ikävä opettajaa:(

janskkuu

mulla on tosi paljon ikävä yhtä mun yläasteen opettajaa, ei ole kivaa:( oon käyny tuolla entisessä koulussani, mut puhuin tän open kans ihan tosi vähän aikaa, jotenki tuntu että se ei olis pahemmin halunnu puhuu mun kans? ja mulla olis ollu tajuttomasti kerrottavaa nykysestä koulusta kyllä:DD
tiedän että en voi tehä tälle ikävä-asialle pahemmin mitään ja tiedän kans että olin tolle opelle vaa yks oppilas satojen muiden joukossa ja se ei enää parin vuoden päästä muista mua jne. mut mulla on ikävä sitä, ku se oli sellane tosi kiva:)
oli pakko avatua. en tiedä kuuluiko tämä edes tähän aiheeseen "opettaminen", ei taida kuulua..

21

5145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mumumumumu

      on ikävä erästä tosi kivaa opettajaa lukio ajoilta. Hän oli sellainen urheilija tyyppi ja ihan Suomen huipputasoa painissa. Ehkä jonakin päivänä käyn moikkaamassa sitä sielä koululla.

    • -1990

      moikka!

      mulla on samanlainen tilanne ku sulla, mut vaan lukion jälkeen. ikävä on yhtä opettajaa ja haluaisin puhua tän opettajan kanssa. mut en oo viittiny koululla käydä tai muuta. ja just se että en kumminkaan merkitse tälle opettajalle mitään muuta ku yhtä entistä oppilasta, jota ei enää ajatella ku työt on tehty. eikä sitä varmaan ees kiinnostais jutella mun kaa. mut jotenki ku se vaan oli mulle niin kiva lukiossa ni jäi sitte ikävä sitä :( mut ehkä senki takia ettei mulla oikeen oo ny elämässä mitään ja oon aika yksinäinen ni senki takia se jäi mieleen ku se otti mut huomioon ja ymmärsi mua :)

    • joku vaan

      ajattelin kysyä opettajilta että ajatteleeko opettajat koskaan vanhoja oppilaitaan ja olisko opettajista kiva jos vanhat oppilaat ottaisi yhteyttä? vai onko vanhat oppilaat vaan vanhoja oppilaita ja uusia tulee aina tilalle ekä vanhoja enää muisteta kun työt on niitten kohdalla tehty?

      • Vanha ope

        Tietysti joitakin oppilaitaan muistaa, ei siinä mitään. Mutta muistot on muistoja.

        Meille tulee joka vuosi toista sataa uutta opiskelijaa ja he ovat aina ne ajankohtaisimmat opiskelijat. Tuntuu, että jo kevään ylioppilaat, jotka jäävät penkkareiden jälkeen pois koulusta, ovat silloin kevätjuhlapäivänä jo historian havinaa. Osalta ei muista edes nimeä, jollei hän ole oman aineen syventäviäkin kursseja kahlanut läpi.

        Mutta eikö se olekin tärkeintä, että te olette jokainen juuri silloin oikeaan aikaan, eli kouluaikananne opettajalle ne tärkeimmät opiskelijat. Silloin opettaja hoitaa työnsä ammattimaisesti ja sydämellä. Opellahan on myös oma elämänsä ja omat läheisensä, joista hän on koko elämänsä ajan kiinnostunut. Ei satoja ihmisiä oikeasti voi pitää läheisimpinä.


      • 1000 oppilasta

        Kyllä joskus ajattelen. Yleensä muistan ja tunnistan heidät ulkonäön perusteella 10 vuoden kuluttua. Joskus heitä tapaa, kaupoissa alan työpaikoilla jne.
        Kun tapaan oppilaan oman alamme työssä tuntuu hyvältä, työ ei ole mennyt hukkaan.


      • Hurluuu

        Kyllä tietenki opet muistaa oppilaitaan, varsinkin luokanopet kuten mä ja tosi kiva ois jos oppilaat tulis käymään, se ois niinku palkinto ja merkki hyvin tehdystä työstä:) Ja arvokas asia sinänsä että ihminen pitää toisesta. :) Menkää käymään opejenne luona:)


    • ihankohtavanhaope

      Olen varmaan väärä ihminen kommentoimaan, koska en pidä itseäni opettajatyyppinä, vaikka tässä kohta alkaa kertyä opettajana kokemusta 11-12 vuotta. Laitan tähän joitain huomioita sikinsokin.

      Meidän koulussa on jokasyksyinen ilmiö: entisten oppilaiden bongailua. Sinänsä on kiva, että he tulevat moikkaamaan ja ovat rehtorinkin mukaan aina tervetulleita vierailemaan. Kertaakaan ei ole kuitenkaan tullut vastaan semmoista, että joku useampien vuosien takaa tulisi käymään, vaan aina kyse on edellisvuonna koulunsa päättäneistä, jotka tulevat kertomaan kuulumisia ja missä opiskelevat.

      Opettajana kohtaan satoja oppilaita ja valitettavasti olo on kuin liukuhihnan ääressä (tähän liittyy aloituskommenttini, eli en ehkä ole opettajatyyppiä). Sen sijaan oppilas elää koulumaailmansa ainutkertaisena kokemuksena. Suuri traagisuus liittyykin siihen, että ope ei todennäköisesti muista oppilastaan.

      Itsellenikin on näin käynyt. Oikeastaan ensimmäinen tämmöinen samanlainen kokemukseni oli jo heti ala-asteen jälkeen yläasteella, kun tervehdin bussipysäkillä ohitseni kävellyttä ala-asteen opettajaa, joka ei tunnistanut minua eikä sen puoleen tervehtinytkään. Lukioaikana yläasteen aikainen luokanvalvojani, tyylikäs englannin opettajatar, tervehti muttei jäänyt juttelemaan. Lukion liikunnan opettajan kohtasin noin kymmenen vuotta myöhemmin, ja hän ei oikein tuntunut muistavan minua, mikä hämmensi minua suuresti. Olisin nimittäin halunnut pyytää häneltä anteeksi eräässä näytelmässä hänestä esittämääni pilkkaa. Eräs ala-asteen opettaja muisti minut ja juttelimmekin, mutta kaikki johtui siitä, että hän oli rämäpäinen persoona ja meidän luokassamme oli rämäpäitä, ainakin yksi, josta tuli paikkakunnan tunnettu underground-muusikko. Ihastuin aivan hillittömästi yläasteella kotitalousopettajaani, mutta vuosia myöhemmin uskalsin kirjoittaa hänelle, tosin en mitään rakkaudentunnustusta, mutta sinne päin.

      Näissä kohtaamisissa hämmensi ja hämmentää ajan kuluminen, ikääntyminen. Tässä hiljattain tein työhakemusta ja järjestelin työtodistusjäljennöksiä. Erään lukion rehtorin kirjoittama, osittain lupsakka työtodistus ja allekirjoitus hämmensi, koska rehtori kuoli muutama vuosi sitten... kuolleen ihmisen allekirjoitus ja tahattoman lupsakka työni kommentointi... Toinen samanlainen "kohtaaminen" oli, kun sain tietää erään lehtorin kuolemasta, jolloin heti muistin missä ja milloin hänet viimeisen kerran näin ja jopa elin sen lyhyen arkisen sinänsä täysin tyhjänpäiväiseltä tuntuvan tilanteen opettajainhuoneessa, jossa olin silloin sijaisena. Kyseinen vanhempi lehtori sanoi käheän nasaalilla äänellänsä, että "ota vaan sieltä kahvikuppi, ei niitä kukaan tarvitse, ei mitään hätää." Minä näen hänet yhä uudestaan tuossa tilanteessa.

      Ehkäpä ketjun aloittajan kokemus on eräänlainen muunnelma siitä, kun ihminen alkaa tajuamaan ns. ikuisuuskysymyksiä, että kaikki loppuu, kaikki me kuolemme ennemmin tai myöhemmin. Surullista mutta kaunista. Toisaalta parempi olisi, jos opettajat ja oppilaat pitäisivät jonkinlaisia kontakteja yllä, ja näin varmaan on maaseudulla ja kaupungeissakin vahvojen koulutraditioiden kouluissa... mutta ei laitosmaisissa hengettömissä kouluissa, "opetustehtaissa".

      • jokuvaan..

        Mulla ihan sama juttu oon ysillä ja tänä keväänä loppuu peruskoulu :( ja koulussa on pari sellaista opettajaa joita tulee HIRMU ikävä  


    • aleciaB

      Toki jokainen opettaja (ja oppilas) on yksilö ja heidän väliset suhteensa voivat vaihdella, vaikka onkin kyse "opetustehtaista" ja massatuotannosta. Itselläni oli yläasteella yksi hitsin kiva opettaja, ja aloin pitää hänen kanssaan yhteyttä lukion 1. luokalla. Kävimme yhdessä kahvilla tms ja joskus soiteltiin ja tekstailtiin. Pikkuhiljaa välit etääntyivät, mutta muistaisin vielä lukion jälkeenkin ainakin kerran tavanneeni hänet!
      Minun kohdallani kyse oli ehkä jollain tasolla ihastumisesta, tai sitten olin vaan ihastunut siihen että joku oli kiinnostunut kuulumisistani ja välitti... Näin jälkeen päin ajatellen olen joskus miettinyt hänen motiivejaan, koska nyt ymmärrän että asetelma meidän "ystävyydessä" oli melko erikoinen..
      Onko muilla vastaavia kokemuksia? Opettajilla?

      • -.-

        Ei pidä yleistää! Kaikki opettajat eivät ole perseestä. Tekstissäsi taitaa olla liioittelun makua, ihan jo kirjoitusasustasi päätellen.


    • i'll be missing

      Mulla sama juttu :// oon nyt 8lk meen ens vuonna 9lk ja meijän koulussa on ollu tositosi kiva liikan ope (opetti meijän luokalle liikkaa ja terveystietoo 7 ja 8 luokat), muttaaa se vaihtaa koulua vuodeks ... Se on ainut ope joka ymmärtää mua. Jos oli paska fiilis ja peitin sen, se ope silti huomas ja sille pysty puhua. Sitä tulee ikävä ..

    • i'll be missing

      jatkoa edelliseen koska teksti jäi kesken o; ...
      nii siis tota opea tulee tosiaanki ikävä .

    • ..

      ite pääsin just ysiltä ja jäi aivan hirveä ikävä yhtä opettajaa. Mulla ei oo koskaan ollu ketään yhtä ihanaa opettajaa. Hän jaksoi aina kuunnella ja kertoi paljon myös juttuja omasta elämästään. Nyt oon sitten hirveen surullinen ja itkettää kun tiedän etten tule koskaan enää näkemään häntä :(. No ehkä ajan kanssa sitten ikävä katoaa ja jää vaan mieleen hyvät muistot joita sitten muistellaan ilolla..

      • 8

        Mä olen 8.lk ja ikävä on jo viikonloppunakin joitain opettajia erityisesti äidinkielen opettajaa ja historian opettajaa mut mietin miten ikävä voi tulla 9 jälkeen


    • Opiskelija

      Mä voin myöntää, että nyt lukiossa osaan arvostaa muutamaa yläasteella mua opettanutta opettajaa, koska he oikeasti osasivat opettaa ja asiat jäi mieleen!! Nyt lukiossa on sattunut sellasia opettajia, joiden opetustyylistä en niin tykkää ja en opi koulussa kovin hyvin kun yläasteella opin ja asioista ei tarvinnut itse ottaa selvää vaan ne asiat tuli selviksi tunnilla. Lisäksi noi powerpoint-esitysten muistiinpanojen panttaukset ärsyttää. Meillä oli yläasteella kiva opettaja, joka kertoi uuden asian ensin ja sitten vasta laittoi sen muistiinpanojutun, joka sitten kopsattiin ja sen jälkeen ite luettiin. Mut tää powerpointin panttaus on ärsyttävää!!! Odotellaan, että muut kirjoittaa ja vasta sit näytetään seuraava asia yms.

    • Olit enemmmän :'(

      Empä sitten ole minäkään ainut tämän asian kanssa ;-). Sillä jouduin jättämään hyvästit todella ihanalle opettajalle :'(. Olin ollut koulukiusattu :-( ja aluksi en edes pitänyt koko opettajasta :-(. Mutta, kun hän puuttui asioihin aloin saada, jopa ystäviä :-) ja olin hyvissä väleissä entisten kiusaajienikin kanssa :-). Sille opettajalle saattoi kertoa kaiken ;-) ja saattoi olla varma, että asia pysyi meidän kahden välisenä ;-). Jos olin surullinen tai yksin ja yritin peitellä sitä hän huomasi ja tuli lohduttamaan ;-). Tämä opettaja todella välitti oppilaistaan ja näytti tunteensa :-). Tämän kyseisen opettajan kanssa samassa koulussa ehdin olla kuitenkin vain yhden ainoan vuoden :-(. Sillä nyt mun on mentävä yläasteelle :-(. Muistan vieläkin sen meidän viimeisen pitkän halauksen, joka oli täynnä tunteita :'(. En ollut koskaan tykännyt, välittänyt tai luottanut yhteenkään opettaajaan koskaan niin paljon, kuin häneen ;-). En tiedä miten päästä asiasta yli :-O. Mietin sitä vieläkin, joka ainut ilta :'(. En kestä tätä suurta määrää surua :-(. Haluan vain sanoa, että olit minulle paljon enemmän, kuin opettaja :-).

      • Anonyymi

        Ja se vika halaus ku ehkä en enää ikinä nää häntä😭❤️


    • hullutyttöö

      Ihanaa kuulla, että muilla on sama ongelma! Mä itse olen ollut aina innokas musiikin harrastaja ja tykästyin heti meidän musiikinopettajaan ihan ihmisenä, mutta myös musiikin kautta. No meille tuli ihan hyvä suhde, siis ei mitään isoa, mutta semmosta että koulussa usein rupateltiin, kutsu mut kerran katsomaan yhtä musiikkiesitystä toisen luokan kanssa, ja olin kaikissa musiikkijutuissa mukana ja kyselin kaikenlaista ja meille sitten tuli semmonen mukava suhde. Vapaa-ajallakin törmäiltiin välillä siellä täällä ja moikattiin ja joskus juteltiin ihan pidemäänkin. Opettaja kumminkin jää nyt vuoden (ehkä parin?) tauolle vauvan takia ja mua harmittaa ihan älyttömästi! On ihanaa että se saa lapsen, mutta silti tulee tosi tyhjä olo, kun on kerran saanut tommosen uuden ihmisen. Oli kyllä lohduttavaa lukea näitä, sillä tää opettajan ihaileminen ei ehkä oo maailman yleisin juttu. Mä luulen, että tämä mun musaope unohtaa mut ja näin, mut voin sanoa että tästä vuodesta on paljon hyötyä ja muistoja täynnä!

    • Ethän unohda mua:(

      Mulla samat fiilikset... Oon 9.lk eli keväällä pitäisi jättää aivan ihana bg/mantsanopettaja. Ei ole tainnut olla peruskoulun aikana ihanampaa opettajaa! Se on jotenkin niin... Huolehtiva ja "äitimäinen", nukahdettuani tuli vain silittämällä herättämään. Asiaan voi toisaalta vaikuttaa myös se, että kyseinen opettaja on äitini ystävä työn kautta. En ole vapaa-ajalla nähnyt mutta kuullut äidin kautta miten ovat kurssilla iltaa myöten keskustelleet minusta sun muuta. Sen verran varmasti "erityinen" olen sitä kautta. Joululoma alkaa huomenna joten kamala ikävä tulee jo nyt! Oot HIRMUERITYINEN mulle!

    • Huonohyvästeliä

      Mä oon vasta 4:sella ja vaikka mulla on 2 vuotta alakoulua jäljellä niin jo nyt on paha mieli et joutuu jättää mun tärkeen open

    • Anonyymi

      Moi! Kävin lukion ekaa ja tajusin koeviikon lähestyessä, että jakso loppuu. Mul oli musiikkia ja lukiossa on vaa 1 pakollinen moduuli musiikkia. Siis se opettaja on vaa nii osaava ja hauska persoona, mut pahempaa vielä et se oli vaa sijainen. Eli valinnaismusiikissa olis muutenki eri opettaja. Tuntu enne vikaa kertaa et ois perhosii vatsassa😭🥺

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe