mikroaaltouuni

skeptikko

Jos sulatan pakastemarjoja mikroaaltouunissa ja ne alkavat palaa ilmiliekilla, siis pienia tulipesakkeita siella taalla, kertooko se, etta marjoissa on jotain vialla? Mika siella oikein palaa?

15

3301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Marjojen sisältämä hiili tm. orgaaninen aines? Tämäkö sattui oikeasti? Itse en ole onnistunut koskaan polttamaan mitään mikrossa (poppareita lukuunottamatta) ja marjoja on tullut sulateltua yli 20 vuotta sekä lötköiksi että kohmeiseksi. Älä kuumenna liikaa!

      Jos et ole niitä itse kerännyt, niin aina on se häviävän pieni mahdollisuus että joukossa on jotain ylimääräistä, joka toimii ns. palamiskeskuksena liiallisen lämmön vaikutuksesta. Myös mikrossasi voi olla vikaa (liikaa tehoa odotettuun nähden).

      • skeptikko

        Sattui ihan oikeasti, useita kertoja. Ensin katselin, kun siskoni sulatti kotonaan mustikka-vadelma pakastemarjoja mikrossa ja huomasin palamista. Useita tulipesakkeita, pienempia kuin tupakansytyttimen liekki. Ajattelin, etta taitaa olla vanha mikro. Myohemmin sulatin kotonai upouudella mikrolla samoja marjoja ja sama ilmio. Teho oli sulatusteho. Tutkin pakkausta, marjat olivat lahtoisin Puolasta. Siskoni viimein soitti (kun olin hopottanyt asiasta) kuluttajapalveluun, siella nainen vastaa, etta se on taysin vaaratonta, lumikiteet vaan syttyvat, kun yhtakkia kuumuvat. Siis etta vetta voi polttaa ilmiliekilla mikroaalloilla??

        Itse olen kayttanyt mikrouunia kymmenet vuodet, eika koskaan aiemmin ole sattunut mitaan tuon kaltaista. Eniten huolettaa, mita niissa marjoissa oikein on. Toivottavasti loytyy luonnollinen selitys. Omituiselta se vaan nayttaa.


      • ...
        skeptikko kirjoitti:

        Sattui ihan oikeasti, useita kertoja. Ensin katselin, kun siskoni sulatti kotonaan mustikka-vadelma pakastemarjoja mikrossa ja huomasin palamista. Useita tulipesakkeita, pienempia kuin tupakansytyttimen liekki. Ajattelin, etta taitaa olla vanha mikro. Myohemmin sulatin kotonai upouudella mikrolla samoja marjoja ja sama ilmio. Teho oli sulatusteho. Tutkin pakkausta, marjat olivat lahtoisin Puolasta. Siskoni viimein soitti (kun olin hopottanyt asiasta) kuluttajapalveluun, siella nainen vastaa, etta se on taysin vaaratonta, lumikiteet vaan syttyvat, kun yhtakkia kuumuvat. Siis etta vetta voi polttaa ilmiliekilla mikroaalloilla??

        Itse olen kayttanyt mikrouunia kymmenet vuodet, eika koskaan aiemmin ole sattunut mitaan tuon kaltaista. Eniten huolettaa, mita niissa marjoissa oikein on. Toivottavasti loytyy luonnollinen selitys. Omituiselta se vaan nayttaa.

        Oudolta kuulostaa. No ainakin yksi asia on selvä: vesi ei pala koska on jo palanutta vetyä. Eli se selitys ei ainakaan pidä paikkansa.


      • 00000000000
        skeptikko kirjoitti:

        Sattui ihan oikeasti, useita kertoja. Ensin katselin, kun siskoni sulatti kotonaan mustikka-vadelma pakastemarjoja mikrossa ja huomasin palamista. Useita tulipesakkeita, pienempia kuin tupakansytyttimen liekki. Ajattelin, etta taitaa olla vanha mikro. Myohemmin sulatin kotonai upouudella mikrolla samoja marjoja ja sama ilmio. Teho oli sulatusteho. Tutkin pakkausta, marjat olivat lahtoisin Puolasta. Siskoni viimein soitti (kun olin hopottanyt asiasta) kuluttajapalveluun, siella nainen vastaa, etta se on taysin vaaratonta, lumikiteet vaan syttyvat, kun yhtakkia kuumuvat. Siis etta vetta voi polttaa ilmiliekilla mikroaalloilla??

        Itse olen kayttanyt mikrouunia kymmenet vuodet, eika koskaan aiemmin ole sattunut mitaan tuon kaltaista. Eniten huolettaa, mita niissa marjoissa oikein on. Toivottavasti loytyy luonnollinen selitys. Omituiselta se vaan nayttaa.

        Jos hieman käyneitä marjoja sulattaa mikrossa saattaisi kuvitella että alkoholi/etikka tms. haihtuessaan palaisi. Itse olen joskus havainnut reunojen hiiltymistä joitain pakastepiiraita lämmittäessä täydellä teholla. Silloin kuivat reunat ylilämpenevät kun sisäosat ovat vielä viileitä.


      • varone
        skeptikko kirjoitti:

        Sattui ihan oikeasti, useita kertoja. Ensin katselin, kun siskoni sulatti kotonaan mustikka-vadelma pakastemarjoja mikrossa ja huomasin palamista. Useita tulipesakkeita, pienempia kuin tupakansytyttimen liekki. Ajattelin, etta taitaa olla vanha mikro. Myohemmin sulatin kotonai upouudella mikrolla samoja marjoja ja sama ilmio. Teho oli sulatusteho. Tutkin pakkausta, marjat olivat lahtoisin Puolasta. Siskoni viimein soitti (kun olin hopottanyt asiasta) kuluttajapalveluun, siella nainen vastaa, etta se on taysin vaaratonta, lumikiteet vaan syttyvat, kun yhtakkia kuumuvat. Siis etta vetta voi polttaa ilmiliekilla mikroaalloilla??

        Itse olen kayttanyt mikrouunia kymmenet vuodet, eika koskaan aiemmin ole sattunut mitaan tuon kaltaista. Eniten huolettaa, mita niissa marjoissa oikein on. Toivottavasti loytyy luonnollinen selitys. Omituiselta se vaan nayttaa.

        Puolalaisiin marjoihin laitettanneen siis jätemetalli partikkeleita painon lisäämiseksi.
        Värinpuolesta varmaan ruostetta pulukkaan ja raskasmetalleja tummiin marjoihin jne.. ??


      • aaloi_la

        Tiede-lehti
        https://www.tiede.fi/keskustelu/41071/ketju/mikroaaltouunin_edut'ja epäterveellisyys / terveellisyys
        https://www.anttiheikkila.com/blogi/mikron_terveysvaikutukset_ja_muuta_mukavaa/
        Terveystieto
        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skr00052
        Useat tutkimuksen osoittavat, että mikroaaltouuni ei tuhoa ruoan vitamiineja - ainakaan kokonaan.

        Mikrossa vitamiinit voivat säilyä jopa sähköuunia paremmin.
        Kuumennusajat ovat mikrossa lyhyempiä ja
        lämpötilat alhaisempia kuin sähköuunissa, vertaa VTT:n erikoistutkija Raija-Liisa Heiniö.

        Mikrossa voi kesyttää sipulin itketys, elvyttää kuiva leipä, tehostaa hedelmien mehustus , uppomuna, munakas, Tee törkyhyvät sipsit mikrossa – tarvitset vain perunoita, öljyä, suolaa ja talouspaperia

        https://askelterveyteen.com/9-mahtavaa-temppua-jotka-mikroaaltouunisi-pystyy-tekemaan/

        pikaruokaa eli tankki täyteen ja tantereelle
        https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000001016078.html


    • kytkijä

      valokaari. Kun kentänvoimakkuus on riittävän suuri, niin kaasuun tai höyryyn syntyy läpilyönti, ja sopivissa oloissa vakaa valokaari. Youtubessa on runsaasti videoita mikroaaltouunin "hyötykäytöstä". Siellä grillataan ja poltetaan viinirypäleitä jne.
      http://www.youtube.com/watch?v=cskB5c0mJ58
      Lasi alkaa johtaa sähköä, kun se aluksi ämmitetään.

      • exlo

        Kananmuna mikrossa on myös sävähdyttävä. Jysähtää oikein kunnolla.


      • tömäyttäjä
        exlo kirjoitti:

        Kananmuna mikrossa on myös sävähdyttävä. Jysähtää oikein kunnolla.

        aukaisemattomassa muovipakkauksessaan. Sämpylästä alkaa irrota vesihöyryä sen kuumentuessa ja alkaa nostaa painetta. Muovipakkaus pehmenee tietysti kun kuuma vesihöyry lämmittää sitä ja sit poksahtaa jossain vaiheessa mojovasti. Pari kertaa oien joutunut poimimaan sämpylän riekaleita mikron pohjalta parempaan talteen.

        Eli avatkaa ne pakkaukset ennen mikroon laittoa.


    • ...

      Vastasin aikoinaan tähän ketjuun, skeptisenä, ja nyt todistin saman itse työpaikan mikrolla mutta en "puolalaisilla vadelmilla" vaan vihreillä pavuilla. Hämmennyin:) Eikä kyse ollut avaamattomasta pakkauksesta tms. vaan pavut olivat lautasella. Työpaikan mikro on nimellisesti maksimiteholtaan sama kuin omani mutta ikää yli 20 v. enemmän, mahtava rotisko. Piti kokeilla sama kotona saman merkin pavuilla enkä nähnyt mitään kipinöintiin viittaavaakaan. Pikkututkijana jatkaakseni testiä vien kotipavut töihin ja näin saman ilmiön uudestaan. Olen hämmentynyt. Onko lisää ehdotuksia?

      • minä vaan

        mikron energia kohdistuu hyvin pienelle alueelle jolloin syntyy plasmaa?? ei tiedä, mutta hullua on.. itselläni kävi kerran vastaavasti kuten oheisessa videossa, mutta olin silloin sulattamassa pakastettua chilipalkoa...
        http://www.youtube.com/watch?v=_ux8nSWmAz0


      • Vyysikko
        minä vaan kirjoitti:

        mikron energia kohdistuu hyvin pienelle alueelle jolloin syntyy plasmaa?? ei tiedä, mutta hullua on.. itselläni kävi kerran vastaavasti kuten oheisessa videossa, mutta olin silloin sulattamassa pakastettua chilipalkoa...
        http://www.youtube.com/watch?v=_ux8nSWmAz0

        vanhemmissa mikroaaltouunissa ei ollut ns. jakajaa/tasoittajaa joka jakoi mikroaallot laajemmalle alueelle vaan vanhoissa mikroissa mikroaallot kohdistui keskikohtaan.

        Summa summarum vanhassa mikrossa mikroaaltojen voimakkuus keskellä on suurempi vaikka kokonaisteho olisi sama...


    • kärtsää

      Pakko kaivaa vanha ketju esiin, sillä minulla palaa pakastemarjat jatkuvasti!

      Olen kokeillut niin kaupasta ostettuja kotimaisia kun ulkomaisia pakastemarjoja, aina sulatusteholla, kippoa olen vaihdellut muovisesta pakasterasiasta murokulhoihin. Kaikilla ole onnistunut saamaan kärähtäneitä marjoja, tänään jopa komean valokaaren (ihan kun mikrossa olisi metallia). Minkään muun ruuan kohdalla tätä ilmiötä ei synny. Mikro on muutaman vuoden vanha. Pitäisikö tässä ostaa uusi mikro vai mitä...kyllästyttää viskoa palaneen makuisia marjoja roskiin.

    • hullu-akka

      Nyt ihan oikeati käräytin punaviinikastikeen. Piti hieman haihdutaa ja hetkessä kuului ritinää, avasin luukun ja viini haihtunut ympäri sisusta. Uskallanko enää tuota 3 vuotta vanhaa mikroani käyttää ja onko klorite /(jota ei huushollissa)= ainoa, jolla valkaista seinät

    • Anonyymi

      Jäiset palat ja ilma aiheuttavat yhdessä uunin mikroaaltokenttään ns. kentäntihentymiä, jotka ilmenevät kipinöintinä. Ilmiö johtuu palasten koosta, eikä siitä ole sen kummempaa haittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe