan lääkärit, jotka nyt vähiten ongelmaan ovat syyllisiä. Toisaalta kummalliset diagnoosit mietityttävät ja antavat aihetta myös lääkäripiirien arvioimiseen siitä, ovatko he edes ajan tasallakaan.
Ammattitautitutkimukset ovat pikkiriikkinen osa kokonaisuutta, ja se kokonaisuus TULISI PURKAA POIS!
Jos vuosittain kotona, työpaikoilla, päivähoidossa, kouluissa ja opikselupaikoissa sairastuu, oireilee tuhansia ihmisiä, on ammattitautien osuus hyttysen paska itämeressä. Siellä kuitenkin pyörii paljon turhaa rahaa, tutkitaan ja tutkitaan, lähetetään sairastumaan todettavaan sairauteen, kun oireista ei ammattitautia tule... SE ON JÄRJETÖN systeemi.
Ammattitautipuolelta tulee PARHAIMMILLAAN paljon hyvää tietoa ja sympatiaa, mutta oikeita diagnooseja... siitä en olisi niin varma ollenkaan.
Joten otetaan TTL:n tutkimuksista parhaat palat, jätetään se ammattitautikorvattavuus/vakuutuslaitos tappelu pois, ja hoidetaan ONGELMAA!
Kun lääketiede on aivan jotakin muuta, kuin tuo vakuutuslääketiede, joka on jotakin kummallista "kuka valehtelee sujuvammin" päätöksen tekoa vain. Jätetään se pois. Ei makseta mitään ammattitautivakuutusmaksuja - ei ollenkaan! Vakuutusmaksuista säästyvät rahat, tuskin kovin merkittävät kuitenkaan, suunnataan ennalta ehkäisemään, korjaamaan ja oikeasti auttamaan tilannetta kuntoon.
Kun ei tarvitse väitellä onko vakutuuslääketiedettä vaiko lääketiedettä, voisi vaikka POTILASKIN olla taas se TÄRKEIN juttu. Ja siinä oireiden hoito, sairauslomat ja ... KIINTEISTÖN kunto.
Työsuojelupuoli pitäisi saada työpaikoilla TEKEMÄÄN myös tilanteille jotakin, ei vain peittelemään ongelmaa.
Ongelma on paha, se ei ole yksittäisen ihmisen, lääkärin, kiinteistön, työsuojelun tms. syytä. Jätetään syylliset etsimättä ja tehdää asian eteen jotakin konkreettista, ei vain perusteta sisäilmatyöryhmää kertomaan, että sisäilma on ihan sairaan puhdasta, siis todella SAIRAAN puhdasta.
Eikä vain anneta sairastuneille kenkää, ennen tai jälkeen ammattitaudin toteamisen.
Mitä jospa kuunneltaisiin Aleniusta, Putusta, Salkinoja-Salosta, Nevalaista, ja muita alan ammattialisia. Eivät hekään kaikki ihan samaa mieltä ole, mutta sehän onkin tärkeää! Kun ei olla samaa mieltä kuin teuraaksi vietävät lampaat, syntyy oikeaa keskustelua, oikeaa ongelman käsittelyä ja tutkimusta.
Tärkeää on yhteistyö, ei se ollaanko kaikesta samaa mieltä!Kaiken huipuksi työterveyshuollon edustajia viedään kuin pässiä narussa. Työpaikkakäynnillä -> ei muka ole homeen hajua, vaikka pomotkin sen kellarinhajun ja viemärinhajut myönsivät ongelmaksi, mustat ja vihreät läikät ovat normaalia kulumista? Repsottavat ja irronneet materiaalit ovat normaalia kulumista (niissä lisänä homepilkkuja).
Sekään ei heitä vakuuttanut terveyshaitoista, että vesi valui pitkin ikkunoita -sisäpuolella- ja laitettiin vaan rättiä ikkunalaudalle.
Kaikki oireilu on siis somaattista, mikrobimittaustulosta yritettiin lytätä työterveyshuollossa vaikka sisäilmamittaustulokset olivat kuitenkin huomattavat ja mikrobilajeja ja sädesieniä löytyi huomattavasti raja-arvoja enemmän. Myös sädesientä löytyi.
Ttl lääkärikin huomautti työpaikan korkeista home ja mikrobinäytetuloksista. Hän ei yrittänyt lytätä tuloksia.
Työterv huollon papereihin on kirjattu puutaheinää, asian vierestä, mikrobilöydökset väitettiin normaaleiksi lajeiksi, potilas on leimattu luulosairaaksi, vaikka todellinen oireilu on todettu keuhkopolin puolella. Tarjottiin lisää nenäsuihketta ja uusittiin astmalääkeresepti.
Otettiin perusverenkuva ja todettiin potilas "terveeksi", koska hemoglobiini on hyvä ja maksa-arvot eivät brakaa. - )()()()(
symbicort orja---- kirjoitti:
Kaiken huipuksi työterveyshuollon edustajia viedään kuin pässiä narussa. Työpaikkakäynnillä -> ei muka ole homeen hajua, vaikka pomotkin sen kellarinhajun ja viemärinhajut myönsivät ongelmaksi, mustat ja vihreät läikät ovat normaalia kulumista? Repsottavat ja irronneet materiaalit ovat normaalia kulumista (niissä lisänä homepilkkuja).
Sekään ei heitä vakuuttanut terveyshaitoista, että vesi valui pitkin ikkunoita -sisäpuolella- ja laitettiin vaan rättiä ikkunalaudalle.
Kaikki oireilu on siis somaattista, mikrobimittaustulosta yritettiin lytätä työterveyshuollossa vaikka sisäilmamittaustulokset olivat kuitenkin huomattavat ja mikrobilajeja ja sädesieniä löytyi huomattavasti raja-arvoja enemmän. Myös sädesientä löytyi.
Ttl lääkärikin huomautti työpaikan korkeista home ja mikrobinäytetuloksista. Hän ei yrittänyt lytätä tuloksia.
Työterv huollon papereihin on kirjattu puutaheinää, asian vierestä, mikrobilöydökset väitettiin normaaleiksi lajeiksi, potilas on leimattu luulosairaaksi, vaikka todellinen oireilu on todettu keuhkopolin puolella. Tarjottiin lisää nenäsuihketta ja uusittiin astmalääkeresepti.
Otettiin perusverenkuva ja todettiin potilas "terveeksi", koska hemoglobiini on hyvä ja maksa-arvot eivät brakaa.Kyllä työterveyskin on työnantajan palveluksessa. Ja vaikka minulla on hyvä tt-lääkäri, ei voi olla huomaamatta miten vaikea tilanne hänelle on. Rehellisesti sanottuna näin.
Omalla työpaikallani työkaverit soittelivat, kertoivat uusista sairastuneista, uusista ongelmista jne... vaikka se sisäilma oli sitä sairaan puhdasta. Mikä olisi totuus? Meillä on erittäin pidetty työpaikka, sellainen joka on paljon enemmän kuin työpaikka, enemmän elämäntapa. Kyseessä ei ollut juuri nuo mainitsemasi asiat kun itse, tai työkaverit sairastuivat. Ikävä kyllä.
Mitä nämä päättäjät luulevat voittavansa sillä, että ongelma kielletään? He tietävät, että ongelma on juuri niin vaikea ja riittävän suuri, jotta sitä ei ole olemassakaan. Kukaan ei pistä ketään tilille vääristä mittauksista, niitähän on sairaan helppo tehdä, minäkin tiedä miten mitata rehellisesti väärin ja kirjoittaa täysin rehellinen lausunto siitä tutkimustuloksesta.
Tuossa se rehellisyyden aste onkin, kyllä kaikessa voidaan olla rehellisiä, mutta vain osittain. Kunhan tehdää oikeita ratkaisuja, saadaan oikeita tuloksia.
Mitä sitten, kun mitään ei tehdä ja tilanne muhii työpaikoilla vuosia eteenpäin?
Omalla työpaikallani on paljon syöpään sairastuneita ja syöpään kuolleita. Ovatko he niitä tilastotappioita, vaiko ei? Kuka tietää ja kuka välittää tietää mistään mitään. Reumaa, uniapneaa, masennusta, iho-ongelmia, poskiontelotulehduksia, väsymystä ... niitä on normaalisti, mutta jotenkin itsestä tuntuu että normaali on sama kuin tuo euroon siirtyminen.... kukaan ei oikein enää hahmota mikä on paljon ja mikä vähän
Itse neuvoin yhtä sairastunutta ottamaan yhteyttä tt-lääkäriin, hän kertoi niin tehneensäkin ja tt-lääkäri on ihmetellyt oireita, ei osannut kertoa mistä voisi olla kyse. Mitä avaimia hänellä olisikaan epäillä sisäilmaa, kun se tutkimuksin on sairaan puhdasta, ei kukaan puhtaasta sisäilmasta sairastu, vai sairastuisiko?
Voisiko se mennä samalla tavoin kuin allergiassa yleensäkin, että ihan liian puhdas sisäilma, on se pahin ongelma tässäkin asiassa?
..minulla muuten veriarvot nousivat todella paljon, ja ne kertovat viimein kaikkiean anemiavuosin jälkeen, kaiken olevan sairaan hyvin silläkin puolen, verenvuodoista yms. huolimatta, veri arvot pysyvät kohdallaan tai nousevat.
PVK kertoo kaiken, jos siinä ei ole häikkää on potilas terve ja jos toista epäilee, taitaa olla kyseessä luulosairaus, laiskuus, masennus, vaihde-vuodet, stressi, ei tykkääkään työkavereistaan tai on muutoin vain hakeutumassa eläkkeelle tai pitkille sairauslomille, ihan terveenä, konna.
.. - symbicort orja-------
)()()()( kirjoitti:
Kyllä työterveyskin on työnantajan palveluksessa. Ja vaikka minulla on hyvä tt-lääkäri, ei voi olla huomaamatta miten vaikea tilanne hänelle on. Rehellisesti sanottuna näin.
Omalla työpaikallani työkaverit soittelivat, kertoivat uusista sairastuneista, uusista ongelmista jne... vaikka se sisäilma oli sitä sairaan puhdasta. Mikä olisi totuus? Meillä on erittäin pidetty työpaikka, sellainen joka on paljon enemmän kuin työpaikka, enemmän elämäntapa. Kyseessä ei ollut juuri nuo mainitsemasi asiat kun itse, tai työkaverit sairastuivat. Ikävä kyllä.
Mitä nämä päättäjät luulevat voittavansa sillä, että ongelma kielletään? He tietävät, että ongelma on juuri niin vaikea ja riittävän suuri, jotta sitä ei ole olemassakaan. Kukaan ei pistä ketään tilille vääristä mittauksista, niitähän on sairaan helppo tehdä, minäkin tiedä miten mitata rehellisesti väärin ja kirjoittaa täysin rehellinen lausunto siitä tutkimustuloksesta.
Tuossa se rehellisyyden aste onkin, kyllä kaikessa voidaan olla rehellisiä, mutta vain osittain. Kunhan tehdää oikeita ratkaisuja, saadaan oikeita tuloksia.
Mitä sitten, kun mitään ei tehdä ja tilanne muhii työpaikoilla vuosia eteenpäin?
Omalla työpaikallani on paljon syöpään sairastuneita ja syöpään kuolleita. Ovatko he niitä tilastotappioita, vaiko ei? Kuka tietää ja kuka välittää tietää mistään mitään. Reumaa, uniapneaa, masennusta, iho-ongelmia, poskiontelotulehduksia, väsymystä ... niitä on normaalisti, mutta jotenkin itsestä tuntuu että normaali on sama kuin tuo euroon siirtyminen.... kukaan ei oikein enää hahmota mikä on paljon ja mikä vähän
Itse neuvoin yhtä sairastunutta ottamaan yhteyttä tt-lääkäriin, hän kertoi niin tehneensäkin ja tt-lääkäri on ihmetellyt oireita, ei osannut kertoa mistä voisi olla kyse. Mitä avaimia hänellä olisikaan epäillä sisäilmaa, kun se tutkimuksin on sairaan puhdasta, ei kukaan puhtaasta sisäilmasta sairastu, vai sairastuisiko?
Voisiko se mennä samalla tavoin kuin allergiassa yleensäkin, että ihan liian puhdas sisäilma, on se pahin ongelma tässäkin asiassa?
..minulla muuten veriarvot nousivat todella paljon, ja ne kertovat viimein kaikkiean anemiavuosin jälkeen, kaiken olevan sairaan hyvin silläkin puolen, verenvuodoista yms. huolimatta, veri arvot pysyvät kohdallaan tai nousevat.
PVK kertoo kaiken, jos siinä ei ole häikkää on potilas terve ja jos toista epäilee, taitaa olla kyseessä luulosairaus, laiskuus, masennus, vaihde-vuodet, stressi, ei tykkääkään työkavereistaan tai on muutoin vain hakeutumassa eläkkeelle tai pitkille sairauslomille, ihan terveenä, konna.
..Tässä ollaan todella supervempulaa hakemas.. Näinhän se kai on. Luulen kai oireilevani. Pakkohan se on lausuntoja uskoa.
- )()()()(
symbicort orja------- kirjoitti:
Tässä ollaan todella supervempulaa hakemas.. Näinhän se kai on. Luulen kai oireilevani. Pakkohan se on lausuntoja uskoa.
Sama tilanne meillä kaikilla on. Mut tuskin on helppoa lääkäreilläkään, näiden asioiden kanssa pitää vain elellä. Elämä on.
- .......................
symbicort orja kirjoitti:
Heips.
Tutkimattomia ovat herran tiet ja astmadiagnoosit.."Mutta kun mitään rasitusastmaa ei ole. Tutkittu oikein 3 viikon ajan Kelan kuntoutuksessa.
"
TTL toteaa astmaan
Kelan astmakuntoutuksessa olit, jossa todettiin ettei ole rasitusastmaa.
Myöhemminkö tutkittiin sitten ettei ole astmaa ollenkaan.
Ja tämän jälkeen lääkkeesi ovatkin rasitusastman ehkäisyyn?
Jopas on ammattitautitutkimus kehittynyt ja kohdallaan! - noNOnoNOno
....................... kirjoitti:
"Mutta kun mitään rasitusastmaa ei ole. Tutkittu oikein 3 viikon ajan Kelan kuntoutuksessa.
"
TTL toteaa astmaan
Jopas on ammattitautitutkimus kehittynyt ja kohdallaan!Eihän tuota astmaa näytetä enää osattavan sen paremmin diagnostisoida, kuin hoitaakaan!
Astmaa kaikilla ja ei kukaan sairastakaan astmaa!
KÄSITTÄMÄTÖNTÄ TUTKIMUSTYÖTÄ! - ,.,.,.,.,.
symbicort orja------- kirjoitti:
Tässä ollaan todella supervempulaa hakemas.. Näinhän se kai on. Luulen kai oireilevani. Pakkohan se on lausuntoja uskoa.
Miten tuosta eteenpäin
- todettuna astma
- todettuna ettei ole astmaa
- todettuna ettei ole rasitusastmaakaan
-- lääkitään olematonta rasitusastmaa?
- lääkkeet jäi
- diagnoosi hävisi
- mitä tapahtui sairaudelle?
- jäikö se ja sitä hoidetaan kuitenkin rasitusastmana!
NEROKASTA tri HOUSE olisi vaikuttunut ! - hengitystietulehduksen..
puhuessasi kirjoitti:
LAINAUS:
Kroonista keuhkoahtaumatautia sairastavilla potilailla on yleensä
hengitysteissään neutrofiilinen tulehdus, mutta osalla heistä on myös
astmaan sopivia tulehdusmuutoksia. Tällaiset keuhkoahtaumapotilaat saattavat
hyötyä enemmän hoitavista astmalääkkeistä.
LAINAUS PÄÄTTYY
http://notes.helsinki.fi/halvi/tiedotus/vanhatvaitokset.nsf/504ca249c786e20f85256284006da7ab/fa5639439d041bcfc2256c8b00435dca?OpenDocument - symbicort orja---------
,.,.,.,.,. kirjoitti:
Miten tuosta eteenpäin
- todettuna astma
- todettuna ettei ole astmaa
- todettuna ettei ole rasitusastmaakaan
-- lääkitään olematonta rasitusastmaa?
- lääkkeet jäi
- diagnoosi hävisi
- mitä tapahtui sairaudelle?
- jäikö se ja sitä hoidetaan kuitenkin rasitusastmana!
NEROKASTA tri HOUSE olisi vaikuttunut !Hengitystieoireilut, hapenpuute, limannousu hometiloissa, nenäverenvuoto hometiloissa, alilämpö, nivel- ja lihaskivut homeisissa tiloissa (ovat kuulemma fibromyalgiaa, joka alkaa hometiloissa).
Pystyn tekemään kuntosalilla crosstrainerilla 30 min harjoituksen korkealla sykkeellä ilman mitään avaavia tms. Ei tule mitään astmakohtauksia.
Nenä on tukossa aina. Ääni menee homeisissa tiloissa. Ulkona en voi oleskella kesäaikaan. Multa ärsyttää, tulee verta nenästä. Kukkaset hävitetty kotoa.
Kelan kuntoutuksessa intervalliharjoitukset nostivat pef -arvot. Fysioterapeutti totesi, ettei ole todellakaan rasitusastmaa.
Ukk kävelytestissä ihan ok tulos, kunto on keskitasoa.
Lääkitystä varmuuden vuoksi näköjään. - rasitusastmaa symbic
....................... kirjoitti:
"Mutta kun mitään rasitusastmaa ei ole. Tutkittu oikein 3 viikon ajan Kelan kuntoutuksessa.
"
TTL toteaa astmaan
Jopas on ammattitautitutkimus kehittynyt ja kohdallaan!Kyllä astma on kumottu sairaalan lausunnoissa.
Työterveyshuollossa astma on.
TTL -tuloksena on astma ja ammattitautiepäily.
Omalääkäri lääkitsee rasitusastmaa, ei usko allergiseen astmaan. Ei piittaa muista papereista.
Kelan kuntoutuslääkäri ei todennut astmaa.
Kuka heistä on oikeassa, olisi kiva tietää? - )()()(
symbicort orja--------- kirjoitti:
Hengitystieoireilut, hapenpuute, limannousu hometiloissa, nenäverenvuoto hometiloissa, alilämpö, nivel- ja lihaskivut homeisissa tiloissa (ovat kuulemma fibromyalgiaa, joka alkaa hometiloissa).
Pystyn tekemään kuntosalilla crosstrainerilla 30 min harjoituksen korkealla sykkeellä ilman mitään avaavia tms. Ei tule mitään astmakohtauksia.
Nenä on tukossa aina. Ääni menee homeisissa tiloissa. Ulkona en voi oleskella kesäaikaan. Multa ärsyttää, tulee verta nenästä. Kukkaset hävitetty kotoa.
Kelan kuntoutuksessa intervalliharjoitukset nostivat pef -arvot. Fysioterapeutti totesi, ettei ole todellakaan rasitusastmaa.
Ukk kävelytestissä ihan ok tulos, kunto on keskitasoa.
Lääkitystä varmuuden vuoksi näköjään."
"
Tästä saisin itse enää uneksia. Sykkeen nousu tulee nopeasti, 30 minuuttia on pitkä aika, eikä se onnistu enää edes pienemmälläkään teholla. Rauhallisempi harjoittelu käy kyllä, lähinnä kävely, ja silloin kun keuhkoalue on kivuttomampi käy myös sauvakävely. Korkea syke saa minulla aikaan massiivisen pahoinvoinnin, huimauksen, eikä siitä pääse enää eroon ilman lepoa. Nyt ainakin näin.
Joten tuo on kohdallasi tosi hyvä juttu, että voit nostaa sykkeen korkealle, eikä siitä aiheudu ongelmia.
Kunhan maltat varoa lisäaltistusta mahdollisimman tarkoin, tilanteesi puhtaissa tiloissa on varmasti varsin OK. Uskoisin näin. Tosin siis, täysin maallikon arvelua, eikä perustu kuin omaan tilanteeseeni.
Tsemppiä etsiä se oikea tapa pitää itsestään huolta. - )()()()(
rasitusastmaa symbic kirjoitti:
Kyllä astma on kumottu sairaalan lausunnoissa.
Työterveyshuollossa astma on.
TTL -tuloksena on astma ja ammattitautiepäily.
Omalääkäri lääkitsee rasitusastmaa, ei usko allergiseen astmaan. Ei piittaa muista papereista.
Kelan kuntoutuslääkäri ei todennut astmaa.
Kuka heistä on oikeassa, olisi kiva tietää?jonka lähetin TEO:n ja sieltä se lähetettiin lääniin. Eli samaa mietin minäkin, mitä hittoa ja missä mennään?
Myös minulla astmadiagnoosi oli arpapeliä, se oli tai ei ollut, riippuen kuka papereitani katsoi ja mitä hoiti.
Koska terveydentilani ei ollut kohdallaan, tein kantelun ja siinä tarkoitus oli saada lisätutkimuksia, mitä ihmettä oikein sairastankaan. Oli sairasteluni muuttanut muotoaan, no niin, kun katsoin mm. spirometriapapereitani ajalta jolloin astma todettiin ja ajoilta jolloin esim. sairaalan lääkärit kertoivat etten astmaa sairastaisikaan, ihan samoja tuloksia noin ylipäätään, ei muutosta käyrissä tms.
Emme ole ainoita, meitä on paljon jotka ihmettelemme näiden astmadiagnoosien kanssa, onko tämä astmaa vaiko ei, auttaako astmalääkkeet vaiko ei, mitä tehdä. Nyt näyttää siltä, että lääkärikuntakin herää siihen, että ihan jokainen astma ei astmaa olisikaan. Vastuu siitä, miten asiat sairastuneille kerrotaan ja miten neuvotaan eteenpäin, sitä ei näytä kantavan kukaan.
Kenelle lääkkeistä on hyötyä ja miten? Mitä tehdä? Sitä pitäisi miettiä lääkäreiden kanssa, ei yksin. )()()()( kirjoitti:
jonka lähetin TEO:n ja sieltä se lähetettiin lääniin. Eli samaa mietin minäkin, mitä hittoa ja missä mennään?
Myös minulla astmadiagnoosi oli arpapeliä, se oli tai ei ollut, riippuen kuka papereitani katsoi ja mitä hoiti.
Koska terveydentilani ei ollut kohdallaan, tein kantelun ja siinä tarkoitus oli saada lisätutkimuksia, mitä ihmettä oikein sairastankaan. Oli sairasteluni muuttanut muotoaan, no niin, kun katsoin mm. spirometriapapereitani ajalta jolloin astma todettiin ja ajoilta jolloin esim. sairaalan lääkärit kertoivat etten astmaa sairastaisikaan, ihan samoja tuloksia noin ylipäätään, ei muutosta käyrissä tms.
Emme ole ainoita, meitä on paljon jotka ihmettelemme näiden astmadiagnoosien kanssa, onko tämä astmaa vaiko ei, auttaako astmalääkkeet vaiko ei, mitä tehdä. Nyt näyttää siltä, että lääkärikuntakin herää siihen, että ihan jokainen astma ei astmaa olisikaan. Vastuu siitä, miten asiat sairastuneille kerrotaan ja miten neuvotaan eteenpäin, sitä ei näytä kantavan kukaan.
Kenelle lääkkeistä on hyötyä ja miten? Mitä tehdä? Sitä pitäisi miettiä lääkäreiden kanssa, ei yksin."Kenelle lääkkeistä on hyötyä ja miten? Mitä tehdä? Sitä pitäisi miettiä lääkäreiden kanssa, ei yksin."
- Meikä näyttää nippa nappa selviävän puolikkaalla annoksella salbumatolia ja kortisonia lääkärin kanssa sopimani testin ajan... Tosin se on siinä ja siinä, että koko kokeilussa on mitään järkeä. Viime yönäkin ennen nukahtamistani keuhkoissani oli häiritsevä tulehduksen tunne :(
- )()()(
Olen itse sairastunut siten, että mitään asiaa työpaikkaani jossa sairastuin ei enää ole, muissakin paikoissa on samoja tai saman tyyppisiä ongelmia.
Minulla ei ole ns. homeallergiaa, tai sitä ei ainakaan ole noilla normaaleilla allergiatesteillä saatu kiinni. Silti ammattitautialtistuksissa, altistuksissa joiden pitäisi kertoa homeallergiasta, ainakin käsittääkseni, reagoin erittäin voimakkaasti.
Eli IgE-mittauksin ei allergiaa ole saatu kiinni, nuo nyt jostakin syystä lopetetut altistukset saivat aikaan kuitenkin voimakkaan reaktion. Tosin paikan keuhkolääkäri pyysi tilannettani anteeksi, kertoen ettei ollut tarkoitus sellaisia oireita edes aiheuttaakaan.
No siis, tuo alustus on siihen, että osa sairastuneista sairastuu juuri noin pahasti. Mutta mistä sairastumisesta on kyse? Jos sairaus on monikemikaalioireyhtymä, miksi se on hänellä niin vaikea juuri tuolla koulussa? Mitä siellä sisäilmassa on, mitä sellaista mitä siellä ei pitäisi olla.
Kun tilanteenne on noin vaikea, palstan toksiinitutkimuksia vastustavista huolimatta, ehdottaisin sitä, että otat yhteyttä tutkija lääkäri professori Tuula Putukseen. Hänellä on ääri paljon töitä, mutta hänellä kultainen sydän ja hän auttaa kaikkia apua tarvitsevia, mikäli hänellä vain vähänkään aikaa on. Hän on näiden ongelmien oikea erikoisasiantuntija ja mukana toksiinitutkimuksessa, sen lääketieteellisessä puolessa, jossa toki on omat ongelmansa, mutta siltikin he yrittävät tehdä kaiken sen mitä ikinä niillä resursseilla pystyvät tekemään.
Täytyy olla joku syy, miksi juuri tuo koulu ei hänelle käy, aivan kun on pakko olla jokin syy, miksi minä en voi mennä työpaikalleni enää koskaan.
Se miksi puhun toksiinimittausten puolesta ja haluan selvittää mitä ne kertoisivat omalla työpaikallani, tosin sisäilmatyöryhmän puheenjohtajana toimiva Kari Reijula taas kertoo, ettei ko. tutkimukset anna mitään lisäarvoa tutkimuksille, niitä ei kannata tehdä, ei edes silloinkaan kun kaikki muut tutkimukset kertovat puhtaasta sisäilmasta, väki oireilee ja yllättäen löytyy taas uusi, jo kertaalleen osin korjattukin homeseinä, seinät. Kun tämä vanha menetelmä on näin epäluotettava, tietysti sitä miettii mitä toksiinimittaukset sisäilmasta kertoisivat.
Minulle on ihan sama, ettei tuo mittaus ole hyväksytty siihen tai tähän, ettei sillä ammattitautiin sairastunut saa sitä tai tätä, jos tuo tutkimus kertoo sisäilmasta lisätietoa, mitä ylimääräistä siellä on, on paljon helpompaa ymmärtää sitä, että elämä meni näin vaikeaksi. Ja ehkäpä jotakin on tehtävissä? Mistä sitä kukaan tietää, ellei tutkimusta kehitetä. Se ettei se tuo rahaa sairastuneen kukkaroon, niin eipä se sitä sieltä poiskaan vie, ja ehkä joku muu jää sairastumatta, ehkä.
Kun kyse on lapsesta, nuoresta, luulisi, että jokainen taho tekisi hänen tulevaisuutensa eteen kaikkensa. Jos kyse on jostakin yhdisteistä, joita voisikin korjausten jälkeen vielä oikealla ilmastoinnilla puhdistaa, poistaa? Jos ei, voi tehdä mitään, onko tila turvallinen kenellekään muullekaan. Ehkei he sairastu tänään, mutta entä huomenna, entä mitä tapahtuu solutasolla, jokainen sairastuu omalla tavallaan, jollakin oireet voivatkin tulla ihan toisen sairauden kautta.
Puhdas sisäilma on jokaisen oikeus, ehdoton oikeus!
Lisätutkimukset ko. tiloissa eivät ota, jos eivät annakaan, ne ovat kohtuullisen hintaisia, vain se korjausten hinta estää monia näkemästä ongelmaa ja kieltämällä ko. toksiinitutkimuksen täysin. Jos se ei näytä, ei kerro mitään, miksi sitä pitäisi niin hirveästi vastustaakaan.
Onko kyse muovimattojen hajoamistuotteista, kaseiinin, jota oli tasoitteissa, myrkyistä, sen kostumisen vuoksi... mitä pitäisi vielä korjata ja miten? Vaikka täällä kerrotaan, ettei ongelmaa saa kiinni toksiinitutkimuksin, niiden jälkeen kohde on mennyt remonttiin hyvinkin nopeasti, vaikka rahaa remontteihin ei aikaisemmin ollut, eikä remontteja suunniteltu tehtäväksi, kun sisäilma oli täysin puhdasta.
On kohteita joita ei voi korjata, mutta ei niissä silloin pitäisi myöskään koulua käydä.- )()()()(
ainakaan löydettynä. Mutta eipä se tilannettani auta suuntaan ei toiseen. Alkuun elämä tuntui vaikeutuvan ja vaikeutuvan, nyt uskoisin että se on osin helpottanut, siis oireilu. Väärä paikka saa silti oireet nopeasti esille, tosi nopeasti ja pahastikin. Sen jälkeen olotila on hirveä, aivan hirveä.
Siinä kun kysytään onko allerginen sille tai tälle, jos allergia ei näy veressä, sitä ei muutoinkaan voi juuri tutkia. Paitsi siten, että tarkkailee oireitaan, mutta MISTÄ me oireilemme?
Minusta toksiinitutkimus voisi kertoa jotakin, ainakin se olisi edes yritystä siihen suuntaan, jos ei muuta. - sinusta viis
)()()()( kirjoitti:
ainakaan löydettynä. Mutta eipä se tilannettani auta suuntaan ei toiseen. Alkuun elämä tuntui vaikeutuvan ja vaikeutuvan, nyt uskoisin että se on osin helpottanut, siis oireilu. Väärä paikka saa silti oireet nopeasti esille, tosi nopeasti ja pahastikin. Sen jälkeen olotila on hirveä, aivan hirveä.
Siinä kun kysytään onko allerginen sille tai tälle, jos allergia ei näy veressä, sitä ei muutoinkaan voi juuri tutkia. Paitsi siten, että tarkkailee oireitaan, mutta MISTÄ me oireilemme?
Minusta toksiinitutkimus voisi kertoa jotakin, ainakin se olisi edes yritystä siihen suuntaan, jos ei muuta.jaahas- tuli sitten taas kerrottua tässäkin ketjussa kaikki omat aatoksesi ja
vaivasi, punkkiallergia oli unohtua, onneksi lisäsit senkin.
Luuletko tosiaan että kertomalla kaikki omat vaivasi autat jotain toista? - jihuuu2
sinusta viis kirjoitti:
jaahas- tuli sitten taas kerrottua tässäkin ketjussa kaikki omat aatoksesi ja
vaivasi, punkkiallergia oli unohtua, onneksi lisäsit senkin.
Luuletko tosiaan että kertomalla kaikki omat vaivasi autat jotain toista?ja kiitos niistä "asiapitoisista" viesteistäsi taas kerran.
Tiina
- ..................
ehkä parasta olisi ottaa vain yhteyttä hoitaviin lääkäreihin ja pyytää lausuntoa heiltä, neuvotella tilanne koulun kanssa uudelleen.
- Homemamma
on tässä noin kolmen vuoden kuluessa tullut tunne,että yhden sun toisenkin lausunnon antajan suu on tukittu ja kädet on sidottu.Neuvotteluissa on joskus kumma tunne - kuin puhuisi seinälle.
Ehkä tänään nyt vain oli vähän väsynyt olo,kun tänne kirjoitin.Ehkä huomenna taas kaikki näyttää valoisemmalta.
Vierailu yhden lapsen kohtalotoverin luona antoi taas uusia voimia.
Onneksi joku sentään ymmärtää. - ????????????
Homemamma kirjoitti:
on tässä noin kolmen vuoden kuluessa tullut tunne,että yhden sun toisenkin lausunnon antajan suu on tukittu ja kädet on sidottu.Neuvotteluissa on joskus kumma tunne - kuin puhuisi seinälle.
Ehkä tänään nyt vain oli vähän väsynyt olo,kun tänne kirjoitin.Ehkä huomenna taas kaikki näyttää valoisemmalta.
Vierailu yhden lapsen kohtalotoverin luona antoi taas uusia voimia.
Onneksi joku sentään ymmärtää.Vaatikaa yhdessä oirekyselyn toteuttamista koulun kaikille lapsille.
- sisäilmassa ei ;-) !!!!
"Herralahden koulun remontti alkaa Porissa
Kosteusvaurioista kärsivän Herralahden koulun remontti alkaa tällä viikolla. Remontti varmistui maanantaina kaupunginhallituksen näytettyä sille vihreää valoa ja ehdotettua valtuustolle 265 000 euron lisämäärärahan myöntämistä tarkoitukseen.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että tasakattoiseksi rakennetun koulun rakenteissa on useiden kosteusvaurioiden seurauksena homeiden elinvoimaisia itiöitä, mutta koulun sisäilmassa ei toistaiseksi ole hometta löytynyt.
Tekninen lautakunta päätti viime viikolla aloittaa kosteusvaurioiden korjauksen seinärakenteissa, ja pyysi kaupunginhallitukselta 265 000 euron määrärahaa sitä varten. Kaupunginhallitus esitti eilen määrärahaa valtuustolle ja velvoitti apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannuksen etsimään rahalle katteen loppuvuoden aikana.
Rakenteiden korjauksella on kiire suurempia vahinkojen estämiseksi. Mikäli myöhemmin tehtävissä tutkimuksissa lattiarakenteista löydetään homeita, nousee määrärahatarve noin 2,5 miljoonalla eurolla. .000UA
22.9.2008 18:45
"
http://www.uusiaika-lehti.fi/fi/nayta/uutinen/12220957292303- kuka uskoo ???
"Tutkimukset ovat osoittaneet, että tasakattoiseksi rakennetun koulun rakenteissa on useiden kosteusvaurioiden seurauksena homeiden elinvoimaisia itiöitä, mutta koulun sisäilmassa ei toistaiseksi ole hometta löytynyt."
- vanhemmille
vaatikaa nähtäviksenne kaikki tutkimustulokset lastenne koulurakennuksesta, puhaltakaa yhteen hiileen. Vanhempien joukosta löytyy varmaankin ammattilaisia, joilla ei ole sidoksia kuntaan. Mylly pyörimään ja nopeasti, muuten vielä seuraavat 35 vuotta korjataan koulua, jossa oikeastaan ei ole mitään vikaa. Kysykää apua vaikka lääninhallituksen sosiaali- ja terveysosastolta, sieltä saatte ohjeet ja apua.
Lukemani perusteella koulussanne on jo maatumisprosessi loppusuoralla.- Lasten hyvinvointi
"Pori kurottaa kohti uutta lukuvuotta
Koulutoimenjohtaja Jari Leinonen: Lasten hyvinvointi ja neljän lukion malli kuuluvat tulevan lukuvuoden suurimpiin haasteisiin
"
http://www.uusiaika-lehti.fi/fi/nayta/uutinen/12494805172895
"
- Emme ole pyytämässä mitään lisää, mutta ei ole myöskään paljon mitään, mistä nipistää. Pienetkin yllätykset ovat meille merkittäviä, kun joka euro lasketaan. Henki on kuitenkin se, että valtakunnassa on toistaiseksi kaikki hyvin, Leinonen summaa.
"
"Nyt 8.luokan alettua oppitunteja aiotaan vähentää", kirjoitat.
Oikeasti uppoat näihin vastauksien suohon, vaikka pitäisi ajatella selkeästi.
*
Koska kerran koulu ei pysty tarjoamaan ongelmattomia tiloja lapsellesi, ei lapsesikaan velvollisuus ole oleskella noissa terveyttä vaarantavissa tiloissa.
*
Älä usko pikkupomoihin, ota yhteyttä aina ylempiin tahoihin.
Koulun ongelmista valita mieluummin ylimmälle taholle, eduskunnan oikeusasiamiehelle, jonka yhteystiedot tässä:
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/yhteystiedot.htx
- Voimia :)- opetukseen
Kun itse jouduin lapsena viettämään useita kuukausia sairaalassa, siellä kävi yksityisopettaja opettamassa minua.
- homeisessa sairaalassa
sairaan lapsen kanssa, tais tuo sairaalakoulu sijaita just pahimmassa paikassa... että näinkin voi käydä.
- Homemamma
että sairastumisesi ei johtunut silloisen koulusi homeongelmasta.
Sairastelu "huonon sisäilman" vuoksi on niin tulenarka ja pelottava aihe,ettei siitä sovi oikein edes puhua.
- oikeudet ja etuudet
"Kotona opiskelevan oppivelvollisen oikeudet ja etuudet
Jos oppivelvollinen ei osallistu kunnan järjestämään perusopetukseen, ei häntä rekisteröidä oppilaaksi mihinkään kunnan kouluun. Kunta ei ole myöskään velvollinen järjestämään hänelle palveluja tai etuuksia, joihin opetukseen osallistuva eli koulun oppilas on perusopetuslainsäädännön mukaan oikeutettu. Koulun oppilaalle kuuluvia etuisuuksia ovat oikeus opetukseen sekä mahdollisesti tarvittavaan tuki- tai erityisopetukseen. Samoin oikeus maksuttomiin oppikirjoihin, oppimateriaaleihin ja työvälineisiin sekä maksuttomaan kouluruokailuun, kouluterveydenhuoltoon, koulukuljetukseen ja muihin oppilashuollollisiin palveluihin ovat koulun oppilaalle kuuluvia etuisuuksia, joita kunnan ei tarvitse kotona opiskelevalle järjestää.
Mitkään säädökset eivät kuitenkaan estä kuntaa antamasta maksuttomia oppikirjoja tai muita palveluja kouluopetukseen osallistumattomalle oppivelvolliselle.
Kun kunta saa huoltajalta ilmoituksen oppivelvollisen kotiopiskelusta, tulisi huoltajia informoida sekä valvonnan käytännön järjestelyistä että asiaan liittyvistä periaatteellisista kysymyksistä. Huoltajalle on myös syytä kertoa, mistä oikeuksista ja etuisuuksista hän ratkaisun tehdessään luopuu. Näin molemmat osapuolet ovat selvillä siitä, mitkä ovat kummankin oikeudet ja velvollisuudet oppivelvollisuuden suorittamisen suhteen.
Lisätietoja:
Opetusneuvos Irmeli Halinen 09- 7747 7297
Ylitarkastaja Eija Kartovaara 09- 7747 7 290"
http://www.edu.fi/pageLast.asp?path=498,1329,1344,81146 - ei koulupakkoa
"
Oppivelvollisuus – ei koulupakkoa
Suomessa vakinaisesti asuvat lapset ovat perusopetuslain (628/1998) mukaan oppivelvollisia. Oppivelvollisuuden voi suorittaa joko osallistumalla perusopetukseen tai hankkimalla muulla tavoin perusopetuksen oppimäärän mukaiset tiedot. Lain antama mahdollisuus muuhun tapaan merkitsee sitä, että Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuuden suorittaminen esimerkiksi kotona on mahdollista.
Oppivelvollisuuden suorittaminen muulla tavoin ei edellytä lupaa viranomaisilta. Asiasta päättää huoltaja, joka sen jälkeen myös vastaa oppivelvollisen opintojen järjestelyistä. Kunnalla ei ole velvollisuutta järjestää opetusta huoltajan päätöksellä muualla kuin koulussa opiskelevalle oppivelvolliselle. Huoltaja on vastuussa myös siitä, että oppivelvollisuus tulee suoritetuksi. Jos huoltaja laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppivelvollisuuden täyttymistä, hänet voidaan tuomita sakkoon oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä.
" - .hn.pk.
On siis sama missä nykyisin sairastuu, ULKOISTAMINEN tapahtuu aina!
Ja taas on ongelma hoidettu!- ongelma poistuu
ilmeisesti kun se häviää näkyvistä. On tää yhteiskunta sairas. Mut irtisanottiin hometyöpaikasta ja arvaatte varmaan, että kertaheitolla parani senkin työpaikan kosteusvauriot. Mut ei hätää, seuraajani oireilee jo vakavasti mun entisessä työpisteessäni.
Hyvässä tapauksessa koululaisella ns. ulkoistaminen tapahtuu vasta oppivelvollisuuden päättyessä.
Siihen asti kannattaakin vain sinnitellä jollain tavoin.
Nimimerkki "Kokemusta on"...sanasinko kirjoitti:
Hyvässä tapauksessa koululaisella ns. ulkoistaminen tapahtuu vasta oppivelvollisuuden päättyessä.
Siihen asti kannattaakin vain sinnitellä jollain tavoin.
Nimimerkki "Kokemusta on"...Me harrastimme sitä sinnittelyä viimeisen päälle.
En jättänyt yhtäkään poissaoloa selvittämättä.
Aina olin kyllästymiseen asti selvittämässä ja selittämässä kaikkea...
*
Uskon tiedonvälitykseen ja tuo oli hyvä linja.
Opettajat olivat selvillä koko ajan tilanteesta...
Missään vaiheessa ei edes tullut sellaista uhkaa esiin, että lastani oltaisiin oltu jättämässä luokalle ongelmiensa takia.
- Enpä voi muuta kuin suositella samaa avointa linjaa muillekin. Kirjoittaessanne jää aina mustaa valkoisella, joka varsinkin epäselvissä tapauksissa tärkeää...
- ei nimeä
näin, JOS jokaiselle sairastuneella annetaan etuisuuksia, tilanne on mahdoton.
Ei riitä resurssit ei rahat. Joten niitä ei anneta yhdellekään, oli tilanne mikä vain. Ei ole varaa korjata koulukiinteistöjä, rakentaa uusia, ei suojella sairastuvia lapsia... on vain juna joka etenee kohti tuhoa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663005
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252103Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671688Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241540- 281291
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161287Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61206Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101117Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001