Opettajat ovat työn vaativuuteen nähden (3 tuntia/päivä opetus 3kk palkalliset lomat) ihan selvästi ylipalkatuin ryhmä suomessa. Nyt opettajien palkkoja aiotaan laskea oikein roimasti.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8366428
Toisaalta mitä asiaa opettajilla on kuntaveronmaksajien kukkarolle. Ei ahneita OAJ:n jäseniä saa päästää sanelemaan palkkaansa sillä he ovat ahneita!
Opettajien palkkaa lasketaan 20%
27
1161
Vastaukset
- O.Pettajatar
Minulla on maisterin koulutus ja tienaan lukion ja yläkolun opettajana kymmenen vuoden kokemuksella vain 3600€/kk. Se on muihin akateemisiin verrattuna naurettavan vähän. Kesäloma toki vähän lohduttaa, mutta palkanalennuksia ei todellakaan ole tulossa. Itse asiassa seuraavalla neuvottelukierroksella OAJ tulee vaatimaan huomattavia korotuksia.
- äöäöäööäööäö
Pähkinäpussi päivässä riittäisi sinulle. Jaksat loksuttaa koko päivän.
- Mirja8000
Kirjoitat, että opettajat työskentelevät 3 h/pvä. Se ei pidä paikkaansa. Opettajilla menee yhteistyöpalavereihin ja tiimiyöskentelyyn nykykoulussa paljon aikaa. Itse pääsen harvoin ennen klo 15 töistä pois, koska rehtori pitää milloin mistäkin aiheesta jonkin palaverin tai sitten on tiimityötä, suunnitellaan koulussa järjestettäviä tapahtumia. Opettajille ei makseta ylitöistä minkäänlaista korvausta. Palkkakin on ihan surkea! Minun palkkani on 2300,- ja olen käynyt 5v yliopistoa ja minulla on pätevän paperit. Miettikääpä, jos itse kävisitte 5v.yliopistoa, toisin sanoen n.8v.opiskelua, ensin lukiossa ja sitten yliopistoa, sen jälkeen työhön, jossa töitä usein joutuu tekemään päiväsaikaan klo 15 tai 16 saakka ja sen jälkeen vielä suunnitella tunteja ja tarkistaa iltaisin kokeita. Pienten koulujen opettajat pääsevät vähän helpommalla, mutta kyllä heilläkin on suunnittelutyötä iltaisin. Syy miksi kuitenkin olen opettajana, on työn mielekkyys. Pidän työstäni. Mikään päivä ei ole samanlainen ja voin nähdä työn tulokset lapsissa, jotka oppivat asioita. Muutenkin lasten kehitystä on mukava seurata. Lomat ovat myös mukava juttu. Joudun tosin tekemään luokanopettajan työn lisäksi vapaa-ajalla muuta työtä, että saisin asuntoni vuokran maksettua, ja perheeni elätettyä. Todella raskasta välillä on.
- Älävalita
Olet alipalkattu. Luokanopettajankin keskipalkka on yli 3000€/kk:
http://www.kuntatyonantajat.fi/index.asp?id=F2B32AF071AC4F7090DCE4F131A9684F&data=1,00308B787886459385F296A5AFD4FA74,5B4C5069EB4...
- Lukion ope
Kyllästyttää tätkin selittää uudestaan ja uudestaan,mutta kerran vielä:Opettajan kesäloma ei ole palkallista vapaata,vaan työt on tehty lukukauden aikana,palkka vain maksetaan tasaisesti ympäri vuoden.Suomessa on ollutkin aiemmin käytössä systeemi,jossa opettajat eivät saaneet kesäkuukausina palkkaa,vaan se maksettiin vain "työkuukausina".Epätasainen palkanmaksu aiheutti kuitenkin ongelmia(pitkä malkanmaksuväli ei sovi kaikille,verotuksen kanssakin tuli ongelmia kun tuolloin ei noin vain voinut valita esimerkiksi vuosiverokorttia,jne...).Ja esimerkiksi minulle olisi ihan sama,vaikka maksettaisiin vain kerran vuodessa palkka koko vuoden töistä,ei se sitä kokonaissummaa mihinkään muuttaisi.Kyse on siis samasta asiasta kun jos muurari muuraa asiakkaalle takan ja maksu suoritetaan kahdessa erässä,kuukauden välein.Eihän tässäkään se toinen erä tule ilmaiseksi,vaan edelleen tehtyä muuraustyötä vastaan.
Monet opettajat tosin vielä itse hämmentävät tilannetta,kun häpeävät ilmeisesti pitkää lomaansa ja selittävät jotain suunnittelutyöstä seuraavaa lukuvuotta varten.Tiedoksi vaan,että mitään suunnitteluvelvoitetta ei opettajille kesäksi ole,enkä itse ole käyttänyt kesälomastani koskaan minuuttiakaan mihinkään työhön liittyvään,enkä tule käyttämäänkään.Nämä ovat näitä ammatinvalintakysymyksiä,kaikissa ammateissa hyvät ja huonot puolensa.Meillä palkka on heikohko,mutta lomat pitkiä ja niitä on usein;)
Ja opettajien palkoista muuten on säästettykin,vaikka ei tosin palkan suorina alennuksina,tietystikään.Esimerkiksi Helsingissä,jossa itsekin työskentelen,on vuodesta 2004 olleet voimassa tuntikehyssäästöt,joiden yhteydessä koulujen tuntiresurssia on leikattu 5-10 %. Tämä ei tietysti tavalliselle kuntalaiselle kerro mitään,mutta tarkoittaa siis käytännössä,että järjestettäviä kursseja esim. lukiossa on vähemmän,ja siten opettajilla vähemmän tuloja.Samoin tämä merkitsee käytännössä suurempia ryhmäkokoja ja sitä kautta taas huonompaa opetusta.Jostain syystä säästöt poistettiin täksi vuodeksi,kun lama on pahimmillaan,kysykää viisaammilta perusteluja siihen.
Siinä vähän faktaa opettajien palkoista,ei kannata uskoa kaikkea,mitä kateelliset panettelee.- Lukion ope
Pakkokiinnittää vielä huomiota tähän veronmaksajien rahoilla käymiseen.Kunnissa on monen muunkin alan työntekijöitä,joiden palkat menee verovaroista.Nämä hommat on kuitenkin pakko hoitaa(sairaanhoito,katujen kunnossapito,pelastustoimi,jne...),ja jos hommille halutaan pätevät tekijät,niin töistä on maksettava kohtuullinen korvaus.Jos verotulot eivät riitä kunnallisten palvelujen järjestämiseen,niin sitten veroa on nostettava tai mietittävä leikkauslistoja.Ei minun eikä muidenkaan tarvitse myydä ammattitaitoaan alehinnoilla,jotta eräät saisivat pitää matalan veroprosenttinsa ja hyvät palvelunsa.Laatu maksaa aina.Juuri innostus kaikenkaisiin veronkevennyksiin on osasyy kuntien ahdinkoon.Toki itsekin pidän matalista veroista,mutta onko järkeä,että kunnat kilpailevat asukkaista kunnallisveroprosenteilla,joiden tuotto ei riitä kattamaan kunnan pakollisia menoja,ei minusta.
Ja vielä yksityiskoulut.Olisivatko ne muka halvempia?Tai no,ehkä lapsettomille,mutta oppilaiden vanhemmille eivät taatusti.Mietitäänpä,että jospa meillä olisi enemmän(joitakin on ) yksityiskouluja,ja niitä voisi perustaa vapaammin.Miksi kukaan haluaisi lapsensa yksityiskouluun kunnallisen koulun sijasta?Tietenkin paremman opetuksen toivossa,näin arvelen.Tällöin koulu joutuu investoimaan koulurakennuksen,jonka varustetaso on siis vähintään(mielellään parempi) kuin kunnallisissa kouluissa.Lisäksi tarvitaan hyviä opettajia.Miksi opettajat haluaisivat siirtyä yksityiskoulun palvelukseen?Parempien työolosuhteiden ja paremman palkan takia,nämä olisivat ne pääsyyt.Nämä taatakseen yksityiskoulu joutuisi siis paitsi investoimaan laadukkaan rakennuksen(kuten yllä jo todettiin),niin myös maksamaan opettajille vähintään saman verran palkkaa kuin kunnallisetkin koulut.Eli summarum:Yksityiskoulun pitäminen tulisi vähintään yhtä kalliiksi kuin kunnallisenkin,todennäköisesti kalliimmaksi(markkinavuokrat rakennuksista,hieman paremmat palkat,jne..).Ja iso osa tästä kaikesta vanhempien pussista.Tuskin olisi kovin mieluinen malli monellekaan.Jos taas yksityiskoulu palkkaisi näitä merkonomeja ja muita epäpäteviä,niin tuskin olisi oppilaita jonoksi asti tähän laadukkaaseen kouluun tulossa:).
Ai niin,entä jos lapset ovat jo koulunsa käyneet?No,silloin on tietysti mukava vaatia veroeurojensa säästöä,kun on itse jo ehtinyt kouluttaa lapsensa ilmaiseksi.Näinhän se menee,ja kukahan tässä on oikein ahne.
- ohjhelma on esitetty
Nyt opettajat lypsävät veronmaksajien rahat palkkoihinsa ja käyttävät nämä rahat kalliisiin autoihinsa, asuntoihinsa (OK talo), etelän matkoihin ja muuhun rällästämiseen. Kuntien taloudellinen tilannekkin alkaa jo vaatia asian korjaamista. Olemme luoneet toimenpide ohjelman opettajien palkkatason järkeistämiseksi:
* Opettajat saavat moninkertaisesti enemmän lomia kuin muut. Opettajien 3 kuukauden palkallisesta lomasta eivät muut voi uneksiakkaan. Lama tulee. Pakko säästää. Nyt ehdotammekin kunnille että opettajat lomautetaan kaikissa kunnissa koko kesäloman ajaksi.
* Opettajille aletaan maksamaan palkkaa työnteosta, ei paikallaolosta koulussa ja työteon esittämisestä. Monilla opettajilla saattaa olla opetustunteja vain 3h päivässä. Palkka tulee silti kahdeksalta tunnilta.
* Opettajien palkkataso on liian korkea ottaen huomioon että työtä voisi ihan hyvin tehdä esim tradenomi, AMK-pohjalta. Opettajen palkkatasoa on laskettava.- !
Ja ylioppilaskirjoitusten tasoa madallettava!
- OAJ = ahne
! kirjoitti:
Ja ylioppilaskirjoitusten tasoa madallettava!
Älä sinä OAJ:n rahanlypsäjä huolehdi virkakelpoisuus vaatimuksista sillä tradenomi voi aivan hyvin opettaa esim matikkaa, enkkua, kuvista, urheilua yms, jos hänellä on suoritettuna joitakin kursseja ko alalta.
Mutta ei OAJ:n ahne opettaja halua päästää muita apajilleen vaan haluaa lypsää veronmaksajien rahat yksin itselleen - Lukion ope
Tuohon korjausohjelmaan pieni huomautus. Esimerkiksi minulla opetusvelvollisuus lukiossa on 20 viikkotuntia, eli jos esitän työskenteleväni 3 tuntia päivässä, niin eihän minulle makseta kuin tunnista ilmaiseksi;)
Yleisesti tämän palstan taso on kyllä sellainen,että taidan omalta osaltani lopettaa tämän tähän.Jatkakaa muut rauhassa. - kerro se
Lukion ope kirjoitti:
Tuohon korjausohjelmaan pieni huomautus. Esimerkiksi minulla opetusvelvollisuus lukiossa on 20 viikkotuntia, eli jos esitän työskenteleväni 3 tuntia päivässä, niin eihän minulle makseta kuin tunnista ilmaiseksi;)
Yleisesti tämän palstan taso on kyllä sellainen,että taidan omalta osaltani lopettaa tämän tähän.Jatkakaa muut rauhassa.Opetus velvollisuutesi on siis 4h per päivä
Saat palkan 8h mukaan?
Mitäs teet ne 4 ylimääräistä tuntia? - mä avitan
kerro se kirjoitti:
Opetus velvollisuutesi on siis 4h per päivä
Saat palkan 8h mukaan?
Mitäs teet ne 4 ylimääräistä tuntia?Tutkimuksen mukaan keskimääräinen viikkotyöaika opettajilla ja opetusalan erityisasiantuntijoilla on 38,4 h/vk. Itse en ole opettaja mutta varmaan opettajan työstä ei selviä pelkästään niitä tunteja pitämällä. Isit ja äidit olisivat pian soittelemassa koulutoimenjohtajalle, että meidän lapsi ei saa kunnollista opetusta eikä sillä ole edes kokeita ikinä. Voi tietysti olla että siellä työttömien pakkokoulutuksessa on joku epäpätevä kouluttaja, jotka vaan tulee höpisemään tunneille eikä muuten laita rikkaa ristiin tuntien eteen.
- smiley face.
mä avitan kirjoitti:
Tutkimuksen mukaan keskimääräinen viikkotyöaika opettajilla ja opetusalan erityisasiantuntijoilla on 38,4 h/vk. Itse en ole opettaja mutta varmaan opettajan työstä ei selviä pelkästään niitä tunteja pitämällä. Isit ja äidit olisivat pian soittelemassa koulutoimenjohtajalle, että meidän lapsi ei saa kunnollista opetusta eikä sillä ole edes kokeita ikinä. Voi tietysti olla että siellä työttömien pakkokoulutuksessa on joku epäpätevä kouluttaja, jotka vaan tulee höpisemään tunneille eikä muuten laita rikkaa ristiin tuntien eteen.
Väitätkö että opettajat valmistautuvat tunneille ne loput 4 tuntia?
Kyse on varmaan "henkisestä valmistautumisesta"
:) - mä avitan
smiley face. kirjoitti:
Väitätkö että opettajat valmistautuvat tunneille ne loput 4 tuntia?
Kyse on varmaan "henkisestä valmistautumisesta"
:)Joo. Väitän. Naapuri on opettaja ja ainakin hän tulee koulusta yleensä vasta neljän jälkeen (Aamulla lähtee kahdeksaksi). Onhan siinä opettajan työssä muutakin kuin vain ne oppitunnit ja niiden valmisteleminen. Se työ on vaan sellaista, että näen siitä vain vanhempien tapaamiset ja ilmoitukset kotiin ja netissä olevat jutut lapsen läksyistä, poissoloista ja kokeista ym., jotka opettaja on sinne laittanut. Opettajat myös suunnittelee kaiken sen mitä koululla tapahtuu tuntien lisäksi. Ei kai sitä kukaan muukaan tee. Onko sun omien/tuttujen lapsilla muka sellainen opettaja, joka ei tee muuta kuin pitää ne tuntinsa.
- tosi tärkeä
mä avitan kirjoitti:
Joo. Väitän. Naapuri on opettaja ja ainakin hän tulee koulusta yleensä vasta neljän jälkeen (Aamulla lähtee kahdeksaksi). Onhan siinä opettajan työssä muutakin kuin vain ne oppitunnit ja niiden valmisteleminen. Se työ on vaan sellaista, että näen siitä vain vanhempien tapaamiset ja ilmoitukset kotiin ja netissä olevat jutut lapsen läksyistä, poissoloista ja kokeista ym., jotka opettaja on sinne laittanut. Opettajat myös suunnittelee kaiken sen mitä koululla tapahtuu tuntien lisäksi. Ei kai sitä kukaan muukaan tee. Onko sun omien/tuttujen lapsilla muka sellainen opettaja, joka ei tee muuta kuin pitää ne tuntinsa.
Tottakai ope on työpaikalla 08:00 -- 16:00 joista 4h on opetusta, loput voi olla esim kynsien lakkailua...
- asetoni.
tosi tärkeä kirjoitti:
Tottakai ope on työpaikalla 08:00 -- 16:00 joista 4h on opetusta, loput voi olla esim kynsien lakkailua...
Niihän ne muutkin työntekijät lorvivat vähintään puolet työpäivästään. Opettajilla kuitenkin on se epäkohta, että oppituntien aikana ei voi olla Facebookissa, sähköpostitella tai jutella kavereiden kanssa.
Miesopettajat tietääkseni harvemmin lakkaa kynsiään, eikä se minullakaan ole oikein kannattavaa, kun kemikaalit liuottavat vaivalla levitetyn kynsilakan hetkessä pois. - the truth
asetoni. kirjoitti:
Niihän ne muutkin työntekijät lorvivat vähintään puolet työpäivästään. Opettajilla kuitenkin on se epäkohta, että oppituntien aikana ei voi olla Facebookissa, sähköpostitella tai jutella kavereiden kanssa.
Miesopettajat tietääkseni harvemmin lakkaa kynsiään, eikä se minullakaan ole oikein kannattavaa, kun kemikaalit liuottavat vaivalla levitetyn kynsilakan hetkessä pois.Monilla muilla aloilla itseasiassa lorvitaan enemmän kuin 4h
Luuletteko että jonkun museon johtaja painaa töitä hiki hatussa 8h? - the Ultimate Truth
the truth kirjoitti:
Monilla muilla aloilla itseasiassa lorvitaan enemmän kuin 4h
Luuletteko että jonkun museon johtaja painaa töitä hiki hatussa 8h?Liukuhihnaorja ei voi ymmärtää, että opetusalalla ei ole kellokortteja, työaikaa kyttääviä esimiehiä eikä kiinteää työaikaa. Liukuhihnaorja on tuomittu istumaan liukuhihnansa äärellä paria taukoa lukuun ottamatta koko työaikansa. Liukuhihnaorjaksi pääseekin vähillä ansioilla ja pienellä koulutuksella.
- 14
the Ultimate Truth kirjoitti:
Liukuhihnaorja ei voi ymmärtää, että opetusalalla ei ole kellokortteja, työaikaa kyttääviä esimiehiä eikä kiinteää työaikaa. Liukuhihnaorja on tuomittu istumaan liukuhihnansa äärellä paria taukoa lukuun ottamatta koko työaikansa. Liukuhihnaorjaksi pääseekin vähillä ansioilla ja pienellä koulutuksella.
liukuhihnaorjalle maksetaan 5000€/kk.
- 29
14 kirjoitti:
liukuhihnaorjalle maksetaan 5000€/kk.
Siihen tarvitaan jo sitten kaikki mahdollliset lisät ja ylityöt. Tekun amk-opettaja pääsee samaan pelkästään vähän vanhenemalla ja ilman ylitöitä.
- lklklklklk
Lasketaan mielummin sosiaalitätien palkkaa, sillä niillä on vähemmän työtä työpaikalla kuin opettajilla. Kyllä sosiaalitoimistossa juoruillaan ja kahvitellaan...
- Lukion ope
Vastaus tulee vähän myöhään,mutta kuitenkin. Minulle siis maksetaan palkkaa 20 viikko-opetustunnista, jotka minä sitten pidän. Tuohon palkkaan on laskettu mukaan korvaus suunnittelusta, johon minä käytän aika vähän aikaa,ehkä viitisen tuntia viikossa. Joku käyttää enemmän, toinen vähemän, palkka on sama. Mitään kahdeksan tunnin työvelvoitetta minulla ei ole, ainakaan toistaiseksi. Taas yksi ammatin hyviä puolia;)
Ja siis tuolla 20 viikkoopetustunnilla saan peruspalkan, ja ylimenevästä osasta maksetaan sitten erikseen. Ja tämä ylityökorvaus on muuten meillä huonompi kuin peruspalkka, eli on meillä huonojakin puolia tässä hommassa. Tosin lukion opena saan palkkaa 1,1-kertaisesti oikeaan opetusmäärään verrattuna, eli jos opetan 20 kurssia, niin palkka maksetaan 22:sta. - Kassu.
Lukion ope kirjoitti:
Vastaus tulee vähän myöhään,mutta kuitenkin. Minulle siis maksetaan palkkaa 20 viikko-opetustunnista, jotka minä sitten pidän. Tuohon palkkaan on laskettu mukaan korvaus suunnittelusta, johon minä käytän aika vähän aikaa,ehkä viitisen tuntia viikossa. Joku käyttää enemmän, toinen vähemän, palkka on sama. Mitään kahdeksan tunnin työvelvoitetta minulla ei ole, ainakaan toistaiseksi. Taas yksi ammatin hyviä puolia;)
Ja siis tuolla 20 viikkoopetustunnilla saan peruspalkan, ja ylimenevästä osasta maksetaan sitten erikseen. Ja tämä ylityökorvaus on muuten meillä huonompi kuin peruspalkka, eli on meillä huonojakin puolia tässä hommassa. Tosin lukion opena saan palkkaa 1,1-kertaisesti oikeaan opetusmäärään verrattuna, eli jos opetan 20 kurssia, niin palkka maksetaan 22:sta.Niin..kyllähän se oppilaiden kiusaaminen työstä käy ! Aivan turhaa hommaa ! Oppivelvollisuuspakko pois ja opettajien palkat puoleen !!
- Kassu opettajaksi!
Kassu. kirjoitti:
Niin..kyllähän se oppilaiden kiusaaminen työstä käy ! Aivan turhaa hommaa ! Oppivelvollisuuspakko pois ja opettajien palkat puoleen !!
Ei nytkään ole pakko käydä koulua. Otat vaan pentusi pois koulusta kiusaamasta opettajia ja opetat niitä itse. Varmaan on kivaa kun joutuu olemaan kurittomien kakaroidensa kanssa 24/7. Voi olla että tulee kiusaus lähettää ne kouluun, että pääsee välillä itse rentoutumaan lähipubiin.
- YTM-66
Opet unohtavat sen että on valtaisa joukko muitakin korkeasti koulutettuja ammatteja joissa on todella kova työtahti, täytyy osata laaja-alaisesti asiat ja on vastuuta, silti palkka reilusti alle opettajien palkkojen. OAJ on ollut oikea ammattiliittojyrä, aivan SAK:N miesvaltaisten alojen malliin. Tästä sitten on seurannut opettajien upea palkkataso, aivan kuten paperimiehillä ja metallialalla.
Opettajien oma surkuttelu omasta palkastaan on osittain luonnollista, koska ihminen tottuu hyvin nopeasti palkkaansa ja haluaisi sitä aina vain lisää. Mutta fakta on se, että heidän palkkatasonsa on erittäin hyvä. Tekisi hyvää opettajille joutua muihin matalasti palkattuihin akateemisiin ammatteihin, niin heräisivät todellisuuteen.- jassoo.
Itsepä olet ammattisi valinnut ja sitä kautta heikon ammattiliiton.
- Spseg
Latviassa oli käsittääkseni jo laskettu opettajien palkkoja ihan koska rahat ei riitä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195983
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263764- 822607
- 392131
- 331912
- 451878
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331488