Mitä tämä tarkoittaa? Onko joki toinen kuullut tämän sanonnan. Se voisi olla käytetty Hämeessä tai Turun seudulla. Joskus muistuu mieleen erikoisia sanoja joita edesmennyt äitini (s. 1921) ennen käytti.
Saada änttiin
7
5037
Vastaukset
- tämän sain äntiin
Saada äntiin tarkoittaa "saada aikaiseksi, saada tehtyä". Minulle tuo on tuttu ilmaisu Etelä-Pohjanmaalta. Jos en saanut jotakin äntihin niin en saanut jotakin aikaiseksi, en saanut sitä tehdyksi.
- holja mies
mutta ei saa kuitenkaan yli änkeittensä rehkiä.
Onko tämä tuttu sanonta?
Tiedätkö (itse en tiedä), onko sanoilla esim. jokin ruotsalainen alkuperä? - tulisiko sitä kautta?
holja mies kirjoitti:
mutta ei saa kuitenkaan yli änkeittensä rehkiä.
Onko tämä tuttu sanonta?
Tiedätkö (itse en tiedä), onko sanoilla esim. jokin ruotsalainen alkuperä?Jotenkin tästä tulee mieleen saksalainen sana "an" joka liittyy moniin eriäviin yhdysverbeihin. Taitaa ruorissakin olla samantapainen "an"?
- Anonyymi
Vaimo varsinais- Suomesta, itse Satakunnasta. Tuttu sana molemmille yhteydessä ”ei mene änttiin ” ei tajua, ei opi.
- Anonyymi00005
Saada joku homma änthin. Jenkeissä käynyt pappani puhui näin. Fingelskaa. Tullee sanasta end - loppu.
Änthin - pohjanmaalaisittain.- Anonyymi00006UUSI
Veikkaisin kuitenkin ruotsin sanaa ände.
- Anonyymi00007UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Veikkaisin kuitenkin ruotsin sanaa ände.
Oliko pappa käynyt Ruotsissakin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sebastian Tynkkynen (pers.) ei vastusta raiskauksia
"Sebastian Tynkkynen oli ainoa 14 suomalaismepistä, joka vastusti uutta suostumuksen puuttumiseen perustuvaa raiskauslak544042Purra jäi kiinni valehtelusta, Heinäluoma ei
Ja heti alkoi Purra joukkoineen maalittamaan Heinäluomaa. Niin toimii äärioikeistoa edustava putinistipersulauma, jonka333069- 352688
- 331926
Kaunis Martina taas lehtihaastattelussa - kommentoi Stefua
Martina sanoi, että Isabella on käytännössä aina hänen kanssaan. "Minä olen se vanhempi, joka ottaa 100-prosenttisen vas4891578- 521504
Gallup: Kenet sinä haluaisit nähdä Yökylässä-sarjassa?
Yökylässä Maria Veitola -sarjaa on nähty jo 10 kautta tv:ssä, ja Veitola on yöpynyt satojen suomalaisten julkkisten kode451422- 411330
- 691267
Mitäs mieltä
Hakeekohan pikkunennmies alavuden kaupunginjohtajaksi? Pakkoliitos ähtäri-alavus. Taas olis mieliharmi johtamassa suoho171216