Kouluruoka terveellistä?

Bianccccca

Omassa koulussani oli ollut puurossa jotain vikaa ja outo sivumaku ja haju. Tunnilla kuulutettiin että "Tämän päivän ohrapuurossa on ollut jotakin vikaa " yms ... Itsekkin söin sitä ja sain mahakipuja. kotona koski mahaa hirveästi.

Aina sanotaan että kouluruoka on terveellistä, ja paljon terveellisempää kuin kotona.
Onko tämä heidän näkemys terveellisestä ruoasta? Naurettavaa.

34

4941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khygtfr4t5uikokjhgfredrtyuikhgfcd

      kouluruoka lilluu rasvas ja on pahaa. Terveellistä? lol

      • sdsdsdsd

        "Aina sanotaan että kouluruoka on terveellistä, ja paljon terveellisempää kuin kotona." Aika outoa, ainakin meillä syödään kotona paljon terveellisemmin kuin koulussa.


      • Etta sellasta

        Mulla meni usko kouluruuan vaharasvaisuuteen ja terveellisyyteen, kun nain rasvalammen makaroonilaatikon paalla!


      • ruokapena
        Etta sellasta kirjoitti:

        Mulla meni usko kouluruuan vaharasvaisuuteen ja terveellisyyteen, kun nain rasvalammen makaroonilaatikon paalla!

        itse kävin yksityisen oppikoulun vv 63-68 jossa ei ollut ruokailuoa ollenkaan, menkää itseenne ihmiset ja miettikää onlo tämä vailtusvirsi aiheellista????
        tv kokin mies


      • moroooooooo
        ruokapena kirjoitti:

        itse kävin yksityisen oppikoulun vv 63-68 jossa ei ollut ruokailuoa ollenkaan, menkää itseenne ihmiset ja miettikää onlo tämä vailtusvirsi aiheellista????
        tv kokin mies

        Koulun perunat ovat kauan pimeässä, ja ne lilluvat vedessä kauan. Siksi ne ovat "kumiryppy perunoita". mm. kanakeitossa on nyrkin kokoisia kanapaloja.


      • Niihhhh
        Etta sellasta kirjoitti:

        Mulla meni usko kouluruuan vaharasvaisuuteen ja terveellisyyteen, kun nain rasvalammen makaroonilaatikon paalla!

        Rasvalammikko lienee tosin ihan hyvä asia, eipähän tee mieli syödä hyvin epäterveellistä roskaruokaa koulun jälkeen, kun maha on täynnä :)


    • ruokapena

      kouluruoka on ravintoarvoiltaan aivan oikea, vaimoni ruokatalousesimies, on tehnyt ruokaa 30 vuota kansanopistossssa, koululla, vanhainkodissa ja terkkarissa ja tietenki kodissa kiiettävin arvosanoin , mitä sinä valitat täällä nettisivulla, valita kunnan ruokahuollon vastaavalle.

      TV ruokapena

      • äXDee

        Kun potut lilluu rasvassa. Siis oikeesti! Me kutsutaan niitä koulussa rasvaperunoiks koska ne siis oikeesti vvan lilluu siinä rasvassa. Kun ottaa pari perunapalaa nii tulee n.desi sitä ällöttävää oranssia rasvamömmöä kaupan päälle! Ja se pasta! Siis öljy oikeen tirisee niistä valkoisista pötköistä! Ja se valkonen hampurilaisleipä mitä ne yrittää meille tuputtaa! Mulla ei oo hirveesti mitään sitä ruokaa vastaan mutta...


      • mee kotiis
        äXDee kirjoitti:

        Kun potut lilluu rasvassa. Siis oikeesti! Me kutsutaan niitä koulussa rasvaperunoiks koska ne siis oikeesti vvan lilluu siinä rasvassa. Kun ottaa pari perunapalaa nii tulee n.desi sitä ällöttävää oranssia rasvamömmöä kaupan päälle! Ja se pasta! Siis öljy oikeen tirisee niistä valkoisista pötköistä! Ja se valkonen hampurilaisleipä mitä ne yrittää meille tuputtaa! Mulla ei oo hirveesti mitään sitä ruokaa vastaan mutta...

        Kylläpä sinä nyt ihan kamalsti joudut kärsimään.
        Otappas kuule ja mene itkeä tillittämään rehtorille ja sitten VÄLITTÖMÄSTI juokse
        lähimpään hampurilaispaikkaan syömään terveellistä rasvatona ruokaa.

        - jos oisit minun kakara niin nälässä pitäsin moista nirsoa penikkaa


      • äXDee
        mee kotiis kirjoitti:

        Kylläpä sinä nyt ihan kamalsti joudut kärsimään.
        Otappas kuule ja mene itkeä tillittämään rehtorille ja sitten VÄLITTÖMÄSTI juokse
        lähimpään hampurilaispaikkaan syömään terveellistä rasvatona ruokaa.

        - jos oisit minun kakara niin nälässä pitäsin moista nirsoa penikkaa

        Sanoin että kyllä mä sitä syön, mutta asia on niin että mulla on aika huono omatunto ja en haluis lihoa. Siks en oikeen tykkää juoda lasillista rasvaa ku jo kevytmaidossa on kerran jo liikaa sitä rasvaa. Vittu ite valitatte että suomalaiset nuoret on läskejä! On se vaikeeta juu ku joutuu tollasta syömään joka päivä! Ja vielä lisäisin et en tykkää pikaruuasta. Joo en tykkää, eikä moni mun kaverikaan. Tulee mieleen liikaa koulun pihvit. Ja leipä. Ja salaatti.


      • mee kotiis
        äXDee kirjoitti:

        Sanoin että kyllä mä sitä syön, mutta asia on niin että mulla on aika huono omatunto ja en haluis lihoa. Siks en oikeen tykkää juoda lasillista rasvaa ku jo kevytmaidossa on kerran jo liikaa sitä rasvaa. Vittu ite valitatte että suomalaiset nuoret on läskejä! On se vaikeeta juu ku joutuu tollasta syömään joka päivä! Ja vielä lisäisin et en tykkää pikaruuasta. Joo en tykkää, eikä moni mun kaverikaan. Tulee mieleen liikaa koulun pihvit. Ja leipä. Ja salaatti.

        Taitaakin olla sulla ongelmana liikalihavuus eikä kouluruoka, niin et meneppäs sitten
        eka terkkarille tarkistamaan se painoindeksi.
        Kukaan kun ei tuge vittu sun suushus sitä vittu kouluruokaa vittu väkipakolla,
        ite vittu laitat sen sinne.

        Ai ei kaveritkaan tykkää pikaruuasta-- täytyy olla mahtavaa jengiä !


      • asdcasd
        äXDee kirjoitti:

        Sanoin että kyllä mä sitä syön, mutta asia on niin että mulla on aika huono omatunto ja en haluis lihoa. Siks en oikeen tykkää juoda lasillista rasvaa ku jo kevytmaidossa on kerran jo liikaa sitä rasvaa. Vittu ite valitatte että suomalaiset nuoret on läskejä! On se vaikeeta juu ku joutuu tollasta syömään joka päivä! Ja vielä lisäisin et en tykkää pikaruuasta. Joo en tykkää, eikä moni mun kaverikaan. Tulee mieleen liikaa koulun pihvit. Ja leipä. Ja salaatti.

        Rasvasitärasvatätä, sillä rasvalla merkitystä ole ku harrastaa tarpeeks liikuntaa.


      • äXDee
        mee kotiis kirjoitti:

        Taitaakin olla sulla ongelmana liikalihavuus eikä kouluruoka, niin et meneppäs sitten
        eka terkkarille tarkistamaan se painoindeksi.
        Kukaan kun ei tuge vittu sun suushus sitä vittu kouluruokaa vittu väkipakolla,
        ite vittu laitat sen sinne.

        Ai ei kaveritkaan tykkää pikaruuasta-- täytyy olla mahtavaa jengiä !

        No vittu painoindeksi on vittu 19 vittu että on siitä liikalihavuus vittu kaukana vittu. Ja ei vittu ei ne kaverit tykkää vittu mäkistä vittu. Eiks se vittu oo ihan vittu hyvä asia vittu. Kyl mun vittu jotain on vittu syötävä vittu. Toi vittu alkaa kuulostaa aika typerältä vittu :D.


      • kouluruoasta
        asdcasd kirjoitti:

        Rasvasitärasvatätä, sillä rasvalla merkitystä ole ku harrastaa tarpeeks liikuntaa.

        ...niin menkää vaikka välkällä kauppaan ostamaan sämpylää ja jotain juotavaa (ei energia juomaa tai limua vaan jotain terveellisempää). Onhan teillä mopo tai skootteri millä mennä.


      • xDDD
        äXDee kirjoitti:

        Sanoin että kyllä mä sitä syön, mutta asia on niin että mulla on aika huono omatunto ja en haluis lihoa. Siks en oikeen tykkää juoda lasillista rasvaa ku jo kevytmaidossa on kerran jo liikaa sitä rasvaa. Vittu ite valitatte että suomalaiset nuoret on läskejä! On se vaikeeta juu ku joutuu tollasta syömään joka päivä! Ja vielä lisäisin et en tykkää pikaruuasta. Joo en tykkää, eikä moni mun kaverikaan. Tulee mieleen liikaa koulun pihvit. Ja leipä. Ja salaatti.

        Mistä tämä rasvakammo sikiää?

        Ihminen tarvitsee rasvaa, jopa kolmanneksen päivän energiasta pitäisi tulla rasvasta, tietyillä ruokavalioilla sitä saa olla jopa enemmän.

        Minä ainakin mieluummin juon paljon paremman makuista kevyt- (tai kulutus-) maitoa kuin sitä vetiseltä maistuvaa hinkinpesuainetta, eikun anteeksi rasvatonta maitoa siis. Ja 100 grammassa kevymaitoa on 46kcal ja rasvattomassa 34kcal. Eroa on siis "huimat" 12kcal, eli on päivän kokonaisenergiansaantiin laskettuna aivan yksi paskanhailea kumpaa maitoa juot, vaikka joisit litran päivässä, eroa tulisi suhteellisen mitättömät 120kcal.


      • pilkunnussija
        äXDee kirjoitti:

        No vittu painoindeksi on vittu 19 vittu että on siitä liikalihavuus vittu kaukana vittu. Ja ei vittu ei ne kaverit tykkää vittu mäkistä vittu. Eiks se vittu oo ihan vittu hyvä asia vittu. Kyl mun vittu jotain on vittu syötävä vittu. Toi vittu alkaa kuulostaa aika typerältä vittu :D.

        vittu ei ole välimerkki


      • päivän naurut, kiits
        pilkunnussija kirjoitti:

        vittu ei ole välimerkki

        Mutta kyllä se näillä nykyajan vittu-kulttuurin räkänokilla taitaa olla :o))))


      • lukiolainen92
        asdcasd kirjoitti:

        Rasvasitärasvatätä, sillä rasvalla merkitystä ole ku harrastaa tarpeeks liikuntaa.

        no meeppä ite harrastaan sitä liikuntaa, ku saamari on eka kouluu 6-8 tuntia ja sitten läksyt päälle. Meetkö lenkille säkkipimeeseen klo 22 illalla??


      • Moskaruokaa
        mee kotiis kirjoitti:

        Taitaakin olla sulla ongelmana liikalihavuus eikä kouluruoka, niin et meneppäs sitten
        eka terkkarille tarkistamaan se painoindeksi.
        Kukaan kun ei tuge vittu sun suushus sitä vittu kouluruokaa vittu väkipakolla,
        ite vittu laitat sen sinne.

        Ai ei kaveritkaan tykkää pikaruuasta-- täytyy olla mahtavaa jengiä !

        Meidän koulussa pakotetaan syödä sitä moskaa ja jos ei syö ni joutuu reksin kansliaan.Et tavallaan sitä tungetaan meille suuhun.


      • ja aika turhakin...
        äXDee kirjoitti:

        Sanoin että kyllä mä sitä syön, mutta asia on niin että mulla on aika huono omatunto ja en haluis lihoa. Siks en oikeen tykkää juoda lasillista rasvaa ku jo kevytmaidossa on kerran jo liikaa sitä rasvaa. Vittu ite valitatte että suomalaiset nuoret on läskejä! On se vaikeeta juu ku joutuu tollasta syömään joka päivä! Ja vielä lisäisin et en tykkää pikaruuasta. Joo en tykkää, eikä moni mun kaverikaan. Tulee mieleen liikaa koulun pihvit. Ja leipä. Ja salaatti.

        Mutta taidat "äXDee" tarkoittaa ITSEtuntoa? :)


      • hei kiroilija hullut
        pilkunnussija kirjoitti:

        vittu ei ole välimerkki

        Ihan oikeesti. Naurettavaa nähdä aikuiset ihmiset /lapset kiroilemassa kouluruoan takia. Miettikääs kaikki omaa käytöstänne. Jos ootte aikuisia suosittelen ettet te kiroile. Se on oikeesti tosi ärsyttävää kattoo ku toine kiroilee toiselle. MUTTA JOS OOTTE LAPSIA mä sanon ettet te tiiä puoliakaa mainitsemistanne kiro sanoista. Joten piiiiiis älkää kiroilko. varsinkaa näi tyhmän asian takia.


    • ...........

      Kyllä se kouluruoka on terveellistä. Nirsoilijoiden mielestän nyt mikään ei ole hyvää eikä terveellistä, mutta keittiöillä on kyllä käytössä tietokoneohjelmat, joilla voi laskea ruoan ja ateriakokonaisuuden joka ainoan ravintoaineen. Että menepäs ensi kerralla reippaasti keittolan tädin luokse ja pyydä tulostusta koneelta. Jos koulussasi ei ole tietokoneohjelmaa, varmaan ruokapalveluyksiköstä sinulle mielellään tuloste annetaan.

      Joskus ruoka voi toki pilaantua. Vika on voinut olla tuotteessa jo tehtaalta lähtiessä, vedessä on voinut olla jotain, jossain vaiheessa ruoanvalmistusta on voinut käydä jotain jne. Ikävää, että koulussasi ruoka oli pilaantunut. Se ei kuitenkaan tarkoita, että kouluruoka olisi muuten mitenkään epäterveellistä.

      • eesa

        Meidän koulussa moni opettaja on käynyt valittamassa rehtorille ruuasta ja se on todellakin mautonta ja pahaa niin sanotusti hyvien raaka-aineiden pilausta esim. englannin opettaja käy joka päivä ruokailun aikaan kaupasta hakemasta ruokaa ja rehtori tänään kävi ottaan tarjottimet ja kaikki meni linjaa kahtoi ruokaa ja palautti astiat ja tarjottimen ei kelvannut rehtorillekkaan joten voitte miettiä.


    • haiseva ohrapuuro

      No miltäs sen puuron pitäsi haista ja maistua ?
      Niin ?
      Äiti tekkee sulle joka ilta maistuvan ja hyväntuoksuisen ohrapuuron ?
      Ja siitähän ei tienkään tule mahakipuja vaan kouluruuasta aina.

      VOI VVVVVV teitä kakaroita.

      Jos oisit oma pentu niin tekisit sitten ite omat puuros ja hankkisit eka rahat siihen.
      Sen jälkeen voisit käydä valittamassa hajusta, mausta ja vatsakivuista.

      ...kele teitä valittavia ipanoita, terkkarille vaan hakemaan mielialalääkkeet tuohon ongelmaan,
      meillä tulee kattila käteen ja vispilä toiseen käteen. Sen päälle jos puuro vielä haisee se
      syötetään sonneille.

    • .............

      kun olin ala-asteella, niin kerran oli joku ruoka-aines pilaantunut. Porukat vetivät vaan hyvällä ruokahalulla, eikä kukaan huomannut mitään sivumakuja, tai -hajuja. Seuraavana päivänä olikin puolet koulun oppilaista vatsataudissa, minä mukaan lukien. Uniikki tapaus minun kouluaikanani kumminkin.

      Pahasta hajusta tuli mieleen koulun jonkinlainen kulttuuripäivä, jolloin ruokana oli banaanikanaa, olisikohan ollut joku meksikolainen herkku. Se haisi ihan oksennukselle, ja vaikka maku ei ollutkaan yhtä rankka, niin ei se kumminkaan herkkua ollut. Mutta se haju itsessään sai koko annoksen etomaan, ja oli niitä harvoja kertoja, kun tuli kipattua ruuat roskiin, vaikka sitä yritinkin niellä. Ilmeisesti muilla oli myös vaikeuksia, kun en ollut koskaan nähnyt roskiksessa niin paljon ruokaa, kuin sinä päivänä. Siinä meni hitosti ruokaa hukkaan. Muuten minulla ei ollut mitään vaikeuksia koulun ruokien suhteen.

    • kuulopuhetta

      Kouluruokaan lisätään hiivajauhetta/ vastaavaa turpoavaa ainetta, jotta oppilaat tuntisivat olonsa kylläiseksi ja ruokakulut pienenisivät

      • lukekaapa huviksenne

        Kyllä, arominvahvennetta. Aikaisemmin käytettiin yleisesti natriumglutamaattia (E621), mutta sittemmin on siirrytty enemmän hiivauutteeseen, joka toimii ruoassa samalla tavalla kuin natriumglutamaatti.

        Ei sitä käytetä silti siitä syystä kuin tuossa sanoit. Arominvahventeella luodaan makua ruokaan, joka ei muuten maistuisi paljon miltään. Se on halpaa ja sillä voidaan peittää sitä tosiasiaa että ruoan raaka-aineet ovat huonoja ja mauttomia. Kääntöpuolena, että kaikki ruoat maistuvat kovin samankaltaisilta. Maistuu kuitenkin sentään joltain, jolloin huonompaakin mössöä syö.

        Kustannuskysymyshän tuo on. Kun ruoka pitää rykäistä kasaan halvalla, niin maku otetaan arominvahvennepurkista ja oikeiden mausteiden tilalla käytetään aromeja (esim. chiliaromi, tilliaromi,...). Näin ainakin pääkaupunkiseudun kouluruoassa.

        Liittykääpä huviksenne Facebookin ryhmiin "Laatua lasten lautasille" sekä "Ravintotietoiset vanhemmat".

        Varsinkin tuo edellinen ryhmä eli Laatua lasten lautasille avaa kyllä aika tehokkaasti silmiä sille, mitä koulussa nykypäivänä syötetään. Ei ole ihan samaa laatua kuin silloin muinoin, kun omat vanhempamme olivat koulussa. Laatu on aika rankasti huonompi tänä päivänä. Pitkälti eineksiä ja kaikenlaisia lisäaineita, joilla tehdään ruoalta vaikuttavaa mössöä. Tätä mahtavaa laatua toimittaa laitoskeittiöihi,n jollainen koulukin on, pääkaupunkiseudulla Palmia. Koulukeittiöt ovat enää lähinnä ruoan lämmittämöitä. Ei juuri mitään enää itse tehdä vaan kaikki tulee jostain muualta puolivalmiina.

        Vieläkö maistuu?


    • Jee12

      Ohhoh... mutta joo. Koulu ruoka on pahaa mut en sano että siitä tulee läskiks. Koska josse on pahaa sitten et syö. Mutta toisekseen... jos et syö saat opelta raget. Joten suosittelen syömään mahdollisimman VÄHÄN koulu ruokaa. Mun mielestä se on pelkkää pahaa pika ruokaa joka maistuu oudolle. Esim perunat on [outoja] , Noh... leipä on JOSKUS ihan hyvää mut muut kala jutut ja sellaset on aika pahaa. Voisi ihan tehdä valituksen koululle kuinka pahaa koulu ruoka on. Suosittelen että ÄLKÄÄ SYÖKÖ KOULURUOKAA SIITÄ TULEE ILMA VAIVOJA JNE!!!!!

    • Jee12

      ja onhan se sit silleenkin, että jos ei tykkää kouluruoasta, niin ei kannata hampurilaista tai pizzaa tilata, koska no siitä voi olla seurauksia itsellesi ja vatsallesi sekä se on epäterveellistä.

    • Jee12

      Hei!

      Pitäkääs mielessä nyt se aihe. Kuvitelkaa esim norjassa pari vuotta sitten ei edes ollut koko kouluruokaa! joten miksi te kaikki valitatte olisiko suomessa parempoi olla ilman koko kouluruokaa? Samoin kehitysmaissakin ei saa aamupalaa, joutuu kävelemään kymmenen kilometriä kouluun ja ei oo koulu ruokaa sitten pois koulusta, ja tekee tulella itse ruoan. :( kuinka kuvittelette että kouluruoka on pahaa jos muut ei saa sitä ees koulussa... Englanissa joutuu itse tuomaan ruoan onhan sekin heikkoo mutta parempi kuin Afrikassa! Englanissa tosin tuodaan epäterveellistä ruokaa esim, sipsejä mutta kyllä myös muutakin:/ Joo mut siis onko parempi että suomen koulu ruoka lopetettaisiin? Vai onko joku eri mieltä vastatkaa!!

    • nuji978

      Eräässä, paikassa, ostettiin aina päiväys vanhoja raaka-aineita, jotta ruuassa säästöjä syntyisi.

      Kauppias oli tyytyväinen ja paikka oli tyytyväinen, säästöjä tuli.

    • Anonyymi

      Kouluruuassa on rasvaa ja lisäaineita. En usko että oikein terveellistä on kun sain eilen mahakipuja kouluruuasta.

    • Anonyymi

      Ei rasva lihota vaan sokeri.

    • Anonyymi

      Kyllä se on ihan hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe