Kemin Sosiaalitoimisto

pettynyt opiskelija

Olen opiskelija ja kerronpa pienen tarinan kemin sosiaalieduista. Olen asunut Kemissä 11 vuotta ja opiskellut myös täällä. Olen noin vuoden asunut omillillani, vuokra-asunnossa. Sain normaalisti opintotukea ja asumislisää Kelalta. Lisäksi tein "osa-aikaista työtä" 5 tuntia päivässä ja viikonloppuisin 7 tuntia. Kesällä kuitenkaan en päässyt töihin vaikka olin hakenut ainaki 100 paikkaan ja olin halukas tekemään melkeinpä mitä tahansa töitä. Hainpa sitten tt-tukea ja mulle tuli vastaus kahen viikon kuluessa "henkilöllä on mahdollisuus hakea opintolainaa". En tienny yhtään mitä teen kun rahaa ei ollut.. jouduin lainaamaan kavereilta rahaa jotta riittäisi edes vuokraan. Kun kahteen viikkoon en ollut kotona syönyt, päätin laittaa sosiaalitoimistoon kirjallisen valituksen ja kirjoitin mm. että IKINÄ en opintolainaa aio ottaa. Reilun viikon päästä sieltä tuli vastaus " henkilölle maksetaan perustoimeentulotuki ja asumisturva, mutta ohjataan syksyllä kuitenkin hakemaan opintolainaa". Mitään anteeksipyyntöä ei näkynyt. Mutta helpottihan se toki kun sai ruokarahaa.. No sitten asiat sujuivatkin jo paremmin ja koko kesän aikana tuli rahaa.

No nyt on taas tilanne toisenlainen.. kun elokuussa muutin avoliittoon,asuntoon jonka puoliso omistaa. Mun opintotuki pysyi samana, mutta asumislisää ei enää herunu koska puolisoni käy töissä. Koulut alkoi ja kun kävin terkkarilla näöntarkastuksessa, kävi ilmi että näköni oli (terkkarin mukaan) vaarallisesti huonontonut. Eli linssit on uusittava vähintäänkin. Sanoin sille ettei mulla oo varaa ku saan pelkän opintotuen ja kaikki menee laskuihin ja ruokaan. Terkkari ohjasi mut sitten sosiaalitoimistoon ja lupasi jopa soittaa heille ja selittää tilanteen. Hänen mukaansa mitään toimeentulohakemusta ei siihen tarvinut tehdä. Mä sit soitin viikon tai parin kuluessa sossuun ja mulle sanottiin siel että joudun tekemään toimeentulotukihakemuksen ja liittää siihen optiikon antaman arvion. Lisäksi siinä pitää näkyä mun ja puolison tiliotteet. Mä kysyin että onko MITÄÄN muuta vaihtoehtoa niin ei kuulemma ole.. Lisäksi hän sanoi että ne ottavat opintolainamahdollisuuden joka tapauksessa huomioon (mikä on enintään 300e kuussa). Tajusin että asia on yhtä tyhjän kanssa ja aion olla hakematta mitään tt-tukea. Sieltä tulisi vaan päätös ettei ne mitään maksa, koska opintolainaa voi hakea.. tai nehän voi vaikka sanoa että "miksei sun puoliso osta sulle niitä laseja?". Meidän taloudessa 200-300euroa olisi tuntuva hinta ja lainaa minä en vieläkään aio ottaa.. En halua elää lopun elämäni veloissa tai tehdä töitä pimeästi. Kaikista paras vaihtoehto taitaa olla se että jättäis vaan koulut kesken (niin kuin monet samasta syystäkin tekevät) ja vääntäis pari muksua, nii johan sitä rahaa tulis.

123

5213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gorilla

      Tekemällä lapsia rahaa tulee tosi mukavasti. Sillaikin voi elää. Sitten saa kaikki mahdolliset tuet. Itse hoitanut neljä lasta.

      • Pärrä pää

        Tuskin olet neljä tehnyt, kun noin älyvapaata lauot!! Lapset ei elä pyhällä hengellä ja ilman vaatetusta/muita tykötarpeita. Päivähoito maksaa ja kaikki mahdollinen. Yks lapsilisä menee tuplana siihen mitä lapsi kuukaudessa kuluttaa, eli ei sitä lapsilla ainakaan rikastu. Menot vain kasvaa mitä isomaksi tulevat, harrastukset jo yksistään maksaa tuhottomasti..Tuskin kukaan normaali järjellä ajatteleva, lapsia minkään tukien vuoksi tekee.


      • Gorilla
        Pärrä pää kirjoitti:

        Tuskin olet neljä tehnyt, kun noin älyvapaata lauot!! Lapset ei elä pyhällä hengellä ja ilman vaatetusta/muita tykötarpeita. Päivähoito maksaa ja kaikki mahdollinen. Yks lapsilisä menee tuplana siihen mitä lapsi kuukaudessa kuluttaa, eli ei sitä lapsilla ainakaan rikastu. Menot vain kasvaa mitä isomaksi tulevat, harrastukset jo yksistään maksaa tuhottomasti..Tuskin kukaan normaali järjellä ajatteleva, lapsia minkään tukien vuoksi tekee.

        Kyllä olen kasvattanut lapset pelkällä lapsilisällä ja kotihoidontuella. Siihen sai täys asumistuen. Kumpikin oli hoitamassa lapsia. Toinen ei saanu edes peruspäivärahaa. Pärjättiin vain.


      • Tzbz
        Gorilla kirjoitti:

        Kyllä olen kasvattanut lapset pelkällä lapsilisällä ja kotihoidontuella. Siihen sai täys asumistuen. Kumpikin oli hoitamassa lapsia. Toinen ei saanu edes peruspäivärahaa. Pärjättiin vain.

        joopa joo...Mees provoileen muualle, kuka ny kehtais laukoo etes tommosta..


      • Gorilla
        Tzbz kirjoitti:

        joopa joo...Mees provoileen muualle, kuka ny kehtais laukoo etes tommosta..

        Kyllä kaikki on totta. Voisin antaa vaikka haastattelun lehdistölle. Sitten kyllä menisi sormi suuhun. Olen monesti meinannut soittaa lehdistölle.


      • Anonyymi

        Höpö, höpö.


      • Anonyymi
        Gorilla kirjoitti:

        Kyllä olen kasvattanut lapset pelkällä lapsilisällä ja kotihoidontuella. Siihen sai täys asumistuen. Kumpikin oli hoitamassa lapsia. Toinen ei saanu edes peruspäivärahaa. Pärjättiin vain.

        Juu. Entä sinä itse? Kun lapset kasvaa ja lentää pesästä? Kentällä myös rakkaus? Mitä sinulle jää sitten käteen? Ei mitään. Elät yhteiskunnan elättinä loppu elämän. Ei kovin ruusuuselta kuulosta.


      • Anonyymi
        Gorilla kirjoitti:

        Kyllä kaikki on totta. Voisin antaa vaikka haastattelun lehdistölle. Sitten kyllä menisi sormi suuhun. Olen monesti meinannut soittaa lehdistölle.

        Soita lehdistölle. Saat siitä vähän ekstraa tukien lisäksi. Et voi tietää, mitä on olla itsellinen, kun tuolle tielle aikoinasi lähdit.


      • Anonyymi

        Niin tulee toimeen ja elää, mutta luksus puuttuu. Ainaista laskemista, että voiko ostaa ja riittääkö raha seuraavaan tukeen. Säästääkin pitäisi sinne vanhuuden päiville.


    • Opintolainat ottanut

      Jaahas sosiaalitoimi on taas maksanu väärin perustein tt-tukea ja asumisturvaa,säännöt sanoo että opintolaina on otettava. No enemmän mua vituttaa maksaa verorahoilla ulkomaalaisten ilmaisia opiskeluja,kun ne valmistuttua häipyvät kotimaahansa ammatin kanssa.Sinä sentään saatat pysyä kotimaassa ja harva nuori jopa täällä Kemissä.

      • jokuvaannnn

        ketjun aloittajan viesti kannattaisi varmaan lukea tarkemmin. hän kirjoitti että kesällä sai tt-tukea, ei syksyllä.
        kesällähän opintukea yms ei saa, niin ei tarvitse ottaa opintolainaakaan.


    • urpilaisen köyhä

      Kun sitä ollaan niin fiksuja opiskelijoita, niin sitten luullaan että ilmaista rahaa tungetaan taskut täyteen. Lainaa jos ei ota niin oma moka. Aivan oikein että asiansa rempalleen jättävä saa tuta sossun koneiston.
      Minä en lainaa ota, yhteiskunnan täytyy maksaa mun opinnot ja kurssikirjat...jnää..jnää.... Säälittävää.
      Mutta jos ei oo rahaa ruokaan se on kyllä hankala homma. Montako tupakka-askia olet ostellut ja montako sidua juonut ? parilla kympillä saa viikon ruoat yhdelle ihmiselle. perunakaan ei maksa kuin alle 50 senttiä kilo !!

      • keskustelun aloittaja

        Minusta on väärin että opiskelijoita ohjataan ottamaan opintolainaa ylipäätänsä. Niinku sossutäti totesi: "takaisin maksuhan on vasta kun olet valmistunut, joten mitään hätää ei ole!" Olen eri mieltä. Kuinka moni opiskelija pääsee heti valmistuttuaan töihin? etenkin Kemissä jossa työttömyys on koko ajan nousussa.. Lisäksi rahani ei mene tupakkaan tai alkoholiin vaikka opiskelija olenkin. Baareissa en juuri käy, sillä siellä on kallista. Opintotukea saan tällä hetkellä n. 200e, joista n. 40e menee puhelin- ja nettilaskuun. Avopuolisolle maksan 60e joka kuukausi asumisesta, ja itelle jää 100euroa käyttöön. Ruokakaupoissa käydään vuorotellen. Eli itelle ei jää juuri mitään käteen. Töihin en ole vieläkään päässyt vaikka halukas olenkin. Mietin vaan että, minkä takia nämä työttömät ja kouluttautumattomat sosiaalipummit saavat joka kuukausi täydet tuet, eikä heitä ohjata missään vaiheessa pankkiin lainaa ottamaan? Opintolaina on aina LAINA, vaikka sitä yritetään kuinka kaunistella. Tiedän parit tapaukset, jotka ottivat nuorena opintolainan ja eivät pysty vieläkään maksamaan sitä takaisin. Vanhin tapaus on yli 50v. mies, joka on tehny pimeätä työtä koko ikänsä. Kysymys kuuluukin, että haluanko olla samanlainen kuin hän? Vastaan että EN halua.


      • Näin minä ja moni muukin
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        Minusta on väärin että opiskelijoita ohjataan ottamaan opintolainaa ylipäätänsä. Niinku sossutäti totesi: "takaisin maksuhan on vasta kun olet valmistunut, joten mitään hätää ei ole!" Olen eri mieltä. Kuinka moni opiskelija pääsee heti valmistuttuaan töihin? etenkin Kemissä jossa työttömyys on koko ajan nousussa.. Lisäksi rahani ei mene tupakkaan tai alkoholiin vaikka opiskelija olenkin. Baareissa en juuri käy, sillä siellä on kallista. Opintotukea saan tällä hetkellä n. 200e, joista n. 40e menee puhelin- ja nettilaskuun. Avopuolisolle maksan 60e joka kuukausi asumisesta, ja itelle jää 100euroa käyttöön. Ruokakaupoissa käydään vuorotellen. Eli itelle ei jää juuri mitään käteen. Töihin en ole vieläkään päässyt vaikka halukas olenkin. Mietin vaan että, minkä takia nämä työttömät ja kouluttautumattomat sosiaalipummit saavat joka kuukausi täydet tuet, eikä heitä ohjata missään vaiheessa pankkiin lainaa ottamaan? Opintolaina on aina LAINA, vaikka sitä yritetään kuinka kaunistella. Tiedän parit tapaukset, jotka ottivat nuorena opintolainan ja eivät pysty vieläkään maksamaan sitä takaisin. Vanhin tapaus on yli 50v. mies, joka on tehny pimeätä työtä koko ikänsä. Kysymys kuuluukin, että haluanko olla samanlainen kuin hän? Vastaan että EN halua.

        Taitaa olla sitten tämä vanhin tapaus yli 50v mies, että hän ei tosiaankaan halua maksaa lainojaan ikinä pois.On kyllä todellakin säälittävää... Mutta tosiaankin, kun vaikutat kuitenkin reippaalta nuorelta joka todellakin haluaa töihin, niin se opintolainan takaisinmaksu ei todellakaan tule olemaan mikään iso juttu. Jos nyt esimerkiksi ottaisit vaikkapa 4000e lainaa, joka riittäisi 8x500e/kk ensi kesään saakka ja hakisit sitten taas 100 paikkaan töihin,niin luulempa että tämä lama on jo paremmalla mallilla ja kesätöitä löytyy paremmin. Tuon 4000e voit sitten maksaa kun oikeesti meet töihin muutamassa kuukaudessa tai vuodessa takaisin. Ei opintolainaa tarvi ottaa kymmeniä tuhansia! Ne lainat jota sitten maksaa koko ikänsä(esim.asuntolainat) on aivan eri luokkaa, mutta niistä sitten myöhemmin..


      • kerro ihmeessä
        Näin minä ja moni muukin kirjoitti:

        Taitaa olla sitten tämä vanhin tapaus yli 50v mies, että hän ei tosiaankaan halua maksaa lainojaan ikinä pois.On kyllä todellakin säälittävää... Mutta tosiaankin, kun vaikutat kuitenkin reippaalta nuorelta joka todellakin haluaa töihin, niin se opintolainan takaisinmaksu ei todellakaan tule olemaan mikään iso juttu. Jos nyt esimerkiksi ottaisit vaikkapa 4000e lainaa, joka riittäisi 8x500e/kk ensi kesään saakka ja hakisit sitten taas 100 paikkaan töihin,niin luulempa että tämä lama on jo paremmalla mallilla ja kesätöitä löytyy paremmin. Tuon 4000e voit sitten maksaa kun oikeesti meet töihin muutamassa kuukaudessa tai vuodessa takaisin. Ei opintolainaa tarvi ottaa kymmeniä tuhansia! Ne lainat jota sitten maksaa koko ikänsä(esim.asuntolainat) on aivan eri luokkaa, mutta niistä sitten myöhemmin..

        olen kuullut että opintolainan voi nostaa enintään 300e/kk. Mistä repasit sen 500e/kk???


      • potatus

        Mistä saa tuohon hintaan perunoita? Tahtoo tietää, sillä itse en ole löytänyt. Et taida ostaa itse omia ruokia kun on noin huono hintatietous?


      • pappa betalar
        potatus kirjoitti:

        Mistä saa tuohon hintaan perunoita? Tahtoo tietää, sillä itse en ole löytänyt. Et taida ostaa itse omia ruokia kun on noin huono hintatietous?

        taitaa äiti ja isi ostaa ruuat ja viinaan menee se 20e viikossa :D


      • potutoes
        potatus kirjoitti:

        Mistä saa tuohon hintaan perunoita? Tahtoo tietää, sillä itse en ole löytänyt. Et taida ostaa itse omia ruokia kun on noin huono hintatietous?

        Oli tänäänkin Kemin CM:ssa 0,99€/5kg. Et laskepa siitä kilohinta. Ja viime viikolla Lidlissä 0,09€ irtona, joten kyllä niitä löytyy.


    • ei elätiksi, mutta akuuttiin kriisiin apua tarvitaan

      Hyvä kun sossu pitää puolensa, jakaa vähistään vain harkiten. Mutta miksi pultsarit, nistit ja muut siipeilijät saavat koko toimeentulonsa sieltä? Pelottaa, mitä jos minä joudun työttömäksi, omaisuutta on omakotitalo ja velkainen auto. Ilmeisesti en saa mitään vaan on muutettava vuokralle, myytävä talo 20000€ tappiolla ja törsättävä ensin ne rahat, ennenkuin saa tukea sen verran että leivän voi ostaa.

      Se on kuulkaa kamala loukku, satunnainen rahantarve voi johtaa todella pohjalle, ja lujaa.

      Eli säännöt ovat sääntöjä, mutta kyllä auttaa pitäs, jos akuutti tarve on. Nämä siipeilijät, jotka eivät edes yritä mitään, niille voisi tarjota vaikka kyydin rikkaaseen Tornioon, sieltähän noista aika moni on kotoisinkin...

      • lahtari

        pitää hakeutua vastaanottokeskukseen pakolaiseksi,ei huolta huomisesta,,,,,


    • opintojen jälkeen reippaasti töihin

      nythän sitä tarvitset, se on tarkoitettu opiskelijalle, kun tulot ovat pienet! Ei sitä lainaa niin paljoa saa, etteikö takaisinmaksusta selviäisi...Vain 1200-1500 e /lukukausi. Minusta on hölmöä olla ottamatta lainaa, kun opintolainan korot voit vielä vähentää verotuksessakin ja korot ovat pienet. Ihmeellistä ajattelua...

      • Ihmiseltä ihmiselle

        Mitä järkeä on ottaa opintolainaa, kun ei tässä maassa ole edes tietoa millä sitä maksaa takaisin, kun ei ole työtä, ei edes sitä pienintäkään. Itsensähän siinä laittaa ns. kuseen ja ei sillä kuule tule miksikään, jos voi korot vähentää verotuksessa, kun ei ole edes niitä tuloja joita verottaa. Älytöntä ajattelua. Kyllä sosiaalitoimi on sitä varten, että sieltä pitäisi saada apua, kun on tosi tarve, eli sitä varten puhutaan harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta. Ei ole oikein, että ihminen näkee nälkää tai että ei voi hankkia silmälaseja, kun ei ole niihin varaa. Sitä varten meillä on olemassa sosiaalitoimistot, että ne antavat tukea silloin kun sitä tarvitaan. Kannattaa mennä vaan rohkeasti sinne soskuun ja hakea sitä toimeentulotukea silmälasien hankintaa varten ja jos ei sitä myönnetä, niin aina voi virkamiehen päätöksestä tehdä oikaisuvaatimuksen lautakunnalle ja jos sieltäkin tulee kielteinen päätös voi siitä tehdä valituksen hallinto-oikeudelle Rovaniemelle. Kyllä se niin kuitenkin on, että herra se on herrallakin, joten yrittänyttä ei laiteta jne.


      • aatteleppa ite
        Ihmiseltä ihmiselle kirjoitti:

        Mitä järkeä on ottaa opintolainaa, kun ei tässä maassa ole edes tietoa millä sitä maksaa takaisin, kun ei ole työtä, ei edes sitä pienintäkään. Itsensähän siinä laittaa ns. kuseen ja ei sillä kuule tule miksikään, jos voi korot vähentää verotuksessa, kun ei ole edes niitä tuloja joita verottaa. Älytöntä ajattelua. Kyllä sosiaalitoimi on sitä varten, että sieltä pitäisi saada apua, kun on tosi tarve, eli sitä varten puhutaan harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta. Ei ole oikein, että ihminen näkee nälkää tai että ei voi hankkia silmälaseja, kun ei ole niihin varaa. Sitä varten meillä on olemassa sosiaalitoimistot, että ne antavat tukea silloin kun sitä tarvitaan. Kannattaa mennä vaan rohkeasti sinne soskuun ja hakea sitä toimeentulotukea silmälasien hankintaa varten ja jos ei sitä myönnetä, niin aina voi virkamiehen päätöksestä tehdä oikaisuvaatimuksen lautakunnalle ja jos sieltäkin tulee kielteinen päätös voi siitä tehdä valituksen hallinto-oikeudelle Rovaniemelle. Kyllä se niin kuitenkin on, että herra se on herrallakin, joten yrittänyttä ei laiteta jne.

        Minä en ainakaan mukisematta maksa kenenkään rillejä tai opintoja, joten maksata vaan ne avopuolisollasi tai lainalla,älä meillä veronmaksajilla.. Kaikenmaailman ittiään aattelevien pummien takia kunnat on vararikosa ja potkii työntekijöitä pakkolomille säästösyistä, sitte ne jotka oikeesti on pitäny tätä maata pystyssä makaa paskat housuissa vuorokauden sängyssä ja oottelee työntekijöitä joita ei oo..


    • Kitinää

      En voi kuin ihmetellä ketjun aloittajan ajatusmaailmaa.

      Säännöt ovat olleet samat jo kauan, opintolainaa on otettava. Itsekkin pitää tehdä jotain sen oman opiskelunsa ja asumisensa eteen, ei voida olettaa että kyllä ne kanssaihmiset (veronmaksajat) maksavat kaikki opiskelijoiden kulut. Oletko ajatellut kuinka paljon siinä verot nousee, myös opiskelijoilla, rahaa jäisi vielä vähemmän käteen!

      Voi ihan omasta kokemuksestani kertoa, että kannattaa kyllä ajatella ennen kuin toimii.
      Nykyään kannattaa opiskella, itsellänikin on kaksi ammattia ja olen työllistynyt mielestäni hyvin, harvoja pätkiä mitä olen ollut työttömänä, kyllä töitä aina jostain löytyy jos niitä vain haluaa oikeasti tehdä. Ei ehkä koko ajaksi, mutta välillä kuitenkin.

      Itse olen pystynyt maksamaan isoakin opintolainaa tuloillani, ei kannata unohtaa sitä, että opintolainoihin saa pitkän maksuajan, joten kuukausi erät pysyvät aisoissa ja jos ongelmia tulee, niin pankit kyllä joustaa, ihmisiä sielläkin on töissä.

      Jos maksat asumisesta vain 60 € kuukaudessa, niin et sä missään asuis sen halvemmalla, kun ajattelee nykyistä vuokra tasoa, mieti jo oma vastuu osuuksia, niin sä maksaisit vuokraa ainakin saman verran tai hyvin luultavasti enemmänkin, vaikka saisitkin asumislisän.

      Se mitä sossu maksaa, on hyvin tarkoin laskettu. Itse opiskelin ja asuin todella pienessä yksiössä, opintolainaa ottaneena, enkä kuitenkaan saanut sieltä paljoa, enkä kuitenkaan valittanut. En voi kaikkia omia laskujani laittaa muiden kontolle. Karsi kuluja jos ei rahat riitä, kun opiskelin ensimmäisen kerran, mulla ei ollut nettiä, ei ollut varaa. Kyllä sitä aina jossain muualla voi käyttää, kavereilla tai vaikka kirjastossa, vaikkei se olekaan yhtä mukavaa kuin kotona. Ruokamenot voi pudottaa todella minimiin.

      Ja jos susta tuntuu, että se on kamalaa kun puolison tulot otetaan huomioon, niin muuttakaa erillenne, saisit sen pienen asumislisän, mutta asumiskulut kyllä muuten nousee.

      Helpoin ja reiluin tapa olisi kävellä sinne pankkiin ja hakea opintolainaa, niin muutkin ovat joutuneet tekemään. Se olisi sitten muita kohtaan väärin, jos Sossu alkaisi nyt sua säälimään ja muuttaisi sääntöjä. Tokihan me muutkin voitaisiin kuukaudessa laittaa se opintolainan takaisinmaksu raha johonkin muuhun, mutta lainat on hoidettava. Eikä kyllä kaduta yhtään opinolainan ottaminen, se teki omasta elämästä huomattavasti helpompaa.

      • isomuna munaiso

        joku on ottanut sut ? köyhän kumppaniksi ?


      • voi olla
        isomuna munaiso kirjoitti:

        joku on ottanut sut ? köyhän kumppaniksi ?

        Jos oot nii köyhä millä konstilla hurmasit kumppanisi?Onko hän tosi ruma ja joku suojatyöntekijä joka säälistä pitää sua elättinä?


      • ryhtiä opiskeluun
        voi olla kirjoitti:

        Jos oot nii köyhä millä konstilla hurmasit kumppanisi?Onko hän tosi ruma ja joku suojatyöntekijä joka säälistä pitää sua elättinä?

        Opiskelut on rahoitettava itse, valtio tukee opintorahalla ja takaa opintolainan seka asumistukea saa,jos edellytykset täyttyy.

        Ennen kuin alkaa arvostelemaan tukiensa pienuutta tai niiden hylkäämistä kannattaa miettiä kuinka paljon yhteiskunta tukee näitä opiskelijoita. Ei ole paljon pyydetty, jos hakee sen opintolainan ( tietysti edelyttää että on luottokelpoinen) sillä yksi tutkinto on kallis yhteiskunnalle.

        Erikoista on, että pitää kiirehtiä yhteiseloon jos ei taloudellisia edellytyksiä ole. Kannattaisi miettiä, mihin rahat riittää eikä perustaa elämää sosiaalitoimistossa juoksemiseen ja erilaisten lippujen ja lappujen vääntämiseen.

        Meillä on suuri joukko nuoria, jotka tulevat oikeasti toimeen pelkällä opintotuella, osalla asumislisä. Hekään eivät ole välttämättä hakeneet lainaa. Silti he opiskelevat ja valmistuvat. Meillä on suuri joukko nuoria, joilla on opintolainaa. Hekin opiskelevat.

        Mielestäni sinun suurin ongelmasi on nyt ajatusmalli, että kuvittelet yhteiskunnan maksavan sinulle kaiken. Nyt kannattaa supistaa menonsa niihin raameihin mitä rahavarat antaa myöten tai sitten ottaa sitä työtä.

        Tuollaiset esimerkit 50v pimeäntyöntekijöistä on säälittäviä. Kyse on enemmänkin ihmisestä, joka on laistanut yhteiskunnan asettamia velvoitteita ( normi työ ja normi veronmaksut). Ei kannata siihen pyrkiä mutta kannattaa järjestää elämänsä niin, että pärjää. EIkä itseä kannata verrata pummeihin yms. jotka saa tukia. Sinäkin saisit ne tuet samalla tavalla jos olisit siinä tilanteessa. Sinä nyt kuitenkin opiskelet, avoliitossa asustelet ( ei paras vaihtoehto opiskelijalle, mutta minkäs teet jos ei osaa laskea sen kannattavuutta) eli nyt ota tiukka tahti opintoihin ja valimistu, mene töihin ja ala elää ilman, että mietit mitä yhteiskunta on sinulle velkaa. Jos tutkintosi laitetaan euroiksi , olet vielä itse paljon velkaa yhteiskunnalle ja maksat sen sillä, että pysyt kaidalla tiellä ja hoidat hommasi - niin kuin moni muukin.


      • jtlgs
        ryhtiä opiskeluun kirjoitti:

        Opiskelut on rahoitettava itse, valtio tukee opintorahalla ja takaa opintolainan seka asumistukea saa,jos edellytykset täyttyy.

        Ennen kuin alkaa arvostelemaan tukiensa pienuutta tai niiden hylkäämistä kannattaa miettiä kuinka paljon yhteiskunta tukee näitä opiskelijoita. Ei ole paljon pyydetty, jos hakee sen opintolainan ( tietysti edelyttää että on luottokelpoinen) sillä yksi tutkinto on kallis yhteiskunnalle.

        Erikoista on, että pitää kiirehtiä yhteiseloon jos ei taloudellisia edellytyksiä ole. Kannattaisi miettiä, mihin rahat riittää eikä perustaa elämää sosiaalitoimistossa juoksemiseen ja erilaisten lippujen ja lappujen vääntämiseen.

        Meillä on suuri joukko nuoria, jotka tulevat oikeasti toimeen pelkällä opintotuella, osalla asumislisä. Hekään eivät ole välttämättä hakeneet lainaa. Silti he opiskelevat ja valmistuvat. Meillä on suuri joukko nuoria, joilla on opintolainaa. Hekin opiskelevat.

        Mielestäni sinun suurin ongelmasi on nyt ajatusmalli, että kuvittelet yhteiskunnan maksavan sinulle kaiken. Nyt kannattaa supistaa menonsa niihin raameihin mitä rahavarat antaa myöten tai sitten ottaa sitä työtä.

        Tuollaiset esimerkit 50v pimeäntyöntekijöistä on säälittäviä. Kyse on enemmänkin ihmisestä, joka on laistanut yhteiskunnan asettamia velvoitteita ( normi työ ja normi veronmaksut). Ei kannata siihen pyrkiä mutta kannattaa järjestää elämänsä niin, että pärjää. EIkä itseä kannata verrata pummeihin yms. jotka saa tukia. Sinäkin saisit ne tuet samalla tavalla jos olisit siinä tilanteessa. Sinä nyt kuitenkin opiskelet, avoliitossa asustelet ( ei paras vaihtoehto opiskelijalle, mutta minkäs teet jos ei osaa laskea sen kannattavuutta) eli nyt ota tiukka tahti opintoihin ja valimistu, mene töihin ja ala elää ilman, että mietit mitä yhteiskunta on sinulle velkaa. Jos tutkintosi laitetaan euroiksi , olet vielä itse paljon velkaa yhteiskunnalle ja maksat sen sillä, että pysyt kaidalla tiellä ja hoidat hommasi - niin kuin moni muukin.

        on vaihteeksi asiaa tällä palstalla. Tuntuu että nyky nuoriso pitää itsestään selvyytenä yhteiskunnan rahoitusta elämälleen.


      • ..
        jtlgs kirjoitti:

        on vaihteeksi asiaa tällä palstalla. Tuntuu että nyky nuoriso pitää itsestään selvyytenä yhteiskunnan rahoitusta elämälleen.

        tuossa ei ollut mitään järkeä. Itse olen tehnyt puhelinmyyntityötä ja vaikka mitä paskaa äärimmäisen pienillä palkoilla. Lisäksi eräs yhtiö kusetti, maksoi huhtikuun palkan vasta eloukuussa ja siitäki lähti 30% veroa. Enää en siihen hommaan rupea! Mun mielestä raha ja rakkaus ei ole sama asia. Jos joku asuu toisen kanssa rakkaudesta, eikä rahasta on oikeasti onnellinen. Mun mielestä opiskelijan ja pummin on saatava samanlaiset taloudelliset edut. Opiskelija tekee TÖITÄ opintotukensa eteen, mitä pummi tekee? Makaa kotona sohvalla ja juo kaljaa! Onko oikein?


      • mieti ny vähä!
        .. kirjoitti:

        tuossa ei ollut mitään järkeä. Itse olen tehnyt puhelinmyyntityötä ja vaikka mitä paskaa äärimmäisen pienillä palkoilla. Lisäksi eräs yhtiö kusetti, maksoi huhtikuun palkan vasta eloukuussa ja siitäki lähti 30% veroa. Enää en siihen hommaan rupea! Mun mielestä raha ja rakkaus ei ole sama asia. Jos joku asuu toisen kanssa rakkaudesta, eikä rahasta on oikeasti onnellinen. Mun mielestä opiskelijan ja pummin on saatava samanlaiset taloudelliset edut. Opiskelija tekee TÖITÄ opintotukensa eteen, mitä pummi tekee? Makaa kotona sohvalla ja juo kaljaa! Onko oikein?

        joku tulee PELKÄLLÄ opintotuella toimeen ilman kenenkään apua on täyttä kusetusta! Jos opintotukea ja asumislisää saa maksimissaan 450e, ja vuokra maksaa 400e/kk sähkö,vesi niin miten luulet että opiskelija pärjää 450eurolla jotka hän laittaa asumiseen? Äiti tai isä maksaa!


    • ...

      En nyt sen kummemmin jaksa alkaa kommentoimaan aloittajan ajatusmaailmaa tai yhteiskunnan vastuuta mutta...

      Oletko ajatellut, että jos muuttaisitte kämpän vuokrasuhteen siten, että te molemmat maksatte siitä puolet? Tällöin saisit myös asumislisää. Voi tosin olla, että avopuolisosi saamat tuet pienenevät, joten kannattaa laskeskella ihan rauhassa. Sosiaalitoimistosta et tule toimeentulotukea saamaan, mutta jos on tuollaisia isompia menoja, niin ne kyllä pitäisi sinun tilanteessa rahoittaa opintolainalla, tuntuipa se kuinka pahalta tahansa.

      Jos en pahasti muista väärin niin sossusta on mahdollisuus saada harkinnanvaraista tt-tukea, mutta sekin on vähän kiven alla sinun tilanteessa. Mahdollista on myös saada sosiaalista luototusta, mutta koska olet oikeutettu opintotukeen voisi olla kannattavampaa käyttää sitä: http://www.kemi.fi/sosiaali-terveyspalvelut/Sosiaalityo/sosiaalinenluototus.htm

      • tietoisia ollaan asiasta

        ettei olla mietitty sitä? se mitä maksan puolisolleni vuokraa, ei vaikuta millään tavalla asumislisään. Koska se summa on meidän sopima, mitään vuokrasopimusta ei ole tehty. Jos tehdään oikea vuokrasopimus, niin se todennäköisesti hylätään kelassa, koska he katsovat että asunto on omistusasunto ja me ei mitään kämppiksiä olla (kun meillä on sama osoite). Joten ne kuvittelevat automaattisesti että meidän rahat ovat myös yhteisiä. Yleistä asumistukeakaan en voi saada, koska puolisolla on sen verran hyvät tulot.


      • ..
        tietoisia ollaan asiasta kirjoitti:

        ettei olla mietitty sitä? se mitä maksan puolisolleni vuokraa, ei vaikuta millään tavalla asumislisään. Koska se summa on meidän sopima, mitään vuokrasopimusta ei ole tehty. Jos tehdään oikea vuokrasopimus, niin se todennäköisesti hylätään kelassa, koska he katsovat että asunto on omistusasunto ja me ei mitään kämppiksiä olla (kun meillä on sama osoite). Joten ne kuvittelevat automaattisesti että meidän rahat ovat myös yhteisiä. Yleistä asumistukeakaan en voi saada, koska puolisolla on sen verran hyvät tulot.

        http://www.kela.fi/in/internet/keskot.nsf/WebPrintView/FACA40E4C2C1C436C22573E5004B781C


      • aikuisten oikeesti
        tietoisia ollaan asiasta kirjoitti:

        ettei olla mietitty sitä? se mitä maksan puolisolleni vuokraa, ei vaikuta millään tavalla asumislisään. Koska se summa on meidän sopima, mitään vuokrasopimusta ei ole tehty. Jos tehdään oikea vuokrasopimus, niin se todennäköisesti hylätään kelassa, koska he katsovat että asunto on omistusasunto ja me ei mitään kämppiksiä olla (kun meillä on sama osoite). Joten ne kuvittelevat automaattisesti että meidän rahat ovat myös yhteisiä. Yleistä asumistukeakaan en voi saada, koska puolisolla on sen verran hyvät tulot.

        En tiedä nyt sitte teistä, mutta minä kyllä pidän huolen avopuolisostani. Hän on ollut myös kesän työttömänä eikä ole saanut mitään rahaa sitten toukokuun. Ensimmäiset päivärahatkin on tulossa kesäkuulta vasta 1-2kk päästä ruuhkista johtuen. Eipä ole käynyt mielessäkään lähtä sossusta rahaa kerjäämään kun minulla kuitenkin on sen verran tuloja, että voin perunat ostaa kaupasta myös avopuolisolleni.Ostaisitko sinä ruokaa ja silmälasit miehellesi,jos teillä olisi tilanne toisinpäin? Kaippa te tiesitte yhteen muuttaessanne mihin ryhdytte?Sellaista se avo- tai avioliiton arki on...


      • vai mitä
        aikuisten oikeesti kirjoitti:

        En tiedä nyt sitte teistä, mutta minä kyllä pidän huolen avopuolisostani. Hän on ollut myös kesän työttömänä eikä ole saanut mitään rahaa sitten toukokuun. Ensimmäiset päivärahatkin on tulossa kesäkuulta vasta 1-2kk päästä ruuhkista johtuen. Eipä ole käynyt mielessäkään lähtä sossusta rahaa kerjäämään kun minulla kuitenkin on sen verran tuloja, että voin perunat ostaa kaupasta myös avopuolisolleni.Ostaisitko sinä ruokaa ja silmälasit miehellesi,jos teillä olisi tilanne toisinpäin? Kaippa te tiesitte yhteen muuttaessanne mihin ryhdytte?Sellaista se avo- tai avioliiton arki on...

        kuin ruoka. Uudet silmälasit maksaa 200-300e ja ruoka noin 20e viikko? Jos olisin töissä niin ilman muuta ostaisin ruuat avopuolisolle. Elän muutenki sen siivellä tällä hetkellä. Mun mielestä olisi kohtuutonta pyytää häneltä niin isoa hankintaa. Avoliitto on kuitenkin eri asia kuin avioliitto.


      • ...
        tietoisia ollaan asiasta kirjoitti:

        ettei olla mietitty sitä? se mitä maksan puolisolleni vuokraa, ei vaikuta millään tavalla asumislisään. Koska se summa on meidän sopima, mitään vuokrasopimusta ei ole tehty. Jos tehdään oikea vuokrasopimus, niin se todennäköisesti hylätään kelassa, koska he katsovat että asunto on omistusasunto ja me ei mitään kämppiksiä olla (kun meillä on sama osoite). Joten ne kuvittelevat automaattisesti että meidän rahat ovat myös yhteisiä. Yleistä asumistukeakaan en voi saada, koska puolisolla on sen verran hyvät tulot.

        Tuntuu kyllä siltä, että te ette ole ajatelleen tätä taloudellista puolta ollenkaan yhteen muuttaessanne.

        Tuhannet, tai ehkä jopa kymmenet tuhannet opiskelija ennen sinua ovat varmasti olleet samassa tilanteessa joskus. Mutta yhteiskunnalla, myös sossulla on tietyt säännöt millä pelata. Uskon että he mielellään antaisivat rahaa jokaiselle tarvitsijalle, jos vain se olisi mahdollista, mutta herää kysymys, kuka sen todellisuudessa maksaa?
        Sinusta varmaan nyt tuntuu, että sinut on täällä sivustolla lynkattu, koska et ole sympatiaa saanut paljoa osaksesi. Mutta tosi asia on, että muutkin ovat pärjänneet jotenkin, menot pitää vain laskea tulojen mukaan. Esimerkiksi minä asuin ihan keskustassa, maksoin vuokran ja kaikki mahdolliset kulut mitä nyt asumisesta tulee, muista menoista oli tingittävä, elätin myös ison koiran siinä samalla. Asiat vain pitää laittaa tärkeysjärjestykseen mikä on tärkeää ja mikä ei. Muutimme nykyisen aviopuolisoni kanssa yhteen vasta sitten kun olin opiskeluni opiskellut ja päässyt töihin, koska tiesimme että avoliitossakin otetaan toisen tulot huomioon. Nyt kun olen työttömänä, niin kyllä aviopuolisoni maksaa suurimman osan menoista, koska hänellä on niitä tuloja. Avio- ja avoliitto lasketaan kuitenkin samalla perusteella, koska siinä asutaan yhdessä, asumis menot ovat yhteiset, vaikka olisi toisen omistaja omistusasunto. Se paperi ja yksi sormus lisää sormessa ei siihen arkeen vaikuta. Et voi vedota siihen, että olette vain avoliitossa.

        Joten lopeta ruikutaminen täällä ja tekisit asian eteen oikeasti jotain hyödyllistä. Ota kynä ja paperia ja laske mitkä menot ova tärkeitä ja mitkä ei. Jostain mukavuuksista on aina tingittävä, jos ei rahat kerran riitä. Tai mene ja ota sitä lainaa, niin saat kuukaudessa enemmän niitä tuloja.


      • ja osaan laskea menoni kyllä
        ... kirjoitti:

        Tuntuu kyllä siltä, että te ette ole ajatelleen tätä taloudellista puolta ollenkaan yhteen muuttaessanne.

        Tuhannet, tai ehkä jopa kymmenet tuhannet opiskelija ennen sinua ovat varmasti olleet samassa tilanteessa joskus. Mutta yhteiskunnalla, myös sossulla on tietyt säännöt millä pelata. Uskon että he mielellään antaisivat rahaa jokaiselle tarvitsijalle, jos vain se olisi mahdollista, mutta herää kysymys, kuka sen todellisuudessa maksaa?
        Sinusta varmaan nyt tuntuu, että sinut on täällä sivustolla lynkattu, koska et ole sympatiaa saanut paljoa osaksesi. Mutta tosi asia on, että muutkin ovat pärjänneet jotenkin, menot pitää vain laskea tulojen mukaan. Esimerkiksi minä asuin ihan keskustassa, maksoin vuokran ja kaikki mahdolliset kulut mitä nyt asumisesta tulee, muista menoista oli tingittävä, elätin myös ison koiran siinä samalla. Asiat vain pitää laittaa tärkeysjärjestykseen mikä on tärkeää ja mikä ei. Muutimme nykyisen aviopuolisoni kanssa yhteen vasta sitten kun olin opiskeluni opiskellut ja päässyt töihin, koska tiesimme että avoliitossakin otetaan toisen tulot huomioon. Nyt kun olen työttömänä, niin kyllä aviopuolisoni maksaa suurimman osan menoista, koska hänellä on niitä tuloja. Avio- ja avoliitto lasketaan kuitenkin samalla perusteella, koska siinä asutaan yhdessä, asumis menot ovat yhteiset, vaikka olisi toisen omistaja omistusasunto. Se paperi ja yksi sormus lisää sormessa ei siihen arkeen vaikuta. Et voi vedota siihen, että olette vain avoliitossa.

        Joten lopeta ruikutaminen täällä ja tekisit asian eteen oikeasti jotain hyödyllistä. Ota kynä ja paperia ja laske mitkä menot ova tärkeitä ja mitkä ei. Jostain mukavuuksista on aina tingittävä, jos ei rahat kerran riitä. Tai mene ja ota sitä lainaa, niin saat kuukaudessa enemmän niitä tuloja.

        minimaalisesti. Tossa aiemmin luettelin mihin rahani käytän. En juo enkä polta. Puhelinta ja nettiä kuitenkin tarvitsen koska esim. osan kouluhommista tehdään verkkokoulun sivuilla. Tosiasia on että nykyopiskelija ei pärjää ilman nettiä. Puhelimella en paljoa soittele ja laskuki on kohtuun pieni. Koulukirjoihinkaan rahat eivät aina riitä, ja siksi joutuu säästämään. Lisäksi kun lukiossa opiskelee, niin joutuu maksamaan myös kirjoituksista itse. Vanhemmat eivät maksa mulle senttiäkään yhtään mistään, sillä äiti on työttömänä vaikka omaakin useamman ammatin. Ainoat vaihtoehdot ovat joko osa-aikainen työ, minkä ei ammattitaidoton opiskelija voi saada kemistä (en nyt tarkoita puhelinmyyntiä, vaikka sitäkin hommaa olen tehnyt).. tai sitten hakea jotain tt-tukea valtiolta. Ja sitäkään en näytä saavan sillä mun luottotiedot ovat hyvät opintolainalle. Lainaa voin ehkä harkita korkeakouluun päästäessä, mutta tällä hetkellä ei huvita velkaantua. Avoliitto EI edelleenkään ole sama asia kuin avioliitto. Avioliittoon kuuluu sellaiset asiat mitä ei avoliittoon kuulu. Avoliitossa en asu taloudellisista syistä, ja olen kyllä asunut ihan omillani vuoden ja helppoa se ei ollut. Silloin mulla oli tosin työpaikka. Mun mielestä avopuolisolla ei ole mikään velvollisuus kustantaa mun kaikkia pakollisia menoja, varsinkin kun tämä maksaa lähes kaikki asumismenot.


      • sulla siinä
        ja osaan laskea menoni kyllä kirjoitti:

        minimaalisesti. Tossa aiemmin luettelin mihin rahani käytän. En juo enkä polta. Puhelinta ja nettiä kuitenkin tarvitsen koska esim. osan kouluhommista tehdään verkkokoulun sivuilla. Tosiasia on että nykyopiskelija ei pärjää ilman nettiä. Puhelimella en paljoa soittele ja laskuki on kohtuun pieni. Koulukirjoihinkaan rahat eivät aina riitä, ja siksi joutuu säästämään. Lisäksi kun lukiossa opiskelee, niin joutuu maksamaan myös kirjoituksista itse. Vanhemmat eivät maksa mulle senttiäkään yhtään mistään, sillä äiti on työttömänä vaikka omaakin useamman ammatin. Ainoat vaihtoehdot ovat joko osa-aikainen työ, minkä ei ammattitaidoton opiskelija voi saada kemistä (en nyt tarkoita puhelinmyyntiä, vaikka sitäkin hommaa olen tehnyt).. tai sitten hakea jotain tt-tukea valtiolta. Ja sitäkään en näytä saavan sillä mun luottotiedot ovat hyvät opintolainalle. Lainaa voin ehkä harkita korkeakouluun päästäessä, mutta tällä hetkellä ei huvita velkaantua. Avoliitto EI edelleenkään ole sama asia kuin avioliitto. Avioliittoon kuuluu sellaiset asiat mitä ei avoliittoon kuulu. Avoliitossa en asu taloudellisista syistä, ja olen kyllä asunut ihan omillani vuoden ja helppoa se ei ollut. Silloin mulla oli tosin työpaikka. Mun mielestä avopuolisolla ei ole mikään velvollisuus kustantaa mun kaikkia pakollisia menoja, varsinkin kun tämä maksaa lähes kaikki asumismenot.

        siinä on eroa siis avo ja avioliitossa?
        Ainut ero on se että leskeneläke jää saamatta kun toinen kuolee eikä peri toista.
        Mitä elätykseen tulee hommahan voi toimia molemminpuolin varsinkin näinäaikoina.
        T. avolliitossa 26v nyt pitää alkaa miettiin jo avioliittoa.


      • ...
        tietoisia ollaan asiasta kirjoitti:

        ettei olla mietitty sitä? se mitä maksan puolisolleni vuokraa, ei vaikuta millään tavalla asumislisään. Koska se summa on meidän sopima, mitään vuokrasopimusta ei ole tehty. Jos tehdään oikea vuokrasopimus, niin se todennäköisesti hylätään kelassa, koska he katsovat että asunto on omistusasunto ja me ei mitään kämppiksiä olla (kun meillä on sama osoite). Joten ne kuvittelevat automaattisesti että meidän rahat ovat myös yhteisiä. Yleistä asumistukeakaan en voi saada, koska puolisolla on sen verran hyvät tulot.

        Vai että se onkin omistusasunto sitten. No sittenhän taitaa avopuolisolla olla kohtuullisesti rahaa tai hänen vanhemmillaan, jos jo lukioikäisenä voipi omistusasunnossa asua. Nyt ei muuta kun neuvottelut kumppanin kanssa käyntiin, että monetko tiskivuorot joudut tekemään, että hän unohtaa parin kuukauden vuokrat, jotta saat ne kaipaamasi silmälasit. Kyllä raha taipuu rakkauden edessä. Itsekin olen avopuolisoani elättänyt, vaikka eivät omat tulotkaan mitenkään suuret ole olleet.

        Jos se nyt kuitenkin on vuokra-asunto niin sitten teet hakemuksen Kelalle, tällöin käyttöösi lasketaan puolet asunnosta, Tällöin sitten molemmat maksatte oman osan vuokrasta eli vuokrasopimuksessa on molempien nimet. jos taas kyseessä on avopuolisosi omistusasunto, niin silloin pyydät häntä tekemään vuokrasopimuksen sinulle, jolloin ei pitäisi olla mitään syytä Kelalla olla hyväksymättä sitä. Avopuolison tulot eivät vaikuta opiskelijan asumislisään. Näistä kuvioista kannattaa kysyä suoraan Kelalta. Kyllä Suomessakin voi alivuokralaisena olla toista sukupuolta oleva henkilö.

        Itsekin olen saanut yleistä asumistukea samalla, kun avopuolisoni on saanut opiskelijan asumislisää, tämä siis vuokra-asunnossa, jossa asumme kahdestaan. Kun avopuolisoni opinnot loppuivat tuli meille yhteinen yleinen asumistukihakemus, jossa molempien tulot otetaan huomioon.


      • en ole huijari
        ... kirjoitti:

        Vai että se onkin omistusasunto sitten. No sittenhän taitaa avopuolisolla olla kohtuullisesti rahaa tai hänen vanhemmillaan, jos jo lukioikäisenä voipi omistusasunnossa asua. Nyt ei muuta kun neuvottelut kumppanin kanssa käyntiin, että monetko tiskivuorot joudut tekemään, että hän unohtaa parin kuukauden vuokrat, jotta saat ne kaipaamasi silmälasit. Kyllä raha taipuu rakkauden edessä. Itsekin olen avopuolisoani elättänyt, vaikka eivät omat tulotkaan mitenkään suuret ole olleet.

        Jos se nyt kuitenkin on vuokra-asunto niin sitten teet hakemuksen Kelalle, tällöin käyttöösi lasketaan puolet asunnosta, Tällöin sitten molemmat maksatte oman osan vuokrasta eli vuokrasopimuksessa on molempien nimet. jos taas kyseessä on avopuolisosi omistusasunto, niin silloin pyydät häntä tekemään vuokrasopimuksen sinulle, jolloin ei pitäisi olla mitään syytä Kelalla olla hyväksymättä sitä. Avopuolison tulot eivät vaikuta opiskelijan asumislisään. Näistä kuvioista kannattaa kysyä suoraan Kelalta. Kyllä Suomessakin voi alivuokralaisena olla toista sukupuolta oleva henkilö.

        Itsekin olen saanut yleistä asumistukea samalla, kun avopuolisoni on saanut opiskelijan asumislisää, tämä siis vuokra-asunnossa, jossa asumme kahdestaan. Kun avopuolisoni opinnot loppuivat tuli meille yhteinen yleinen asumistukihakemus, jossa molempien tulot otetaan huomioon.

        Avopuoliso tienaa ihan kohtuullisesti, ja on vakituisessa työssä. Itse en voinut vaikuttaa minkä työn hän valitsee. Kysyin kelalta samaa asiaa asumislisästä. JA asumislisää EN saa koska asunto on puolison omistusasunto (tämän pystyy myös laskemaan kelan sivuilla opintotuen ja asumislisän laskurilla). Jos tehdään vuokrasopimus, niin meidän on oltava kämppiksiä koska muuten ne eivät maksa euroakaan. Ja se että on toisen kämppis, on todistettava esim. valokuvilla, jossa näkyy kahdet erilliset sängyt. Toinen vaihtoehto on että puoliso tekee osoitemuutoksen esim. vanhempien luokse ja näin pystyisi huijamaan Kelalta rahaa. Kumpikaan meistä ei ole halukas huijaamaan rahaa joten se asia on loppuunkäsitelty.


    • Nuorison moraalista huolissaan

      Itselläni ei tullut opiskeluaikana mieleenkään olla ottamatta opintolainaa. Ei silloinkaan tiennyt, saako töitä vai eikö saa ja pystyykö lainaa maksamaan takaisin. Ei käynyt mielessäkään, että olisin sosiaalitoimistoon mennyt kerjuulle. Se olisi ollut todella noloa.

      Nykyään kuulemma nuoriso hommaa parit puhelinlaskut ulosottoon, jotta olisivat luottokelvottomia opiskeluajan eivätkä saisi lainaa. Silloin on sosiaalitoimistojen pakko maksaa toimeentulotukea.

      • opiskelija itse

        pittää laittaa mieleen sitten.. Ku kerta on nui helppoa saada tt-tukea:)


      • 500
        opiskelija itse kirjoitti:

        pittää laittaa mieleen sitten.. Ku kerta on nui helppoa saada tt-tukea:)

        Jos otan opintolainaa 5 kk opintoihin á 300 €
        on se yhteensä 1500 €. Mutta voin toki kuluttaa
        sen 3 kk eli 500 €/kk... Eli ei se opintolaina
        tule tilille kuukausittain, vaan minä ainakin olen
        nostanut sen kerran syksyllä ja kerran keväällä...


      • sjunkhuertaäsl
        500 kirjoitti:

        Jos otan opintolainaa 5 kk opintoihin á 300 €
        on se yhteensä 1500 €. Mutta voin toki kuluttaa
        sen 3 kk eli 500 €/kk... Eli ei se opintolaina
        tule tilille kuukausittain, vaan minä ainakin olen
        nostanut sen kerran syksyllä ja kerran keväällä...

        Siis lukiolainen avoliitossa omistusasennon omistavan miehen (?) kanssa . No ensinnäkin täytyy muistaa, että ilmaista rakkautta saati pysyvää rakkautta ei olekaan. Jos avosellainen ei ole valmis jakamaan muuta kuin vuoteen on suhde aika noloilla kannattimilla.

        Kyllä kai otit selvää tulotasostasi kun kotioven nappasit kiinni ja läksit miehen matkaan ? Kysyit kai mistä pottuja, bilerahoja, silmälasirahoja yms jatkossa keräillään ?

        Lukiossa kannattaa suosia kierrätystä kirjojen suhteen, sekä käyttää kirjastonkirjoja. Lisäksi on käytetttyjen kirjojen myynti netissä. Eli kannattaa todellakin miettiä, mihin rahansa laittaa.

        Joskus se kotista leikkiminen on vähän eriä kuin todellinen elämä. Sitten kannattaa miettiä sitäkin, että kannattaako laittaa ne luottotiedot katkolle kun suunnitelmissa ilmeisesti oli jatko-opinnot eli sitä rahaa eli lainaa on otettava. Sitähän ei tule, jos ei ole luottotiedot kunnossa eikä paljon muitakaan palveluita sen jälkeen.

        Edelleen ihmettelen, että mikä saa lähtemään avoliittoon, jos suhde on sun ja mun jo alusta asti. Entäs jos käy niin, että pääset opiskelemaan vaikkapa Ouluun `? Se on kämpän haku, ja rakkaus koetuksella kun raha on vielä tiukemmassa.

        Ja opintolainaa voi nostaa kuukausittain, ei tarvi nostaa kevät, syksy vaan sekin on jo muuttunut.

        Oletko muuten huomannut sen, että kaikki hakemasi tukikuukaudet vaikuttavat myös jatkossa saamiisi tukikuukausien määriin ?

        Ei kannata olla katkera vaan nyt hinnoittelet itsesi siellä kotona. Yhtään kotityötä yms "juttua" et tee ilmaiseksi vaan kaikesta perit maksun. Ja nettimaksu tietysti puoliksi. Ehdottomasti. SItten opettelet vielä mallin elää kuin tämän päivän ihmiset eli säästeliäästi. Eurostakin voi panna säästöön osan. Eli juhlimiset pois, turhat kuteiden osamiset pois, pyörä jalkojen väliin ja menoksi. Jo nousee kunto, unohtuu nälkä ja vilu. Eli asennetta !


      • realisti kun oon
        sjunkhuertaäsl kirjoitti:

        Siis lukiolainen avoliitossa omistusasennon omistavan miehen (?) kanssa . No ensinnäkin täytyy muistaa, että ilmaista rakkautta saati pysyvää rakkautta ei olekaan. Jos avosellainen ei ole valmis jakamaan muuta kuin vuoteen on suhde aika noloilla kannattimilla.

        Kyllä kai otit selvää tulotasostasi kun kotioven nappasit kiinni ja läksit miehen matkaan ? Kysyit kai mistä pottuja, bilerahoja, silmälasirahoja yms jatkossa keräillään ?

        Lukiossa kannattaa suosia kierrätystä kirjojen suhteen, sekä käyttää kirjastonkirjoja. Lisäksi on käytetttyjen kirjojen myynti netissä. Eli kannattaa todellakin miettiä, mihin rahansa laittaa.

        Joskus se kotista leikkiminen on vähän eriä kuin todellinen elämä. Sitten kannattaa miettiä sitäkin, että kannattaako laittaa ne luottotiedot katkolle kun suunnitelmissa ilmeisesti oli jatko-opinnot eli sitä rahaa eli lainaa on otettava. Sitähän ei tule, jos ei ole luottotiedot kunnossa eikä paljon muitakaan palveluita sen jälkeen.

        Edelleen ihmettelen, että mikä saa lähtemään avoliittoon, jos suhde on sun ja mun jo alusta asti. Entäs jos käy niin, että pääset opiskelemaan vaikkapa Ouluun `? Se on kämpän haku, ja rakkaus koetuksella kun raha on vielä tiukemmassa.

        Ja opintolainaa voi nostaa kuukausittain, ei tarvi nostaa kevät, syksy vaan sekin on jo muuttunut.

        Oletko muuten huomannut sen, että kaikki hakemasi tukikuukaudet vaikuttavat myös jatkossa saamiisi tukikuukausien määriin ?

        Ei kannata olla katkera vaan nyt hinnoittelet itsesi siellä kotona. Yhtään kotityötä yms "juttua" et tee ilmaiseksi vaan kaikesta perit maksun. Ja nettimaksu tietysti puoliksi. Ehdottomasti. SItten opettelet vielä mallin elää kuin tämän päivän ihmiset eli säästeliäästi. Eurostakin voi panna säästöön osan. Eli juhlimiset pois, turhat kuteiden osamiset pois, pyörä jalkojen väliin ja menoksi. Jo nousee kunto, unohtuu nälkä ja vilu. Eli asennetta !

        Ollaan kyllä puolison kanssa sovittu näistä asioista jo ennen muuttoa. Päätimme että kummallakin on oma tili, sen että maksan jonkun verran asumisesta ja et ruuat ostaa pääasiassa hän. Silloin en tiennyt vielä silmälaseista mitään.. Mutta kun sain tietää, tajusin ettei olisi reilua pyytää niin isoa summaa henkilöltä joka maksaa lähes kaiken omasta pussistaan. Ilman häntä, joutuisin varmaan asumaan jossain asuntolassa jotta saisin edes ruokaa. Hän ruokkii mua ihan rakkaudesta ja on muutenkin lämmin ihminen. Ei nyt kuka tahansa mies maksa avovaimolle edes perusmenoja (nostan teille hattua, jotka elätätte avopuolisojaan! Toivottavasti ne myös arvostavat sitä..). Tunnen joitaki tapauksia jossa samassa taloudessa asuvilla miehellä ja naisella on kummallakin omat ruuat ja kaikki laskut jaetaan puoliksi. Kotityöt teemme kyllä ihan tasaväkisesti, siitä ei voi valittaa. Mun mielestä avoliittoon ei vielä kuulu jakaa rahat puoliksi, vaan se kuuluu avioliittoon. Lisäksi jos meille tulee ero, meidän ei tarvitse ruveta jakamaan omaisuutta tai istua oikeudessa.

        P.S. Onnea vaan sulle, joka on kohta avioliittoon menossa. Toivottavasti teidän suhde ei päädy eroon niinku 50% kaikista avioliitoista. Ja toivottavasti et joudu vararikkoon, kun omaisuuden jakaminen on ajankohtainen (muistathan avioehdon tehdä?)..


      • Eräs ihmettelijä vain
        realisti kun oon kirjoitti:

        Ollaan kyllä puolison kanssa sovittu näistä asioista jo ennen muuttoa. Päätimme että kummallakin on oma tili, sen että maksan jonkun verran asumisesta ja et ruuat ostaa pääasiassa hän. Silloin en tiennyt vielä silmälaseista mitään.. Mutta kun sain tietää, tajusin ettei olisi reilua pyytää niin isoa summaa henkilöltä joka maksaa lähes kaiken omasta pussistaan. Ilman häntä, joutuisin varmaan asumaan jossain asuntolassa jotta saisin edes ruokaa. Hän ruokkii mua ihan rakkaudesta ja on muutenkin lämmin ihminen. Ei nyt kuka tahansa mies maksa avovaimolle edes perusmenoja (nostan teille hattua, jotka elätätte avopuolisojaan! Toivottavasti ne myös arvostavat sitä..). Tunnen joitaki tapauksia jossa samassa taloudessa asuvilla miehellä ja naisella on kummallakin omat ruuat ja kaikki laskut jaetaan puoliksi. Kotityöt teemme kyllä ihan tasaväkisesti, siitä ei voi valittaa. Mun mielestä avoliittoon ei vielä kuulu jakaa rahat puoliksi, vaan se kuuluu avioliittoon. Lisäksi jos meille tulee ero, meidän ei tarvitse ruveta jakamaan omaisuutta tai istua oikeudessa.

        P.S. Onnea vaan sulle, joka on kohta avioliittoon menossa. Toivottavasti teidän suhde ei päädy eroon niinku 50% kaikista avioliitoista. Ja toivottavasti et joudu vararikkoon, kun omaisuuden jakaminen on ajankohtainen (muistathan avioehdon tehdä?)..

        Minä en ymmärrä aloittajan pointtia siitä, että kun on yhteen muuttanut miehensä kanssa ja "avoliitossa", niin ei tarvitsi olla velvollinen myös elättämään sitä toista osapuolta? Ei kannattaisi liikaa takertua siihen asiaan, että vasta avioliitossa olette velvolliset elättämään toisenne. Kun yhteen muuttaa, tietenkin pitää huolehtia molempien tarpeista. Itse olemme mieheni kanssa asuneet yhdessä monia vuosia jo, naimisissa emme vielä ole, mutta ei ole kertaakaan tullut mieleen että minäpä en ole velvollinen elättämään miestäni jos itse olen tienannut paremmin ja tämä on pätenyt myös toisinpäin. En katso sitä toisen elättämiseksi jos itse olen tienannut enemmän rahaa ja niistä rahoista täytyy osa käyttää johonkin mieheni tarvitsemaan asiaan. Me olemme perhe, ja meidän rahat on perheemme rahat. Myös me olemme asuneet yhdessä jo silloin, kun toinen opiskeli ja toinen kävi töissä, eli samassa tilanteessa mitä sinä olet nyt.

        Me käytämme molempien saamat rahat yhteiseen hyvään, oli se sitten minulle jokin tarpeellinen tai miehelleni. Ne on meidän rahat, ei sinun ja minun. Yhdessä huolehdimme siitä, että molemmat pärjäävät. Siihen ei vaikuta se olemmeko avo- vai avioliitossa. Kun aikanaan menemme naimisiin, raha-asioissamme mikään ei muutu. Sanoit ettei kuka tahansa mies maksa avovaimolle perusmenoja; aika mustavalkoinen ajattelutapa, me ainakin olemme maksaneet toinen toisillemme perusmenot aina tilanteen mukaan. Miksi muuttaa edes yhteen asumaan jos rahasta saa aikaiseksi näin ison asian?

        Meidän suhteessa ainakin alusta asti ollaan yhdessä huolehdittu, ollaampa nyt eletty opintotuella, työttömyyspäivärahalla ja nykyään omilla palkkatuloillamme, että yhteiset rahamme riittävät niin ruokaan kuin tarvittaviin menoihin kuten esimerkiksi silmälaseihin. Ei siis ole koskaan tullut todellakaan mieleen, että minun ei kuuluisi elättää miestäni (vaikka avoliitossa olemme vieläkin) ja käyttää minulle tulleista rahoista osaa johonkin tarpeelliseen jonka mieheni juuri silloin tarvitsisi (kuten esimerkiksi uuden talvitakin jne.). No näistä raha-asioista voi olla vaikka mitä mieltä, mutta tässä on minun näkemykseni asiasta.


      • rakkautta ei voi ostaa
        Eräs ihmettelijä vain kirjoitti:

        Minä en ymmärrä aloittajan pointtia siitä, että kun on yhteen muuttanut miehensä kanssa ja "avoliitossa", niin ei tarvitsi olla velvollinen myös elättämään sitä toista osapuolta? Ei kannattaisi liikaa takertua siihen asiaan, että vasta avioliitossa olette velvolliset elättämään toisenne. Kun yhteen muuttaa, tietenkin pitää huolehtia molempien tarpeista. Itse olemme mieheni kanssa asuneet yhdessä monia vuosia jo, naimisissa emme vielä ole, mutta ei ole kertaakaan tullut mieleen että minäpä en ole velvollinen elättämään miestäni jos itse olen tienannut paremmin ja tämä on pätenyt myös toisinpäin. En katso sitä toisen elättämiseksi jos itse olen tienannut enemmän rahaa ja niistä rahoista täytyy osa käyttää johonkin mieheni tarvitsemaan asiaan. Me olemme perhe, ja meidän rahat on perheemme rahat. Myös me olemme asuneet yhdessä jo silloin, kun toinen opiskeli ja toinen kävi töissä, eli samassa tilanteessa mitä sinä olet nyt.

        Me käytämme molempien saamat rahat yhteiseen hyvään, oli se sitten minulle jokin tarpeellinen tai miehelleni. Ne on meidän rahat, ei sinun ja minun. Yhdessä huolehdimme siitä, että molemmat pärjäävät. Siihen ei vaikuta se olemmeko avo- vai avioliitossa. Kun aikanaan menemme naimisiin, raha-asioissamme mikään ei muutu. Sanoit ettei kuka tahansa mies maksa avovaimolle perusmenoja; aika mustavalkoinen ajattelutapa, me ainakin olemme maksaneet toinen toisillemme perusmenot aina tilanteen mukaan. Miksi muuttaa edes yhteen asumaan jos rahasta saa aikaiseksi näin ison asian?

        Meidän suhteessa ainakin alusta asti ollaan yhdessä huolehdittu, ollaampa nyt eletty opintotuella, työttömyyspäivärahalla ja nykyään omilla palkkatuloillamme, että yhteiset rahamme riittävät niin ruokaan kuin tarvittaviin menoihin kuten esimerkiksi silmälaseihin. Ei siis ole koskaan tullut todellakaan mieleen, että minun ei kuuluisi elättää miestäni (vaikka avoliitossa olemme vieläkin) ja käyttää minulle tulleista rahoista osaa johonkin tarpeelliseen jonka mieheni juuri silloin tarvitsisi (kuten esimerkiksi uuden talvitakin jne.). No näistä raha-asioista voi olla vaikka mitä mieltä, mutta tässä on minun näkemykseni asiasta.

        toivottavasti ei mene omaisuuden puolittamiseksi jo avoliiton loppuessa. Sulle ei muutenkaan näytä olevan väliä sillä, että oletko avoliitossa vai avioliitossa. Sä jäät paljosta paitsi, kun oot jo kaiken (ainakin saa sellaisen kuvan) kokenut. Sitä paitsi tuo kuulostaa lähinnä toisen rahojen hyväksikäytöltä. Tänään miehesi haluaa uuden telkkarin ja huomenna hän sanoo että haluaa uuden auton.. Ja sinä menet ja ostat. Onneksi meidän onni ei ole rahassa kiinni.


      • Eräs ihmettelijä vain
        rakkautta ei voi ostaa kirjoitti:

        toivottavasti ei mene omaisuuden puolittamiseksi jo avoliiton loppuessa. Sulle ei muutenkaan näytä olevan väliä sillä, että oletko avoliitossa vai avioliitossa. Sä jäät paljosta paitsi, kun oot jo kaiken (ainakin saa sellaisen kuvan) kokenut. Sitä paitsi tuo kuulostaa lähinnä toisen rahojen hyväksikäytöltä. Tänään miehesi haluaa uuden telkkarin ja huomenna hän sanoo että haluaa uuden auton.. Ja sinä menet ja ostat. Onneksi meidän onni ei ole rahassa kiinni.

        Onneksi meidän onni ei ole koskaan ollutkaan rahassa kiinni, ja meillä ei edelleenkään ole toisen rahoja vaan yhteiset rahat :)


      • hyväksikäyttöä kerrassaan
        Eräs ihmettelijä vain kirjoitti:

        Onneksi meidän onni ei ole koskaan ollutkaan rahassa kiinni, ja meillä ei edelleenkään ole toisen rahoja vaan yhteiset rahat :)

        "yhteiset rahat" tarkoittaa sun tapauksessa SUN rahoja. Et ole kertaakaan maininnu että miehesi olisi ostanu sulle jotain, vaan puhuit vain siitä että mitä kaikkea SÄ oot ostanu hänelle.


      • ...
        hyväksikäyttöä kerrassaan kirjoitti:

        "yhteiset rahat" tarkoittaa sun tapauksessa SUN rahoja. Et ole kertaakaan maininnu että miehesi olisi ostanu sulle jotain, vaan puhuit vain siitä että mitä kaikkea SÄ oot ostanu hänelle.

        Luepas uudestaan kohta, erityisesti lauseen loppuosa: Itse olemme mieheni kanssa asuneet yhdessä monia vuosia jo, naimisissa emme vielä ole, mutta ei ole kertaakaan tullut mieleen että minäpä en ole velvollinen elättämään miestäni jos itse olen tienannut paremmin ja tämä on pätenyt myös toisinpäin.


    • lehtokatu

      Opiskelin Kemissä 90-luvun lopulla. Joka vuosi otin opintolainaa täydet määrät ja tulihan sitä melkein 60 tuhatta markkaa. Hummailtiin sillä Ankkurissa ja Cumuluksessa, ostin pari tietokonetta, kävin ulkomailla ja tietysti perustoimeentuloa sillä pyörittelin vuokranmaksun ohessa. Opiskelu olisi ottanut päähän jos olisi pitänyt alkaa kiristelemään vyötä, sillä minä näin opiskelun investointina tulevaisuuteen ja opintolainan näin yhtenä keinona optimoida olot mukaviksi opintojen yhteydessä. Nehän menivätkin mallikkaasti, kesät lojuin sossun toimeentulotuella kun töitä ei jaksanut käydä hakemassa - ei sitä kyllä olisi saanutkaan.

      Keittelin kotiviiniä ja kalastelin siinä ohella, tosi mukavaa vaikkakin jatkuvaa sipissä vinkumista se oli. Mutta sitten taas tuli opintolaina ja taas pääsi leivän makuun, vaikkakin velaksi. Työpaikka löytyi samantien, kun ei nirsoillut - pakko oli jostain hommia saada kun tuota lainaakin tuli otettua. Ja niin vain siitä ura lähti käyntiin, parissa vuodessa velat hoidin pois alta.

      Tapauksessasi et ole valmis ottamaan riskiä, opintolainahan pieniriskinen investointi tulevaisuuteen. Se on valntakysymys, ei sen kummempaa. Kummasti muuten motivoi opiskeluja, kun tietää että on velvoitteita edessä.

      • ryhtiä ryhtiä nuoriso

        Kyllä jokaisen pitäisi ottaa vastuuta itsestään sen verran, että tietää mihin päänsä pistää. Jos talous on kuralla, niin ei kovin ruusuiselta tulevaisuus näytä.

        Jos taloutesi on huonolla tolalla, niin kysy silmälasiliikkeestä voitko maksaa osamaksulla. Tämä tietysti edellyttää, että luottotietosi on kunnossa.

        Nyt saa silmälaseja edullisesti eli seuraa tarjouksia. Muutamalla kympillä ja nettiliikkeestäkin saa edullisesti. Luonnollisesti et voi valita "tolste kappanaa" kun varat ei riitä. Ensiapua saa tiimarin laseistakin joten eurolla parillä pääset jo eteenpäin.

        Sitten yksi vaihtoehto on yrittää säästää pikku hiljaa. Ei ne lasit heti huomenna tarvi päässä olla. Aina ei saa heti mitä haluaa.

        Ikävää, että olet joutunut taloudellisesti ahtaaseen tilanteeseen. Valinta on kuitenkin sinun.


      • digikuvat tulemaan
        ryhtiä ryhtiä nuoriso kirjoitti:

        Kyllä jokaisen pitäisi ottaa vastuuta itsestään sen verran, että tietää mihin päänsä pistää. Jos talous on kuralla, niin ei kovin ruusuiselta tulevaisuus näytä.

        Jos taloutesi on huonolla tolalla, niin kysy silmälasiliikkeestä voitko maksaa osamaksulla. Tämä tietysti edellyttää, että luottotietosi on kunnossa.

        Nyt saa silmälaseja edullisesti eli seuraa tarjouksia. Muutamalla kympillä ja nettiliikkeestäkin saa edullisesti. Luonnollisesti et voi valita "tolste kappanaa" kun varat ei riitä. Ensiapua saa tiimarin laseistakin joten eurolla parillä pääset jo eteenpäin.

        Sitten yksi vaihtoehto on yrittää säästää pikku hiljaa. Ei ne lasit heti huomenna tarvi päässä olla. Aina ei saa heti mitä haluaa.

        Ikävää, että olet joutunut taloudellisesti ahtaaseen tilanteeseen. Valinta on kuitenkin sinun.

        Siis tuossa viestissäsi, jossa toit esille että pitää kelalle näyttää sängyistä kuva osoitit oman lahjakkuutesi., Ei todellakaan tarvitse valokuvia olla =)

        Pitääköhän pimpsakin näyttää kun hakee lapsilisää tai äitiyspäivärahaa vai riittääkö kuva ? Pitikö opintotuessa otattaa kuva itsestä koulun ovella vai luokassa ?


      • instrut ja nissenit kiertänyt
        ryhtiä ryhtiä nuoriso kirjoitti:

        Kyllä jokaisen pitäisi ottaa vastuuta itsestään sen verran, että tietää mihin päänsä pistää. Jos talous on kuralla, niin ei kovin ruusuiselta tulevaisuus näytä.

        Jos taloutesi on huonolla tolalla, niin kysy silmälasiliikkeestä voitko maksaa osamaksulla. Tämä tietysti edellyttää, että luottotietosi on kunnossa.

        Nyt saa silmälaseja edullisesti eli seuraa tarjouksia. Muutamalla kympillä ja nettiliikkeestäkin saa edullisesti. Luonnollisesti et voi valita "tolste kappanaa" kun varat ei riitä. Ensiapua saa tiimarin laseistakin joten eurolla parillä pääset jo eteenpäin.

        Sitten yksi vaihtoehto on yrittää säästää pikku hiljaa. Ei ne lasit heti huomenna tarvi päässä olla. Aina ei saa heti mitä haluaa.

        Ikävää, että olet joutunut taloudellisesti ahtaaseen tilanteeseen. Valinta on kuitenkin sinun.

        Sanonpahan vain että lukulaseja tarvitsee henkilö, joka lukee esim. kirjaa ja jolla on LÄHINÄKÖ huono. Niitä laseja kyllä saa halvalla alekorista.. Mutta tuliko mieleesi että on olemassa esim. kaukonäkölaseja, henkilöille joilla kaukonäkö reistailee? Nämä lasit ovat laatutavaraa ja yksi linssi maksaa 70eurosta ylöspäin. Ei ole mitenkään halpaa lystiä se.


      • katoppa googlesta
        digikuvat tulemaan kirjoitti:

        Siis tuossa viestissäsi, jossa toit esille että pitää kelalle näyttää sängyistä kuva osoitit oman lahjakkuutesi., Ei todellakaan tarvitse valokuvia olla =)

        Pitääköhän pimpsakin näyttää kun hakee lapsilisää tai äitiyspäivärahaa vai riittääkö kuva ? Pitikö opintotuessa otattaa kuva itsestä koulun ovella vai luokassa ?

        kelalta olen kysynyt ja se että asuu jonkun n. samanikäisen miehen kanssa (joka ei ole mitään sukua) yhdessä ilman että on mitään suhdetta (toisin sanoen kaksi ihmistä on vain kämppiksiä), on todistettava kelalle asumistuen saamiseksi. Koska asumistukeen vaikuttaa puolison tulot, heidän on tehtävä päätös olemmeko puolisoja vai ei. Tämän ihmiset ovat mm. todistaneet viemällä kelalle valokuvia erillisistä huoneista ja sängyistä. Lisäksi joku tuttu on voinut toimia todistajana.


      • ennen kuin väität jotain
        katoppa googlesta kirjoitti:

        kelalta olen kysynyt ja se että asuu jonkun n. samanikäisen miehen kanssa (joka ei ole mitään sukua) yhdessä ilman että on mitään suhdetta (toisin sanoen kaksi ihmistä on vain kämppiksiä), on todistettava kelalle asumistuen saamiseksi. Koska asumistukeen vaikuttaa puolison tulot, heidän on tehtävä päätös olemmeko puolisoja vai ei. Tämän ihmiset ovat mm. todistaneet viemällä kelalle valokuvia erillisistä huoneista ja sängyistä. Lisäksi joku tuttu on voinut toimia todistajana.

        http://www.vartti.fi/artikkeli/f32784eb-3ae4-42e9-aca5-0f6389cee2de


    • GRRRRRRRR!!!!

      etkö todella muka tiennyt että kun muutat jonkun kanssa yhteen ,puolison tulot katotaan myös sun tuloiksi???et oisit miettinyt kahesti ennenkun muutat jonkun kanssa yhteen ja valittanut vasta sitten!!!ja ota sitä lainaa niin ei tarvi vinkua ettei ole rahaa!!!sama se on muillakin opiskelijoilla!!!!!et todellakaan ole ainut opiskelija kenen täytyy ottaa lainaa ja sitten myöhemmin maksaa niitä!!!!ÄLÄ VALITA TURHASTA!!!!!

      • grrr itelles

        mä en ensinäkään ole vinkunu mitään. Rahaa en olisi hakenutkaan sossusta, mulle olisi riittänyt se että sossu olisi hommannut mulle uudet linssit. Vanhat on alkanu reistailemaan ja uudet maksaa n.150e-200e. Jos sossu maksaa ihmisten lääkkeitä, niin miksei lasejakin?


      • kannattais lukea
        grrr itelles kirjoitti:

        mä en ensinäkään ole vinkunu mitään. Rahaa en olisi hakenutkaan sossusta, mulle olisi riittänyt se että sossu olisi hommannut mulle uudet linssit. Vanhat on alkanu reistailemaan ja uudet maksaa n.150e-200e. Jos sossu maksaa ihmisten lääkkeitä, niin miksei lasejakin?

        http://www.kela.fi/in/internet/keskot.nsf/WebPrintView/F4BF4EE60D23CE9BC22573DA0054122F

        "Samassa asunnossa asuvat eri sukupuolta olevat henkilöt katsotaan kuitenkin pääsääntöisesti puolisoiksi. "


      • ryhti on löysä
        kannattais lukea kirjoitti:

        http://www.kela.fi/in/internet/keskot.nsf/WebPrintView/F4BF4EE60D23CE9BC22573DA0054122F

        "Samassa asunnossa asuvat eri sukupuolta olevat henkilöt katsotaan kuitenkin pääsääntöisesti puolisoiksi. "

        Siis " minulle olisi riittänyt, että sossu hommaa linssit"..... katos, elämässä ei saa kaikkea sitä mitä haluaa ja kokee itselleen tarpeelliseksi taikka ihkuksi, raksuksi.

        Asenne on aika erikoinen kun minulle riittää se, että sossu hommaa... ei sossu ole sitä varten, että sieltä haetaan mania kun vanhat okulaarit alkaa reistailemaan. Teippiä kylkeen vaan ja säästämään tai pummaa sukulaisilta rahat.

        Lainaa avomieheltäsi, tai pankaa kämppä myyntiin ja ostakaa molemmille lasit vaikka joka sorttia. On se ukkoskin pihi, jos ei laseja anna ostaa. Luottotietojen menetys tietysti estää osamaksun mutta kokeiles neuvotella jos onnistuu osamaksukaupat.

        Hämmästyttää kyllä tämä nuorten asenne, että kuvitellaan sossusta kaikkeen saavan apua. Ihan niin kuin ei omaa päätä, pörssiä ja selviytymiskykyä tarvitse käyttää ollenkaan. Mää vaan menen sossuun ja haen siltä, silmät kirkkaana selitellään ja sitten ollaan niin raivona kun ei tuu rahaa ja joku toinen sai lääkkeisiin....apua. Miksi tämä maailma vielä muuttuukaan, kun nuoret ajattelevat tuolla tavalla - onneksi ei kai kaikki kuitenkaan. Eihän ? ?

        Ei se sossu oo mikään nakkikioskin tyylinen koju, josta vaan haetaan tiskiltä palvelua ja rahaa.

        Lisäksi kannattaa opetella tulemaan toimeen sillä mitä on, eikä aina olla vinkumassa jotain. Mitään ei saa jos sen eteen ei tee töitä. Minä en kyllä antaisi puolisoni - en edes avosellaisen - mennä soskuun itkemään silmälasirahaa. Vaikka ruokamenoissa säästäisin ja vähempi bilettäisin, että klasit nokalle saataisiin.


      • opiskelijaa ei arvosteta
        ryhti on löysä kirjoitti:

        Siis " minulle olisi riittänyt, että sossu hommaa linssit"..... katos, elämässä ei saa kaikkea sitä mitä haluaa ja kokee itselleen tarpeelliseksi taikka ihkuksi, raksuksi.

        Asenne on aika erikoinen kun minulle riittää se, että sossu hommaa... ei sossu ole sitä varten, että sieltä haetaan mania kun vanhat okulaarit alkaa reistailemaan. Teippiä kylkeen vaan ja säästämään tai pummaa sukulaisilta rahat.

        Lainaa avomieheltäsi, tai pankaa kämppä myyntiin ja ostakaa molemmille lasit vaikka joka sorttia. On se ukkoskin pihi, jos ei laseja anna ostaa. Luottotietojen menetys tietysti estää osamaksun mutta kokeiles neuvotella jos onnistuu osamaksukaupat.

        Hämmästyttää kyllä tämä nuorten asenne, että kuvitellaan sossusta kaikkeen saavan apua. Ihan niin kuin ei omaa päätä, pörssiä ja selviytymiskykyä tarvitse käyttää ollenkaan. Mää vaan menen sossuun ja haen siltä, silmät kirkkaana selitellään ja sitten ollaan niin raivona kun ei tuu rahaa ja joku toinen sai lääkkeisiin....apua. Miksi tämä maailma vielä muuttuukaan, kun nuoret ajattelevat tuolla tavalla - onneksi ei kai kaikki kuitenkaan. Eihän ? ?

        Ei se sossu oo mikään nakkikioskin tyylinen koju, josta vaan haetaan tiskiltä palvelua ja rahaa.

        Lisäksi kannattaa opetella tulemaan toimeen sillä mitä on, eikä aina olla vinkumassa jotain. Mitään ei saa jos sen eteen ei tee töitä. Minä en kyllä antaisi puolisoni - en edes avosellaisen - mennä soskuun itkemään silmälasirahaa. Vaikka ruokamenoissa säästäisin ja vähempi bilettäisin, että klasit nokalle saataisiin.

        periaate on se että opiskelijana sieltä ei saa MITÄÄN tukia. Jos jättäisin koulun kesken ja olisin kuten muutkin pummit, varmasti rahaa irtoais, muuhunkin kuin laseihin. Olen huolissani asiasta, koska loppupeleissä tämä johtaa vain siihen että joka toinen nuori jättää koulun kesken. Tämä taas johtaa yhä useampiin teiniraskauksiin. Uskon että monikaan nuori ei ole valmis lainaa ottamaan. Ja kaikille nuorille edes lähisukulaiset eivät kustanna yhtään mitään ( olen yksi heistä). En ole katkera, mutta jos edes vanhemmat eivät välitä niin kuka sitten?


      • tietää mistä puhuu
        opiskelijaa ei arvosteta kirjoitti:

        periaate on se että opiskelijana sieltä ei saa MITÄÄN tukia. Jos jättäisin koulun kesken ja olisin kuten muutkin pummit, varmasti rahaa irtoais, muuhunkin kuin laseihin. Olen huolissani asiasta, koska loppupeleissä tämä johtaa vain siihen että joka toinen nuori jättää koulun kesken. Tämä taas johtaa yhä useampiin teiniraskauksiin. Uskon että monikaan nuori ei ole valmis lainaa ottamaan. Ja kaikille nuorille edes lähisukulaiset eivät kustanna yhtään mitään ( olen yksi heistä). En ole katkera, mutta jos edes vanhemmat eivät välitä niin kuka sitten?

        se tekstaripalsta! Onneksi joku muukin on huomannut kemin sosiaalipalveluissa parantamisen varaa..


      • silmiklasikiärme
        tietää mistä puhuu kirjoitti:

        se tekstaripalsta! Onneksi joku muukin on huomannut kemin sosiaalipalveluissa parantamisen varaa..

        Jaa kuinka se hakemus täytetään ko haetaan rahaa uuteen autoon vaan saako se suoraan luukulta?Maksetaanko se käteen vai meneekö pankkitilille?Kävin kattomassa tuossa uutta mersua ja kyllä voisin hätätilanteessa tyytyä chrysleriinkin.Silmäklasit ostin tuolta klasikaupasta oli joku dolce klein calvin kappana.Hienot metallihohtosangolilla ja väriävaihtavilla linsseillä.Ja etulliset vain 936 euroa,!No leikki sikseen hae ny jukoliste sitä lainaa ja heitä pois tuo vinkuminen .Eikös se oo itelleki kivempi jos voi ostaa muutaki ko omistusasuntoon pottuja,HÄH!


      • veli kulta
        opiskelijaa ei arvosteta kirjoitti:

        periaate on se että opiskelijana sieltä ei saa MITÄÄN tukia. Jos jättäisin koulun kesken ja olisin kuten muutkin pummit, varmasti rahaa irtoais, muuhunkin kuin laseihin. Olen huolissani asiasta, koska loppupeleissä tämä johtaa vain siihen että joka toinen nuori jättää koulun kesken. Tämä taas johtaa yhä useampiin teiniraskauksiin. Uskon että monikaan nuori ei ole valmis lainaa ottamaan. Ja kaikille nuorille edes lähisukulaiset eivät kustanna yhtään mitään ( olen yksi heistä). En ole katkera, mutta jos edes vanhemmat eivät välitä niin kuka sitten?

        Se ettei opiskelija saa sieltä opiskeluaikana tukea, ei ole Kemin sosiaalitoimiston vika. Syy löytyy järjestelmästä.


      • haluan muutosta
        veli kulta kirjoitti:

        Se ettei opiskelija saa sieltä opiskeluaikana tukea, ei ole Kemin sosiaalitoimiston vika. Syy löytyy järjestelmästä.

        joten mihin päin suunnataan? Kaupugin talolle vai suoraan eduskuntaan?


      • ..
        silmiklasikiärme kirjoitti:

        Jaa kuinka se hakemus täytetään ko haetaan rahaa uuteen autoon vaan saako se suoraan luukulta?Maksetaanko se käteen vai meneekö pankkitilille?Kävin kattomassa tuossa uutta mersua ja kyllä voisin hätätilanteessa tyytyä chrysleriinkin.Silmäklasit ostin tuolta klasikaupasta oli joku dolce klein calvin kappana.Hienot metallihohtosangolilla ja väriävaihtavilla linsseillä.Ja etulliset vain 936 euroa,!No leikki sikseen hae ny jukoliste sitä lainaa ja heitä pois tuo vinkuminen .Eikös se oo itelleki kivempi jos voi ostaa muutaki ko omistusasuntoon pottuja,HÄH!

        Enkä velkaa ota. Kenties olen rikkaampi muutaman vuoden kuluttua kun en ole velkoja makselemassa?


      • --
        haluan muutosta kirjoitti:

        joten mihin päin suunnataan? Kaupugin talolle vai suoraan eduskuntaan?

        kuule nokka kohti etelää,äläkä jää tänne ruikuttaan...


      • qwpujdf
        -- kirjoitti:

        kuule nokka kohti etelää,äläkä jää tänne ruikuttaan...

        Se on vissiin sosiaalitoimiston vika kun koulu jää kesken ja tulee teiniraskaaksi. Joo. Niinhän se on ja sen ennalta ehkäisee vain se, että saa uudet klasit vai rahaa ?

        Vaikka systeemi olisi mikä, niin tuskin esimerkkisi kelpaa muuttamaan systeemin toimintatapoja vaikka soittaisit tai kirjoittaiset kenelle. Laki on se mikä määrää ja säätää tätä elämää täällä Suomessa ei halut. Töpsäytäpä postia Lapin kansanedustajille ja vaikkapa opetusministerille sekä sos.ministerille niin saat vastauksia. Joltain liirumia laarumia, joltain et mitään. Kannattaa kokeilla.

        Jos otat huomioon sen, että ottaisit lainaa vaikka yhden lukukauden summan niin kovin pienipalkkaisiin hommiin suuntamassa olet jos sitä et takaisin pysty maksamaan. Etkö voi tehdä "lainasopimusta" rakkaan avomiehesi kanssa ? Kirjallinen sopimus ja takaisinmaksu vaikka 10 kuussa kerrallaan.

        Ihmetyttää se, että et ole edes osamaksulla valmis ottamaan laseja. Mistä moinen ylpeys ? Maksuvaikeus ? Maksuhäiriö ?

        Jos taloudellinen tilanteesi on surkea ja negatiivinen voi avun antajat olla vähissä. Kysy kaupungintalolta sosiaalistaluottoa tai kirkon diakonia työntekijöiltä. Voi olla että törmäät taas tähän että avoliitto ja silleen. Voihan sitä kokeilla mutta minusta v'ähemmän nöyryyttävämpää olisi ottaa klasit osamaksulla kuin ruikuttaa muilta.

        Kait olet säästänyt jo kirjoituksien maksuihin ? Vai oletatko ne maksettavaksi sossun kautta ?

        Ikävää, että olet ko. tilanteessa mutta siitä on yksi ulospääsy. Muuta omaan pikkiriikkiseen yksiöön ja hae opintotuki asemislisä ja lainaa. On helpompi opiskella kun on jonkinlaiset puitteet elämälle. Sitten mietit mihin rahan käytät eli kuinka paljon menee nautintoaineisiin, biletykseen yms. Karsi , kiristä ja kärsi. Niin opiskelee Suomessa tuhansia ihmisiä ja silti elävät.

        Kokeile sitä puhelinmyynti työtä vaikka kuukausi niin saat klasirahat kasaan. Kaikken melkeen kkannattaa kokeilla. Valinnanvaraa ei hirveästi ole kun ei ole koulutusta mutta aina kannattaa yrittää. Se ei maksa mitään.

        Tsemppiä, sisua, iloa ja voimaa taisteluun. Vapaaehtoinen valinta voi joskus vaatia vähän enemmän kuin luuleekaan.


      • ex-puhelinmyyjä
        qwpujdf kirjoitti:

        Se on vissiin sosiaalitoimiston vika kun koulu jää kesken ja tulee teiniraskaaksi. Joo. Niinhän se on ja sen ennalta ehkäisee vain se, että saa uudet klasit vai rahaa ?

        Vaikka systeemi olisi mikä, niin tuskin esimerkkisi kelpaa muuttamaan systeemin toimintatapoja vaikka soittaisit tai kirjoittaiset kenelle. Laki on se mikä määrää ja säätää tätä elämää täällä Suomessa ei halut. Töpsäytäpä postia Lapin kansanedustajille ja vaikkapa opetusministerille sekä sos.ministerille niin saat vastauksia. Joltain liirumia laarumia, joltain et mitään. Kannattaa kokeilla.

        Jos otat huomioon sen, että ottaisit lainaa vaikka yhden lukukauden summan niin kovin pienipalkkaisiin hommiin suuntamassa olet jos sitä et takaisin pysty maksamaan. Etkö voi tehdä "lainasopimusta" rakkaan avomiehesi kanssa ? Kirjallinen sopimus ja takaisinmaksu vaikka 10 kuussa kerrallaan.

        Ihmetyttää se, että et ole edes osamaksulla valmis ottamaan laseja. Mistä moinen ylpeys ? Maksuvaikeus ? Maksuhäiriö ?

        Jos taloudellinen tilanteesi on surkea ja negatiivinen voi avun antajat olla vähissä. Kysy kaupungintalolta sosiaalistaluottoa tai kirkon diakonia työntekijöiltä. Voi olla että törmäät taas tähän että avoliitto ja silleen. Voihan sitä kokeilla mutta minusta v'ähemmän nöyryyttävämpää olisi ottaa klasit osamaksulla kuin ruikuttaa muilta.

        Kait olet säästänyt jo kirjoituksien maksuihin ? Vai oletatko ne maksettavaksi sossun kautta ?

        Ikävää, että olet ko. tilanteessa mutta siitä on yksi ulospääsy. Muuta omaan pikkiriikkiseen yksiöön ja hae opintotuki asemislisä ja lainaa. On helpompi opiskella kun on jonkinlaiset puitteet elämälle. Sitten mietit mihin rahan käytät eli kuinka paljon menee nautintoaineisiin, biletykseen yms. Karsi , kiristä ja kärsi. Niin opiskelee Suomessa tuhansia ihmisiä ja silti elävät.

        Kokeile sitä puhelinmyynti työtä vaikka kuukausi niin saat klasirahat kasaan. Kaikken melkeen kkannattaa kokeilla. Valinnanvaraa ei hirveästi ole kun ei ole koulutusta mutta aina kannattaa yrittää. Se ei maksa mitään.

        Tsemppiä, sisua, iloa ja voimaa taisteluun. Vapaaehtoinen valinta voi joskus vaatia vähän enemmän kuin luuleekaan.

        olen kuule tehnyt puhelinmyyntihommia puoli vuotta ja enää ei kiinnosta. työnantajat kusettaa ja maksaa pienempää palkkaa (ja myöhässä).Homma on raskasta ja itellä menny ääni siinä hommassa. Lisäksi tuotteet menevät huonosti kaupaksi. Kokeileppa itse miten pärjäisit siinä hommassa, veikkaan et viikon korkeintaan viihtyisit.


      • Ö aapisen laidalla..
        ryhti on löysä kirjoitti:

        Siis " minulle olisi riittänyt, että sossu hommaa linssit"..... katos, elämässä ei saa kaikkea sitä mitä haluaa ja kokee itselleen tarpeelliseksi taikka ihkuksi, raksuksi.

        Asenne on aika erikoinen kun minulle riittää se, että sossu hommaa... ei sossu ole sitä varten, että sieltä haetaan mania kun vanhat okulaarit alkaa reistailemaan. Teippiä kylkeen vaan ja säästämään tai pummaa sukulaisilta rahat.

        Lainaa avomieheltäsi, tai pankaa kämppä myyntiin ja ostakaa molemmille lasit vaikka joka sorttia. On se ukkoskin pihi, jos ei laseja anna ostaa. Luottotietojen menetys tietysti estää osamaksun mutta kokeiles neuvotella jos onnistuu osamaksukaupat.

        Hämmästyttää kyllä tämä nuorten asenne, että kuvitellaan sossusta kaikkeen saavan apua. Ihan niin kuin ei omaa päätä, pörssiä ja selviytymiskykyä tarvitse käyttää ollenkaan. Mää vaan menen sossuun ja haen siltä, silmät kirkkaana selitellään ja sitten ollaan niin raivona kun ei tuu rahaa ja joku toinen sai lääkkeisiin....apua. Miksi tämä maailma vielä muuttuukaan, kun nuoret ajattelevat tuolla tavalla - onneksi ei kai kaikki kuitenkaan. Eihän ? ?

        Ei se sossu oo mikään nakkikioskin tyylinen koju, josta vaan haetaan tiskiltä palvelua ja rahaa.

        Lisäksi kannattaa opetella tulemaan toimeen sillä mitä on, eikä aina olla vinkumassa jotain. Mitään ei saa jos sen eteen ei tee töitä. Minä en kyllä antaisi puolisoni - en edes avosellaisen - mennä soskuun itkemään silmälasirahaa. Vaikka ruokamenoissa säästäisin ja vähempi bilettäisin, että klasit nokalle saataisiin.

        että nää h**vetin narkkaripariskunnat pitää kahta asuntoa, saavat asumistuet ja soskun rahat paremmin niin, kuin jos olisivat samankaton alla. Äiti saa korotetu lapsilisät, isä pyytää ne joka vuosi anteeks työttömyyden varjolla, ja saa! Kyllä kannattais Kemin soskussa tarkempia, tehdä kotikäyntejä tai jotain asialle! Säästyis joku euro meille kemiläisille sieltä nakkikojulta!!


    • Alikansalainen

      Ei sieltä valkoihoiset mitään tukia saa. Itseltäni hylättiin hakemus, koska en toimittanut pankin todistusta opintolainan nostamisesta, koska en ollut nostanut sitä. Asia oli vaan niin, että tällä ei ollut merkitystä, koska en ollut saanut tukipäätöstä kesän ajalle enkä voinut lainaa kesällä nostaa. Tätä ei suostunut sosiaalivirkailija ymmärtämään, vaan päätöksessä luki epämääräisesti, että "joissakin tapauksissa tukea on mahdollista nostaa", sen kummemmin ottamatta kantaa, että olisiko allekirjoittaneen tapauksessa voinut nostaa. Valitin Rovaniemen hallinto-oikeuteen ja odotan mielenkiinnolla, mitä tästä seuraa. Sinänsä ihan hassua, että tt-tukea jaetaan Kemissä täysin harkinnanvaraisesti, vaikka viranomaispäätöksen tulisi perustua lakiin. Ensin päätetään, että myönnetäänkö tukea vai ei, ja sitten katsotaan perusteet, vaikka pitäisi tehdä toisin päin. Sopivan värinen iho kun on niin saa ihan hakemattakin. Ja ajokortin päälle.

      • ei opiskelijat ole ainoat

        kyllä munki mielestä on väärin et tukia ei myönnetä juuri sellaisille ihmisille jotka niitä todella tarvitsevat. Mietitäänpä semmostakin tapausta, jossa työssäkäyvällä henkilöllä on asuntolainat ja autolainat otettuina. (Yksi esimerkki tapaus kertoikin asiasta aikaisemmin..) Työt loppuu, tulee potkut tai muista syistä joudutaan työntekijää irtisanomaan.. Päivärahat tulee mutta mitäs sitten kun ei 500 päivän päästä saakaan töitä? Sossuun on ainaki turha turvautua.. ensin on myytävä auto ja asunto ja mentävä vuokralle asumaan jotta saisi jotain tt-tukea. Ihan samallalailla voi käydä niinkuin opiskelijalle..paitsi et silloin ei painosteta enää opintolainaa ottamaan.


      • mersu-mies
        ei opiskelijat ole ainoat kirjoitti:

        kyllä munki mielestä on väärin et tukia ei myönnetä juuri sellaisille ihmisille jotka niitä todella tarvitsevat. Mietitäänpä semmostakin tapausta, jossa työssäkäyvällä henkilöllä on asuntolainat ja autolainat otettuina. (Yksi esimerkki tapaus kertoikin asiasta aikaisemmin..) Työt loppuu, tulee potkut tai muista syistä joudutaan työntekijää irtisanomaan.. Päivärahat tulee mutta mitäs sitten kun ei 500 päivän päästä saakaan töitä? Sossuun on ainaki turha turvautua.. ensin on myytävä auto ja asunto ja mentävä vuokralle asumaan jotta saisi jotain tt-tukea. Ihan samallalailla voi käydä niinkuin opiskelijalle..paitsi et silloin ei painosteta enää opintolainaa ottamaan.

        jos on jotain realisoitavaa,ne pitää myydä ensin vaikka tappiolla.ei sossu maksa kenenkään velkoja herra paratkoon.jokainen on ihan ite vastuussa veloistaan.sossu auttaa varmasti vuokrissa ym.tarpeessa jos kriteerit täyttyy.hävetkää loiset.nyt ryhtiä sinne päätteitten ääreen.ripiripi työnhakuun vaikka sitten toiselle paikkakunnalle. täällä on riittävästi luusereita jo.


      • hip hei
        mersu-mies kirjoitti:

        jos on jotain realisoitavaa,ne pitää myydä ensin vaikka tappiolla.ei sossu maksa kenenkään velkoja herra paratkoon.jokainen on ihan ite vastuussa veloistaan.sossu auttaa varmasti vuokrissa ym.tarpeessa jos kriteerit täyttyy.hävetkää loiset.nyt ryhtiä sinne päätteitten ääreen.ripiripi työnhakuun vaikka sitten toiselle paikkakunnalle. täällä on riittävästi luusereita jo.

        myydään heti kaikki autot ja asunnot pois tappiolla ja ollaan sitten PA. Mennään turvakoteihin ja koitetaan saada vuokrakämppä slummialueelta sossun kautta. Mieti vähä mitä puhut.


    • kiilopää

      Ei muuta kuin pimeetä työtä tekemään,
      äläkä viitsi valittaa!
      Herratkin sutkaa niin miksei me köyhätkin...

      • mersu-mies

        hipheille vaan tiedoksi,jos ei voi maksaa velkoja,pankki realisoi kaiken jopa velallisen tappioksi. loppuvelka jää velalliselle silti.ei sossu maksa edelleenkään kenen kään autoja tai asuntoja.mutta antaa vuokratukea ym.avustusta jos katsoo et asiakas täyttää kriteerit.tervetuloa maailmaan.


      • finlad
        mersu-mies kirjoitti:

        hipheille vaan tiedoksi,jos ei voi maksaa velkoja,pankki realisoi kaiken jopa velallisen tappioksi. loppuvelka jää velalliselle silti.ei sossu maksa edelleenkään kenen kään autoja tai asuntoja.mutta antaa vuokratukea ym.avustusta jos katsoo et asiakas täyttää kriteerit.tervetuloa maailmaan.

        sekä spr valitsee mielummin tuensaajiksi muualta tulleet tulee asunnot uudet huonekalut ym mukavaa.Menkää kyykyyn opiskelijat ihan suosiolla ja syökää näkkäriä katsokaa ketä äänestätte.


    • Opiskelija muualta

      Muualla soskut laittavat nostamaan kesällä opintolainan mikäli talven aikana se on jäänyt nostamatta. Ihan yleistä - pakkolainaa, muuta ei tipu. Kemissä on ilmeisesti eri käytäntö, joten olkaatte onnellisia. Kyllähän se harmittaa, kun on opintotuella (ja kesätyösäästöillä) kitkuttanut, niin sitten kesällä lainalla elettävä. Ehkä asiasta kannaatta viisastua, ja nostaa laina talvella. niin josko se soskukin jotain myöntäisi kesälläkin.

    • tietäjä'

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/net/051208145813ML?OpenDocument

      Puolison tulojen vaikutus asumislisään poistuu 1.1.2009

      Kela on tarkistanut kaikki maksussa olevat opintotuen asumislisät, koska puolison tulot eivät enää 1.1.2009 alkaen vaikuta asumislisään. Asumislisä korottuu noin 2 000 opiskelijalla. Samalla tarkistettiin myös vanhempien tulojen vaikutus maksussa oleviin opintotukiin uusimpien verotustietojen perusteella.

      Opintotukilaki muuttuu 1.1.2009. Puolison tuloja ei enää oteta huomioon opintotuen asumislisää myönnettäessä. Eduskunta hyväksyi lakimuutoksen 21.10.2008 ja Tasavallan presidentti vahvisti sen 14.11.2008. Lainmuutoksen perusteella maksussa olevat asumislisät tarkistettiin Kelassa 29.11.2008 tehdyssä eräajossa.

      • kelassa asioinut

        asumislisää ei makseta jos puolisolla on omistusasunto. Asumislisää voi saada jos on vuokralla, silloin puolison tulot eivät vaikuta. AsumisTUKEEN (asumislisä ja asumistuki on kaks eri asiaa) taas vaikuttaa puolison tulot, koska silloin haetaan yhteistä tukea.


      • ja hyvät sainki
        kelassa asioinut kirjoitti:

        asumislisää ei makseta jos puolisolla on omistusasunto. Asumislisää voi saada jos on vuokralla, silloin puolison tulot eivät vaikuta. AsumisTUKEEN (asumislisä ja asumistuki on kaks eri asiaa) taas vaikuttaa puolison tulot, koska silloin haetaan yhteistä tukea.

        Kyllä silmälasit saa nykyään osamaksulla,eli vaikka on nimet paskana lasit jää kauppaan ja ku oot maksanut kaikki saat ne hakea.Ja väliajalla voi käyttää tiimarin laseja.Mee kysyyn optikolta kyllä onnistuu.Että tämmönen vinkki sulle.Ja kysy siltä "gämbbikseltäsi"josko hiän vois lainata siulle klaseihin.nii.


      • älä ny naurata
        ja hyvät sainki kirjoitti:

        Kyllä silmälasit saa nykyään osamaksulla,eli vaikka on nimet paskana lasit jää kauppaan ja ku oot maksanut kaikki saat ne hakea.Ja väliajalla voi käyttää tiimarin laseja.Mee kysyyn optikolta kyllä onnistuu.Että tämmönen vinkki sulle.Ja kysy siltä "gämbbikseltäsi"josko hiän vois lainata siulle klaseihin.nii.

        ja ei saa edes laseja heti itelle? Ei sitä puolta vuotta pärjää ilman laseja! Tiimarin lasit on lukulasit ja tarkotettu niille joilla lähinäkö on huono. Niillä ei näe kirjaa kauemmas. Vähän eri asia kuin ne oikeet lasit..


      • meilläkin
        älä ny naurata kirjoitti:

        ja ei saa edes laseja heti itelle? Ei sitä puolta vuotta pärjää ilman laseja! Tiimarin lasit on lukulasit ja tarkotettu niille joilla lähinäkö on huono. Niillä ei näe kirjaa kauemmas. Vähän eri asia kuin ne oikeet lasit..

        mee laser korjaus-leikkaukseen. Sitten voi ilman laseja katella että koskahan se maksulappu tipahtaa postiluukusta lattialle. Ja vaikket voikaan maksaa laskua kerralla, voit maksella sitä vuosikymmenen eteenpäin pikku osissa. Ja suahan ei kai suomen lakien mukaan voi "laseroida" huononäköiseksi väkipakolla eli saat nauttia silmistäsi kaikessa rauhassa.


      • ja hieno gabbanit
        meilläkin kirjoitti:

        mee laser korjaus-leikkaukseen. Sitten voi ilman laseja katella että koskahan se maksulappu tipahtaa postiluukusta lattialle. Ja vaikket voikaan maksaa laskua kerralla, voit maksella sitä vuosikymmenen eteenpäin pikku osissa. Ja suahan ei kai suomen lakien mukaan voi "laseroida" huononäköiseksi väkipakolla eli saat nauttia silmistäsi kaikessa rauhassa.

        kerroit että sulla kestäs puoli vuotta maksaa jotkut 99 euron lasit.Eihän niitten oo pakko olla mitkään jotku hiton kalliit merkkilasit.Nisseniltä tai specsaversilta saat ihan kunnon lasit noin satasen hintaan.Epäilempä että koko sun kirjoituksesi on pelkkää provoa.Eikös vaan?Vai ootko niitä jotka ostaa vaatteet cinatricotista tai henkasta ja maukasta.;D No huvinsa kullakin.Ja ei kelpaa muut.Opiskelija kyllä saa apua,mutta sulla vähän mielikuvitus laukkaa aika lujaa.D;DDDDD


      • tietäjä'
        kelassa asioinut kirjoitti:

        asumislisää ei makseta jos puolisolla on omistusasunto. Asumislisää voi saada jos on vuokralla, silloin puolison tulot eivät vaikuta. AsumisTUKEEN (asumislisä ja asumistuki on kaks eri asiaa) taas vaikuttaa puolison tulot, koska silloin haetaan yhteistä tukea.

        "asumislisää ei makseta jos puolisolla on omistusasunto. Asumislisää voi saada jos on vuokralla, silloin puolison tulot eivät vaikuta."

        Niin, no etkös sanonut olevasi opiskelija ja saavasi opintotukea? Siinä tapauksessa et ole oikeutettu asumistukeen vaan opintotuen asumislisään ja jotta voit saada asumislisää sinun täytyy jotenkin näyttää toteen asumiskulusi eli käytännössä teidän täytyy avopuolisosi kanssa tehdä vuokrasopimus. Tämän asian tiedän ihan omasta kokemuksesta sillä avopuolisoni on opiskelija, minulla on omistusasunto jossa asumme ja itse olen ihan normaali palkkatyössä.


      • käy vaikka ite kysymässä
        ja hieno gabbanit kirjoitti:

        kerroit että sulla kestäs puoli vuotta maksaa jotkut 99 euron lasit.Eihän niitten oo pakko olla mitkään jotku hiton kalliit merkkilasit.Nisseniltä tai specsaversilta saat ihan kunnon lasit noin satasen hintaan.Epäilempä että koko sun kirjoituksesi on pelkkää provoa.Eikös vaan?Vai ootko niitä jotka ostaa vaatteet cinatricotista tai henkasta ja maukasta.;D No huvinsa kullakin.Ja ei kelpaa muut.Opiskelija kyllä saa apua,mutta sulla vähän mielikuvitus laukkaa aika lujaa.D;DDDDD

        yksi linssi maksaa 70 eurosta ylöspäin. Entiset lasit maksoivat kokonaisuudessaan 300e. ei ole mitkään merkkilasit, ihan normaalit.


      • mä vaa
        käy vaikka ite kysymässä kirjoitti:

        yksi linssi maksaa 70 eurosta ylöspäin. Entiset lasit maksoivat kokonaisuudessaan 300e. ei ole mitkään merkkilasit, ihan normaalit.

        instrulla makso kaks linssiä 180e (90e/kpl), Kemin Silmälaseissa 160e (80e/kpl) ja Kaakisella 127e näöntarkastus 15e..eli 142e. Mun linssityyppi on Estelux, muita en voi käyttää. Estelux on hintaluokalla keskitasoa, ei halvin eikä kallein.


      • onko näin?
        tietäjä' kirjoitti:

        "asumislisää ei makseta jos puolisolla on omistusasunto. Asumislisää voi saada jos on vuokralla, silloin puolison tulot eivät vaikuta."

        Niin, no etkös sanonut olevasi opiskelija ja saavasi opintotukea? Siinä tapauksessa et ole oikeutettu asumistukeen vaan opintotuen asumislisään ja jotta voit saada asumislisää sinun täytyy jotenkin näyttää toteen asumiskulusi eli käytännössä teidän täytyy avopuolisosi kanssa tehdä vuokrasopimus. Tämän asian tiedän ihan omasta kokemuksesta sillä avopuolisoni on opiskelija, minulla on omistusasunto jossa asumme ja itse olen ihan normaali palkkatyössä.

        Siis ihan PUOLISOINA?Ette kämppiksinä? Ilman mitään huijauksia? Ja avopuolisos saa täyden asumislisän??


      • kallista hommaa
        meilläkin kirjoitti:

        mee laser korjaus-leikkaukseen. Sitten voi ilman laseja katella että koskahan se maksulappu tipahtaa postiluukusta lattialle. Ja vaikket voikaan maksaa laskua kerralla, voit maksella sitä vuosikymmenen eteenpäin pikku osissa. Ja suahan ei kai suomen lakien mukaan voi "laseroida" huononäköiseksi väkipakolla eli saat nauttia silmistäsi kaikessa rauhassa.

        ja se maksaa muistaakseni 10 000e?? ellen ihan väärin muista.. Kalliiks tulee, eikä sossu maksais sitäkää... Tolla hinnalla saa n. 33 lasit....


      • ..
        kallista hommaa kirjoitti:

        ja se maksaa muistaakseni 10 000e?? ellen ihan väärin muista.. Kalliiks tulee, eikä sossu maksais sitäkää... Tolla hinnalla saa n. 33 lasit....

        että kallista hommaa..


      • iqeujfzdnföf
        onko näin? kirjoitti:

        Siis ihan PUOLISOINA?Ette kämppiksinä? Ilman mitään huijauksia? Ja avopuolisos saa täyden asumislisän??

        Älä osta linssejä vaan osta lasit eli kehykset ja linssit. Pakettina on halvempi. Kyllä sulle käy muutkin linssit, kunhan etsit vaan sopivat.

        Tämä aika minkä käytät tälle palstalle kirjoitteluun kannattaisi suunnata opiskeluun tai etsiä töitä.


      • tietäjä'
        onko näin? kirjoitti:

        Siis ihan PUOLISOINA?Ette kämppiksinä? Ilman mitään huijauksia? Ja avopuolisos saa täyden asumislisän??

        Ei siinä sen kummempaa huijaamista tarvita, eikä taida nykyään juuri onnistuakaan...

        PS.
        En jaksanut kaikkea kirjoittamaasi lukea mutta mitä tulee opintolainan ottamiseen niin kyllä se vain niin on, että jos ei kultalusikka suussa ole syntynyt niin velalla joutuu opintonsa rahoittamaan (riippuen työmahdollisuuksista siinä sivussa) jo lukiosta alkaen.


      • epäluuloinen
        tietäjä' kirjoitti:

        Ei siinä sen kummempaa huijaamista tarvita, eikä taida nykyään juuri onnistuakaan...

        PS.
        En jaksanut kaikkea kirjoittamaasi lukea mutta mitä tulee opintolainan ottamiseen niin kyllä se vain niin on, että jos ei kultalusikka suussa ole syntynyt niin velalla joutuu opintonsa rahoittamaan (riippuen työmahdollisuuksista siinä sivussa) jo lukiosta alkaen.

        En ole kuullutkaan, että puolison kanssa voi tehdä virallisen vuokrasopimuksen, vaikka kumpikin asuu samassa osoitteessa. Kelassa mulle sanottiin että mulla on mahdollisuus hakea asumistukea, johon lasketaan asumismenot kokonaisuudessaan ja johon myös vaikuttaa puolison tulot. Mistään vuokrasopimuksesta se ei mulle puhunu..haiskahtaa vähän huijaukselta tuo. Onko sulla jotain lähteitä (nettisivuja) joista vois lukea tarkemmin?


    • Hemmottelu rappioittaa ihmiskunnan

      Kuten moni aiemminkin on todennut, on ajattelutapasi aivan väärä. Kyllä sinun on itse opintosi rahoitettava, niinhän me muutkin olemme tehneet, minäkin, ihan lainalla. Itse olet elämäsi siihen jamaan ajanut, että opiskelu ei ehkä ole taloudellisesti mahdollista. Eihän yhteiskunta ole ennenkään elättänyt opiskelijoita kokonaan, aina on pitänyt olla muuta rahaa/työtä tai sitten lainaa.

      Turha kitistä, jos haluat muutosta, ota yhteys kansanedustajiin, jotka ehkä innostuvat ilmaisesta opiskelusta, eli opiskelijoiden täydestä elättämisestä ja ehkä jopa velkojen hoidosta opiskeluaikana, vähän kuin bb-talon asukkailla.

      Höh, minä lopetan verojen maksun, jos tuollainen siipeily sallitaan. Sosiaalitoimiston ei saa antaa rahaa jatkuvaan elämiseen, yhtäkkiseen akuuttiin sosiaaliseen tarpeeseen ruokakuponkeja, ei muuta!

      • viluvilukissa

        Aivan oikein. TUollainen kaikenmaailman siipeilyn on nyt kertakaikkiaan loputtava. Jokainen elättäkään itsensä niillä tuloilla mitä on ja piste. Opiskelijat saavat satku-tolkulla ilmaista rahaa ja sillä on tultava toimeen. Kummallisia nämä nykynuoret kun pitää olla kämpää ja kultaa mutta ei sitten osata ajatella mitä eläminen maksaa.

        Pitäs ihan peruskoulusta asti opettaa että jos sulla on 10 euroo ei sen arvo oo tuhat euroo.

        Itse en asettaisi elämääni siihen tilaan, että asuisin parisuhteessa jossa toinen ei toistaan auta. Mikä on sellainen mies joka ei tajua matematiikkaa. Jos ei ole tuloja , ei voi ostaa. Mutta jos valitsee itse sellaisen elämänuransa niin parempi on vaan panna aamulla kello soimaan ja lähtä keräilee pulloja ja tölkkejä. Samoin se puhelinmyynti kannattaa kokeilla uudestaan. Kuukausi sitä ja krillit on päässä kunnes hoksataan hitto talvi tulee eikä mulla oo kenkiä ja takkia.....jeps


      • että näin
        viluvilukissa kirjoitti:

        Aivan oikein. TUollainen kaikenmaailman siipeilyn on nyt kertakaikkiaan loputtava. Jokainen elättäkään itsensä niillä tuloilla mitä on ja piste. Opiskelijat saavat satku-tolkulla ilmaista rahaa ja sillä on tultava toimeen. Kummallisia nämä nykynuoret kun pitää olla kämpää ja kultaa mutta ei sitten osata ajatella mitä eläminen maksaa.

        Pitäs ihan peruskoulusta asti opettaa että jos sulla on 10 euroo ei sen arvo oo tuhat euroo.

        Itse en asettaisi elämääni siihen tilaan, että asuisin parisuhteessa jossa toinen ei toistaan auta. Mikä on sellainen mies joka ei tajua matematiikkaa. Jos ei ole tuloja , ei voi ostaa. Mutta jos valitsee itse sellaisen elämänuransa niin parempi on vaan panna aamulla kello soimaan ja lähtä keräilee pulloja ja tölkkejä. Samoin se puhelinmyynti kannattaa kokeilla uudestaan. Kuukausi sitä ja krillit on päässä kunnes hoksataan hitto talvi tulee eikä mulla oo kenkiä ja takkia.....jeps

        puhelinmyyntiä. Helppo homma se ei ainakaan ole. Nykyään ainakin MediaPex on pelkän provision varassa. Toinen firma jätti huhtikuun palkat maksamatta ja jäi työntekijöille 300 000e velkaa (oli myös uutisissa juttua). Olin siellä myös töissä. Arvaa houkutteleeko uudestaan mennä sinne?Ei tosiaan! Ja vielä laseista.. Esteluxtyyppi on ainoa sopiva vaihtoehto mulle..siitä on toki olemassa parempi versio , jossa linssit ovat naarmuttomattomia. Ne maksavat n.250e..siis pelkät linssit. Lisäksi niissä mainitsemissa "tarjouksissa" on aina joku juju takana.. Joko joutuu ostamaan 500eurolla merkkilasit että saa miniläppärin (eräs tarjous), tai kalleimmat lasit jotta saa toiset kaupan päälle. Uusille sangoille ei ole tarvetta sillä nämä ovat aivan hyvät..ja nämäkin maksoivat 3 vuotta sitten 155e. Linsseistä maksettiin toiset 155e ja näöntarkastus oli 20e. Instrulla mainostetaan "ilmaista näöntarkastusta" ja siinäki on oma jujunsa.. Siellä olisin joutunut pulittamaan linsseistä 180e, jolloin näöntarkastus olisi ilmainen. Toisin sanoen kaikki pakettitarjoukset ovat huijausta..aina joutuu maksamaan jostain enemmän.


    • Hyvin näkevä

      itsellä sellainen kokemus, että kun elän sossun rahoilla pelkästään, niin pitää mennä näöntarkastukseen.
      Lääkäriltä pitää pyytää todistus että lasien tarve on oikeasti akuutti. Samalla käynnillä pitää myös valita halvoista malleista mieluisimmat kehykset. Näin saat samaan todistukseen lääkärin määräyksen ja hinnan mitä paketti maksaa. Tämä kallisarvoinen paperi pitää kiikuttaa sossuun, ja pyytää maksusitoumusta kyseiseen liikkeeseen. Ja kun sen saat, kiikutat maksusitoumuksen takaisin lääkärille joka pistää lasit tilaukseen. Viikon päästä käyt sitten hakemassa lasit. Näin voit menetellä vain kerran kolmessa vuodessa. Useammin ei onnistu.

      • lopeta jo hyvä ihminen synkistely-ryhmän pj

        Nyt kannattaa jo nakata katkeruus nurkkaan, nuori ihminen.

        Ei ne huijausta tarjoukset ole, et vain osaa valita oikeaa liikettä. Käypä joka liike joutessasi läpi. Ihan vaan huviksesi. Huomaat, että on olemassa halpojakin tarjouksia ja sinun ei tarvitse ajatella, että sinua taas pissitään silmään.

        Ja nuo kertomasi palkkojen maksamattomuus esim puhelinfirmassa on lööperiä.- ne palkat on maksettu jo kesällä. kokemusta on. ja jos et omiasi saanut niin muistiko toimia ohjeiden mukaan ?
        ja kun sinulla tuntuu tuota työtä olleen tällä vuodellakin niin miksi et säästänyt. Säästäminen on a ja o.

        Nyt lopeta vinkuminen ja katsele maailmaa eri näkökulmasta. Kaikki ei tule valmiina kouran silmään.


      • ..
        lopeta jo hyvä ihminen synkistely-ryhmän pj kirjoitti:

        Nyt kannattaa jo nakata katkeruus nurkkaan, nuori ihminen.

        Ei ne huijausta tarjoukset ole, et vain osaa valita oikeaa liikettä. Käypä joka liike joutessasi läpi. Ihan vaan huviksesi. Huomaat, että on olemassa halpojakin tarjouksia ja sinun ei tarvitse ajatella, että sinua taas pissitään silmään.

        Ja nuo kertomasi palkkojen maksamattomuus esim puhelinfirmassa on lööperiä.- ne palkat on maksettu jo kesällä. kokemusta on. ja jos et omiasi saanut niin muistiko toimia ohjeiden mukaan ?
        ja kun sinulla tuntuu tuota työtä olleen tällä vuodellakin niin miksi et säästänyt. Säästäminen on a ja o.

        Nyt lopeta vinkuminen ja katsele maailmaa eri näkökulmasta. Kaikki ei tule valmiina kouran silmään.

        mutta yritys on velkaa sen samaisen summan. Lueppa uutisia. Itse en ole ainakaan halukas tekemään samaiselle firmalle töitä.


      • pitää olla jottei luulla köyhäksi
        .. kirjoitti:

        mutta yritys on velkaa sen samaisen summan. Lueppa uutisia. Itse en ole ainakaan halukas tekemään samaiselle firmalle töitä.

        Yllä kerrottiin silmiklasien pakettihinnoista,se on totta ostaessasi kehykset saa kaksiteholasit noin 1oo euroo.Joten mee ääliö töihin sä oot vinkunu ja kitissy täällä pari viikkoa,oisit keränny puolukoita senki ajan,olis lasirahat tullu,vai etkö tiä mistä niitä poimitaan.:D


      • !!!
        pitää olla jottei luulla köyhäksi kirjoitti:

        Yllä kerrottiin silmiklasien pakettihinnoista,se on totta ostaessasi kehykset saa kaksiteholasit noin 1oo euroo.Joten mee ääliö töihin sä oot vinkunu ja kitissy täällä pari viikkoa,oisit keränny puolukoita senki ajan,olis lasirahat tullu,vai etkö tiä mistä niitä poimitaan.:D

        monitehot pittää olla.


    • ...........

      saakeli pihi ukko:)

      • hallooovallootalloo

        Itse olen myös opiskelija.toista vuotta käyn lukiota ja ihan omillani asun.kirjat ostan käytettynä ja lainaan kavereilta.en piletä saati ostele vaatteita joka kuukausi.syön terveellisesti.ostin uudet"muotilasit" jossai suuret linssit nisseniltä 70e kahet kehykst ja niihin linssit.ilmanen näöntarkastus.joten piäppä se pääs kiinni.


      • nauroin
        hallooovallootalloo kirjoitti:

        Itse olen myös opiskelija.toista vuotta käyn lukiota ja ihan omillani asun.kirjat ostan käytettynä ja lainaan kavereilta.en piletä saati ostele vaatteita joka kuukausi.syön terveellisesti.ostin uudet"muotilasit" jossai suuret linssit nisseniltä 70e kahet kehykst ja niihin linssit.ilmanen näöntarkastus.joten piäppä se pääs kiinni.

        mitäs provoilet täälä 8kk vanhaa viestiä?! luiks ees koko juttua? piä se pääs kii ku et näköjää osaa ees lukea..(muka lukiolainen)


    • Anonyymi

      eipä kelan sairaselääkkeelläkään selviä,tee niitten pyytämät asiat rehtisti!ei hyövää rikoksia pakko tehdä!nälkäänsä se o oikeutettua paitsi kenenkään kotia ei saa murtautua!.t.RODE

    • Anonyymi

      Voi, voi. Nyt järki käteen. Kyllä sinun avopuolison tulee auttaa sinua, koska olette yhdessä päättäneet asua. Näin se menee niilläkin ,jotka ovat naimisissa ja toinen puolisoista haluaisi alkaa opiskelemaan. Täytyy vain laskea onko opiskelu mahdollista että tullaan toimeen. Sitten kun puoliso valmistuu ja menee töihin tai saa töitä, hän osallistuu sitten talouden pyörittämiseen. Ei kannata asua yhdessä mikäli tällainen asia toimi teillä. Myöhemminkin voi tulla ongelmia. Lapset on ihania, mutta olisiko kuitenkin sinun tapauksessa se väärä vaihtoehto. Käy opinnot ensin loppuun ja perustakaa perhe sitten. Jos puoliso ei auta sinua nyt, ei hän auta tulevaisuudessakaan.

    • Anonyymi

      Olet muuttanut Kemiin kunnan eläviksi? Kemin ei tulisi ottaa vastaan yhtään sellaista nuorta, jotka tulevat vain sosiaalitukien varaan. Pysykööt kotikunnassaan ja ottakoon sosiaalituet sieltä. Et ilmeisesti ymmärrä, että me veronmaksajat maksamme sinun asumisen Kemissä. Yritä nyt suorittaa vaan ne opinnot loppuun keinolla millä hyvänsä, että voit maksaa omalla työlläsi joskus saamasi edut takaisin. Tai muuta takaisin kotikuntaasi perustamaan se perhe. Mieti, mitä haluat tulevaisuudestaan. Haluatko olla se joka joutuu ehkä kerjäämään siipaltasi rahaa että saat lapsillemme ruokaa ja vaatteita. Harrastuksista puhumattakaan. Jos kaverisi ei auta sinua nyt, niin älä kuvittele, että hän auttaa myöhemminkään. Sinä haluat tukien muodossa nyt sitä rahaa itseäsi varten. Jos suoritat opinnot ja valmistuttuaan saat varmasti töitä, kun olet päättäväinen vain. Sinulla on omaa rahaa niin kuin puolisollasikin. Älä jättäydy elämään tukien varaan ja pyytämään rahaa puolisoltasi.

    • Anonyymi

      Minkä ihmeen ikäinen olet? Sen takia tässä vanhemmat tuuletamme kun olemme saaneet yhden lainattoman lapsen lukion läpi. Toki oletamme että hän jatko-opinnoissaan joutuu ottamaan lainaa. Niin on muutkin opiskelijat tehneet ja takaisin maksaneet työllä. Me vanhemmat maksoimme vuokra-apua, kirjat, ruuat ym. mihin Kelan ei tuki riittänyt.
      Itse olemme lapsemme tehneet, huolehdimme osuutemme. Jos sukulaiset ei auta, lainaa otettava. Ei voi luovia että kun mä en halua lainaa, yhteiskunta maksaa MULLE!

    • Anonyymi

      Kun luin paatoksesi, tuli kyllä ensin mieleen että jos olet terve ja aiemminkin tehnyt töitä talvella, mikset tee nytkin? Mikä hemmetin yhteiskunnan elätti sinä olet? En antaisi kyllä veroeurojani sinulle, tienaa itse kulutuksesi, eihän nuorella ole mitään ankkuria, painu etelään töihin, mitä täällä mätänet, jos et voi täällä omalla työllä elää. Muutenkin sossun/kelan korvausautomaatista pitää päästä eroon, pääsääntöisesti tukea ei saa antaa. Onneksi vasemmistohemmot hävisivät vaalit, saadaan järkeä tähän hommaan. Ei ole oikein että osa elää tekemättä mitään yhteiskunnan hyväksi. Eläkkeet myös määräaikaisiksi vanhuuseläkettä lukuunottamatta, eli kolemn vuoden välein vähintäön tarkastellaan kuntoutusta ja vaihtoehtoja, eläkelusmut myös töihin!

    • Anonyymi

      Kyllä on niin perseestä koko laitos kyykyttävät nöyryyttävät ihmisiä,en ole saanu kahteen kuukauteen muutakuin 40e ruokaan en edes lääkkeisiin maksu sitoumusta olen tehny kantelun valviiraan oikeusasiamiehelle sosiaali ja terveys ministeriöön nyt ilman lääkkeitä taistelen hengestäni mamut ei kyllä tämmöistä paskaa kestää

      • Anonyymi

        Kelaltahan sinun pitäisi ensijaisesti hakea tuet tai jostain muualta. Eiköhän jokainen ole ite vastuussa omista lääkkeistä ja ruuasta yms.


    • Anonyymi

      Lounais Lappi lehti,hakee jakajia sinne vaan lehtiä jakamaan ni tuohta tulee ikkunoista ja ovista.saat ne napit ostettua.

    • Anonyymi

      niin , millä hinnalla niitä lehtiä jakamaan , silläkö pärjää ?????????

    • Anonyymi

      Kilauta ja kysy.

    • Anonyymi

      Pärjää mainiosti

    • Anonyymi

      11-vuotta opiskellut, eikö siinä ajassa jo pitäisi oppia joku muukin ammatti, kuin opiskelija.
      Näitä "ammatikseen" opiskelijoita riittää ja "ambomaalta" tulee lisää.

      • Anonyymi

        Opiskelijat ovat kansalaisina samaa yhteiskunnan pohjasakkaa, kuin eläkeläiset ja maahanmuuttajat. Ei heitä kuunnella päätöksenteossa. Eläkeläisiä on yli miljoona, mutta ei niistä ole ajamaan omaa asiaansa missään puolueessa. Jos pystyisvät yhdistämään äänivoimansa, eläkeläisillä olisi joukkovoimaa muuttaa esim taitettu indeksi.


    • Anonyymi

      Muuttakaa ihanaan lappiin, Näin erään henkilön kela papereita hänen luvalla , lapissa esim 3henkloä vaikka 1ks aikuinen ja 2 lasta asumiskulut hyväksytään siis vuokra , vesi,lämpö. on oltava maksimissan 664e/kk Kos mene yli kela vaatii etsimään edullisempaa asumispaikkaa?? Eli mitä v....a??
      Tää on muuten tosi juttu.
      Perhana pohjoisessa maksaa potutt reilun e kilo jos sattuu löytään noin halvalla . kotimaiset tomaatit ja kurkut väliin 3-4e/kg.
      Tasa-arvoinen suomi.

    • Anonyymi

      Päättäjät toivoisivat että kaikki asuisivat kehä kolmosen sisäpuolella,voisi kaikki keskittää sinne.

    • Anonyymi

      Kävin kemin sossussa hakeen ruokaan lääkkeisiin rahaa kaikki liput laput oli en saanu mitään vaik vaje oli170e no miten sitten sattui sopivast alkoholisti pekka tuli päissään ja pyysi rahaa et pääsee kavereita kattoon ouluun akka kysyi pekalta et onko sulla rahaa pekka sanoi et ei ja akka sanoi et tänään näkyy tilillä 50e äläkä laita kaikkia viinaan eli tasa arvoista kohtelua

    • Anonyymi

      Pekka onkin terve juoppo.kulut pienemmät.

    • Anonyymi

      Köyhät ja juopot ja loiseläjät ovat jatkuvia rahaa ruinaavia. Vastikketonta rahaa himoitaan jos milläkin tekosyyllä.
      Ottakaa opintolainaa ja maksakaa se takaisin kuten kunnon kansalainen.
      On totuttu liiaksi ilmaisiin lounaisiin tekemättä sen eteen yhtään mitään.

    • Anonyymi

      Opiskelijat onkin velliperseitä,mulle,mulle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3187
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      108
      1292
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1076
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1033
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      957
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      924
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe