Hallitseeko elämä meitä, vai mekö elämäämme? Voimmeko päättä syntymästämme, vaikka nyt jotkut olisivat halukkaita päättämään kuolemastaan? Lapselta ei voi kysyä; olisiko tänne halunnut. Aikuisena hän on vasta siihen kykenevä vastaamaan. Kuinka moni vastaisi vaikkapa nyt: En tänne halunnutkaan ja jos voisin, niin antaisin elämäni pois?
Olisikko olemassa joku, joka suostuisi elämään meidän ainutlaatuisen elämän puolestamme? Tai haluaisikko joku tehdä vaihtarit, jonkun toisen kanssa?
Miten määrittää elämän arvon? Onko jonkun toisen elämä arvokkaampi, tai arvottomampi, kuin omamme?
Elämän hallinta
52
703
Vastaukset
- Yhteenlaskun.tulos
Uusi merkitys sanonnalle "kahta en vaihda:" toinen on eletty elämä.
Kyllä nykyaikainen ihmiskäsitys lähtee siitä että kaikki ovat tasa-arvoisia ja se tarkoittaa että jokaisen elämä on yhtä arvokas. Aiemmin oli toisin: huonompia ihmisiä olivat yleensä kaikki muut kuin oman porukan jäsenet ja niitä voitiin kohdella käytännössä miten tahansa. Orjuudesta, ihmisuhreista, joukkotuhonnasta ja kannibalismista olemme toivottavasti päässeet. Tuo eutanasiakeskustelu on vielä vanhojen asenteiden heijastelua siltä osin kun sitä perustellaan yhteiskunnan eduilla.Olemme hakoteillä, mikäli elämän arvokkuutta pyritään määrittämään lähinnä yhteikunnallisesta tuottavuudesta käsin. Ellei järjästäytyneessä yhteiskunnassa ole kattavaa terveydenhuoltoa, vanhusten-, vammasten-, sosiaalisesti- tai henkisesti syrjätyneiden hoitojärjästelmää, niin...mihis nämä kaikki tuottamattomat ja huolehtimista tarvitsevat sysätään? Eriarvoisuus on kuitenkin jo tosiasia. Varakkailla on mahdollisuus päästä nopeasti yksityiseen hoitoon, saada leikkauksia ja tarvitsemiaan palveluita. Olisikko mittapuuna tilin saldo?
Köyhät saisivat valita: ikiunen, tai kärvistelyn parhaansa mukaan.NainenKirjoittaa kirjoitti:
Olemme hakoteillä, mikäli elämän arvokkuutta pyritään määrittämään lähinnä yhteikunnallisesta tuottavuudesta käsin. Ellei järjästäytyneessä yhteiskunnassa ole kattavaa terveydenhuoltoa, vanhusten-, vammasten-, sosiaalisesti- tai henkisesti syrjätyneiden hoitojärjästelmää, niin...mihis nämä kaikki tuottamattomat ja huolehtimista tarvitsevat sysätään? Eriarvoisuus on kuitenkin jo tosiasia. Varakkailla on mahdollisuus päästä nopeasti yksityiseen hoitoon, saada leikkauksia ja tarvitsemiaan palveluita. Olisikko mittapuuna tilin saldo?
Köyhät saisivat valita: ikiunen, tai kärvistelyn parhaansa mukaan.kyllä.
Niin kauan kun kaikkien hoitolaitosten ja muiden vastaavien punaisena lankana kulkee tulosvastuullisuus ja sen ehdoton täyttäminen näkisin ihmisarvon olevan puntarissa se vähemmän painava.
Se miten heikoimpia kohdellaan on paras mittari ajan hengestä.tintti.kotivintti kirjoitti:
kyllä.
Niin kauan kun kaikkien hoitolaitosten ja muiden vastaavien punaisena lankana kulkee tulosvastuullisuus ja sen ehdoton täyttäminen näkisin ihmisarvon olevan puntarissa se vähemmän painava.
Se miten heikoimpia kohdellaan on paras mittari ajan hengestä.on telkussa ylellä uusintana: Kuoleman hetkellä ja nelosella dogumentti yli/sairaloisesti lihavien hoitokodista.Lihavuus on yhä kasvava kansantauti. Lihavat sairastavat enemmän ja ylilihavat tuskin jaksavat tehdä töitä, varsinkaan, kun osa ei edes kykene itse käymään edes veskissä. Olisikko vastuuseen asetettava mäkkärit, pitzeeriat, vai sokerin tuottajat?
Saako lihava maata tuottamattomana ja saada kallista hoitoa yhteiskunnalta?NainenKirjoittaa kirjoitti:
on telkussa ylellä uusintana: Kuoleman hetkellä ja nelosella dogumentti yli/sairaloisesti lihavien hoitokodista.Lihavuus on yhä kasvava kansantauti. Lihavat sairastavat enemmän ja ylilihavat tuskin jaksavat tehdä töitä, varsinkaan, kun osa ei edes kykene itse käymään edes veskissä. Olisikko vastuuseen asetettava mäkkärit, pitzeeriat, vai sokerin tuottajat?
Saako lihava maata tuottamattomana ja saada kallista hoitoa yhteiskunnalta?Kuoleman hetkellä aion katsoa.
Sairaalloinen lihavuus on sairaus muiden joukossa.Samoista asetelmista voisi kysyä: saako anorektikot maata tuottamattomana ja saada kallista hoitoa? Varma älähdyksen paikka!
Onko meille tehtaantunut ajatus, että ihminen on huono siksi, että se syö yli tarpeen tai alle. Mun aikana nuoruudessa telkkarista tuli biafralaisten lasten kuvia, ne jäivät mieleen. Monien vanhemmat painostivat lapsiaan syömään lautaset tyhjiksi kun kerran kehitysmaissa nähtiin nälkää??!- Masse-setä
Yksi on Turun sinappi, jonka omistajat jo vaihtoivatkin hirveän mainoskampanjan jälkeen rahaksi. No, toista ei voi tietenkään vaihtaa nyt, kun kurssit on niin huonoja tällä hetkellä.
- Ak:n lapioo
Käsitteellä "Me". Ketkä me? Miksi ei vain minä tai sinä. Kysymys sinulle. Tai vastaus minulta. Onko "me" sellainen joukko, johon voi turvautua tai jota voi syyllistää?
Minun on hyvin vaikeaa alkaa pohdiskella asiota jonkun epämääräisen "meidän" puolesta. Tämä "me" on hyvin heterogeeninen joukko, jonka mielipiteet elämästään ja kuolemastaan ovat isossa juoksussa hyvinkin kaukana toistaan.
Mutta ei se mitään. Paradoksiin voi vastata toisella paradoksilla, ja kysyä myös.Oletko sinä yksin täällä? Minä en ole:- Tarkoitukseni oli laajentaa kysymystä elämänhallinnasta yleisemmin meitä ihmisiä koskevaksi. Tietysti, jos ajatellaan yksilötasolla, niin oikeus päättää itse elämänsä on mahdollista.
Mutta, jos taas ajatellaan järjästäytyneen yhteiskunnan päätöksiä, niin silloin me jo olemme yhteisesti päättämässä. Tästähän on kysymys, vaikkapa koskien kuolemanpilleriä, tai arvokkaasta elämänlaadusta silloin, kun joku yksilö/ jotkut eivät kykene itsestään huolehtimaan. Yhteiskunta nähdäkseni muodostuu meistä---vai?
- Adria
Riippuu kuka ja missä vastaa. Ruandasta tai Afganistanista saadut vastaukset ovat tasavarmaan erilaisia kuin meidän antamamme, ainakin mitä ihmisen elämisen arvoon tulee.
Täällä lintukodossa elämänvirta näyttää suunnan. Riippuu vähän minkälaiseen virtaan on tullut viskattua. Virta haarautuu useasti oleen välillä leveä ja rauhallinen, välillä kuin kuohuva koski. Voihan siinä yrittää vähän räpiköidä ja pulikoida. me olla kaikki samanarvoisia,vaikka elämme eri arvoista elämää.
Joskus nuorena kapinoin sitä,että miksi minun täytyy tehdä tuota ja tätä,kun enhän minä tänne ole edes halunnut syntyä..Voi äitiparkaa..:))
Minä uskon,että jokaisen kuuluu elää juuri sitä elämää mitä nyt elää...- elämääni en vaihda
voi todeta ihmisellä olevan enemmän resursseja ja elämänkokemusta päättää kuolemastaan kuin syntymästään. Muistan elävästi kuinka itse en edes tajunnut mitä tapahtui silloin kun synnyin. Kuolemastani haluaisin voivani päättää itse siinä vaiheessa kun loppuelämälle ainoana vaihtoehtona on peti ja vaipat.
Harmi kun niin monet ihmiset ovat lukeneet Kaarin tekstin kuin piru raamatun, niin tai ehkä se olikin hänen tarkoituksensa saada keskustelu vanhustenhoidosta käyntiin asioiden oikeilla nimillä.saa päättää monellakin tavalla. Mutta miksi siihen tarvittaisiin yhteiskunnallinen suostumus? Tuskin niitä kuolemanpillereitä ärrältä saisi:-
- hyvä vinkki
NainenKirjoittaa kirjoitti:
saa päättää monellakin tavalla. Mutta miksi siihen tarvittaisiin yhteiskunnallinen suostumus? Tuskin niitä kuolemanpillereitä ärrältä saisi:-
miten liikuntakyvyttömäksi jäänyt sänkyyn hoidettava vanhus päivänsä voisi päättää niin halutessaan? kerran voi kokeilla sängystä putoamalla, sen jälkeen sidotaan kiinni :(
- tulimieleen nyt
hyvä vinkki kirjoitti:
miten liikuntakyvyttömäksi jäänyt sänkyyn hoidettava vanhus päivänsä voisi päättää niin halutessaan? kerran voi kokeilla sängystä putoamalla, sen jälkeen sidotaan kiinni :(
joskus kauan sitten dokkarin Markon kaksi kuolemaa? Neliraajahalvaantunut päätti itse päivänsä. En tiedä miten. Sitä ei kerrottu. Ohjelma oli vaikuttava ja surullinen.
hyvä vinkki kirjoitti:
viisampana? En rydy viisastelemaan:)
Vastakysymys sinulle: Kuka sen nukutuspillerin saisi antaa? Luulempa, että tultaisiin jo mutkikkaimpiin juttuihin. Tietysti, mikäli laki sallisi sen vaikka hoitajalle----jota en usko, että näin tultaisiin menettelemään.....Nooh.
Tästä voidaan mielipiteitä vaihtaa ja asiasta keskustella; ihan ilman viisasteluakin:-- luetun ymmärtämisen vaikeuttako?
viisampana? En rydy viisastelemaan:)
Vastakysymys sinulle: Kuka sen nukutuspillerin saisi antaa? Luulempa, että tultaisiin jo mutkikkaimpiin juttuihin. Tietysti, mikäli laki sallisi sen vaikka hoitajalle----jota en usko, että näin tultaisiin menettelemään.....Nooh.
Tästä voidaan mielipiteitä vaihtaa ja asiasta keskustella; ihan ilman viisasteluakin:-on potilas itse merkinnyt 'unipillerin' ja määritykset minkälaisessa tilanteessa sen haluaa, tai jos on terveissä sielunvoimissa, niin silloin sen voi pyytää lääkäriltä. Kaksi lääkäriä ja oma allekirjoitus, se on siinä.
Ei Kaarin kirjoituksessa tarjottu 'unipillereitä' heille jotka eivät niitä halua ja/tai pystyvät elämään ihmisarvoista elämää. luetun ymmärtämisen vaikeuttako? kirjoitti:
on potilas itse merkinnyt 'unipillerin' ja määritykset minkälaisessa tilanteessa sen haluaa, tai jos on terveissä sielunvoimissa, niin silloin sen voi pyytää lääkäriltä. Kaksi lääkäriä ja oma allekirjoitus, se on siinä.
Ei Kaarin kirjoituksessa tarjottu 'unipillereitä' heille jotka eivät niitä halua ja/tai pystyvät elämään ihmisarvoista elämää.yksinkertaiselle, mutta montakohan lääkäriä uskoisit löytyvän, jotka muitta mutkitta olisivat lain" puolella?
Toki nytkin lääkärit joutuvat päättämään: jatketaanko/ tai onko järkevää jatkaa vakavasti sairaan vanhuksen hoitoja. Kuitenkaan ei tämä ole ratkaisu yhteiskunnalliseen terveydenhoitoon, eikä edes koskien vanhuksia ja heidän hoitoaan. Mihin asetettaisiin raja ihmisarvoisen elämän laadusta? Luulempa ettei se vielä vaipantarpeessa olisi. En tokikaan tarkoita, ettenkö voisi suoda vanhuksille, tai muille parantumattomasti sairaille nopeampaa poistumista kehostaan. Mutta jos toisaalla on vastassa yhteikunnan haluttomuus ja välinpitämättömyys suoda hoivaa kuoleville/ vakavasti sairaille, niin tälläinen yhteiskunta ei vastasi ihmisarvon toteutuksesta. Kuolema on prosessi, joka koskettaa kaikkia tänne syntyneitä. Väistämätön. Ehkäpä omat valinnat tulevat tulevaisuudessa monipuolismiksi. Aika näyttää.
- paapuuri
Ainahan on ihmisiä, jotka eivät halua elää, vaan päättävät päivänsä jopa hyvin nuorina.
Onko päätös sen hetkisen tilanteen sanelema, mitä jos olisi odottanut vielä vähän aikaa,
ehkä ei olisikaan halunnut kuolla.
Ystäväni poika teki itsemurhan 19 vuotiaana, menikö hänen elämänsä hukkaan, vai elikö hän juuri sopivan pitkään, sitä ei tiedä kukaan.
Oma lapseni on vaikeasti kehitysvammainen, onko hänen elämällään mitään tarkoitusta, riittääkö se, että hän
tuntuu nauttivan siitä, on iloinen ja viihtyy olotilassaan. Onko hänen elämänsä niin arvokas kuin terveen.
Näitähän voi miettiä vaikka kuinka paljon, mutta itse olen tyytynyt siihen, että nyt eletään, eikä kitistä. 1.Sekä että, joillakin sektoreilla voimme itse hallita elämäämme, mutta on sellaisia lainalaisuuksia joihin emme voi vaikuttaa. Esmes, voimme päättää mitä opiskelemme, mutta emme voi päättää milloin on yö, milloin päivä.
2. Syntymästämme emme tietenkään voi (näillä tiedoin) päättää, tosin eräs oppisuunta on sitä mieltä että voimme senkin tehdä sielujen tasolla...
3. Eletystä elämästäni voisin muutaman komean mokan antaa pois, mutta pääpiirteittäin olen tyytyväinen kun sain tänne syntyä ja elää juuri tätä omaa elämääni.
4.Tuskin kukaan suostuisi tätä mun elämääni omakseen ottamaan kuitenkaan, ellei löytyisi identtisellä päänsisällöllä varyustettua kansalaista jostakin. Sittenkin voisi olla kyseenalaista :)))
5.En myöskään haluaisi elää kenekään toisen elämää.
6. Elämän arvot määritellä?? Ei niitä voi muutamalla sanalla määritellä. Sitäpaitsi elämän arvoihin vaikuttaa se missä syntyy.
7.Maailma on eriarvoinen,paiskaa erilaisiin elinolosuhteisiin, vaikka jokainen elämä syntyessään on samanarvoinen.näkemys sielunvalinnasta koskien syntymää, niin elämänarvot muuttuvat jo monilta osin. Sielulla olisi syynsä "syntyä tiettyihin olosuhteisiin. Silloin ei yksilön elämää voisi tarkastella yhden inkarnoitumisen kautta, vaan sielun tarpeesta saada useissa inkarnaatioissa monipuolista kokemusta. Esim.yksi elämä voisi olla vammaisena, toinen terveessä kehossa, kolmas aineellisessa rikkaudessa ja sitten seuraisi kerjäläisen elämä jne.
Tässä näkökulmassa ei eriarvoisuutta tavallaan olisikkaan:-NainenKirjoittaa kirjoitti:
näkemys sielunvalinnasta koskien syntymää, niin elämänarvot muuttuvat jo monilta osin. Sielulla olisi syynsä "syntyä tiettyihin olosuhteisiin. Silloin ei yksilön elämää voisi tarkastella yhden inkarnoitumisen kautta, vaan sielun tarpeesta saada useissa inkarnaatioissa monipuolista kokemusta. Esim.yksi elämä voisi olla vammaisena, toinen terveessä kehossa, kolmas aineellisessa rikkaudessa ja sitten seuraisi kerjäläisen elämä jne.
Tässä näkökulmassa ei eriarvoisuutta tavallaan olisikkaan:-uskon sen,mitä olen jostain lukenut,että me synnymme siihen elämään,mikä on meille tarpeen oppiaksemme jotakin..Esim.vammaisena syntynyt tai vammautuneena elävä elää elämänsä sellaisena juuri siksi,että sillä on juuri hänelle oma tarkoituksensa.
Senkin luin jostain,että me itse valitsemme elämäntapahtumamme...:)- paapuuri
mii-su kirjoitti:
uskon sen,mitä olen jostain lukenut,että me synnymme siihen elämään,mikä on meille tarpeen oppiaksemme jotakin..Esim.vammaisena syntynyt tai vammautuneena elävä elää elämänsä sellaisena juuri siksi,että sillä on juuri hänelle oma tarkoituksensa.
Senkin luin jostain,että me itse valitsemme elämäntapahtumamme...:)Nyt täytyy kysyä, mitä minun 3 kuukauden ikäisenä kuollut lapseni mahtoi ehtiä oppimaan
ja valitsiko myös hän elämäntapahtumansa?
Minä itse en tuohon teoriaan usko. - Ak:n lapio
mii-su kirjoitti:
uskon sen,mitä olen jostain lukenut,että me synnymme siihen elämään,mikä on meille tarpeen oppiaksemme jotakin..Esim.vammaisena syntynyt tai vammautuneena elävä elää elämänsä sellaisena juuri siksi,että sillä on juuri hänelle oma tarkoituksensa.
Senkin luin jostain,että me itse valitsemme elämäntapahtumamme...:)Gaian teologinen päämäärä antaa aina positiivisen vastauksen siihen. selviääkö maapallo mutanttien hyökkäyksestä, vaikka jääkausi ei olisi aivan lähelläkään. Esimerkiksi seuraavassa elämässäni voisin olla ylikypsä taateli jossain päin Irakia, ja minut voitaisiin käyttää biodieselin valmistukseen. Tällöin saataisiin lisäaikaa uusien energiamuotojen kehittämiselle öljyvarojen huvetessa.
paapuuri kirjoitti:
Nyt täytyy kysyä, mitä minun 3 kuukauden ikäisenä kuollut lapseni mahtoi ehtiä oppimaan
ja valitsiko myös hän elämäntapahtumansa?
Minä itse en tuohon teoriaan usko.uskoo itse mihin tahtoo..:)
Se,että hän eli niin lyhyen ajan,niin ei ollut kuitenkaan merkityksetön.Sillä asialla oli ehkä sinulle itsellesi jokin tarkoitus..
Tuollaista tapahtumaa en kyllä toivoisi kenellekkään...:(Ak:n lapio kirjoitti:
Gaian teologinen päämäärä antaa aina positiivisen vastauksen siihen. selviääkö maapallo mutanttien hyökkäyksestä, vaikka jääkausi ei olisi aivan lähelläkään. Esimerkiksi seuraavassa elämässäni voisin olla ylikypsä taateli jossain päin Irakia, ja minut voitaisiin käyttää biodieselin valmistukseen. Tällöin saataisiin lisäaikaa uusien energiamuotojen kehittämiselle öljyvarojen huvetessa.
menisit ihan hyötykäyttöön eikä olis mikään turha juttu..Ylikypsä taateli..:DDD
- paapuuri
mii-su kirjoitti:
uskoo itse mihin tahtoo..:)
Se,että hän eli niin lyhyen ajan,niin ei ollut kuitenkaan merkityksetön.Sillä asialla oli ehkä sinulle itsellesi jokin tarkoitus..
Tuollaista tapahtumaa en kyllä toivoisi kenellekkään...:(Nää on niitä usko/toivo/elämäntarkoitus juttuja, jokainen kokee tavallaan ja
se siitä. Niistä en halua kiistellä enkä oikeastaan keskustellakaan näillä palstoilla. - Ak:n lapio
mii-su kirjoitti:
menisit ihan hyötykäyttöön eikä olis mikään turha juttu..Ylikypsä taateli..:DDD
Juuri niiin. Luin jostain tieteellisestä julkaisusta, olisiko ollut Iltasanomat, että kyseisesssä taatelitallaajien valtakunnassa, on maan hallitus kysymättä lupaa USA:stä sallinut ylikypsien taateleiden käytön biopolttoaineen raaka-aineena.
Toivottavasti spiriittini kiertokulku ehtii sukkelasti kyseiseen vaiheeseen, jotta voisin hyödyttää ihmiskunnan puutostilan poistamista noin niin kuin globaalisti.
Nykykierron "maallinen" tähde tullaan polttamaan, joten siitä ei jää kovinkaan paljon biomassaa matosen popsittavaksi. - Masse-setä
Ak:n lapio kirjoitti:
Juuri niiin. Luin jostain tieteellisestä julkaisusta, olisiko ollut Iltasanomat, että kyseisesssä taatelitallaajien valtakunnassa, on maan hallitus kysymättä lupaa USA:stä sallinut ylikypsien taateleiden käytön biopolttoaineen raaka-aineena.
Toivottavasti spiriittini kiertokulku ehtii sukkelasti kyseiseen vaiheeseen, jotta voisin hyödyttää ihmiskunnan puutostilan poistamista noin niin kuin globaalisti.
Nykykierron "maallinen" tähde tullaan polttamaan, joten siitä ei jää kovinkaan paljon biomassaa matosen popsittavaksi.Että vanhemmat esimerkiksi laskevat rakkaimpansa ulos ilman suojakertoimia.
Jos varpaat palelee, niin ne voidaan aina pistää hai-saappaissin. Jos näin käy, niin kannattaa turvaurua esimerkiksi asianajajiksi, koska he ovat periaatteessa hyviä ihmisiä. - Ak:n lapio
Masse-setä kirjoitti:
Että vanhemmat esimerkiksi laskevat rakkaimpansa ulos ilman suojakertoimia.
Jos varpaat palelee, niin ne voidaan aina pistää hai-saappaissin. Jos näin käy, niin kannattaa turvaurua esimerkiksi asianajajiksi, koska he ovat periaatteessa hyviä ihmisiä.antaumuksella (ei siis lapiolla) tai takamuksella tulivuoren kraateria, sieltä voi löytyä Feelix-kissan munan, mikä tarun mukaan kuittaa kaikki valat ja saatavat.
mii-su kirjoitti:
Senkin luin jostain,että me itse valitsemme elämäntapahtumamme...:)Tähän menessä ainoa järjellinen selitys tiedostaa/ ymmärtää kehitystämme on minunkin mielestäni vastaavanlainen. Tosin nähdäkseni meillä on paljolti vapaata tahtoa, vaikkei sitä aina osottaisi käyttääkkään.
Gaian teologinen päämäärä antaa aina positiivisen vastauksen siihen. selviääkö maapallo mutanttien hyökkäyksestä, vaikka jääkausi ei olisi aivan lähelläkään. Esimerkiksi seuraavassa elämässäni voisin olla ylikypsä taateli jossain päin Irakia, ja minut voitaisiin käyttää biodieselin valmistukseen. Tällöin saataisiin lisäaikaa uusien energiamuotojen kehittämiselle öljyvarojen huvetessa.
sinä tuleva ylikypsä taateli, kun toi evoluution univrsaililaki ei noin vain ole muutettavissa ja koskee myöskin ns.jälleensyntymää. Vaikkakin suuremassa mittakaavassa olemmekin yhtä*, niin hyppy ihmisestä taateliksi on mahdottomuus.:)))
- Yhteenlaskun.tulos
sinä tuleva ylikypsä taateli, kun toi evoluution univrsaililaki ei noin vain ole muutettavissa ja koskee myöskin ns.jälleensyntymää. Vaikkakin suuremassa mittakaavassa olemmekin yhtä*, niin hyppy ihmisestä taateliksi on mahdottomuus.:)))
Äläs nyt, hindulaisten karman lakihan voi tiputtaa ihmisen taipumustensa mukaan miksi tahansa kun seuraava elämä on elettävä. Kuulemma sikamaisista tulee sikoja tai seksihulluista puluja, miksei siis tallaajista taateleita.
Yhteenlaskun.tulos kirjoitti:
Äläs nyt, hindulaisten karman lakihan voi tiputtaa ihmisen taipumustensa mukaan miksi tahansa kun seuraava elämä on elettävä. Kuulemma sikamaisista tulee sikoja tai seksihulluista puluja, miksei siis tallaajista taateleita.
ei tokikaan ole ainoa ja oikea' uskonto, missä karman laki ja jälleensyntymä olisi selitetty. Jälleensyntymään uskotaan ja sitä tutkitaan hyvin monissa muissakin kulttuureissa. Eikä tämän hetkisen käsityksen mukaisesti evoluutio ole ristiriitainen edes karmaan nähden. Mutta jos joku nyt välttämättä haluaa syntyä seuraavaksi sikana, puluna, taikka taatelina, niin mikäpä minä oikeastaan olen heidän halujaan muuttamaan:-)
- Ak:n lapio
ei tokikaan ole ainoa ja oikea' uskonto, missä karman laki ja jälleensyntymä olisi selitetty. Jälleensyntymään uskotaan ja sitä tutkitaan hyvin monissa muissakin kulttuureissa. Eikä tämän hetkisen käsityksen mukaisesti evoluutio ole ristiriitainen edes karmaan nähden. Mutta jos joku nyt välttämättä haluaa syntyä seuraavaksi sikana, puluna, taikka taatelina, niin mikäpä minä oikeastaan olen heidän halujaan muuttamaan:-)
Kastemato on varsinainen evoluutioteorin ja karman lain vastustaja. Se on sukunsa kera teutaroinut satoja miljoonia vuosia samanlaisena välittämättä lainkaan inkarnaation paineista. Ja vaikka kaikenlaisilla hiukkaskiihdyttimilä koetataan etsiä maailman synty, kasianen panee piutpaut moiselle, samoin kuin vakaille käsityksille parhaasta palkintopallista oikeiden ja väärien uskontojen kilpailussa. Kun ylikypsä taateli tipahtaa kasiaisen valtakuntaan (eikä joudu biodieselin raaka-aineeksi) natustelee liero herkun pehmytosan suuhunsa saaden kenties jonninmoisen hiprakan. Samalla se möyhentää ja lannoittaa taatelin siemenelle oivallisen kasvualustan uutta taatelisukua varten. Tässä se varsinainen vuorovaikutus elämisen jatkumiselle.
Kastemato on varsinainen evoluutioteorin ja karman lain vastustaja. Se on sukunsa kera teutaroinut satoja miljoonia vuosia samanlaisena välittämättä lainkaan inkarnaation paineista. Ja vaikka kaikenlaisilla hiukkaskiihdyttimilä koetataan etsiä maailman synty, kasianen panee piutpaut moiselle, samoin kuin vakaille käsityksille parhaasta palkintopallista oikeiden ja väärien uskontojen kilpailussa. Kun ylikypsä taateli tipahtaa kasiaisen valtakuntaan (eikä joudu biodieselin raaka-aineeksi) natustelee liero herkun pehmytosan suuhunsa saaden kenties jonninmoisen hiprakan. Samalla se möyhentää ja lannoittaa taatelin siemenelle oivallisen kasvualustan uutta taatelisukua varten. Tässä se varsinainen vuorovaikutus elämisen jatkumiselle.
Kyllä aina kun vain mahdollista katselen luonto-ohjemat. Muistaakseni jonkun matojen ihmeellistä elämää käsittelevänkin olen nähnyt. Oiskohan noin, jotta mitäpä se evoluutio, taikka karma ryhtyisi täydellistä muuttamaan:) Ilman matojen duunia tämä Telluksemme peittyisi jätteisiin. Tärkeä olento tämä kastemato.
Sitten jääkin pohdittavaksi, että mitäköhän varten ihmislajille kehittyivät monimutkaiset aivot. Tuskin muut elikot täällä uskonnoista sotivat. Panee ajattelemaan: Oiskos jossain tätä järjästelmää edesauttamassa humoristiset karmaherrat", joita huvittaa tarkastella, kuinka ihmispolot aivojaan käyttävät, varsinkin kun kapasiteettia on enemmän tarjolla, kuin mitä käyttöaste edellyttää:-paapuuri kirjoitti:
Nää on niitä usko/toivo/elämäntarkoitus juttuja, jokainen kokee tavallaan ja
se siitä. Niistä en halua kiistellä enkä oikeastaan keskustellakaan näillä palstoilla.koko illan pelkäsin,että loukkaannut näistä mun mielipiteistäni.Toivottavasti niin ei kuitenkaan käynyt...:(
Jokaisella on omat ajatuksensa näistä ja se saa niin ollakkin..:)- paapuuri
mii-su kirjoitti:
koko illan pelkäsin,että loukkaannut näistä mun mielipiteistäni.Toivottavasti niin ei kuitenkaan käynyt...:(
Jokaisella on omat ajatuksensa näistä ja se saa niin ollakkin..:)En todellakaan loukkaannu jos toinen mielipiteensä kertoo, kunhan ei tyrkyttämään ala omia ajatuksiaan.
Voisithan sinäkin loukkaantua minun mielipiteistäni.
Jokainen saa ajatella miten haluaa, omaa elämää eletään eri miettein, minä en koskaan ala ketään
käännyttämään mihinkään suuntaan.
Ollaan kavereita :))) paapuuri kirjoitti:
En todellakaan loukkaannu jos toinen mielipiteensä kertoo, kunhan ei tyrkyttämään ala omia ajatuksiaan.
Voisithan sinäkin loukkaantua minun mielipiteistäni.
Jokainen saa ajatella miten haluaa, omaa elämää eletään eri miettein, minä en koskaan ala ketään
käännyttämään mihinkään suuntaan.
Ollaan kavereita :)))Näillä palstoilla kun usein valitettavasti käy niinkin,että joku suuttuu toisen omista mielipiteistä...Sinulla ainakin on oikea asenne.. :)
- paapuuri
mii-su kirjoitti:
Näillä palstoilla kun usein valitettavasti käy niinkin,että joku suuttuu toisen omista mielipiteistä...Sinulla ainakin on oikea asenne.. :)
Minulla onkin oma asennekasvattaja kotona, näin sanoi eräs ystävä :))
- vaeltava sielu
Yhteenlaskun.tulos kirjoitti:
minusta sielunvaellusteoria aina karahtaa kiville. Tai sitten en vain ymmärrä. Siis jos syntyy "uudestaan" eläimenä eikä eläimellä ole? sielua niin sielun vaellus päättyy siihen. Vai onko asia ymmärrettävä niin, että jollain eläinparalla on hetken jonkun pahan ihmisen sielu?
vaeltava sielu kirjoitti:
minusta sielunvaellusteoria aina karahtaa kiville. Tai sitten en vain ymmärrä. Siis jos syntyy "uudestaan" eläimenä eikä eläimellä ole? sielua niin sielun vaellus päättyy siihen. Vai onko asia ymmärrettävä niin, että jollain eläinparalla on hetken jonkun pahan ihmisen sielu?
on ns. joukkosielu, johon niiden ominaisuudet "värittyvät lajikohtaisesti. Ihmisillä taas yksilöityneet sielut.
- Masse-setä
Siis elämä ja hallitus ja syntymä. Onneksi aikuiselta ei voi enää kysyä, että mitä hän olisi voinut tehdä.
Ehkä vähän vähemmän hiihtokilpailuja voisi olla, mutta jos joku on hyvä hiihtäjä, niin c'moon. Do it for your Grant Parents!ja hiihtokilpailut sopivat hyvin samaan kategoriiaan:-) Toisinansa suksi luistaa ja toisinsa taas ei ja vikaa voi syyttää aina voitelusta" , niinkus isokenkäsillä näyttää olevan tapana)))
- Masse-setä
Hirveästi purkkakuvia haettiin ja se taisikin olla ensimmäinen koulutus business-maailmaan. Vaihtareita piti olla joskus enemmän koska toisessakaan kaupassa ei ollut sitä oikeata kuvaa.
Meikäläisellä olikin heti kansakoulun ensi luokalle lähtiessä melkein kaksi Uudet Autot-sarjaa, mutta numero kaksi puuttui.
Kait ne tiesi siellä koulussa heti tavallaan, että kyseessä on kova jätkä, joten pääsin bisnekseen mukaan heti puhuttelun jälkeen.
Numero kahta löytyi heti seuraavana päivänä pari kappaletta ja meikäläinen vaihtoikin ne kahteen Uudet-Aseet-sarjan mannerten väliseen ohjukseen ja yhteen Humber Super Snipe Hispano Suitsa - auton kuvaan.Tytöt vaihtoivat kiiltokuvia. Joillakin oli sellaisia supersuuria ja paljon kimalletta. Niitä ei saanutkaan lähi-Osulasta, eikä Arinasta. Ostokset oli suoritettava kaupungilla ja paperikaupassa. Romanttiset halikuvat ja keinussa keimailut olivat haluttuja. Kuvissa naisilla oli korkkiruuvikiharat ja pönkkä mekko. Poskilla neitseellinen punastus ja huulimaali aseteltu sydämenmuotoon. Ei ollut vielä Madonnaa roolimallina. Jossain vaiheessa luettiin Suosikkia ja roolimallit muuttuivat tötröhuulisiin tuperattuihin tiukkavyötäröisiin kurvipimatsuihin. Ai niin ja sukissa oli saumat oltava suorassa:-)
- Masse-setä
Tytöt vaihtoivat kiiltokuvia. Joillakin oli sellaisia supersuuria ja paljon kimalletta. Niitä ei saanutkaan lähi-Osulasta, eikä Arinasta. Ostokset oli suoritettava kaupungilla ja paperikaupassa. Romanttiset halikuvat ja keinussa keimailut olivat haluttuja. Kuvissa naisilla oli korkkiruuvikiharat ja pönkkä mekko. Poskilla neitseellinen punastus ja huulimaali aseteltu sydämenmuotoon. Ei ollut vielä Madonnaa roolimallina. Jossain vaiheessa luettiin Suosikkia ja roolimallit muuttuivat tötröhuulisiin tuperattuihin tiukkavyötäröisiin kurvipimatsuihin. Ai niin ja sukissa oli saumat oltava suorassa:-)
Silloin joskus ennen uuden ajan hallittua rakennemuutosta ajeltiin vain mossella ja ladalla. Mitään pahaa siinä ei ollut, jos ne sai vaan käymään. Veivillä tai ilman.
No, olisi uksi sketsikin, Be aware:
Osuin yllättäen yhdelle bensa-asemalle North-Dakodassa. Tapani ei ole pysähtytä, mutta huomasin, että kun olin välttänyt bensatankin hitsausta, se alkoi vuotaa enemmän kuin paikallinen laki sallisi.
OK. 10 litraa tai shit pair of gallona, don't care of that.
Palvelu oli aika ystävällistä tai vähän liiankin ystävällistä, joten aloin pelkäämään rikosta. Eikös siellä parin mailin päässä ollutkin joku globaalin mogulin edustaja, joka lupasi korjata sen bensatankin 100 dollarilla.
Siinä vaiheessa kellot päässä kilisi ja sanoin, että ex cuse me, just trying to go home.
yksi lapsistani jutteli levottomia, eli kertoi, että ne tulevat vauvat istuvat pilven päällä ja katselevat mahdollisia tulevia perheitään. Arvalla sitten ratkeaa, mihin joutuu. Kun häneltä kysyimme, miksi hän niin tuimasti katsoi meitä vauvana, totesi hän, että ei voinut olla varma, hoitaisimmeko häntä hyvin.
Nyt on ilme lauhkeampi. 8¤]saattaa vaihtoehtoja olla tarjolla enemmänkin.:-) Voi sitä itsekseen pohtia, tai vaikka muidenkin kanssa, miksi juuri niille vanhemmille tuli synnyttyä. Tieto lisää ymmärrystä ja ymmärrys taas laajentaa tietoisuutta....
- Taju kankaalla
Onkohan tämä nitalle tarpeeksi korkeatasoinen avaus.
- hiihaa
tämä on ihan liian korkeatasoinen keskustelu sinulle.
- Meriläinen
Jos aloittais;
Haluaisin ajatella hallitsevani elämää, näin ei kuitenkaan ole.
Mutta en myöskään ajattelisi elämän hallitsevan minua, aika kurja ajatus.
ehhe he ehhe he eh eh aapuuva??????????
Koen että ole jatkoajalla elämäni moninaisten asioiden takia. Olen muutaman kerran ollut vastakkain kuoleman kanssa, ensimmäisen kerran jo syntymässä. Ei kuitenkaan poiminut minua mukaansa.
Eli voisi ajatella että olen silloin tällöin uudesti syntynyt.
En antaisi elämääni pois, miksi antaisin? Nyt on hyvä ja minä elän tätä päivää.
Enkä todellakaan halua tehdä vaihtareita kenenkään kanssa, koska joutuisin elämään hänen "helvettinsä" enkä tiedä kestäisinkö sitä, pelkkiin hyviin hetkiinhän ei vaihtareilla pääsisi.
Elämän arvo????? AAAAAPuva, happi loppuu pier......
En arvota elämmäni keneekään toiseen nähden, jokainen elämä on arvokas.
Ja minun elämäni arvo, arvot ei ole mitattavissa rahalla. Se on elettyä elämää eilen, tänään ja toivottavasti myös huomenna.
Nuo välihuomautukset kertokoot että todella mietin näitä vastauksia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 242660
- 951586
- 1211384
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa371174- 751150
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo25994- 53942
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270941MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil216899Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall108830