Köyhän miehen rosvopaisti (VHH)

kj.mattila

Maukasta äijäruokaa parhaimmillaan, sopii myös naisillekin ja possun läski ei lihota.

N. 1.5kg porsaan kylkeä
1.5rkl merisuolaa
salviaa,
rosmariinin oksia tai
muita yrttejä
chilihiutaleita tai mustapippuria
valkosipulin kynsiä
sipuli
1-1,5 dl vettä

Laita liha leivinpaperin päälle Levitä suolaa ja muita mausteita lihaiselle puolelle.
Kippaa liha sopivan kokoiseen uunivuokaan tuoreyrttipedille niin, että kamarapuoli jää päälle päin.
Voitele kamara ohuesti dijon-sinapilla ja laita sinapin päälle samat mausteet kuin toisellakin puolella (jätä vielä yrtit pois).

Laita vuokaan vesi ja pilkotut sipulit. Kuumenna uuni 250 aseeseen. Laita vuoka uuniin lman kantta n. kymmeneksi minuutiksi, jonka jälkeen sulje kannella, lisää yrtit paistin päälle ja anna hautua vaikka yön yli tai ainakin pitkään 80-100 asteessa.

Käy vaikka lenkillä tai elokuvissa tai nuku yön yli ja palaa/herää sulotuoksuja tulvivaan keittiösi
Sopii hyvin kukkakaalimuusin kanssa.

Rosvopaistia syöneenä väitän tämän olevan yhtä hyvä

7

2181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nouppeli

      palanen tuntikausia uunissa, vaikkakin lämpötila on noin alhainen....Kiitos ei, lusikkaruokaa

    • Parempaa..

      Tuon tapaista teen possun ulkofileestä jää suonia tukkiva rasva vähemmälle, mutta makua piisaa;)

      • se on se teollisesti muokattu teollisuusrasva, margariini joka tukkii suonet. Runsaampi eläinrasva antaa paistille parempaa makua ja mehevyyttä.


      • Muista..
        kj.mattila kirjoitti:

        se on se teollisesti muokattu teollisuusrasva, margariini joka tukkii suonet. Runsaampi eläinrasva antaa paistille parempaa makua ja mehevyyttä.

        Vhh palstallahan oli juttu noin vuosi pari sitten suomalaisesta väitöskirjasta jossa todettiin eläinrasvojen hyvät ja huonot puolet huonoina oli juuri tuo suonien seinämiin kerääntyminen. Itsekin linkitit tutkimuksen palstalle ja kommentoit sitä.


    • on pakko

      Teinpä tätä äijäruokaa ja äijät tykkäsivät ja jatkossakin tätä täytyy tehdä.
      Eikä tämä tosiaankaan pelkästään äijille ole:D me naispuolisetkin tykättiin tästä todella.
      Isäntä söi tämäm herkun perunan kanssa ja minä keitetyn parsakaalin kanssa.Hyvää oli kun mikä.Lapset söivät taas ilman lisukkeita.

      • Vanha kokki

        Asiasta kiinnostuneille, Karin tapa on ihan ok.mutta yhtä hyvää tulee takuuvarmasti, kun maustat possun niskan pelkällä suolalla pari kolme-päivää etukäteen ja sitten kuivaat lihan pinnan ja ruskistat sen pannulla kauttaaltaan. Sitten kiedot lihan leivinpaperiin ja lopuksi tiukkaan alumiinifolioon. Uuni 175 ja paisti liha uuniin, tunnin parin kuluttua voit laskea lämmön vaikka 80 ja antaa lihan hautua paketissaan omassa liemessään yön yli. Takuuvarmasti yhtä hyvää ja maistuu kylmänäkin voileivän pinnalla mainiolta!


      • Vanha kokki kirjoitti:

        Asiasta kiinnostuneille, Karin tapa on ihan ok.mutta yhtä hyvää tulee takuuvarmasti, kun maustat possun niskan pelkällä suolalla pari kolme-päivää etukäteen ja sitten kuivaat lihan pinnan ja ruskistat sen pannulla kauttaaltaan. Sitten kiedot lihan leivinpaperiin ja lopuksi tiukkaan alumiinifolioon. Uuni 175 ja paisti liha uuniin, tunnin parin kuluttua voit laskea lämmön vaikka 80 ja antaa lihan hautua paketissaan omassa liemessään yön yli. Takuuvarmasti yhtä hyvää ja maistuu kylmänäkin voileivän pinnalla mainiolta!

        ei maistu leipä joten ei sitä lihan syöntiä kannata leivällä pilata. Voi sen syödä muutenkin, kylmänäkin. Aamiaiselle voi kuumentaa tai kylmänäkin voi syödä possua kananmunien kanssa. Ei siihenb leipää tarvita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      137
      1380
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      163
      872
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      152
      746
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      604
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe