Fiat kallis huoltaa

Krattis

Vaimolla vuoden vanha Grande Punto Sporty - mukava ja kaikkiaan näppärä peli. Ja ihan eri auto kuin edellinen perus-Puntari (kiva oli sekin)


Mutta, mutta - eilen auto oli Deltassa ekassa vuosihuollossa ja hinta oli pöyristyttävä; lähes 400 e! Työt (eka huolto - siis 1 v. tai 30.000 km), osat. Jarrut etc. tsekattiin takuuna.

Aikanaan oma Golf oli ekassa long-life (30.000 km) huollissa, maksoi kaikkineen 214 e.

Mikä mikä ihme "Hiivatissa" makssa? Delta(ko) rahasta vai mikä?

Kertokaa joille asia tuttu...

54

5875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maksajan rooli kirvelee

      Enpä itse kauheasti näe muutenkaan järkeväksi merkkihuollon käyttämistä auton huoltamiseen, vaikeammat korjaukset voi tietysti harkita tapauskohtaisesti. Auto on vain kone, ei se siitä paremmaksi muutu, vaihtoi ne öljyt sinne moottoriin merkkiliike tai naapurin ajoneuvoasentajaksi opiskeleva pojankloppi....

    • Grande2007..

      Vaimon Grande 1.2 oli tokassa vuosihuollossa ja kilometrejä mittarissa 18000km,maksoi tasan 528€,
      -venttilin säätöä
      -taas uudet tulpat(vuosi sitten vaihdetut)
      -öljyt
      -raitisilmasuodatin
      ja eipä siinä muuta ollutkaan,niin takuuseen vaihdettiin huohotinputki kun "huomasin" sanoa että sekin on jo pykinyt puhki(tihkui jo läpi)
      Et silleen tällä kertaa,seuraavan vuoden huolto maksaakin varmaan maltaita kun vaihdetaan jakohihna,ellen sitä ennen vaihta autoa uuteen niinkuin tähänkin asti.

      • Grande06

        Vaimon Grande 1.4 menee kolmanteen vuosihuoltoon ja kilometrejä mittarissa n. 20000 km. Huolto sisältää myös jakohihnan vaihdon. Huollon kokonaishinta on yli 800 €. Aikas kallis !


      • jakohihna..
        Grande06 kirjoitti:

        Vaimon Grande 1.4 menee kolmanteen vuosihuoltoon ja kilometrejä mittarissa n. 20000 km. Huolto sisältää myös jakohihnan vaihdon. Huollon kokonaishinta on yli 800 €. Aikas kallis !

        kolmenvuoden väleinkö niitä vaihdellaan puntossa ja noilla km.kannattaa seuraavaa auto hommatessa kysästä myyjältä onko nokkahihna vai huoltovapaa ketju,se kun kestää muutaman satatuhatta yleensä niinkauan kuin autokin melkein eli pellit mätänee ennen kuin ketkju katkeaa,onko missään fiatissa nokkaketjua?Jos olis voisin harkitakin merkin ostoa.Mun nissan almerassa huoltovapaa ketju eikä noi huollot muutenka maksa tollasii älyttömii summia niinku delta tai yleensä fiatin huolto mestat.


      • olluttamennyttä
        jakohihna.. kirjoitti:

        kolmenvuoden väleinkö niitä vaihdellaan puntossa ja noilla km.kannattaa seuraavaa auto hommatessa kysästä myyjältä onko nokkahihna vai huoltovapaa ketju,se kun kestää muutaman satatuhatta yleensä niinkauan kuin autokin melkein eli pellit mätänee ennen kuin ketkju katkeaa,onko missään fiatissa nokkaketjua?Jos olis voisin harkitakin merkin ostoa.Mun nissan almerassa huoltovapaa ketju eikä noi huollot muutenka maksa tollasii älyttömii summia niinku delta tai yleensä fiatin huolto mestat.

        Tässä eräs kommentti Nissan foorumilta Almera kyseessä ja ajettu 100tkm

        "venyminen ilmeni aika ikävällä nykimisellä ja sitten herjasi viaksi kampiakselin ja nokka-akselin asennon tunnistimia."


      • Nissanissa
        jakohihna.. kirjoitti:

        kolmenvuoden väleinkö niitä vaihdellaan puntossa ja noilla km.kannattaa seuraavaa auto hommatessa kysästä myyjältä onko nokkahihna vai huoltovapaa ketju,se kun kestää muutaman satatuhatta yleensä niinkauan kuin autokin melkein eli pellit mätänee ennen kuin ketkju katkeaa,onko missään fiatissa nokkaketjua?Jos olis voisin harkitakin merkin ostoa.Mun nissan almerassa huoltovapaa ketju eikä noi huollot muutenka maksa tollasii älyttömii summia niinku delta tai yleensä fiatin huolto mestat.

        > huoltovapaa ketju,se kun kestää muutaman satatuhatta yleensä niinkauan kuin autokin melkein eli pellit mätänee ennen kuin ketkju katkeaa,

        No tämä on kyllä ihan kohdillaan oleva lausunto, kun on Nissan kyseessä. Muuten OK auto, paitsi ajettavuus vähän huonompi Stilossa ja just tuo ruoste.

        Siinä ei paljoa kestävä tekniikka mieltä lämmitä, kun pohja mätii. Mut sehän se sit kait on helppo & halpa korjata.


      • /////
        jakohihna.. kirjoitti:

        kolmenvuoden väleinkö niitä vaihdellaan puntossa ja noilla km.kannattaa seuraavaa auto hommatessa kysästä myyjältä onko nokkahihna vai huoltovapaa ketju,se kun kestää muutaman satatuhatta yleensä niinkauan kuin autokin melkein eli pellit mätänee ennen kuin ketkju katkeaa,onko missään fiatissa nokkaketjua?Jos olis voisin harkitakin merkin ostoa.Mun nissan almerassa huoltovapaa ketju eikä noi huollot muutenka maksa tollasii älyttömii summia niinku delta tai yleensä fiatin huolto mestat.

        Uusimmissa Fiateissa on nokkaketju tietääkseni ainakin Croma 2.2 bensamallissa ja kaikki 1.3 dieselit on nokkaketjulla eli tuota moottoria käytetään 500:ssa, Pandassa (ei tuoda Suomeen dieselinä), Puntossa, Lineassa, Doblossa ja Fiorinossa.


      • mietipäs
        Grande06 kirjoitti:

        Vaimon Grande 1.4 menee kolmanteen vuosihuoltoon ja kilometrejä mittarissa n. 20000 km. Huolto sisältää myös jakohihnan vaihdon. Huollon kokonaishinta on yli 800 €. Aikas kallis !

        En vaihtaisi jakohihnaa noin vähän ajettuun autoon vaikka takuu raukeaisi. Kallis vakuutusraha takuusta!! Jotkut höpöttää että myös aika vaikuttaa jakohihnan kuntoon. Niinköhän? Onhan ne hihnat siellä kaupan hyllylläkin ties kuinka kauan ennen myyntiä. Vaihdatin hiljattain jakohihnan 1.9 diesel volkkariini. Huoltokirjan mukaan edellinen vaihto oli marraskuussa 2003 180 tkm:n huollossa. Nyt mittarissa oli reilut 260 tkm (virallinen vaihtoväli 90 tkm eli vasta 270 tkm:ssä olisi tarvinnut vaihtaa). Katsoin vanhaa hihnaa huollon jälkeen, oli vielä melko hyväkuntoisen näköinen eli olisi varmaan vielä kestänyt. Mielestäni on täysin tuhlausta vaihtaa hihnaa 3 vuoden välein jos on ajettu autolla vain 20 tkm. Vaihdatin kyllä edelliseen Puntooni hihnan noin 60 tkm:n välein mutta luulen että olisi kestänyt pitempään. Samoin venttiilivälysten tarkistus olisi ollut huoltokirjan mukaan 40 tkm:n välein. Jätin tarkastamatta 80 tkm:n huollossa. Tarkastutin 120 tkm:n huollossa. Turhaan, koska välykset ei olleet vieläkään uudesta muuttuneet.


      • En tiedä
        jakohihna.. kirjoitti:

        kolmenvuoden väleinkö niitä vaihdellaan puntossa ja noilla km.kannattaa seuraavaa auto hommatessa kysästä myyjältä onko nokkahihna vai huoltovapaa ketju,se kun kestää muutaman satatuhatta yleensä niinkauan kuin autokin melkein eli pellit mätänee ennen kuin ketkju katkeaa,onko missään fiatissa nokkaketjua?Jos olis voisin harkitakin merkin ostoa.Mun nissan almerassa huoltovapaa ketju eikä noi huollot muutenka maksa tollasii älyttömii summia niinku delta tai yleensä fiatin huolto mestat.

        Mutta töissä näitä datsuneita pojat kehuivat kilpaa.
        Sitten primeroista alkoivat ketjut? katkeilla (kaksi kolmesta).
        Kyllä on samaa laatua ooppelin 2.2l ketjukoneiden kanssa.


      • hyvä paavali

        On se hauska firma tuo deltta. Nykyisillä tavallisilla tulpilla kun ajaa noin 50tkm ja iridium tai platinatulpilla 100tkm. On se jotenkin hullua että tulppia vaihdetaan vain vaihtamiset (myymisen) ilosta. Tai sitten vain sen takia että ne kun olleet siellä sen kaksi vuotta. Muistakaahan deltan pojjaat ensi kerralla kun inventoitte varastoa, että jos sattuu hyllyssä olemaan ylivuotisia tulppa paketteja, että laitatte ne sitten romutukseen, ettei kenenkään autoon sitten tule jo valmiiksi vanhaa tavaraa. onhan se vähän noloa, jos tulpat pitää käydä ennen seuraavaa huoltoa taas vaihdattamassa. Ai niin, eihän teillä oo koskaan mitään varastossa. sorry.


      • Grande06
        mietipäs kirjoitti:

        En vaihtaisi jakohihnaa noin vähän ajettuun autoon vaikka takuu raukeaisi. Kallis vakuutusraha takuusta!! Jotkut höpöttää että myös aika vaikuttaa jakohihnan kuntoon. Niinköhän? Onhan ne hihnat siellä kaupan hyllylläkin ties kuinka kauan ennen myyntiä. Vaihdatin hiljattain jakohihnan 1.9 diesel volkkariini. Huoltokirjan mukaan edellinen vaihto oli marraskuussa 2003 180 tkm:n huollossa. Nyt mittarissa oli reilut 260 tkm (virallinen vaihtoväli 90 tkm eli vasta 270 tkm:ssä olisi tarvinnut vaihtaa). Katsoin vanhaa hihnaa huollon jälkeen, oli vielä melko hyväkuntoisen näköinen eli olisi varmaan vielä kestänyt. Mielestäni on täysin tuhlausta vaihtaa hihnaa 3 vuoden välein jos on ajettu autolla vain 20 tkm. Vaihdatin kyllä edelliseen Puntooni hihnan noin 60 tkm:n välein mutta luulen että olisi kestänyt pitempään. Samoin venttiilivälysten tarkistus olisi ollut huoltokirjan mukaan 40 tkm:n välein. Jätin tarkastamatta 80 tkm:n huollossa. Tarkastutin 120 tkm:n huollossa. Turhaan, koska välykset ei olleet vieläkään uudesta muuttuneet.

        Kerran vuodessa tehtävän vuosihuollon lisäksi öljyt tulisi vaihtaa puolenvuoden välein huoltokirjan mukaan. Näillä ajoilla öljynvaihtoväli olisi n. 7 000 km. Kertaakaan en ole moista öljynvaihtoa tehnyt enkä tee.

        Mitä niin erinomaisen heikkoa ja huonoa on Fiatin moottorissa kun Delta-auto vaatii noin tiheän öljynvaito välin?


      • Fiiuilija
        Grande06 kirjoitti:

        Vaimon Grande 1.4 menee kolmanteen vuosihuoltoon ja kilometrejä mittarissa n. 20000 km. Huolto sisältää myös jakohihnan vaihdon. Huollon kokonaishinta on yli 800 €. Aikas kallis !

        Hihnan vaihto 3 vuoden ja 20 tkm ajon jälkeen on tarpeeton ja perusteeton, sanokoon huolto-ohje mitä vaan. Punton hihna on taatusti samaa materiaalia kuin joidenkin muiden automerkkien hihnat, jotka ohjeen mukaan suositellaan vaihdettavaksi 5 vuoden ja/tai 100 tkm välein. Vaihdatin Stiloon hihnan äskettäin yli 5 vuoden ajon ja n. 60 tkm jälkeen. Hihna oli silmämääräisesti tarkastellen, käännellen ja väännellen täysin kulumattoman oloinen.


      • ja tulpat joka vuosi
        Grande06 kirjoitti:

        Kerran vuodessa tehtävän vuosihuollon lisäksi öljyt tulisi vaihtaa puolenvuoden välein huoltokirjan mukaan. Näillä ajoilla öljynvaihtoväli olisi n. 7 000 km. Kertaakaan en ole moista öljynvaihtoa tehnyt enkä tee.

        Mitä niin erinomaisen heikkoa ja huonoa on Fiatin moottorissa kun Delta-auto vaatii noin tiheän öljynvaito välin?

        Linean 1,4T-Jet120 huoltokirjassa on huollot merkitty seuraavasti.

        0.5v Öljyt suodatin
        1.0v Vuosihuolto (mm. sytytystulpat 100€) öljyt ja suodatin
        1,5v Öljyt suodatin
        2.0v Vuosihuolto öljyt ja suodatin
        2,5v Öljyt suodatin

        Normaalilla käytöllä öljy vaihdetaan noin 7,5tkm - 10tkm välein, eihän bensakoneella kukaan aja juuri enempää puolessa vuodessa. Tämä vaihtohomma kuulostaa ihan 70-luvulta, silloin mineraaliöljyt vaihdettiin 7,5-10tkm välein.

        Tuo kalliiden sytytystulppien vaihto joka vuosi ihmetyttää, pelkkä 4kpl satsi maksaa noin 100 euroa, ja tähän työt päälle. 1.4 Turbosta on otettu 120hv eli ei tuo viritysastekaan selitä Deltan huolto-ohjelman mukaista tulppien erittäin lyhyttä vaihtoväliä.

        Englannin huolto-ohjelmassa 1.4T-Jet 150hv (Brava) malliin vaihdetaan tulpat noin 30tkm välein.


      • Todelliset kulut?
        Grande06 kirjoitti:

        Vaimon Grande 1.4 menee kolmanteen vuosihuoltoon ja kilometrejä mittarissa n. 20000 km. Huolto sisältää myös jakohihnan vaihdon. Huollon kokonaishinta on yli 800 €. Aikas kallis !

        Kilsoja tulee aika vähän, mutta huoltoa tehdään kuten paljon enemmän ajetulle autolle, eikös Deltan ohjelma mene juuri niin?

        Öljyn ja öljynsuodattimen vaihdon vuosittain ymmärtää, mutta pariin ekaan vuoteen ei kai ole oikeasti järkevää vaihtaa muuta (sisäilmasuodatin ehkä toisena vuonna? )


        Mitäs GP:n huolto muuten maksaa kolmessa vuodessa?


      • koheltamalla
        ja tulpat joka vuosi kirjoitti:

        Linean 1,4T-Jet120 huoltokirjassa on huollot merkitty seuraavasti.

        0.5v Öljyt suodatin
        1.0v Vuosihuolto (mm. sytytystulpat 100€) öljyt ja suodatin
        1,5v Öljyt suodatin
        2.0v Vuosihuolto öljyt ja suodatin
        2,5v Öljyt suodatin

        Normaalilla käytöllä öljy vaihdetaan noin 7,5tkm - 10tkm välein, eihän bensakoneella kukaan aja juuri enempää puolessa vuodessa. Tämä vaihtohomma kuulostaa ihan 70-luvulta, silloin mineraaliöljyt vaihdettiin 7,5-10tkm välein.

        Tuo kalliiden sytytystulppien vaihto joka vuosi ihmetyttää, pelkkä 4kpl satsi maksaa noin 100 euroa, ja tähän työt päälle. 1.4 Turbosta on otettu 120hv eli ei tuo viritysastekaan selitä Deltan huolto-ohjelman mukaista tulppien erittäin lyhyttä vaihtoväliä.

        Englannin huolto-ohjelmassa 1.4T-Jet 150hv (Brava) malliin vaihdetaan tulpat noin 30tkm välein.

        Vedä, hyvä mies, happea välillä!

        > Linean 1,4T-Jet120 huoltokirjassa on huollot merkitty seuraavasti.

        > 0.5v Öljyt suodatin
        > 1.0v Vuosihuolto (mm. sytytystulpat 100€) öljyt ja suodatin
        > 1,5v Öljyt suodatin
        > 2.0v Vuosihuolto öljyt ja suodatin
        > 2,5v Öljyt suodatin

        Ei sitten, ennen tämän ristiretken aloittamista, päähän pälkähtänyt, että huoltoväli voisi olla vaikkapa 30 tkm / vähintään kerran vuodessa, MUTTA öljyt joudutaan vaihtamaan useammin = 2 kertaa vuodessa, jos

        - käyttö on poikkeuksellisen raskasta (mitä sitten lieneekään, mutta tällaisia ilmauksia on käyttöohjekijoissa tullut vastaan)

        - öljynvaihtoväli sattuu olemaan vaikkapa max. 15 tkm

        Näitä "ylimääräisiä" (siis yli 15 tkm vuodessa ajavalla eteen tulevia) öljynvaihtoja varten huoltokirjassa on tilaa ao. merkinnöille


      • 1,25l diesel ainoa
        ///// kirjoitti:

        Uusimmissa Fiateissa on nokkaketju tietääkseni ainakin Croma 2.2 bensamallissa ja kaikki 1.3 dieselit on nokkaketjulla eli tuota moottoria käytetään 500:ssa, Pandassa (ei tuoda Suomeen dieselinä), Puntossa, Lineassa, Doblossa ja Fiorinossa.

        > Uusimmissa Fiateissa on nokkaketju tietääkseni ainakin Croma 2.2 bensamallissa ja kaikki 1.3 dieselit on nokkaketjulla

        Niin, siinäpä ne ketjukoneet taisikin olla. Eikä noistakaan ole Fiatin tekeleitä kuin 1,25 l diesel. 1,9 dieselitkin on muistaakseni hihnalla, tosin siinä on jo vähän siedettävämmät vaihtovälit.

        Mm. 1,4 bensakoneen kaikissa eri versioissa (nykyään vissiin 90-150 hv) on kuminauha ja vieläpä aivan omaa luokkaansa olevilla vaihtoväleillä - 60 tkm/3 vuotta!

        Ei tule tähän hätään mieleen mitään yhtä surkeaa esitystä kilpailijoilla, vaikka monikin merkki on ruuvaillut noita vaihtovälisuosituksia alaspäin, esim. 140->90 tkm tai 7 -> 5 vuotta. Sitä sopii kyllä miettiä, miksi nimenomaa Suomessa on näitä suosituksia lyhennelty... kuten myös sitä, että uuden auton arvoalenema on luokkaa 500 €/kk ... että noin niinkuin kannattaako hirveästi alkaa huolloista tinkimään vai olisiko muunkinlaisia säästökohteita olemassa?


      • Grande06
        Grande06 kirjoitti:

        Kerran vuodessa tehtävän vuosihuollon lisäksi öljyt tulisi vaihtaa puolenvuoden välein huoltokirjan mukaan. Näillä ajoilla öljynvaihtoväli olisi n. 7 000 km. Kertaakaan en ole moista öljynvaihtoa tehnyt enkä tee.

        Mitä niin erinomaisen heikkoa ja huonoa on Fiatin moottorissa kun Delta-auto vaatii noin tiheän öljynvaito välin?

        Kilometrimäärä on siis vuodessa tuo 7 000 km. Puolessavuodessa kilometrejä kertyy täten 3 500 km. Tosi vähillä kilometreillä öljyt pitäisi vaihtaa !


      • huoltoväli 30 tkm
        Grande06 kirjoitti:

        Kilometrimäärä on siis vuodessa tuo 7 000 km. Puolessavuodessa kilometrejä kertyy täten 3 500 km. Tosi vähillä kilometreillä öljyt pitäisi vaihtaa !

        Eräälle ei näemmä ihan ohkainen rautalanka riitäkään.

        1. Huoltoväli on 30 tkm / 1 vuosi, joten

        max. 30 tkm / vuosi ajava käy huollossa kerran vuodessa

        2. Öljynvaihtoväli on 15 tkm, joten

        - max. 15 tkm/vuosi ajavan öljyt vaihdetaan vuosihuollossa
        - yli 15, mutta alle 30, tkm vuodessa ajava joutuu vuosihuollon lisäksi käymään ylimääräisessä öljynvaihdossa kerran vuodessa

        Esim. 20 tkm/vuosi ajava voisi periaatteessa polkea vuosihuollon jälkeen 15 tkm eli 9 kk ...mutta ei olisi paljoa järkeä ajaa yksillä öljyillä 9 kk ja seuraavilla vain 3 kk -> jos öljyt joutuu vaihtamaan 2 kertaa vuodessa, niin se ylimääräinen öljynvaihto kannattaa toki tähdätä kahden vuosihuollon puoliväliin ...siis 6 kk välein auto pajalle, bonjaatko?


      • Koheltamalla, miten niin
        koheltamalla kirjoitti:

        Vedä, hyvä mies, happea välillä!

        > Linean 1,4T-Jet120 huoltokirjassa on huollot merkitty seuraavasti.

        > 0.5v Öljyt suodatin
        > 1.0v Vuosihuolto (mm. sytytystulpat 100€) öljyt ja suodatin
        > 1,5v Öljyt suodatin
        > 2.0v Vuosihuolto öljyt ja suodatin
        > 2,5v Öljyt suodatin

        Ei sitten, ennen tämän ristiretken aloittamista, päähän pälkähtänyt, että huoltoväli voisi olla vaikkapa 30 tkm / vähintään kerran vuodessa, MUTTA öljyt joudutaan vaihtamaan useammin = 2 kertaa vuodessa, jos

        - käyttö on poikkeuksellisen raskasta (mitä sitten lieneekään, mutta tällaisia ilmauksia on käyttöohjekijoissa tullut vastaan)

        - öljynvaihtoväli sattuu olemaan vaikkapa max. 15 tkm

        Näitä "ylimääräisiä" (siis yli 15 tkm vuodessa ajavalla eteen tulevia) öljynvaihtoja varten huoltokirjassa on tilaa ao. merkinnöille

        >> Miuten yksinkertaisesta asiasta saa tehtyä vaikean. Vedä, hyvä mies, happea välillä!

        *Ylläoleva kommentti meni hieman ohi. Alussa mainitsemani huolto-ohjelma on yksinkertainen, ei lainkaan vaikea, mutta on kohtuuttoman kallis asiakkaalle -jos asiakas niitä noudattaa.

        >>Ei sitten, ennen tämän ristiretken aloittamista, päähän pälkähtänyt, että huoltoväli voisi olla vaikkapa 30 tkm / vähintään kerran vuodessa

        * Minkä ihmeen ristiretken? Voihan huoltoväli olla mitä vaan, mutta kirjoituksessa se on otettu suoraan huoltokirjasta, en ole niitä omasta päästäni repäissyt. Ja olenko väittänyt että aion niitä orjallisesti noudattaa ;o)


        >> käyttö on poikkeuksellisen raskasta (mitä sitten lieneekään, mutta tällaisia ilmauksia on käyttöohjekijoissa tullut vastaan)

        * Huoltokirja ei erittele "normaalia ajoa" raskaasta, vaan vaatii että huoltoja tehdään 6kk välein -muuten takuu voi raueta.

        * Aiemman kirjoitukseni idea oli että miksi suomen Delta vaatii tuplasti useammin huoltoja ja vaihtaa törkeän kalliit tulpat(100 euroa) joka vuosi, kun muualla mailmassa tyydytään harvempaan huoltoon, vaikka kysessä onkin saman koneen tehokkaampi variantti.

        >>Näitä "ylimääräisiä" (siis yli 15 tkm vuodessa ajavalla eteen tulevia) öljynvaihtoja varten huoltokirjassa on tilaa ao. merkinnöille

        * Eipä ole tämän uuden auton huoltokirjassa noiden 6kk välein olevien huoltomerkintöjen lisäksi muita vapaita paikkoja.


      • taidat olla provopetteri
        Koheltamalla, miten niin kirjoitti:

        >> Miuten yksinkertaisesta asiasta saa tehtyä vaikean. Vedä, hyvä mies, happea välillä!

        *Ylläoleva kommentti meni hieman ohi. Alussa mainitsemani huolto-ohjelma on yksinkertainen, ei lainkaan vaikea, mutta on kohtuuttoman kallis asiakkaalle -jos asiakas niitä noudattaa.

        >>Ei sitten, ennen tämän ristiretken aloittamista, päähän pälkähtänyt, että huoltoväli voisi olla vaikkapa 30 tkm / vähintään kerran vuodessa

        * Minkä ihmeen ristiretken? Voihan huoltoväli olla mitä vaan, mutta kirjoituksessa se on otettu suoraan huoltokirjasta, en ole niitä omasta päästäni repäissyt. Ja olenko väittänyt että aion niitä orjallisesti noudattaa ;o)


        >> käyttö on poikkeuksellisen raskasta (mitä sitten lieneekään, mutta tällaisia ilmauksia on käyttöohjekijoissa tullut vastaan)

        * Huoltokirja ei erittele "normaalia ajoa" raskaasta, vaan vaatii että huoltoja tehdään 6kk välein -muuten takuu voi raueta.

        * Aiemman kirjoitukseni idea oli että miksi suomen Delta vaatii tuplasti useammin huoltoja ja vaihtaa törkeän kalliit tulpat(100 euroa) joka vuosi, kun muualla mailmassa tyydytään harvempaan huoltoon, vaikka kysessä onkin saman koneen tehokkaampi variantti.

        >>Näitä "ylimääräisiä" (siis yli 15 tkm vuodessa ajavalla eteen tulevia) öljynvaihtoja varten huoltokirjassa on tilaa ao. merkinnöille

        * Eipä ole tämän uuden auton huoltokirjassa noiden 6kk välein olevien huoltomerkintöjen lisäksi muita vapaita paikkoja.

        > *Ylläoleva kommentti meni hieman ohi.

        Jos yhtään lohduttaa, se ei ollut ainoa asia joka meni sinulta hieman ohi.

        > * Minkä ihmeen ristiretken?

        No esim. tässä säikeessä elämöintisi ... eikä taida olla eka kerta, kun asiasta vollotat. Ja täysin aiheetta.

        > * Huoltokirja ei erittele "normaalia ajoa" raskaasta, vaan vaatii että huoltoja tehdään 6kk välein -muuten takuu voi raueta.

        Huoltokirjassa on paikat 6 kk välein tehtävien öljynvaihtojen leimoille, mutta öljynvaihtoväli lienee 15 tkm/1 vuosi (sama kuin Bravossakin).

        Jos kilometrejä tulee alle 15 tkm vuodessa, niin sitten riittää kerran vuodessa tehtävä huolto (max. huoltoväli 30 tkm/1 vuosi), jonka yhteydessä öljyt vaihdetaan.

        6 kk välein on asiaa pajalle vain, mikäli menee tuo 15 tkm/vuosi rikki ts. vuosihuoltojen välillä täytyy käydä vaihtamassa öljyt.


      • urakalla
        taidat olla provopetteri kirjoitti:

        > *Ylläoleva kommentti meni hieman ohi.

        Jos yhtään lohduttaa, se ei ollut ainoa asia joka meni sinulta hieman ohi.

        > * Minkä ihmeen ristiretken?

        No esim. tässä säikeessä elämöintisi ... eikä taida olla eka kerta, kun asiasta vollotat. Ja täysin aiheetta.

        > * Huoltokirja ei erittele "normaalia ajoa" raskaasta, vaan vaatii että huoltoja tehdään 6kk välein -muuten takuu voi raueta.

        Huoltokirjassa on paikat 6 kk välein tehtävien öljynvaihtojen leimoille, mutta öljynvaihtoväli lienee 15 tkm/1 vuosi (sama kuin Bravossakin).

        Jos kilometrejä tulee alle 15 tkm vuodessa, niin sitten riittää kerran vuodessa tehtävä huolto (max. huoltoväli 30 tkm/1 vuosi), jonka yhteydessä öljyt vaihdetaan.

        6 kk välein on asiaa pajalle vain, mikäli menee tuo 15 tkm/vuosi rikki ts. vuosihuoltojen välillä täytyy käydä vaihtamassa öljyt.

        >> Jos yhtään lohduttaa, se ei ollut ainoa asia joka meni sinulta hieman ohi.
        >> No esim. tässä säikeessä elämöintisi ... eikä taida olla eka kerta, kun asiasta vollotat. Ja täysin aiheetta.

        * Mikä ihmeen elämöinti ja vollotus aiheetta, ja miten niin ei ole ensimmäinen kerta? Et todellakaan voi sellaistaa tietää. Väitteesi kuulostavat muutenkin ihan teinien kirjoitukselta ;o)

        Kerros nyt ihan omin sanoin mitä elämöin ja "vollotan" ja mitä minulta meni sivu suun ja miten se edes minua lohduttaisi ?
        Eikö sinulla ole asiallisempaa sanottavaa, yrität vain provosoida herjoillasi? Ylläoleva menee nimittäin jo häiriköinnin puolelle.

        >> mutta öljynvaihtoväli lienee 15 tkm/1 vuosi (sama kuin Bravossakin).

        * No ei todellakaan liene, vaan ohjekirjassa mainittu väli on 15tkm tai 6kk, kumpi ensin tulee ensin.

        >> Jos kilometrejä tulee alle 15 tkm vuodessa, niin sitten riittää kerran vuodessa tehtävä huolto (max. huoltoväli 30 tkm/1 vuosi), jonka yhteydessä öljyt vaihdetaan.

        * Mistä ihmeestä tämän tiedon repäisit, Linean ohjekirjassa mainitaan 15tkm tai 6kk, eikä sitä millään kilometreillä saa ohjekirjan mukaan lykätä vuosihuoltoon saakka, ymmärrätkö nyt? Miksi sinun täytyy täällä inttää vastaan, vaikka et ole Linean huoltokirjaa edes lukenut?


      • Vaihdosta

        Itse kävin Grandella (1.2) ekassa vuosihuollossa, mittarissa 15000 km...

        Sanoivat heti siinä tiskillä, että ei noita tulppia vielä kannata vaihtaa kun ei oo ton enempää kilometrejä :)

        Eli noista tulpista ainakin voi tinkiä..

        Silti jäi 180€ maksettavaa, käytännössä ei muuta kuin öljynvaihto ja saranoiden voitelu, riittävä hinta 25:n minuutin työstä :(


      • vai luuletko vaan
        urakalla kirjoitti:

        >> Jos yhtään lohduttaa, se ei ollut ainoa asia joka meni sinulta hieman ohi.
        >> No esim. tässä säikeessä elämöintisi ... eikä taida olla eka kerta, kun asiasta vollotat. Ja täysin aiheetta.

        * Mikä ihmeen elämöinti ja vollotus aiheetta, ja miten niin ei ole ensimmäinen kerta? Et todellakaan voi sellaistaa tietää. Väitteesi kuulostavat muutenkin ihan teinien kirjoitukselta ;o)

        Kerros nyt ihan omin sanoin mitä elämöin ja "vollotan" ja mitä minulta meni sivu suun ja miten se edes minua lohduttaisi ?
        Eikö sinulla ole asiallisempaa sanottavaa, yrität vain provosoida herjoillasi? Ylläoleva menee nimittäin jo häiriköinnin puolelle.

        >> mutta öljynvaihtoväli lienee 15 tkm/1 vuosi (sama kuin Bravossakin).

        * No ei todellakaan liene, vaan ohjekirjassa mainittu väli on 15tkm tai 6kk, kumpi ensin tulee ensin.

        >> Jos kilometrejä tulee alle 15 tkm vuodessa, niin sitten riittää kerran vuodessa tehtävä huolto (max. huoltoväli 30 tkm/1 vuosi), jonka yhteydessä öljyt vaihdetaan.

        * Mistä ihmeestä tämän tiedon repäisit, Linean ohjekirjassa mainitaan 15tkm tai 6kk, eikä sitä millään kilometreillä saa ohjekirjan mukaan lykätä vuosihuoltoon saakka, ymmärrätkö nyt? Miksi sinun täytyy täällä inttää vastaan, vaikka et ole Linean huoltokirjaa edes lukenut?

        > * Mikä ihmeen elämöinti ja vollotus aiheetta, ja miten niin ei ole ensimmäinen kerta?

        No kun ei ole 1. kerta, kun tulee vastaan vollotus 7500 km öljynvaihtovälistä...

        Ja vaikka nuo muut vollotukset olisivat muiden tekemisiä, olet sinäkin toistanut itseäsi kiitettävästi jo pelkästään tässä säikeessä.

        > * Mistä ihmeestä tämän tiedon repäisit, Linean ohjekirjassa mainitaan 15tkm tai 6kk, eikä sitä millään kilometreillä saa ohjekirjan mukaan lykätä vuosihuoltoon saakka, ymmärrätkö nyt? Miksi sinun täytyy täällä inttää vastaan, vaikka et ole Linean huoltokirjaa edes lukenut?

        No en ole lukenut ohjekirjaa, joten onkin jäänyt epäselväksi, missä virhe on ... ja epäilen vahvasti sinun ymmärrystäsi, koska

        - missään muualla ei ole tullut vastaan mainintaa 6 kk huoltovälistä ... tämä olisi kyllä sen verran negatiivinen piirre, etten millään jaksa uskoa, etteikö VAGniikan maailman yms. toimittajat olisi moiseen puuttuneet ...eihän tällaisia huoltovälejä ollut edes 80-luvulla!

        - samoja 1,4 l bensakoneita käyttävissä muissa malleissa, esim. Bravo, huoltovälit ovat: öljyt 15 tkm/1 vuosi ja huolto 30 tkm/1 vuosi

        - myös diesel-Linealle mainitaan öljynvaihtoväliksi 15 tkm/1 vuosi (TM 01/08)

        ....eli yli 15 tkm vuodessa ajava joutuu todellakin käymään huollossa 6 kk välein, mutta vähemmän ajava ei. Ehkä siinä ohjekirjassa yritetään muistuttaa tästä, ehkä vähän epäselvästi (huono käännös tms.).

        ...samasta syystä huoltovihkossa pitää luonnollisesti olla paikat 6 kk välein tehtävien öljynvaihtojen leimoille ... jotka siis jäävät alle 15 tkm/vuosi ajavalla tyhjiksi.


      • --lk...
        Grande06 kirjoitti:

        Vaimon Grande 1.4 menee kolmanteen vuosihuoltoon ja kilometrejä mittarissa n. 20000 km. Huolto sisältää myös jakohihnan vaihdon. Huollon kokonaishinta on yli 800 €. Aikas kallis !

        Kyllä nämä nimettömätkin pajat kirjoittavat huoltokirjaan tehdyt työt ja leimankin päälle.
        Aivan turhaa maksaa merkkihuollosta.
        Asian vierestä: mitä on "aikas"


      • turhaa rahanmenoa
        urakalla kirjoitti:

        >> Jos yhtään lohduttaa, se ei ollut ainoa asia joka meni sinulta hieman ohi.
        >> No esim. tässä säikeessä elämöintisi ... eikä taida olla eka kerta, kun asiasta vollotat. Ja täysin aiheetta.

        * Mikä ihmeen elämöinti ja vollotus aiheetta, ja miten niin ei ole ensimmäinen kerta? Et todellakaan voi sellaistaa tietää. Väitteesi kuulostavat muutenkin ihan teinien kirjoitukselta ;o)

        Kerros nyt ihan omin sanoin mitä elämöin ja "vollotan" ja mitä minulta meni sivu suun ja miten se edes minua lohduttaisi ?
        Eikö sinulla ole asiallisempaa sanottavaa, yrität vain provosoida herjoillasi? Ylläoleva menee nimittäin jo häiriköinnin puolelle.

        >> mutta öljynvaihtoväli lienee 15 tkm/1 vuosi (sama kuin Bravossakin).

        * No ei todellakaan liene, vaan ohjekirjassa mainittu väli on 15tkm tai 6kk, kumpi ensin tulee ensin.

        >> Jos kilometrejä tulee alle 15 tkm vuodessa, niin sitten riittää kerran vuodessa tehtävä huolto (max. huoltoväli 30 tkm/1 vuosi), jonka yhteydessä öljyt vaihdetaan.

        * Mistä ihmeestä tämän tiedon repäisit, Linean ohjekirjassa mainitaan 15tkm tai 6kk, eikä sitä millään kilometreillä saa ohjekirjan mukaan lykätä vuosihuoltoon saakka, ymmärrätkö nyt? Miksi sinun täytyy täällä inttää vastaan, vaikka et ole Linean huoltokirjaa edes lukenut?

        Nytpä tuli tarkistettua nämä huoltovälit Bravon ohjekirjasta. GP:ssä ja Lineassa käytetään ihan samoja moottereita, joten olisi todella ihme, jos niillä olisi erilaiset huoltovälit.

        Eli nyt tulee sitten tosi jämerää rautatiekiskoa itkupillille, jonka tuska johtuu ihan silkasta ymmärrysrajoitteisuudesta (no mutta yllätys).

        Huolto-ohjeessa muistutetaan tosiaan ihan alussa, että muista öljynvaihto 6 kk / 15 tkm välein, mutta se on vain varmistus / muistutus / SUOSITUS hätähousuille ... homma selitetään tarkemmin, jos osaa/jaksaa lukea loppuun asti. Kaikki ei vaan osaa...

        Eli HUOLTOVÄLI on yksi vuosi tai 30 000 km. Tarkoittaa siis, että auto pitää huoltaa VÄHINTÄÄN kerran vuodessa, kilometreistä riippumatta. Yli 30 tkm vuodessa ajava joutuu siis huollattamaan vielä useammin, aina kun tulee 30 tkm täyteen.

        Em. pakollisen ja vähintään kerran vuodessa suoritettavan huollon lisäksi autoon saatetaan joutua tekemään myös erillinen öljynvaihto, joka luonnollisesti laitetaan HUOLTOVÄLIN puoliväliin eli
        - jos huoltoväli määräytyy kuukausien mukaan (max. 30 tkm/vuosi ajavat) öljynvaihto suoritetaan 6 kk välein
        - jos huoltoväli määräytyy kilometrien mukaan (yli 30 tkm/vuosi ajavat), vaihto tehdään 15 tkm kohdalla

        ...eihän esim. 20 tkm / vuosi ajavan olisi paljoa järkeä ajaa yksillä öljyillä 15 tkm ja seuraavilla vain 5 tkm ennen vuosihuoltoa!

        Mutta tämä ÖLJYNVAIHTO ei olekaan kaikille pakollinen! Toki sitä suositellaan (= lisää myyntiä korjaamopuolelle) kaikille, erityisesti ajon ollessa raskaasti kuormittavaa (vuoristossa tai lähes pelkkää kaupunkiajoa), mutta jos taas jaksaa lukea loppuun asti (kaikki eivät selvästikään jaksa) ja myös ymmärtää lukemansa, niin aika selkeästi ohjekirjassa sanotaan, että:

        - öljynvaihto/välihuolto EI OLE TARPEEN, jos kilometrejä tulee max. 15 tkm vuodessa
        - öljynvaihto/välihuolto ON PAKOLLINEN, jos kilometrejä tulee yli 20 tkm

        ...mutta sitä ei sitten määritetäkään, miten tulee toimia, jos kilometrejä tulee Suomessa tavanomaiset 15-20 tkm ... eli päätös öljynvaihdon tarpeesta huoltojen välillä on näemmä jätetty kuljettajan harkinnan varaa (riippuen käytön rasittavuudesta yms.).


      • Linea .
        turhaa rahanmenoa kirjoitti:

        Nytpä tuli tarkistettua nämä huoltovälit Bravon ohjekirjasta. GP:ssä ja Lineassa käytetään ihan samoja moottereita, joten olisi todella ihme, jos niillä olisi erilaiset huoltovälit.

        Eli nyt tulee sitten tosi jämerää rautatiekiskoa itkupillille, jonka tuska johtuu ihan silkasta ymmärrysrajoitteisuudesta (no mutta yllätys).

        Huolto-ohjeessa muistutetaan tosiaan ihan alussa, että muista öljynvaihto 6 kk / 15 tkm välein, mutta se on vain varmistus / muistutus / SUOSITUS hätähousuille ... homma selitetään tarkemmin, jos osaa/jaksaa lukea loppuun asti. Kaikki ei vaan osaa...

        Eli HUOLTOVÄLI on yksi vuosi tai 30 000 km. Tarkoittaa siis, että auto pitää huoltaa VÄHINTÄÄN kerran vuodessa, kilometreistä riippumatta. Yli 30 tkm vuodessa ajava joutuu siis huollattamaan vielä useammin, aina kun tulee 30 tkm täyteen.

        Em. pakollisen ja vähintään kerran vuodessa suoritettavan huollon lisäksi autoon saatetaan joutua tekemään myös erillinen öljynvaihto, joka luonnollisesti laitetaan HUOLTOVÄLIN puoliväliin eli
        - jos huoltoväli määräytyy kuukausien mukaan (max. 30 tkm/vuosi ajavat) öljynvaihto suoritetaan 6 kk välein
        - jos huoltoväli määräytyy kilometrien mukaan (yli 30 tkm/vuosi ajavat), vaihto tehdään 15 tkm kohdalla

        ...eihän esim. 20 tkm / vuosi ajavan olisi paljoa järkeä ajaa yksillä öljyillä 15 tkm ja seuraavilla vain 5 tkm ennen vuosihuoltoa!

        Mutta tämä ÖLJYNVAIHTO ei olekaan kaikille pakollinen! Toki sitä suositellaan (= lisää myyntiä korjaamopuolelle) kaikille, erityisesti ajon ollessa raskaasti kuormittavaa (vuoristossa tai lähes pelkkää kaupunkiajoa), mutta jos taas jaksaa lukea loppuun asti (kaikki eivät selvästikään jaksa) ja myös ymmärtää lukemansa, niin aika selkeästi ohjekirjassa sanotaan, että:

        - öljynvaihto/välihuolto EI OLE TARPEEN, jos kilometrejä tulee max. 15 tkm vuodessa
        - öljynvaihto/välihuolto ON PAKOLLINEN, jos kilometrejä tulee yli 20 tkm

        ...mutta sitä ei sitten määritetäkään, miten tulee toimia, jos kilometrejä tulee Suomessa tavanomaiset 15-20 tkm ... eli päätös öljynvaihdon tarpeesta huoltojen välillä on näemmä jätetty kuljettajan harkinnan varaa (riippuen käytön rasittavuudesta yms.).

        Huoltokirjassa näin:

        -15tkm tai 0,5v --> Öljyhuolto
        -30tkm tai 1v --> Vuosihuolto
        -45tkm tai 1,5v -->Öljyhuolto
        -60tkm tai 2v --> Vuosihuolto
        jne.

        Tuo lienee joku ajatusvirhe Linean huoltokirjan tekijöiltä.

        Linean huoltokirjassa tai käyttöohjekirjassa ei selitetä tuota mitenkään muuten, ei
        mainita mitään muita vaihtoehtoja. Ei ole mainintaa mistään 20tkm ylityksestä jonka vuoksi pitäisi tehdä öljyhuolto.

        Eipä sen puoleen, en vaihdata öljyjä 6kk välein vähistä kilometreistä ( 17tkm/12kk ) johtuen.
        Jos joku ajettujen kilometrien vuoksi joutuisi vaihtamaan 6kk välein öljyn 15tkm ajettuaan, niin jakopääremonttikin tulis jo 2 vuoden kohdalla aiheelliseksi (jakohihnan huoltoväli kun on 60tkm tai 3 vuotta).

        Onhan näissä suomen maahantuojan huoltoväleissä jotain kummaa kun sytystystulppiakin vaihdetaan vuoden välein mutta esim Englannissa harvemmin.


    • Mareisti

      Turha verrata aikoinaan olleisiin hintoihin, mutta kyllä Delta on huolloista yksi kalleimpia paikkoja. Tosin nykyään ei ole pakko huollattaa merkkiliikkeessä, edes takuun säilymisen takia, joten miksi Delta?

      • XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

        ... niin, ettei ole pakko huollattaa merkkiliikkeessä, mutta sitten kun sulta siitä autosta hajoaa jotakin, joka on takuun osalta vähän rajatapaus (että onko kysymys materiaaliviasta vai käyttövirheestä), niin arvaapa meneekö takuuseen...


      • Mareisti
        XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX kirjoitti:

        ... niin, ettei ole pakko huollattaa merkkiliikkeessä, mutta sitten kun sulta siitä autosta hajoaa jotakin, joka on takuun osalta vähän rajatapaus (että onko kysymys materiaaliviasta vai käyttövirheestä), niin arvaapa meneekö takuuseen...

        Ei tartte arvuutella, on kokemustakin, korvaavat takuuna!


      • XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
        Mareisti kirjoitti:

        Ei tartte arvuutella, on kokemustakin, korvaavat takuuna!

        ... olen kuullut vähän toisenkinlaista tietoa... Jos huollossa käytetään esim. tarvikesuodattimia, he voivat vedota siihen, että se tarvikeosa on ollut myötävaikuttamassa vian syntyyn.


      • todistaa
        XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX kirjoitti:

        ... olen kuullut vähän toisenkinlaista tietoa... Jos huollossa käytetään esim. tarvikesuodattimia, he voivat vedota siihen, että se tarvikeosa on ollut myötävaikuttamassa vian syntyyn.

        Se pitää todistaa, että vika on aiheutunut tarvikesuodattimen käytöstä. Pelkkä toteamus ei riitä.


      • todistukseksi
        todistaa kirjoitti:

        Se pitää todistaa, että vika on aiheutunut tarvikesuodattimen käytöstä. Pelkkä toteamus ei riitä.

        Jos Delta on kerran osoittanut että tietynmerkkinen suodatin on aiheuttanut vian, niin riittääkö jatkossa se että todetaan että ei-virallinen huolto on asentanut kyseisen merkkisen tarvikesuodattimen? Vai vaaditaanko joka kerralla tarkka tutkimus?

        Itse veikkaan jälkimmäistä.

        Öljynkiertohan ei lakkaa vaikka suodatinpanos tukkeutuisi täysin, öljy kulkee ohivirtausventtiilin kautta siinä tapauksessa.


    • euroina,

      eka huolto 144e 1v/20000km ja toka huolto 2v/40tkm 188e ja merkkiliikkeessä. Ei paha.

    • GPsporty

      Ensimmäinen huolto maksoi alkuperäisine Selenia öljyineen 200eur Malminkartanon autohuollossa Helsingissä (virallinen Fiat-huolto). Autolla oli ajettu pääasiassa maantiellä 27tkm, joten jätin tulpat vaihdattamatta.

      Deltaa en edes harkinnut, koska halusin laatua. Delta rahastaa huollon muodossa 5v:n takuun.

      GP sportyn moottori on erikoisen tuntuinen: Paikaltaan lähdössä tulee roima alavääntö, kuin turboissa (kaasu nopeasti puoleenväliin). Normaaliajossa kulutus maantiellä 4,6-4,8 ja tuolloin kaasuun vastaavuus laimeaa. Muutama kaasupohjassa kiihdytys ja kone siirtyy tehomoodiin, jolloin kaasuun vastaavuus nopeutuu huomattavasti ja ilmeisesti nokan ajoitus muuttuu, koska koneen äänikin muuttuu yläkierroksilla erilaiseksi. Vetoa on enemmän kuin taloustilassa.

      Noita ominaisuuksia tuskin normikäyttäjä tulee huomanneeksi. Normikäyttäjä taitaa ikävä kyllä olla Suomessa nainen tai vanhus...

      • Varoittaja

        Malminkartano kusettaa asiakkaita, se ei ole virallinen Fiat-huolto!


      • fait ja alffa
        Varoittaja kirjoitti:

        Malminkartano kusettaa asiakkaita, se ei ole virallinen Fiat-huolto!

        malminkartano uskottelee asiakkaille olevansa valtuutettu huolto. ikkunoihin on liimannu merkkien logot. ihme touhua.


      • huoltaa Deltassa
        Varoittaja kirjoitti:

        Malminkartano kusettaa asiakkaita, se ei ole virallinen Fiat-huolto!

        EU:ssa on ollut jo useamman vuoden voimassa direktiivi, joka sallii auton huoltamisen muualla kuin merkkihuollossa.


    • Kun noin kallista

      Mitä osia uusittiin (ainakin öljyt suodatin)

      Delta on tunnetusti kallis huolto.

    • Puntis

      Oman vm. 2005 Punton suhteen ihan samoja kokemuksia. Delta on törkeän kallis. Määräaikaishuolto ilman mitään jakohihnan vaihtoa maksoi yli 400 euroa, ja sain tarpeekseni tällaisesta ryöstämisestä. Delta on kallis, koska tarvitsevat paljon rahaa estääkseen konkurssin.

      Puntoon olen autona ihan tyytyväinen. Ostin korjausoppaan, vaihdan itse tulpat, öljyt, suodattimet ja teen ne työt jotka osaan. Loput työt teetän paikallisessa Autoasi-liikkeessä, jossa palvelu on parempaa ja halvempaa.

      • GPsporty

        "Takuusi meni sitten siinä, kun et huollattanut Deltassa."

        Juuri näihin hölmöläisiin Delta toimintansa perustaa. Ei ymmärretä autoista mitään, ei ymmärretä tekniikasta mitään, eikä pahemmin seurata muuta kuin JuhlaMokan hintaa. Vaihtakaa juntit merkkiä!

        Kummallista "tarvikesuodatin" keskusteluun liittyen on, että käyttöohjekirjassa öljyksi vaaditaan Seleniaa tai moottorin suorituskykyä ei taata täysimääräisenä. Delta taitaa käyttää Shelliä...


      • Merssu,GPsporty,Audi män
        GPsporty kirjoitti:

        "Takuusi meni sitten siinä, kun et huollattanut Deltassa."

        Juuri näihin hölmöläisiin Delta toimintansa perustaa. Ei ymmärretä autoista mitään, ei ymmärretä tekniikasta mitään, eikä pahemmin seurata muuta kuin JuhlaMokan hintaa. Vaihtakaa juntit merkkiä!

        Kummallista "tarvikesuodatin" keskusteluun liittyen on, että käyttöohjekirjassa öljyksi vaaditaan Seleniaa tai moottorin suorituskykyä ei taata täysimääräisenä. Delta taitaa käyttää Shelliä...

        Aikoinani kun ei ollut uusiin autoihin varaa niin korjasin ja korjasin ja taas korjasin kyynärpäät rasvassa,ainut mihin en silloinkaan ruvennut oli moottorin sylintereiden koneistus ,itse kyllä kasasin ja hoonasin koneet,,mutta kun rikastuin ja arvelin että ostankin uudet autot perheeseen ei tartte aina olla näpit rasvassa,töissäkin aikoinaan keljuiltiin "kuis inssillä on kädet aina rasvassa",
        Nyt maksan mielelläni ylisuuria huoltokustannuksia sen takii ett jää itsellekkin muutakin aikaa kuin rasvamontussa vietetty vapaa-aika.Väitän noin rivienvälistä lukien että olet vielä autojen suhteen noviisi minuun verrattuna,pohdiskele sinä vaan niitä kaffepaketin hintoja.
        On ilo katsella rikkaana noita köyhiä amis-asentajia kun yrittävät selvitä tojotan paskojen kanssa kiikunkaakun aina tilipäivään asti...
        p.s. ikinä en osta enää käytettyä autoa.


      • Grande Milano
        GPsporty kirjoitti:

        "Takuusi meni sitten siinä, kun et huollattanut Deltassa."

        Juuri näihin hölmöläisiin Delta toimintansa perustaa. Ei ymmärretä autoista mitään, ei ymmärretä tekniikasta mitään, eikä pahemmin seurata muuta kuin JuhlaMokan hintaa. Vaihtakaa juntit merkkiä!

        Kummallista "tarvikesuodatin" keskusteluun liittyen on, että käyttöohjekirjassa öljyksi vaaditaan Seleniaa tai moottorin suorituskykyä ei taata täysimääräisenä. Delta taitaa käyttää Shelliä...

        Deltaan vein Punton ekaan öljynvaihtoon eli 6kk.n,5000km.öljy on Neste city pro.Huoltokirjassa kerrotaan,jos autolla ajetaan yli 20.000km vuodessa,pitää öljy ja suodatin vaihtaa,vuosihuollon puolivälissä,eli2 kertaa vuodessa!Deltalla on oma testeri,jolla päivitetään ohjelma???ja tarkistetaan komponentit! Muitten testerit saattavat rikkoa herkkiä laitteita,ja takuu raukeaa..


      • Grande Milano
        GPsporty kirjoitti:

        "Takuusi meni sitten siinä, kun et huollattanut Deltassa."

        Juuri näihin hölmöläisiin Delta toimintansa perustaa. Ei ymmärretä autoista mitään, ei ymmärretä tekniikasta mitään, eikä pahemmin seurata muuta kuin JuhlaMokan hintaa. Vaihtakaa juntit merkkiä!

        Kummallista "tarvikesuodatin" keskusteluun liittyen on, että käyttöohjekirjassa öljyksi vaaditaan Seleniaa tai moottorin suorituskykyä ei taata täysimääräisenä. Delta taitaa käyttää Shelliä...

        Deltaan vein Punton ekaan öljynvaihtoon eli 6kk.n,5000km.öljy on Neste city pro.Huoltokirjassa kerrotaan,jos autolla ajetaan yli 20.000km vuodessa,pitää öljy ja suodatin vaihtaa,vuosihuollon puolivälissä,eli2 kertaa vuodessa!Deltalla on oma testeri,jolla päivitetään ohjelma???ja tarkistetaan komponentit! Muitten testerit saattavat rikkoa herkkiä laitteita


    • Gregory Peck

      Delta on harrastanut huoltovälien lyhentämistä hammashihnojen osalta siten, että Suomen vaihtovälit ovat lyhyemmät kuin muissa Euroopan maissa. Näin Delta saa lisää laskutettavaa. Kysykää vaikka AD:ltä suositeltua hihnanvaihtoväliä - heillä on tietoanta kaikkien automallien määräaikaishuoltoihin kuuluvista toimenpiteistä. Ainakin aikaisemmin tämä hihnahomma oli heillä eri lailla, kuin Deltassa (Stilon vaihtoväli 120 tkm AD:lla, Deltassa 60 tkm).

      Deltan ahneudesta tässä on kyse. Fiat autona ei olisi sen kalliimpi huoltaa, kuin muut, jos ei tarvitsisi osallistua ylipitkien takuiden ym. markkinointi toimenpiteiden aiheuttamien lisäkustannusten rahoittamiseen samalla.

      • "takuu"

        tulee kalliiksi,nyky autot kestävät vähemmälläkin huollolla eli pelkkää rahastusta.Almerani huollan kerran vuodessa tai 15000km jakopää ketjulla joten säästöä tullut jo 160000km ajettuna,autossa uutena 3v 100000km takuu vm-2000 kone 1.4.Huoltokulut vuodessa n.320e ei muita kuluja koska auto kestää koko vuoden pelkkä tankkaus ja pissapojan täyttö riittää.Auto kestäisi varmaan ihan hyvin 2v 30000km ilman huoltoa öljynvaihtoa lukuunottamatta.


      • ei kestä ei

        Ei taida fiuden jakohihnat kestää tuota 120000 kilsaa... Esim. Stilon 1,8 kone on sama kuin alfassa, ja alfa-palstalta voi todeta ettei hihna meinaa kestää edes 60000 kilometriä :D

        http://www.alfabbs.fi/


      • GPsporty
        ei kestä ei kirjoitti:

        Ei taida fiuden jakohihnat kestää tuota 120000 kilsaa... Esim. Stilon 1,8 kone on sama kuin alfassa, ja alfa-palstalta voi todeta ettei hihna meinaa kestää edes 60000 kilometriä :D

        http://www.alfabbs.fi/

        Paikalla taas todellinen tekniikan tietäjä. Mikäköhän Alfan kone on sama, kuin 1.8-16V Stilon kone? 1.8 TS? Mitäköhän tuo TS tarkoittaa; ehkäpä kahta sytytystulppaa per sylinteri? Ei taida olla Stilon koneessa...

        60tkm vaihtoväli on kyllä lyhyt, mutta ei maksa kovin paljoa GP:hen, siis muualla kuin Deltalla. Itsellä tuo on 2 vuodessa täynnä.


      • samoja koneita
        GPsporty kirjoitti:

        Paikalla taas todellinen tekniikan tietäjä. Mikäköhän Alfan kone on sama, kuin 1.8-16V Stilon kone? 1.8 TS? Mitäköhän tuo TS tarkoittaa; ehkäpä kahta sytytystulppaa per sylinteri? Ei taida olla Stilon koneessa...

        60tkm vaihtoväli on kyllä lyhyt, mutta ei maksa kovin paljoa GP:hen, siis muualla kuin Deltalla. Itsellä tuo on 2 vuodessa täynnä.

        Stilon 130 -heppanen ja Alfan 1,8 twinsparkki ovat peruskonstruktioltaan samoja koneita. Kannet erilaiset. Hihnat paukkuu ja öljyä palaa... Eikä esim. Bravossa/Bravassa, Mareassa, Stilossa jne. käytetty 1,6 konekaan ole hihnan osalta niitä kestävimpiä. Voi sillä hihnalla tuurillaan satatonnia päästä. Enkä nyt tarkoita uusinta Stilon 1,6 "GM-konetta".

        t.Tekniikan tietäjä


      • Data-auto

      • Hålger Nilsson
        Data-auto kirjoitti:

        Tuolta löytyy AutoDatan dokumentti jakohihnan vaihdosta / tarkistamisesta: http://tinyurl.com/qvnvnh

        Autodatan mukaan Fiatin jakohihnan vaihtoväli normaali olosuhteissa on 5 vuotta, tai 72000 mailia. Eli merkittävästi enemmän, kuin Delta-auton määrittelemä huoltoväli.

        Omassa Mareassa ja Stilossa vaihdatin hihnat 120'000 km ajon jälkeen (vaihdatin AD:llä), eikä hihna silloinkaan ollut mitenkään huonon näköinen. Pelkkää Deltan rahastusta nämä lyhyet vaihtovälit.


      • Ei se ole tyhmä joka
        Hålger Nilsson kirjoitti:

        Autodatan mukaan Fiatin jakohihnan vaihtoväli normaali olosuhteissa on 5 vuotta, tai 72000 mailia. Eli merkittävästi enemmän, kuin Delta-auton määrittelemä huoltoväli.

        Omassa Mareassa ja Stilossa vaihdatin hihnat 120'000 km ajon jälkeen (vaihdatin AD:llä), eikä hihna silloinkaan ollut mitenkään huonon näköinen. Pelkkää Deltan rahastusta nämä lyhyet vaihtovälit.

        Sytytystulpat joka vuosi, öljyt 6kk tai 15tkm, -eli törkeeltä rahastukselta haiskahtaa.
        EIhän tommosia huoltovälejä nykyautoilla kannata normaaliajossa pitää.
        Hihnan kyllä vaihtasin 3 vuoden välein, se ei ole iso kustannus, kunhan teettää muualla kuin Deltalla.


    • Käytä rahaa

      Ihmeellisiä perseaukisia täällä uikuttaa. Maksakaa huollot rahalla niin ei tartte ihmetellä luottokorttilaskuja jälkeenpäin. Itse maksan aina huollon yhteydessä tippiä mekaanikolle ja työnjohtajalle. Uskokaas, että palvelu pelaa ja ei mun huollot oo kalliita, auto on huollon jälkeen puhdas ja lisätyötkin hoituu ilman lisäveloituksia.

      • Maasturi Merssu.

        Joo,samaa mieltä olen,persaukiset ostaa Fiatteja.Mutta voithan aina haaveilla jostain paremmastakin autosta vaikka ei siihen varasi riittäisikkään.


    • Kallis on kallis on silti ostin sen

      Maksaahan se tuplasti edelliseen autoon verrattuna jo kahtena ensimmäisenä vuonna.

      Kun ottaa huomioon kolmen vuoden välein vaihdettavan jakohihnan, niin keskimääräiset vuosikulut ovat tällöin luokkaa 600 euroa, tämä on jo kolminkertainen huoltokulu edelliseen autoon verrattuna.
      Edellisen auton "isot" huollot huomioitu tässä vertailussa, eli sen keskimääräiset huoltokulut olivat kohtuulliset 200 euroa vuodessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8373
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4664
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4343
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3483
    6. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3358
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3123
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2861
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe