Kosto

Kuinka ja miksi?

Mitä mahtaa kostamiseen pyrkivä ihmisen mielessään ajatella?
Miksi kostaa?

On ihmisiä, jotka kokevat oikeudekseen kostaa ulkopuolisille kokemiaan vääryyksiä saavuttaakseen ... niin mitä? Siis jos oletetaan, että X tekee teon A Y:lle. Y päättää kostaa kokemansa tekemällä Z:lle teon X, vaikka Z ei ole aiheuttanut pahaa mieltä X:lle. Y kokee tehneensä oikein. Hän ei koe Z:n olevan uhri, vaan hän itse Y on uhri. Hän on siis omasta mielestään ainut, joka on kokenut vääryyttä. Se, että hän itse toimii samoin, ei ole hänen mielestään väärin.

Minulla on muutama tuttava, jotka käsittelevät elämänsä pettymyksiä näin.
En ole koskaan päässyt perille, mitä he mahtavat mielessään miettiä oikeuttaessaan vääriä tekojaan ulkopuolisia kohtaan.

Ymmärtääko joku ja osaako selittää?

22

2088

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joka on vääryyttä

tehnyt, niin on ihan täys hullu.

• ............................................

Varmaan he eivät uskalla kostaa oikealle kohteelle? Tulisi näin ensimmäisenä mieleen. Tai ovat katkeria ja haluavat kostaa, mutta koska tarvitsevat jotain (kenties hyväksyntää) koston oikealta kohteelta, on helpompi purkaa katkeruutensa johonkin kolmanteen osapuoleen.

Toinen juttu mitä tuli mieleen, niin tuohan kuullostaa ihan siltä, että Makea kiusataan kotona (joko isoveli tai isä). Make ei uskalla nousta heitä vastaan, mutta paha olo on pakko purkaa johonkin, joten koulumatkalla Make käy naapurin Mikan kimppuun. Mika on Makea pari vuotta nuorempi ja paljon pienempi. Kaataa maahan, potkii ja ilkkuu, repii kirjat repusta ja uittaa ne ojassa. On helpompi kostaa pienemmälle, kuin niille joita oikeasti vihaa.

Vaikea kumminkin sanoa tuon tarkemmin tietämättä kokonaisuudesta kertomaasi enempää. Ehkä kuvio on silti sama: kostetaan sille joka sattuu osumaan kohdalle, koska oikea kohde koetaan liian suurena ja voittamattomana.

• Aloittaja-pohtija

Kiitos vastauksista!

Sitä olen pohtinut, että mitä mahtaa sen ihmisen päässä liikkua, joka kostaa.
      Jotenkinhan hän sen oikeuttaa itselleen.

Kokee, että on tullut väärinkohdelluksi ja se on väärin. -> Tekee ulkopuoliselle samoin, mutta se ei olekaan väärin? SIIS: Vaikka tekee itse yhtä pahasti, on kuitenkin itse ainoa vääryyden kohde? Viaton raukka!!! Omatunto ei yhtään kolkuttele, vaikka on tehnyt täsmälleen samoin kostaessaan itse täysin syyttömälle. Samalla itse on niin kovin herkkä ja loukkaantunut saatuaan saman pahan kokea itse.

Toisille eri säännöt kuin itselle???? Niinkö?
      Tämä logiikka on se, mikä ei mene mun ymmärrykseeni.

Kostolla haetaan mahdollisesti
      - voimantunnetta?
      - hallinnantunnetta?
      - vallantunnetta?
      - vai mitä?
      - jotakin kummallista "oikeutta"?

Ylipäätänsäkin kostaminen aikuisiällä on täysin käsittämätöntä AIKUISIÄLLÄ. 3-5 -vuotiailla lapsilla sen jotenkin ymmärtää.

• Ei siellä ole siipiä

Tarkastelepa sieluasi nyt aivan aidosti. Et ole koskaan kostanut?

• ......................

Luonnevikaisten keskuudessa on yleistä että on olemassa kahdet säännöt. Ne joita muiden pitäisi noudattaa ja ne mitä itse noudattaa. Se, että Y satuttaa henkilöä Z, ei ole ollenkaan sama asia, kuin se, että X satutti yhtä lailla Y:tä. Näin siis silloin, kun Y käyttää elämässään kaksia eri sääntöjä.

Ei sille asialle mitään voi. Ne ihmiset tulevat aina pysymään henkisesti hiekkalaatikkoiässä. Paras mitä voi itselleen tehdä jos tuollaisia on lähipiirissä, on etsiä itselleen aikuisempaa seuraa.

• ................................
        Ei siellä ole siipiä kirjoitti:

Tarkastelepa sieluasi nyt aivan aidosti. Et ole koskaan kostanut?

Ei siitä ollutkaan kysymys, onko joskus kostanut vai ei. Vaan siitä kostaako itse kärsimänsä vääryyden jollekin sivulliselle vai sille joka vääryyttä on tehnyt.

• Siellä ei ole siipiä
        ................................ kirjoitti:

Ei siitä ollutkaan kysymys, onko joskus kostanut vai ei. Vaan siitä kostaako itse kärsimänsä vääryyden jollekin sivulliselle vai sille joka vääryyttä on tehnyt.

"Ylipäätänsäkin kostaminen aikuisiällä on täysin käsittämätöntä AIKUISIÄLLÄ. 3-5 -vuotiailla lapsilla sen jotenkin ymmärtää."

"Sitä olen pohtinut, että mitä mahtaa sen ihmisen päässä liikkua, joka kostaa."

Ihminen ymmärtäisi muita, jos viitsisi katsoa ensin sisimpäänsä. Ei tarvitsisi pyhistellä täällä ja kysellä koston logiikan perään, jos viitsisi hieman tarkastella itseään.

Niin, täällähän ei tietenkään ole ketään, joka olisi tölväissyt takaisin ilkeään kommenttiin. Täällähän ei ole ketään, joka työ/koulupäivän aikana koetun huonon kohtelun jälkeen olisi purkanut pahaa oloaan puolisoon/lapsiin/kaveriin. Täällähän ei ole ketään, joka edes tiedostamattaan olisi ollut ilkeä vain kostaakseen kokemansa ilkeyden.

Rikka toisen silmässä on malka omassa.

"Ei siitä ollutkaan kysymys, onko joskus kostanut vai ei." Niin, eihän siitä koskaan tunnu kysymys omalla kohdalla olevankaan, ainoastaan muiden.

• ............................
        Siellä ei ole siipiä kirjoitti:

"Ylipäätänsäkin kostaminen aikuisiällä on täysin käsittämätöntä AIKUISIÄLLÄ. 3-5 -vuotiailla lapsilla sen jotenkin ymmärtää."

"Sitä olen pohtinut, että mitä mahtaa sen ihmisen päässä liikkua, joka kostaa."

Ihminen ymmärtäisi muita, jos viitsisi katsoa ensin sisimpäänsä. Ei tarvitsisi pyhistellä täällä ja kysellä koston logiikan perään, jos viitsisi hieman tarkastella itseään.

Niin, täällähän ei tietenkään ole ketään, joka olisi tölväissyt takaisin ilkeään kommenttiin. Täällähän ei ole ketään, joka työ/koulupäivän aikana koetun huonon kohtelun jälkeen olisi purkanut pahaa oloaan puolisoon/lapsiin/kaveriin. Täällähän ei ole ketään, joka edes tiedostamattaan olisi ollut ilkeä vain kostaakseen kokemansa ilkeyden.

Rikka toisen silmässä on malka omassa.

"Ei siitä ollutkaan kysymys, onko joskus kostanut vai ei." Niin, eihän siitä koskaan tunnu kysymys omalla kohdalla olevankaan, ainoastaan muiden.

Turhaan kuules täällä jeesustelet. Hoidapa tosiaan se rikka ensin pois omasta silmästä.

• siellä ei ollut siipiä
        ............................ kirjoitti:

Turhaan kuules täällä jeesustelet. Hoidapa tosiaan se rikka ensin pois omasta silmästä.

Esitin perustellun mielipiteen. Mihin sinä kykenit?

Oletko sama, joka tuolla väitti, ettei kosta ja kyseli niin kovasti koston järjen perään?

No, luepa edellinen vastauksesi ja kuuntele edellisen viestisi motivaatio sisältäsi. Vastauksesi on siinä.

Tosiaan rikka silmässäni on malka omassasi.

• ...................................................
        siellä ei ollut siipiä kirjoitti:

Esitin perustellun mielipiteen. Mihin sinä kykenit?

Oletko sama, joka tuolla väitti, ettei kosta ja kyseli niin kovasti koston järjen perään?

No, luepa edellinen vastauksesi ja kuuntele edellisen viestisi motivaatio sisältäsi. Vastauksesi on siinä.

Tosiaan rikka silmässäni on malka omassasi.

Sitä samaa sinulle: "Tosiaan rikka silmässäni on malka omassasi."

• Kaikkea näkee, kun piilokostajiin törmää
        ................................................... kirjoitti:

Sitä samaa sinulle: "Tosiaan rikka silmässäni on malka omassasi."

Minäpä en ole täällä väittänytkään, ettenkö joskus elämässäni kostaisi. Se taisi olla joku muu. Joku, jolla hermo näköjään menee helposti, joku joka ei kykene esittämään perusteluja, vaan laittaa eri mieltä oleville tylyn kostovastauksen. Joku joka on vielä ilmeisen nuori.

Kiitos toivotteluista ja hyvää syksyä!

• ...................
        Kaikkea näkee, kun piilokostajiin törmää kirjoitti:

Minäpä en ole täällä väittänytkään, ettenkö joskus elämässäni kostaisi. Se taisi olla joku muu. Joku, jolla hermo näköjään menee helposti, joku joka ei kykene esittämään perusteluja, vaan laittaa eri mieltä oleville tylyn kostovastauksen. Joku joka on vielä ilmeisen nuori.

Kiitos toivotteluista ja hyvää syksyä!

No enpä ole minäkään sellaista väittänyt, mutta sepä ei estänyt sinua käymästä kimppuuni.
        Opettele lapsi lukemaan, vai eikö teillä vielä lastentarhassa ole sellaiselle taidolle tarvetta? Riittää kun heittelee hiekkalaatikolla hiekkaa sivullisten päälle, vai? Juuri niin olet ainakin tässä ketjussa käyttäytynyt.

• Siellä ei ole siipiä
        ................... kirjoitti:

No enpä ole minäkään sellaista väittänyt, mutta sepä ei estänyt sinua käymästä kimppuuni.
        Opettele lapsi lukemaan, vai eikö teillä vielä lastentarhassa ole sellaiselle taidolle tarvetta? Riittää kun heittelee hiekkalaatikolla hiekkaa sivullisten päälle, vai? Juuri niin olet ainakin tässä ketjussa käyttäytynyt.

:)))

• .................
        Siellä ei ole siipiä kirjoitti:

:)))

Jep jep. Sitä samaa ;)

• aloittaja

Olen itsekin alkanut pohtia, onko noilla muutamilla tuttavillani narsistisia piirteitä: ovat herkkiä tullessaan itse loukatuiksi, mutta voivat ilman omantunnon kolkutusta kostaa sen toiselle. Ikäänkuin eri säännöt muille kuin itselle. Muilta osin he ovat hyvin mukavia ihmisiä, mutta kun joutuvat pettymään, heistä tulee tuo kostoa hautova puoli esille. Sellainen suunnitelmallinen kosto ei liene kovin yleistä ainakaan enää aikuisilla? Kukaanhan ei tieteenkään aina ole hyväntuulinen ja mukava, mutta en nyt tässä tarkoittanut sitä.

Tarkennukseksi kysymykseeni ja pohditaani: tarkoitan tässä nimenomaan suunnitelmallista kostoa. En tulkitse tässä yhteydessä kostoksi sellaista, että huonosta kohtelusta tulee pahantuuliseksi ja sitten tiuskaisee jollekin kolmannelle osapuolelle, esimerkiksi kotona. - Tämä ei ole kostoa ainakaan minun mielestäni. Ehkä ymmärrämme sanoja eri tavoin.

Olen miettinyt motiivia ja ajattelutapaa, mikä voisi olla taustalla sellaisessa suunnitelmallisessa kosto-operaatiossa, jota suunnitellaan, valmistellaan ja nähdään vaivaakin jopa vuosien ajan, ennen koston toteutusta. Siinä on jotakin niin kolkkoa, pelottavaakin. Onhan kohtuutonta pistää viattomat sivulliset kärsimään tietoisesti, tarkoituksellisesti ja suunnitelmallisesti. Ainakin minun oikeustajuni mukaan.

On varmaankin aivan viisasta ottaa etäisyyttä ihmisiin, joiden ajatusmaailma tuntuu oudolta ja itselle vieraalta. Vaikka vanhoja tuttuja olisivatkin.

• elämää kokenut

Henkilö Z on ehkä osallistunut X:n tekemään tekoon tai osallistunut jollakin tavalla asiaan esimerkiksi väärentelemällä asioita X:n eduksi. Siten henkilö Y kokee Z:n puuttuneen asioihin tavalla joka saattaa aiheuttaa joskus enemmän mielipahaa kuin itse alkuperäinen teko. Y:n pitäisi olla kostamatta ja Z:n olla puuttumatta toisten asioihin. X on tehnyt jotain omista syistään ja ehkä tajuaa sen kostamattakin.

Sitä, mitä kostolla tarkoitetaan tässä, on vaikea veikata. Pahimpia ihmisiä ovat kuitenkin nuo Z ihmiset, jotka esittävät viatonta ja syytöntä, vaikka itse voisivat miettiä käytöstään. Jos tässä nyt sellaisesta on kyse.

• Aloittaja

"Elämää nähnyt" - ajatteletko, että kostaja oikeuttaa kostonsa olettaessaan koston kohteen olleen osallisena vahingonteossa. Jos näin olisi ollut, olisiko siis siinä tapauksessa ollut jopa vääryydenkokijan
        moraalinen velvollisuus kostaa ihmiselle, joka on ollut mukana tuottamassa pettymystä? Mutta ei kuitenkaan kosta itse tekijälle? Miksi? Mielenkiintoinen näkökulma tämäkin, kiitos siitä!

Omien tuttujeni tilanne ei ole kuitenkaan kuvaamasi kaltainen, missä koston kohde olisi ollut mukana, tai edes entuudestaan tuttu kummallekaan: alkuperäiselle loukkaajalle tai loukatulle.

Näissä minun tuttujeni tapauksissa koston kohteeksi valittu henkilö ei ole tuntenut tai osallistunut kostajan tai kostajaa loukanneen ihmisen elämään. Kostaja ja loukkaaja ovat tunteneet toisensa, koston kohde on ollut molemmille heille entuudestaan vieras. Kostaja on hakeutunut koston kohteen seuraan vain saadakseen kostaa hänelle.

Todennäköisesti nämä tuttuni valikoivat ulkopuoliset koston kohteet sillä perusteella, että he ovat vaarattomia kostajan kannalta, eikä heillä ole sellaista statusta yhteisössä, että heidän silmissään
        kasvonsa menettämisestä koituisi kostajalle itselleen kostotoimien jälkeen vahinkoa tai että hän joutuisi noloon tilanteeseen mitenkään. Siksi juuri ulkopuolinen kohde onkin valittu?

Olen yrittänyt miettiä, että miten mahtaa kostamista suunnitteleva ja sen ulkopuoliselle toteuttava ihminen mielessään oikeuttaa kostotoimenpiteensä oman moraalisen ajattelunsa kautta. Eräs tuttavani on nähnyt paljonkin vaivaa kostotoimiensa toteuttamiseksi. Tästä olen päätellyt, että kostamisen täytyy olla tärkeää tuntemilleni kostajille; he eivät toteuta kostoa hetken mielijohteesta, pikaistuksissaan, vaan suunnittelevat kuukausien ajan.
        Jonkin palkinnon he kostamisesta saavat, koska panostavat siihen niin paljon.

Aikaisemmin saamassani vastauksessa ehdotettiin, että kostoa hautova henkilö katkeruudestaan huolimatta kaipaa hyväksyntää häntä vahingoittaneelta ihmiseltä, vaikka onkin tullut syvästi tämän taholta haavoitetuksi. Niinpä kostajahenkilö kostaa ulkopuoliselle juuri siksi, että saisi ikäänkuin vihansa (ja häpeänsä?) ulkoistettua. Pyrkiäkseen näin tasapainoon omien tunteidensa kanssa.

Voi tosiaankin olla helpompi kostaa "pienemmälle" vaikka aikuisista onkin kyse, kuin hänelle, jota todellisuudessa vihaa, koska hänen silmissään on tärkeä säilyttää kasvonsa.
        Joskushan itse vahingonaiheuttaja on niin vahva vaikuttaja ihmisen elämässä, että hänelle ei voi
        niin sanotusti antaa takaisin. Tai ei ainakaan kannata.

• Aloittajakirjoittaja

Jos oikein ymmärsin, joillakin vastaajilla kysymys on herättänyt ärtymystä.
      Ymmärsinkö oikein, että kysymykseni on tuntunut väärältä?
      Joidenkin vastanneiden vastauksista voisi päätellä, että kostosta ja kostamisesta ei olisi oikein sopivaa keskustella, käsitinkö oikein?

Tarkoitukseni on ollut keskustella kanssanne kostosta, sen suunnittelusta ja toteutuksesta niin, että
      kohteeksi valitaan joku ulkopuolinen henkilö. Kosto ilmeisesti tuottaa helpotusta, ehkä niin että
      kostamalla uhri pyrkii pois uhrin roolista?

Näin menetellen alkuperäisen uhrin ei enää tarvitse tuntea häpeää ja syyllisyyttä
      jouduttuaan vahingollisen teon kohteeksi kostettuaan, siirrettyään uhriuden toiselle kokijalle.
      Tämäkö mahtaa olla psykologinen logiikka tämän kosto-logiikan taustalla.

Ongelmanahan kostamisella pettymyksen tunteiden selvittelyssä on se, että kostosta saattaa tulla kierre. Koston kierrehän voi olla käytännössä hyvin pitkäkin, ja siihen alkaa kerääntyä lumipalloefektin tavoin
      lisää tunteita, ja kostettavaa. Kostaminen tuntuu myös vievän paljon voimia sekä kostajalta että
      koston kohteelta.

• Sokkoleikki

Minäkin olen huomannut saman oireen ihmisillä että omat koetut vaikeudet halutaan siirtää
      myös tiedostamatta toiselle ihmisille koettaviksi.
      Samoin kuin pitkään vaikeuksissa elänyt ystäväkin voi tiedostamattaan kaataa kaikki toiselle
      suorastaan nähtäväksi.
      Luulen että se helpottaa.

• kpcl

Ei minua ainakaan ole koskaan haitannut, jos joku purkaa sydäntään. Eihän se tarkoita, että toisen taakkaa pitäisi kantaa.

• JP

että omia kokemuksiaan haluaisi toisen koettavaksi. Eihän se toinen välttämättä koe asioita samoin kuin kostaja!

Kannattaa miettiä mikä on toisen heikko kohta, mihin eniten kirpaisee. Vinkkinä vaan :)
        Surkeimpia ja tyhmimpiä "kostoja" ovat seläntakana haukkumiset, yleensä kalahtavat vielä korkojen kera omaan nilkkaan.

Kyllä kosto on joskus paikallaan, ja parhaimmillaan se herättää ihmiset miettimään omia tekemisiään tulevaisuudessa vähän tarkemmin. Kaikkien osapuolten kohdalla.

• Anonyymi

Lääkärit kosto jotka poliisi nurkan kanssa seuraa käsien käyttöä.
      Märkien alushousujen vaihtuu s market wifit

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      210
      2793
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      125
      2659
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      77
      1743
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      233
      1305
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      63
      1288
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1098
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1001
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      841
    9. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      823
    10. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      823
    Aihe