Mitä tämä tarkoittaa? Onko joki toinen kuullut tämän sanonnan. Se voisi olla käytetty Hämeessä tai Turun seudulla. Joskus muistuu mieleen erikoisia sanoja joita edesmennyt äitini (s. 1921) ennen käytti.
Saada änttiin
4
4320
Vastaukset
- tämän sain äntiin
Saada äntiin tarkoittaa "saada aikaiseksi, saada tehtyä". Minulle tuo on tuttu ilmaisu Etelä-Pohjanmaalta. Jos en saanut jotakin äntihin niin en saanut jotakin aikaiseksi, en saanut sitä tehdyksi.
- holja mies
mutta ei saa kuitenkaan yli änkeittensä rehkiä.
Onko tämä tuttu sanonta?
Tiedätkö (itse en tiedä), onko sanoilla esim. jokin ruotsalainen alkuperä? - tulisiko sitä kautta?
holja mies kirjoitti:
mutta ei saa kuitenkaan yli änkeittensä rehkiä.
Onko tämä tuttu sanonta?
Tiedätkö (itse en tiedä), onko sanoilla esim. jokin ruotsalainen alkuperä?Jotenkin tästä tulee mieleen saksalainen sana "an" joka liittyy moniin eriäviin yhdysverbeihin. Taitaa ruorissakin olla samantapainen "an"?
- Anonyymi
Vaimo varsinais- Suomesta, itse Satakunnasta. Tuttu sana molemmille yhteydessä ”ei mene änttiin ” ei tajua, ei opi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1456069
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253726Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1282911- 472568
- 372421
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä251945Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2691914Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt511858- 341633
- 281600