Kalakeitto pilalla?

Minä vain

Illalla tehty lohikeitto unohtui yöksi huoneenlämpöön, aamulla sitten huomasimme. Mahtaako kymmenen tuntia lämpöisessä ollut kalakeitto olla enää syömäkelpoista?

5

6196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

kirkas lohikeitto niin ei välttämättä ole pilalla, mutta jos olet laittanut siihen kermaa tms. niin pilalla on.

• Ja myös

Jossainmäärin perusteeton, miten voit näkemättä ja haistamatta saati sitten maistamatta väittää, että keitto on pilalla?
        Oletko mahdollisesti jokin maagisten kykyjen omaaja?

Tiesitkö edes sitä, että omat isovanhempasi säilyttivät nuoruudessaan kaikki edellispäivän ruokansa huoneenlämmössä, ei niitä aina kannettu kellariin, jääkaappeja ei ollut kuin kaikkein varakkaimmilla, jos heilläkään.

Keiton unohtajan kannattaisi käyttää omia aistejaan, kyllä pilaantuneen sopan tunnistaa varmasti ja ilman epäilyksiä!

• .....
        Ja myös kirjoitti:

Jossainmäärin perusteeton, miten voit näkemättä ja haistamatta saati sitten maistamatta väittää, että keitto on pilalla?
        Oletko mahdollisesti jokin maagisten kykyjen omaaja?

Tiesitkö edes sitä, että omat isovanhempasi säilyttivät nuoruudessaan kaikki edellispäivän ruokansa huoneenlämmössä, ei niitä aina kannettu kellariin, jääkaappeja ei ollut kuin kaikkein varakkaimmilla, jos heilläkään.

Keiton unohtajan kannattaisi käyttää omia aistejaan, kyllä pilaantuneen sopan tunnistaa varmasti ja ilman epäilyksiä!

tyhmä. Lue hiukan historiaa ruokamyrkytyksistä ja miksei kannattaisi hiukan tutustua myös haitallisten mikrobien ja bakteereiden kehittymiseen liittyvään aineistoon.
        Isovanhempien aikaan muuten ihmisten vastustuskyky erilaisille haitallisille bakteereille oli hiukan eri luokka kuin nykyään steriilissä ympäristössä kasvaneilla ihmisillä. Aistinvaraisuus ei läheskään aina riitä toteamaan onko ruoka pilalla, etenkin jos on kysymys maitotuotteista valmistetusta ruoasta.

• Mutta olen koko ikäni
        ..... kirjoitti:

tyhmä. Lue hiukan historiaa ruokamyrkytyksistä ja miksei kannattaisi hiukan tutustua myös haitallisten mikrobien ja bakteereiden kehittymiseen liittyvään aineistoon.
        Isovanhempien aikaan muuten ihmisten vastustuskyky erilaisille haitallisille bakteereille oli hiukan eri luokka kuin nykyään steriilissä ympäristössä kasvaneilla ihmisillä. Aistinvaraisuus ei läheskään aina riitä toteamaan onko ruoka pilalla, etenkin jos on kysymys maitotuotteista valmistetusta ruoasta.

Ollut tekemisissä ruuan ja sen valmistuksen kanssa, ikääkin mulla on jo yli 40 vuotta, joten
        olen kenties jokusen kalasopankin ehtinyt keittelemään perheelleni tuossa ajassa.

Nimenomaa maitotuotteita sisältävät ruuat on erittäin helppo havaita aistinvaraisestikun pilaantuneiksi, sillä maito tai kerma hapantuessaan tuoksahtaa selvästi ja seuraava aste on sitten sopan käyminen, eli keiton pinnalle nousee kuplia.

Tosin nykyaijan maito ei enää hapantuessaankaan haise kuten xen kuuluisi tehdä, vaan se paakkuuntuu, kiitos homogenisoinnin ja pilkkomisen!
        Nuokin toimenpiteet on alunperin tehty maidon pidemmän ja paremman säilymisen vuoksi ilman jääkaappiakin.
        Tieto on joka asiassa valttia, ei mutu, samaako mieltä?

• x
        Mutta olen koko ikäni kirjoitti:

Ollut tekemisissä ruuan ja sen valmistuksen kanssa, ikääkin mulla on jo yli 40 vuotta, joten
        olen kenties jokusen kalasopankin ehtinyt keittelemään perheelleni tuossa ajassa.

Nimenomaa maitotuotteita sisältävät ruuat on erittäin helppo havaita aistinvaraisestikun pilaantuneiksi, sillä maito tai kerma hapantuessaan tuoksahtaa selvästi ja seuraava aste on sitten sopan käyminen, eli keiton pinnalle nousee kuplia.

Tosin nykyaijan maito ei enää hapantuessaankaan haise kuten xen kuuluisi tehdä, vaan se paakkuuntuu, kiitos homogenisoinnin ja pilkkomisen!
        Nuokin toimenpiteet on alunperin tehty maidon pidemmän ja paremman säilymisen vuoksi ilman jääkaappiakin.
        Tieto on joka asiassa valttia, ei mutu, samaako mieltä?

kaikki maitotuotteita sisältävät ruoat eivät mene huoneenlämmössä pilalle.
        Esimerkki:
        Pinaatti-tomaatti-purjopiirakka
        50 gr voita
        1 dl kypsää perunaa muhennettuna
        3 dl hiivaleipäjauhoja
        3 rkl vettä
        Esipaista pohja 200 astetta 10-15 min
        Täyte
        300 gr pinaattia
        Purjo freesataan öljyssä
        4 tomaattia
        1 dl maitoa
        1 kermaviili
        2 kananmunaa
        Rakuunaa
        2-4 dl juustoraastetta
        Paistetaan 200 asteessa 30 min
        pyöreässä vuoassa, jossa 30 cm halkaisija.

Jätin tarkoituksella pöydälle yöksi, koska pohja muuttui jääkaapissa oudoksi, oli parempaa huoneenlämpöisenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5346
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3701
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3263
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2505
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2102
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2027
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163