Mistä apua matikkaan?

carrieh

Olen pyrkimässä ensi vuonna kauppakorkeakouluun ja olen nyt aloitellut jo tuota matikan pääsykoekirjaa. En vain ymmärrä siitä yhtään mitään, kun lukiossa tuli lyhyt matikka käytyä aika laiskasti läpi:/

Opeteltavia asioita olisi mm.
-Potenssifunktio
- Eksponenttifunktio
- Logaritmifunktio
- Differentiaalilaskentaa
- Funktion maksimi ja minimikohdat
- Lineaariset yhtälöt ja epäyhtälöt
- Lineaarisen ohjelmoinnin ongelma

6

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että prosenttilasku

on hallussa, kun sitä ei tuossa listassa ole ?
      Yksityisopetusta sinä tarvitset matamatiikassa pari tuntia päivässä, jos tosissaan sinne aiot.

• carrieh

Prosenttilaskut on hallussa! Tosin niitä olen tässä jo viikon verran päntännyt;)

• linkittäjä
    • garju

Hanki ensimmäiseksi lukion pitkän matematiikan kirjat ja lue niistä tarvittavat kohdat (siis melkein kaikki). En ole varma selviääkö niistä lineaarisen optimoinnin periaate. Siinä voi tarvita yliopiston alkeiskurssia optimointiteoriasta tai Wikipediaa.

Perimmäinen kysymys: Matematiikan tietojen täydentäminen pääsykokeita varten voi olla niin aikaa vievää, että valmistautuminen ylioppilaskirjoitusten muihin osioihin voi kärsiä. Kauppakorkeaan vaaditaan kuitenkin hyvät alkupisteet. Jos aivan ehdottomasti haluat pyrkiä Kauppikseen, niin herää kysymys kannattaisiko osa ensi kevään kirjoituksista siirtää sovinnolla ensi syksyyn. Silloin tietysti seuraavaksi talveksi täytyisi keksiä jotain järkevää tekemistä.

Jos joudut joka tapauksessa täydentämään matematiikan tietojasi, kysy opettajaltasi olisiko mahdollista ja järkevää vaihtaa pitkään matematiikkaan.

Lisää pohdittavaa: Kauppakorkeaan on VAIKEA päästä. Jos olet nopeaoppinen ja omaat jonkinlaista matemaattista lahjakkuutta, niin se voi onnistua. Muussa tapauksessa ehkä kannattaisi harkita jotain muuta alaa, tai taloustieteen opintoja jossain syrjäisemmässä yliopistossa. Ota myös huomioon, että alalla on paljon työttömiä.

Huomautus lukioon menijöille: Jos kuvittelee pyrkivänsä joskus Kauppakorkeaan, on valittava pitkä matematiikka. Opinto-ohjaajen olisi syytä tietää tämä.

• carrieh

olen siis käynyt lukion jo. Olen tämän vuoden ylioppilas, joten minulla on täysin toimeetonta aikaa tuo kevät nyt ainakin(eli sen ajan pystyn käyttämään pääsykokeisiin valmistautumiseen).

Toki on vaikea päästä, mutta vähemmän sitä pääsee jos ei yritä laisinkaan.

Ja eihän siitä matikan tehtävistä ole muuta kuin tietyn verran tehtäviä, joten jos muut menee nappiin, niin pisteet lähtee ainoastaan matikasta.

Menen nyt tammikuussa eräälle matikankurssille, jossa käydään läpi pääsykoekirjan asiat. Menen myös valmennuskurssille, jossa myöskin käydään matikkaa läpi.

garju: Mistä vedät noita johtopäätöksiä, että kauppakorkeeseen tarttee pitkän matikan? Tiedän monta, jotka ovat lyhyellä matikalla sisälle menneet, kun tosiaan se matikkahan on vain yksi viidesosa niistä kirjoista.

Ja minä itse aion pyrkiä lappeenrantaan minne ei niin korkeat pisterajat kuin helsinkiin.

Ja olen nyt lainannut kirjastosta lukion pitkän matikan oppikirjaa ja lyhyen matikan oppikirjaa ja opiskellut asioita, jotka ovat pääsykokeen kannalta oleellisia. Tietysti oletuksena se, että viime vuoden matikankirja ei vaihdu(mitä en usko). Ja mielestäni olen ihan suhteellisen ajoissa liikkeellä, sillä ei noi asiat mitään utopistisia ole jos vain yhtään jaksaa paneutua.

kiitos kuitenkin vastauksestasi... en tosin tiedä oliko se tarkoitettu kannustavaksi vai ei.

• yleistääkin

"Huomautus lukioon menijöille: Jos kuvittelee pyrkivänsä joskus ...."

Voisi kaiketi yleistää niin että jos kuvittelee pyrkivänsä joskus johonkin korkeakoulutasoiseen opetukseen, jota ei tiedä taatusti vapaaksi matematiikasta, pitää aina lähteä lukion pitkästä matematiikasta. Siellä korkeakoulussa käy joka tapauksessa ensimmäisellä matematiikan luennolla niin että huomaa pitkänkin matematiikan taitajana opetelleensa vasta "laskentoa" eikä suinkaan matematiikkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe