Voiko ateisti vihata Jumalaa?

Eli voiko uskovainen vihata Joulupukkia?

53

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olethan'''

      sanonut että olet ateisti.

      • ""


      • Jumalaa'''?
        auroraboreallis kirjoitti:

        ""

        voi kulutatko muuten vai aikaasi täällä kyselemässä joutavuuksia?


      • Jumalaa'''? kirjoitti:

        voi kulutatko muuten vai aikaasi täällä kyselemässä joutavuuksia?

        Tode


      • jos tiedät
        auroraboreallis kirjoitti:

        Tode

        valmiiksi ettei ole ketään ketä vihata. Onko sinulla identiteetti hukassa?


      • jos tiedät kirjoitti:

        valmiiksi ettei ole ketään ketä vihata. Onko sinulla identiteetti hukassa?

        uskis-tode. Oot oikee piru kun sille päälle satut.


      • en ole
        auroraboreallis kirjoitti:

        uskis-tode. Oot oikee piru kun sille päälle satut.

        kyseinen nikki.


    • Yks-tämmönen

      Älä taistele Häntä vastaan. Sinä Ab taistelet Häntä vastaan. Olematonta vastaan ei voi taistella. Anna Hänen rakkautensa tulla ja täyttää sinut. Lohdutonta on olla ateistin hautajaisissa, kun ei ole mitään, mistä pitää kiinni. Pidä Ab Hänestä kiinni, niin sinulla on turva ja toivo, joka ei saata häpeään.

      • hauskasti sanottu

        "Sinä Ab taistelet Häntä vastaan. Olematonta vastaan ei voi taistella"

        Mikähän on bointsi?


      • Minä haluaisin että Te todistatte Hänen olemassaolon minulle.
        Mä tahtoisin olla uskossa ja kuulua kirkkoon.
        Mutta millä te todistatte että se kannattaa? Minulle ja muille.

        Eikö jumala ole "rakkaus"?
        Uskotteko te(tai sinä)todella itsekkään siihen? Uskotko?

        Jos, niin miksi silti niin usein rikotte sitä Suurinta käskyä vastaan, jos kerran uskotte?


      • turhia
        auroraboreallis kirjoitti:

        Minä haluaisin että Te todistatte Hänen olemassaolon minulle.
        Mä tahtoisin olla uskossa ja kuulua kirkkoon.
        Mutta millä te todistatte että se kannattaa? Minulle ja muille.

        Eikö jumala ole "rakkaus"?
        Uskotteko te(tai sinä)todella itsekkään siihen? Uskotko?

        Jos, niin miksi silti niin usein rikotte sitä Suurinta käskyä vastaan, jos kerran uskotte?

        ellei Jumalan Henki vedä sinua Hänen puoleensa.

        Vaikea uskoa,että olet ateisti..olethan ollut
        uskossa,tai ainakin minä olen niin kirjoituksistasi
        ymmärtänyt-miksi sinulle pitäisi todistaa Hänen
        olemassaolostaan uudestaan?!


      • turhia kirjoitti:

        ellei Jumalan Henki vedä sinua Hänen puoleensa.

        Vaikea uskoa,että olet ateisti..olethan ollut
        uskossa,tai ainakin minä olen niin kirjoituksistasi
        ymmärtänyt-miksi sinulle pitäisi todistaa Hänen
        olemassaolostaan uudestaan?!

        on se oikea? Sekö, joka rakastaa minua vai sekö joka toivoo minulle pelkkää pahaa?
        Jomman kumman jumalan täytyy olla väärässä.


      • olemassakaan¨¨¨¨
        auroraboreallis kirjoitti:

        on se oikea? Sekö, joka rakastaa minua vai sekö joka toivoo minulle pelkkää pahaa?
        Jomman kumman jumalan täytyy olla väärässä.

        ryhdistäydy itse, ei jumalat auta jos ei ole sellaista tietynlaista kutsumusta.


      • olemassakaan¨¨¨¨ kirjoitti:

        ryhdistäydy itse, ei jumalat auta jos ei ole sellaista tietynlaista kutsumusta.

        taisi olla mulla Yks-tämmösen sanoma liikaa mielessä kun vastasin sulle..


      • jumalia
        auroraboreallis kirjoitti:

        on se oikea? Sekö, joka rakastaa minua vai sekö joka toivoo minulle pelkkää pahaa?
        Jomman kumman jumalan täytyy olla väärässä.

        kuin yksi Jumala ja Hän Rakastaa Sinua,
        eikä toivo Sinulle mitään pahaa!!!

        En tiedä mistä toisesta jumalasta
        kirjoitat?
        Saatana on paha ja hän haluaa
        pelkkää pahaa.
        Ajatuksesi ovat hänen valheitaan
        älä kuuntele häntä,
        vaan rukoile Jumalaa Jeesuksen
        nimessä ja pyydä Häneltä apua
        elämääsi.

        Jumala on uskollinen ja Hän vastaa
        jos sinä sydämestäsi Häntä etsit ja
        haluat Hänet löytää.

        Jumala tuntee sydämesi,jokaisen
        ajatuksen-kaiken elämästäsi.

        Hän tietää mitä sinäkin tarvitset.

        Ennenkuin he huutavat Minä vastaan
        ja heidän vielä puhuessaan Minä kuulen.
        Jesaja 65:24

        Lue Raamattua ja rukoile,että Jumala
        avaa sitä sinulle.
        (Lueppa Jesajan luvusta 54:jakeesta 4
        eteenpäin)


      • "Epäilen nyt sellaista kun et kuulema enää usko Jumalaan."

        Miksi se on sulle Mikko noin tärkeetä?


        "Jumalaa ei noin vain viskata nurkkaan."

        Miksi sä noin kirjoitit mulle? Ajattelet siis että olen viskannut Jumalan nurkkaan?

        "Miltä tuntuu kun ei usko että Jumala on olemassa?"

        No, miltä tuntuu sinusta tietää ettei joulupukkia ole olemassa?


      • Yks-tämmönen
        auroraboreallis kirjoitti:

        on se oikea? Sekö, joka rakastaa minua vai sekö joka toivoo minulle pelkkää pahaa?
        Jomman kumman jumalan täytyy olla väärässä.

        Jumala ei halua sinulle pahaa. Jumalan rakkaus ilmenee meidän ihmisten kautta.
        Jos olet tullut kaltoin kohdelluksi jonkun ihmisen taholta, niin Jumalan rakkaus ei ole vielä tuossa ihmisessä, joka sinua kaltoin kohteli sillä tavoin, että se heijastuisi hänestä.


      • jumalia kirjoitti:

        kuin yksi Jumala ja Hän Rakastaa Sinua,
        eikä toivo Sinulle mitään pahaa!!!

        En tiedä mistä toisesta jumalasta
        kirjoitat?
        Saatana on paha ja hän haluaa
        pelkkää pahaa.
        Ajatuksesi ovat hänen valheitaan
        älä kuuntele häntä,
        vaan rukoile Jumalaa Jeesuksen
        nimessä ja pyydä Häneltä apua
        elämääsi.

        Jumala on uskollinen ja Hän vastaa
        jos sinä sydämestäsi Häntä etsit ja
        haluat Hänet löytää.

        Jumala tuntee sydämesi,jokaisen
        ajatuksen-kaiken elämästäsi.

        Hän tietää mitä sinäkin tarvitset.

        Ennenkuin he huutavat Minä vastaan
        ja heidän vielä puhuessaan Minä kuulen.
        Jesaja 65:24

        Lue Raamattua ja rukoile,että Jumala
        avaa sitä sinulle.
        (Lueppa Jesajan luvusta 54:jakeesta 4
        eteenpäin)

        ihana viesti. Olet hyvä ihminen, kuka sitten oletkaan.


      • Yks-tämmönen kirjoitti:

        Jumala ei halua sinulle pahaa. Jumalan rakkaus ilmenee meidän ihmisten kautta.
        Jos olet tullut kaltoin kohdelluksi jonkun ihmisen taholta, niin Jumalan rakkaus ei ole vielä tuossa ihmisessä, joka sinua kaltoin kohteli sillä tavoin, että se heijastuisi hänestä.

        =))))

        Tomumajakin sitten sen rakkaansa perässä riekkuu tuolla attepalstalla. Mulla taitaa olla kohta nukkumaanmenoaika... Hyvää yötä.


      • Yks-tämmönen
        auroraboreallis kirjoitti:

        =))))

        Tomumajakin sitten sen rakkaansa perässä riekkuu tuolla attepalstalla. Mulla taitaa olla kohta nukkumaanmenoaika... Hyvää yötä.

        Lyhenne nikistäsi


    • Ateistin ei ole edes teoriassa mahdollista vihata Jumalaa.
      Jos ateisti vihaisi Jumalaa, niin silloin hän myöntäisi Jumalan olemassaolon, eikä siis olisi oikeasti ateisti.

      Itse en oikeastaan vihaa mitään, ja viha onkin erittäin raaka tunne, jota ei tarvitse olla kellään (ehkä pieni viha voi toimia suojelumekanismina).

      Viha oli varhaiskristittyjen yksi seitsemästä kuolemansynnistä.
      Ilmeisesti varhaiskristityt eivät tienneet, että juuri Jeesus oli se joka käski vihaamaan jokaista ihmistä.
      (silloin Raamattu kulki kansan suussa pelkkinä kuulopuheina, jotka ei voikaan pitää yhtä Raamatun kanssa).

      Joulusta voi sanoa sen verran, että sitä vähenevässä määrin enää jotkut juhlii Jeesuksen syntymäpäivänä ja ei se Jeesuksen syntymäpäivä olekaan.

      Joulu ei ole edes "virallisesti" Jeesuksen syntymäjuhla vaan talvipäivänseisauksen juhla, josta nimi "joulu" tuleekin, ajoilta ennen kristinuskoa.

      Joulua on vietetty ainakin 4000 vuotta ja lahjaperinne on yhtä vanha.
      Saturnalia-juhla Saturnus-Jumalalle on ehkä vanhin tunnettu juhla, josta lahjaperinnekin tulee.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Saturnalia

      • todistaa

        kirjoituksillasi?


      • tuohan

        on jo wanhaa tietoa. Jeesus nasaretilainen ei tod.näk. syntynyt talvella saati sitten talvipäivän seisauksen aikaan vaan luultavasti syksyllä. Kirkkoisät vain laittoivat syntymäpäiväksi 25.12. jolloin talven pimeä kääntyy ja valon määrä lisääntyy. Juuret ovat juuri tuossa Saturnalia-juhlassa.


      • "Ilmeisesti varhaiskristityt eivät tienneet, että juuri Jeesus oli se joka käski vihaamaan jokaista ihmistä.
        (silloin Raamattu kulki kansan suussa pelkkinä kuulopuheina, jotka ei voikaan pitää yhtä Raamatun kanssa)."


        Jeesus ei missään kehoita vihaamaan kaikkia ihmisiä. Mistä ihmeestä näitä väärinkäsityksiä kumpuaa? Ei ainakaan Raamatusta, väärästä Raamatun tulkinnasta kylläkin. Mutta miksi kukaan haluaa pitää väärää oikeana? Se minua jaksaa ihmetyttää.
        Tuohon aikaan melkeen kaikki kulki kansan suussa "suullisena perimätietona", kansa oli harjaantunut sen käytössä. Vailla perusteita tuollainen Raamatun dissaaminen.


      • sivuseikka

        On samantekevää, onko Jeesuksen syntymäjuhlana juhlittu joulupäivä hänen todellinen syntymäpäivänsä. Jouluna juhlitaan Jeesuksen syntymää eikä tarkalleen tiedettyä syntymäpäivää. Eiväthän kaikki ihmisetkään juhli merkkipäiviään sinä nimenomaisena päivänä, vaikka oma syntymäpäivä lienee useimpien tiedossa.

        Joulu on kristityille Jeesuksen virallinen syntymäjuhla. Yksikään kristitty ei puhu talvipäivänseisauksen juhlasta joulun yhteydessä. Monet pakanalliset perinteet ovat kristittyjen käytössä muuttaneet muotoaan ja ennen kaikkea sisältöään. Sama koskee ihmistä itseään, joka uskovaksi tultuaan on uusi luomus. Vanha on kadonnut ja uusi on sijaan tullut.

        Jeesus ei käskenyt vihata yhtään ihmistä. Hän kehoitti siunaamaan ja rukoilemaan vainoojienkin puolesta. Niin Hänen seuraajansa ovat aina tehneetkin.

        Hienoa, että sinäkään et vihaa.


      • sivuseikka kirjoitti:

        On samantekevää, onko Jeesuksen syntymäjuhlana juhlittu joulupäivä hänen todellinen syntymäpäivänsä. Jouluna juhlitaan Jeesuksen syntymää eikä tarkalleen tiedettyä syntymäpäivää. Eiväthän kaikki ihmisetkään juhli merkkipäiviään sinä nimenomaisena päivänä, vaikka oma syntymäpäivä lienee useimpien tiedossa.

        Joulu on kristityille Jeesuksen virallinen syntymäjuhla. Yksikään kristitty ei puhu talvipäivänseisauksen juhlasta joulun yhteydessä. Monet pakanalliset perinteet ovat kristittyjen käytössä muuttaneet muotoaan ja ennen kaikkea sisältöään. Sama koskee ihmistä itseään, joka uskovaksi tultuaan on uusi luomus. Vanha on kadonnut ja uusi on sijaan tullut.

        Jeesus ei käskenyt vihata yhtään ihmistä. Hän kehoitti siunaamaan ja rukoilemaan vainoojienkin puolesta. Niin Hänen seuraajansa ovat aina tehneetkin.

        Hienoa, että sinäkään et vihaa.

        kirjoitusta, vailla rotuuspohjaa:

        Sana "joulu" tarkoittaa sanana juuri talvipäivänseisausta eikä suinkaan Jeesuksen syntymäpäivää.

        "Suomen kielen sana joulu on skandinaavinen lainasana ja tulee alun perin ennen kristinuskoa vietetyn talvipäivänseisauksen juhlan nimestä"
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu



        Jeesus kyllä määräsi ihmiset vihaamaan toisiaan.

        Matt. 10:35-37 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
        ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
        Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;


      • Raamatusta
        Pe.ku kirjoitti:

        kirjoitusta, vailla rotuuspohjaa:

        Sana "joulu" tarkoittaa sanana juuri talvipäivänseisausta eikä suinkaan Jeesuksen syntymäpäivää.

        "Suomen kielen sana joulu on skandinaavinen lainasana ja tulee alun perin ennen kristinuskoa vietetyn talvipäivänseisauksen juhlan nimestä"
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu



        Jeesus kyllä määräsi ihmiset vihaamaan toisiaan.

        Matt. 10:35-37 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
        ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
        Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;

        on sellainen,joka toisaalta
        kuvaa osuvasti sinuakin;
        millainen saattaisit olla,jos joku
        perheenjäsenistäsi tulisi uskoon!


      • juhani1965 kirjoitti:

        "Ilmeisesti varhaiskristityt eivät tienneet, että juuri Jeesus oli se joka käski vihaamaan jokaista ihmistä.
        (silloin Raamattu kulki kansan suussa pelkkinä kuulopuheina, jotka ei voikaan pitää yhtä Raamatun kanssa)."


        Jeesus ei missään kehoita vihaamaan kaikkia ihmisiä. Mistä ihmeestä näitä väärinkäsityksiä kumpuaa? Ei ainakaan Raamatusta, väärästä Raamatun tulkinnasta kylläkin. Mutta miksi kukaan haluaa pitää väärää oikeana? Se minua jaksaa ihmetyttää.
        Tuohon aikaan melkeen kaikki kulki kansan suussa "suullisena perimätietona", kansa oli harjaantunut sen käytössä. Vailla perusteita tuollainen Raamatun dissaaminen.

        Tuossa Jeesus määrää vihaamaan:

        Matt. 10:35-37 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
        ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
        Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;

        Suusta korvaan, sukupolvilta ja ihmisiltä toisille siirtyvä asia muuttuu koko ajan matkan varrella (joskus opiskeluaikoinani tehtiin testejäkin tiedon siirtymisestä).
        Muutaman lauseenkin kokoisen viestin sisältö "suusta korvaan"-menetelmällä muuttuu täysin jo kymmeneen ihmisen välin mentyä ja
        perille voi päästä joku merkittävä asia, mutta sivuseikat muuttuu jo täysin lyhyellä matkalla.

        Kansan keskuudessa kaikki asiat levisivät silloin lähinnä kuulopuheina.
        Kirjoitustaito oli harvinainen ja kirjoitukset yhtä harvinaisia eikä ne kestäneet pitkään ja paperia saatiin vasta 1300 vuotta myöhemmin.
        Suomalaisetkin kansana lukivat Raamattua vasta noin 100 vuotta sitten.


      • sivuseikka
        Pe.ku kirjoitti:

        kirjoitusta, vailla rotuuspohjaa:

        Sana "joulu" tarkoittaa sanana juuri talvipäivänseisausta eikä suinkaan Jeesuksen syntymäpäivää.

        "Suomen kielen sana joulu on skandinaavinen lainasana ja tulee alun perin ennen kristinuskoa vietetyn talvipäivänseisauksen juhlan nimestä"
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu



        Jeesus kyllä määräsi ihmiset vihaamaan toisiaan.

        Matt. 10:35-37 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
        ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
        Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;

        Joulu-sanan merkitys PELKKÄNÄ SANANA on ALUNPERIN talvipäivänseisauksen juhlaa tarkoittava.
        NYKYISESSÄ käytössä se on SISÄLLÖLTÄÄN Jeesuksen syntymäjuhlaa tarkoittava.

        Sanojen merkityserot voivat muuttua, minkä joulu-sanankin kohdalla voi todeta.
        Toivottavasti ymmärrät eron.

        Siteeraamasi Raamatun teksti ei tue väittämääsi, että Jeesus olisi määrännyt ihmiset vihaamaan toisiaan. Hän vain osoitti / totesi, että Häneen uskova saa kokea muiden ihmisten, jopa läheistensä, puolelta ankaraakin vihamielisyyttä.

        Jeesus puhui saman Matt.10. luvun 21. jakeessa:
        Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.

        Itse asiassa Jeesus vain muistutti jo profeetta Miikan ennustuksesta:
        Miika 7:6
        Sillä poika halveksii isää, tytär nousee äitiänsä vastaan, miniä anoppiansa vastaan; ihmisen vihamiehiä ovat hänen omat perhekuntalaisensa.


      • Pakanainen (ei kirj)
        sivuseikka kirjoitti:

        Joulu-sanan merkitys PELKKÄNÄ SANANA on ALUNPERIN talvipäivänseisauksen juhlaa tarkoittava.
        NYKYISESSÄ käytössä se on SISÄLLÖLTÄÄN Jeesuksen syntymäjuhlaa tarkoittava.

        Sanojen merkityserot voivat muuttua, minkä joulu-sanankin kohdalla voi todeta.
        Toivottavasti ymmärrät eron.

        Siteeraamasi Raamatun teksti ei tue väittämääsi, että Jeesus olisi määrännyt ihmiset vihaamaan toisiaan. Hän vain osoitti / totesi, että Häneen uskova saa kokea muiden ihmisten, jopa läheistensä, puolelta ankaraakin vihamielisyyttä.

        Jeesus puhui saman Matt.10. luvun 21. jakeessa:
        Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.

        Itse asiassa Jeesus vain muistutti jo profeetta Miikan ennustuksesta:
        Miika 7:6
        Sillä poika halveksii isää, tytär nousee äitiänsä vastaan, miniä anoppiansa vastaan; ihmisen vihamiehiä ovat hänen omat perhekuntalaisensa.

        nousta ketään vastaan eikä Jeesus ole erottava tekijä isien ja tyttärien, äitien, poikien jne välillä.
        Miikan ennustukset ovat jotakin jota ei voi ymmärtää: miksi vihastua jos sukulainen tulee uskoon, sehän on hänen asiansa.


      • sivuseikka
        Pakanainen (ei kirj) kirjoitti:

        nousta ketään vastaan eikä Jeesus ole erottava tekijä isien ja tyttärien, äitien, poikien jne välillä.
        Miikan ennustukset ovat jotakin jota ei voi ymmärtää: miksi vihastua jos sukulainen tulee uskoon, sehän on hänen asiansa.

        nousta ketään vastaan.

        Jeesus on kylläkin ollut erottava tekijä ihmisten välillä koko kristinuskon historian ajan.
        Aina löytyy ihmisiä, jotka eivät siedä toisinajattelijoita edes perheessään eli tässä yhteydessä Jeesukseen uskovia perheenjäseniä.
        Islamilaisessa maailmassa Jeesukseen uskominen Raamatun ilmoittamalla tavalla on varsinainen vallihauta ihmisten välillä. Joskus seurauksena voi olla ihka oikea hauta.

        >>miksi vihastua jos sukulainen tulee uskoon, sehän on hänen asiansa.


      • sivuseikka kirjoitti:

        Joulu-sanan merkitys PELKKÄNÄ SANANA on ALUNPERIN talvipäivänseisauksen juhlaa tarkoittava.
        NYKYISESSÄ käytössä se on SISÄLLÖLTÄÄN Jeesuksen syntymäjuhlaa tarkoittava.

        Sanojen merkityserot voivat muuttua, minkä joulu-sanankin kohdalla voi todeta.
        Toivottavasti ymmärrät eron.

        Siteeraamasi Raamatun teksti ei tue väittämääsi, että Jeesus olisi määrännyt ihmiset vihaamaan toisiaan. Hän vain osoitti / totesi, että Häneen uskova saa kokea muiden ihmisten, jopa läheistensä, puolelta ankaraakin vihamielisyyttä.

        Jeesus puhui saman Matt.10. luvun 21. jakeessa:
        Ja veli antaa veljensä kuolemaan ja isä lapsensa, ja lapset nousevat vanhempiansa vastaan ja tappavat heidät.

        Itse asiassa Jeesus vain muistutti jo profeetta Miikan ennustuksesta:
        Miika 7:6
        Sillä poika halveksii isää, tytär nousee äitiänsä vastaan, miniä anoppiansa vastaan; ihmisen vihamiehiä ovat hänen omat perhekuntalaisensa.

        talvipäivänseisaus ollut jo ainakin 4000 vuotta.
        Se sana on siis käännös talvipäivän seisauksesta, joten petät vaan itseäsi valehtelemalla asian, jonka historiantutkimus osoittaa.

        Jos joku haluaa silloin juhlia Jeesuksen syntymäpäivää niin ei siihen ole kellään vastaan sanottavaa.
        Valtaosa ihmisistä juhlii sitä alkuperäisessä merkityksessä, talvipäivänseisauksena.


      • Pakanainen (ei kirj)
        sivuseikka kirjoitti:

        nousta ketään vastaan.

        Jeesus on kylläkin ollut erottava tekijä ihmisten välillä koko kristinuskon historian ajan.
        Aina löytyy ihmisiä, jotka eivät siedä toisinajattelijoita edes perheessään eli tässä yhteydessä Jeesukseen uskovia perheenjäseniä.
        Islamilaisessa maailmassa Jeesukseen uskominen Raamatun ilmoittamalla tavalla on varsinainen vallihauta ihmisten välillä. Joskus seurauksena voi olla ihka oikea hauta.

        >>miksi vihastua jos sukulainen tulee uskoon, sehän on hänen asiansa.

        tarvitse vihastua eikä nousta ketään vastaan, mutta koska se on raamatussa noinkin selvästi sanottu, niin raamatun kirjoittaja ei tuolloin ole voinut tietää että sovussakin voi elää olkoonpa sitten uskova tai ei.

        Tarvitsee vain antaa tilaa molemmilta tahoilta toisenlaisille näkemyksille.

        Uskovaiset nousevat hyvin, hyvin herkästi arvostelemaan ei-uskovien arvomaailmaa, eritoten silloin, jos joku kritisoi uskovien arvomaailmaa.

        Ei-uskovien kritiikkiä uskovat eivät kestä (ei kaikki) jotkut jopa innostuvat hyökkäämään raamattu tukenaan ja läiskimään helvetin tuomiota ihmisille, joilla on erilainen maailmankatsomus.

        Riita ei rakenna vaan hajottaa, pitäisi kyetä ymmärtämään kaikenlaisia ihmisiä; uskoon tai uskottomuuteen katsomatta.


      • linkki...


      • sivuseikka
        Pe.ku kirjoitti:

        talvipäivänseisaus ollut jo ainakin 4000 vuotta.
        Se sana on siis käännös talvipäivän seisauksesta, joten petät vaan itseäsi valehtelemalla asian, jonka historiantutkimus osoittaa.

        Jos joku haluaa silloin juhlia Jeesuksen syntymäpäivää niin ei siihen ole kellään vastaan sanottavaa.
        Valtaosa ihmisistä juhlii sitä alkuperäisessä merkityksessä, talvipäivänseisauksena.

        En petä itseäni enkä muita. Vietän joulua Kristuksen syntymäjuhlana kuten koko kristikunta nykyisin tekee. Mitä valhetta siihen puoleltani sisältyy?

        Jos juhlalla on pakanalliset juuret, ei se tee kristikunnan viettämästä joulusta talvipäivänseisauksen juhlaa, vaan merkitsee kristityille Jeesuksen syntymäjuhlaa.

        Selvennän asiaa esimerkkinä pääsiäisen vietto.
        Juutalaisten ja myöhemmin myös kristittyjen suurin juhla, pääsiäinen, on ollut uskonnollisesssa käytössä tiettävästi n.3300 vuotta. Juutalaiset viettivät sitä Egyptistä lähdön muistoksi. Lähtöön sisältyi karitsan teurastaminen verensivelyineen. Kristityt taas viettävät pääsiäistä Jeesuksen ylösnousemuksen päivänä, koska Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus tapahtui juutalaisen pääsiäisen aikana. Juhlalla on juutalaiskristilliset juuret. Juutalainen pääsiäinen oli kristillisen pääsiäisen esikuva. Juutalainen pääsiäinen ei aina osu kristittyjen pääsiäisen kanssa täsmälleen samaan ajankohtaan.

        Pääsiäistä vietetään nykyisin myös ei-kristillisin tunnuksin, pelkkänä maallisena juhlana. Jossain päin Suomea jopa pakanallisin perintein noitien karkottamiseksi tarkoitettuine pääsiäiskokkoineen.

        Juhlia voi siis viettää täysin eri merkityksessä ja sisällöltään erilaisena alkuperästä riippumatta.
        Tätä tarkoitin. Jos et ymmärrä, en voi enää tarkemmin selittää.
        Kiitän mielenkiintoisesta ajatusten vaihdosta.


      • sivuseikka
        Pakanainen (ei kirj) kirjoitti:

        tarvitse vihastua eikä nousta ketään vastaan, mutta koska se on raamatussa noinkin selvästi sanottu, niin raamatun kirjoittaja ei tuolloin ole voinut tietää että sovussakin voi elää olkoonpa sitten uskova tai ei.

        Tarvitsee vain antaa tilaa molemmilta tahoilta toisenlaisille näkemyksille.

        Uskovaiset nousevat hyvin, hyvin herkästi arvostelemaan ei-uskovien arvomaailmaa, eritoten silloin, jos joku kritisoi uskovien arvomaailmaa.

        Ei-uskovien kritiikkiä uskovat eivät kestä (ei kaikki) jotkut jopa innostuvat hyökkäämään raamattu tukenaan ja läiskimään helvetin tuomiota ihmisille, joilla on erilainen maailmankatsomus.

        Riita ei rakenna vaan hajottaa, pitäisi kyetä ymmärtämään kaikenlaisia ihmisiä; uskoon tai uskottomuuteen katsomatta.

        >>koska se on raamatussa noinkin selvästi sanottu, niin raamatun kirjoittaja ei tuolloin ole voinut tietää että sovussakin voi elää olkoonpa sitten uskova tai ei.>Riita ei rakenna vaan hajottaa, pitäisi kyetä ymmärtämään kaikenlaisia ihmisiä; uskoon tai uskottomuuteen katsomatta.


    • JA SEN OSOITTAA

      SELVÄSTI PALSTALLA KIRJOITTELEVAT ATEISTIT!!!

      SELITYKSENÄ HEILLÄ ON,ETTEIVÄT USKO JUMALAAN
      MUTTA SE ON VALHETTA JA SIKSI,ETTÄ MUUTEN HE
      EIVÄT NÄIN INNOKKAASTI OSOITTAISI SITÄ,EIVÄTKÄ
      KIRJOITTELISI JUMALAN VASTAISI KIRJOITUKSIAAN!

      • Minäs

        selvennykseksi minä en ole ateisti.

        Ateisti ei voi vihata jumalaa koska ei usko koko henkilön olemassa oloon. Tosi uskova tuntee myötätuntoa eikä kiivastusta ateistejä kohtaan ja haluaa auttaa heitä uskomaan jumalan olemassa oloon. paljon on maailmassa pahuutta ja ulkokultaisuutta. kaikki uskovat eivät toimi jeesuksen myötätuntoisen mallin mukaan. Ei riidellä toistemme kanssa, vaan avoin keskustelu ja myötätunto, lähimmäisen rakkaus jne...


      • palstaa
        Minäs kirjoitti:

        selvennykseksi minä en ole ateisti.

        Ateisti ei voi vihata jumalaa koska ei usko koko henkilön olemassa oloon. Tosi uskova tuntee myötätuntoa eikä kiivastusta ateistejä kohtaan ja haluaa auttaa heitä uskomaan jumalan olemassa oloon. paljon on maailmassa pahuutta ja ulkokultaisuutta. kaikki uskovat eivät toimi jeesuksen myötätuntoisen mallin mukaan. Ei riidellä toistemme kanssa, vaan avoin keskustelu ja myötätunto, lähimmäisen rakkaus jne...

        kovinkaan ahkerasti,kun kantasi on tuollainen.

        Toisaalta-mistäs sinä sen tiedät,mitä ateisti
        pohjimmiltaan ajattelee-ettet vain sittenkin
        olisi itsesi puolestapuhuja-vihahan on sanana
        se,josta ateistit ovat viimepäivinä syyttäneet
        uskovia.
        Heillä on niin kovasti lähimmäisenrakkautta ja
        avointa keskustestelua ja myötätuntoa-aivan!


      • "Selityksenä heillä on, etteivät usko Jumalaan, mutta se on valhetta ja siksi, että muuten he eivät näin innokkaasti osoittaisi sitä, eivätkä kirjoittelisi Jumalan vastaisia kirjoituksiaan."

        Todisteet puuttuvat.

        Jumalasta ei ole todisteita puoleen eikä toiseen.

        Ateistien bussikampanjalla on vaikka mitä väitteitä tarroissaan ympäri maailmaa, mutta minusta tämä on paras:"Jumalaa ei todennäköisesti ole olemassa, lopeta siis murehtiminen ja iloitse elämästäsi".

        Jumalaa ei ole todistettu ettei häntä ole, mutta ei kukaan voi todistaa ettäkö hän olisi. Mielenkiintoinen kysymys...


    • spedetter

      Kysymys ateistin vihasta on hyvä mutta sen liittäminen uskovaisiin ja joulupukkiin on ontuvaa. Mitä oikein haluat kysyä??!!

      • ajat sitten.

        Kirjoittaa yöllä tai aamulla sitten, ateistina helluntaipalstalle.

        Ateisti ei usko Jeesukseen ja turhaan a.b siis tällä palstalla jurisee. Pekun kirjoituksissa on sentään jotain rotia ja johdonmukaisuutta...tosin hänenkin pitäisi kirjoittaa ateistipalstalle.


      • suhteen...

        Minusta tuo linkki antaa hyvän kuvan ateisteista:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateistien_bussikampanja

        Luin sen kokonaan ja minusta se oli hyvä. Ei kyllä jäänyt päähän mistä maasta kulloinkin oli kyse.

        Tuokin oli mielenkiintoista siinä kun kerrottiin, että Canterburyn arkkipiispan läheinen yhteistyötaho on lahjoittanut bussikampanjalle 50 puntaa, koska heidän mielestään ateistit saavat bussikampanjallaan ihmiset miettimään syvällisemmin kristinskon sanomaa.

        Heitä ennen muusikko oli lahjoittanut bussikampanjaan enemmän ja liittänyt mietittäväksi viestin:"Jumala tiesi/Mitä Juudas on tekevä/Joten loppulaskennassa/Kuka on pettäjä"??

        - Jos luet tuon"Myöhemmät toimenpiteet"niin varmasti, nimmari spedetter, ymmärrät että kristinuskoiset saavat itsensä näyttämään vähemmän viehättäviltä, kun leimaavat Raamattuun vedoten ateistit "hulluiksi", koska "vain hullu sanoo sydämessään:Ei ole Jumalaa."


    • vastaus alkuperäiseen

      kysymykseesi. Ateisti voi vihata Jumalaa. Kaikki ateistit eivät sitä kuitenkaan tee, vaan pohtivat aidosti onko Jumalaa vai eikö. Sitten on ihmisiä, jotka ajanvietteekseen tyhmyyttään ja ilkeyttään pilkkaavat kaikkea. He pilkkaavat toisia ihmisiä ja myös Jumalaa. Yleensä vain ärsyttääkseen ihmisiä. Uskossa voi myös vihata joulupukkia. Rehellisesti tunnustettuna minä vihaan nyt teitä kaikkia saivartelijoita niin uskossa olevia kuin muitakin luupäitä! Tämän päivän koe, eli kristittynä ja uskossa oleminen sujui siis ala-arvoisesti ja hylätty tuli tästä kokeesta. Siitä huolimatta aika jauhopäitä olette kaikki!

      • vai ei

        koskapa yhtäkään sellaista ei ole uskovien palstoilla käynyt,
        vaan kaikki ovat ilkeyttään pilkkaamassa toisia ihmisiä,niinkuin
        sinäkin nyt osoitit kirjoituksellasi todeksi.


      • Onpa otsaa

        tulla kirjoittamaan tuollaista-totuus vain sattuu olemaan sellainen
        että jumalattoman ja Jumalaan uskovan välillä on sellainen juopa
        että ellei Jumala ilmaise itseään jollekin,niin todistelut on turhia,
        samoinkuin sinun testailusi.


      • Pakanainen (ei kirj)
        vai ei kirjoitti:

        koskapa yhtäkään sellaista ei ole uskovien palstoilla käynyt,
        vaan kaikki ovat ilkeyttään pilkkaamassa toisia ihmisiä,niinkuin
        sinäkin nyt osoitit kirjoituksellasi todeksi.

        ole käynyt tuon prosessin läpi kasvaessaan aikuiseksi ja oman ymmärryksen mukaisesti järkeillyt asiat siihen malliin, että on OK elää ilman jumalolentoja tai sitten Jumala on kutsunut joitakin ihmisiä joille Usko on antanut jotain sellaista jota maallinen elämä ei voi tarjota.

        Jokainen ratkaisee omassa itsessään nämä asiat, usko on hyvin, hyvin henkilökohtainen asia ja se koetaan erittäin subjektiivisesti.

        Pilkka taas osoittaa ihmisen kehittymättömyyttä, pelkoa ja ennakkoluuloa kohdata asioita, jotka ovat hänelle vieraita.


      • ????
        vai ei kirjoitti:

        koskapa yhtäkään sellaista ei ole uskovien palstoilla käynyt,
        vaan kaikki ovat ilkeyttään pilkkaamassa toisia ihmisiä,niinkuin
        sinäkin nyt osoitit kirjoituksellasi todeksi.

        Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Pitää vielä älähtää: Luulisi ateistin joutuvan pohtimaan ainakin sen verran, että uskooko vai eikö. En ole tässä puolustelemassa ateisteja tai ketään muitakaan. Vastasin alkuperäiseen kysymykseen ja sen jälkeen totesin pilkan olevan tämän päivän viihdettä. Puolin ja toisin haukutaan toisia ja unohdetaan mistä keskusteltiin. Sen verran minussakin on ihmistä, että tunnustan kiivauteni, mutta "jauhopää" on aika pienillä kivillä heittelyä. (No, joo selittelyä... pitää mennä siis itseensä.)


      • huoks.

        "Ateisti voi vihata Jumalaa." Ateistille ei ole olemassa jumalaa, ateisti voi kyllä pilkata eri uskontojen oppeja tai niiden luomia käsityksiä jumalista.


      • miksi sitä
        huoks. kirjoitti:

        "Ateisti voi vihata Jumalaa." Ateistille ei ole olemassa jumalaa, ateisti voi kyllä pilkata eri uskontojen oppeja tai niiden luomia käsityksiä jumalista.

        Jumalaa kuitenkin täytyy noin kovasti kieltää olemasta olemassa-?!
        Eikö niin,että jos joku uskoo Jumalaan,niin eihän sen pitäisi ateistia
        liikuttaa noin voimakkaasti,ellei se,että Jumala voikin olla olemassa
        ole se,joka siellä taustalla vaivaa kaikenaikaa..minkätähden teidän
        täytyy uskovien palstoille tulla omaa ateistisuuttanne todistamaan???


      • huoks.
        miksi sitä kirjoitti:

        Jumalaa kuitenkin täytyy noin kovasti kieltää olemasta olemassa-?!
        Eikö niin,että jos joku uskoo Jumalaan,niin eihän sen pitäisi ateistia
        liikuttaa noin voimakkaasti,ellei se,että Jumala voikin olla olemassa
        ole se,joka siellä taustalla vaivaa kaikenaikaa..minkätähden teidän
        täytyy uskovien palstoille tulla omaa ateistisuuttanne todistamaan???

        "vaivaamista". Mikä uskovia vaivaa kun he keskustelevat uskostaan jatkuvasti ja usein keskenään riidellen?


      • riidellään
        huoks. kirjoitti:

        "vaivaamista". Mikä uskovia vaivaa kun he keskustelevat uskostaan jatkuvasti ja usein keskenään riidellen?

        ateistista tämä mielipidevaihto oli lähtöisin
        vai oliko sivun aloittaja uskovainen..vai
        puoliksi uskova ja puoliksi ateisti,kaskun
        tästä Aurorasta ei ota oikein selvää?

        Minä olen sitämieltä palstalla olevista
        ateisteista,että he vihaavat uskovia,
        kuin myös Jumalaakin,koskapa heidän
        täytyy näin kovasti yrittää todistaa
        itselleen,kuin uskovillekin,ettei Jumalaa
        ole-joskaan he eivät sitä ymmärrä-kun
        eivät tunne Jumalaa,eikä tiedä uskovien
        sisäisestä elämästä paljoakaan.

        Jollain on uskovia tuttuja,joiden puolesta
        on asialla pyrkien tekemääntyhjäksi
        kaikenmahdollisen hengelliseen
        elämään liittyvän-kuitenkaan tajuamatta
        sitä,mitä tekee ja tuntematta sitä elämää
        jos hänellä uskovia ystäviä olisi..

        Nämä ovat minun käsityksiäni-ja niistä
        voi riidellä jos joku riidellä haluaa-jos
        se sitä on jonkun mielestä ollut,niin se on
        hänen käsityksensä.


      • riidellään kirjoitti:

        ateistista tämä mielipidevaihto oli lähtöisin
        vai oliko sivun aloittaja uskovainen..vai
        puoliksi uskova ja puoliksi ateisti,kaskun
        tästä Aurorasta ei ota oikein selvää?

        Minä olen sitämieltä palstalla olevista
        ateisteista,että he vihaavat uskovia,
        kuin myös Jumalaakin,koskapa heidän
        täytyy näin kovasti yrittää todistaa
        itselleen,kuin uskovillekin,ettei Jumalaa
        ole-joskaan he eivät sitä ymmärrä-kun
        eivät tunne Jumalaa,eikä tiedä uskovien
        sisäisestä elämästä paljoakaan.

        Jollain on uskovia tuttuja,joiden puolesta
        on asialla pyrkien tekemääntyhjäksi
        kaikenmahdollisen hengelliseen
        elämään liittyvän-kuitenkaan tajuamatta
        sitä,mitä tekee ja tuntematta sitä elämää
        jos hänellä uskovia ystäviä olisi..

        Nämä ovat minun käsityksiäni-ja niistä
        voi riidellä jos joku riidellä haluaa-jos
        se sitä on jonkun mielestä ollut,niin se on
        hänen käsityksensä.

        ateisti, joka on ollut uskossa, mutta ei ole enää ja joka on halukas löytämään Jumalan/jumalan.

        Minä en vihaa uskovia. Sinun kirjoituksesi oli hyvin vihasävytteinen.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      228
      5745
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      142
      3438
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2539
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2446
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2032
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1596
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1591
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1453
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1260
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1121
    Aihe