Hyvä aika maratonille?

Ärjhoo

Tavotteena ensi keväänä täys maraton. Mikä olis huippu aika alottelijalle? Mitään urheilu taustaa ei ole ja lenkkeilyäkin harrastanu vähän. Elämän tavat on huonot, mut jos ne parantuis ku treenin alottas... Ikää on 26 v ja siitä ajasta ainaki puolet olen tupakoinut säännöllisesti. Ylipainoa ei ole, mut ehkä semmone orastava kaljamahan alku kuitenkin :(
Kova hinku olis juosta, kun viikko sitten vähäisellä treenillä puolimaraton aika oli 1.40.

33

21203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jijijijijijklklk

      Ja vähä lissäät treenii niin varmaan kokonainen ens keväänä mennee 3:30-3:45 Mun veikkaus.. Siis se on vähä vaikee sannoo mikä on huippuaika nimen ommaan aloittelevalle, kun kuitenkin olaan niin erilaisia lähtökohtasesti.

    • Önnystaja

      Jos juokset ennen kevään maratonia vähintään 15 kpl yli 2 tunnin lenkkiä, aikasi on 3.28.12.

      Jos juokset alle 10-15 kpl yli 2 tunnin lenkkiä, aika on 3.32,45.

      Jos juokset 5-10 kpl yli 2 tunnin lenkkiä, aika on 3.39,18.

      Jos juokset alle 5 kpl yli 2 tunnin lenkkiä, aikasi on 3.56,06.

      • Toisinajattelijavauhdissa

        Ei tarvii juosta yhtään yli kahden tunnin lenkkiä ja maratonin pystyy vetämään alle kolmen tunnin.
        Pitää vaan juosta oikein. Pisin lenkki n.1.30 ajallisesti ja muut sitten tunnin molemmin puolin.
        Tärkeä on pitää vauhtiominaisuudet kunnossa ettei mene harjoittelu pelkäksi kipittelyksi.
        esim. 3x10x200m hitaalla hölkkäpaussilla on aika mukava ajatellen maratonia.
        3000m pitää mennä radalla vähintään 9.40 silloin on reserviä taloudelliseen juoksuun.


      • Niin ja yleisesti ottaen 4h pidetään vielä hyvänä aikana ekaa kertaa juoksevalle. Melkein voisin sanoa, että ihan turhaa edes asettaa rajoja 3.30 tms. Realistisempi on juurikin joku 4h.


      • Niin ja yleisesti ottaen 4h pidetään vielä hyvänä aikana ekaa kertaa juoksevalle. Melkein voisin sanoa, että ihan turhaa edes asettaa rajoja 3.30 tms. Realistisempi on juurikin joku 4h.


      • Make1966
        sfinski80 kirjoitti:

        Niin ja yleisesti ottaen 4h pidetään vielä hyvänä aikana ekaa kertaa juoksevalle. Melkein voisin sanoa, että ihan turhaa edes asettaa rajoja 3.30 tms. Realistisempi on juurikin joku 4h.

        Paskanjauhajia koko sakki. Et taatusti vedä maratonia alle kolmen tunnin etkä edes alle viiden tunnin noilla treeneillä ja kaljamahalla. Realismia peliin, jos saan pyytää. Olen itse juossut kuusi vuotta - helvetisti juuri niitä pitkiä lenkkejä ja olen päässyt kuuden minuutin päähän neljästä tunnista. Pidän tuota neljää tuntia haamurajana itselleni.
        Muistattehan että puoli- ja kokomaraton ovat kaksi eri asiaa. Maraton on muutakin kuin kaksi puolikasta peräkkäin.
        Ja "toisinajattelijavauhdissa" - nimimerkin kommentti oli paljon puhuva: kuka helvetti normaali-ihmisistä vetää 3000 metriä aikaan 9:40?


      • Make1966 kirjoitti:

        Paskanjauhajia koko sakki. Et taatusti vedä maratonia alle kolmen tunnin etkä edes alle viiden tunnin noilla treeneillä ja kaljamahalla. Realismia peliin, jos saan pyytää. Olen itse juossut kuusi vuotta - helvetisti juuri niitä pitkiä lenkkejä ja olen päässyt kuuden minuutin päähän neljästä tunnista. Pidän tuota neljää tuntia haamurajana itselleni.
        Muistattehan että puoli- ja kokomaraton ovat kaksi eri asiaa. Maraton on muutakin kuin kaksi puolikasta peräkkäin.
        Ja "toisinajattelijavauhdissa" - nimimerkin kommentti oli paljon puhuva: kuka helvetti normaali-ihmisistä vetää 3000 metriä aikaan 9:40?

        Niin noh 3000 , valtaosa ei pääse sitä edes 12 minuuttiin ja jos siihen pääsee voi sanoa, että on jo todella hyvässä kunnossa.Mitäs nykynuoretkin juoksee cooperissa meneekö edes keskiarvo yli 2300? (Aina toki löytyy poikkeuksia)

        Aina jauhaa saa sitä itseensä:D Teot puhuu puolestaan ja aika mahdoton tästä on mitään veikata mihin aikaan pystyy. Aina sitä haaveilla saa katsotaan sitten harjoittelu jakson päädyttyä mihin on realistiset mahdollisuudet. Ennen sitä tarvitsee kuitenkin saada itsensä irti siitä sohvasta.


      • Toisinajattelijavauhdissa
        Make1966 kirjoitti:

        Paskanjauhajia koko sakki. Et taatusti vedä maratonia alle kolmen tunnin etkä edes alle viiden tunnin noilla treeneillä ja kaljamahalla. Realismia peliin, jos saan pyytää. Olen itse juossut kuusi vuotta - helvetisti juuri niitä pitkiä lenkkejä ja olen päässyt kuuden minuutin päähän neljästä tunnista. Pidän tuota neljää tuntia haamurajana itselleni.
        Muistattehan että puoli- ja kokomaraton ovat kaksi eri asiaa. Maraton on muutakin kuin kaksi puolikasta peräkkäin.
        Ja "toisinajattelijavauhdissa" - nimimerkin kommentti oli paljon puhuva: kuka helvetti normaali-ihmisistä vetää 3000 metriä aikaan 9:40?

        Make66, miten on mahdollista juostuasi "helvetisti" pitkiä lenkkejä ja vielä kuusi kokonaista vuotta ei maraton tuloksesi ole kuin neljä tuntia??
        Huomaatko itse mikä on mennyt mönkään? Menosi on tasapaksua kipittelyä ja vauhti todella hidas. Reservissä ei ole varaa yksitoikkoisen lenkkeilyn jälkeen yhtään vaihdella vauhteja.
        Itse juoksin jo 16-vuotiaana 3000m alle 9.40 joten kyllä se ihan normaalilta ihmiseltä onnistuu.
        Yhtään aliarvioimatta kuuden vuoden lenkkeilyäsi puhun itse kolmen vuosikymmenen kokemuksella.

        Ketjun aloittaja ei juokse alle 3 h. maratonia jos käsitit kirjoituksestani niin vaan yleisesti se on mahdollista ilman noita pitkiä lenkkejä.


      • 10+17
        Make1966 kirjoitti:

        Paskanjauhajia koko sakki. Et taatusti vedä maratonia alle kolmen tunnin etkä edes alle viiden tunnin noilla treeneillä ja kaljamahalla. Realismia peliin, jos saan pyytää. Olen itse juossut kuusi vuotta - helvetisti juuri niitä pitkiä lenkkejä ja olen päässyt kuuden minuutin päähän neljästä tunnista. Pidän tuota neljää tuntia haamurajana itselleni.
        Muistattehan että puoli- ja kokomaraton ovat kaksi eri asiaa. Maraton on muutakin kuin kaksi puolikasta peräkkäin.
        Ja "toisinajattelijavauhdissa" - nimimerkin kommentti oli paljon puhuva: kuka helvetti normaali-ihmisistä vetää 3000 metriä aikaan 9:40?

        Kaveri on 26 v ja sä 40-v - siinäkin selittävää eroa. Nuori, jolla on synnynnäistä peruskuntoa takataskussa, voi päästä aika pitkälle maratonilla ilman pitkiä lenkkejä, ikämies ei.


      • 10+17 kirjoitti:

        Kaveri on 26 v ja sä 40-v - siinäkin selittävää eroa. Nuori, jolla on synnynnäistä peruskuntoa takataskussa, voi päästä aika pitkälle maratonilla ilman pitkiä lenkkejä, ikämies ei.

        Vielä kun 3000m juostiin tuloksia kuuluisuuksilta:
        8.36,8 Suomi Hannes Kolehmainen 12. heinäkuuta 1912 Tukholma
        8.20,4 Suomi Paavo Nurmi 13. heinäkuuta 1926 Tukholma
        8.14,8 Suomi Gunnar Höckert 16. syyskuuta 1936 Tukholma

        Melkoinen kunto täytyy olla 16 vuotiaana jos 9.40 vedät 3000m. Sillähän on varmasti ikäisten Suomen mestari. Miksiköhän nykyisin ei silti Suomalaiset pärjää. a:Joku huijaa nyt pahasti ajoissaan b: kuntoilu rapistunut


      • Toisinajattelijavauhdissa
        sfinski80 kirjoitti:

        Vielä kun 3000m juostiin tuloksia kuuluisuuksilta:
        8.36,8 Suomi Hannes Kolehmainen 12. heinäkuuta 1912 Tukholma
        8.20,4 Suomi Paavo Nurmi 13. heinäkuuta 1926 Tukholma
        8.14,8 Suomi Gunnar Höckert 16. syyskuuta 1936 Tukholma

        Melkoinen kunto täytyy olla 16 vuotiaana jos 9.40 vedät 3000m. Sillähän on varmasti ikäisten Suomen mestari. Miksiköhän nykyisin ei silti Suomalaiset pärjää. a:Joku huijaa nyt pahasti ajoissaan b: kuntoilu rapistunut

        Tänä vuonna joka ei ollut erikoinen vuosi. Pojat 16 vuotta SM 3000 m:llä voitettiin ajalla 9.13,61 joten ei tuo 9.40 vuosia sitten kovin hyvä tulos ollut! Kahdeksanneksi tulleen aika tänä vuonna 9.39.18 !! Ei siis olla lähelläkään Suomen mestaruutta. Taso vielä tullut aikalailla alaspäin - valitettavasti.
        Mainittakoon pari SE:tä:
        Pojat 15 vuotta 8:42.6h Ari Paunonen 1973.
        Pojat 17 vuotta 8:05.0h Ari Paunonen 1975.

        Tilastot löytyy SUL:n tulospalvelusta jos kiinnostaa. Joten ei olla mitään Suomen mestareita eikä piirinmestareitakaan oltu. En siis juossut tänä vuonna vaan vuosia, vuosia sitten!
        Se on valitettavaa, että taso on tullut romahtamalla alaspäin.


      • §
        Toisinajattelijavauhdissa kirjoitti:

        Tänä vuonna joka ei ollut erikoinen vuosi. Pojat 16 vuotta SM 3000 m:llä voitettiin ajalla 9.13,61 joten ei tuo 9.40 vuosia sitten kovin hyvä tulos ollut! Kahdeksanneksi tulleen aika tänä vuonna 9.39.18 !! Ei siis olla lähelläkään Suomen mestaruutta. Taso vielä tullut aikalailla alaspäin - valitettavasti.
        Mainittakoon pari SE:tä:
        Pojat 15 vuotta 8:42.6h Ari Paunonen 1973.
        Pojat 17 vuotta 8:05.0h Ari Paunonen 1975.

        Tilastot löytyy SUL:n tulospalvelusta jos kiinnostaa. Joten ei olla mitään Suomen mestareita eikä piirinmestareitakaan oltu. En siis juossut tänä vuonna vaan vuosia, vuosia sitten!
        Se on valitettavaa, että taso on tullut romahtamalla alaspäin.

        Elkää nyt hyvät immeiset olko noin tosikkoja, juoksemisen tulee olla kivaa, ei aikoja tuijottavaa, tai se kannattaa lopettaa ja etsiä harrastus, josta nauttii. Ajalla ei ole mitään merkitystä, sadattuhannet juoksevat sinua kovempaa ja hitaammin, joten mitä väliä? (oikeammin miljoonat)

        Elämässä on oltava alueita, jotka eivät ole suorittamista ja sitähän tuo kelloontuijottaminen on. Itse juostessani olen iloinen siitä, jos juoksu pysyy teknisesti kasassa koko matkan, vauhdinjako toimii, nesteet imeytyvät, vauhti pysyy haluamallani tasolla ja ennenkaikkea tuntuu HYVÄLTÄ juosta, se on kova suoritus, jos huvittaa voi katsoa paljonko aikaa meni...


      • 4tunninmara
        § kirjoitti:

        Elkää nyt hyvät immeiset olko noin tosikkoja, juoksemisen tulee olla kivaa, ei aikoja tuijottavaa, tai se kannattaa lopettaa ja etsiä harrastus, josta nauttii. Ajalla ei ole mitään merkitystä, sadattuhannet juoksevat sinua kovempaa ja hitaammin, joten mitä väliä? (oikeammin miljoonat)

        Elämässä on oltava alueita, jotka eivät ole suorittamista ja sitähän tuo kelloontuijottaminen on. Itse juostessani olen iloinen siitä, jos juoksu pysyy teknisesti kasassa koko matkan, vauhdinjako toimii, nesteet imeytyvät, vauhti pysyy haluamallani tasolla ja ennenkaikkea tuntuu HYVÄLTÄ juosta, se on kova suoritus, jos huvittaa voi katsoa paljonko aikaa meni...

        Samaa mieltä edellisen kanssa: Kyllä se maaliinpääsy on maratonilla aina ykkösasia ainakin itselle. Aikatavoitteet tulee vasta kakkosena. Tiedän juoksijoita jotka mieluummin keskeyttävät jos näyttää tulevan huonohko aika (omiin tavoitteisiin nähden). Itse otan mieluummin huonon ajan ja sinnittelen maaliin, vaikka osan matkasta kävellen, kuin keskeyttäisin. Maaliin päästy maratoni on aina läpijuostu, keskeytettyä maratonia ei voi laskea juostuksi. Kyllä minäkin keskeytän jos tuskat on niin kovat ettei voi juosta eikä kävellä, niinkuin pojalleni kävi 35 km kohdalla. Lonkkatuskien takia oli mentävä autolla maaliin.


      • hnnbbiuipiuhuh
        10+17 kirjoitti:

        Kaveri on 26 v ja sä 40-v - siinäkin selittävää eroa. Nuori, jolla on synnynnäistä peruskuntoa takataskussa, voi päästä aika pitkälle maratonilla ilman pitkiä lenkkejä, ikämies ei.

        nuorella ei ole synnynnäistä peruskuntoa takataskussa, vaan se pitää hankkia!!! Vauhtiharjoituksia pitää olla mukana se on selvää..kuitenkin tärkein lenkki on PITKÄ lenkki, muuten maaliin saakka ei pääse ainakaan juoksemalla.
        Itse juoksin 39 vuotiaana alle 2.30, vuosien harjoittelu oli takana ja nopeuspuoli on aina ollut hyvä. Kuitenkin tärkein lenkki oli viikottainen pitkä lenkki (32-40km)


      • 0099887768
        hnnbbiuipiuhuh kirjoitti:

        nuorella ei ole synnynnäistä peruskuntoa takataskussa, vaan se pitää hankkia!!! Vauhtiharjoituksia pitää olla mukana se on selvää..kuitenkin tärkein lenkki on PITKÄ lenkki, muuten maaliin saakka ei pääse ainakaan juoksemalla.
        Itse juoksin 39 vuotiaana alle 2.30, vuosien harjoittelu oli takana ja nopeuspuoli on aina ollut hyvä. Kuitenkin tärkein lenkki oli viikottainen pitkä lenkki (32-40km)

        Tuo synnynnäinen peruskunto pysyy yllä kun vähän sekalaisesti pelailee ja kuntoilee, kuten urheilulliset nuoret tekee. Siitä sitten lähtee aika helposti kelpo maratonaika, kun vähän käy lenkilkä sen päälle. Ikämiehellä maratonaloitus on jo hankalampaa, kun keho on astunut monta askelta kohti kuolemaa.


      • parempi nopea kuin
        sfinski80 kirjoitti:

        Niin ja yleisesti ottaen 4h pidetään vielä hyvänä aikana ekaa kertaa juoksevalle. Melkein voisin sanoa, että ihan turhaa edes asettaa rajoja 3.30 tms. Realistisempi on juurikin joku 4h.

        Yleisesti ajatellaan että ensimmäisellä maratonilla ei pitäisi asettaa aikatavoitetta. Lahjakkuus ratkaisee todella paljon, joten ihan turha asettaa neljää tuntia "hyvän" rajaksi koska se voi olla erittäin kova tavoite jollekin esim. nopean lihastyypin omaavalle juoksijalle.


      • itse kehu haisee
        Toisinajattelijavauhdissa kirjoitti:

        Make66, miten on mahdollista juostuasi "helvetisti" pitkiä lenkkejä ja vielä kuusi kokonaista vuotta ei maraton tuloksesi ole kuin neljä tuntia??
        Huomaatko itse mikä on mennyt mönkään? Menosi on tasapaksua kipittelyä ja vauhti todella hidas. Reservissä ei ole varaa yksitoikkoisen lenkkeilyn jälkeen yhtään vaihdella vauhteja.
        Itse juoksin jo 16-vuotiaana 3000m alle 9.40 joten kyllä se ihan normaalilta ihmiseltä onnistuu.
        Yhtään aliarvioimatta kuuden vuoden lenkkeilyäsi puhun itse kolmen vuosikymmenen kokemuksella.

        Ketjun aloittaja ei juokse alle 3 h. maratonia jos käsitit kirjoituksestani niin vaan yleisesti se on mahdollista ilman noita pitkiä lenkkejä.

        et ole juossut 16-vuotiaana alle 9.40 eikä kukaan juokse maratonia alle 3 h ilman todella pitkiä lenkkejä. Jalat eivät helvetti vie kestä jos ei juokse pitkää lenkkiä 25 km -35 km.


      • Anonyymi
        Make1966 kirjoitti:

        Paskanjauhajia koko sakki. Et taatusti vedä maratonia alle kolmen tunnin etkä edes alle viiden tunnin noilla treeneillä ja kaljamahalla. Realismia peliin, jos saan pyytää. Olen itse juossut kuusi vuotta - helvetisti juuri niitä pitkiä lenkkejä ja olen päässyt kuuden minuutin päähän neljästä tunnista. Pidän tuota neljää tuntia haamurajana itselleni.
        Muistattehan että puoli- ja kokomaraton ovat kaksi eri asiaa. Maraton on muutakin kuin kaksi puolikasta peräkkäin.
        Ja "toisinajattelijavauhdissa" - nimimerkin kommentti oli paljon puhuva: kuka helvetti normaali-ihmisistä vetää 3000 metriä aikaan 9:40?

        Ei kai se muiden vika ole että sinä olet niin huonossa kunnossa.Vedä vähän vähemmän sitä kaljaa niin jaksat


    • Erämaasusi

      ... ryhtyä maratoonariksi. Itse tein saman päätöksen sinun iässäsi, muutaman opiskelijabileissä vietetyn vuoden jälkeen. Treeni meni tuolloin niin, että kevyttä ja vlillä vähän kovempaa tunnin tai alle lenkkiä viikolla ja viikonloppuna pitkä, yli tunnin lenkki, aina kilometri edelliseen viikon lenkkiin lisättynä lisättynä, kunnes päästiin 30 km:ään. Aloitin vasta helmikuussa ja juoksin elokuussa noin 700 kilometrin kokonaisjuoksumäärällä 3:14. Seuraavana vuonna pisteltiin jo alle kolmen tunnin, minkä tason olen pitänyt nyt yli 20 vuotta. Kun juoksee sopivan laiskasti, mutta kumminkin säännöllisesti, hommasta ei katoa nautintoa ajan myötäkään. Onnea valitsemallesi tielle!

      • Ikämies 45 v.

        Tuo kommentti "kun juoksee sopivan laiskasti, mutta kumminkin säännöllisesti" on kuntoilijan ja hieman edistyneemmänkin juoksijan tärkein oivallus.
        Niin kauan kuin hommaan ei tule pakkomiellettä eikä lepopäivät ahdista voi odottaa rennon mukavia tuloksia.
        Itselläni flunssan jälkitautina poskiontelotulehdus ja siihen aloitettu antibiootti. Kun positiivisesti miettii tarvitsee elimistö nyt lepoa eikä tuommoinen viikko/kaksikaan pahemmin vaikuta kuntoon. Saapahan paikat lepoa jotta rauhallisen aloituksen jälkeen kilometrit taas maittaisivat. Tärkeimmät treenit teen ensi vuoden puolella jolloin toivottavasti pysyn terveenä. Yleensäkin olen lähinnä juoksennellut jouluun asti jonka jälkeen hommaan on tullut suunnitelmallisuutta enemmän ilman mitään turhia puristuksia. Näin jo vuosien ajan ja onnistuneesti kun pohjat on kunnossa.
        Nämä tulehdustaudit kuuluu Suomen talveen eikä niillä ole ollut negatiivista vaikutusta kesän tuloksiin. Jos sairaana ahnehtisin saattaisi olla juoksut juostu todella pitkäksi aikaa.


      • ee
        Ikämies 45 v. kirjoitti:

        Tuo kommentti "kun juoksee sopivan laiskasti, mutta kumminkin säännöllisesti" on kuntoilijan ja hieman edistyneemmänkin juoksijan tärkein oivallus.
        Niin kauan kuin hommaan ei tule pakkomiellettä eikä lepopäivät ahdista voi odottaa rennon mukavia tuloksia.
        Itselläni flunssan jälkitautina poskiontelotulehdus ja siihen aloitettu antibiootti. Kun positiivisesti miettii tarvitsee elimistö nyt lepoa eikä tuommoinen viikko/kaksikaan pahemmin vaikuta kuntoon. Saapahan paikat lepoa jotta rauhallisen aloituksen jälkeen kilometrit taas maittaisivat. Tärkeimmät treenit teen ensi vuoden puolella jolloin toivottavasti pysyn terveenä. Yleensäkin olen lähinnä juoksennellut jouluun asti jonka jälkeen hommaan on tullut suunnitelmallisuutta enemmän ilman mitään turhia puristuksia. Näin jo vuosien ajan ja onnistuneesti kun pohjat on kunnossa.
        Nämä tulehdustaudit kuuluu Suomen talveen eikä niillä ole ollut negatiivista vaikutusta kesän tuloksiin. Jos sairaana ahnehtisin saattaisi olla juoksut juostu todella pitkäksi aikaa.

        joo kyllä se "nopeus" ja taloudellisuus auttaa juoksussa, se ikään kuin korvaa puuttuvaa kuntoo. voi olla töksähtelevä askel ja hidas menijä jolla hyvä kunto tai sit atleettinen ja taloudellinenmenijä jolla ei oo ihan niin hyvä se hapenottokapasiteetti.
        9.40 ei normaali kuntoilija juokse: 3.13 per km!


    • ex maratoonari

      Ehkäpä ei kannattaisi tuijottaa sitä aikaa ekalla kertaa. Maratonin juokseminen sinällään on jo saavutus. Mutta kunnon kohottaminen on pitkäjänteistä työtä ja se vaatii oman aikansa. Varovasti liikeelle ja pikkuhiljaa rasitusta kovemmaksi. Muista kunnon kengät!

    • Alle 10 minuutin

      Liittyen tähän aiheeseen, osaisko joku sanoo että onko tulos hyvä (ja minkä tasoinen!) jos oon juossu 3000 metriä alle 10 minuuttiin (09.58.4) sekä 100 metriä 12.11 ja oon just 16 vuotta täyttänyt poika.

      • Limu Late

        1.41 niin sehän on jo ihan hyvä lähtötilanne maratonille. Kannattaa tosiaan ottaa ohjelmaan pitempi lenkki kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. Tollanen asteittain pitenevä. Meikäläinen ei nykyisin enää laske kilometrejä vaan aikaa. 1.30-2.15 lenkit säännöllisemmin toistettuna kehittävät maratonille tarvittavan kestävyyden.

        Oon käyttänyt myös loppua kohti hieman teholtaan kovenevia pitkiä lenkkejä. silloin saa tuntumaa, miltä tuntuu juosta väsyneenä ja samalla hankkii kovuutta lopun kilometreille.

        3-6 viikkotreeniä riittää hyvin maratonkunnon rakentamiseen. Oon huomannu, että tollasten hölkkämaratoonareitten (3.30 ja sen yli) lihaskunto lähes säännöllisesti on puutteellinen. Joten lisäisin syksyllä ja talvella treeniin 1-2 kertaa lihaskuntoharjoittelua.


      • temit
        Limu Late kirjoitti:

        1.41 niin sehän on jo ihan hyvä lähtötilanne maratonille. Kannattaa tosiaan ottaa ohjelmaan pitempi lenkki kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. Tollanen asteittain pitenevä. Meikäläinen ei nykyisin enää laske kilometrejä vaan aikaa. 1.30-2.15 lenkit säännöllisemmin toistettuna kehittävät maratonille tarvittavan kestävyyden.

        Oon käyttänyt myös loppua kohti hieman teholtaan kovenevia pitkiä lenkkejä. silloin saa tuntumaa, miltä tuntuu juosta väsyneenä ja samalla hankkii kovuutta lopun kilometreille.

        3-6 viikkotreeniä riittää hyvin maratonkunnon rakentamiseen. Oon huomannu, että tollasten hölkkämaratoonareitten (3.30 ja sen yli) lihaskunto lähes säännöllisesti on puutteellinen. Joten lisäisin syksyllä ja talvella treeniin 1-2 kertaa lihaskuntoharjoittelua.

        Missä menee raja hölkkämaratoonarin ja juoksumaratoonarin välillä, että tiedän kumpaan kuulun ja osaan käyttää varmasti oikeaa termiä.


      • Sigx Bägi
        temit kirjoitti:

        Missä menee raja hölkkämaratoonarin ja juoksumaratoonarin välillä, että tiedän kumpaan kuulun ja osaan käyttää varmasti oikeaa termiä.

        Jonkun mielestä Janne Holmen ja pari muuta suomalaista voi kutsua itseään maratoonariksi. Mutta moni 4 tunnin ryynääjä esim tuolla juoksufoorumilla kutsuu itseään maratoonariksi. Sellaista en pitäisi suotavana.
        Usein 3.30 pidetään jonkinlaisena rajana, että voi sanoa juosseensa maratonin. Nää on niin näitä.
        Yli 3.30 matkalla viettävät eivät useinkaan näytä hyväkuntoisilta.


      • ulkönäkökö
        Sigx Bägi kirjoitti:

        Jonkun mielestä Janne Holmen ja pari muuta suomalaista voi kutsua itseään maratoonariksi. Mutta moni 4 tunnin ryynääjä esim tuolla juoksufoorumilla kutsuu itseään maratoonariksi. Sellaista en pitäisi suotavana.
        Usein 3.30 pidetään jonkinlaisena rajana, että voi sanoa juosseensa maratonin. Nää on niin näitä.
        Yli 3.30 matkalla viettävät eivät useinkaan näytä hyväkuntoisilta.

        No niin, selvisipä mihin kastiin tässä kuuluu. Eli olen holkkäsarjassa ajalla 3.40. Vielä kaipaisin tunnusmerkkejä milloin "näyttää hyväkuntoiselta", jotta tämäkin tulee selväksi.


      • Real Mallorca
        ulkönäkökö kirjoitti:

        No niin, selvisipä mihin kastiin tässä kuuluu. Eli olen holkkäsarjassa ajalla 3.40. Vielä kaipaisin tunnusmerkkejä milloin "näyttää hyväkuntoiselta", jotta tämäkin tulee selväksi.

        sä stressaat tästä asiasta. Fakta on, että et ole mikään kovan luokan juoksija (ellet satu olemaan 70 vuotias).
        Jokainen juoksee mitä juoksee. Jos jaksaa maratonin läpi niin ihan hyvä juttuhan se on. Mut ei mun ainakaan tarvitse anella kiitosta muilta.

        Mitä tulee tohon hyväkuntoisuuteen niin ei vaadi kauheesti silmää erottaa juoksutapahtumissa hyväkuntoinen ihminen. Sen näkee liikkumisesta ja lihasten rakentumisesta, ryhdistä ja koordinaatiosta.
        Tommoset hölkkärit on usein vatsa vähän pömpöllään. Noistahan sen näkee.


      • Phoenix Foundation
        Real Mallorca kirjoitti:

        sä stressaat tästä asiasta. Fakta on, että et ole mikään kovan luokan juoksija (ellet satu olemaan 70 vuotias).
        Jokainen juoksee mitä juoksee. Jos jaksaa maratonin läpi niin ihan hyvä juttuhan se on. Mut ei mun ainakaan tarvitse anella kiitosta muilta.

        Mitä tulee tohon hyväkuntoisuuteen niin ei vaadi kauheesti silmää erottaa juoksutapahtumissa hyväkuntoinen ihminen. Sen näkee liikkumisesta ja lihasten rakentumisesta, ryhdistä ja koordinaatiosta.
        Tommoset hölkkärit on usein vatsa vähän pömpöllään. Noistahan sen näkee.

        Kuntolenkkeilijöiden ei hirveästi kannata vertailla sykkeitään ja muita eroja. Ei kaikki tavoittele kärkipaikkoja, jotkut lenkkeilevät ihan siksi kun se on mukavaa. Jos katsoo ihan koko kansaa, niin kyllä mielestäni kaikki maratoonissa maaliin tulevat ovat aika hyväkuntoisia, noin niinkun keskimäärin.

        Mukavaa kesää kaikseta huolimatta!


      • hgkuyte
        Phoenix Foundation kirjoitti:

        Kuntolenkkeilijöiden ei hirveästi kannata vertailla sykkeitään ja muita eroja. Ei kaikki tavoittele kärkipaikkoja, jotkut lenkkeilevät ihan siksi kun se on mukavaa. Jos katsoo ihan koko kansaa, niin kyllä mielestäni kaikki maratoonissa maaliin tulevat ovat aika hyväkuntoisia, noin niinkun keskimäärin.

        Mukavaa kesää kaikseta huolimatta!

        Ompas itseriittoista porukkaa täällä! Omilla juoksuilla leveillään, ja toisella kädellä tönitään hitaampia! Vai olisko ehkä sittenkin siinä itsetunnossa vähän parantamisen varaa...


    • Tape83

      Ensimmäiselle maratonille on mielestäni turha asettaa mitään kovin kummoisia aikatavoitetta, tärkeintä on, että pääsee maaliin, varsinkaan jos pitkiä lenkkejä ei ole paljon takana. Sitten seuraaville kerroille voi asetella aikatavoitteita jos haluaa. Tuo 1:40 on puolikkaalle jo tosi hyvä aika, varsinkin jos ei mitään urheilutaustaa ole. Kannattaa tehdä pitkiä lenkkejä (noin 2-2½ tuntia), ainakin joka toinen viikko, koska ne ovat maratonharjoittelun tärkein kulmakivi. Tervetuloa mukavan harrastuksen pariin.

      Ihmetyttää vähän joidenkin tänne kirjoittavien asenne. Jokainen juoksee omaksi ilokseen ja pitää muistaa että ihmiset sekä näitten harjoittelutaustat ovat erilaisia (ja ikä toki ratkaisee). Juoksussa ja etenkin pitkillä matkoilla painolla on suuri merkitys, laihat kaverit saattava pystyä juoksemaan pienellä harjoittelulla hyviä aikoja, johon taas painavammat (ja nyt en tarkoita lihavaa) eivät välttämättä uutteralla harjoittelullakaan pysty. Tämä kävi ilmi kun parin kaverin kanssa muutama vuosi sitten aloitimme harjoittelun maratonille. Yhdellä kaverilla oli vain paljon salitaustaa (nosti penkistä 130kg) ja toisella ei ollut mitään urheilutaustaa. Salitaustainen painoi 30 kg enemmän (lihasta), kuin toinen ja pituutta oli noin saman verran. Mitään ”kaljamahaa” ei ollut kummallakaan. Kevyempi kaveri pystyi vetämään melkein heti alussa jotain 2½ tunnin pituisia lenkkejä ilman suuria ongelmia, raskaammalla kaverilla meni 8 kuukautta ja joku yli 1000 km juoksua ennen kuin pystyi samaan. Joku voi siis pienellä harjoittelulla saada hyviä aikoja, joku toinen voi juosta vaikka 60 km viikossa mutta ei silti juuri pääse paljoa alle 5 tuntia parempaan aikaan. Puheet siitä mikä on ”normaalia” ja siitä mihin aikoihin jollain harjoittelulla pitäisi pystyä vaihtelevat henkilöstä toiseen.

    • miten tänään

      Tämän ketjun aloittaja voisi käydä kommentoimassa miten juoksut on tuon ensimmäisen puolikkaan jälkeen edenneet.

      26 vuotiiaala ei vielä ole tupakka tehnyt pahoja vaurioita keuhkoihin, joten se ei ehkä vielä varsinaisesti heikennä tuloksia.

      Mutta ihan turha tulla väittämään että vetää kylmiltään puolikkaan 1.40, kyllä siihen tarvitaan hyvä peruskunto ja jos sitä ei ole hankittu urheilemalla, niin sitten jotenkin muuten paljon ja säännöllisesti liikkumalla. ... Tai sitten on helvetinmoiset lahjat touhuun.

      3:30 maratonnilla lienee alitettu jo aika reilusti jos jatkoit juoksemista?

    • Anonyymi

      2.30 on hyvä aika perusterveelle juoksun harrastajamiehelle ja 2.50 naiselle. Rammat ja vammaiset tyytyvät 5h läpäisyyn.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2794
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2634
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      84
      1101
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe