Lammas?

Pääsiäinen

Tänä vuonna aion kokeilla pääsiäisenä lammaspaistia. Lapsuuden kodissani ei koskaan kaketi syöty lammasta.
Miten onnistun tekemään hyvän lammaspaistin.
Paistista? Lampaanviulusta?
Kertoisitko oman tapasi kypsentää pääsiäispaistia!

9

13051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokki

...löytyy hakusanoilla lammaspaisti. Yleisin ja melkeinpä maukkain versio on kahvilammas; kermakahvilla paiston aikana valeltu lampaanpaisti. Uuninlämpö 175 ja 1-1,5h/ kg. Paistoliemestä valmistuu hyvä kastike suurustamalla.

• Eeva

paistolämpö kuulosti aika kovalta edellisessä viestissä, minä alentaisin sen puolen tunnin jälkeen 120 ja pitäisin siellä vielä n. 3 tuntia, aina välillä valellen.

• Titta
        Eeva kirjoitti:

paistolämpö kuulosti aika kovalta edellisessä viestissä, minä alentaisin sen puolen tunnin jälkeen 120 ja pitäisin siellä vielä n. 3 tuntia, aina välillä valellen.

Tuollaisella lämmöllä minäkin olen suurinpiirtein lampaani paistellut.

Marinadiainekset vaihtelevat, mutta aina laitan kuitenkin valkosipulinkynsiä reilusti lampaaseen ja laitan myös aina Kotimaista lammasta. Marinadiin kannattaa yleensä laittaa myös jotain hapanta, joka mureuttaa lihaa.

Jossain reseptiarkistoissani on hyvä kahvilampaan ohje. Katson huomenna, jos löydän sen ja laitan tänne jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.

• Vasta 55v
        Titta kirjoitti:

Tuollaisella lämmöllä minäkin olen suurinpiirtein lampaani paistellut.

Marinadiainekset vaihtelevat, mutta aina laitan kuitenkin valkosipulinkynsiä reilusti lampaaseen ja laitan myös aina Kotimaista lammasta. Marinadiin kannattaa yleensä laittaa myös jotain hapanta, joka mureuttaa lihaa.

Jossain reseptiarkistoissani on hyvä kahvilampaan ohje. Katson huomenna, jos löydän sen ja laitan tänne jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.

Laitappa vaan resepti, minua ainakin kiinnostaa.
        Meillähän saattaa olla tuossa pääsiäisvalakiatkin ja syödäkin pitää ainakin jotakin.

• Titta
        Vasta 55v kirjoitti:

Laitappa vaan resepti, minua ainakin kiinnostaa.
        Meillähän saattaa olla tuossa pääsiäisvalakiatkin ja syödäkin pitää ainakin jotakin.

Tämä resepti on otettu joskus ammoisina aikoina Apu-lehdestä ja on Robert Pauligin ohje. Olen valmistanut lampaan viulua aina välillä tämän ohjeen mukaan.

ROBERTIN KAHVILAMMAS

Mitat yms. ovat vain ohjeellisia.

noin 3 kg:n lammaspaisti/lampaanviulu

Marinointiin:
        5 dl vahvaa kahvia (mielellään kenialaista)

Pintaan:
        3 tl suolaa
        1 rkl kuivattua minttua
        valkosipulin kynsiä

Valeluun:
        n. 4 dl kahvia
        hunajaa (tai sokeria)
        loraus kermaa (ei mitään kevyttä)

Kastike:
        4 dl paistolientä
        2 rkl vehnäjauhoja tilkka vettä
        sinappia
        rouhittua mustapippuria
        vajaa 1 dl kermaa

Panee lampaan paisti muovipussiin ja kaada päälle puoli litraa vahvaa, hyvää, kylmää kahvia. Sulje pussi ja kääntele paistia.

Anna lihan marinoitua vuorokauden verran, tai vähän pitempäänkin.

Ota paisti pussista ja hiero sen pintaan suola ja minttu. Pistele lihaan viiltoja ja täytä ne kuorituilla ja lohkotuilla valkosipulin kynsillä. Maun mukaan.

Nosta liha uunipannulle ja pistä siihen paistomittari. Ohjeessa on mainittu uunin lämpötilaksi 175 astetta, mutta en ole ikinä lammasta paistanut niin kuumassa uunissa ja kokemusta on muutamalta vuosikymmeneltä. Anna lihan paistua kunnes sen sisälämpötila on 80 astetta.

Valmista valelua varten kahvi. Lisää siihen reilusti hunajaa ja loraus kunnon kermaa. Valele lihaa paistumisen aikana vähintään viiteen kertaan. Mitä useammin viitsii, sitä parempi tulee.

Kun lihan kypsyys on mieluinen, nosta se tarjoiluvadille ja valmista kastike. Valuta pannulta paistoliemi kattilaan. Suurusta se kylmään veteen sekoitetuilla vehnäjauhoilla. Mausta ja kiehauta. Lisää lopuksi kerma äläkä sen jälkeen enää keittele sitä voimakkaasti.

Katselen myöhemmin mitä muita lammasohjeita löytyy. Yleensä en orjallisesti noudattele mitään ohjeita vaan teen sellaiseen mutu-tyyliin ja syömättä ei ole mikään jäänyt.

• Vasta 55v
        Titta kirjoitti:

Tämä resepti on otettu joskus ammoisina aikoina Apu-lehdestä ja on Robert Pauligin ohje. Olen valmistanut lampaan viulua aina välillä tämän ohjeen mukaan.

ROBERTIN KAHVILAMMAS

Marinointiin:

Pintaan:
        3 tl suolaa
        1 rkl kuivattua minttua
        valkosipulin kynsiä

Valeluun:
        n. 4 dl kahvia
        hunajaa (tai sokeria)

Kastike:
        4 dl paistolientä
        sinappia
        rouhittua mustapippuria
        vajaa 1 dl kermaa

Panee lampaan paisti muovipussiin ja kaada päälle puoli litraa vahvaa, hyvää, kylmää kahvia. Sulje pussi ja kääntele paistia.

Ota paisti pussista ja hiero sen pintaan suola ja minttu. Pistele lihaan viiltoja ja täytä ne kuorituilla ja lohkotuilla valkosipulin kynsillä. Maun mukaan.

Nosta liha uunipannulle ja pistä siihen paistomittari. Ohjeessa on mainittu uunin lämpötilaksi 175 astetta, mutta en ole ikinä lammasta paistanut niin kuumassa uunissa ja kokemusta on muutamalta vuosikymmeneltä. Anna lihan paistua kunnes sen sisälämpötila on 80 astetta.

Valmista valelua varten kahvi. Lisää siihen reilusti hunajaa ja loraus kunnon kermaa. Valele lihaa paistumisen aikana vähintään viiteen kertaan. Mitä useammin viitsii, sitä parempi tulee.

Kun lihan kypsyys on mieluinen, nosta se tarjoiluvadille ja valmista kastike. Valuta pannulta paistoliemi kattilaan. Suurusta se kylmään veteen sekoitetuilla vehnäjauhoilla. Mausta ja kiehauta. Lisää lopuksi kerma äläkä sen jälkeen enää keittele sitä voimakkaasti.

Katselen myöhemmin mitä muita lammasohjeita löytyy. Yleensä en orjallisesti noudattele mitään ohjeita vaan teen sellaiseen mutu-tyyliin ja syömättä ei ole mikään jäänyt.

Kiitos, resepti on nyt tallessa.

• likka
        Titta kirjoitti:

ROBERTIN KAHVILAMMAS

Marinointiin:

Pintaan:
        3 tl suolaa
        1 rkl kuivattua minttua
        valkosipulin kynsiä

Valeluun:
        n. 4 dl kahvia
        hunajaa (tai sokeria)

Kastike:
        4 dl paistolientä
        sinappia
        rouhittua mustapippuria
        vajaa 1 dl kermaa

Hyvää tuli, vaikka epäluulot olivat suuret. Laitoin lammasta ekaa kertaa elämässäni, ja muutenkin on yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat, kun olen saanut mielestäni hyvää lammasta. Tämä oli!

• Titta
        likka kirjoitti:

Hyvää tuli, vaikka epäluulot olivat suuret. Laitoin lammasta ekaa kertaa elämässäni, ja muutenkin on yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat, kun olen saanut mielestäni hyvää lammasta. Tämä oli!

että onnistuit. Epäluuloinen olin itsekin ensimmäisen kerran tuon reseptin kanssa, kun kahvia käytettiin niin reilusti.

Nyt varmaan laitat sitten lammasta useamminkin, kun sait siitä hyvää.

Kokeilepa seuraavaksi lammaskaalia, se on myös herkullista, jos siis pitää kaalista. Kaalikeittoon lammas on myös mielestäni se parhain liha.

• ...

käypä katsomassa www.finfood.fi, sieltä löytyvät reseptit nimellä sekä mehevä- että perinteinen lammaspaisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe