Olen käyttänyt yleensä kotimaista kylmäpuristettua rypsiölyä, mutta aloin kaivata vaihtelua. Ostin bosana-oliiveista puristettua extra-neitsyt oliiviölyä. Se on raikkaan ja hyvän makuista. Minua alkoi kuitenkin mietityttää puristamistapa. Pullossa ei lukenut kylmäpuristettua, vaan siinä luki mekaanisesti puristettua. Voiko mekaanisesti puristettu olla kuumapuristettua? Oliiviöljy kylläkin kestää paremmin kuumaa kuin monet muut öljyt, mutta haluaisin silti kylmäpuristettua. Onko oliiviöljyissä erilaisia makuja? Osaisko joku kertoa niistä tarkemmin.
Kysymys öljystä
7
1064
Vastaukset
Ns. ensimmäisen puristuskerran öljy on "extra-virgin"-öljyä. Tätä öljyä ei saakaan käsitellä muuten kuin mekaanisesti - hitaasti puristaen ja lingoten siten, että öljyn lämpötila ei puristuksessa saa nousta yli säädetyn. Tällä estetään öljyn tiettyjen aineitten tuhoutumista ja aromikkuuden karkaamista. Samalla ei lämpeneminen pääse muutamaan makua karvaaksi.
Oliivimurskaa puristetaan vielä muutamaan kertaan, mutta tuloksena on sitten jo erilaista - ja eri tarkoitukseen käytettävää - öljyä.
Oliiviöljyissä on suuria makueroja, koska oliiveja on monta eri lajia. Nykyään tuodaan parhaissa ravintoloissa jopa pöytään ns. öljykärry, josta asiakas voi valita useasta eri lajikkeesta haluamansa - espanjalaisen, italialaisen, kreikkalaisen jne. Sama koskee kokonaisia oliiveja - sen lisäksi, että niitä pääsääntöisesti vihreitä ja mustia - korjuuhetken mukaisia tuloksia - niitä on myös monenmakuisia.
Paras öljy - mielestäni - tulee Italian Liguriasta ja parhaat kokonaiset oliivit ovat Nizzan seudun pieniä ja mustia, makeahkoja oliiveja.
Katso vaikka http://fi.wikipedia.org/wiki/Oliiviöljy- Öljytiedoissa vähemmän aukkoja
Pitääpä lähteä maistelemaan
Öljytiedoissa vähemmän aukkoja kirjoitti:
Pitääpä lähteä maistelemaan
Öljyjähän on oliiviöljyn lisäksi tietysti monenlaisia, mutta jos haluaa käyttää oliiviöljynsä järkevästi kannattaa niitä vähän valita käyttötarkoituksen mukaan.
Periaatteessa ne voisi jakaa kolmeen osaan: tavallinen oliiviöljy paistamiseen yms., kylmäpuristetut öljyt salaatinkastikkeisiin ja mausteöljyt muihin tarkoituksiin aina mausteesta riippuen. Extra-virgine öljyjä ei kannata käyttää paistamiseen, koskapa sen aromit karkaavat kuumentamisen seurauksena ketuille ja onpa se vähän jopa kitkerää tähän tarkoitukseen. Tavallinen oliiviöljy - muiden öljyjen lisäksi - sopii taas kyllä paistamiseen ja kuumennukseen hyvin.
Näitä mausteöljyjä on helppo tehdä itse: osta pullo extra virgine-öljyä ja sujauta pulloon rosmariininoksa ja kas! parin viikon päästä olet saanut rosmariiniöljyä, joka sopii moneen salaattiin tai pisaroina keiton päälle tai grillatun lihan kaveriksi ihan sellaisenaan. Saman saat basilikalla kunhan muistat onkia lehdet pois ennen kuin ne menevät pullossa ihan muhjuksi, timjami käy, salvia, pippurit, chili jne. Huippuy on tietysti tryffeliöljy, jota sitäkin saa kaupasta kunhan muistaa varoa näitä väärennettyjä, kauniita pulloja, joissa ei ole muuta arvokasta kuin hinta.
Hyvä oliiviöljy on paksua ja vihreää, tuoksuu aromikkaalta ja hapot ovat mukavasti tasapainossa, mutta tuntuvat maussa. Öljyä kannattaa maistaa kuten viiniä - suuhunhan se joka tapauksessa tulee menemään.- öljyistä kiinnostunut aloittaja
crudo kirjoitti:
Öljyjähän on oliiviöljyn lisäksi tietysti monenlaisia, mutta jos haluaa käyttää oliiviöljynsä järkevästi kannattaa niitä vähän valita käyttötarkoituksen mukaan.
Periaatteessa ne voisi jakaa kolmeen osaan: tavallinen oliiviöljy paistamiseen yms., kylmäpuristetut öljyt salaatinkastikkeisiin ja mausteöljyt muihin tarkoituksiin aina mausteesta riippuen. Extra-virgine öljyjä ei kannata käyttää paistamiseen, koskapa sen aromit karkaavat kuumentamisen seurauksena ketuille ja onpa se vähän jopa kitkerää tähän tarkoitukseen. Tavallinen oliiviöljy - muiden öljyjen lisäksi - sopii taas kyllä paistamiseen ja kuumennukseen hyvin.
Näitä mausteöljyjä on helppo tehdä itse: osta pullo extra virgine-öljyä ja sujauta pulloon rosmariininoksa ja kas! parin viikon päästä olet saanut rosmariiniöljyä, joka sopii moneen salaattiin tai pisaroina keiton päälle tai grillatun lihan kaveriksi ihan sellaisenaan. Saman saat basilikalla kunhan muistat onkia lehdet pois ennen kuin ne menevät pullossa ihan muhjuksi, timjami käy, salvia, pippurit, chili jne. Huippuy on tietysti tryffeliöljy, jota sitäkin saa kaupasta kunhan muistaa varoa näitä väärennettyjä, kauniita pulloja, joissa ei ole muuta arvokasta kuin hinta.
Hyvä oliiviöljy on paksua ja vihreää, tuoksuu aromikkaalta ja hapot ovat mukavasti tasapainossa, mutta tuntuvat maussa. Öljyä kannattaa maistaa kuten viiniä - suuhunhan se joka tapauksessa tulee menemään.En syö lihaa, enkä paista lainkaan ruokia, koska saan närästystä ja muita ylävatsan vaivoja paistetusta ruuasta. En myöskään halua turmella öljyjen terveellisiä kaksoissidoksia. Teen majoneeseja ja dippejä öljyistä ja tirautan, kuten neuvoit, öljyä salaatteihin ja lämpimiin ruokiin vasta valmiina.
Rosmariini aiheuttaa minulle vähän aivastelua ja silmien kutinaa. Paprika ja punaiset mausteet aiheuttavat todella häiritseviä oireita. Valkosipulia ja basilikaa olenkin liottanut öljyssä ja olen sivellyt öljyä paahtoleivän päälle. Valkosipulin kanssakin minun on oltava varovainen. Paljon käytettynä myös se aiheuttaa ongelmia. Ihastuin kevätruohon hajulta maistuvaan öljyyn, ja sitä yritän nyt löytää lisää. Maku oli ilman mausteitakin vastutustamattoman hyvä. Minulla on hyvä haju ja makuaisti, koska joudun varomaan turruttavia ärmymausteita. Öljyissä on minulle elämystä mausteittakin.
"Öljyä kannattaa maistaa kuten viiniä - suuhunhan se joka tapauksessa tulee menemään."
Niin olen haaveillut. Olisi hyvä, jos erilaisia öljyjä löytyisi pienemmissä pulloissa, jotta ne ehtii käyttää, ennen kuin menevät huonoksi. Pienessä taloudessa öljyä ei kulu ihan hirveästi. Tuntuu tyhmältä ostaa isoissa pulloissa monta erilaista öljyä, jotka sitten vanhentuvat, ja menevät saunansytytysnesteiksi. Olen kyllä kaatanut ison pullon sisällön pieniin pulloihin piripintaan niin, että pulloon ei jää yhtään ilmatilaa, mutta en ole varma, säilyvätkö ne niin yhtään pidempään. öljyistä kiinnostunut aloittaja kirjoitti:
En syö lihaa, enkä paista lainkaan ruokia, koska saan närästystä ja muita ylävatsan vaivoja paistetusta ruuasta. En myöskään halua turmella öljyjen terveellisiä kaksoissidoksia. Teen majoneeseja ja dippejä öljyistä ja tirautan, kuten neuvoit, öljyä salaatteihin ja lämpimiin ruokiin vasta valmiina.
Rosmariini aiheuttaa minulle vähän aivastelua ja silmien kutinaa. Paprika ja punaiset mausteet aiheuttavat todella häiritseviä oireita. Valkosipulia ja basilikaa olenkin liottanut öljyssä ja olen sivellyt öljyä paahtoleivän päälle. Valkosipulin kanssakin minun on oltava varovainen. Paljon käytettynä myös se aiheuttaa ongelmia. Ihastuin kevätruohon hajulta maistuvaan öljyyn, ja sitä yritän nyt löytää lisää. Maku oli ilman mausteitakin vastutustamattoman hyvä. Minulla on hyvä haju ja makuaisti, koska joudun varomaan turruttavia ärmymausteita. Öljyissä on minulle elämystä mausteittakin.
"Öljyä kannattaa maistaa kuten viiniä - suuhunhan se joka tapauksessa tulee menemään."
Niin olen haaveillut. Olisi hyvä, jos erilaisia öljyjä löytyisi pienemmissä pulloissa, jotta ne ehtii käyttää, ennen kuin menevät huonoksi. Pienessä taloudessa öljyä ei kulu ihan hirveästi. Tuntuu tyhmältä ostaa isoissa pulloissa monta erilaista öljyä, jotka sitten vanhentuvat, ja menevät saunansytytysnesteiksi. Olen kyllä kaatanut ison pullon sisällön pieniin pulloihin piripintaan niin, että pulloon ei jää yhtään ilmatilaa, mutta en ole varma, säilyvätkö ne niin yhtään pidempään.Öljy säilyy kyllä hyvänä kauan edellyttäen, että se ei joudu älyttömän paljon ilman ja valon kanssa tekemisiin. Valo lienee se pahin - siksi monet parhaitten öljyjen pullot ovat värillisiä tai öljy on peltikanisterissa täysin suojassa. Jos tapaat tällaisen kanisterin hyvää öljyä, tartu aina tilaisuuteen ja osta pois.
Mausteöljyjä on sinänsä helppo tehdä jakamalla isompi pullollinen pienempiin - lappu kunkin päälle kertomaan, mitä sisältää. Eräs parhaimmista öljyistä syntyy ostamalla auronkokuivattuja tomaatteja ja kaatamalla hyvää öljyä niiden päälle. Nämä ovat siis tomaatteja, jotka ovat kuiviltaan - eivät jo valmiissa öljyssä. Tuloksena on miedosti tomaatin makuista mausteöljyä, joka sopii varsin moneen ruokaan.
Ikävä kyllä monet tuollaiset pienet mausteöljyt, joita myydään joskus setteinä lahjatavaraliikkeissä yms. ovat kyllä melkoista rahanhukkaa - tärkein lienee kaunis pullo, sisältö on skeidaa.
Tällaiset miedot mausteöljyt ovat parhaita pisaroina keiton pinnalla, paahtoleivän päällä - ja tietysti tuo klassikko: laakeaan kippaan pohjalle balsamicoa ja öljyä päälle. Pinnalle muutama hitunen Maldson-suolaa ja kierros mustapippuria.
Mikä on siihen topatessa hyvää leipää!- Öljyistä kiinnotunut aloittaja
crudo kirjoitti:
Öljy säilyy kyllä hyvänä kauan edellyttäen, että se ei joudu älyttömän paljon ilman ja valon kanssa tekemisiin. Valo lienee se pahin - siksi monet parhaitten öljyjen pullot ovat värillisiä tai öljy on peltikanisterissa täysin suojassa. Jos tapaat tällaisen kanisterin hyvää öljyä, tartu aina tilaisuuteen ja osta pois.
Mausteöljyjä on sinänsä helppo tehdä jakamalla isompi pullollinen pienempiin - lappu kunkin päälle kertomaan, mitä sisältää. Eräs parhaimmista öljyistä syntyy ostamalla auronkokuivattuja tomaatteja ja kaatamalla hyvää öljyä niiden päälle. Nämä ovat siis tomaatteja, jotka ovat kuiviltaan - eivät jo valmiissa öljyssä. Tuloksena on miedosti tomaatin makuista mausteöljyä, joka sopii varsin moneen ruokaan.
Ikävä kyllä monet tuollaiset pienet mausteöljyt, joita myydään joskus setteinä lahjatavaraliikkeissä yms. ovat kyllä melkoista rahanhukkaa - tärkein lienee kaunis pullo, sisältö on skeidaa.
Tällaiset miedot mausteöljyt ovat parhaita pisaroina keiton pinnalla, paahtoleivän päällä - ja tietysti tuo klassikko: laakeaan kippaan pohjalle balsamicoa ja öljyä päälle. Pinnalle muutama hitunen Maldson-suolaa ja kierros mustapippuria.
Mikä on siihen topatessa hyvää leipää!Olen käyttänyt ruskeita yskänlääkepulloja öljyjen varastointiin, mutta sain idean, että hommaan läpinäkymättömän pullosarjan, jotta säilytystapani olisi optimaalinen. Ajattelin löytää pienehköjä keraamisia isosuisia tiiviitä pulloja/tölkkejä. Jos ei muuten löydy, niin tilaan paikalliselta keramiikkataiteilijalta. Maustetut öljyt salonkikelpoisessa astiassa on hyvä ja helppo lahjaidea, kunhan ensin löydän sopivat pullot. Joulu tulee kohta. Kiitti virikkeistä! Eli pulloja hankkimaan!
Öljyistä kiinnotunut aloittaja kirjoitti:
Olen käyttänyt ruskeita yskänlääkepulloja öljyjen varastointiin, mutta sain idean, että hommaan läpinäkymättömän pullosarjan, jotta säilytystapani olisi optimaalinen. Ajattelin löytää pienehköjä keraamisia isosuisia tiiviitä pulloja/tölkkejä. Jos ei muuten löydy, niin tilaan paikalliselta keramiikkataiteilijalta. Maustetut öljyt salonkikelpoisessa astiassa on hyvä ja helppo lahjaidea, kunhan ensin löydän sopivat pullot. Joulu tulee kohta. Kiitti virikkeistä! Eli pulloja hankkimaan!
Öljyä varten löytyy sellainen korkki ja sen läpi kulkeva metalliputki-systeemi, jonka voi laittaa oikeankokoiseen pulloon suuhun ikäänkuin tulpaksi. Tätä korkkirööriä on helppo vaihtaa pullosta toiseen ja siitä on paljon helpompi kaataa tahi lorotella/pirskotella öljyä - ja antaa varsin ammattimaisen öljyalan ihmisen vaikutelman ulkopuolisten silmissä. Tarkoiluvaiheessa pullosta oikea korkki popis ja tämä rööri tilalle ja voila!
Eikä maksa oikein mitään - löytynee kokkipuodeista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3603085Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3021482En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481145
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801052Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847