Tunnustuskirjat ristiriitaiset?

Täällä otti ns. joku luterilainen seuraavan kohdan tun.kirjoista:

Vain kaste uudestisynnyttää:...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52.

Entäs sitten tämäkohta, johon itse Raamatun ja kotisiionini opetuksen perusteella pitäydyn:

on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

weha: Tämä kohta selvästi sanoo, että kaste ei ole uudestisyntymisen paikka. Tunnustuskirjat vielä itse vetoavat tähän:
Apt.10. Korneliuksen tapauksen tutkielma: Niin vastasi Pietari: ”Taitaako joku kieltää näitä, jotka ovat niin Pyhän Hengen saaneet kuin mekin (eli olivat uskoon tullet), vedellä kastamasta (eli sakramentti otetaan vastaan uskolla), ja hän (Pietari) käski kastaa heitä Herran nimeen. Tuttu on myös Paavalin lausuma: ”Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi” (Room.10:10). Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa todetaan, että usko tuo mukanaan Pyhän Hengen, kuten edellä kerrotusta Korneliuksen esimerkistä käy ilmi. Kääntäen on todettavissa, että Pyhä Henki vaikuttaa uskon sanan kautta.


Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:

1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

Tässä sinulle vastaus, ns. luterilainen, joka väärin lainasit tuota tunnustuskirjojen kohtaa.

Muuten vaikutat ihmisena kyllä mukavalle.

48

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se s

      nainen ei olisi syönyt sitä kielettyä hedelmää niin maailmassa ei olisi syntiä ollenkaan


      " Ja waimo näki sijtä puusta olewan hywän syödä/ ja että se oli ihana nähdä ja suloinen puu/ että se andoi ymmärryxen: ja otti hedelmäst ja söi/ ja andoi myös miehellens sijtä/ ja hän söi"

      • kertoi

        Kuinka moni ihminen oli todistamassa sitä tapahtumaa ????????

        Sadut ovat satuja !!!!!!!


      • jaa,
        kertoi kirjoitti:

        Kuinka moni ihminen oli todistamassa sitä tapahtumaa ????????

        Sadut ovat satuja !!!!!!!

        eihän siinä ollut kuin Aatami ja Eeva paikalla, kun myös kaikkitietävä sattui olemaan muualla.



        ”1 Moos 3:8 JA he cuulit HERran Jumalan änen Paradijsis päiwän wilwetes. Ja Adam lymyi emändinens HERran Jumalan caswon edest puiden secan Paradijsis.
        1 Moos 3:9 Ja HERra Jumala cudzui Adamin/ ja sanoi hänelle: Cusas olet?
        1 Moos 3:10 Ja hän sanoi: minä cuulin sinun änes Paradijsis/ ja pelkäisin: sillä minä olen alasti/ ja sentähden minä lymyin.
        1 Moos 3:11 Hän sanoi: cuca sinulle ilmoitti/ ettäs alasti olet? …”


      • Kaksi todistajaa
        kertoi kirjoitti:

        Kuinka moni ihminen oli todistamassa sitä tapahtumaa ????????

        Sadut ovat satuja !!!!!!!

        Tapahtumaa olivat todistamassa Aatami ja Eeva eli kaksi todistajaa, mikä riittääkin. Paras todistus väittämän todenperäisyydestä lienee se, että he levittivät tätä itselleen äärimmäisen kiusallista tietoa jälkeläisten keskuudessa, vaikka tapauksen seuraukset olivat niin sanoinkuvaamattoman karmeat sekä heille itselleen että jälkeläisille. Raamatun uskottavuuden arvioinnissa kannattaa laajemminkin huomioida se, että Raamattu ei säästele "sankareitaan" vaan kertoo esimerkiksi Aabrahamista, Iisakista Jaakobista, Mooseksesta, Pietarista, Paavalista jne. rehellisesti ikäviä asioita. Sellainen olisi kovin tyhmää, jos Raamatun tavoitteena olisi huijaus! Raamatun keskeinen viesti onkin, että ihmisen yritykset pelastaa itseään itse aiheuttamastaan synnin suosta ovat toivottomat (vertaus: myöhemmässä maallisessa kirjallisuudessa paroni Mu_nchausen yritti nostaa itsensä järvestä tukastaan vetämällä, ei onnistunut!). Koska helvettiin vajoamisen uhan alainen ihminen ei kykene "rakentamaan tikkaita" ylös taivaaseen, Jeesus kävi täällä maan päällä hommissa luodakseen edellytykset sille, että hän voi "pudottaa köysitikkaat taivaasta alas maahan" halukkaille.

        Sivumennen sanoen: Tätä palstaa olisi mukavampi lukea, jos muutamat kirjoittajat vaihtaisivat osan kirjoittamisestaan moninkertaiseen määrään lukemista ja luetun pohtimista. Ihminen pystyy kirjoittamaan muutaman sivun harkittua muita rakentavaa tekstiä vasta kymmenien tai jopa satojen sivujen lukemisen jälkeen edellyttäen, että tulkitsee lukemansa kaikessa rauhassa ja ehkä rukouksessakin. Monissa puheenvuoroissa esitetään rinta rottingilla väitteitä, joista näkee, että kirjoittaja ei ole tainnut Raamattua systemaattisesti lukea. On jotenkin surullista, että Pisa-tutkimuksessa pärjänneen kansan kouluja käyneet kansalaiset kyselevät täällä toisiltaan asioita, joihin vastaus löytyisi UT:n yhdellä omalla läpiluvulla. Noita asioitahan voi etsiä myös Mikrorabbi-ohjelmalla tai Google'lla tai dokumenttien (dokumentteja käsittelevien ohjelmien) hakutoiminnoilla.

        Myös hengellisen kirjallisuuden lukemisesta voi olla hyötyä. Itse pidän hartauskirjoista. Suosikkejani ovat mm. 1800-luvun ruotsalaisen luterilaisen papin Roseniuksen "Elämän leipää" ,

        http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/cor/rosenius.htm)

        ja ruotsalaisen vapaakristityn pastorin Ulf Ekmanin "Dag efter dag bär Han dig".

        Suosittelen noita kirjoja sinulle, vaikka sekä luterilaisuus että Livets Ord olisivat sinulle vastenmieliset (itse olen ev.lut.) . Ekmaniahan on syytetty menestysteologiksi, mutta ainakin muutamassa hänen kirjoittamassaan ja lukemassani kirjassa hän vaikuttaa raamatulliselta ja Kristuksen ruumiiden globaaliuden ei-lahkolaisesti käsittävä.

        Sovellanpa periaatetta nyt itseeni: luen kuusi sivua hartauskirjoja ja lähden sitten 15 km:n lenkille sulattelemaan tekstiä ja hieman rukoilemaankin. Kirjoitan sitten myöhemmin tänään näille palstoille korkeintaan puoli sivua, jos tarvetta ja eväitä on. Siunausta muille!


      • kesken
        Kaksi todistajaa kirjoitti:

        Tapahtumaa olivat todistamassa Aatami ja Eeva eli kaksi todistajaa, mikä riittääkin. Paras todistus väittämän todenperäisyydestä lienee se, että he levittivät tätä itselleen äärimmäisen kiusallista tietoa jälkeläisten keskuudessa, vaikka tapauksen seuraukset olivat niin sanoinkuvaamattoman karmeat sekä heille itselleen että jälkeläisille. Raamatun uskottavuuden arvioinnissa kannattaa laajemminkin huomioida se, että Raamattu ei säästele "sankareitaan" vaan kertoo esimerkiksi Aabrahamista, Iisakista Jaakobista, Mooseksesta, Pietarista, Paavalista jne. rehellisesti ikäviä asioita. Sellainen olisi kovin tyhmää, jos Raamatun tavoitteena olisi huijaus! Raamatun keskeinen viesti onkin, että ihmisen yritykset pelastaa itseään itse aiheuttamastaan synnin suosta ovat toivottomat (vertaus: myöhemmässä maallisessa kirjallisuudessa paroni Mu_nchausen yritti nostaa itsensä järvestä tukastaan vetämällä, ei onnistunut!). Koska helvettiin vajoamisen uhan alainen ihminen ei kykene "rakentamaan tikkaita" ylös taivaaseen, Jeesus kävi täällä maan päällä hommissa luodakseen edellytykset sille, että hän voi "pudottaa köysitikkaat taivaasta alas maahan" halukkaille.

        Sivumennen sanoen: Tätä palstaa olisi mukavampi lukea, jos muutamat kirjoittajat vaihtaisivat osan kirjoittamisestaan moninkertaiseen määrään lukemista ja luetun pohtimista. Ihminen pystyy kirjoittamaan muutaman sivun harkittua muita rakentavaa tekstiä vasta kymmenien tai jopa satojen sivujen lukemisen jälkeen edellyttäen, että tulkitsee lukemansa kaikessa rauhassa ja ehkä rukouksessakin. Monissa puheenvuoroissa esitetään rinta rottingilla väitteitä, joista näkee, että kirjoittaja ei ole tainnut Raamattua systemaattisesti lukea. On jotenkin surullista, että Pisa-tutkimuksessa pärjänneen kansan kouluja käyneet kansalaiset kyselevät täällä toisiltaan asioita, joihin vastaus löytyisi UT:n yhdellä omalla läpiluvulla. Noita asioitahan voi etsiä myös Mikrorabbi-ohjelmalla tai Google'lla tai dokumenttien (dokumentteja käsittelevien ohjelmien) hakutoiminnoilla.

        Myös hengellisen kirjallisuuden lukemisesta voi olla hyötyä. Itse pidän hartauskirjoista. Suosikkejani ovat mm. 1800-luvun ruotsalaisen luterilaisen papin Roseniuksen "Elämän leipää" ,

        http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/cor/rosenius.htm)

        ja ruotsalaisen vapaakristityn pastorin Ulf Ekmanin "Dag efter dag bär Han dig".

        Suosittelen noita kirjoja sinulle, vaikka sekä luterilaisuus että Livets Ord olisivat sinulle vastenmieliset (itse olen ev.lut.) . Ekmaniahan on syytetty menestysteologiksi, mutta ainakin muutamassa hänen kirjoittamassaan ja lukemassani kirjassa hän vaikuttaa raamatulliselta ja Kristuksen ruumiiden globaaliuden ei-lahkolaisesti käsittävä.

        Sovellanpa periaatetta nyt itseeni: luen kuusi sivua hartauskirjoja ja lähden sitten 15 km:n lenkille sulattelemaan tekstiä ja hieman rukoilemaankin. Kirjoitan sitten myöhemmin tänään näille palstoille korkeintaan puoli sivua, jos tarvetta ja eväitä on. Siunausta muille!

        Onneksi täällä Suomessa oli jo kauan asunut ihmisiä, ennenkuin se satujumala oli edes luonut sitä neliskulmaista, litteää maataan, johon Suomi ei edes kuulunut.

        Oli varmaan todellinen ponnistus sille "jumalalle" pysäyttää aurinko yhdeksi päiväksi :)

        Juu, ja nyt uskova sanoo, että ne ovat sen aikaisten ihmisten kirjoituksia maailmasta. Eikös se koko satukirja ole myös sen aikaisten ihmisten kirjoittama? Miten ne ihmiset olisivat kirjoittaneet totta kirjoittaessaan pelastuksesta, kun eivät totuutta muistakaan asioista tieneet?


    • -I-

      Meidän tulisi perehtyä siihen, että mikä tuo "edeltävä sana" on. Mielestäni nyt luet siihen anakronistisesti oman oppisi, vaikka kohdan tarkoitus ei ole sitä suinkaan opettaa. Edeltävä sana voi hyvin tarkoittaa esim. kasteessa lausuttavia sanoja.

      Oli miten oli, et vielä suinkaan "selvittänyt" tunnareiden opetusta perisynnistä vaan se on räikeässä ristiriidassa oppisi kanssa.

      En ymmärrä, mitä vastaansanomatonta on mainitsemissasi Raamatun kohdissa. Ne kuvaavat sanan voimaa. Kukaan luterilainen tuskin kieltää sitä, että sana synnyttää uskoa.

      • että vain sinulle voin vastata tässä ketjussa-

        Luther kuitenkin toteaa Schmalkaldenin opinkohdissa selvästi, että silloinkaan ei tulla uskoon itse kasteen voimasta, vaan sitä edeltävän suullisen sanan voimasta:

        "Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. - - Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/s/kolmas.html

        Näin voidaan todeta, että vaikka Jumala kasteessa ja ehtoollisessa vakuuttaakin uskovaa syntien anteeksiantamisesta, hän ei kuitenkaan anna niissä syntejä sillä merkityksessä anteeksi, että epäuskoinen ihminen voisi kasteessa tai ehtoollisessa saada uskon. Siinä merkityksessä on ymmärrettävä myös nämä Lutherin sanat:

        "Älä anna tässä asiassa johtaa itseäsi harhaan tuolla farisealaisella lörpötyksellä, jolla muutamat pettävät itseään, että ihminen nimittäin muka voisi antaa anteeksi syntejä, vaikkei hän kuitenkaan voi antaa armoa enempää kuin Pyhää Henkeäkään. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tavalla anna syntejä anteeksi, kuin suullisella sanalla, kuten hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantoa sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai, niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantoa."
        (Lutherin valitut teokset III: Avaimista, s. 442, WSOY, 1959.)

        Laitan nyt perään Lutherin opetuksen kasteesta, johon hyvin yhtyy...


      • -I-
        weha kirjoitti:

        että vain sinulle voin vastata tässä ketjussa-

        Luther kuitenkin toteaa Schmalkaldenin opinkohdissa selvästi, että silloinkaan ei tulla uskoon itse kasteen voimasta, vaan sitä edeltävän suullisen sanan voimasta:

        "Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. - - Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/s/kolmas.html

        Näin voidaan todeta, että vaikka Jumala kasteessa ja ehtoollisessa vakuuttaakin uskovaa syntien anteeksiantamisesta, hän ei kuitenkaan anna niissä syntejä sillä merkityksessä anteeksi, että epäuskoinen ihminen voisi kasteessa tai ehtoollisessa saada uskon. Siinä merkityksessä on ymmärrettävä myös nämä Lutherin sanat:

        "Älä anna tässä asiassa johtaa itseäsi harhaan tuolla farisealaisella lörpötyksellä, jolla muutamat pettävät itseään, että ihminen nimittäin muka voisi antaa anteeksi syntejä, vaikkei hän kuitenkaan voi antaa armoa enempää kuin Pyhää Henkeäkään. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tavalla anna syntejä anteeksi, kuin suullisella sanalla, kuten hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantoa sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai, niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantoa."
        (Lutherin valitut teokset III: Avaimista, s. 442, WSOY, 1959.)

        Laitan nyt perään Lutherin opetuksen kasteesta, johon hyvin yhtyy...

        avain tähän. Luther haluaa siis sano, että aineeseen yhtynyt sana pelastaa. Isossa katekismuksessa hän ainakin joutuu jatkuvasti vastustamaan anabaptistejen väitteitä siitä, että vesi pelastaisi. Sitä vastaan Luther käyttää Augustinuksen kuuluisaa sanontaa: sana yhtyy aineeseen ja syntyy sakramentti.

        Olet edelleenkin suurissa ongelmissa esim. CA:n opetuksen kanssa.


      • -I- kirjoitti:

        avain tähän. Luther haluaa siis sano, että aineeseen yhtynyt sana pelastaa. Isossa katekismuksessa hän ainakin joutuu jatkuvasti vastustamaan anabaptistejen väitteitä siitä, että vesi pelastaisi. Sitä vastaan Luther käyttää Augustinuksen kuuluisaa sanontaa: sana yhtyy aineeseen ja syntyy sakramentti.

        Olet edelleenkin suurissa ongelmissa esim. CA:n opetuksen kanssa.

        tulisi mennä suoraan Raamattuun:
        Martti Luther, Kirkkopostilla 2, Helatorstai, II evankeliumisaarna, kohdat 25-26

        25. Jumala on aina sanansa rinnalle antanut ulkonaisen merkin voimakkaasti tehostamaan hänen sanaansa, niin että me vahvistuisimme sydämissämme emmekä, sanaa epäillen, horjuisi. Niinpä hän Nooalle antoi taivaalla näkyvän sateenkaaren sen merkiksi, että oli pitävä sanansa eikä enää vedenpaisumuksella hävittävä maata. Näin sateenkaari oli Nooalle ja on meillekin aivan kuin sinetti tai leima; kirjettäkin kirjoitettaessa siihen painetaan kirjoituksen varmemmaksi vakuudeksi leima. Ja aivan samoin kuin valtaherroilla on omat eri väriset vaakunansa tai tunnuksensa, joista heidät tunnetaan, samoin Jumalakin on tehnyt meille: hän on vahvistanut sanansa merkeillä kuin sineteillä ikään, ettemme mitenkään epäilisi. Aabrahamille hän antoi ympärileikkauksen sen merkiksi, että Kristus oli tuleva siunaamaan maailman. Samoin Kristus on tehnyt tässä, lupaukseensa: »Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi» lisäämällä ulkonaisen merkin, nimittäin kasteen ja lisäksi leivän ja viinin sakramentin, käytettäväksi erikoisesti kiusauksissa ja kuoleman korvalla vahvistamaan uskoamme ja vaatimalla vaatien muistuttamaan Jumalaa hänen lupauksestansa.



        26. Saattaahan joku uskoa, vaikka ei olekaan kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta. Jos kaste on saatavissa, niin kaikella muotoa se otettakoon, sillä kukaan ei saa sitä halveksia; mutta ellei sitä voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi. Siinä, näet, missä on evankeliumi, on myöskin kaste ja kaikki muukin, minkä kristitty tarvitsee, sillä kadotus ei ole minkään muun synnin seurausta kuin epäuskon. Sen tähden Herrakin sanoo: "Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" eikä sano: "Joka ei ole kastettu", näin vaieten kasteesta. Eihän kaste vähääkään hyödytä ilman uskoa, vaan se on kuin kirje, johon sinetti ripustetaan, mutta itse kirjeeseen ei ole mitään kirjoitettuna. Sillä ihmisellä siis, jolla on se merkki, jota me nimitämme sakramentiksi, mutta ei uskoa, on pelkkä sinetti kirjeineen, jossa ei ole mitään kirjoitusta.


      • -I- kirjoitti:

        avain tähän. Luther haluaa siis sano, että aineeseen yhtynyt sana pelastaa. Isossa katekismuksessa hän ainakin joutuu jatkuvasti vastustamaan anabaptistejen väitteitä siitä, että vesi pelastaisi. Sitä vastaan Luther käyttää Augustinuksen kuuluisaa sanontaa: sana yhtyy aineeseen ja syntyy sakramentti.

        Olet edelleenkin suurissa ongelmissa esim. CA:n opetuksen kanssa.

        http://www.srk.fi/index.php?p=nain_me_uskomme

        Kysyin muuten uskovaiselta papilta, että koska ehtoollinen alkaa ja loppuu. Hän vastasi, silloin kun pappi ehtoollisen toimittamisen alkaa ja loppuu silloin kun pappi sen toimittamisen lopettaa:)

        "Ehtoollisella saamme uskoa sananmukaisesti, että saamme siinä Kristuksen tosi ruumiin ja veren ja synnit saamme uskoa anteeksi, siinä evankeliumissa, jonka juuri kuulimme".


      • -I-
        weha kirjoitti:

        tulisi mennä suoraan Raamattuun:
        Martti Luther, Kirkkopostilla 2, Helatorstai, II evankeliumisaarna, kohdat 25-26

        25. Jumala on aina sanansa rinnalle antanut ulkonaisen merkin voimakkaasti tehostamaan hänen sanaansa, niin että me vahvistuisimme sydämissämme emmekä, sanaa epäillen, horjuisi. Niinpä hän Nooalle antoi taivaalla näkyvän sateenkaaren sen merkiksi, että oli pitävä sanansa eikä enää vedenpaisumuksella hävittävä maata. Näin sateenkaari oli Nooalle ja on meillekin aivan kuin sinetti tai leima; kirjettäkin kirjoitettaessa siihen painetaan kirjoituksen varmemmaksi vakuudeksi leima. Ja aivan samoin kuin valtaherroilla on omat eri väriset vaakunansa tai tunnuksensa, joista heidät tunnetaan, samoin Jumalakin on tehnyt meille: hän on vahvistanut sanansa merkeillä kuin sineteillä ikään, ettemme mitenkään epäilisi. Aabrahamille hän antoi ympärileikkauksen sen merkiksi, että Kristus oli tuleva siunaamaan maailman. Samoin Kristus on tehnyt tässä, lupaukseensa: »Joka uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi» lisäämällä ulkonaisen merkin, nimittäin kasteen ja lisäksi leivän ja viinin sakramentin, käytettäväksi erikoisesti kiusauksissa ja kuoleman korvalla vahvistamaan uskoamme ja vaatimalla vaatien muistuttamaan Jumalaa hänen lupauksestansa.



        26. Saattaahan joku uskoa, vaikka ei olekaan kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta. Jos kaste on saatavissa, niin kaikella muotoa se otettakoon, sillä kukaan ei saa sitä halveksia; mutta ellei sitä voida saada tai jos se evätään, ei silti kadotukseen tuomita, kunhan vain uskotaan evankeliumi. Siinä, näet, missä on evankeliumi, on myöskin kaste ja kaikki muukin, minkä kristitty tarvitsee, sillä kadotus ei ole minkään muun synnin seurausta kuin epäuskon. Sen tähden Herrakin sanoo: "Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" eikä sano: "Joka ei ole kastettu", näin vaieten kasteesta. Eihän kaste vähääkään hyödytä ilman uskoa, vaan se on kuin kirje, johon sinetti ripustetaan, mutta itse kirjeeseen ei ole mitään kirjoitettuna. Sillä ihmisellä siis, jolla on se merkki, jota me nimitämme sakramentiksi, mutta ei uskoa, on pelkkä sinetti kirjeineen, jossa ei ole mitään kirjoitusta.

        että puhut suoraan Raamattuun menemisestä ja siteeraat sitten Lutheria.
        Tässä on sinulle pari Raamatun kohtaa, joita syytä miettiä: Joh. 3:5 ja Tiit. 3:5

        Mielestäni sorrut taas siihen anakronistisuuteen eli et ymmärrä sitä, että Luther korostaa sakramenteissakin hyvin vahvasti sanaa. Koska sanaa yhtyy aineeseen, sakramentit antavat todella synnit anteeksi.


      • weha kirjoitti:

        http://www.srk.fi/index.php?p=nain_me_uskomme

        Kysyin muuten uskovaiselta papilta, että koska ehtoollinen alkaa ja loppuu. Hän vastasi, silloin kun pappi ehtoollisen toimittamisen alkaa ja loppuu silloin kun pappi sen toimittamisen lopettaa:)

        "Ehtoollisella saamme uskoa sananmukaisesti, että saamme siinä Kristuksen tosi ruumiin ja veren ja synnit saamme uskoa anteeksi, siinä evankeliumissa, jonka juuri kuulimme".

        kysyin, että koska leipä ja viini on Kristuksen ruumis ja veri ja koska tuo vaikutus loppuu.

        Hän sanoi tähän tapaan, että kun asetusanat lausutaan, niin sillloin on Kristuksen ruumis ja veri, eli sana antaa mitä lupaa. Kun ehtoollisen toimittaminen loppuu, sitten on leipää ja viiniä. Jos joku tulee myöhässä ehtoolliselle, hän saa sen nauttia toisella kerralla.


      • weha kirjoitti:

        kysyin, että koska leipä ja viini on Kristuksen ruumis ja veri ja koska tuo vaikutus loppuu.

        Hän sanoi tähän tapaan, että kun asetusanat lausutaan, niin sillloin on Kristuksen ruumis ja veri, eli sana antaa mitä lupaa. Kun ehtoollisen toimittaminen loppuu, sitten on leipää ja viiniä. Jos joku tulee myöhässä ehtoolliselle, hän saa sen nauttia toisella kerralla.

        niin, että Luthersäätiö eväsi ehtoollisen kansankirkon piispalta. Ajattelen kuitenkin niin, että kun pappi on kertonut ehtoollisesta, niin sen jälkeen on vastuu on itsellä.

        1.kor.11:28. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; 29. sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.


      • huh....
        weha kirjoitti:

        niin, että Luthersäätiö eväsi ehtoollisen kansankirkon piispalta. Ajattelen kuitenkin niin, että kun pappi on kertonut ehtoollisesta, niin sen jälkeen on vastuu on itsellä.

        1.kor.11:28. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; 29. sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.

        juotte ja syötte herranne verta ja ruumista, niinkö?


      • tunn.luterilainen
        weha kirjoitti:

        että vain sinulle voin vastata tässä ketjussa-

        Luther kuitenkin toteaa Schmalkaldenin opinkohdissa selvästi, että silloinkaan ei tulla uskoon itse kasteen voimasta, vaan sitä edeltävän suullisen sanan voimasta:

        "Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. - - Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/s/kolmas.html

        Näin voidaan todeta, että vaikka Jumala kasteessa ja ehtoollisessa vakuuttaakin uskovaa syntien anteeksiantamisesta, hän ei kuitenkaan anna niissä syntejä sillä merkityksessä anteeksi, että epäuskoinen ihminen voisi kasteessa tai ehtoollisessa saada uskon. Siinä merkityksessä on ymmärrettävä myös nämä Lutherin sanat:

        "Älä anna tässä asiassa johtaa itseäsi harhaan tuolla farisealaisella lörpötyksellä, jolla muutamat pettävät itseään, että ihminen nimittäin muka voisi antaa anteeksi syntejä, vaikkei hän kuitenkaan voi antaa armoa enempää kuin Pyhää Henkeäkään. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tavalla anna syntejä anteeksi, kuin suullisella sanalla, kuten hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantoa sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai, niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantoa."
        (Lutherin valitut teokset III: Avaimista, s. 442, WSOY, 1959.)

        Laitan nyt perään Lutherin opetuksen kasteesta, johon hyvin yhtyy...

        Weha.
        Sinä asetat Lutherin epäilyttävällä tavalla sakramentteja vastaan. vaikka se ei ole hänen tekstinsä tarkoitus ja sisältö.
        Tekstissä avaimista Luther puhuu avainten vallasta, ei sakramenteista.

        Millä perusteella voit väittää, ettei esim- ehtoollisessa ole "ulkonaista sanaa".
        Tämän siteeraamasi Lutherin mukaan HPE on evankeliumin summa.
        Siis summa?

        Mitä evankeliumi sinun mielestäsi on, ellei se julista armoa ja syntien anteeksiantamusta???
        Onko vanh.lestoilla joku oma sisältö sanalle armo ja evankeliumi?


      • tunn-luterilainen
        weha kirjoitti:

        kysyin, että koska leipä ja viini on Kristuksen ruumis ja veri ja koska tuo vaikutus loppuu.

        Hän sanoi tähän tapaan, että kun asetusanat lausutaan, niin sillloin on Kristuksen ruumis ja veri, eli sana antaa mitä lupaa. Kun ehtoollisen toimittaminen loppuu, sitten on leipää ja viiniä. Jos joku tulee myöhässä ehtoolliselle, hän saa sen nauttia toisella kerralla.

        Lutherin mukaan ehtoollinen on loppu kun Herran siunaus on luettu.
        Ei sen jälkeen enää jaeta leipää ja viiniä


      • tunn.luterilainen kirjoitti:

        Weha.
        Sinä asetat Lutherin epäilyttävällä tavalla sakramentteja vastaan. vaikka se ei ole hänen tekstinsä tarkoitus ja sisältö.
        Tekstissä avaimista Luther puhuu avainten vallasta, ei sakramenteista.

        Millä perusteella voit väittää, ettei esim- ehtoollisessa ole "ulkonaista sanaa".
        Tämän siteeraamasi Lutherin mukaan HPE on evankeliumin summa.
        Siis summa?

        Mitä evankeliumi sinun mielestäsi on, ellei se julista armoa ja syntien anteeksiantamusta???
        Onko vanh.lestoilla joku oma sisältö sanalle armo ja evankeliumi?

        enhän ole väittänyt mitään tuollaista mitä sanot, mutta aina on yleinen synninpäästö ennen ehtoollista. Kävi kyllä niin (kun olen kertonut aiemminkin), että tunnustuksellinen luterilainen (eräs tuttuni), joka epäili Vanhoillislestadiolaista ehtoollista, murtui itkuun juuri uskovaisten ehtoollisella ja sai parannuksen armon. Koko ikänsä ollut tun. luterilainen. Häntä kosketti kun nuoret ja muutkin, antoivat toisilleen syntejä anteeksi, ennen ehtoolista. Se kosketti häntä syvästi ja on nyt uskomassa.


      • weha kirjoitti:

        niin, että Luthersäätiö eväsi ehtoollisen kansankirkon piispalta. Ajattelen kuitenkin niin, että kun pappi on kertonut ehtoollisesta, niin sen jälkeen on vastuu on itsellä.

        1.kor.11:28. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta; 29. sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.

        25. Kuinka meidän tulee käyttäytyä, kun me astumme Herran pöytään?
        Vastaus: Sitten kuin me saarnaviralta olemme saaneet synninpäästön, niin tulee meidän:
        1. Astua esiin totisessa parannuksessa, poispannen kaikki vieraat ja maailmalliset ajatukset.
        2.itse sakramentin nauttimisessa käyttäytyä jumalisesti, raittiisti ja siveästi, ajatellen, ettei meillä ole ihmisten vaan Jumalan kanssa tekemistä;
        3. Koska me sieltä lähdemme uudistetusta armosta ja Häntä sen edestä sydämestämme kiittää, pitäin hyvää aikomusta ja tahtoa vaeltamaan uudessa elämässä.

        http://www.mangusti.com/Katekismus/Katekismus?main=Svebelius&sub=showPage&title=Svebiliuksen selitys Ehtoollinen


      • tunn.luterilainen
        weha kirjoitti:

        enhän ole väittänyt mitään tuollaista mitä sanot, mutta aina on yleinen synninpäästö ennen ehtoollista. Kävi kyllä niin (kun olen kertonut aiemminkin), että tunnustuksellinen luterilainen (eräs tuttuni), joka epäili Vanhoillislestadiolaista ehtoollista, murtui itkuun juuri uskovaisten ehtoollisella ja sai parannuksen armon. Koko ikänsä ollut tun. luterilainen. Häntä kosketti kun nuoret ja muutkin, antoivat toisilleen syntejä anteeksi, ennen ehtoolista. Se kosketti häntä syvästi ja on nyt uskomassa.

        Yleinen synnintunnustus ja synninpäästö on, mutta se ei nyt kuulu tähän teemaan.
        Synninpäästö ei ole mikään toimenpide tai temppu.
        Se tapahtuu, kun Jumalan armolupauksiin tartutaan uskolla.
        Siis evankeliumin sana uskotaan. Tämä armon sana tarjotaan uskottavaksi juuri sakramentissa.
        Toisilleen anteeksi. Siinä on kysymys kahden ihmisen välisestä suhteesta ja riitakumppanin sovittamisesta.


      • huh.... kirjoitti:

        juotte ja syötte herranne verta ja ruumista, niinkö?

        kolmenlainen syöminen ja juominen:

        10. Minkälainen on se syöminen ja juominen, joka Herran ehtoollisessa tapahtuu?
        Vastaus: Herran ehtoollisessa tapahtuu kolmenlainen syöminen ja juominen. 1. Luonnollinen ja tavallinen syöminen ja juominen, koska leipä ja viini otetaan suuhun, niellään ja kuluu vatsassa. 2. Hengellinen syöminen ja juominen, joka tapahtuu uskolla Jumalan armoon ja Jeesuksen Kristuksen ansioon. 3. Sakramentillinen, joka tapahtuu käsittämättömällä ja tutkimattomalla tavalla, koska kaikki vieraat, niin mahdottomat kuin mahdollisetkin, ehtoollisessa ottavat suullansa Kristuksen totisen ruumiin ja veren, leivän ja viini alla. Ja tämä syöminen ja juominen erityisesti tapahtuu Herran ehtoollisessa.
        Joh. 6:47-51. Totisesti, totisesti, sanon minä teille: joka uskoo minun päälleni, hänellä on iankaikkinen elämä. Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät mannaa korvessa ja kuolivat. Tämä on se leipä, joka taivaasta tuli alas, ja joka siitä syö, ei hänen pidä kuoleman. Minä olen se elävä leipä, joka taivaasta tuli alas: joka tästä leivästä syö, hän elää iankaikkisesti; ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, jonka minun pitää antaman maailman elämän edestä.
        1 Kor. 11:23-26. Herra Jeesus sinä yönä, jona Hän petettiin, otti leivän ja kiitti, mursi ja sanoi: ottakaat ja syökäät; tämä on minun ruumiini, joka tiedän edestänne murretaan; se tehkäät minun muistokseni. Samoin hän otti myös kalkin ehtoollisen jälkeen ja sanoi: tämä kalkki on se Uusi Testamentti minun veressäni; se tehkäät, niin usein kuin te juotte, minun muistokseni. Sillä, niin usein kuin te syötte tästä leivästä ja juotte tästä kalkista, pitää teidän Herran kuolemaa julistaman, siihen asti kuin Hän tulee.

        11. Mikä eroitus on hengellinen ja sakramentillisen syömisen ja juomisen välillä?
        Vastaus: Eroitus on siinä:
        1. Että sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan Uuden Testamentin seurakunnassa; mutta hengellinen pidetään kaikkina aikoina, sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa.
        2. Sakramentillinen nautitaan suulla, leivässä ja viinissä, ehtoollisessa; mutta hengellinen uskolla, sekä ehtoollisessa että ilman ehtoollista.
        3. Sakramentillisen ottavat niin jumalattomat kuin jumalisetkin, mutta hengellisen ainoastaan jumaliset ja mahdolliset vieraat.

        12. Onko se kenellekään hyödyllinen mennä tälle Herran pöydälle ilman uskoa eli hengellistä syömistä ja juomista?
        Vastaus: Ei. ? Ilman uskoa eli hengellistä syömistä ja juomista sakramentillinen syöminen ja juominen, joka ehtoollisessa tapahtuu, ei mitään auta: vaan se tulee ottavalle enemmän tuomioksi kuin autuudeksi.


      • tunn.luterilainen kirjoitti:

        Yleinen synnintunnustus ja synninpäästö on, mutta se ei nyt kuulu tähän teemaan.
        Synninpäästö ei ole mikään toimenpide tai temppu.
        Se tapahtuu, kun Jumalan armolupauksiin tartutaan uskolla.
        Siis evankeliumin sana uskotaan. Tämä armon sana tarjotaan uskottavaksi juuri sakramentissa.
        Toisilleen anteeksi. Siinä on kysymys kahden ihmisen välisestä suhteesta ja riitakumppanin sovittamisesta.

        Toinen uskovainen tai (oma) uskovainen pappi voi pyydettäessä antaa minulle Jeesuksen nimessä kaikki synnit anteeksi. Ei siis vain henkilökohtaisia, vaan kaikki synnit.

        Monasti muutenkin kun esim. puhun uskovaisen kanssa vaikka puhelimessa tai "livenä" tapaan, saatamme pyytää evankeliumia kuulla toiselta.


      • jahuhhuh
        weha kirjoitti:

        25. Kuinka meidän tulee käyttäytyä, kun me astumme Herran pöytään?
        Vastaus: Sitten kuin me saarnaviralta olemme saaneet synninpäästön, niin tulee meidän:
        1. Astua esiin totisessa parannuksessa, poispannen kaikki vieraat ja maailmalliset ajatukset.
        2.itse sakramentin nauttimisessa käyttäytyä jumalisesti, raittiisti ja siveästi, ajatellen, ettei meillä ole ihmisten vaan Jumalan kanssa tekemistä;
        3. Koska me sieltä lähdemme uudistetusta armosta ja Häntä sen edestä sydämestämme kiittää, pitäin hyvää aikomusta ja tahtoa vaeltamaan uudessa elämässä.

        http://www.mangusti.com/Katekismus/Katekismus?main=Svebelius&sub=showPage&title=Svebiliuksen selitys Ehtoollinen

        Wehalla on kummallinen tapa tehdä käytännöstä laki.
        Ei tuo synninpäästö liturgiassa ole mikään dogma, jonka mukaan
        ehtoollisessa ei saa syntejä anteeksi kuka tahansa sen uskoo.


      • -I- kirjoitti:

        että puhut suoraan Raamattuun menemisestä ja siteeraat sitten Lutheria.
        Tässä on sinulle pari Raamatun kohtaa, joita syytä miettiä: Joh. 3:5 ja Tiit. 3:5

        Mielestäni sorrut taas siihen anakronistisuuteen eli et ymmärrä sitä, että Luther korostaa sakramenteissakin hyvin vahvasti sanaa. Koska sanaa yhtyy aineeseen, sakramentit antavat todella synnit anteeksi.

        Oikea rippioppi on sellainen, jossa Jumala antaa uskovaisilleen synnit joka päivä ja joka hetki anteeksi, mutta jossa kuitenkin koetaan tarpeelliseksi panna syntiä myös nimellisenä pois tunnolta. Jos omantunnontaloutta ei hoideta, aiheuttaa synti tunnon paatumisen. Synnin petoksen kautta tulee hengellinen kuolema.

        Oikeaan rippioppiin kuuluu jalkojen peseminen toinen toisiltaan. Jeesus jätti esimerkin, jonka mukaan kristittyjen tulee olla toinen toistensa palvelijoita. Monissa maailman väärissä hengellisyyksissä esiintyy ripin halveksuntaa ja vähättelyä.

        - -

        Raamattu kehottaa tunnustamaan syntinsä toisille uskovaisille.

        Jaak. 5:
        "16 Tunnustakaa siis syntinne toisillenne ja rukoilkaa toistenne puolesta, jotta parantuisitte. Vanhurskaan rukous on voimallinen ja saa paljon aikaan."


      • -I- kirjoitti:

        että puhut suoraan Raamattuun menemisestä ja siteeraat sitten Lutheria.
        Tässä on sinulle pari Raamatun kohtaa, joita syytä miettiä: Joh. 3:5 ja Tiit. 3:5

        Mielestäni sorrut taas siihen anakronistisuuteen eli et ymmärrä sitä, että Luther korostaa sakramenteissakin hyvin vahvasti sanaa. Koska sanaa yhtyy aineeseen, sakramentit antavat todella synnit anteeksi.

        Tunnustuskirjat ristiriitaiset

        1. s.186, 5 Sanan ja sakramentin vaikutus sama (ainakin Stlk, ristiseurakunta opettaa tätä)

        2. Vain kaste uudestisynnyttää:...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52. (Tätä opettaa mm. todistajaseura, Concordia, Matti Väisänen (Luther säätiö) käsitykseni mukaan



        3. on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

        Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:

        1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

        Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.


      • -I-
        weha kirjoitti:

        Tunnustuskirjat ristiriitaiset

        1. s.186, 5 Sanan ja sakramentin vaikutus sama (ainakin Stlk, ristiseurakunta opettaa tätä)

        2. Vain kaste uudestisynnyttää:...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52. (Tätä opettaa mm. todistajaseura, Concordia, Matti Väisänen (Luther säätiö) käsitykseni mukaan



        3. on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7).

        Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta:

        1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi.

        Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni.
        17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

        Tunnarit eivät todellakaan ole ristiriidassa. Jos sana, kaste ja ehtoollinen vaikuttavat saman eli syntien anteeksi annon, uskon vahvistamisen ja synnyttämisen.

        Tuohon vastaansanomattomaan kohtaan annoinkin jo vastineen: sana uudestisynnyttää ja sitä tuo opettaa. Se ei kuitenkaan sulje pois kasteen uudestisynnyttävää voimaa.


      • mutta en kykene yhtäaikaa. Nyt pitää mennä nukkumaan, kun aamulla töihin aikaisin-

        Selvitän sinulle myöhemmin perusteeliseti esim. tuon Joh.3:5 ja sen sanon jo nyt, että asianyhteyksien mukaan, esim. Joh.4 ja Joh.1 kerrotaan veden tarkoittavan, ei kasteen vettä, vaan elävää vettä. Ei ole monia teitä vanhurskauttamiseen. Pyrin perehtymään laajasti tuohon kohtaan, koska minullla on apuna Jumalan seurakunta ja pyhä Raamattu.

        Sitten lyhyesti, noihin samarialaisiin apt.8.16. (Sillä ei hän ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)

        Kohta osoittaa, ettei samarialisilla ollut Pyhää Henkeä, vaikka olivat kastettuja. Heidän uskonsa oli kaksijakoinen. He uskoivat sekä Simon Noitaa, että Filippuksen julistuksen. Elävää uskoa ei voinut syntyä.
        Vasta kun apostolit tulivat , saivat samarialaiset Pyhän Hengen:
        17. Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.


      • huuhaata....
        weha kirjoitti:

        kolmenlainen syöminen ja juominen:

        10. Minkälainen on se syöminen ja juominen, joka Herran ehtoollisessa tapahtuu?
        Vastaus: Herran ehtoollisessa tapahtuu kolmenlainen syöminen ja juominen. 1. Luonnollinen ja tavallinen syöminen ja juominen, koska leipä ja viini otetaan suuhun, niellään ja kuluu vatsassa. 2. Hengellinen syöminen ja juominen, joka tapahtuu uskolla Jumalan armoon ja Jeesuksen Kristuksen ansioon. 3. Sakramentillinen, joka tapahtuu käsittämättömällä ja tutkimattomalla tavalla, koska kaikki vieraat, niin mahdottomat kuin mahdollisetkin, ehtoollisessa ottavat suullansa Kristuksen totisen ruumiin ja veren, leivän ja viini alla. Ja tämä syöminen ja juominen erityisesti tapahtuu Herran ehtoollisessa.
        Joh. 6:47-51. Totisesti, totisesti, sanon minä teille: joka uskoo minun päälleni, hänellä on iankaikkinen elämä. Minä olen elämän leipä. Teidän isänne söivät mannaa korvessa ja kuolivat. Tämä on se leipä, joka taivaasta tuli alas, ja joka siitä syö, ei hänen pidä kuoleman. Minä olen se elävä leipä, joka taivaasta tuli alas: joka tästä leivästä syö, hän elää iankaikkisesti; ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, jonka minun pitää antaman maailman elämän edestä.
        1 Kor. 11:23-26. Herra Jeesus sinä yönä, jona Hän petettiin, otti leivän ja kiitti, mursi ja sanoi: ottakaat ja syökäät; tämä on minun ruumiini, joka tiedän edestänne murretaan; se tehkäät minun muistokseni. Samoin hän otti myös kalkin ehtoollisen jälkeen ja sanoi: tämä kalkki on se Uusi Testamentti minun veressäni; se tehkäät, niin usein kuin te juotte, minun muistokseni. Sillä, niin usein kuin te syötte tästä leivästä ja juotte tästä kalkista, pitää teidän Herran kuolemaa julistaman, siihen asti kuin Hän tulee.

        11. Mikä eroitus on hengellinen ja sakramentillisen syömisen ja juomisen välillä?
        Vastaus: Eroitus on siinä:
        1. Että sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan Uuden Testamentin seurakunnassa; mutta hengellinen pidetään kaikkina aikoina, sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa.
        2. Sakramentillinen nautitaan suulla, leivässä ja viinissä, ehtoollisessa; mutta hengellinen uskolla, sekä ehtoollisessa että ilman ehtoollista.
        3. Sakramentillisen ottavat niin jumalattomat kuin jumalisetkin, mutta hengellisen ainoastaan jumaliset ja mahdolliset vieraat.

        12. Onko se kenellekään hyödyllinen mennä tälle Herran pöydälle ilman uskoa eli hengellistä syömistä ja juomista?
        Vastaus: Ei. ? Ilman uskoa eli hengellistä syömistä ja juomista sakramentillinen syöminen ja juominen, joka ehtoollisessa tapahtuu, ei mitään auta: vaan se tulee ottavalle enemmän tuomioksi kuin autuudeksi.

        Minun mielikuvitukseni riitä moiseen teatteriesitykseen.


      • voi...
        weha kirjoitti:

        Toinen uskovainen tai (oma) uskovainen pappi voi pyydettäessä antaa minulle Jeesuksen nimessä kaikki synnit anteeksi. Ei siis vain henkilökohtaisia, vaan kaikki synnit.

        Monasti muutenkin kun esim. puhun uskovaisen kanssa vaikka puhelimessa tai "livenä" tapaan, saatamme pyytää evankeliumia kuulla toiselta.

        eikö jeesuksella ole puhelinta, kun pitää synnitkin pyytää anteeksi ihan tavalliselta ihmiseltä.


      • heh....
        weha kirjoitti:

        mutta en kykene yhtäaikaa. Nyt pitää mennä nukkumaan, kun aamulla töihin aikaisin-

        Selvitän sinulle myöhemmin perusteeliseti esim. tuon Joh.3:5 ja sen sanon jo nyt, että asianyhteyksien mukaan, esim. Joh.4 ja Joh.1 kerrotaan veden tarkoittavan, ei kasteen vettä, vaan elävää vettä. Ei ole monia teitä vanhurskauttamiseen. Pyrin perehtymään laajasti tuohon kohtaan, koska minullla on apuna Jumalan seurakunta ja pyhä Raamattu.

        Sitten lyhyesti, noihin samarialaisiin apt.8.16. (Sillä ei hän ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)

        Kohta osoittaa, ettei samarialisilla ollut Pyhää Henkeä, vaikka olivat kastettuja. Heidän uskonsa oli kaksijakoinen. He uskoivat sekä Simon Noitaa, että Filippuksen julistuksen. Elävää uskoa ei voinut syntyä.
        Vasta kun apostolit tulivat , saivat samarialaiset Pyhän Hengen:
        17. Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.

        Onko nyt pappien käsissä tuo pyhä henki. En oikein luota sukulaisflikan käsiin, enkä puheisiin, tuntuu kuin hän olisi seonnut, kun valehtelee ihmisille ihan työkseen.


      • sen sanoit
        voi... kirjoitti:

        eikö jeesuksella ole puhelinta, kun pitää synnitkin pyytää anteeksi ihan tavalliselta ihmiseltä.

        Jessen kannattaisi hankkia maksullinen puhelinnumero


      • juttu....
        sen sanoit kirjoitti:

        Jessen kannattaisi hankkia maksullinen puhelinnumero

        sitten jesselle vois soittaa samalla tavalla kuin joulupukille ja kertoa, kuinka kiltti olen taas ollut.


      • sitten vielä
        juttu.... kirjoitti:

        sitten jesselle vois soittaa samalla tavalla kuin joulupukille ja kertoa, kuinka kiltti olen taas ollut.

        epäillään ettei joulupukki olisi olemassa monissa persoonissaan


      • voi... kirjoitti:

        eikö jeesuksella ole puhelinta, kun pitää synnitkin pyytää anteeksi ihan tavalliselta ihmiseltä.

        ufo uskovainen, niinkuin suomalaiset yleensä. Sanotaan tähän tapaan: "minulla on suora yhteys Jumalaan, en minä siihen väli käsiä tarvitse". Tuo on vallalla olevien hengellisyyttä. Näin jääkin seurakunta ja toiset Jumalan lapset tarpeettomiksi. En ole Raamatusta löytänyt, että rukouksella saisi synnit anteeksi.

        Jumalan valtakunnan evankeliumi kutsuu tänäänkin: "Taivaan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". Näin Jumala omiensa kautta lähestyy sinua.


      • heh.... kirjoitti:

        Onko nyt pappien käsissä tuo pyhä henki. En oikein luota sukulaisflikan käsiin, enkä puheisiin, tuntuu kuin hän olisi seonnut, kun valehtelee ihmisille ihan työkseen.

        Joh.20;21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
        22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."


      • edestä pois
        weha kirjoitti:

        ufo uskovainen, niinkuin suomalaiset yleensä. Sanotaan tähän tapaan: "minulla on suora yhteys Jumalaan, en minä siihen väli käsiä tarvitse". Tuo on vallalla olevien hengellisyyttä. Näin jääkin seurakunta ja toiset Jumalan lapset tarpeettomiksi. En ole Raamatusta löytänyt, että rukouksella saisi synnit anteeksi.

        Jumalan valtakunnan evankeliumi kutsuu tänäänkin: "Taivaan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". Näin Jumala omiensa kautta lähestyy sinua.

        Kaikkivaltiaaseen kaikkitietävään voi ottaa yhteyttä suoraan, ei siinä ihmismäisiä välikäsiä tarvita rahastamaan.

        "eikä ainakaan missään jengissä voi selvitä hengissä"


      • syntinen....
        weha kirjoitti:

        ufo uskovainen, niinkuin suomalaiset yleensä. Sanotaan tähän tapaan: "minulla on suora yhteys Jumalaan, en minä siihen väli käsiä tarvitse". Tuo on vallalla olevien hengellisyyttä. Näin jääkin seurakunta ja toiset Jumalan lapset tarpeettomiksi. En ole Raamatusta löytänyt, että rukouksella saisi synnit anteeksi.

        Jumalan valtakunnan evankeliumi kutsuu tänäänkin: "Taivaan valtakunta on lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi". Näin Jumala omiensa kautta lähestyy sinua.

        Mitä kaikkea kamalaa olet tehnyt?


      • satukirjassa
        weha kirjoitti:

        Joh.20;21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
        22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

        Oliko montakin luterilaista pappia siellä vastaanottamassa pyhää henkeä?


      • tietenkin
        tunn-luterilainen kirjoitti:

        Lutherin mukaan ehtoollinen on loppu kun Herran siunaus on luettu.
        Ei sen jälkeen enää jaeta leipää ja viiniä

        Miten Lutherin ehtoollinen liittyy siihen satukirjan ehtoolliseen?


      • tunn.luterilainen
        weha kirjoitti:

        Joh.20;21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
        22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

        Syntien anteeksisaaminen ei perustu ihmisen hengelliseen kvaliteettiin,
        kuten esim. vanhoillislestadiolaiset opettavat. vaan Jumalan sanaan.

        Syntejä ei anna anteeksi mikään toisen ihmisen julistus, vaan JUMALAN SANA = evankeliumi. Kun se uskotaan, on anteeksianto saatu.
        Mutta Donatuksen harhaopetuksesta lähtien on niitä, jotka väittävät tätä selvää totuutta vastaan.

        Avainten valta on kaikella saarnaviralla, joka julistaa evankeliumia.
        Lutherin mukaan, vaikka itse Kaifas ja Hannas julistaisivat.
        Lahkolaiset haluavat omia PH:n ja avainten vallan. mutta sitä ei tule sietää!


      • tunn.luterilainen kirjoitti:

        Syntien anteeksisaaminen ei perustu ihmisen hengelliseen kvaliteettiin,
        kuten esim. vanhoillislestadiolaiset opettavat. vaan Jumalan sanaan.

        Syntejä ei anna anteeksi mikään toisen ihmisen julistus, vaan JUMALAN SANA = evankeliumi. Kun se uskotaan, on anteeksianto saatu.
        Mutta Donatuksen harhaopetuksesta lähtien on niitä, jotka väittävät tätä selvää totuutta vastaan.

        Avainten valta on kaikella saarnaviralla, joka julistaa evankeliumia.
        Lutherin mukaan, vaikka itse Kaifas ja Hannas julistaisivat.
        Lahkolaiset haluavat omia PH:n ja avainten vallan. mutta sitä ei tule sietää!

        juuri laitoin yllä kohdan ja vänkäät muuta:

        21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
        22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

        Oliko tuo pilaa kun Jeesus antoi omillen vallan antaa syntejä anteeksi? Eihän sitä avaiten valtaa ole eriseurasilla, vaan nimenomaan vain omilleen hän sen antoi.


      • -I-
        weha kirjoitti:

        juuri laitoin yllä kohdan ja vänkäät muuta:

        21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
        22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

        Oliko tuo pilaa kun Jeesus antoi omillen vallan antaa syntejä anteeksi? Eihän sitä avaiten valtaa ole eriseurasilla, vaan nimenomaan vain omilleen hän sen antoi.

        tuo tulkintasi! Sinun pitäisi pikemminkin tuohon kohtaan vedoten todistaa se, että joko vain pastoreilla on oikeus antaa synnit anteeksi tai vain apostoleilla. Se olisi jo huomattavasti johdonmukaisempaa, vaikka epäraamatullista sekin


      • kerrakseen !!!!
        weha kirjoitti:

        juuri laitoin yllä kohdan ja vänkäät muuta:

        21. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät."
        22. Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
        23. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

        Oliko tuo pilaa kun Jeesus antoi omillen vallan antaa syntejä anteeksi? Eihän sitä avaiten valtaa ole eriseurasilla, vaan nimenomaan vain omilleen hän sen antoi.

        Kysymys on niin älytön, etenkin kun edellinen viesti selitti asian, että täytyy epäille arvoisan Wehan lukutaitoa ja päättelykykyä.


      • -I- kirjoitti:

        tuo tulkintasi! Sinun pitäisi pikemminkin tuohon kohtaan vedoten todistaa se, että joko vain pastoreilla on oikeus antaa synnit anteeksi tai vain apostoleilla. Se olisi jo huomattavasti johdonmukaisempaa, vaikka epäraamatullista sekin

        asukkailla on Pyhän Hengen virka:

        2.Kor.3:6. "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi".

        Matt.18:17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
        18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.


      • kerrakseen !!!! kirjoitti:

        Kysymys on niin älytön, etenkin kun edellinen viesti selitti asian, että täytyy epäille arvoisan Wehan lukutaitoa ja päättelykykyä.

        siirtyy uskosta uskoon:

        Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.


      • -I-
        weha kirjoitti:

        asukkailla on Pyhän Hengen virka:

        2.Kor.3:6. "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi".

        Matt.18:17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
        18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

        halusit osoittaa? Alkaa turhauttaa nuo aivan älyttömyyksiin menevät johtopäätökset Raamatun yksinkertaisesta sanasta


      • tunn.luterilainen
        weha kirjoitti:

        siirtyy uskosta uskoon:

        Room.1:17. Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.

        Usko ei kuitenkaan ole ihmisestä ihmiseen juokseva asia, vaan sen synnyttää Pyhä Henki evankeliumin sanan kautta.
        Sana ja sakramentit ovat uskon lähde.


      • Kirkkopostillassa
        weha kirjoitti:

        asukkailla on Pyhän Hengen virka:

        2.Kor.3:6. "Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi".

        Matt.18:17. Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
        18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

        Luther saarnaa Kirkkopostillassa

        1
        saatat arvostella kaikkia, joilla kristikunnassa on virka. Sillä eivät kaikki, jotka ovat virassa ja saarnaavat, ole kristittyjä ja hurskaita ihmisiä. Siitä ei Jumalakaan välitä, vaan persoona olkoon minkälainen hyvänsä, mutta virka on kuitenkin oikea ja hyvä eikä ihmisen, vaan Jumalan oma. Niinmuodoin ei Kaifas ennusta Kaifaana, murhaajana ja pahana konnana, vaan ylimmäisenä pappina. Samoin ei myöskään kirkkoherra tahi pappi kasta eikä johdata ijankaikkiseen elämään jonkummoisena Juhana Pommerina, vaan kirkkoherrana. Sillä Jumala antaa sen tapahtua viran kunnioittamiseksi ja vahvistamiseksi. Koska nyt Judas on oikeassa, julkisessa virassa, jonka Kristus on säätänyt, kunnioitetaan hänessä virkaa, mutta ei persoonaa.

        2
        Jos esimerkiksi Herodes, Pilatus, Kaifas ja Hannas saarnaisivat evankeliumia, on minun se omaksuttava; jos taas ne, joita pidetään pyhinä, nousisivat kuolleista saarnaamaan valheita munkkisäännöistä, viitoista, paljaslaista, juhlamenoista ja muista ihmiskeksinnöistä, minä en saa niitä uskoa. Ei tässä toki ole otettava huomioon henkilöä, vaan se, mitä saarnataan.


        Sana omistaa heidät ja he omistavat sanan, mutta Lutherin he antavat mennä, olkoon sitten veijari tai pyhimys. Jumala voi puhua sekä Bileamin että Jesajan kautta, niin Pietarin kuin Kaifaan kautta, jopa aasin suulla.


      • tunn.luterilainen kirjoitti:

        Usko ei kuitenkaan ole ihmisestä ihmiseen juokseva asia, vaan sen synnyttää Pyhä Henki evankeliumin sanan kautta.
        Sana ja sakramentit ovat uskon lähde.

        on Jumalan lapsi, hänellä on Pyhän Hengen virka. Pelkkä sanan virka ei synnytä elävää uskoa. Tämä on Raamatun opetus kaikkialla.

        Room.10:13. Sillä jokainen, joka Herran nimeä avuksensa huutaa, tulee autuaaksi.
        14. Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?
        15. Ja kuinka he saarnaavat, ellei heitä lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: oi kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka rauhaa julistavat, niiden jotka hyvää julistavat.
        16. Mutta ei he ole kaikki evankeliumille kuuliaiset; sillä Jesaias sanoo: Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?
        17. Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      126
      1615
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      99
      1181
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      200
      1066
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      985
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      861
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      803
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      774
    8. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      763
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      48
      760
    10. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      51
      751
    Aihe