Juoksuvaatteet talvella

Aloittelija90

Elikkäs tarvitsisin kokeneiden juoksijoiden neuvoja siinä, miten talvella juostessa pitäisi pukeutua. Millaista materiaalia aluskerraston tulisi olla? Mistä olette sellaisen ostaneet ja mitä maksoi? Entä mitä olisi hyvä laittaa kerraston päälle? Mitenkäs pipo ja hanskat, käykö ihan normit vai ei? Voiko juosta samoilla lenkkareilla kuin keväisin ja kesällä? Mietin, että onko sitä varten jotain omanlaisiansa sukkia, kun muutenhan varpaat paleltuu, vai?

Tässä tärkeimmät. Kiitokset kaikista neuvoista!

43

8313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Talvijuoksija

      Osta juoksemiseen tarkoitettuja hengittäviä vatteita päästä varpaisiin. Valikoima ja hintaskaala on niin laaja, että helpoimmalla pääset kun menet urheiluliikkeeseeen ja kysyt kysymyksesi siellä. Kesälenkkarit käyvät myös talvella, mutta ovat tietenkin liukaammat, mutta juoksemaan pystyy. Voi tietenkin ostaa nastoitetun mallin, jolloin juoksu pysyy rennompana. Vaatteiden määrästä sen verran, että oikeilla valinnoilla lenkille pääsee suhteellisen vähillä vatteilla -20 asteenkin pakkasellakin eli päälle mieluummin "liian vähän vaatetta" kuin liikaa. Mikään ei ole masentavampaa kuin yrittää juossa "toppahousuissa". Ja vaatetusta tulee muuttaa aina sään mukaan (vähentää tai lisätä) eikä juosta samalla vaatemäärällä kelillä kuin kelillä. Oikea vaatetus tietenkin maksaa jonkin verran ja tekstiiliurheilijat ovat oma ryhmänsä, mutta jos juoksee läpi talven säännööllisesti, niin satsaus kannattaa, koska juoksumukavuus ja samalla motivaatio ovat aivan toista luokkaa verrattuna "tuulipukuun". Urheiluliikkeiden tarjouksia tietenkin kannattaa seurailla, niin säästää selvää rahaa. Ja eiväthän kaikki vaatteet kulu loppuun yhdessä talvessa. Sanoisin että talvijuoksuun sopivaan perusvaatetuksen nastalenkkareineen menee noin 250-300€.

      • gekkkonen

      • vissko

        Tässä oli hyvin kerrottu pukeutumisesta, ei toppavaatteita juoksulenkille!


      • fiski4

        Asiallinen teksti!


      • aaaaapoa

      • naaroycala

    • Tässähän näitä

      Itsellä on ihan tavallinen urheilukerrasto, markettimallia 15€. Päällä Suomen kansallisulkoilupuku, eli kevyt hengittävä tuulipuku. Kovemmilla pakkasilla joku ohut villakerrasto tai kevyt fleece vielä välissä, sellainen joka suojaa myös kaulan. Sukat ja lenkkarit kesämallia, varpaat lämpenevät riittävästi ensimmäisten parin kilometrin aikana eikä ole tullut kylmä, kovemmilla pakkasilla vähän paksumpi ja nilkat peittävä sukkamalli. Pipo ja sormikkaat sään mukaan, sormet lämpiävät myös matkan kuluessa ja hikihän niissä rukkasissa tulee, jos ovat liian paksut.

    • ehdottomasti hyvät

      Viimasuojatut juoksutrikoot ovat ehdoton.

      Alle 10 asteen pakkasella riittää alle lyhyet kalsarit ja sitten kylmemmällä
      mahdollisimman ohuet kalsongit.

      Yläkroppaan sitten alimmaksi tekninen pitkähihainen paita, tarvittaessa toinen paita, vaikkapa
      mahd. ohut flseese ja esim. mikrokankainen juoksutakki.

      Goretex tms. kalvohanskat käteen (riittävän löysät) ja sopivasta materiaalista pipo.

      "Kesäkengillä" olen ainakin toistaiseksi juossut.

      • Harrastava

        Onko tuulipuvulle hyviä vaihtoehtoja päälyasuna, millaisia hengittäviä kevyttuulipukuja löytyy, tuo tavallinen tuulipuku on pitemmillä lenkeillä hieman sellainen hiostava ja hikeä itseensä keräävä.


      • ehdottomasti hyvä
        Harrastava kirjoitti:

        Onko tuulipuvulle hyviä vaihtoehtoja päälyasuna, millaisia hengittäviä kevyttuulipukuja löytyy, tuo tavallinen tuulipuku on pitemmillä lenkeillä hieman sellainen hiostava ja hikeä itseensä keräävä.

        Sellainen vanhanaikainen hengittämätön nylon-tuulipuku kannattaa unohtaa.

        Nykyaikaiset kalvovaatteet (vesikelille) tai sitten mikrokuitu (tihkusade tai kuivempi)
        ovat paljon parempia. Alle sitten lämpötilan mukaan kerros-pari vaatetta.


      • tuuti
        ehdottomasti hyvä kirjoitti:

        Sellainen vanhanaikainen hengittämätön nylon-tuulipuku kannattaa unohtaa.

        Nykyaikaiset kalvovaatteet (vesikelille) tai sitten mikrokuitu (tihkusade tai kuivempi)
        ovat paljon parempia. Alle sitten lämpötilan mukaan kerros-pari vaatetta.

        Itse olen ainakin melko hitaasti lämpenevää tyyppiä. Elikkä aluksi on aina kylmä, ja lopussa taas liian kuuma. Minun on siis ainakin mahdoton pukeutua niin, että olisi täydellisen hyvä olo kokoajan, mutta hei, ei tän kuulukaan olla aina niin helppoa.
        Sanoisin kuitenkin, että mielummin liian paljon kuin liian vähän. Kannattaa suosia lapasia, sukkia, pipoja ja kaulaliinoja, koska ne on helppo ottaa pois tai laittaa takaisin, ja yleensähän suuri osa lämmöstä haihtuu nimenomaan kaulasta ja päästä. Eräs hyvä hankinta omalla kohdallani oli sellainen fleece-kauluri, jossa on toisessa päässä sellaista ohutta kangasta, ja toisessa päässä fleeceä. Jos on kylmä, sen voi nostaa melkein korviin asti, tai sitten antaa olla vain kaulassa. Ja jos tulee kuuma, sen voi ottaa pois ja laittaa ranteeseen roikkumaan, eikä paina yhtä paljon kuin perus kaulaliina.
        Ja toinen hyvä niksi, mitä käytän, on säärystimet. Jos laittaa kovin paksut sukat, tulee lopulta hiki, ja mikään ei ole niin inhottavaa, kuin hikiset jalat lenkkarissa juostessa. Olen ommellut itse fleecestä sellaiset sopivat säärystimet, niin ei tule nilkkoihin kylmä, mutta kaupasta saa varmaan jotain puuvillasäärystimiäkin.
        Juoksin koko viime talven "kesälenkkareilla" ja liukuesteillä. Rikkaammat ostakoot talvi- ja kesälenkkarit erikseen, mutta mun valinta on fleecesäärystimet. :)


      • pitoa
        tuuti kirjoitti:

        Itse olen ainakin melko hitaasti lämpenevää tyyppiä. Elikkä aluksi on aina kylmä, ja lopussa taas liian kuuma. Minun on siis ainakin mahdoton pukeutua niin, että olisi täydellisen hyvä olo kokoajan, mutta hei, ei tän kuulukaan olla aina niin helppoa.
        Sanoisin kuitenkin, että mielummin liian paljon kuin liian vähän. Kannattaa suosia lapasia, sukkia, pipoja ja kaulaliinoja, koska ne on helppo ottaa pois tai laittaa takaisin, ja yleensähän suuri osa lämmöstä haihtuu nimenomaan kaulasta ja päästä. Eräs hyvä hankinta omalla kohdallani oli sellainen fleece-kauluri, jossa on toisessa päässä sellaista ohutta kangasta, ja toisessa päässä fleeceä. Jos on kylmä, sen voi nostaa melkein korviin asti, tai sitten antaa olla vain kaulassa. Ja jos tulee kuuma, sen voi ottaa pois ja laittaa ranteeseen roikkumaan, eikä paina yhtä paljon kuin perus kaulaliina.
        Ja toinen hyvä niksi, mitä käytän, on säärystimet. Jos laittaa kovin paksut sukat, tulee lopulta hiki, ja mikään ei ole niin inhottavaa, kuin hikiset jalat lenkkarissa juostessa. Olen ommellut itse fleecestä sellaiset sopivat säärystimet, niin ei tule nilkkoihin kylmä, mutta kaupasta saa varmaan jotain puuvillasäärystimiäkin.
        Juoksin koko viime talven "kesälenkkareilla" ja liukuesteillä. Rikkaammat ostakoot talvi- ja kesälenkkarit erikseen, mutta mun valinta on fleecesäärystimet. :)

        Mulla asicsen nastat ja ihan loistavat ainakin viime talvena kun oli niin jäistä. Koko talven pistelin niillä menemään, sitä paitsi täytyy sanoo et muutenkin tosi hyvät jalassa! En uskaltais itse talvella lähtee juoksemaan ja liukastelemaan, siinä voi tulla isot vaivat:)


    • sdasdadad

      Mulla talvisin aina aluvaatekerrasto (esim. rukka pitkät kalsarit ja pitkähihainen paita). Mukavan lämmin, mut silti siirtää hikee pois. Ja sen päällä normaali juoksupuku (melkein tuulipukuu vastaava, mut juoksuun tehty). Lisäksi juoksijan pipo (ei hikisty liikaa, maksaa 10e), ja juoksijan hanskat, maksokohan 10e.

      Jos tosi kylmä, melkein -10, niin sen lisäks fleece-kerrasto alla.

      Normaaleilla kesälenkkareilla pärjännyt, mut viime talvena tuli polvet vähän kipeeks epätasasella jäällä jäykistellessä, et mietin jos ottais nastat täks talveks. Kellään kokemuksia nastoista? Paljon makso?

    • sortsijatpaitamies

      Sortsit ja t-paita.
      Juoksen sisällä lämpimässä 400 metrin radalla 1,25 e/päivä. Hintaan sisältyy iso kuntosali ja ohjatut ryhmäliikuntatunnit tietysti rentouttava sauna treenin jälkeen. Juoksuradan reunalla olevista kookkaista ikkunoista voi halutessaan ihastella rännän raiskaamia maisemia.

      • ulos juoksemaan

        Lyhyet treenit sisällä ihan ok, mutta juokseppa 25-30km 400m radalla, niin saattaa maisema käydä yksitoikkoiseksi.


      • Viimoihin
        ulos juoksemaan kirjoitti:

        Lyhyet treenit sisällä ihan ok, mutta juokseppa 25-30km 400m radalla, niin saattaa maisema käydä yksitoikkoiseksi.

        On hyvä tuulisen pakkaskelin lenkeillä, onko tällaisia kosteutta siirtäviä tuulen pitäviä pipoja saatavilla, tai muun tyyppisiä lenkkipäähineitä.


      • pipopääpoo
        Viimoihin kirjoitti:

        On hyvä tuulisen pakkaskelin lenkeillä, onko tällaisia kosteutta siirtäviä tuulen pitäviä pipoja saatavilla, tai muun tyyppisiä lenkkipäähineitä.

        Löytyyhän niitä juoksupipoja. Hintaan 10e - 50e. Itselläni kympin pipo ja tosi hyvä. Kysymään vaan Stadiumista, Top-Sportista tai Intersportista.


      • kylmettynyt

        missä ??? :P


      • sortsijatpaitamies

      • ??????

        miten hinta on noin halpa ? 1,25 e/päivä ?


    • Herra 48

      eivät voi tietää mikä sinulle sopii, vähän sama juttu kuin kenkien kanssa. Eli kokeilemalla saat selville kuinka paljon vaatetta tarvitse. Pipo vai panta vai vain korvalaput tai´joku näiden yhdistelmä. Soppailemalla ei kunto parane ja kun alat juoksemaan ja kokeilemaan huomaat mikä sinulle käy ja mikä ei.

      • Hessukessu

        Talvi on kyllä vähintään yhtä vaikea kuin 10oC tienoo kun ei tiedä onko lämmin vai kylmä vai mitä. Itte olen noin 0..-10oC käyttänyt talvitrikoita ja siellä alla pitkiä teknisiä kalsareita....riippuu vähän lämpötilasta laittaako pitkät vai lyhyet alle. Sitten tuulelta suojaava juoksutakki ja sinne tekninen pitkä ja/tai lyhyt hihainen. Aina juoksulakki tai pipo ja hanskat joissa räkärätit :-)
        sitten tuo kylmempi osio....ostin joskus 2009 syksyllä haltin hiihtopuvun jossa selän ja jalkojen takaosa todella hyvin hengittävää stretch-tyyppistä kangasta ja vaatteen sisällä se active dry -neulos. Ei oikeastaan tartte alle kuin samat kuin noiden jouksutakki trikoot alle, kovemmilla pakkasilla olen käyttänyt kauluria siten että alkumatkasta suun edessä ja loppumatkasta kaulalla. Tuo hiihtopuvun takki on ollut hyvä kun siinä on korkea kaulus ja pitkä selkä sekä edessä tuuletusvetoketjut ilmanvaihdon säätelyyn. Housujen lahkeessa on silikoni mällit laitettu tehtäälla että pysyvät alhaalla hangessa ja yllätys kyllä, toimii!!
        Kenkinä olen käyttänyt vain niken air pegasus gtx goretex ossuja eikä nastoja...välillä on vähän liukasta mutta ainakin espoossa viimetalvi oli hyvin aurattu ja hiekotettua, eipä montaa sutiaskelta tullut vedettyä. Tossut on siksi talvella hyvät kun tuo goretex menee aika nopeasti tukkoon ja jalan kosteus pitää varpaat lämpiminä, eipä tartte kuin samat sukat kuin kesällä. Välikeleillä goretex suojaa hyvin ulkopuoliselta vedeltä, mutta sitten kun kroppa on lämmin ja hiessä eikä goretex enää suojaakaan (kapillaari ilmiö kalvon läpi) niin eipä sillä enää ole väliäkään vilustelun suhteen.....viilentää mukavasti jalkojen kautta oloa pitkillä matkoilla.
        Pakkasilla olen keskittynyt paljon vauhtiin ja mennyt ihan keuhkojen mukaan, lenkki on kiva jos se on pitkä ja keuhkoihin ei satu, kiva fiilis ku tulee takas sisälle ja takana hyvä matka...parhaimpia muistoja on lumisateesa 20cm auraamattomalla alustalla noin 14 km lenkit, todella hyvää voimaharjoittelua :-)
        tsemppiä ens talveen, ajattelin itse takiksi laittaa tuon uuden lahtin stormwall takin jossa on selän takana huokoinen kangas, kaveri mainosti että futaa hyvin pakkasillä ja räntäkeleillä.


      • pysytäänlämpeenä
        Hessukessu kirjoitti:

        Talvi on kyllä vähintään yhtä vaikea kuin 10oC tienoo kun ei tiedä onko lämmin vai kylmä vai mitä. Itte olen noin 0..-10oC käyttänyt talvitrikoita ja siellä alla pitkiä teknisiä kalsareita....riippuu vähän lämpötilasta laittaako pitkät vai lyhyet alle. Sitten tuulelta suojaava juoksutakki ja sinne tekninen pitkä ja/tai lyhyt hihainen. Aina juoksulakki tai pipo ja hanskat joissa räkärätit :-)
        sitten tuo kylmempi osio....ostin joskus 2009 syksyllä haltin hiihtopuvun jossa selän ja jalkojen takaosa todella hyvin hengittävää stretch-tyyppistä kangasta ja vaatteen sisällä se active dry -neulos. Ei oikeastaan tartte alle kuin samat kuin noiden jouksutakki trikoot alle, kovemmilla pakkasilla olen käyttänyt kauluria siten että alkumatkasta suun edessä ja loppumatkasta kaulalla. Tuo hiihtopuvun takki on ollut hyvä kun siinä on korkea kaulus ja pitkä selkä sekä edessä tuuletusvetoketjut ilmanvaihdon säätelyyn. Housujen lahkeessa on silikoni mällit laitettu tehtäälla että pysyvät alhaalla hangessa ja yllätys kyllä, toimii!!
        Kenkinä olen käyttänyt vain niken air pegasus gtx goretex ossuja eikä nastoja...välillä on vähän liukasta mutta ainakin espoossa viimetalvi oli hyvin aurattu ja hiekotettua, eipä montaa sutiaskelta tullut vedettyä. Tossut on siksi talvella hyvät kun tuo goretex menee aika nopeasti tukkoon ja jalan kosteus pitää varpaat lämpiminä, eipä tartte kuin samat sukat kuin kesällä. Välikeleillä goretex suojaa hyvin ulkopuoliselta vedeltä, mutta sitten kun kroppa on lämmin ja hiessä eikä goretex enää suojaakaan (kapillaari ilmiö kalvon läpi) niin eipä sillä enää ole väliäkään vilustelun suhteen.....viilentää mukavasti jalkojen kautta oloa pitkillä matkoilla.
        Pakkasilla olen keskittynyt paljon vauhtiin ja mennyt ihan keuhkojen mukaan, lenkki on kiva jos se on pitkä ja keuhkoihin ei satu, kiva fiilis ku tulee takas sisälle ja takana hyvä matka...parhaimpia muistoja on lumisateesa 20cm auraamattomalla alustalla noin 14 km lenkit, todella hyvää voimaharjoittelua :-)
        tsemppiä ens talveen, ajattelin itse takiksi laittaa tuon uuden lahtin stormwall takin jossa on selän takana huokoinen kangas, kaveri mainosti että futaa hyvin pakkasillä ja räntäkeleillä.

        Itse olen käyttänyt juoksupipoa kun sattui olemaan tarjouksessa enkä haluaisi muita pipojani hikeen sotkea, kun ulkoilen muutenkin. Mutta juoksu takkina olen käyttänyt hiihtotakkia, jossa kaikki ne hyvät ominaisuudet, eli sisävuori, kuivuu nopeasti, suojaa tuulelta, siirtää kosteuden ja näyttääkin hyvältä, ei pelkältä tuulipuvulta. Housuinakin usein hiihtopuvun housut, ei niitä piukkoja vaan miksei nekin toimisi, ainakin ovat talviurheiluun suunniteltuja. Alla olen käyttänyt kerrastoa ja/tai pitkähihaista juoksupaitaa, riippuen kelistä. Ja kyllä gore juoksukengät ovat olleet verrattomat, niistä ei tuuli niin helposti läpi joten ei varpaita kylmää. Jos rupee kesälenkkareihin lisäsukkia laittamaan niin liikkumatila kyl vähenee... mut jokainen kyl kokeilemalla löytää itselleen parhaat kamppeet, itse sielt Stadiumista oon löytänyt halvimmat, niillä kun niitä omia merkkejä...


      • Akio1
        pysytäänlämpeenä kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt juoksupipoa kun sattui olemaan tarjouksessa enkä haluaisi muita pipojani hikeen sotkea, kun ulkoilen muutenkin. Mutta juoksu takkina olen käyttänyt hiihtotakkia, jossa kaikki ne hyvät ominaisuudet, eli sisävuori, kuivuu nopeasti, suojaa tuulelta, siirtää kosteuden ja näyttääkin hyvältä, ei pelkältä tuulipuvulta. Housuinakin usein hiihtopuvun housut, ei niitä piukkoja vaan miksei nekin toimisi, ainakin ovat talviurheiluun suunniteltuja. Alla olen käyttänyt kerrastoa ja/tai pitkähihaista juoksupaitaa, riippuen kelistä. Ja kyllä gore juoksukengät ovat olleet verrattomat, niistä ei tuuli niin helposti läpi joten ei varpaita kylmää. Jos rupee kesälenkkareihin lisäsukkia laittamaan niin liikkumatila kyl vähenee... mut jokainen kyl kokeilemalla löytää itselleen parhaat kamppeet, itse sielt Stadiumista oon löytänyt halvimmat, niillä kun niitä omia merkkejä...

        Kuten aiemminkin mainittu, niin tosi yksilöllistä on kylmän kokeminen talvijuoksussa. Jos asuu Etelä-Suomessa eikä ole kovin vilukissa, niin miltei kaikista talven tilanteista selviää tavallisella kevät-kesä-syksy -käyttöön tarkoitetulla juoksupuvulla ja kerrospukeutumisella sekä "kesälenkkareilla" ja tarvittaessa hieman paksummilla sukilla. Halutessaan talven perusvermeet saa hankittua hyvin maltillisella budjetilla hankkimalla esim. Stadiumin syys- tai kevät tarjouksissa useampana vuotena olleen juoksupuvun (takki housut 40eur luokkaa) ja sen kaveriksi jonkinlaisen teknisen (=tekokuituisen) ulkoilukerraston (merkittömiä saa monesta paikkaa 10-15eur) sekä vaikka jonkinlaisen fleece-väliasun (näitäkin on aina silloin tällöin tarjouksella). Tällaisella varustuksella (ainakin itse) lenkkeilen vielä hyvin -15 - -20C keleillä. Kylmemmällä ilmalla juoksemisen mielekkyys on vaatetuksesta riippumatta ainakin itselleni hieman kyseenalaista, joten olen kylmimmät ilmat jättänyt suosiolla väliin.


    • safdsfafasasf

      Aina on joko liian kuuma tai kylmä.

      Ei ole keksitty tähän ratkaisua, mikä ihme siinä on, ettei sopivia lenkkivaatteita löydä sitten millään.

      Yksikin tekijä muuttuu esim. tuulen nopeus niin jo saa tehdä muutoksia varustukseen. Kahta päivää ei samanlaista ole Suomen talvessa.

      • Puolikasmaraton

        Muista kerrospukeutuminen! Ei paksuja vaatteita, vaan mielellään useita ohuita kerroksia jalkoihin ja yläkroppaan. Saa paljon säätövaraa lämpötilan ja tuulen mukaan. Minulla on ollut 4-5 kerrosta, sopivasti juoksutrikoita ja leggingsejä yhdistellen. Wetlook-leggarit pitävät tuulta mutta hengittävät silti riittävästi. Yli kolmekymppisenä en niitä kyllä päälikerroksena kehtaa käyttää.

        Ei ole tuntunut kömpelöltä tai haitannut menoa, on sitten juoksulenkki isommalla joukolla tai yksinäinen pyörälenkki. Iso plussa tuo tarkka säätö poistamalla tai lisäämällä yksi ohut kerros.


      • villavaatteita

        Talvisin voi lähteä lenkille normaaleissa arkivaatteissa, sen sijaan että ostaisi kalliita talvijuoksupukuja jotka kuitenkaan eivät ole yhtään sen parempia.
        Merinokerrasto, verkkarit, villapaita jne. Merinokerrasto ja villa yleensäkin on myös ominaisuuksiltaan sellainen että pitää lämpötilan aina sopivana ja poistaa hien ja kosteuden. Ei tule toimistolla liian kuuma, eikä toisaalta ulkona -20 pakkasessa liian kylmäkään, ja lisäksi soveltuu mainiosti talviliikuntakäyttöön.

        Tekninen kerrasto puolestaan on sisällä hiostava ja kuuma, ja ulkona ihan liian kylmä, lisäksi haisee pahalta jo lyhyenkin käytön jälkeen. Villa toisaalta hylkii hajuja ja käytön jälkeen riittää pelkkä tuuletus, jolloin kerrastot ja villapaidat pysyvät raikkaina.


    • afsjoiafjoi

      Mikään ei ole niin paskaa kun juosta kun on liian kuuma.

      • Samisamisamisami

        Apinapaia ei liian kuuma kun leikkaa hihat pois


    • pihijuoksija

      Itse ostin kirppikseltä hiihtopuvun talvijuoksuun, toimii. Kovimmilla pakkasilla en juokse kun astma tykkää huonoa.

    • juoksija92

      Hiihtopuvulla (Rukka) mäkin olen nyt talven aikaan juoksulenkit tehnyt. Alle kerrastoa pakkasen mukaan. Nollakelillä menen ihan t-paita ohkanen juoksutakki päällä, -10 pakkasella tuo hiihtopuku päälle ja pitkähihasta kerrastoa alle x1, jos enemmän kun -10 pakkanen, niin sitten tarv. fleecekerrastoa vielä väliin.
      Yksillä sukilla on pärjännyt, ei tarvi villasukkia väliin. Ei palellu varpaat. Hanskat on hyvät jo -10 pakkasella, sitä lauhemmalla pärjää ilman hanskoja. Ja juoksupipo muutamalla eurolla ostettuna Lidlistä pitää hyvin pään lämpösenä ja kuulokkeet korvissa.

    • Samisamisamisami

      Kysy jodlaajalta. Asicksin kompressiosukissa ainakin juostava. Sarvat jalkaan.

      • Manolobenidorm

        Huom. Niket. Sarvat menneen talven lumia.


      • TosiFan

        Jodi ei tarvitse talvella treenaamiseen kuin shortsit ja lyhythihaisen trikoopaidan, jalkaan tosiaan Niket


    • Arajuuri

      Sama takki syksyllä ja talvella. Väliin tulevien kerrosten määrä lämpötilan mukaan ja paksummat hanskat ja parempi pipo, jos tarpeeksi kylmää.

    • Mieluummin liikaa kuin liian vähän. Hiki ei haittaa mitään. Buff tai shemag huivi ehdottomasti kaulaan.

    • Sk122

      Lisäisin talvivarustukseen fleece liivin, täydellinen kunhan peittää alaselän ja kaulus nousee suljettuna leukaan saakka. Käytän muuten samaa kuin muulloinkin.

      • Himo

        Sortseilla mennään talvelakin. Karasee.


    • KMT

      Käytän talvella paksuja sukkahousuja tai legginsejä talvijuoksuhousujen alla. Paitana paras on kashmirvillapusero, jonka alla voi olla vielä toppi ja urheiluliivit. Takkina on juoksutakki tai jokin lämpimämpi takki. Kaulaan yleensä kauluri ja päähän kashmirpipo tai lippalakki. Käsiin laitan nahkarukkaset tai lämpimämmällä säällä jotkut hanskat. Lenkkarit ovat samat kesällä ja talvella, mutta talvella jalassa on usein kahdetkin sukat (esim. urheilusukat ja villasukat).

    • Anonyymi

      Vieläkö Lidlissä myyään?

    • Anonyymi

      Paljonko pakkasta jottei vaatetus riitä?

      • Anonyymi

        -12 oli aika ekstremeä. Mitenköhän pärjäisi 27:ssä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        -12 oli aika ekstremeä. Mitenköhän pärjäisi 27:ssä?

        Miula Craftin hiihtovaatteet. Pakkasella lisään kerroksia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe