Kevyt ei välttämättä terveellistä

kjhkjhjkhjkh

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Kuluttaja-lehti V%C3%A4h%C3%A4rasvaisin margariini ei ole terveellisin/1135249184451?ref=rss

Alle 60% rasvaa sisältävät margariinit ovat terveydelle usein haitallisempia kuin rasvaisemmat, koska ne sisältävät trans-rasvoja.

tutkikaa siis tarkasti ruokien sisältöä.

43

3717

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuinka suuri oli koehenkilöjoukko ja kuinka kauan noiden rasvojem vaikutuksia koehenkilöiden terveyteen seurattiin. Oliko muut muuttujat vakioitu?

Jos vain mitatiin margariinien sisältämät erilaiset rasvat ja vedettiin johtopäätökset entisten - ties millaisten yritysten ja yhteisöjen rahoittamien - tutkimusten tai ennakkoluulojen perusteella, voidaan tutkimusta nimittää nollatutkimukseksi (bullshit).

• öälujyewa

Ja kukahan on väittänyt ylipäätään kevyen olevan tervellisempää ja missä semmoinen info on ollut???

• mieti ensin.

Voi sua, tartuit epäoleelliseen. Aikapäiviä sitten ovat ravitsemusterapeutit ja lääkärit neuvoneet ihmisiä katsomaan tarkkaan millaista rasvaa kaupasta valitaan. Eli kovetetut kasvisrasvat ja runsaasti lisäaineita sisältävät liivatteella kovetetut eivät ole aikoihin olleet terveellisten rasvojen maineessa.
        Luulit olevasi fiksu kun aloit arvostella tutkimusten kattavuutta yms.

• x.x...

"While the mechanisms through which trans fats contribute to coronary heart disease are fairly well understood, the mechanism for trans fat's effect on diabetes is still under investigation."

Tutkimusta siis tarvitaan lisää, mutta transrasvojen haitat ovat tiedossa.

• öälujyewa kirjoitti:

Ja kukahan on väittänyt ylipäätään kevyen olevan tervellisempää ja missä semmoinen info on ollut???

Kevyt on terveellisempää koska kevyessä ei ole niin paljon kaloreita. 200 000 Suomalaista saa syövän kaloreista. Tarvitaan haittavero kaloreille jotta saadaan ruoan kulutus vähempikalorisien suuntaan..

• kauhea kohtalo
        mieti ensin. kirjoitti:

Voi sua, tartuit epäoleelliseen. Aikapäiviä sitten ovat ravitsemusterapeutit ja lääkärit neuvoneet ihmisiä katsomaan tarkkaan millaista rasvaa kaupasta valitaan. Eli kovetetut kasvisrasvat ja runsaasti lisäaineita sisältävät liivatteella kovetetut eivät ole aikoihin olleet terveellisten rasvojen maineessa.
        Luulit olevasi fiksu kun aloit arvostella tutkimusten kattavuutta yms.

tartu vielä se hullunlehmäntautikin ja aivot alkavat rappeutua?

• voita

Margariini on haitallista. Lopettakaa täysin kovetettujen (hydrogenoitu) kasvirasvojen käyttö ja ottakaa selvää kasvirasvoista. Kaikki kasvirasvat eivät ole terveellisiä tai edes syötäviä. Lisäksi on täysin eri asia kylmäpuristaa jotain öljyä kuin valmistaa sitä tehtaan mittakaavassa tuottojen maksimoimiseksi viimeisetkin pisarat heruttaen.

Meillä suomalaisilla on sellainen 'vika', että me uskomme kuin kiveen siihen mitä on aina tehty. Ne lapsuudessa opitut tavat eivät välttämättä ole niin hyviä kuin luulette. Ottakaa kaikki ruoka-aineenne tarkastelun alle. Muistakaa ottaa selvää valmistusmenetelmistä. Tarkkailkaa valmisruokien raaka-aineita ja ottakaa niistä selvää.

• ihmettelen vaan

kaikki eläinrasvat sitten terveellisiä?

• kevytrasva

Olen huomannut, että ylipainoisilla henkilöillä on usein tarve mollata kevytvaihtoehtoja ja perustella näin rasvaisissa elintavoissaan pitäytymistä. Diapeetikkojen määrä räjähtänyt maassamme yli 300 tuhanteen, läskikansa sairastaa, ylipainoa vastaan taistellessa kevyttuotteet ovat yksi osatekijä, jota ei pitäisi nollatutkimusten mutu-arvioilla mustamaalata.

• rasvakammoko

• .............
        kevytrasva kirjoitti:

Olen huomannut, että ylipainoisilla henkilöillä on usein tarve mollata kevytvaihtoehtoja ja perustella näin rasvaisissa elintavoissaan pitäytymistä. Diapeetikkojen määrä räjähtänyt maassamme yli 300 tuhanteen, läskikansa sairastaa, ylipainoa vastaan taistellessa kevyttuotteet ovat yksi osatekijä, jota ei pitäisi nollatutkimusten mutu-arvioilla mustamaalata.

Oletko idiootti? Kasvirasvat on sellaisenaan, eli pehmeinä, terveellisiä, mutta kun ne tehtaassa kovetetaan ties millä lisäaineilla yms. niin niistä tulee terveydelle vaarallisia. Suomalaiset vain jostain syystä uskovat aina kaiken, mitä isot ihmiset heille kertoo.

Lisäksi esim. light limsat sisältävät aspartaamia, jonka on todettu aiheuttavan syöpää. Vanhempani ovat olleet terveystuotekauppiaita nyt noin 30 vuotta ja ovat aika lailla alansa kermaa, joten en nyt puhu paskaa.

• yhtä kaikki
        kevytrasva kirjoitti:

Tuo onkin jännä probleemi tuo diabeeteksen synty. Minä en ollut laittanut näkyviä rasvoja yli 5 vuoteen levitteiksi enkä paistoihin muuta kuin välttämättömimpään. En syö kastikeita, enkä napostelle joutavia. Marjat täyttävät 2 pakastinta syksyisin, valmisruokia syön satunnaisesti "hätätilassa" jne. Ehkä kerran vuoteen kokista juomalasillisen ja itsevalmistettuja hampurilaisia( pihvi ja sämpylä omavalmiste) paristi vuoteen... Paino on ollut normaalin rajoissa. Eikö perketti puhjennut diabetes kaiken mustikka-hivenaine, terveellisyysnäkökanta, vihannes-juures -elintapojen lomassa nuin vain. Ja missä vika...hhmh? Silmätkin reistailevat ja näkö heikkenee, vaikka 8 ämpärillistä mustikkaa tuhoutuu masun kautta talvisin perheessämme.
        Joutuisiko tsekkaamaan geeniperimän altisavuutta yhtään nuissa tautikuvioissa. En väitä, etteikö vitamiini- ja hivenaineilla ja "oikeaoppisilla" olisi hyvinvointiimme hienoista keripukkitorjunnan merkitystä, mutta paskanvähän ne kiertävät geenisperimän pikkusormensa ympärille. Suvun perimää tutkaillessa haalimme periliset niitä kummajaisia ja kiittelemme tauteja, joita siinä ei esiinny:)
        Ai niin, en edes ole koskaan tupakoinut, enkä juonut. Nykyisin laitan vain oikeaa voita leivälleni, surutta leikkeleitä ja raskasjuustoja, mutta silti ahmimatta. Salaatteja ja juureksia syön kuten ennenkin

• ...
        yhtä kaikki kirjoitti:

Tuo onkin jännä probleemi tuo diabeeteksen synty. Minä en ollut laittanut näkyviä rasvoja yli 5 vuoteen levitteiksi enkä paistoihin muuta kuin välttämättömimpään. En syö kastikeita, enkä napostelle joutavia. Marjat täyttävät 2 pakastinta syksyisin, valmisruokia syön satunnaisesti "hätätilassa" jne. Ehkä kerran vuoteen kokista juomalasillisen ja itsevalmistettuja hampurilaisia( pihvi ja sämpylä omavalmiste) paristi vuoteen... Paino on ollut normaalin rajoissa. Eikö perketti puhjennut diabetes kaiken mustikka-hivenaine, terveellisyysnäkökanta, vihannes-juures -elintapojen lomassa nuin vain. Ja missä vika...hhmh? Silmätkin reistailevat ja näkö heikkenee, vaikka 8 ämpärillistä mustikkaa tuhoutuu masun kautta talvisin perheessämme.
        Joutuisiko tsekkaamaan geeniperimän altisavuutta yhtään nuissa tautikuvioissa. En väitä, etteikö vitamiini- ja hivenaineilla ja "oikeaoppisilla" olisi hyvinvointiimme hienoista keripukkitorjunnan merkitystä, mutta paskanvähän ne kiertävät geenisperimän pikkusormensa ympärille. Suvun perimää tutkaillessa haalimme periliset niitä kummajaisia ja kiittelemme tauteja, joita siinä ei esiinny:)
        Ai niin, en edes ole koskaan tupakoinut, enkä juonut. Nykyisin laitan vain oikeaa voita leivälleni, surutta leikkeleitä ja raskasjuustoja, mutta silti ahmimatta. Salaatteja ja juureksia syön kuten ennenkin

Jaapajaa.

Oletkos miettinyt, että ongelma olisikin nimenomaan siinä, ettet syö tarpeeksi rasvaa?
        Yksi sana sinulle: Karppaus.

• kunnollista syötävää
        kevytrasva kirjoitti:

Ja minä olen huomannut, että ylipainoiset ihmiset ostaa niitä kevyttuotteita.
        Niistä vaan ei taida saada sitä mitä ihminen kaipaa, ja siksi tulee ahmittua turhaan, usein vielä hiilareita, joihin jää koukkuun. Katsokaa itse kaupan kassalla, mitä ne läskit hihnalle laittaa - Lightia! Eli ei sillä ainakaan paino laske.

• Raikas ja maukas

Itse käytän kylmäpuristettua ekstra-neitsytoliiviöljyä niin paistoon, leivontaan, levitteeksi kuin salaatinkastikkeeksi vain muutaman käyttökohteen nimetekseni. Silti ei kulutus ole kuin noin 75 cl kuukaudessa. Olo on kevyt ja ruoka maistuu raikkaalta ja herkulliselta. Ainoa haitta on ehkä yksikköhinta (5 - 10 € / litralta ylöspäin), mutta kyllä on hintansa väärti.

• Ei margariinia - EI SOIJAA.

ja leivonnassa kuin ruoan valmistuksessa VOIHIN - ruokaöljyjen ohessa.

Voissa ei ole soijan makua eikä lisäaineita. Lidlistä saa erinomaista saksalaista voita. Joskus sai suomestakin 'mommilan'-meijerin voita, joka oli tuoretta eikä varastossa vuotta makuutettuna, kuin isoissa taloissa on käytäntö. Lienee perua 60-luvun voivuorista?

Tehkääpä pulla/leipä soijalla ryyditettyyn margariiniin ja HAISTELKAA kun ovat uunissa - HAJU ON KAMMOTTAVA!

Niin ja -

"Haluamme varmistaa, että olet ihminen, etkä roskapostirobotti. Kirjoita alla olevaan kenttään numeroilla oheisen laskun tulos. Jos numerot vaikuttavat epäselviltä, saat kuvaa klikkaamalla näkyviin uuden laskutoimituksen."

sin^3(x) -> http://www.wolframalpha.com/input/?i= sin^3(x)

• Olisi hyvä tietää enemmän

Kun olin lukiossa 1970-luvun lopulla, kemian tunnilla käsiteltiin margariinin valmistus. Kemianopettaja kertoi, että rasvan kovettanisprosessi ei ole täysin hallinnassa ja, että myös haitallisia trans-rasvoja syntyy. Myöhemmin luin niinikään 1970-luvulla tehdystä tutkimuksesta, että kovetetun eli hydratun rasvan on havaittu aiheuttavan syöpää. Lopetin tuolloin margariinien käytön.

Käytin alkuun leivän päällä voita ja myöhemmin olen käyttänyt voi-kasvisrasvalevitteitä. 100% voi on liian äitelää minun makuuni. Paistamiseen (2 kertaa vuodessa) käytän oliiviöljyä ja/tai voita. Kylmäpuristettua rypsiöljyäja käytän kuumentamattomana. Elimistölle välttämättömiin hyviin rasvahappoihin syntyy transrasvoja yli 100 asteen lämpötilassa hapen läsnäollessa, esim ruuan valmistuksessa. Oliiviöljyssä näitä välttämättömiä hyviä linoli- ja linoleenihappoja on vähän. Siksi se sopii paistamiseen. Voi on hyvä paistorasva samasta syystä.

Olisi ihan kiva tietää, onko rasvan kovettamisprosessin hallinnassa tapahtunut kehitystä. Jos on, niin 30 vuotta vanhaan tietoon nojautumiseni on menneisyydessä elämistä. Olen nähnyt väitteen, tosin perustelemattoman, että nykyisissä margariineissa ei olisi enää transrasvoja, ainakaan merkityksellisiä määriä. Miten on, onko kenelläkään tuoreempaa tietoa?

• H

Samaa pätee sokereihin. Aspartaamia alkaa olla joka tuotteessa eikä sekään liene kovin terveellistä

• Pahempi homma

Kovasti noita lisäaineita kaikessa on. Tiettyyn rajaan asti elimistö osaa poistaa ja hajottaa haitallisia aineita, mutta liikamääristä on ihan varmasti haittaa. Rikkaruohomyrkkyjä ja jopa kankaiden käsittelyaineita, esim palonsuoja-aineita ja teflonia kulkeutuu elimistöön sisälle. Siinä on maksaparalle savottaa, ja haitat voivat näkyä vasta kymmenien vuosien jälkeen, kun on jo myöhäistä korjata tilannetta .

• aspartaami
        Pahempi homma kirjoitti:

Kovasti noita lisäaineita kaikessa on. Tiettyyn rajaan asti elimistö osaa poistaa ja hajottaa haitallisia aineita, mutta liikamääristä on ihan varmasti haittaa. Rikkaruohomyrkkyjä ja jopa kankaiden käsittelyaineita, esim palonsuoja-aineita ja teflonia kulkeutuu elimistöön sisälle. Siinä on maksaparalle savottaa, ja haitat voivat näkyä vasta kymmenien vuosien jälkeen, kun on jo myöhäistä korjata tilannetta .

Jos joku sairastuukin diapetekseen perintötekijöiden vuoksi, niin varmasti suurin osa kuitenkin hallitsemattoman ylipainon seurauksena, joka on tulosta vuosien ylensyönnistä ja rasvaisesta ruoasta. Vai miksi sitten sairastavuus lisääntyy käsi kädessä paino-ongelman kasvun kanssa. olen huomannut saman kuin nimin. kevytrasva, juuri lihavat ovat hyvin kärkkäitä lyttäämään kevyt-tuotteet niiden "epäterveellisyyteen" vedoten, vaikka todellinen syy lienee ylitsepääsemätön halu syödä rasvaa ja sokeria.

• atlatl
        aspartaami kirjoitti:

Jos joku sairastuukin diapetekseen perintötekijöiden vuoksi, niin varmasti suurin osa kuitenkin hallitsemattoman ylipainon seurauksena, joka on tulosta vuosien ylensyönnistä ja rasvaisesta ruoasta. Vai miksi sitten sairastavuus lisääntyy käsi kädessä paino-ongelman kasvun kanssa. olen huomannut saman kuin nimin. kevytrasva, juuri lihavat ovat hyvin kärkkäitä lyttäämään kevyt-tuotteet niiden "epäterveellisyyteen" vedoten, vaikka todellinen syy lienee ylitsepääsemätön halu syödä rasvaa ja sokeria.

Uusimmassa Kuluttaja-lehdessä vertailtiin noita rasvoja.
        Siinä sanottiin,että kannattaa ostaa sellaisia margariineja,joissa on rypsiöljyä sillä niissä ei sitten ole kovaa rasvaa lainkaan.
        Itse olen syönyt Oivariinia tähän asti mutta nyt taidan vaihtaa joko Becelliin tai keijuun.
        Oivariinia pidettiin huonona leivänpäällisenä sen sisältämän runsaan kovan rasvan vuoksi.

Mutta oivariini sopii paistamiseen,toisin kuin muut margariinit. Ostan paistamiseen joko auringonkukkaöljyä tai noita nestemäisiä paistorasvoja.
        Oliiviöljyt ovat paistamiseen sopimattomia,koska eivät kestä hyvin kuumuutta,niihin kehittyy liian kuumassa syöpää aiheuttavia aineosia.

Minäkin olen kuullut aspartaamin aiheuttavan syöpää ja kasvaimia ja lisäävän lapsilla ylivilkkautta.
        Mutta enpä juuri limuja juo.
        Vesi riittää useimmiten aivan mainiosti ja ruokajuomaksi kevytmaito tai rasvaton piimä.

• mahtimassu
        atlatl kirjoitti:

Siinä sanottiin,että kannattaa ostaa sellaisia margariineja,joissa on rypsiöljyä sillä niissä ei sitten ole kovaa rasvaa lainkaan.
        Itse olen syönyt Oivariinia tähän asti mutta nyt taidan vaihtaa joko Becelliin tai keijuun.
        Oivariinia pidettiin huonona leivänpäällisenä sen sisältämän runsaan kovan rasvan vuoksi.

Mutta oivariini sopii paistamiseen,toisin kuin muut margariinit. Ostan paistamiseen joko auringonkukkaöljyä tai noita nestemäisiä paistorasvoja.
        Oliiviöljyt ovat paistamiseen sopimattomia,koska eivät kestä hyvin kuumuutta,niihin kehittyy liian kuumassa syöpää aiheuttavia aineosia.

Minäkin olen kuullut aspartaamin aiheuttavan syöpää ja kasvaimia ja lisäävän lapsilla ylivilkkautta.
        Vesi riittää useimmiten aivan mainiosti ja ruokajuomaksi kevytmaito tai rasvaton piimä.

...jos liikaa syö.
        Yksinkertaista: Syö vain sen verran kuin kulutatkin.
        Jos paino alkaa nousta,syöt liikaa.
        Lihavuuteen on monesti syynä väärä suhde ruokaan,se on lohduttaja/ajankuluke.
        Itse olen lihonut juuri siksi.
        Nyt on edessä totuus; minun on muutettava suhdettani ruokaan.
        Olen nyt noin 80 kiloinen ja edessä on 20 kilon laihduttaminen.

Margariinien morkkauksesta.
        Osa niistä on oikesti huonoja koska sisältävät kovia rasvoja.

Makukin on tietty olematon suolaiseen voihin tottuneelle,mutta mikä estää maustamasta itse.
        Annat paketin pehmetä pöydällä ja lisäät makusi mukaan murskattua valkosipulia,yrttejä...
        Sitten taas jääkaappiin ja ihana omanmakuinen levite on valmis.
        Tai jättää levitteet joksikin aikaa kokonaan pois jos käyttää leikkeleitä.

Minun lihottajani ei suinkaan ole olleet sipsit,hampurilaiset tai karkit,enkä limuja juo.
        Minä olen lihottanut itseni syömällä kohtuuttomia määriä kotiruokaa,makkaraa,lihaa.
        Ja olen laiminlyönyt liikunnan.
        Ja lihomista edisti polven rikkoutuminen töissä.
        Joten kun ei voi liikkua normaalisti,on syömistä muutettava.
        Ja opeteltava käyttämään kasviksia,marjoja ja hedelmiä.

• Pahempi homma
        atlatl kirjoitti:

"Siinä sanottiin,että kannattaa ostaa sellaisia margariineja,joissa on rypsiöljyä sillä niissä ei sitten ole kovaa rasvaa lainkaan."

Rypsiölyssä ei ole lainkaan kovaa rasvaa. Se on totta, mutta kun se ei ole enää pullossa, siitä on ainakin osa kovetettu eli hydrattu. Kovetettu rasva ei ole enää pehmeätä. Hydrausprosessissa syntyy oheistuotteena niitä paljon puhuttuja ja haitallisia trans-rasvahappoja.

"Oliiviöljyt ovat paistamiseen sopimattomia,koska eivät kestä hyvin kuumuutta,niihin kehittyy liian kuumassa syöpää aiheuttavia aineosia. "

Rasva, jossa on paljon hyviä linoli- ja linoleenihappoja ei sovellu paistamiseen, koska kaksoissidokset tuhoutuvat kuumassa, ja syntyy haitallisia yhdisteitä. Oliiviöljyssä on selvästi vähemmän linoli- ja linoleenihappoja, kuin esim rypsiöljyssä ja auringonkukkaölyssä ym. muissa yleisesti käytetyissä öljyissä. Siksi oliiviöljy nimenomaan sopii paremmin paistamiseen kuin useimmat muut öljyt. Mulla olisi aiheesta numerotietoakin, mutta kirja, jossa tieto on, on lainassa, enkä voi juuri nyt esittää niitä.

Koska hyvien rasvahappojen tyydyttymättömät kaksoissidokset tuhoutuvat kuumennettaessa, auringonkukka-, rypsi- yms öljyt kannattaa hyödyntää kuumentamattomina ja tietenkin kylmäpuristettuina.

• Sirkka Perttunen

On erittäin epäterveellinen!

• Pahempi homma kirjoitti:

"Siinä sanottiin,että kannattaa ostaa sellaisia margariineja,joissa on rypsiöljyä sillä niissä ei sitten ole kovaa rasvaa lainkaan."

Rypsiölyssä ei ole lainkaan kovaa rasvaa. Se on totta, mutta kun se ei ole enää pullossa, siitä on ainakin osa kovetettu eli hydrattu. Kovetettu rasva ei ole enää pehmeätä. Hydrausprosessissa syntyy oheistuotteena niitä paljon puhuttuja ja haitallisia trans-rasvahappoja.

"Oliiviöljyt ovat paistamiseen sopimattomia,koska eivät kestä hyvin kuumuutta,niihin kehittyy liian kuumassa syöpää aiheuttavia aineosia. "

Rasva, jossa on paljon hyviä linoli- ja linoleenihappoja ei sovellu paistamiseen, koska kaksoissidokset tuhoutuvat kuumassa, ja syntyy haitallisia yhdisteitä. Oliiviöljyssä on selvästi vähemmän linoli- ja linoleenihappoja, kuin esim rypsiöljyssä ja auringonkukkaölyssä ym. muissa yleisesti käytetyissä öljyissä. Siksi oliiviöljy nimenomaan sopii paremmin paistamiseen kuin useimmat muut öljyt. Mulla olisi aiheesta numerotietoakin, mutta kirja, jossa tieto on, on lainassa, enkä voi juuri nyt esittää niitä.

Koska hyvien rasvahappojen tyydyttymättömät kaksoissidokset tuhoutuvat kuumennettaessa, auringonkukka-, rypsi- yms öljyt kannattaa hyödyntää kuumentamattomina ja tietenkin kylmäpuristettuina.

Olen tullut sellaiseen päätelmään, että hyvät kasvisrasvat varastoidaan ja myydään pulloissa. Folioon käärityt rasvat on joko kuumennettu tai lisäineilla saatu kovemmiksi. Paketeissa ostan vain voita, sillä en ole kuullut lehmien tai meijerien kuumentavan rasvaa voin valmistuksessa. Rasvan lisäksi voissa on vain vettä ja usein suolaa. Voihin kun sekoitan saman verran virgen oliiviöljyä sekä suolaa ja valkosipulia, niin jopa on hyvää ja terveellistä. Suolaa tarvitsen lähes jokapäiväisen hikoilun poistaman natriumin korvaamiseksi. Kalkki tulee suurimmaksi osaksi korvatuksi piimällä ja erinomaisella espanjalaisella juustolla. Magnesiumia on syötävä pillereinä.

Sokeria käytän hieman kahvin kanssa, ja valkean leivän olen hylännyt kokonaan. Parasta on itse leipomani hapatettu ruis- tai speltleipä. Ei ole tullut nuhaa eikä flunssaa kevään 2004 jälkeen.
        Suvussa esiintynyttä diabetestakaan ei ole vielä näiden ensimmäisten seitsemäkymmenen vuoden aikana ole ilmennyt. Tämmöistä tutkimusta harrastelen. En tiedä voiko tästä vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä, kun tutkittavien joukko on pienin mahdollinen. Vertailuryhmään kyllä löytyy porukkaa.

• Lipittäjä
        mahtimassu kirjoitti:

...jos liikaa syö.
        Yksinkertaista: Syö vain sen verran kuin kulutatkin.
        Jos paino alkaa nousta,syöt liikaa.
        Lihavuuteen on monesti syynä väärä suhde ruokaan,se on lohduttaja/ajankuluke.
        Itse olen lihonut juuri siksi.
        Nyt on edessä totuus; minun on muutettava suhdettani ruokaan.
        Olen nyt noin 80 kiloinen ja edessä on 20 kilon laihduttaminen.

Margariinien morkkauksesta.
        Osa niistä on oikesti huonoja koska sisältävät kovia rasvoja.

Makukin on tietty olematon suolaiseen voihin tottuneelle,mutta mikä estää maustamasta itse.
        Annat paketin pehmetä pöydällä ja lisäät makusi mukaan murskattua valkosipulia,yrttejä...
        Sitten taas jääkaappiin ja ihana omanmakuinen levite on valmis.
        Tai jättää levitteet joksikin aikaa kokonaan pois jos käyttää leikkeleitä.

Minun lihottajani ei suinkaan ole olleet sipsit,hampurilaiset tai karkit,enkä limuja juo.
        Minä olen lihottanut itseni syömällä kohtuuttomia määriä kotiruokaa,makkaraa,lihaa.
        Ja olen laiminlyönyt liikunnan.
        Ja lihomista edisti polven rikkoutuminen töissä.
        Joten kun ei voi liikkua normaalisti,on syömistä muutettava.
        Ja opeteltava käyttämään kasviksia,marjoja ja hedelmiä.

Lihomiseen on yksi yksinkertainen syy. Nauttii kaloreita enemmän kuin kuluttaa. Ja laihtumiseen ei ole nopeita kikkoja, vaikka laihtumista voi vähän vauhdittaa eri tavoilla. Läskit on jokatapauksessa poltettava pois vähemmällä syömisellä.

Mä olen entinen laiheliini, mutta nyt on painoa 72 kg ja pituuteni on 164. Laskeskelin noita käyttämiäni oluita ja siidereitä ja viineja, ja niistä saamiani kaloreita. Huh huh! En käytä koskaan makeita juomia, vaan valitsen aina kuivan vaihtoehdon, mutta alkoholissakin on paljon kaloreita. Turhat jano-oluet pitää nyt jättää kokonaan pois, ja viikolla voi juoda ruuan kanssa pelkkää vettä.

Suomalaiset juovat kymmenkunta litraa absoluuttista alkoholia vuodessa. Siitä saa paljon kaloreita, jotka kertyvät rasvaksi kehoon ja siihen sitoutuu nestettä. Keskivertosuomalainen hankki kymmenkunta kiloa pelkästään viinaläsää vuodessa. Aika paljon pitää jättää ruokaa väliin, jos kansa ei halua lihoa nykytason alkoholinkäytöllä. Minusta alkaa tuntua, että väestötasolla alkoholi on kaikkein tärkein lihavuuden syy.

• Pahempi homma
        Petroniuseuropeus kirjoitti:

Olen tullut sellaiseen päätelmään, että hyvät kasvisrasvat varastoidaan ja myydään pulloissa. Folioon käärityt rasvat on joko kuumennettu tai lisäineilla saatu kovemmiksi. Paketeissa ostan vain voita, sillä en ole kuullut lehmien tai meijerien kuumentavan rasvaa voin valmistuksessa. Rasvan lisäksi voissa on vain vettä ja usein suolaa. Voihin kun sekoitan saman verran virgen oliiviöljyä sekä suolaa ja valkosipulia, niin jopa on hyvää ja terveellistä. Suolaa tarvitsen lähes jokapäiväisen hikoilun poistaman natriumin korvaamiseksi. Kalkki tulee suurimmaksi osaksi korvatuksi piimällä ja erinomaisella espanjalaisella juustolla. Magnesiumia on syötävä pillereinä.

Sokeria käytän hieman kahvin kanssa, ja valkean leivän olen hylännyt kokonaan. Parasta on itse leipomani hapatettu ruis- tai speltleipä. Ei ole tullut nuhaa eikä flunssaa kevään 2004 jälkeen.
        Suvussa esiintynyttä diabetestakaan ei ole vielä näiden ensimmäisten seitsemäkymmenen vuoden aikana ole ilmennyt. Tämmöistä tutkimusta harrastelen. En tiedä voiko tästä vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä, kun tutkittavien joukko on pienin mahdollinen. Vertailuryhmään kyllä löytyy porukkaa.

Äidilläni alkoi diabetes siinä kuusissa kymmenissä, vaikka hän oli laiha ja liikkuvainen. Taustalla on varmaan perimä. Tosin olen lukenut, että alhainen syntympaino korreloi diabeteksen kanssa. Äitini painoi syntyessään 1kg 250 gr normaaliaikaisena. Stressi lisää kortisolin eritystä, joka nostaa verensokeria, mikä aiheuttaa insuliinireaktion. Äitini on myös turhasta stressiä ottava ihminen.

"Sokeria käytän hieman kahvin kanssa, ja valkean leivän olen hylännyt kokonaan."

Sama homma. Olen käyttänyt pelkästään tummia viljaa, riisiä, pastaa ja leipää jo kolmisenkymmentä vuotta. Perunatkin syön aina kuorineen. Makeasta en ole pitänyt oikein koskaan. Olen ajatellut (ainakin toivon) välttää diabeteksen, joka voi vaania minua äidin perintönä.

"Suolaa tarvitsen lähes jokapäiväisen hikoilun poistaman natriumin korvaamiseksi. "

Mulla on alhainen verenpaine, jonka vuoksi suolaa ja kahvia on ihan hyvä käyttää. Harrastan kaikenlaista raskasta puutarha- yms työtä, ja hikoillessa todellakin menettää suolaa.

"Voihin kun sekoitan saman verran virgen oliiviöljyä sekä suolaa ja valkosipulia, niin jopa on hyvää ja terveellistä"

Virgin oliiviöljy maistuu hyvältä voin seassa. Se on vähän työläsyä tehdä, siksi ostan kaupan oivariinia. Siinäkään ei ole kovetettua rasvaa. Itse teen virginöljystä majoneesia. Notkean liemen tekeminen on vaivattomampaa kuin voin vääntö.

• keveästi
        Sirkka Perttunen kirjoitti:

Kyllä, kannattaa korvata syklamaatilla ja sakariinilla. Itselle tuli aspartaamista ihon kutinaa ja punoitusta, em. korvaajista ei mitään vastaavaa. Luulenpa silti, että olemattoman vähän liikkuvalle nykyihmiselle on silkka valkoinen sokeri se suurin myrkky, voittaa aspartaaminkin.

• Sirkka Perttunen kirjoitti:

Aspartaami on hyvä ja terveyttä edistävä makeutusaine, sillä saadaan sokeri ja kalorit pois juomista.

200 000 Suomalaista saa kaloreista syövän. Ei ole mitään järkeä juoda kaloreita, kalorit tappaa siinä missä tupakka ja viina.

Ei saisi olla laillista makeuttaa juomia sokerilla.

• soijaa vihreille
        Carpo kirjoitti:

Aspartaami on hyvä ja terveyttä edistävä makeutusaine, sillä saadaan sokeri ja kalorit pois juomista.

200 000 Suomalaista saa kaloreista syövän. Ei ole mitään järkeä juoda kaloreita, kalorit tappaa siinä missä tupakka ja viina.

Aspartaami ei edistä terveyttä. Sokerin poisjättäminen kylläkin edistää terveyttä. Samaa logiikkaa olisi jos minä iskisin sinulle puukon kylkeen ja käskisin lopettamaan sokerin syönnin, minkä johtopäätöksenä minä väittäisin puukon kyljessä edistävän terveyttä.

Aspartaami on vaarallista ja makeat juomat turhia. Älkää syökö mitään keinotekoisia kemikaaleja ja ottakaa nyt jo selvää mitä te syötte ja syötätte kasvaville lapsillenne. Netti auttaa.

Sokeri on haitallista, koska se on eristetty kemikaali ja sitä saadaan täten satoja (hatusta vedetty luku) kertoja liikaa. Sokerijuurikas on jalostamalla paisutettu ja siitä vielä erotetaan sakkaroosi, jolloin sitä saadaan huomattavasti enemmän mitä olisi mahdollista syömällä itse kasvia.

Ihmisen makuaisti ja himot ovat sitä varten, että ne vastaavat luonnon ruokiin ja niistä saataviin ravinnekertymiin. Jos sinulle iskee makenhimo niin se tarkoittaa kehosi kaipaavan makeissa marjoissa olevia aineita. Tyydyttämällä makeanhimo (tai muukaan makuhimo) tehdasruoilla tai karkeilla, alla piilevä vitamiinipuutos ei täyty. Tehdasruoissa maku ja sisältö on erotettu toisistaan, käyttäen mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja maustamalla ne mahdollisimman halvoilla (synteettisillä) aromeilla. Te syötte korvikeruokaa! Se on se ekonominen prinsiippi ja te itse ylläpidätte sitä valitsemalla aina kaikkein halvinta, värikkäimmän pakkauksen tai tunteikkaimman mainoksen perusteella. Aikamme ongelma on ulkokuoren valinta sisällön ja toiminnallisuuden sijasta.

Syömällä laajasti ja kokeilemalla eri (luonnollisia) ruoka-aineita, keho oppii tunnistamaan ne ja osaa pyytää tarvitsemaansa. Valmisruoat ja jatkuvasti täynnä oleva tunkkainen ja pöhöttynyt vatsa vaikeuttavat tätä. Kuunnelkaa kehoanne ja ruoansulatustanne.

Eläimet eivät syö yhtään ainesosaa yksinään vaan aina muiden kanssa, mikä lajitelma on elämän luoma ja tukee toistensa metabolisointia ja hyväksikäyttöä. Eristetystä sokerista puuttuu marjoissa ja hedelmissä olevat sen sulatukseen vaadittavat vitamiinit ja hivenaineet, mitkä keho joutuu imemään muualta kehosta ja näin aiheutuu puutosta. Sokerista on lisäksi muitakin haittoja, mutta tämä elämän luoma ja ylläpitämä luonnollinen lajitelma vs. tehtaan keinotekoiset kemikaalit on erittäin tärkeä seikka ravintoketjussamme. Se lähtee tehomaanviljelyksen ja lannoitteiden aiheuttamasta maaperän köyhtymisestä ja pieneliöiden kuolemasta. Nykyinen ns. agribisness on juutalaisen Rockefellerin säätiöverkoston aikaansaannosta. Sairaita ja raihnaisia on helpoin hallita. McDonaldseja demokraattien kehoille ja BB:tä mielille. Terveessä kehossa asuu terve mieli.

Toinen eristetty molekyyli on se tuttu suolamme. Suolaa on merisuola, mikä on meren sisältämien elämän ylläpitämiselle tärkeiden mineraalien luonnollinen lajitelma. Natriumkloridi ei ole suolaa, vaikka valtiovalta ja peruskoulu niin opettavatkin. Merivettä käytettiin MSII:ssa plasman korvikkeena. Yksi tärkeimmistä elämän tarvitsemista aineksista on korvattu sieluttomalla molekyylillä.

Sokereista uusin tulokas on glukoosi-fruktoosi-siirappi. Olette varmaan huomanneet sen esim. leivissä? Se on kahteen osaseensa hajotettua sakkaroosia, mitä tuotetaan yleensä maissista. Valtavien maissivarantojen ansiosta se on halpaa ja osasina makeampaa kuin yhdisteenä. Kyse on taas tuottojen maksimoinnista ja tämä on rankan teollisen prosessin tulos. Fruktoosin kohdalla on sellainen hauska juttu, että kehomme ei tunnista sitä, eikä se siten tyydytä näläntunnetta! Jos siis syö fruktoosia sisältävää ruokaa niin se ei tyydytä makenhimoa, vaan se jää pelkästään glukoosin vastuulle, jolloin sitä ruokaa tulee syötyä enemmän. Ymmärrätte varmaan mitä tämä merkitsee tehtaan tuotoille ja terveydellenne? Jos joku miettii, että fruktoosi on luonnontuote niin sen saanti luonnollisten reittien kautta on aivan mitätön määrä. Taaskin luonnoton ja keinotekoinen aiheuttaa ongelmia. Maissi muuten ei ole sellaisenaan syötävää, vaan intiaanit liottivat sitä lipeässä, jotta sen ravinteet muuntuvat ihmisen syötävään muotoon. Maissin käyttöönotto teollisuuden alkuvuosina johti pellagraan. Mikä lienee teollisesti käytetyn maissin tila nykyään? Niitä ainakin terästetään vitamiineilla, mutta se ei ole sama asia kuin luonnollinen elävä ravinto.

Ei ole olemassa ensimmäistäkään terveyttä edistävää ihmepilleriä, juomaa tai ruokaa, ei vaikka niissä värikkäissä muovipurkeissa olisi kuinka houkuttelevat trademarkit ja tunteelliset kuvat. 'Terveyttä' ei saa, koska se ei ole aine vaan olotila. Moni luulee terveyttä saatavan jostain terveysruoasta ilman, että hankkiutuu ensin eroon huonoista tavoista.

• soijaa vihreille kirjoitti:

Aspartaami ei edistä terveyttä. Sokerin poisjättäminen kylläkin edistää terveyttä. Samaa logiikkaa olisi jos minä iskisin sinulle puukon kylkeen ja käskisin lopettamaan sokerin syönnin, minkä johtopäätöksenä minä väittäisin puukon kyljessä edistävän terveyttä.

Aspartaami on vaarallista ja makeat juomat turhia. Älkää syökö mitään keinotekoisia kemikaaleja ja ottakaa nyt jo selvää mitä te syötte ja syötätte kasvaville lapsillenne. Netti auttaa.

Sokeri on haitallista, koska se on eristetty kemikaali ja sitä saadaan täten satoja (hatusta vedetty luku) kertoja liikaa. Sokerijuurikas on jalostamalla paisutettu ja siitä vielä erotetaan sakkaroosi, jolloin sitä saadaan huomattavasti enemmän mitä olisi mahdollista syömällä itse kasvia.

Ihmisen makuaisti ja himot ovat sitä varten, että ne vastaavat luonnon ruokiin ja niistä saataviin ravinnekertymiin. Jos sinulle iskee makenhimo niin se tarkoittaa kehosi kaipaavan makeissa marjoissa olevia aineita. Tyydyttämällä makeanhimo (tai muukaan makuhimo) tehdasruoilla tai karkeilla, alla piilevä vitamiinipuutos ei täyty. Tehdasruoissa maku ja sisältö on erotettu toisistaan, käyttäen mahdollisimman halpoja raaka-aineita ja maustamalla ne mahdollisimman halvoilla (synteettisillä) aromeilla. Te syötte korvikeruokaa! Se on se ekonominen prinsiippi ja te itse ylläpidätte sitä valitsemalla aina kaikkein halvinta, värikkäimmän pakkauksen tai tunteikkaimman mainoksen perusteella. Aikamme ongelma on ulkokuoren valinta sisällön ja toiminnallisuuden sijasta.

Syömällä laajasti ja kokeilemalla eri (luonnollisia) ruoka-aineita, keho oppii tunnistamaan ne ja osaa pyytää tarvitsemaansa. Valmisruoat ja jatkuvasti täynnä oleva tunkkainen ja pöhöttynyt vatsa vaikeuttavat tätä. Kuunnelkaa kehoanne ja ruoansulatustanne.

Eläimet eivät syö yhtään ainesosaa yksinään vaan aina muiden kanssa, mikä lajitelma on elämän luoma ja tukee toistensa metabolisointia ja hyväksikäyttöä. Eristetystä sokerista puuttuu marjoissa ja hedelmissä olevat sen sulatukseen vaadittavat vitamiinit ja hivenaineet, mitkä keho joutuu imemään muualta kehosta ja näin aiheutuu puutosta. Sokerista on lisäksi muitakin haittoja, mutta tämä elämän luoma ja ylläpitämä luonnollinen lajitelma vs. tehtaan keinotekoiset kemikaalit on erittäin tärkeä seikka ravintoketjussamme. Se lähtee tehomaanviljelyksen ja lannoitteiden aiheuttamasta maaperän köyhtymisestä ja pieneliöiden kuolemasta. Nykyinen ns. agribisness on juutalaisen Rockefellerin säätiöverkoston aikaansaannosta. Sairaita ja raihnaisia on helpoin hallita. McDonaldseja demokraattien kehoille ja BB:tä mielille. Terveessä kehossa asuu terve mieli.

Toinen eristetty molekyyli on se tuttu suolamme. Suolaa on merisuola, mikä on meren sisältämien elämän ylläpitämiselle tärkeiden mineraalien luonnollinen lajitelma. Natriumkloridi ei ole suolaa, vaikka valtiovalta ja peruskoulu niin opettavatkin. Merivettä käytettiin MSII:ssa plasman korvikkeena. Yksi tärkeimmistä elämän tarvitsemista aineksista on korvattu sieluttomalla molekyylillä.

Sokereista uusin tulokas on glukoosi-fruktoosi-siirappi. Olette varmaan huomanneet sen esim. leivissä? Se on kahteen osaseensa hajotettua sakkaroosia, mitä tuotetaan yleensä maissista. Valtavien maissivarantojen ansiosta se on halpaa ja osasina makeampaa kuin yhdisteenä. Kyse on taas tuottojen maksimoinnista ja tämä on rankan teollisen prosessin tulos. Fruktoosin kohdalla on sellainen hauska juttu, että kehomme ei tunnista sitä, eikä se siten tyydytä näläntunnetta! Jos siis syö fruktoosia sisältävää ruokaa niin se ei tyydytä makenhimoa, vaan se jää pelkästään glukoosin vastuulle, jolloin sitä ruokaa tulee syötyä enemmän. Ymmärrätte varmaan mitä tämä merkitsee tehtaan tuotoille ja terveydellenne? Jos joku miettii, että fruktoosi on luonnontuote niin sen saanti luonnollisten reittien kautta on aivan mitätön määrä. Taaskin luonnoton ja keinotekoinen aiheuttaa ongelmia. Maissi muuten ei ole sellaisenaan syötävää, vaan intiaanit liottivat sitä lipeässä, jotta sen ravinteet muuntuvat ihmisen syötävään muotoon. Maissin käyttöönotto teollisuuden alkuvuosina johti pellagraan. Mikä lienee teollisesti käytetyn maissin tila nykyään? Niitä ainakin terästetään vitamiineilla, mutta se ei ole sama asia kuin luonnollinen elävä ravinto.

Ei ole olemassa ensimmäistäkään terveyttä edistävää ihmepilleriä, juomaa tai ruokaa, ei vaikka niissä värikkäissä muovipurkeissa olisi kuinka houkuttelevat trademarkit ja tunteelliset kuvat. 'Terveyttä' ei saa, koska se ei ole aine vaan olotila. Moni luulee terveyttä saatavan jostain terveysruoasta ilman, että hankkiutuu ensin eroon huonoista tavoista.

Kiitos monipuolisesta ravintoaineanalyysistä! Puhdistetut ravintoaineet eivät ole ihmiselle tai muillekaan eläville olennoille hyväksi. Tiesittekö muuten, että suuressa nykyaikaisessa myllyssä kaiken perusteellisen kuorimisen lisäksi vehnä pestään vedellä mahdollisimman puhtaaksi, ettei vain mitään valkoisuutta häiritsevää jäisi pullajauhoihin. Kun jauhot sitten seisovat varastoissa ja kauppojen hyllyissä, häviää E-vitamiini vuorokaudessa ja B-vitamiinien määrät puolittuvat aina kahden viikon välein. Kivennäis- ja hivenaineet kuten enin osa vitamiineistakin on jo kuorittu pois.

Noista rasvoista vieläs sen verran, että ihmetyttää, kuinka Oivariini pysyy kovana tavallisessa jääkaapissa, kun rypsiöljy ei siellä kovetu. Herääkin kysymys: Miten valmistaja kovettaa Oivariinin, jossa on mukana rypsiöljyä? Onneksi sekoitukseen käyttämäni oliiviöjjy kovettuu jääkaapissa sekä seoksena voin kanssa että yksin.

• Carpo kirjoitti:

Nyt asia on tutkittu. Joka viidessadas kuolee sokerijuomiin. http://healthland.time.com/2013/03/20/sugary-beverages-linked-to-deaths-worldwide/

Suomeen suhteutettuna luku tarkoittaa sitä että Suomen väestöstä 10 000 kuolee turhan takia sokerijuomiin. Puolet siitä mitä esim. tieliikenteessä kuolee. Sokerimakeutus tullaan kieltämään ja tilalle tulee parempia makeutusaineita.

• soijaa vihreille kirjoitti:

"Aspartaami ei edistä terveyttä. Sokerin poisjättäminen kylläkin edistää terveyttä. Samaa logiikkaa olisi jos minä iskisin sinulle puukon kylkeen ja käskisin lopettamaan sokerin syönnin, minkä johtopäätöksenä minä väittäisin puukon kyljessä edistävän terveyttä."

Siellä logiikka petti. Vai löytyykö sama tutkimustulos keinotekoisista makeutusaineista niin nähdä onko nimeomaan niiden juominen kuin "hakkaisi puukolla kylkeen".

• INRI

Mutta jos haluat pitää painos kuris niin siirry kasvispainotteiseen. Itse olen kasvissyöjä eli lakto- ovo- vegetaristi. Syön siis lisäksi maitotaloustuotteita, kalaa ja kananmunaa. Tää linja on jatkunu toistakymmentä vuotta ja hyvin on elimistö sopeutunut. B12- vitam. korvaan maidol ja lisäksi otan Obsidan- rautaa säännöllisen verenluov. takia. Magnesiumia käytän sydämen palautumiseen. That's it! Vieläkö mainitsen, et olen uskos eli terveelliset elämäntavat; en käytä alkoholia, enkä polta tupakkaa tai mitään huumeita niin mikäs täs on olles. Saan vain kiittää Jeesusta kaikesta, amen! Jumalan siunausta

• annitus

Unohtakaa hyvät ihmiset naurettavat kevytlevitteet ja margariinit ja syökää VOITA. Koko naurettava hössötys kovista rasvoista on paskaa. Mummoni, 85v, on syönyt koko elämänsä leivän päällä silkkaa voita. Kävi lääkärissä ja lääkäri hämmästyneenä sanoi ettei koskaan ole nähnyt kenelläkään tuonikäisellä ihmisellä yhtä hyviä kolesteroliarvoja.

Toisin kuin täysin terveysvaikutukseltaan tutkimattomat kevytlevitteet ynnä muut, heittäkää ne roskapönttöön.

• moniulotteinen koordinaatisto

Olis hyvä kertoa muutakin, kuin mökin akan syviä tuntemuksia. Jos ei ole itse asiantuntija, niin vois ainakin kertoa, mihin tietoihin, tutkimuksiin tai lähteisiin viittaa. Jos viittaa hyvin vanhoihin aikoihin, niin olisi hyvä esittää luotettavaa tietoa ihmisten ( 1-2 sukulaismummoa ei riitä) kalorisaannista, elintavoista, ammateista ja ruokavaliosta. Näiden pohjalta harrastelijakin voi vetää loogisia päätelmiä tai esittää jonkun alaan perehtyneen näkemyksiä. Se, että 12 tuntia ruumiillista työtä tehnyt mummo söi läskiä ei ole sama asia kuin, että kynsiään 24 tuntia vuorokaudessa vaaliva konttoripupu syö läskiä.

Ihmisen terveys ei ole yhden muuttujan funktio. Kokonaisuus on paljon enemmän. Useimpien ihmisten älyllinen kapasiteetti ei ilmeisestikään riitä usean asian yhtäaikaiseen huomioon ottamiseen. Sen vuoksi syntyy jatkuvasti "kaiken selittäviä" yhden asian liikeitä. On todella harmillista, että yhden asian oivaltaneet esiintyvät kaiken tietäjinä. Näitä ilosanoman levittäjiä on yhtälailla virallisessa terveysvalistuksessa kuin hurmahenkisissä ravintotieteen uususkonnoissa. Mitä vähemmän ihminen tietää, niin sen varmempi hän on asiastaan.

• Läski, ei omasta tahdosta
        moniulotteinen koordinaatisto kirjoitti:

Olis hyvä kertoa muutakin, kuin mökin akan syviä tuntemuksia. Jos ei ole itse asiantuntija, niin vois ainakin kertoa, mihin tietoihin, tutkimuksiin tai lähteisiin viittaa. Jos viittaa hyvin vanhoihin aikoihin, niin olisi hyvä esittää luotettavaa tietoa ihmisten ( 1-2 sukulaismummoa ei riitä) kalorisaannista, elintavoista, ammateista ja ruokavaliosta. Näiden pohjalta harrastelijakin voi vetää loogisia päätelmiä tai esittää jonkun alaan perehtyneen näkemyksiä. Se, että 12 tuntia ruumiillista työtä tehnyt mummo söi läskiä ei ole sama asia kuin, että kynsiään 24 tuntia vuorokaudessa vaaliva konttoripupu syö läskiä.

Ihmisen terveys ei ole yhden muuttujan funktio. Kokonaisuus on paljon enemmän. Useimpien ihmisten älyllinen kapasiteetti ei ilmeisestikään riitä usean asian yhtäaikaiseen huomioon ottamiseen. Sen vuoksi syntyy jatkuvasti "kaiken selittäviä" yhden asian liikeitä. On todella harmillista, että yhden asian oivaltaneet esiintyvät kaiken tietäjinä. Näitä ilosanoman levittäjiä on yhtälailla virallisessa terveysvalistuksessa kuin hurmahenkisissä ravintotieteen uususkonnoissa. Mitä vähemmän ihminen tietää, niin sen varmempi hän on asiastaan.

Arkkiatrimme Arvo Ylppö-vainaan neuvoa joka oli kaikessa yksinkertaisuudessaan kattava ohje kenelle hyvänsä, eli "Kaikkea, mutta kohtuullisesti"!
        Kannattaa muuten muistaa eräs seikka arvostellessa ihmisen ulkoista olemusta, kaikki läski ei ole suinkaan syömällä hankittua, vaan on olemassa myös lukuisa määrä sairauksia jotka aiheuttavat lihavuutta, halusipa sitä tai ei!

• Keijua & oliiviöljyä
        Läski, ei omasta tahdosta kirjoitti:

Arkkiatrimme Arvo Ylppö-vainaan neuvoa joka oli kaikessa yksinkertaisuudessaan kattava ohje kenelle hyvänsä, eli "Kaikkea, mutta kohtuullisesti"!
        Kannattaa muuten muistaa eräs seikka arvostellessa ihmisen ulkoista olemusta, kaikki läski ei ole suinkaan syömällä hankittua, vaan on olemassa myös lukuisa määrä sairauksia jotka aiheuttavat lihavuutta, halusipa sitä tai ei!

Tässä tutkimuksessa hyviksi margariineiksi luokiteltiin Keiju, Becel ja yllättäen Rainbow. Mikä on todella hyvä koska Rainbow on suhteellisen edullinen merkki. :) Itse laitan leivän päälle Keijua ja en tiedä onko sattumaa mutta mun atooppinen ihottuma on rauhoittunut. Kyllä uskoisin tuohon tutkimukseen. Käytän kyllä salaattiin ja paistamiseen oliiviöljyä.

• Lisää liikuntaa
        Keijua & oliiviöljyä kirjoitti:

Tässä tutkimuksessa hyviksi margariineiksi luokiteltiin Keiju, Becel ja yllättäen Rainbow. Mikä on todella hyvä koska Rainbow on suhteellisen edullinen merkki. :) Itse laitan leivän päälle Keijua ja en tiedä onko sattumaa mutta mun atooppinen ihottuma on rauhoittunut. Kyllä uskoisin tuohon tutkimukseen. Käytän kyllä salaattiin ja paistamiseen oliiviöljyä.

Olen samaa mieltä herra Ylpön kanssa :). Kaikkea kohtuudella. Käytän voita ja kermaa sekä mahdollisuuksien mukaan ternimaitoa. En litra ja kilo tolkulla , vaan mausteeksi.
        Kevyttuotteisiin en koske, kun ne eivät odellisuudessa ole terveellisempiä normituotteisiin verrattuna.

Saahan sitä syödä vaikka mitä, kun muistaa liikkua sen edestä :D.

En ole ylipainoinen.

• Tiedolle ei kannata kääntää selkää

Isoisäni aloitti mukaan tupakan polttamisen 10 vuotiaana, ja lopetti kuollessaan 90-vuotiaana. Hänen vanhin poikansa, isäni, aloitti tupakanpolton 20 vuotiaana ja lopetti 40 vuotiaana, ja eli vain 86v vuotiaaksi. Mitä tästä voimme päätellä? No tietenkin sen, että kaikki naurettava hössötys tupakan vaaroista on pelkkää paskaa.

"Koko naurettava hössötys kovista rasvoista on paskaa. Mummoni, 85v, on syönyt koko elämänsä leivän päällä silkkaa voita."

Olisko näissä menneiden aikojen tervaskannoissa kysymys enemmänkin yksilöiden henkilökohtaisista ominaisuuksista tai jostain muusta elämän varrella vaikuttaneesta tekijästä. Ennen vanhaan heikot soruivat elon tiellä, usein jo varsin nuorena. Nykyään kaikki ihmiset elävät paljon vanhemmiksi kuin ennen vanhaan, ja sen vuoksi terveysongelmatkin ovat vähän toisenlaisia.

• Gollega3

Vaikka ihmiset käyttäisivätkin eläinrasvoja enemmän kuin terveellisempiä kasvisrasvoja, on jokaisella ITSE oikeus päättää, mitä suuhunsa pistää. Jos on tyytyväinen nykyiseen ruokavalioonsa, niin silloin on. Ja minusta jokaisella on oikeus syödä miten haluaa ja miten paljon tuntuu tarvitsevan. Ylipainoiset henkilöt tosin osaavat arvostaa ruokaa, kun taas jotkut koettavat vain jättää sitä syömättä ja syömättä...
      Kuitenkin on hyvä muistaa, että syö rasvaisia tuotteita kohtuudella. En toki tahdo sekoittaa tätä aihetta nyt sitten kovin muuhun kuin siihen margariiniin. (Pahoittelen, jos höpisin muutakin päälle).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe