Muistatteko vielä, millainen Särkiportti oli aikoinaan? Siinä oli iso käytävä keskellä rakennusta, sisäänkäynti molemmista päistä vain käytävään.
Liikkeisiin mentiin käytävästä sisään. Kirjakauppa oli ekana oikealla ja kampaamoja oli monta. Pallen ruokakauppa oli kirjakaupasta seuraavana oikealla.
Vasemmalla keskellä oli baari, tosi iso tiloiltaan nykyisiin verrattuna:)
Me sen ajan nuoriso (-74-75 vuosina ainakin) notkuttiin paljon Särkiportin käytävässä iltaisin.
Särkikankaalla oli myös Kostamon kauppa , talo on vieläkin siinä lähellä jäähallia. Se oli vanhanajan ruokakauppa, josta me lapset käytiin 5 pennin tikkareita.
Särkikankaalla oli myös kioski Rovaniementien varrella, Särkiportin kohdalla, toisella puolen tietä.
Nykyisen Siwan viereisessä rakennuksessa oli silloin E-liike, ruokakauppa sekin.
Keskustassa oli entisen Valintatalon tiloissa iso tavaratalo,Osuusliike. Katutasossa oli ruokakaupan lisäksi kangas- ja vaateosastot, oliko peräti kenkäosastokin..
Alakerrassa oli rautakauppatavaraa ja myös astioita.
60-70-lukujen kaupat
141
12309
Vastaukset
- go
sitä kostamon kauppaa en muista mut särkiportin kyl ja sen liikkeet,,kuka sitä kostamon kauppaa piti?
- kaikenlaista
Kaleb Kostamo (Kostamon Kaaleppi) vaimonsa kanssa piti Kostamon kauppaa. Myyjiäkin oli monta. Jossain vaiheessa Kaleb kuoli ja liikekin loppui siitä jonkun ajan kuluttua..
- jep jep
kaikenlaista kirjoitti:
Kaleb Kostamo (Kostamon Kaaleppi) vaimonsa kanssa piti Kostamon kauppaa. Myyjiäkin oli monta. Jossain vaiheessa Kaleb kuoli ja liikekin loppui siitä jonkun ajan kuluttua..
eikös tämä sama kauppias ollut perustamassa aikoinaan kostamo yhtymää elikkä nykyistä kone-kostamoa? ja sen vaimolla oli kaupan ohessa myös pari taksia,muistaakseni farkku pösöjä oli,,kaupal oli myös juoksu poikia jotka toimitti tavaraa asiakkaille,siinä virassa oli ainakin aikoinaan rössi.
- autot muistan
jep jep kirjoitti:
eikös tämä sama kauppias ollut perustamassa aikoinaan kostamo yhtymää elikkä nykyistä kone-kostamoa? ja sen vaimolla oli kaupan ohessa myös pari taksia,muistaakseni farkku pösöjä oli,,kaupal oli myös juoksu poikia jotka toimitti tavaraa asiakkaille,siinä virassa oli ainakin aikoinaan rössi.
Valkoisen farkkupösön muistan:)
- lisää
seiskytluvulla junnila (eli nykyisen st1:n esan isän kauppa) oli siinä missä nyt on tiimari. kasikytluvulla se siirtyi siihen missä nyt on intersport vai mikä se iso urheilupulju on. ja vanha junnila poltti sulkemisajan jälkeen tupakkia kassalla ja luki lehteä :)
asusteen talossa junnilan kanssa samassa kerroksessa oli wallenien info-kirjakauppa ja asusteen ekassa kerroksessa muun muassa ma-ri-ke-kemikalio. kemppari siirtyi myöhemmin infon paikalle kun wallenit siirtyi kopin taloon. oliko asusteen yläkerrassa farkkupörssi vai oliko sen niminen liike paaperon vieressä olleessa vanhassa kivitalossa?
nykyinen tyhjä valintatalo oli ennen tenna, sitä ennen centrum ja sitä ennen osuusliike sallan myymälä, jonka ruokapuolelle mentiin siitä mistä nyt mennään vuokon kirpparille. asiakkaat tutki kananmunien tuoreuden valolaitteella. centrumin aikaan pääovien edessä oli kemikaliosaareke, jota hoiti birgitta, joka oli ihan viime aikoihin asti valintatalossa töissä ja sitä ennen birgitan äiti joka elää edelleen.
särkiportissa oli myös posti, jossa käytiin ilmoittautumassa kultapossukerhoon ja saatiin värillinen säästöpossu. kun oikein paljon säästi sai kullanvärisen possun. portissa oli myös bingo, ja kankaan toinen bingo oli siinä missä nyt on lasten leikkipuisto, eli pikku-särkelän vieressä.
särkikankaan kioskikopissa myytiin oikeanpuoleisesta luukusta karkkia ja vasemmanpuoleisesta makkaroita ja hampurilaisia. kioskiin ei tullut juoksevaa vettä vaan se haettiin sankoilla jostakin pikku-särkelän läheltä. pojat hakivat joskus ja saivat makkarat palkinnoksi. kerran kun oltiin 12-vuotiaita kaks poikaa raahas neljää sankoa ja me tyttökaverini kanssa kerjättiin että antaisivat toiset sangot meille niin mekin saatais makkarat, mutta pojat ei antaneet vaan persesuoli polvimutkassa raahasivat vedet itse, halusivat kai tehdän vaikutuksen nuorehkoon, nättiin kioskimyyjään :D
keskustassa oli kaks bingoa, toinen paaperon paikalla ja toinen puutalossa joka oli nykyisen koillis-lapin talon paikalla. bingossa oli palkintona pisteitä joilla sai esineitä, joita oli bingossa esillä: lakanapakkauksia, aterimia, leluja ym.
särkikankaan työväentalon bingossa oli sekä sali että kahvio täynnä pelaajia. salissa pelaajat istuivat riviin laitetuilla penkeillä ja pitivät sylissään lautoja, joiden päällä oli bingolaput. voittoina oli sohvakalustoja, ruokasäkkejä ja kaikenlaista tavaraa.
kasikytluku on se, että tehdas-asun edeltäjä makasiini oli siinä missä nyt on kelan talo, myöhemmin se siirtyi t-kauppa rautajoen päähän.- pikkuisena
Kirkon vieressä vieläkin Hämäläisen sähkö ja urheiluaitta, tavaraa löytyi monenlaista laidasta laitaan, oli myös huollot kaikille vehkeille ja tavara löytyi heti tiskiltä.
Hans oli yksi myyjistä, möi kerran mulle jääkiekkomailan sanomalla "yksi lämi kaki maalia" - :DDD
pikkuisena kirjoitti:
Kirkon vieressä vieläkin Hämäläisen sähkö ja urheiluaitta, tavaraa löytyi monenlaista laidasta laitaan, oli myös huollot kaikille vehkeille ja tavara löytyi heti tiskiltä.
Hans oli yksi myyjistä, möi kerran mulle jääkiekkomailan sanomalla "yksi lämi kaki maalia""tämä on hyvä pyörä, kulkke kahdeksakymppi!"
- samoja muistoja:)
Saman muistan särkikankaan kioskista. Vesi kannettiin sankoilla ja mulla oli aina semmonen käsitys, että se haettiin kauppaopiston suunnasta jostain kaivosta. Ja palkaksi saivat nakin:)
Tökärin bingossa olin joskus lapsena, paljon oli ihmisiä. Ja joulua ennen oli kinkkubingoja:D - Rovanniementietä
oli vesiposti.
- tien toiselta
samoja muistoja:) kirjoitti:
Saman muistan särkikankaan kioskista. Vesi kannettiin sankoilla ja mulla oli aina semmonen käsitys, että se haettiin kauppaopiston suunnasta jostain kaivosta. Ja palkaksi saivat nakin:)
Tökärin bingossa olin joskus lapsena, paljon oli ihmisiä. Ja joulua ennen oli kinkkubingoja:Dpuolen.
- Pera 41
Nykyisen Värisilmän edessä oli Railaston kauppa ja samassa rakennuksessa Vesenteen kauppa, missä muistaakseni myyttiin vaatteita. Vesenteen tilalle tuli Kunnarin Sivakka. 80-luvun alkupuolella taloa alettiin purkamaan, mutta jostain syystä se syttyi lauantai-iltana tuleen ja paloa oli katsomassa paljon väkeä.
Luusuantien ja Halosentien risteyksessä olevan punatiilisen kerrostalon alakerrassa oli Leinosen kauppa. Halosentiellä oli myös Ingen talouskauppa, oli persoonallinen rouva tämä Inge. - muistan
Pera 41 kirjoitti:
Nykyisen Värisilmän edessä oli Railaston kauppa ja samassa rakennuksessa Vesenteen kauppa, missä muistaakseni myyttiin vaatteita. Vesenteen tilalle tuli Kunnarin Sivakka. 80-luvun alkupuolella taloa alettiin purkamaan, mutta jostain syystä se syttyi lauantai-iltana tuleen ja paloa oli katsomassa paljon väkeä.
Luusuantien ja Halosentien risteyksessä olevan punatiilisen kerrostalon alakerrassa oli Leinosen kauppa. Halosentiellä oli myös Ingen talouskauppa, oli persoonallinen rouva tämä Inge.muistan sen leinosen kaupan,uuno eli unski oli se kauppias,se toi tavaraa myös kotiin kun tilasi,unski kuskasi asiakkaille tavarat keltaisella tippa rellulla ja oli välistä melko kännissä kun ajeli sil rellulla,,muistan kun uuno ajoi kerran ojaan auton kun toi tavaraa,sitä sit kylän pikkupojat pukkas ojasta pois,,ja kauppias pirun kännissä..leinosen jälkeen sitä kauppaa piti kenttälä ja sit virkkula,
ingen kaupasta käytiin alaikäisenä ostaa tupakkaa ja kaljaa,siel ei turhan tarkkoja iän suhteen oltu - Näpertelijä
:DDD kirjoitti:
"tämä on hyvä pyörä, kulkke kahdeksakymppi!"
Mitäs polkupyöräkorjaamoita muistuu tuolta ajalta.
Itsellä ei noita putiikeista muistikuvia,vaikkka noihin aikoihin varmaan fillareilla ajeltiin . - Vesipoka
samoja muistoja:) kirjoitti:
Tökärin bingossa olin joskus lapsena, paljon oli ihmisiä. Ja joulua ennen oli kinkkubingoja:DJänskä juttu,että niin moni muistaa tuon saman vesihommajutun noilta ajoilta.
Viime kesänäkin tapasin muutamia senaikaisia Kemijärventuttuja ja putkahtihan se muisteloihin tuo samainen juttu.
Tais meitä vesirenkiä olla enemmältikin,ei vain muist,että ihan taisteluksi ois ehtinyt.
Usein sieltä lankkuritiläkorokkeen alta kolikkojakin löytyti,varsinkin keskustan kioskilta. - finke silloin
Näpertelijä kirjoitti:
Mitäs polkupyöräkorjaamoita muistuu tuolta ajalta.
Itsellä ei noita putiikeista muistikuvia,vaikkka noihin aikoihin varmaan fillareilla ajeltiin .seitkytluvulla vai kuinka - tämä on ihan arvaus. toisaalta silloin saatettiin ehkä korjailla kotonakin. meillä tytöillä ei ollut, mutta pojilla saattoi olla seitkytluvun alussa vielä renkaanpaikkauspaketti aina matkassa, jota myös käytettiin. olikohan renkaat silloin huonompaa materiaalia kuin nykyään vai tiet huonommat?
täällä on vain yhdessä viestissä muisteltu vanhaa elokuvateatteria. sen hävittäminen tais olla jälkeenpäin ajateltuna kulttuuriskandaali. joku muisteli sen olleen kopin talon paikalla, mutta minusta se oli kelan talon paikalla. naapurin lasten kanssa käytiin siellä joskus katsomassa nakke nakuttajaa ja olihan se elämys. koulun jälkeen piti aina käydä katsomassa elokuvamainokset, vaikkei niitä juuri koskaan pääsy katsomaan, mutta yhtenä päivänä sitten oli leffateatteri purettu. ei siitä silloinen eka/tokaluokkainen ollu saanu tietoa etukäteen ja kai se oli melkonen yllätys :') - Cassus Clay
finke silloin kirjoitti:
seitkytluvulla vai kuinka - tämä on ihan arvaus. toisaalta silloin saatettiin ehkä korjailla kotonakin. meillä tytöillä ei ollut, mutta pojilla saattoi olla seitkytluvun alussa vielä renkaanpaikkauspaketti aina matkassa, jota myös käytettiin. olikohan renkaat silloin huonompaa materiaalia kuin nykyään vai tiet huonommat?
täällä on vain yhdessä viestissä muisteltu vanhaa elokuvateatteria. sen hävittäminen tais olla jälkeenpäin ajateltuna kulttuuriskandaali. joku muisteli sen olleen kopin talon paikalla, mutta minusta se oli kelan talon paikalla. naapurin lasten kanssa käytiin siellä joskus katsomassa nakke nakuttajaa ja olihan se elämys. koulun jälkeen piti aina käydä katsomassa elokuvamainokset, vaikkei niitä juuri koskaan pääsy katsomaan, mutta yhtenä päivänä sitten oli leffateatteri purettu. ei siitä silloinen eka/tokaluokkainen ollu saanu tietoa etukäteen ja kai se oli melkonen yllätys :')Vanhoja muistoja Kemijärveltä.
Hautausmaan takana Rantaperä-niminen puutalo-alue,tosi harvoin,jos ollenkaan tuli sielläpäin kuljeksittua.
Alue kai purettiin,kun ohitustie tehtiin .
Vapaudenkadulla puutalojono,joka purettiin melkotarkkaan vuosina 1972-1974.
Tuolloin olin itse 14-15-vuotias,ja olin itsekin apupoikana purkutöissä,joita teetätti Majavan Onni -niminen metsäherra,rakennukset muistini mukan hirsirunkoisia lautavuorattuja puolitoistakertaisia asuintaloja, tyhjillään jo olleita hökkeleitä ennenpurkua asuttiivat paikkakunnan spurgut,kusi haisi ja paska haisi nurkissa.
Muistini mukaan tämä elokuvateatteri oli juuri viimeinen rakennus Kalamiehenkadun ja Vapaudentien kulmauksessa,keskustasta tultaessa,poliisisema tojotti toisella puolenkatua mäenharjanteella.Uusi virastotalo/poliiiiasema sittemmin rakennettiin muutamasatametriä edemmäs samallepuolen tietä - Pera 41
muistan kirjoitti:
muistan sen leinosen kaupan,uuno eli unski oli se kauppias,se toi tavaraa myös kotiin kun tilasi,unski kuskasi asiakkaille tavarat keltaisella tippa rellulla ja oli välistä melko kännissä kun ajeli sil rellulla,,muistan kun uuno ajoi kerran ojaan auton kun toi tavaraa,sitä sit kylän pikkupojat pukkas ojasta pois,,ja kauppias pirun kännissä..leinosen jälkeen sitä kauppaa piti kenttälä ja sit virkkula,
ingen kaupasta käytiin alaikäisenä ostaa tupakkaa ja kaljaa,siel ei turhan tarkkoja iän suhteen oltu...Oliko Kestikerroksen takana 70-luvulla jolu pikku kauppa tai tukkuliike??
- retret
Pera 41 kirjoitti:
...Oliko Kestikerroksen takana 70-luvulla jolu pikku kauppa tai tukkuliike??
Tukon tukkukauppahan se siellä oli
- pikatukku
Pera 41 kirjoitti:
...Oliko Kestikerroksen takana 70-luvulla jolu pikku kauppa tai tukkuliike??
Muistelisin että siellä toisella puolella kivijalassa tai kellaritasossa oli pikatukku silloin 70-luvulla, tuli siellä joskus käytyäkin baaria pitävien vanhempien mukana pikkupoikana.
- Johannesteemu
Kyllä ja tämän Junnilan poika Esa oli koulukiusaaja.Minä olin ujo ja arka pienen mökin poika ja hän suuren Junnilan kaupan ainoa lellitty kakara,ilkeä ja pirullinen.Otti minut kansalaiskoulussa silmätikukseen ja kiusasi aina kun oli mahdollisuus.Minä alistuin kun en uskaltanut panna vastaan.Minä ajattelin silloin että jonain päivänä vielä kostan sille,mutta sekin jäi tekemättä kun muutin Kemijärveltä Helsinkiin.Viimeksi näin sen Junnilan kauppa auton ratissa Pyhätunturin pihalla,silloin olisin voinut sille sanoa pari valittua sanaa mutta ajattelin että en alistu hänen tasolleen.
- Anonyymi
Johannesteemu kirjoitti:
Kyllä ja tämän Junnilan poika Esa oli koulukiusaaja.Minä olin ujo ja arka pienen mökin poika ja hän suuren Junnilan kaupan ainoa lellitty kakara,ilkeä ja pirullinen.Otti minut kansalaiskoulussa silmätikukseen ja kiusasi aina kun oli mahdollisuus.Minä alistuin kun en uskaltanut panna vastaan.Minä ajattelin silloin että jonain päivänä vielä kostan sille,mutta sekin jäi tekemättä kun muutin Kemijärveltä Helsinkiin.Viimeksi näin sen Junnilan kauppa auton ratissa Pyhätunturin pihalla,silloin olisin voinut sille sanoa pari valittua sanaa mutta ajattelin että en alistu hänen tasolleen.
Ei ole ajat muuttuneet siitä kuin nykyäänkin pahimmat kiusaajat herrojen lellittyjä penikoita.
- kemppalainen
särkikankaalla oli lähellä jäähallia kylläkin tien toisella puolen jonkinmoinen kello liike,ja se möi myös polkupyöriä ja mopoja,kävin mopoon sieltä nuorena pojan kloppina ostaan osia,ja tohmossa oli rytilahden kauppa siinä viitostien vieressä.
turkin matti piti intersportia siinä apteekin talon kulmalla ja pulkkisen koneliike hallituskadulla.
nykyisen esson kohdalla oli tien laidassa tosi pieni nakki kioski,muistaakseni kesti oli se joka piti sitä
valintatalon alakerrassa oli kans grilli ja sen edessä viikonloppuisin enempi porukkaa kuin nykyään koko kaupungissa,
ja grilli oli kans nykyisen kievarin tiloissa,kylläkin siinä vanhassa joka paloi,siinä oli myös vuorenpää ja huonekaluliike tuovinen jossain vaiheessa,se oli vanhan pankin tila aluperin.
asusteen alakerrassa oli lapin valo,radio ja kodinkone liike,reinikan matti jossain vaiheessa siinä oli myymässä.- Lapsuus Kemijärvellä
Lauri Pohjolaisen kelloliike oli siinä Vaaralan taloa vastapäätä Pelkosenniementiellä, se talo on siinä vieläkin.Kellertävä.
Tohmossa oli Kiviniemen kauppa monet vuodet. - siinä
kievarin talon hautuumaan puoleisessa päässä oli naistenvaateliike, etteikö ollut ihan vielä 90-luvun alussakin. toinen naistenvaateliike oli liikekulmassa.
se esson kohdalla ollut nakki/karkkikioski tais mennä konkkaan ja jo ihan 70-luvulla, muistan että käytiin tädin kanssa tekemäsä siitä viimeiset ostokset kun lopettamisuutinen oli levinny, muuten ei taittu käydäkään. täti pahoitteli asiaa kioskin tädille joka äyskäs että olis pitäny aikasemmin käydä ostoksia tekemässä eikä nyt vasta. en ole muuten sen jälkeen iljennyt loppuunmyynteihin mennä... :'D - Lapsuus Kemijärvellä
siinä kirjoitti:
kievarin talon hautuumaan puoleisessa päässä oli naistenvaateliike, etteikö ollut ihan vielä 90-luvun alussakin. toinen naistenvaateliike oli liikekulmassa.
se esson kohdalla ollut nakki/karkkikioski tais mennä konkkaan ja jo ihan 70-luvulla, muistan että käytiin tädin kanssa tekemäsä siitä viimeiset ostokset kun lopettamisuutinen oli levinny, muuten ei taittu käydäkään. täti pahoitteli asiaa kioskin tädille joka äyskäs että olis pitäny aikasemmin käydä ostoksia tekemässä eikä nyt vasta. en ole muuten sen jälkeen iljennyt loppuunmyynteihin mennä... :'DSiellä tuli käytyä harvemmin, mutta sen yhden kerran muistan, kun tyttökaverin kanssa käytiin 70-luvun puolessa välissä.. :)
- nakit
siinä kirjoitti:
se esson kohdalla ollut nakki/karkkikioski tais mennä konkkaan ja jo ihan 70-luvulla, muistan että käytiin tädin kanssa tekemäsä siitä viimeiset ostokset kun lopettamisuutinen oli levinny, muuten ei taittu käydäkään. täti pahoitteli asiaa kioskin tädille joka äyskäs että olis pitäny aikasemmin käydä ostoksia tekemässä eikä nyt vasta. en ole muuten sen jälkeen iljennyt loppuunmyynteihin mennä... :'Ditse olen -70 syntynyt mut pikkupoikana siinä käytiin nakkia syömässä polkupyörällä,eli kyl se lähellä kahdekaskymmentä lukua on kun siel fillaril käytiin.
nykyisen taivaantulien aukion kohdalla tien laidassa oli r-kioski,se paloi joskus -80 luvun alussa ja sieltä myytiin palovaurioitunutta tavaraa halvalla,käytiin sieltä savun hajuisia sarjakuvia ostamassa,sit rakennettiin uusi palaneen tilalle siihen kestikerroksen viereen,eli nykyistä ärrää vastapäätä jossa nyt tyhjä tontti,ja yksi ärrä oli samaan aikaan liikekulmassa nykyisen hietasen matin liikkeen paikalla,ja siinä oli sen jälkeen divari ja sit pikku grilli..divari oli ensin koivuniemen vanhassa kaupan kiinteistössä siinä nykyisen vieressä,joka purettu pois nyt. - luettavasta!
nakit kirjoitti:
itse olen -70 syntynyt mut pikkupoikana siinä käytiin nakkia syömässä polkupyörällä,eli kyl se lähellä kahdekaskymmentä lukua on kun siel fillaril käytiin.
nykyisen taivaantulien aukion kohdalla tien laidassa oli r-kioski,se paloi joskus -80 luvun alussa ja sieltä myytiin palovaurioitunutta tavaraa halvalla,käytiin sieltä savun hajuisia sarjakuvia ostamassa,sit rakennettiin uusi palaneen tilalle siihen kestikerroksen viereen,eli nykyistä ärrää vastapäätä jossa nyt tyhjä tontti,ja yksi ärrä oli samaan aikaan liikekulmassa nykyisen hietasen matin liikkeen paikalla,ja siinä oli sen jälkeen divari ja sit pikku grilli..divari oli ensin koivuniemen vanhassa kaupan kiinteistössä siinä nykyisen vieressä,joka purettu pois nyt.Erittäin mielenkiintoista jutustelua, kiitos! :)
- Jutustelu
luettavasta! kirjoitti:
Erittäin mielenkiintoista jutustelua, kiitos! :)
herätti monia, monia muistoja....Melkein tuli tippa silmään...
- mantatiina
siinä kirjoitti:
se esson kohdalla ollut nakki/karkkikioski tais mennä konkkaan ja jo ihan 70-luvulla, muistan että käytiin tädin kanssa tekemäsä siitä viimeiset ostokset kun lopettamisuutinen oli levinny, muuten ei taittu käydäkään. täti pahoitteli asiaa kioskin tädille joka äyskäs että olis pitäny aikasemmin käydä ostoksia tekemässä eikä nyt vasta. en ole muuten sen jälkeen iljennyt loppuunmyynteihin mennä... :'DKemijärvellä sitten oli suulas se kauppias, Lyyli Perunka.
Lyyli-neiti vaikutti vuosikymmenet monella tapaa kemijärveläisten pukeutumiseen ja tapakulttuurin. Hän oli tunnettu omistamastaan muotiliikkeestä, joka toimi kirkonkylällä vuosina 1928–1962.
Lyyli oli tunnettu räväkkyydestään, ja hän saattoi ilmoittaa ovesta sisään tulleelle asiakkaalle, että ”sinulle en myy mitään, kun tuommoinen ruipelo olet”. Muistanpa itsekin tapauksen, kun minulle nuorena tyttönä etsittiin vekkihametta kevätjuhliin. Lyyli tokaisi minulle: ”Olet liian paksu perhoseksi.” Niin kai sitten olin.
"Kirjoitus kopsattu"
Sitten oli Ellen Vahtolan kangaskauppa, Arppen talossa, joka myös paloi. Kastevaaran Taunon äiti oli myyjänä. Kenkäkulma, Narkilahden Sepon kauppa, siellä sai palvelun viimeisen päälle, olisipa vielä sellaisia kenkäkauppoja. Aution kenkäkauppa ja suutarinliike; siellä Aution rouva oli myös mahtava myyjä. Luokkasen kodinkoneliike, Hennillä helmat heilahti. Aholan Asu, Sähkö-ja polkupyöräliike Immonen, Rengas Baari, siellä levyjä käytiin soittamassa.
Vaaralan kukkakauppa on vissiin vieläkin, Hirsiön Eevan ja Velun valokuvaliike. - entkumijarvelainen
nakit kirjoitti:
itse olen -70 syntynyt mut pikkupoikana siinä käytiin nakkia syömässä polkupyörällä,eli kyl se lähellä kahdekaskymmentä lukua on kun siel fillaril käytiin.
nykyisen taivaantulien aukion kohdalla tien laidassa oli r-kioski,se paloi joskus -80 luvun alussa ja sieltä myytiin palovaurioitunutta tavaraa halvalla,käytiin sieltä savun hajuisia sarjakuvia ostamassa,sit rakennettiin uusi palaneen tilalle siihen kestikerroksen viereen,eli nykyistä ärrää vastapäätä jossa nyt tyhjä tontti,ja yksi ärrä oli samaan aikaan liikekulmassa nykyisen hietasen matin liikkeen paikalla,ja siinä oli sen jälkeen divari ja sit pikku grilli..divari oli ensin koivuniemen vanhassa kaupan kiinteistössä siinä nykyisen vieressä,joka purettu pois nyt.Ei olllut divari Koivuniemen vanhassa kiinteistossa vaan oli alusta loppuun viereisessa Virtalan perheen talossa jossa oli myos ennen Virtalan Rouvan pyorittama kemikalio liike, sielta kaytiin "apteekin salmiakkia" ostamassa jonka Virtalan Rouva aina laitto pikkusen pikkuseen paperikuoreen, se oli parasta perkeleen salmiakkia.
- kankaalla
nykyisen rautian vieressä siinä rannassa oli autovaara,siel oli vilskettä kuin rautatie asemalla,siel oli huolto ja varaosa myynti ja populaa riitti,muistan kun käytiin isän kanssa hakemassa uusi datsun 100A ja sit vielä uusi cherry datsun sieltä ostettiin,en muista miksi se sit loppui ja koska,,
rautian toisel puolen nykyisen kaukolämmön liepeillä oli napapiirin kuljetuksen konttori ,siel oli hurja meno joskus päällä,korttia pelattiin ja kossu maistui,,silloin hyvinä aikoina.- autoliike
olihan särkikankaalla joskus -80 luvun puolen välin tienoilla autoliike pienteollisuus alueella myös,jolman autoliike siinä nykyisen sähkö kunnarin tiloissa,se oli uusi hieno liike ja möi ainakin uusia mitsubishi autoja
jossain vaihees oli myös tehdas asun alakerrassa siel kellarissa autoliike.
ja puretun shellin kiintöistössä oli kans autoliike,muistaakseni kasurinen möi siinä autoja,haikonen piti shelliä silloin.
hyrkkään juha möi autoja jossain vaiheessa kumiheleniuksen pihalla. - Asemaperän poika
Liikekulman vieressä oli Kello-Valjus ja sitä vastapäätä sijaitsevassa rakennuksessa intersportin edeltäjä Turkin Matin omistama Lapin sähkö- ja radioliike sekä Mukkalan huonekaluliike, joka myöhemmin siirtyi mutkan kautta omaan halliin ja edellisen laman laitamilla loppui.
Lapin sähkö- ja radioliikkeen ikkunassa oli 60-luvulla televisio jota iltaisin kävelijät katselivat. Kauppa kävi ja kun joku onnellinen sai uuden television, niin sen kuljetus oli jo tapahtuma. Mentiin katsomaan sitä. Lumisadetta, jonka takana hahmot heiluivat. Onneksi pian tuli Pyhätunturin linkkitorni.
Pikkupoikana isän kanssa kävin liikkeessä. Sisällä oli hiljaista. Takahuoneessa läiskittiin korttia. Pöydällä kolikkopinoja kuin torneja. Sain jäätelörahat ja kävin viereiseltä kioskilta vaniljatuutin. Menin morris minin takapenkille odottamaan.
Oli helle ja tuutti alkoi sulaa valkoisina vanoina, maistui niin hyvältä. Isä viipyi kaupassa. Taisi perhana jäädä korttirinkiin. - poikanen 60 luvun alusta
Asemaperän poika kirjoitti:
Liikekulman vieressä oli Kello-Valjus ja sitä vastapäätä sijaitsevassa rakennuksessa intersportin edeltäjä Turkin Matin omistama Lapin sähkö- ja radioliike sekä Mukkalan huonekaluliike, joka myöhemmin siirtyi mutkan kautta omaan halliin ja edellisen laman laitamilla loppui.
Lapin sähkö- ja radioliikkeen ikkunassa oli 60-luvulla televisio jota iltaisin kävelijät katselivat. Kauppa kävi ja kun joku onnellinen sai uuden television, niin sen kuljetus oli jo tapahtuma. Mentiin katsomaan sitä. Lumisadetta, jonka takana hahmot heiluivat. Onneksi pian tuli Pyhätunturin linkkitorni.
Pikkupoikana isän kanssa kävin liikkeessä. Sisällä oli hiljaista. Takahuoneessa läiskittiin korttia. Pöydällä kolikkopinoja kuin torneja. Sain jäätelörahat ja kävin viereiseltä kioskilta vaniljatuutin. Menin morris minin takapenkille odottamaan.
Oli helle ja tuutti alkoi sulaa valkoisina vanoina, maistui niin hyvältä. Isä viipyi kaupassa. Taisi perhana jäädä korttirinkiin.Muistan kun tuossa annaliisankadulla kävelin teräksen liikkeen edessä Pumppu tuli vastaan ja pyysi elokuviin katsomaan speedy gonzalesia eli speden elokuvaa vanhaan sampon tetteriin joka oli nykyisen sortteerin paikalla. Olin pummppua 3-4 vuotta jopa nuorempi eikä edes niin kavereita, mutta maksoi jopa elokuvalipun:)) KIITOS !
Siinä sampon vieressä oli myös kirja kauppa Soinisen talon vieressä, sisko tytön kanssa alettiin taiteilemaan pyörä telineen päällä ja sisko eikun nurin ja löi päänsä telineeseen onneksi siihen aikaan apukin oli lähellä. Kunnansairaalaan tuli lähtö tikkaukkseeen oli muuten samassa korttelissa nykyisen työkkärin paikalla. - juttu :D
Asemaperän poika kirjoitti:
Oli helle ja tuutti alkoi sulaa valkoisina vanoina, maistui niin hyvältä. Isä viipyi kaupassa. Taisi perhana jäädä korttirinkiin.me taas käytiin isän kanssa kemijärven kaupungistumisjuhlissa uuden vuoden aattona 70-luvun alussa. en nähnyt kuin ihmisten takamuksia siellä tungoksessa ja isä saattoi olla pienessä sievässä.
ensimmäinen yöelämän muisto on 70-luvun alkupuolelta kun olin vahingossa ollut jossakin uimarannalla tai kaverin luona liian pitkään (ehkä noin yhdeksään tai kymmeneen) ja ajoin keskustan läpi kotiin. ihmettelin kun joka puolella oli hirveesti ihmisiä ja kestikerroksen porttikongista naurettiin ja huudeltiin minulle pikkupirpanalle. nolotti. kotiväki oli vihainen, taisivatkohan vielä löytää minut sieltä jostakin kotimatkalta.
omassa nuoruudessa 80-luvun taitteessa ja alussa kierrettiin kävellen rinkiä keskustan ympäri ja istuttiin milloin milläkin rappusilla. kestikerros oli silloin jo kiinni ja sen porttikongia sanottiin lihatiskiksi. jotkut tytöt ei siinä halunnu seistä mutta en minä lihakimpaleeksi muuttunu vaikka siinä kavereitteni kanssa seisoskelin.
jäätelömuisto itselläni on särkikankaan pieneltä valkovihreältä kioskilta. olin jotain 10-vuotias ja justiin saanu tötterön käteeni kun ampiainen (tai kärpänen) lensi siihen ja juoksin kirkuen rinkiä ja jäätelö läsähti maahan :/ - isän kanssa
juttu :D kirjoitti:
me taas käytiin isän kanssa kemijärven kaupungistumisjuhlissa uuden vuoden aattona 70-luvun alussa. en nähnyt kuin ihmisten takamuksia siellä tungoksessa ja isä saattoi olla pienessä sievässä.
ensimmäinen yöelämän muisto on 70-luvun alkupuolelta kun olin vahingossa ollut jossakin uimarannalla tai kaverin luona liian pitkään (ehkä noin yhdeksään tai kymmeneen) ja ajoin keskustan läpi kotiin. ihmettelin kun joka puolella oli hirveesti ihmisiä ja kestikerroksen porttikongista naurettiin ja huudeltiin minulle pikkupirpanalle. nolotti. kotiväki oli vihainen, taisivatkohan vielä löytää minut sieltä jostakin kotimatkalta.
omassa nuoruudessa 80-luvun taitteessa ja alussa kierrettiin kävellen rinkiä keskustan ympäri ja istuttiin milloin milläkin rappusilla. kestikerros oli silloin jo kiinni ja sen porttikongia sanottiin lihatiskiksi. jotkut tytöt ei siinä halunnu seistä mutta en minä lihakimpaleeksi muuttunu vaikka siinä kavereitteni kanssa seisoskelin.
jäätelömuisto itselläni on särkikankaan pieneltä valkovihreältä kioskilta. olin jotain 10-vuotias ja justiin saanu tötterön käteeni kun ampiainen (tai kärpänen) lensi siihen ja juoksin kirkuen rinkiä ja jäätelö läsähti maahan :/Minäkin olin kaupungistumisjuhlassa. Olin jotain 11-12v ja ihmisiä oli tosiaankin paljon. Keskustassa nykyisen Säästöpankin paikkeilla oli muistaakseni iso rakovalkea :)
- Asusteen edessä
isän kanssa kirjoitti:
Minäkin olin kaupungistumisjuhlassa. Olin jotain 11-12v ja ihmisiä oli tosiaankin paljon. Keskustassa nykyisen Säästöpankin paikkeilla oli muistaakseni iso rakovalkea :)
kaupungiksi tulojuhlaa seuraamassa. Poroakin grillattiin juhlissa.
- että me
Asusteen edessä kirjoitti:
parveiltiin hallituskadulla postin edessä. ja että siitä katottiin ilotulituksia.
- amiksessa
että me kirjoitti:
parveiltiin hallituskadulla postin edessä. ja että siitä katottiin ilotulituksia.
70-luvulla. Ja meno oli hurjaa. Puukotuksia oli usein, romaanit ja myös valkolaiset selvittelivät välejään. Pohjanpirtissä oltiin joka viikonloppu ja joskus viikollakin. Omppuviiniä lähdettiin hakemaan alkosta jo perjantaina puolenpäivän aikaan, ettei vaan jäätäisi ilman. Huh huh, olihan se aikaa! Pamela-baariin juostiin välitunnilla kahville. Siellä oli hyvät munkit ja tosi mukavat myyjät , samoin kuin Pallen valinnassakin. Postissa oli myös oikein mukava rouva töissä, muistaakseni Taipaleen rouva. En tiedä minkälaista palvelua saa nykyään Kemijärvellä, toivottavasti hyvää. Särkiporttia vastapäätä oli nakkari, josta illan tulleen haettiin lihapiirakka pikkunälkään. Lihapiirakat olivat superhyviä, en ole sen koommin saanut mistään niin makoisaa lihapiirakkaa kuin sieltä. Siinä kioskissa oli töissä yksi supertympeä naisriepu. Kerran se heitti lihapiirakan kaaressa roskiin, kun itse teki vääränlaisen. Ihan pelotti. Olihan se aikaa. On kiva joskus muistella menneitä aikoja. Ei taida Kemijärvi olla enää entisensä. Olen toki käynyt siellä nykyvuosinakin, mutta eihän se ole ollenkaan sama asia kuin silloin nuoruusvuosina.
- minä myös
Asusteen edessä kirjoitti:
silloin oli muuten kylmä..käytiin kirkossa lämmittelemässä..pappi katteli ja ihmetteli ku pojat nokka punasena istu siellää heh..oi niitä aikoja
- Himpsikka
amiksessa kirjoitti:
70-luvulla. Ja meno oli hurjaa. Puukotuksia oli usein, romaanit ja myös valkolaiset selvittelivät välejään. Pohjanpirtissä oltiin joka viikonloppu ja joskus viikollakin. Omppuviiniä lähdettiin hakemaan alkosta jo perjantaina puolenpäivän aikaan, ettei vaan jäätäisi ilman. Huh huh, olihan se aikaa! Pamela-baariin juostiin välitunnilla kahville. Siellä oli hyvät munkit ja tosi mukavat myyjät , samoin kuin Pallen valinnassakin. Postissa oli myös oikein mukava rouva töissä, muistaakseni Taipaleen rouva. En tiedä minkälaista palvelua saa nykyään Kemijärvellä, toivottavasti hyvää. Särkiporttia vastapäätä oli nakkari, josta illan tulleen haettiin lihapiirakka pikkunälkään. Lihapiirakat olivat superhyviä, en ole sen koommin saanut mistään niin makoisaa lihapiirakkaa kuin sieltä. Siinä kioskissa oli töissä yksi supertympeä naisriepu. Kerran se heitti lihapiirakan kaaressa roskiin, kun itse teki vääränlaisen. Ihan pelotti. Olihan se aikaa. On kiva joskus muistella menneitä aikoja. Ei taida Kemijärvi olla enää entisensä. Olen toki käynyt siellä nykyvuosinakin, mutta eihän se ole ollenkaan sama asia kuin silloin nuoruusvuosina.
Muistatteko Ingan kaupan Sairaalan risteyksessä?Sieltä sai ruokaa mihin aikaan vuorokautta vaan ja Inga antoi velaksikin,oli tosi ihana persoona.Muutin tuohon aikaan (v.1975) Kemijärvelle,se jäi mieleen.
Ja TB:n baari Luusuantien ja Rovaniementien risteyksessä?Oli se semmoinen yhenlainen baari! - ManiKonsult
isän kanssa kirjoitti:
Minäkin olin kaupungistumisjuhlassa. Olin jotain 11-12v ja ihmisiä oli tosiaankin paljon. Keskustassa nykyisen Säästöpankin paikkeilla oli muistaakseni iso rakovalkea :)
NiiNiimpä tais olla
- children of north state
Kallaanvaarassa tuli asuttua 70-luvun alussa, tehtaan haju vieläkin muistissa, kerrostaloja nousi sinne lemun keskelle kuin lannoitettuna ja kakaralaumat kiljuivat metsissä.
Siellä Isokylän tien laidassa, jonkun lämpöputken viereessä(siellä oli jännä kiipeillä) oli Kesälahden kauppa, jossa oli yksi ikkuna parkkipaikalle, sisällä yksi kassa ja karkkihylly jonka edessä tehtiin pennit kourassa tarkkaa valintaa. Takahuoneessa oli lihatiski ja taloustavarat.
Tien vieressä könötti vanhan ajan lippakioski, josta ohi ajavat autot pysähtyivät joskus ostamaan jäätelöä. Toisella puolella tietä, metsikön takana oli muistaakseni T-kauppa, baari ja kemikaliokauppa.
Asuimme Kallaanvaarassa vain vuoden verran, mutta paikasta jäi väkevät muistot, ainakin hajujen suhteen; ankeat kerrostalokolossit metsän keskellä, kakaralaumat taistelemassa talojen välillä, ja tietysti myös mukavia muistoja: leikit ja pelit isolla piha-alueella tai kallaan koulun kentällä.- maaseudun lapsi
Muistan myös ne kallaanvaaran kerrostalot. Nythän niitä on purettu pois eihän ole asukkaitakaan joka taloon ollut enään aikoihin.Muistan kuinka nämä talot oli lapsen silmissä hienoja sisälläkin oli oikein ammeet suihkut ja oli myös parveke, sehän oli "luksusta" siihen aikaan. Olihan joka pikku kylässä silloin Osuusliike ja Osuuskauppa myös, siellä ne sulassa sovussa seisoivat vastakkain kylän keskellä, ja molempiin riitti asiakkaita, olihan joka talossa paljon lapsia siihen aikaan. Kaikkea kivaa on jäänyt muistoihin noilta lapsuuden ja nuoruuden ajoilta.
- pitkätukka ja leveät lahkeet
maaseudun lapsi kirjoitti:
Muistan myös ne kallaanvaaran kerrostalot. Nythän niitä on purettu pois eihän ole asukkaitakaan joka taloon ollut enään aikoihin.Muistan kuinka nämä talot oli lapsen silmissä hienoja sisälläkin oli oikein ammeet suihkut ja oli myös parveke, sehän oli "luksusta" siihen aikaan. Olihan joka pikku kylässä silloin Osuusliike ja Osuuskauppa myös, siellä ne sulassa sovussa seisoivat vastakkain kylän keskellä, ja molempiin riitti asiakkaita, olihan joka talossa paljon lapsia siihen aikaan. Kaikkea kivaa on jäänyt muistoihin noilta lapsuuden ja nuoruuden ajoilta.
oli siinä Pohjanpirtin ja Narkivirsun välissä, sivumyymälä Särkiportissa ja myymäläautot kiersi Tökärillä ja Perävaarassa.Myynissä oli kirkasta, tuplahinta Valtsun puotiin verrattuna.Kauppa kävi ja kansa karkeloi,
- onko tietoo
pitkätukka ja leveät lahkeet kirjoitti:
oli siinä Pohjanpirtin ja Narkivirsun välissä, sivumyymälä Särkiportissa ja myymäläautot kiersi Tökärillä ja Perävaarassa.Myynissä oli kirkasta, tuplahinta Valtsun puotiin verrattuna.Kauppa kävi ja kansa karkeloi,
Pätkä taisi olla tunnetuin näistä lestimarketin myyjistä 60-70-luvulla, värikäs persoona, eräänlainen legenda ja puukkojunkkari, jonka kerrottiin tanssineen ripaskaakin kerran poliisiauton katolla.
- tive
onko tietoo kirjoitti:
Pätkä taisi olla tunnetuin näistä lestimarketin myyjistä 60-70-luvulla, värikäs persoona, eräänlainen legenda ja puukkojunkkari, jonka kerrottiin tanssineen ripaskaakin kerran poliisiauton katolla.
Muistan kun pohjan pirtin edusta oli tulvillaan tummia, oli miehiä naisia ja lapset siellä helmoissa pyöri. Oli nämä tummat erikoista ja värikästä sakkia, ei taida olla enää sellaista isoa porukkaa enään missään.Taidettiin niitä hiukan pelätäkkin, kun vaihdettiin kadun toiselle puolen ohimennessä. perävaarassakin käytiin ja otettiin ekat viina ryypyt, mutta Pätkältä ei ostettu, vaan joku haki pullon viina kaupasta. Kiva muistella noita aikoja on.
- voi niitä aikoja....
tive kirjoitti:
Muistan kun pohjan pirtin edusta oli tulvillaan tummia, oli miehiä naisia ja lapset siellä helmoissa pyöri. Oli nämä tummat erikoista ja värikästä sakkia, ei taida olla enää sellaista isoa porukkaa enään missään.Taidettiin niitä hiukan pelätäkkin, kun vaihdettiin kadun toiselle puolen ohimennessä. perävaarassakin käytiin ja otettiin ekat viina ryypyt, mutta Pätkältä ei ostettu, vaan joku haki pullon viina kaupasta. Kiva muistella noita aikoja on.
Muistan nykyisen st1 tilalla oli kivitalo, jossa oli kautovuoren vaateliike nimeä en muista ja se kun lopetti tuli tilalle makasiin. Ja sen talon vieressä koivuniemelle oli Kestin Helvin pitämä nakkikioski, josta sai hillittömän hyviä lihapiirakoita. Sitten oli Kalliokosken talo, jossa oli Päivin pitämä leikkikalu kauppa ja olihan hienoja leluja. Anttilan talo oli vastapäätä, mutta en muista kun että joku sähkö liike oli silloin siinnä. Voi kun oli mukava silloin asua kemjärvellä.....
- 60-luvun lapsi
voi niitä aikoja.... kirjoitti:
Muistan nykyisen st1 tilalla oli kivitalo, jossa oli kautovuoren vaateliike nimeä en muista ja se kun lopetti tuli tilalle makasiin. Ja sen talon vieressä koivuniemelle oli Kestin Helvin pitämä nakkikioski, josta sai hillittömän hyviä lihapiirakoita. Sitten oli Kalliokosken talo, jossa oli Päivin pitämä leikkikalu kauppa ja olihan hienoja leluja. Anttilan talo oli vastapäätä, mutta en muista kun että joku sähkö liike oli silloin siinnä. Voi kun oli mukava silloin asua kemjärvellä.....
Kiva lukea näitä juttuja, tuttuja paikkoja ja ihmisiäkin vilahtelee näissä muisteluissa:)
- tui hooro
onko tietoo kirjoitti:
Värikästähän se oli pariskunnan elämä,ainakin noin niinku vähän sivusta katottuna.
Paljonhan ne varmaan touhus ,joita kukaan ei sitten tiennykkään.
Pojat Kyösti ja Riku vissiin asustelevat siellä Kempassa päin.
Tais olla -88 keväällä,kun se Pätkä sinne Espanjaanko se oli,sitten kuoli.
Asuin itse elokuulle -88 siellä.
Kyllä ne tais nämä vaimot niitä "hooroja" (pimeitä pulloja) heittää.
Aatuvainaan Iso-Aune ja tämä Pätkän Nelluvaimo etunenässä.
Sittenhän siellä "mökeillä" oli Villeä,Veijaa,Paksu-Veikkoa.
Osoitteita Halosentie 10 ja Tohmossa ja Karvakossa useita luukkuja.
Kylläpä niitä yöaikaan kierreltiin -70 -80-lukujen aikaan.
Taitaa sekin ammatti olla historiikkia,joku valkonaama kai harrasteluksi saattais ehkä jotain pientä . - rko
60-luvun lopulla oli Okkosen Rennen kauppa viitostien vasemmalla puolella, kun keskustasta päin katsoo. Siellä oli meillä ruokatili. Kun ruokalaskun maksoi, antoi Renne alennusta pussin verran karkkia ja me veljen kanssa niitä sitten syötiin. Nytkin asun samalla puolella tietä, mutta Renne kauppa on tyhjillään.
- kallaassa 60-70-luvun vaihteessa asunut
rko kirjoitti:
60-luvun lopulla oli Okkosen Rennen kauppa viitostien vasemmalla puolella, kun keskustasta päin katsoo. Siellä oli meillä ruokatili. Kun ruokalaskun maksoi, antoi Renne alennusta pussin verran karkkia ja me veljen kanssa niitä sitten syötiin. Nytkin asun samalla puolella tietä, mutta Renne kauppa on tyhjillään.
Eikös tämä Kesälahden kauppa ollut samassa kiinteistössä missä sitä aikaisemmin Okkosen Renne piti kauppaa. Kiinteistö taisi olla myös Okkosten kotitalo ja Renne oli sotainvalidi ja uskovainen mies, muistaakseni helluntalainen.
- rko
kallaassa 60-70-luvun vaihteessa asunut kirjoitti:
Eikös tämä Kesälahden kauppa ollut samassa kiinteistössä missä sitä aikaisemmin Okkosen Renne piti kauppaa. Kiinteistö taisi olla myös Okkosten kotitalo ja Renne oli sotainvalidi ja uskovainen mies, muistaakseni helluntalainen.
Kesälahden kauppa oli kyllä siellä Kallaantien varressa. En tiedä, oliko sitä ennen Rennen kotitalossa. Saattoi ollakin.
- kasperi kallaasta
rko kirjoitti:
Kesälahden kauppa oli kyllä siellä Kallaantien varressa. En tiedä, oliko sitä ennen Rennen kotitalossa. Saattoi ollakin.
Asuin Kallaanvaarassa vuodet 67-68,uudelleen -69-84.
Kyllähän siinä Rennen talossa useampi kauppiasyrittäjä toimi.
Tais olla omalla Renne ja Aino porukalla,sittemmin Rennen tyttö.olikohan Eeva ja vävypoika "Henteri",joka tais lähtiä läiskimään muihin maisemiin noin niinku vähän yht äkkisesri,muistelisin.
Sitten oli jossain välissä kans joku,mahtoiko olla Molkoselkä tai jotain sinnepäin,tais tämäkin seppä karistaa Kempan mullat jaloistaan (mahdollisesti Suomen),kun viimeiltanaan koitti kierrellä meitä köyhiä mökkiläisiä ja saada käteistä kokoon (silloin ostettiin ruuat ja kaljat velaksi ,ja maksettiin ,kun jaksettiin),tais Jussillakin pitkä kaljapiikki jäädä maksamatta,kun kauppias häippäsi taivaantuuliin.
Kyllä se tais Kesälahden Aarnokin alkuun olla samassa Okkosen talossa jonkin aikaa,ennenkuin muutti nykyisiin Maijun pubin tiloihin,sittemmin "Kessu" Kari poikineen muistaakseni muutti Kolariin kaupanpitoon.
Tämä Maijun pubihan oli alkuun Kallaan-baari,omistajina Ahvosen porukka,sittemmin Nurmikummut ,baari väliin pieneni kaupantieltä ja apteekin tiloihin muutti -77.
Sittemmin taas laajentunut takaisin entisiin ja lisätiloihin,tais tämä nykyomistaja olla pitkään töissä edellisellä omistajalla. - ent kumijarvelainen
voi niitä aikoja.... kirjoitti:
Se oli Kaakkurivaaran Karin pyorittama radio kauppa siina Anttilan talossa, siitta tuli sitten Musta Porssi jonka Nivan Markku osti pois hyvina paivina. Soli hyva kauppa.
- bämby
olin siellä kallaankoulun kentällä, silloin 70-luvulla, silloin pelattiin futista ja urheiltiin. talvisin hiihdettiin pelkosia pitkin, kallaan kentältä lähdettiin ja maali oli myös kallaankentällä ja kaikki sai palkinnoksi lakun ja kuumaa mehua. terveisin Bamby!
- Kallaan Kassu
bämby kirjoitti:
olin siellä kallaankoulun kentällä, silloin 70-luvulla, silloin pelattiin futista ja urheiltiin. talvisin hiihdettiin pelkosia pitkin, kallaan kentältä lähdettiin ja maali oli myös kallaankentällä ja kaikki sai palkinnoksi lakun ja kuumaa mehua. terveisin Bamby!
Stadistako skriivailet.
Roihin tuli jäätyä asumaan
Terkkuja kaikille -70-luvun Kallaan "pojille".
Sielläpä ne taitaa melkein kaikki nykyään asustella.
Jussi ja Ramppa ja Hannu.K. ainaski Kempassa. - pomo123
ent kumijarvelainen kirjoitti:
Se oli Kaakkurivaaran Karin pyorittama radio kauppa siina Anttilan talossa, siitta tuli sitten Musta Porssi jonka Nivan Markku osti pois hyvina paivina. Soli hyva kauppa.
Kari se muistaa !
- poitsu15v
Anna-Liisan kadulla oli vielä 80-luvun alkupuolella nakkikioski. Sieltä käytiin tupakit ostamassa...
- oi aikoja
Sen nakki kiskan puurallien alla olevat kolikot olivat meille penskoille aarreaitta ;)) Viikonloppuisin centrumin takana oli aina 50 autoa ja kaikki menossa perävaaraan tansseihin, oli se aikaa.
- tyttö maalta
oi aikoja kirjoitti:
Sen nakki kiskan puurallien alla olevat kolikot olivat meille penskoille aarreaitta ;)) Viikonloppuisin centrumin takana oli aina 50 autoa ja kaikki menossa perävaaraan tansseihin, oli se aikaa.
Oli autoja ja paljon nuorisoa sankoin joukoin ympäri maakuntaa menossa perävaaraan. Perävaarassa oli mahtavat tanssit kuuluisia esiintyjiä, ja ne maisemat hienot. Silloin oli kovat menot siellä linja- autoja tuli kaukaakin tuoden porukkaa.Peltoperän auto toi Sallan suunnalta,Mölläri varmaankin keskustasta. olipa se perävaara niin suosittu ja sitä porukkaa riitti. Siellä taisi meikäläinenkin itkeä ekat sydänsurunsa jossain kannon nokassa. Oli siellä makkaran myyntikin ulkona portaiden alapäässä, olikin aina nälkä mutta rahaa ei oikein tainnut liiemmälti olla, että olisi makkaran ostanut.
- ent kumijarvelainen
Siitta sai kaupungin parhaat hampurilaiset. Muistaakseni se oli siina viela -84. "Ala parkki" oli hyva paikka olla parkissa.
- Kaaleppi
Luokkasen kauppa Lehtolassa,kaikki tarvittava löytyi ja jos ei ollu tilattiin.Loppu kait 90luvun loppupuolella?
- ´niemeläinen
Räisälässä ja Joutsijärvellä on vielä kaupat. Molempien pikkukylien palvelutaso alkaa saavuttamaan Pelkosenniemen kunnan vastaavan. Sielä toiseksi viimeinen kauppa sulki ovensa kuukausi sitten. Huonosti jakselee koko itä-lappi.
- lapin-taika
´niemeläinen kirjoitti:
Räisälässä ja Joutsijärvellä on vielä kaupat. Molempien pikkukylien palvelutaso alkaa saavuttamaan Pelkosenniemen kunnan vastaavan. Sielä toiseksi viimeinen kauppa sulki ovensa kuukausi sitten. Huonosti jakselee koko itä-lappi.
Näinhän se menee ikävä kyllä, väki vähenee aika lailla mssaeudulta jo luonnollisen poistuman kautta aika tavalla. nuoret lähtee pois kun ei ole töitä. ennen oli joka kylässä kaksi jopa kolme kauppaa. Joutsijärvelläkin oli kolme kauppaa parhaimpina aikoina. Tällä hetkellä siellä on yksi kauppa tulee käytyä siellä aina kun ohi ajelen. Kovasti on kaikki muuttunut lapsuuden ajoilta, eikä välttämättä kaikki aina ole mennyt parempaan suuntaan.
- Kukua
lapin-taika kirjoitti:
Näinhän se menee ikävä kyllä, väki vähenee aika lailla mssaeudulta jo luonnollisen poistuman kautta aika tavalla. nuoret lähtee pois kun ei ole töitä. ennen oli joka kylässä kaksi jopa kolme kauppaa. Joutsijärvelläkin oli kolme kauppaa parhaimpina aikoina. Tällä hetkellä siellä on yksi kauppa tulee käytyä siellä aina kun ohi ajelen. Kovasti on kaikki muuttunut lapsuuden ajoilta, eikä välttämättä kaikki aina ole mennyt parempaan suuntaan.
Halosenrannalla ollut myös kyläkauppa siinä koulun lähellä.70-luvulla muistaisin sen olleen toiminnassa.
- Elli48
Kukua kirjoitti:
Halosenrannalla ollut myös kyläkauppa siinä koulun lähellä.70-luvulla muistaisin sen olleen toiminnassa.
Muistat aivan oikein, Halosenrannalla oli Aholan Paulin ja Elman kauppa lähellä koulun tienhaaraa. Sieltä saivat kyläläiset kaiken tarpeellisen ja lomalaiset myös.
Kauppa oli tosi hyvällä paikalla, melkein keskellä kylää, joten siinä oli helppo poiketa lapsena koulureissulla.
Siihen aikaan lapset lähetettiin kauppaan isommillekin ostoksille, eikä vain "unohtunutta" hiivaa hakemaan.
Joskus -50-60 lukujen vaihteessa olin sisareni kanssa menossa kauppaan, kun pienkone,joka oli tuomassa markkinaporukkaa keskustasta, putosi Kattilavaaran kylkeen. Kerroimme asiasta talossa, missä oli kylän ainut puhelin, mutta eihän siellä meitä lapsia uskottu. Sanottiin, ettei noin vakavalla asialla saa narrata. Vielä samana päivänä saimme vahvistuksen asiaan, että ko. onnettomuudessa oli sattunut pahasti, kuolonuhrejakin tuli. - Se kauppareissu jäi mieleen. - mase,,
Elli48 kirjoitti:
Muistat aivan oikein, Halosenrannalla oli Aholan Paulin ja Elman kauppa lähellä koulun tienhaaraa. Sieltä saivat kyläläiset kaiken tarpeellisen ja lomalaiset myös.
Kauppa oli tosi hyvällä paikalla, melkein keskellä kylää, joten siinä oli helppo poiketa lapsena koulureissulla.
Siihen aikaan lapset lähetettiin kauppaan isommillekin ostoksille, eikä vain "unohtunutta" hiivaa hakemaan.
Joskus -50-60 lukujen vaihteessa olin sisareni kanssa menossa kauppaan, kun pienkone,joka oli tuomassa markkinaporukkaa keskustasta, putosi Kattilavaaran kylkeen. Kerroimme asiasta talossa, missä oli kylän ainut puhelin, mutta eihän siellä meitä lapsia uskottu. Sanottiin, ettei noin vakavalla asialla saa narrata. Vielä samana päivänä saimme vahvistuksen asiaan, että ko. onnettomuudessa oli sattunut pahasti, kuolonuhrejakin tuli. - Se kauppareissu jäi mieleen.olipas kiva lukea vanhoista kempan liikkeistä,,muistan kyl suurimman osan näistä,,ja kerrankin ihan asiallista kirjoitusta täällä..siitä iso plussa.
- -
mase,, kirjoitti:
olipas kiva lukea vanhoista kempan liikkeistä,,muistan kyl suurimman osan näistä,,ja kerrankin ihan asiallista kirjoitusta täällä..siitä iso plussa.
kyllä oli lysti lukea menneestä kemijärven elämästä..itse -80 luvun alussa syntyneenä..
- tyttö -60 luvulta
- kirjoitti:
kyllä oli lysti lukea menneestä kemijärven elämästä..itse -80 luvun alussa syntyneenä..
60-70 luvulla, monasti siellä otettiin miehestä mittaa tanssien aikana ja tanssit olivat mitä mahtavimmat. Porukaa oli kaiksista kylistä siel.
- kuupulli
tyttö -60 luvulta kirjoitti:
60-70 luvulla, monasti siellä otettiin miehestä mittaa tanssien aikana ja tanssit olivat mitä mahtavimmat. Porukaa oli kaiksista kylistä siel.
päädyssä kirkon suuntaan oli karvalakkibaari jossa vanhat ukot kittas kaljaa bussia odotellessa, siitä kirkon suuntaan Kopin paikalla oli elokuvateatteri,edelleen kirkoon päin kadun yli keltainen puutalo jossa asui Tiihoset, sitten puutaloja ja Hämäläinen.Ravintolat (kaksi) olivatkin sitten oma lukunsa portsareineen, jotka oli koko ajan käsi ojossa rahaa vailla, prkl kun krouvista pistäytyi toisessa päässä niin eiköhän ne kolikot viety eteisessä.Jos olit aikaisemmin kitsastellut narikkarahan kans niin turha oli vähään aikaan tuppautua jonon jatkoksi, mutta jos näytit selvältä ja sirottelit rahaa pokeille ja puhelit mukavia niin tervetuloa, paitsi jos oli pokella huono päivä, ja niitä oli.Tiskillä kun yritit kaljaa saada niin kyllä oli taas tarkan pelin aika
Kerran olin kuskina ja limsaa olisin ostanut, en ehtinyt kun rouva ilmoitti sinä olet jo saanut tarpeeksi, muisti ilmeisesti edellisen käyntini kun olin aika maistissa kuukausi aikaisemmin. - Cassuska
kuupulli kirjoitti:
päädyssä kirkon suuntaan oli karvalakkibaari jossa vanhat ukot kittas kaljaa bussia odotellessa, siitä kirkon suuntaan Kopin paikalla oli elokuvateatteri,edelleen kirkoon päin kadun yli keltainen puutalo jossa asui Tiihoset, sitten puutaloja ja Hämäläinen.Ravintolat (kaksi) olivatkin sitten oma lukunsa portsareineen, jotka oli koko ajan käsi ojossa rahaa vailla, prkl kun krouvista pistäytyi toisessa päässä niin eiköhän ne kolikot viety eteisessä.Jos olit aikaisemmin kitsastellut narikkarahan kans niin turha oli vähään aikaan tuppautua jonon jatkoksi, mutta jos näytit selvältä ja sirottelit rahaa pokeille ja puhelit mukavia niin tervetuloa, paitsi jos oli pokella huono päivä, ja niitä oli.Tiskillä kun yritit kaljaa saada niin kyllä oli taas tarkan pelin aika
Kerran olin kuskina ja limsaa olisin ostanut, en ehtinyt kun rouva ilmoitti sinä olet jo saanut tarpeeksi, muisti ilmeisesti edellisen käyntini kun olin aika maistissa kuukausi aikaisemmin.Varmaan oli Karjalaisen Vappu, ko mieki ja kaveri täytettiin 18 peräkkäisinä päivinä ja mentiin miehevänä Bakardikolaa ottamaan,niin eikös tuo eukko kahen rokin jälkeen käskenyt tulla huomisissa uudestaan. (päivälleen muuten 34 vuotta aikaa tuosta synttäripäivästä))
Mahtaako tänä päivänä varaa olla tolleen . - mettämiehentie
Cassuska kirjoitti:
Varmaan oli Karjalaisen Vappu, ko mieki ja kaveri täytettiin 18 peräkkäisinä päivinä ja mentiin miehevänä Bakardikolaa ottamaan,niin eikös tuo eukko kahen rokin jälkeen käskenyt tulla huomisissa uudestaan. (päivälleen muuten 34 vuotta aikaa tuosta synttäripäivästä))
Mahtaako tänä päivänä varaa olla tolleen .mitäs divareja kempassa on ollut?itse en muista kuin back streetin centrumin alakerrassa,tai tennahan se oli silloin 80 luvun lopulla, back street oli tosi hyvä, olihan siellä vanhoja jallujakin....vhs ät kunniaan.
- seittekytäläinen
mettämiehentie kirjoitti:
mitäs divareja kempassa on ollut?itse en muista kuin back streetin centrumin alakerrassa,tai tennahan se oli silloin 80 luvun lopulla, back street oli tosi hyvä, olihan siellä vanhoja jallujakin....vhs ät kunniaan.
ja siinä Backstreetille mennessä Tennan alakerrassa oli huonekaluliike ja yhdessä nurkassa kahvio, joku mies sitä piti, oli aina totisen ja vihaisen näköinen.
Kuka sitä divaria muuten pitikään, joku vaalea nainen..? - lipunmyyjänä ollut
tyttö -60 luvulta kirjoitti:
se oli tökärillä vauhdikasta menoa .keskiviikkoisi oli levytanssit ja porukkaa piisas.kun irvin oli esiintymässä talo oli tupaten täys.
- töksyllä -75
lipunmyyjänä ollut kirjoitti:
se oli tökärillä vauhdikasta menoa .keskiviikkoisi oli levytanssit ja porukkaa piisas.kun irvin oli esiintymässä talo oli tupaten täys.
Paljonkohan tuo tökäri todellisuudessa veti porukkaa? Kun tupa oli täynnä tuntui, että paikalla oli tuhansia ihmisiä, mutt tuskin sentään noin paljon. Kävin tässä joku vuosi takaperin tökörin pihalla kääntymässä ja kylläpä se näyttikin nyt pieneltä paikalta ainakin ulospäin. Mutta tunnelma oli kyllä aina katossa.
- särkikangas
Elli48 kirjoitti:
Joskus -50-60 lukujen vaihteessa olin sisareni kanssa menossa kauppaan, kun pienkone,joka oli tuomassa markkinaporukkaa keskustasta, putosi Kattilavaaran kylkeen. Kerroimme asiasta talossa, missä oli kylän ainut puhelin, mutta eihän siellä meitä lapsia uskottu. Sanottiin, ettei noin vakavalla asialla saa narrata. Vielä samana päivänä saimme vahvistuksen asiaan, että ko. onnettomuudessa oli sattunut pahasti, kuolonuhrejakin tuli. - Se kauppareissu jäi mieleen.Löysin lehtijutun tuosta lentoonnettomuudesta.
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/lapin-ensimmaisen-lentokoneen-rakentaneen-ura-alkoi-salamatkustajana-osti-koneen-kultahipulla-24221952/
- vk
Muistan Valion baarin pyöriässä talossa äiti osti mulle pirtelön.
- 70-80 luku
se oli sellainen vaalea kaunis ja mukava nainen, pitäsköhän perustaa uusi backstreetti?
- Junanviemä
Olipa mukava lukea näitä muisteluksia. Kemppa-nimeä tosin vierastan... Joitakin unohtuneita nimiä ja paikkoja palasi mieleen. Kemijärven Pukimo -nimisessä liikkeessä muista asioineeni äidin kanssa vielä 1970-luvun puolivälissä, myyjänä/omistajana joku Helena? - oli muistaakseni harmaassa rakennuksessa Teräksen liikettä vastapäätä. Joskus 1970-luvulla samassa rakennuksessa taisi olla farkkukauppa. Apteekista (joka jonkun lehtijutun mukaan on kai purettu) ostettiin salmiakkijauhoa ja samiakkipastilleja. Vanhassa, puisessa sairaalassa synnyin, perheeni ainoa Kemijärvellä syntynyt. Sairaala oli kai virastotalon paikalla. Elokuvateatterin muistan - ja sen, että rakennuksen takana olevissa puutaloissa majaili juoppoja, joista muista Hulkon Pertsan. Mustalaisten parveilu Pohjanpirtin nurkilla oli lapsesta pelottavaa. Rantaperä-nimeä en muistanut ennen kuin sen luin jostain viestistä, mutta sen muistan, kuinka äiti oli vihainen, kun kävin luvatta ko. alueella jonkun kansakouluaikaisen luokkakaverin luona kylässä. Kuumaniemen koulun sivurakennuksessa oli kirjasto, jonka narisevia rappusia tuli noustua usein. Lainauslappuihin/kortteihin taidettiin kirjoitella kirjastokortin (sellainen pahvilappu) numero. Meijeri oli ko. koulun lähellä. Sokoksen tavaratalon avajaiset muistan joskus 70-luvun alussa - sitä ennen Osuuskauppa toimi vain vanhassa osassa - alakerrassa oli astioita ym. yläkerrassa kankaita, lankoja jne. Railaston kauppa oli tuttu, samoin kemikalioliike samassa rakennuksessa. Valion baari Osuuspankin ympyrätalossa muistui mieleen - milloinkahan se hävisi ja mitä tuli tilalle? Ja liikekeskuksessa oli Laitisen Lauran vaateliike... Kestikerroksen vieressä oli kukkakioski (Hannin?). Paikkakunnalta olen lähtenyt 30 vuotta sitten, mutta iän myötä tulee muisteltua menneitä.
- sähköt pussiin
Radioliike oli v.1960 Saastamoisen talossa(myöh.Railaston Aunen kauppa)nyk.Värimestarit/Spar-paikalla.
Muistan tästä radioliike ja muistaakseni pyöräkauppiaasta,että hän tunkeutui koillis-sähkön mittarille sinetin särkien ja kärysi sähkön ohimittarin juoksutuksesta.En muista,tuomittiinko miten ja miten firma sitten loppuis.Ruutin poikia oli ainakin Aki ja Esa. - apila88
sähköt pussiin kirjoitti:
Radioliike oli v.1960 Saastamoisen talossa(myöh.Railaston Aunen kauppa)nyk.Värimestarit/Spar-paikalla.
Muistan tästä radioliike ja muistaakseni pyöräkauppiaasta,että hän tunkeutui koillis-sähkön mittarille sinetin särkien ja kärysi sähkön ohimittarin juoksutuksesta.En muista,tuomittiinko miten ja miten firma sitten loppuis.Ruutin poikia oli ainakin Aki ja Esa.Railaston talon takana oli Vähänityn Jussilla huonekalu korjaamo. Pyysivät aikoinaan Jussia pätkäksi Pekka puupää elokuviin kun oikea pätkä oli kuolla kupsahtanut.
- miseliini
apila88 kirjoitti:
Railaston talon takana oli Vähänityn Jussilla huonekalu korjaamo. Pyysivät aikoinaan Jussia pätkäksi Pekka puupää elokuviin kun oikea pätkä oli kuolla kupsahtanut.
Tuovirengas aloitti 60-luvulla ns.saunatalon naapurina Eskelisen takapihalla,jiossa nytr on Juhan Auto.
- kemppa -62
Rantaperä oli tosiaan vähän "hämärä" perä kirkon takana. Paljon vanhoja mökkejä rivissä. Kerran 70-luvulla oltiin varmaan lauantai-iltapäivänä poikaporukalla alueen läpi kävelyllä, kun yksi ukko juoksi yhden talon pihasta tielle ja pyysi sisälle katsomaan kuollutta miestä. Porukassa uskallettiin taloon mennä ja siellähän kamarin lattialla oli ukko kylmänä ja puinen tuoli vieressä palasina.
Joku porukasta juoksi poliisiasemalle tilanteesta ja hetken päästä tuli maija paikalle. Poliisi kyseli vähän mitä oli nähty ja käski meidän lähteä paikalta. Asiasta ei kuulunut enää jälkeenpäin mitään. Tämän jälkeen kierrettiin rantaperä kaukaa ainakin pimeänä aikana.
- Kaihomieli -64
Isokylällä oli knuutin pitämä S-kauppa, monet kerrat mopo tankattiin siellä ja tuoreet juorut oli aina tarjolla. Vähän matkaa siitä soppeen kaupunkiin päin oli Erno Kerkelän k-kauppa sieltä ostimma lannotteet ja rehut, erno jäi mieleen mukavana kyläkauppiaana.. Oli isokylä vireä paikka, oli lärvää ja emäntäkoulua, Lärvällä ennätin käydä muutaman kerran ennen kuin se loppu. Siellä tuli tykättyä eka kertaa ja pääsinpä yökylään emäntäkoululle, josta Anja rouva aamulla luudan kanssa pois ajoi.. Oli siellä tyttäriä!
- kemppaukko
Kauppaan pääsi aukioloajan jälkeenkin, mutta "makiaisia" ei myynyt silloin.
Ernohan ehti olla eläkkeellä viikon,kun ajoi moottorikelkalla sulaan joskus 1990-luvun puolivälissä.
- maketheoriginal
noinko huonosti teillä perkele menee, että pitää jotain tuollasia vanhoja kauppoja muistella. hohohhooo etten halkeaisi nauruun jo.
- pomo1234
Haista HEVONVITTU!!!
- Entinen kangaslainen
On tosiaankin mukava lukea näitä juttuja, todella paljon samanlaisia muistoja:)
Kemppa-nimitys on niin nykyaikaa, ettei tällainen 70-luvun nuori sitä tunnista ollenkaan :D
Lisää vaan muistelemaan, Kemijärvellä on värikäs historia.- Hyvästi keski-ikä
Muisteloo.Ihanhaikee mieli tulloo
- ulti-ukko
Hyvästi keski-ikä kirjoitti:
Muisteloo.Ihanhaikee mieli tulloo
sodan jälkeen Saastamoisen kauppa ja baari palokunnan vieressä, nykyisen lukkoliikkeen, maalikaupan ja putkiliikkeen paikalla
Pikkupoikana kävin tuossa kaupassa, siellä oli kaupan edessä hevosia joilla ihmiset olivat tulleet kirkolle
asioimaan
Minulla on vielä se kuparinen 5 l kahvipannu jolla tuossa baarissa keitettiin kahvia
Sain sen siskoltani joka oli saanut sen anopiltaan joka oli ollut töissä tuossa baarissa aikoinaan
- römpsä
60-luku esiin
- kkkkkk_kkkkkkkkkk
Minä kerkesin olla vuoden -75 kesän tiskijukkana, silloisessa Sokoksen ravintolassa, tai diskossa.
Kyllä riitti vientiä loppuyöstä.............- teppo kaapista
oli meilä kivaa loppuyöstä,
- raimo.m
kyllähän kemijärvi oli vilkas paikka 70-80 luvulla ravintoloihin 25 metrin jonot joskus enemmäkin
- vm -74
Railasto paloi joskus 80 luvun alkupuolella. Raunioita tuli käytyä ihmettelemässä metrin mittaisena, muistaa kun seisoi sellaisen jättimäisen pillarin vieressä, jonka rengas oli itseä 2 kertaa korkeampi :)
- Hurjaa
Ford Zefyrillähän sitä pillurallia ajettiin 71-72 tanssireissut perävaaraan,takasintullessa taisi olla 14 nuorta samassa kyydissä,turvallisuudesta ei tieotoakaan korkeinta turva seksiä venus merkisellä.Kossut ostettiin monesti tummilta 20 markkaa pimeessä.
- yksin
Joku sentään jaksaa muistella menneitä , tässä toisten parjausrumbassa.
On hauska huomata että joku tervekkin näille sivuille tulee.
Hyvää jatkoa vain "Hurjaalle" - QZus
kiitos vm-74, niin se muisti heittää !
- Aina jano
Kukas se hoiti pimeänviinan myyntiä 1960 ja 1970 luvulla
- Soikiopää
Mustalaiset ainakin.
- Elin silloin minäkin
Elokuvateatteri Sampo oli ent. Kopin talon kohdalla. Rankisen rakennusliikkeen Rankinen ostatteli tonttia, josta vanhemmillani oli osuus. Tontti teattereineen sitten myytiin ja tilalle rakennettiin kerrostalo. Viimeinen elokuva oli Pekka ja Pätkä -sarjaan kuuluva Kiinni on ja pysyy.
Yksi viimeisiä elokuvia oli myös Rehtori sängynlaidalla, puolivillainen rohkea elokuva. Aarnin Jukka sanoi lukiossa ollessani, että siellä näytetään niitä sun näitä sängynlaidalla,
Kulttuurin tuhoa tai ei - sellaisenaan teatteri olisi kaivannut remppaa ja tontti oli liian arvokas pelkäksi kulttuuriteoksi. Näin se meni. - kemijärvellä 1981
olipa kerrankin asiallista kirjoitusta,,tuttuja paikkoja oli paljon
- Kiekukaiku
Tämä on hieno ketju ja mukava lueskella, joko kaikki kaupat on muisteltu?
Kostamon kaupassa särkikankaalla käytiin kiekua ja kaikua, maksoivat 2,5 penniä kappale.
- pey
siinähän me oltiin joka ilta minä hunso kunnarin pekka ja isokosken tapaniplus muut joskus possu ja riekkinen ja mannukka tv mara
- trollcity
Särkkäri, muistan bingon, kirjakaupan, pallen, baarin, postin, parturin ja muistan kellarin ja oven sinne ja muistan vihreän viestin, (hahaa!).Muistan tytöt (Anne ja Reija) ja muistan hetket ja muistan tunteet. Särkkärissä tapahtu paljon, se oli minun nuoruus. Sitten tuli koulut, intti ja elämä, jouduin muttamaan kaaauuas työn perään ja täällä viihdyn. Nyt net on päättäneet purkaa särkkärin. Surullista, mutta kehitys menee eteenpäin. Luulen. Toivottavasti tilalle tulee jotain yhtä mahtavaa !
- aamuvirkkuna
ai, mistä tieto, että puretaan.... tosin ei varmaan "matkamuistona" kannata säilyttää, hyvä paikka olisi toimivalle yritykselle....
- DD75x
Kukahan se oli Särkikankaan Pallessa kassaneitinä,semmoset upeat,mustat pitkät suorat hiukset...sitä pentuna kuolattiin ;) ...taisi olla nyt myöhemmin Osuuspankin tiskillä...
- köppänäk
...joo oli mutta oli kai 70-80 luvun vaihteessa se kaunis nuori nainen kassalla,on se ollut Kempassa vieläkin...
- sesiitäpäs
oliskohan jo eläkeläinen :)
- exkemppa66
Kuka oli se Saksalainen, joka piti sekatavarakauppaa Kirkon lahella?
Muistaako kukaan hanen tarinaansa?- pikkukassu
Ei vain muistu tuo kauppiaan nimi mieleen.( Oisko ollut Hans ...jotakin).
Eikös tuossa samassa talossa ollut myös M. I. Hämäläisen kelloliike.
Tais ihan isolla räntillä lukeakkin siinä etuseinällä.
Veli Hämäläinen tais olla toisen polven kauppias. Veli kävi ja valmensi Kumpulais Voiton kans meitä KU: N painijunnuja. ( 60-l lopulta jonnekkin 70-luvun puoliväliin.
Jotenkin on kans hämärät muistot, jotta ihan ekat televisiolähetykset katsottiin tuon samaisen talon näyteikkunasta täti-Riitan kanssa.
Tuosta ajankohdasta tulee äkkilaskulla 52 vuotta. Elettiin vuotta noin -64 . Olin tuolloin 5 vuoden paikkeilla. - Anonyymi
pikkukassu kirjoitti:
Ei vain muistu tuo kauppiaan nimi mieleen.( Oisko ollut Hans ...jotakin).
Eikös tuossa samassa talossa ollut myös M. I. Hämäläisen kelloliike.
Tais ihan isolla räntillä lukeakkin siinä etuseinällä.
Veli Hämäläinen tais olla toisen polven kauppias. Veli kävi ja valmensi Kumpulais Voiton kans meitä KU: N painijunnuja. ( 60-l lopulta jonnekkin 70-luvun puoliväliin.
Jotenkin on kans hämärät muistot, jotta ihan ekat televisiolähetykset katsottiin tuon samaisen talon näyteikkunasta täti-Riitan kanssa.
Tuosta ajankohdasta tulee äkkilaskulla 52 vuotta. Elettiin vuotta noin -64 . Olin tuolloin 5 vuoden paikkeilla.se oli se sakemanni kudewek turkki päällä käveli oli kallaanvaarassa kettutarhakin
- Anonyymi
Hans Finke
- Korkkikumpu
Mahtava ostoskeskus. Mutta eikö kukaan muista baaria Pelkosenniementien toisella puolen E-kaupan vieressä? Sielt kerran käytiin ostamassa Batman-tikkareita ja pelotti kun mustalaiset potki pajatsoa. Baari oli tosi pieni, muistaaksenni Haka-Baariksi sanottiin . . .
- Korkkikumpu
Enne Särkiporttia Pallen kauppa oli osuuskaupan vieressä nykuisen halpahallin paikalla. Toisella puolen tietä oli joku rakennus lähellä Haka-taloa. Siinä oli kemikalio ja 60-luvun lopussa jonkinlainen grilli. Kemikaliosta ostettiin nallipyssyn nalleja.
- TummaVerikkö
Pallella oli töissä, usein kassalla, se erittäin seksikäs tummaverikkö. Missä lie nyt ja lienee jo eläkeikää lähestymässä....
- Korkkikumpu
Jos hän oli siellä 60-luvulla töissä, ikää on nyt n. 80v.
Pallella oli autoina Taunukset farmarimallia. Niillä tavarat toimitettiin kotiin asti. Tilauksen saattoi tehdä soittamalla.
- Lapsuus
Kyllä vaan, oli pieni baari siinä osuusliikkeen vieressä särkikankaalla. 60- luvulla kankaalla oli ainaki 5 ruokakauppaan. Esim Kostamon kauppa jäähallin vieressä, osuusliikkeen kauppa lähellä rautatieasemaa, Pallen kauppa, ym. Rautatieasemallakin oli ennen baari ja kioski, sitten myöhemmin posti. Aikoinaan oli myös baari siinä rautatieaseman risteyksen kohdalle, sitähän sanottiin sikalaksi, ja tien toisella puolella oli kirjakauppa, sieltä minullekin ostettiin ensimmäinen penaali kouluun ja aapistikut. Kyllä oli paljon elämää särkikankaalla ennenvanhaan, mukavia muistoja. Hakatalossa asui paljon lapsiperheitä niin myös särkilammentien kerrostaloissa. Joka sunnuntai jonotettiin Pelastusarmeijan pyhäkouluun. Särkiportissa oli paljon erilaisia liikkeitä, ja myöhemmin bingo, jossa vietettiin iltoja.
- Korkkikumpu
Sikalan haju on jäänyt elävästi mieleen. Valokyltissä luki muistaakseni Lounas ja siinä oli sellainen tyylitelty ruoka-annoksen kuva. Penttilä taisi olla paikan virallinen nimi. Ja levyautomaatti ja flipperi. Levyautomaatista Beatlesin Rock and roll music. Siellä istuvaa nuorisoa lapsena ihmeteltiin. Sikalassa käytiin vaihtamassa vuonna 63 sata markkaa uudeksi markaksi.
Siitä vastapäätä olevasta kirjakaupasta sain käydä ostamassa Aku Ankan keskiviikkoisin ja alennusmyynnistä kirjoja. Siinä vieressä oli maalaistalo, josta kaupan pitäjät olivat kotoisin. 60-luvun alussa siinä oli vielä lehmiä. Voikohan se olla totta? Heikkilä taisi olla nimi. Kauppa muuttu sitten Särkiporttiin.
Kostamon kaupasta kuskattiin myös tavarat kotiin. Auto oli valkoinen pyöreäperäinen Volvo PV, ja tupakka haisi . . .
Vanhan Haverisen kaupan ja Osuuskaupan toisella puolen oli myös kauppa. Siinä oli sekatavaraa ja myöhemmin maalikauppa jonkun aikaa. Muistan kun kavereitten kanssa haettiin sieltä mainoslippalakkeja.
- Lapsuus
Särkiporttia vastapäätä oli kioski, koulun jälkeen juostiin kilpaa sinne, että kuka kerkiää hakemaan kioskin naisille vettä vesipostista, joka oli Särkiportin lähellä. Palkaksi saatiin nakkeja tai makkaran. Särkikankaan grillistä haettiin porilaisia tai lihapiirakoita. Paljon mukavia muistoja.....tökärillä käytiin pelaamassa bingoa. Ja tietenkin tansseissa, siellä oli hyviä esiintyjiä ja keskiviikkoisin levytanssit.
- Korkkikumpu
Muistan hyvin tuon kioskin. Vanhemmassa oli pieni sisätila, jossa ukot joivat kaljaa. Sitten siihen tuli ”moderni” rakennus. Kaksi luukkuakin oli. Kola-merkkisiä karkkipötköjä siitä ostettiin ja kerjättiin räjähtäneitä nakkeja. Tuossa paikassa söin varmaan elämäni ekan hotdogin. Silloin sitä sanottiin luontevasti nakkisämpyläksi. Seminaarin opiskelijoita oli varmaan suurin osa kipsan asiakkaista.
Hämärästi muistan tuon vesipostin - oliko semmoinen kaareva putki, jossa koukku?
- vanhuutta
Kuka muistaa kostamon kaupan pihassa olleen punaisen mökin. Oli vanhan peksenniemen tien vieressä. Olen asunut viiskytluvun alussa ensimmäiset vuoteni siinä. Muistan kun kostamon kaupan yläkerrassa asui Kaipainen ( Kaippaisen pentti). Kuka muistaa parakin jäähallin paikalla.
- Korkkikumpu
Alakerrassa oli ampumarata. Sisäänkäynti oli baarin oikealta puolen.
- cresent
Olisiko ensimmäinen grilli ollut ns. "Kolmen Köyhän Kioski" uuden S-Marketin (2016) paikalla? Taisi olla pankinjohtajia omistajina - siitä nimi. Tikkasen parturi siinä vieressä. Tuttuja oli siihen aikaan 60-luvun Kestiksen porukat ja Kemijärven pitkätukat kitaroineen ja rumpuineen. Keitä he sitten lieneekin? Muitaako joku nimiä ja bandejä? Oliko niitä? Kouluhippoja muistelen yms.?? Kiitos avusta jo etukäteen!
- Korkkikumpu
King's men niminen bändi oli 60-luvun lopulla. Soittajia oli ainakin Väänäsen (autokoulu) pojat ja/tai sitten Laitisen . . .
- Kallaanvaara
Muistaako kukaan mikä kauppa aloitti kallaanvaarassa, siinä missä oli ennen Siwa, nykyään K-market. Mitä siinä myytiin? Mitä muuta kuului siihen "kauppakeskukseen". Rakennus kuittenkin 60-luvun alusta.
- seonkotini
Kallaanvaaran "kauppakeskuksessa" oli alkuvuosina baari, posti, apteekki, pankki, Lingvistin kauppa, neuvola ym. Rakennus valmistui v. -65
- Anonyymi
seonkotini kirjoitti:
Kallaanvaaran "kauppakeskuksessa" oli alkuvuosina baari, posti, apteekki, pankki, Lingvistin kauppa, neuvola ym. Rakennus valmistui v. -65
Se Lindqvistin Jussin kaupan sisäänkäynti oli siinä nykyisen Maijun Pubin vieressä oikealla ulkoapäin katsottuna.
Se Maijun pubi jonka sisäänkäynti samalla paikalla on ollut siinä alustapitäen . Itse muutin Kallaanvaaraan vuonna 1967.
Tämä pubi on vallannut tiloja molempiin suuntiin.
Vanha apteekin tila siinä vasemmalla ja ja tämä Lindqvistin K- kauppa siitä oikealta sisäänpäin mentäessä.
Siinä Siwa , myöhemmin K- market tilassa oli alkujaan E- liike samanmalllinen ja kokoinen kuin jälkeentulleetkin muta ainakin oikea lihatiski makkaroineen . Sai halvemmalla niitä leikkuussa jääneitä kantoja. Halosen Lanteri vainaa tapasi usein päivässä niitä kantapaloja käydä pongaamassa mikäli Elli vainaalta sattui pääsemään hipsimään ja pilsner pari tietty samalla reisulla.
Ainakin nestekaasupullot myös E -liike möi tarvitseville kun kaasuhelloja ja varmaan valojakin oli useissa mökeissä.
Halosen Jorma ja myöhemmin nuorempi veli Juhani toimi tsupparina E- liikkeessä.
Kaasut ja muut hoitui asiakkaille alkuun kolmirattaisella polkupyörällä sittemmin Tunturi mopedilla.
Kilpeläisen Meeri toimi kaupan myymälänhoitajana.
Tyttäret Arja ja toisen nimeä en nyt muista toimivat apureina ja myöhemmin kaupan alalla ainakin Arja Rovaniemen Torikaupassa.
- Exkemppalainenvm.67
Eiköhän se ollu Finke, joka piti sitä sekatavarakauppaa siellä kirkon lähellä. Ja Torvisen Ebba piti baaria Rauman Autoliikkeen viinakaupan puoleisessa päädyssä. Muistanpa pikkupoikana, kun Hulkon Pertti kävi toimittamassa kakkoshädän siellä Eban baarin vessassa..:)
- Go27
EIKÖS VOIS TULLA ISOLLE KYLÄLLE K MARKET KAUPPAA
- piiou
ei voisi
- Huonomuistinen
Kuka muistaa sen kaupan nimen mikä oli ennen särkikankaan Texin talossa. Kaupassa myytiin ruokatarvikkeita. Oli muistaakseni S-ryhmän kauppa.
- kpkpa
sale
- Anonyymi
Oli se ihana se 70-luvun lopun Pallen Valinnan myyjätär. Ihanat silmät ja kunnon daisarit!
- Anonyymi
Junnila Esa,hänen vanhempansa pitivät kauppaa Kemijärvellä.Esa oli koulukiusaaja.Minä olin arka ja ujo.Hän harjoitteli minun niskaani karateiskuja välitunneilla.Kun äitini oli kuollut,hän pilkkasi minua siitä että itkin.
- Anonyymi
Muistan tän Esan. Oli kusipää jätkä. Kiusasi pienempiä. Emme koskaan käyneet heidän kaupassa, vaikka vieressä asuttiin. Kuulin joskus ettei ole aikuisena kummemmaksi muuttunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistan tän Esan. Oli kusipää jätkä. Kiusasi pienempiä. Emme koskaan käyneet heidän kaupassa, vaikka vieressä asuttiin. Kuulin joskus ettei ole aikuisena kummemmaksi muuttunut.
Tulipa vintage olo, kun luin naita ihmisten muistelmia Kemijarvesta. Synnyin 50 luvun lopulla ja henkailtiin lapsuus keskustan ja Sarkikankaan valia. Tuttuja nimia vilahteli paljon. Muistan Hulkon Pertin ja romaani Patkan, ym silloisia kuuluisuuksia. Lahdin merille vuonna 1973 ja kiersin tätä palloa vuosikymmenia. Yhdeksänkymmenta luvulla, monen vaiheen kautta paadyin Vietnamiin, avioiduttuani sikalaisen naisen kanssa. Olemme nyt asuneet Australian Sydneyssa viisitoista vuotta. Olen hyvin ansaitulla elakkeella ja auttelen vaimoani ,hanen omistamassa ravintolassa. Mulla on viela haaveena, tulla kaymaan Kemijarvella, ennekuin varsitie on kuljettu. Mahtaa olla kyla muuttunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulipa vintage olo, kun luin naita ihmisten muistelmia Kemijarvesta. Synnyin 50 luvun lopulla ja henkailtiin lapsuus keskustan ja Sarkikankaan valia. Tuttuja nimia vilahteli paljon. Muistan Hulkon Pertin ja romaani Patkan, ym silloisia kuuluisuuksia. Lahdin merille vuonna 1973 ja kiersin tätä palloa vuosikymmenia. Yhdeksänkymmenta luvulla, monen vaiheen kautta paadyin Vietnamiin, avioiduttuani sikalaisen naisen kanssa. Olemme nyt asuneet Australian Sydneyssa viisitoista vuotta. Olen hyvin ansaitulla elakkeella ja auttelen vaimoani ,hanen omistamassa ravintolassa. Mulla on viela haaveena, tulla kaymaan Kemijarvella, ennekuin varsitie on kuljettu. Mahtaa olla kyla muuttunut.
Aika on paksua tekstiä saatana. Et varmaan ole kunnan rajaa pitemmälle päässy ja olet ollu jossain lasolin höyryissä teinistä asti. Elät omassa mielikuvitus maailmassa jossain kemijärven mettässä, teinpeaks tunnelmissa. Turha maalailla positiivisia kuvia.
Kemijärveltä EI KUKAAN pääse enää pois terve henkisenä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika on paksua tekstiä saatana. Et varmaan ole kunnan rajaa pitemmälle päässy ja olet ollu jossain lasolin höyryissä teinistä asti. Elät omassa mielikuvitus maailmassa jossain kemijärven mettässä, teinpeaks tunnelmissa. Turha maalailla positiivisia kuvia.
Kemijärveltä EI KUKAAN pääse enää pois terve henkisenä.vittu saatana TWIN PEAKS
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937918
- 403792
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241220
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321093Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281023Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31802Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10800Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749