Miksi monet vegaanit vihaisia?

Hämmentynyt hämy

Tätäkin palstaa kun lukee ei voi olla huomaamatta miten kiukkuisia vegaanit ovat.

Voisiko se johtua jatkuvasta nälästä ja piinallisesta aliravitsemuksesta? Vai onko kyse erilaisten tärkeiden ruoka-aineiden kroonisesta puutostilasta?

Siihen en haluaisi millään uskoa, että kyseessä on kateus niitä kohtaan, joille ruoka ei ole ongelma.

23

1732

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina joskus

      ...jotkut sekasyöjät pitävät vegaanien tunne-elämää ongelmana? Milloin vegaani on nynnerö, milloin agressiivinen, milloin mitäkin, vaikka kuitenkin samanlaisia tunteita löytyy sekaaneista.

      Siihen en haluaisi millään uskoa, että kyseessä olisi kateus niitä kohtaan, joille toisten ihmisten tunne-elämä ei ole (ainakaan päällimmäisin) ongelma (vaan joilla ongelman aiheet pyörivät tärkeämpien asioiden ympärillä).

      : )

    • vegaani vastaa

      Ite olen havainnut tämän sekä palstoilla, että elämässä.
      Ehkä tämä 'aate' houkuttelee puoleensa niitä joilla päätarkoitus on joku muu kuin eläinten riistosta vapaa elämä, ehkä heitä kiinnostaa enemmän tuo johonkin lahkoon kuuluminen ja sillä elämänsä täyttäminen.

      Ja ymmärrän, että ollaan tiukkiksia suhteessa eläinten riistoon, mutta onko jonkun vegaanius kiinni siitä, että jaksaa kytätä pakkauksesta onko tuotteeseen lisätty E120, joka tehdään hyönteisen takapäästä, montako sikaa tällä pelastetaan? No, hyönteisiin etiikkansa ulottavat vegaanit ovat eri juttu.

      Kritiikkiä kestetään ulkoapäin, ja usein jaksetaan vastata asiallisesti, mutta liikkeen sisältä tullut kritiikki on myrkkyä useille, kuten esim. maatalouden oheisvahingot viljaa tuottaessa kuten kuolleet myyrät, hiiret, rotat, siilit ja linnut.

      pahimpia tiukkiksia ovat feministivegaaninaiset joille vegaanius on vain osa taistelussa miehistä maailmaa vastaan, niin naisethan eivät syö lihaa.:D

      Samoin vegaanit itse ruokkivat stereotypioita määrittelemällä hyvän vegaanin määreet, esim. itse olen maahanmuuttokriittinen jolle kaikki uusi ihmisaines ei ole automaattisesti yhteiskunnan rikkaus, vaan usein jopa päinvastoin, ja täten olen 'mätä muna' vegaanien joukossa.
      Moni ateisti vegaanikin kiittää luojaa siitä, ettei Hitler ollut vegaani, vaan vain (semi?)kasvissyöjä.:DD

      • Hämmentynyt hämy

        Asiallinen vastauksesi yllätti todella.

        Ensimmäiseksi haluan todeta, että yksi ystäväni on todella mukava ja rento vegaani. Hän on samalla ensimmäinen puhdas vegaani, johon olen tutustunut ja tämän takia myöhemmät kohtaamiset vegaanien kanssa ovat olleet kohtuullisen "traumaattisia".

        Ystäväni kanssa ehdin tottua siihen, että asiasta voi taittaa peistä, heittää herjaa puolin ja toisin sekä kysyä vaikka kaverilta reseptejä kasvisruuista ja JOPA (hui kauhistus) todeta että: "Aika hyvä, mutta taidan lisätä tohon vielä vähän possua." Bileisiin hän tuo omat salaattinsa, joista riittää muillekkin ja ne alkavat olla jo legendaarisia (Lähetystyötä? Heh.)

        Niinpä olen sitten kädet alhaalla avannut keskustelun muutamankin vegaanin kanssa ja saanut tyypin silmilleni sellaisen raivon vallassa, että siinä alkaa epäillä toisen täysjärkisyyttä.

        Kutsukaa minua yleistäjäksi tai miksi haluatte, mutta LÄHES kaikki kohtaamani vegaanit ovat todella militantteja asiansa suhteen ja aina valmiina kokemaan jonkin kommenttini joko loukkaukseksi tai vinoiluksi.

        Kannattaisiko ehkä HIEMAN löysätä sitä pipoa jos aidosti arvostatte niitä asioita, joita väitätte arvostavanne?


      • voin todeta että
        Hämmentynyt hämy kirjoitti:

        Asiallinen vastauksesi yllätti todella.

        Ensimmäiseksi haluan todeta, että yksi ystäväni on todella mukava ja rento vegaani. Hän on samalla ensimmäinen puhdas vegaani, johon olen tutustunut ja tämän takia myöhemmät kohtaamiset vegaanien kanssa ovat olleet kohtuullisen "traumaattisia".

        Ystäväni kanssa ehdin tottua siihen, että asiasta voi taittaa peistä, heittää herjaa puolin ja toisin sekä kysyä vaikka kaverilta reseptejä kasvisruuista ja JOPA (hui kauhistus) todeta että: "Aika hyvä, mutta taidan lisätä tohon vielä vähän possua." Bileisiin hän tuo omat salaattinsa, joista riittää muillekkin ja ne alkavat olla jo legendaarisia (Lähetystyötä? Heh.)

        Niinpä olen sitten kädet alhaalla avannut keskustelun muutamankin vegaanin kanssa ja saanut tyypin silmilleni sellaisen raivon vallassa, että siinä alkaa epäillä toisen täysjärkisyyttä.

        Kutsukaa minua yleistäjäksi tai miksi haluatte, mutta LÄHES kaikki kohtaamani vegaanit ovat todella militantteja asiansa suhteen ja aina valmiina kokemaan jonkin kommenttini joko loukkaukseksi tai vinoiluksi.

        Kannattaisiko ehkä HIEMAN löysätä sitä pipoa jos aidosti arvostatte niitä asioita, joita väitätte arvostavanne?

        suurin osa lihanystävistä joiden olen nähnyt vegaanien kanssa keskustelevan (tai siis yrittävän...) huutavat capslock pohjassa miten liha on parasta ja ainoaa oikeaa ruokaa ja että salaattia ei saa syödä... ihmeellistä lapsentasoista uhoamista joka on kaikenlisäksi täyttä soopaa - ei kukaan pysy terveenä ilman rehuja. Ihan aikuiset ihmiset kehtaavat olla moisia möykkääjiä.

        Suurin osa ihmisistä on täysin kykenemättömiä yhtään mihinkään keskusteluun jos vastapuolena on joku vähänkin erilainen ihminen kuin itse. Hohhoi.


      • Vegaani vastaa taas
        Hämmentynyt hämy kirjoitti:

        Asiallinen vastauksesi yllätti todella.

        Ensimmäiseksi haluan todeta, että yksi ystäväni on todella mukava ja rento vegaani. Hän on samalla ensimmäinen puhdas vegaani, johon olen tutustunut ja tämän takia myöhemmät kohtaamiset vegaanien kanssa ovat olleet kohtuullisen "traumaattisia".

        Ystäväni kanssa ehdin tottua siihen, että asiasta voi taittaa peistä, heittää herjaa puolin ja toisin sekä kysyä vaikka kaverilta reseptejä kasvisruuista ja JOPA (hui kauhistus) todeta että: "Aika hyvä, mutta taidan lisätä tohon vielä vähän possua." Bileisiin hän tuo omat salaattinsa, joista riittää muillekkin ja ne alkavat olla jo legendaarisia (Lähetystyötä? Heh.)

        Niinpä olen sitten kädet alhaalla avannut keskustelun muutamankin vegaanin kanssa ja saanut tyypin silmilleni sellaisen raivon vallassa, että siinä alkaa epäillä toisen täysjärkisyyttä.

        Kutsukaa minua yleistäjäksi tai miksi haluatte, mutta LÄHES kaikki kohtaamani vegaanit ovat todella militantteja asiansa suhteen ja aina valmiina kokemaan jonkin kommenttini joko loukkaukseksi tai vinoiluksi.

        Kannattaisiko ehkä HIEMAN löysätä sitä pipoa jos aidosti arvostatte niitä asioita, joita väitätte arvostavanne?

        Ei sinänsä ollut tarkoituksena ihan tuohon tapaan itse veganismia lytätä, ainoastaan itsekkäitä, omaa etuaan/mukavuuttaan ajavia, putkinäköisiä ihmisiä.:)

        Elikkä en kiistä etteikö vegaanimaailmankatsomuksen läpi suodatettuna maailma helposti näyttäytyy paskalta, ja vihaamisen arvoiselta paikalta, mutta ei se, että tiedostaa eläinten kärsimyksen ja epäoikeudellisuuden tee vihasta yhtään parempaa asetta.
        Kiihkomielisyys ei palvele tarkoitusta.
        Itse olen tasan tarkkaan sitä mieltä, ettei eläinten hyväksikäyttöä pitäisi harjoittaa, mutta voin itse määritellä millä äänenpainolla tämän kerron, ja miten, ja täten saan sen edun kiihkoihin nähden, että hallitsen tilanteen ja saan paremman kokonaiskuvan tilanteesta kuin tilanteesta.


      • kiukkuvegaaneille
        Vegaani vastaa taas kirjoitti:

        Ei sinänsä ollut tarkoituksena ihan tuohon tapaan itse veganismia lytätä, ainoastaan itsekkäitä, omaa etuaan/mukavuuttaan ajavia, putkinäköisiä ihmisiä.:)

        Elikkä en kiistä etteikö vegaanimaailmankatsomuksen läpi suodatettuna maailma helposti näyttäytyy paskalta, ja vihaamisen arvoiselta paikalta, mutta ei se, että tiedostaa eläinten kärsimyksen ja epäoikeudellisuuden tee vihasta yhtään parempaa asetta.
        Kiihkomielisyys ei palvele tarkoitusta.
        Itse olen tasan tarkkaan sitä mieltä, ettei eläinten hyväksikäyttöä pitäisi harjoittaa, mutta voin itse määritellä millä äänenpainolla tämän kerron, ja miten, ja täten saan sen edun kiihkoihin nähden, että hallitsen tilanteen ja saan paremman kokonaiskuvan tilanteesta kuin tilanteesta.

        muistuttaa siitä, että se möykkääminen, huutaminen ja haukkuminen ei edistä mitään. Samoin sekasyöjät tekevät itsestään pellejä samalla metodilla :( Mikseivät ihmiset osaa?


    • ---

      Usein tosielämässä kanssakäyminen sujuu mainiosti, enkä luonteeltani ole agressiivinen ihminen, päinvastoin, en halua tuottaa tahallisesti minkäänlaista kärsimystä kenellekään. Täytyy kuitenkin pitää mielessä että eläinoikeusliikkeen lähihistoria ei ole ihan puhtoinen, ja netissä mielipiteet tuppaavat kärjistymään - tässä maailmassa olen siis mm. hullu, rikollinen, aliravittu, ylimielinen, huora, ämmä, lapseni pitäisi ottaa huostaan ja minut pitäisi päästää päiviltä. Noin muutamia mainitakseni. Kuka normaali ihminen ei tuntisi vihaa tuollaisesta nimittelystä ja suoranaisesta uhkailusta? Tätä se on monilla aktiivisilla vegaaneilla, niilläkin jotka toimivat lain puitteissa ja jotka eivät todellakaan ansaitsisi tuollaista kohtelua, vuodesta toiseen.

      Nämä vegaaniystäväsi (jos siis olit tuo yksi alempi kirjoittaja) siis tuskin ovat tiukkapipoja, vaan saattaa olla että he ovat joutuneet usein juuri tuollaisten reaktioiden kohteeksi ja eivät voi olla varmoja millä mielellä heität asiasta vitsiä tai kritiikkiä. Mitä paremmin he oppivat tuntemaan sinut, sitä paremmin he myös ymmärtävät sinua ja ylilyönnit vähenevät. Puolustautuminen on ihmiselle se vahvin reagointitapa, vaikka se ei aina olekaan se järkevin.

      Toivottavasti tämä toi uutta näkökulmaa. Hyviä jatkoja!

    • niin.....

      Ylipäätään ottaen vegaani katsoo maailmaa makaroonin reiän läpi ja on yhtä tyhmä kun vasemman jalan saapas.

      Vouhkaa ja mesoo ruokatavoistaan, mitä se nyt muita kiinnostaa mitä
      joku jättää syömättä.

      Mun puolesta saavat syödä vaikka timoteitä, mutta olisivat edes hiljaa.

      • Yx vegaani

        Jos joku vaahtoo ja huutaa ja piikittelee, niin tilastoja mun kohdalla johtaa selkeästi lihansyöjät. Jos jonkun käyttäytymisessä on todellakin korjaamisen varaa, niin se on kyllä lihansyöjät. He vasta lapsellisia ovatkin. Jos joku puuttuu toisen syömisiin, niin ne on lihansyöjät. Mä en ole puuttunut. Jos joku kysyy niin kyllä kerron. Lihansyöjät ovat kumminkin sen verran fiksua porukkaa, että heillä on huono oma-tunto lihansyönnistä, mutta eivät pysty luopumaan siitä, siksi he on agresiivisia, lapsellisia ja vihaisia.

        Tiedetään, että liharuuan syöminen kohottaa agressioita.


      • ja hölömö SÄ olet
        Yx vegaani kirjoitti:

        Jos joku vaahtoo ja huutaa ja piikittelee, niin tilastoja mun kohdalla johtaa selkeästi lihansyöjät. Jos jonkun käyttäytymisessä on todellakin korjaamisen varaa, niin se on kyllä lihansyöjät. He vasta lapsellisia ovatkin. Jos joku puuttuu toisen syömisiin, niin ne on lihansyöjät. Mä en ole puuttunut. Jos joku kysyy niin kyllä kerron. Lihansyöjät ovat kumminkin sen verran fiksua porukkaa, että heillä on huono oma-tunto lihansyönnistä, mutta eivät pysty luopumaan siitä, siksi he on agresiivisia, lapsellisia ja vihaisia.

        Tiedetään, että liharuuan syöminen kohottaa agressioita.

        Me ei kuutenkaan vinguta kaupassa, ei saa leikata lihaa samalla veitsellä kun porkkanaa, ei saa olla liivatetta, ei vo juoda maitoa koska se tulee lehmästä.

        Ihan sairasta meininkiä, nipotusta, nepotismiä, oman itsensä korostamista,
        pyrkimystä olla mukamas parempi ihminen kun me normaalit sekasyöjät.

        Siis suorastaan pistää nauruksi katsoa kun nämä hampputukat etsii supermarketista jotain ei-eläinperäsitä tuotetta ja hiplaa hätäpäisään
        jotain kuivattua ananaspussia että mitäpäs me VIHREÄT tästä kehitellään
        iltaruoaksi. Koskapa ollaan parempia ihmisiä.

        Miks ette kaikki muuta Venäjälle kolhoosiin, siellä sitä kaalia kyllä riitää.
        Heippa vaan, naurettavia olette.


      • vaikka kuinka naurettava
        ja hölömö SÄ olet kirjoitti:

        Me ei kuutenkaan vinguta kaupassa, ei saa leikata lihaa samalla veitsellä kun porkkanaa, ei saa olla liivatetta, ei vo juoda maitoa koska se tulee lehmästä.

        Ihan sairasta meininkiä, nipotusta, nepotismiä, oman itsensä korostamista,
        pyrkimystä olla mukamas parempi ihminen kun me normaalit sekasyöjät.

        Siis suorastaan pistää nauruksi katsoa kun nämä hampputukat etsii supermarketista jotain ei-eläinperäsitä tuotetta ja hiplaa hätäpäisään
        jotain kuivattua ananaspussia että mitäpäs me VIHREÄT tästä kehitellään
        iltaruoaksi. Koskapa ollaan parempia ihmisiä.

        Miks ette kaikki muuta Venäjälle kolhoosiin, siellä sitä kaalia kyllä riitää.
        Heippa vaan, naurettavia olette.

        Taas asiaa viedään sivuraiteille eli kyse on eläinten puolustamisesta, ei ruokailutapojen tai itsen korostamisesta, mutta taidat olla se sama tyyppi, joka ei ole koskaan välittänyt kenestäkään tai mistään...


      • TAAS kerran
        ja hölömö SÄ olet kirjoitti:

        Me ei kuutenkaan vinguta kaupassa, ei saa leikata lihaa samalla veitsellä kun porkkanaa, ei saa olla liivatetta, ei vo juoda maitoa koska se tulee lehmästä.

        Ihan sairasta meininkiä, nipotusta, nepotismiä, oman itsensä korostamista,
        pyrkimystä olla mukamas parempi ihminen kun me normaalit sekasyöjät.

        Siis suorastaan pistää nauruksi katsoa kun nämä hampputukat etsii supermarketista jotain ei-eläinperäsitä tuotetta ja hiplaa hätäpäisään
        jotain kuivattua ananaspussia että mitäpäs me VIHREÄT tästä kehitellään
        iltaruoaksi. Koskapa ollaan parempia ihmisiä.

        Miks ette kaikki muuta Venäjälle kolhoosiin, siellä sitä kaalia kyllä riitää.
        Heippa vaan, naurettavia olette.

        se lapsellinen, dissaava osapuoli on sekasyöjä. YLLÄTYS!

        Minäkin olen kyllä sekasyöjä, koska saatan syödä lihaa kerran viikossa... muuten elelen vegaaniruualla. Mutta minä en ole sellainen vegaanien ruokavaliota tai ajatuksia suu vaahdossa haukkuja, ja minun ei tarvitse kohottaa itsetuntoani dissaamalla muita, kuten näiden sekasyöjien.

        Sekasyöjistäkin löytyy fiksuja, uskokaa pois :) Noilla on vaan huono itse/omatunto kun pitää muita vähätellä. Sama juttu tapahtuu hiekkalaatikolla kun ollaan 5v.


      • menee...
        ja hölömö SÄ olet kirjoitti:

        Me ei kuutenkaan vinguta kaupassa, ei saa leikata lihaa samalla veitsellä kun porkkanaa, ei saa olla liivatetta, ei vo juoda maitoa koska se tulee lehmästä.

        Ihan sairasta meininkiä, nipotusta, nepotismiä, oman itsensä korostamista,
        pyrkimystä olla mukamas parempi ihminen kun me normaalit sekasyöjät.

        Siis suorastaan pistää nauruksi katsoa kun nämä hampputukat etsii supermarketista jotain ei-eläinperäsitä tuotetta ja hiplaa hätäpäisään
        jotain kuivattua ananaspussia että mitäpäs me VIHREÄT tästä kehitellään
        iltaruoaksi. Koskapa ollaan parempia ihmisiä.

        Miks ette kaikki muuta Venäjälle kolhoosiin, siellä sitä kaalia kyllä riitää.
        Heippa vaan, naurettavia olette.

        "Ihan sairasta meininkiä, nipotusta, nepotismiä, oman itsensä korostamista,
        pyrkimystä olla mukamas parempi ihminen kun ME NORMAALIT SEKASYÖJÄT."

        Ja hetiperään hampputukka-vitsiä, jonka pointti näyttäisi olevan vegaanien alentaminen itsensä alapuolelle... Palkitsemme päivän kukkasen tänään puskalla narsisseja. Onnea voittajalle!


      • Propellihattu
        TAAS kerran kirjoitti:

        se lapsellinen, dissaava osapuoli on sekasyöjä. YLLÄTYS!

        Minäkin olen kyllä sekasyöjä, koska saatan syödä lihaa kerran viikossa... muuten elelen vegaaniruualla. Mutta minä en ole sellainen vegaanien ruokavaliota tai ajatuksia suu vaahdossa haukkuja, ja minun ei tarvitse kohottaa itsetuntoani dissaamalla muita, kuten näiden sekasyöjien.

        Sekasyöjistäkin löytyy fiksuja, uskokaa pois :) Noilla on vaan huono itse/omatunto kun pitää muita vähätellä. Sama juttu tapahtuu hiekkalaatikolla kun ollaan 5v.

        Eräs vegaanityttö kieltäytyi käyttämästä PESTYÄ paistinpannua jossa oli puolituntia aikaisemmin paistettu kananmunia.


      • Jepjep...
        Propellihattu kirjoitti:

        Eräs vegaanityttö kieltäytyi käyttämästä PESTYÄ paistinpannua jossa oli puolituntia aikaisemmin paistettu kananmunia.

        Siinähän sitten kieltäytyi. Ei vois vähempää kiinnostaa mistä ja mitä muut syövät.


      • Vetsissss
        ja hölömö SÄ olet kirjoitti:

        Me ei kuutenkaan vinguta kaupassa, ei saa leikata lihaa samalla veitsellä kun porkkanaa, ei saa olla liivatetta, ei vo juoda maitoa koska se tulee lehmästä.

        Ihan sairasta meininkiä, nipotusta, nepotismiä, oman itsensä korostamista,
        pyrkimystä olla mukamas parempi ihminen kun me normaalit sekasyöjät.

        Siis suorastaan pistää nauruksi katsoa kun nämä hampputukat etsii supermarketista jotain ei-eläinperäsitä tuotetta ja hiplaa hätäpäisään
        jotain kuivattua ananaspussia että mitäpäs me VIHREÄT tästä kehitellään
        iltaruoaksi. Koskapa ollaan parempia ihmisiä.

        Miks ette kaikki muuta Venäjälle kolhoosiin, siellä sitä kaalia kyllä riitää.
        Heippa vaan, naurettavia olette.

        ja hölömö SÄ olet -viestin luettuanne varmaan ymmärrätte miksi vegaania vihastuttaa joskus. Juuri tällaisia kommentteja saa kuulla jatkuvasti. Nimittelyä, piikittelyä, ennakkoluuloja, haukkumista välillä todella aggressiivista käytöstä jopa. Joskus tulee mieleen että lihansyöjät vihaavat kasvissyöjiä niin hirveästi että jos laki sallisi niin he haluaisivat tappaa meidät.

        Minulle vegaanius on normaalia elämää, en mainitse siitä muille, kylässä sanon kiitos ei kun tarjotaan jotain mitä en voi syödä. Siitäkös alkaa koko seurue tenttaamaan tyhmiä kysymyksiä, ja joutuu selittelemään ja puolustautumaan. Se on todella rasittavaa ja ärsyttävää, haluaisin vain elää rauhassa omaa elämääni. En halua olla silmätikku. Suosittelen aloittajalle että et ala heittämään juttua kasvissyönnistä vegejen kanssa. Puhu ihan arkipäiväisistä asioista kuten säästä tms. En minä ainakaan jaksa aina jauhaa kasvissyönnistä niiden kanssa jotka eivät sitä ymmärrä. Mieti vaikka itse miltä tuntuisi jos joka päivä joutuisit selittelemään miksi hiustesi väri on se mikä on, ja joutuisit kuuntelemaan siitä ihmettelyä, päivittelyä, paasausta ym.

        Eräs ystäväni oli ennen tosi välinpitämätön eläimiä kohtaan. Hän herjasi ruokavaliotani ja nälvi, oli omasta mielestään hauska. Itse irvistin hymyä takaisin. Onneksi se loppui, olisin varmaan jättänyt kaverisuhteeni. Nykyisin hän on kovin kiinnostunut kevyestä ja terveellisestä ruoasta, sillä kuinka ollakaan, hänen ja aviomiehensä terveys petti epäterveellisen liharavinnon vuoksi. Nyt on eri ääni kellossa kun on kuolemanrajoilla käyty.

        Joskus meininki yltyy tosi mauttomaksi työpaikkaruokalussa. Pahinta oli kun minulle alettiin ukkini hautajaisruokailussa vittuilemaan. Eikö edes hautajaisissa saa olla rauhassa!

        Itse en ikinä kommentoi toisten ruokia, enkä puutu syömisiin.


    • Cuthalu

      Jos ihminen ajattelee paljon jotain ikävänä, haitallisena ja vastenmielisenä kokemaansa asiaa joka on läsnä kaikkialla yhteiskunnassa, niin mitä luulisit sen tekevän mielialalle? Se ei todellakaan paranna sitä. Ei tällä ole mitään tekemistä ravinnon kanssa - sama ilmiö on havaittavissa monissa muissakin asioissa. Tuoreena esimerkkinä Audimiehen saama kova kritiikki. Tai entä pedofilian vastustajat? Taitaa useimmilta tulla kovaa sanaa aiheen tiimoilta. :)

    • toinen vegaani vastaa

      Luulen, että ylilyöntejä sattuu sekä vegaanien että sekasyöjien puolelta. Yksilöitähän kaikki ovat riippumatta ruokavaliosta ja vaikea kuvitella, että pelkkä lihansyönti tai sen pois jättäminen tekisi itsessään kenestäkään vihaista. Kun halutaan keskustellaan veganismista pitäisikin puolin ja toisin välttää toisen valintojen tuomitsemista ja keskustella asiasta eikä siis mennä henkilökohtaisuuksiin.

      Itse olen vegaanina saanut kuulla todella paljon turhaa nälvimistä joidenkin sekasyöjien puolelta, vaikka koitan nykyään välttää koko asiasta keskustelemista, jollei joku todella vilpittömästi ole kiinnostunut ruokavaliostani. Usein keskustelun avaukset ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän turhaa asiaankuulumatonta provosointia sisältäviä. Tällaista olin löytävinäni myös sinun, ketjun aloittaja, viestisi loppuosasta:

      "Voisiko se johtua jatkuvasta nälästä ja piinallisesta aliravitsemuksesta? Vai onko kyse erilaisten tärkeiden ruoka-aineiden kroonisesta puutostilasta? Siihen en haluaisi millään uskoa, että kyseessä on kateus niitä kohtaan, joille ruoka ei ole ongelma."

      En tiedä onko tarkoituksesi todella tässä topikissa keskustella siitä, ovatko vegaanit aliravittuja ja puutostiloista kärsiviä tai kateellisia ja tästä syystä vihaisia. Mielestäni tämä teoria kuulostaa melko oudolta. Itse en ainakaan kärsi puutostiloista (kävin verikokeissa) enkä ole nälkäinen tai aliravittu. Enkä toisaalta kyllä ole vihainenkaan vaikka vegaani kylläkin. Vai oliko kenties tarkoituksesi vaan provosoida ja herättää ärtymystä kasvissyöjien keskuudessa? Jos puolin ja toisin jätettäisi turhat provosoinnit ja tuomitsemiset pois niin varmaan kaikki olisivat vähemmän vihaisia ruokavaliosta riippumatta.

    • vai?

      Näkisit mitä ne kirjoittaa palstoilla joissa ei edes saisi _sanomaa_ levittää. Huh mitä uskovaisia nämä mukamas maailman parantajat luulevat olevansa.
      Tosiuskovaisten jälkeen nämä vegaanit on kyllä pahimpia häiriköitä näillä palstoilla joissa ei tarvitse olla rekisteröinyt käyttäjä. Eivätkä edes häpeä käytöstään.

    • taijoku

      Välillä musta tuntuu, että etenkin sellaiset uudemmat vegaanit/kasvissyöjät ovat niitä kaikkein vihaisimpia, jotka korostavat itseään todella paljon. Tulee ihan mieleen sellaiset vasta "itsensä löytäneet" streittarit, jotka katkovat ihmisten tupakoita kekkereissä.
      Itse en ole täysin vegaani, saatan syödä lähinnä kohteliaisuudesta keksin tai jopa kakkupalan jos on tyrkyllä. Kotiin en osta mitään eläinperäisiä tuotteita (paitsi nuo maiharit jotka ostin huutonetin kautta). Soijaogurtteja ja -maitoja olen kuskannut kotiin vuodesta 04 asti. Mutta takaisin asiaan; meillä, joille kyseinen ruokavalio ei ole oikeastaan vain ruokavalio, vaan tottumus ja itsestäänselvyys sekä elämäntapa, ei ole tarvetta korostaa sitä jatkuvasti. Se nyt vaan on tottumus ja normi, joka tulee esiin vasta sitten, kun oikeastaan on kyse ruuasta, kuten ruokaostoksilla tai ravintolaa valitessa. Välillä meinaan unohtaa, ettei tuo ole kaikille itsestäänslevyys, eikä kauppareissut tuota mitään vaikeuksia eineksiä etsiessä (nojoo syönkin lähinnä raakavihanneksia yms.) Palstoilla tai foorumeilla en pahemmin pyöri, mutta silloin kun pyörin, olen lähinnä oe:n foorumilla, jossa ei tarvitse edes ruokavaliosta mainita.
      Joskus annan vinkkejä jos kysytään, joskus puhelen jos kysytään, mutten pahemmin ota itse puheenaiheeksi, paitsi jos joku uusi tuttavuus sattuu suosittelemaan jotakin minulle kelpaamatonta einestä tms. Sekasyöjäystäväni eivät tunge minulle lihaa, en minäkään halua heille tunkea minun pöperöitäni, paitsi jos kokkaan heille, tällöin usein kyllä sanon heille olevani elävä todiste siitä että vegaanisapuska voi oikeesti olla todella ravitsevaa ja täyttävää, ja harvemmin kieltävät. Reseptejäkin olen saanut kirjoitella. He kyllä tietävät mitä maailmalla on meneillään, mutteivät joko pysty/halua luopua lihasta. Ja herjaa heitetään kyllä puolin ja toisin, eikä mitään oteta tosissaan (mm viimeksi kaverini osti punnitse&säästästä "Bacon salt" mausteen ja sanoi minulle kassalla "nyt mä voin ehkä harkita syöväni niitä sun kasvispöperöitäs" ja tämä oli aika pientä).
      Kyllä meitä on ihan rauhallisiakin kavereita liikkeellä, ärsyttää lähinnä juuri nämä agressiiviset vegaanit, jotka tuomitsevat jokaisen, joka ei ole tiukan linjan vegaani. Kun musta on hienoa, jos pystyy edes vähentämään sitä lihaa ja yleisesti eläinperäisiä tuotteita. Kyllä ne pienetkin teot merkitsevät :).

    • Osma74

      Oletko koskaan lukenut muita kuin ruoka-aiheisia palstoja? Katsoppas abortti-palstaa. Saman kysymyksen voisi kääntää sinne. Miksi abortin vastustajan ovat vihaisia?

      En jaksa kiihkoilla veganismin vuoksi. Elämässä on paljon suurempiakin murheita. Ja ruoka-asioilla saa vaikutettua lähipiiriin ilman kiihkoa. Esimerkki tarttuu.

      Jos nyt et onnistunut riittävästi provosoimaan täällä, niin kokeile vaikka mainitsemaani aborttipalstaa. Toinen vaihtoehto on evoluutiota tai luonnonvalintaa koskevat keskustelut. Kyse on mielipiteistä, jos et sitä sattunut ymmärtämään. Jokainen uskoo omaan näkemykseensä, ja puolustaa sitä. Eli jos haluat väitellä väittelyn vuoksi, niin muitakin foorumeita sille löytyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe