Hyvä ruokavalio laihduttajalle

heejin

Olen tässä melko kauan selaillut netistä tietoa erilaisista dieeteistä, mutta en ole vaan löytänyt itselleni sopivaa ruokavaliota, jonka avulla saisin painostani ainakin 5 kiloa pois. Ihmiset lupailevat, että Atkinsin dieettiä noudattaessa elimistöstä poistuu näkyvästi rasvaa jo ensimmäisen viikon aikana, mutta onko kyseessä turvallinen laihdutustapa? Tiedän, että hyvä tapa aloittaa laihdutus on noudattaa tätä paljon kohuttua lautasmallia, mutta riittääkö se? Olisi oikein mukavaa, jos voisitte antaa mielipiteitänne ja vaikkapa linkittää joillekin terveyssivuille, joista saisin esimerkiksi valmiin ensimmäisen viikon aterialistan. :)

6

1877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 92kg

      Atkins on monelle kirosana, joka herättää voimakkaita tunteita sekä niissä, jotka eivät asiasta mitään tiedä (esim. vaimoni) että niissä, joiden pitäisi ammattinsa puolesta olla asiasta perillä. Siksi onkin ehkä viisaampaa puhua vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, jonka äärilaita on Atkinsin dietti.

      Itse olen nyt pudottanut 7-8 kg lähtöpainosta, liekö viides viikko menossa. Ehkä jo ensimmäisessä viikossa tapahtui huomattavaa muutosta, mutta muistan lukeneeni, että kropan glukagoni-varastojen tyhjentyminen ensimmäisten päivien aikana poistaa samalla nestettä 2-4kg, joten aluksi tapahtuva nopea painon putoaminen on näennäistä.

      Itse vedin aluksi aika tiukalla linjalla, hiilihydraatit ihan minimiin, jonka jälkeen olen ottanut vähän rennommin. Itse asiassa luulen, ettei äärilaidalle ole pakko mennäkään, vaan tuloksia saa jo silläkin, jos jättää sokerit, viljatuotteet, perunat pastat riisit yms. pois. Kasviksia paljon ja lihaa/kalaa/kanaa sen verran ettei ole nälkä. Kun verensokerit ei seilaa ylös alas entiseen malliin, ei nälkä enää niin tulekaan. Muistan hyvin kuinka kapallinen perunoita ja pinkka reissumiestä ei riittänyt pitämään nälkää loitolla kuin 3-5 tuntia. Nyt pärjää paljon pienemmällä annoksella pidempään.

      Turvallisuudesta sen verran, että haluaisin todellakin kuulla, mitä haitallista on siinä, että syön määrällisesti vähemmän enkä en enää kiusaa haimaani jatkuvalla insuliinin tarpeella. Rasvat ovat kritisoitu asia, mutta kohtuus niidenkin käytössä olla pitää. Toisaalta voin myös ymmärtää väitteet siitä, etteivät nuo maito- ja eläinperäiset rasvat niin mörköjä olekaan. On mukava olla samaa mieltä ja paistaa sienet pannulla oikeassa voissa eikä missään teollisuusmargariinissä.

      Itse ainakin voin huomattavasti paremmin kuin ennemmin, jolloin jatkuvasti oli väsy ja ellei väsy niin sitten nälkä.

      • heejin

        Kiitos vastauksesta, siitä oli hyvin paljon apua! :) Itellänikin on kokemuksia siitä, että kun mainitsen sanan "Atkinsin dieetti" niin osa ihmisistä rupeaa tuskaisesti repimään hiuskarvojaan. Mutta asiaan..

        Saako siis tässä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa syödä erilaisia maitotuotteita esim. itse maito, juustot, jogurtit jne? Ja sitten vielä toinen kysymys. Olen pitkän aikaa syönyt sellaista salaattia, joka sisältää riisiä, tonnikalaa ja salaattia. Jos haluan noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, pitääkö minun luopua tuosta salaatista?


      • Panhandle
        heejin kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, siitä oli hyvin paljon apua! :) Itellänikin on kokemuksia siitä, että kun mainitsen sanan "Atkinsin dieetti" niin osa ihmisistä rupeaa tuskaisesti repimään hiuskarvojaan. Mutta asiaan..

        Saako siis tässä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa syödä erilaisia maitotuotteita esim. itse maito, juustot, jogurtit jne? Ja sitten vielä toinen kysymys. Olen pitkän aikaa syönyt sellaista salaattia, joka sisältää riisiä, tonnikalaa ja salaattia. Jos haluan noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, pitääkö minun luopua tuosta salaatista?

        En noudata VHH-ruokavaliota, mutta sen perusteella, mitä siitä olen lukenut, voit minusta hyvin jatkaa salaattisi syömistä, kunhan jätät siitä RIISIN pois. Kasvikset, kala ja liha kuuluvat myös VHH-ruokavalioon, ei se pelkkää läskiä, juustoa ja kermaa ole.

        On varmaan hyvä kuulostella omia tuntemuksiaan ja valita sellainen ruokavalio, joka itselle sopii. Muuten on vaarassa turhautuminen ja kyllästyminen aika nopeasti. Kaikille ei sovi lautasmalli, eikä kaikille sovi VHH, mutta molemmilla tavoilla on mahdollisuus syödä terveellisesti (= niin, että oma terveys säilyy tai jopa paranee) ja pudottaa painoa. Kovin rajoittavat dieetit voivat olla hankalia noudattaa varsinkin silloin, kun syö kodin ulkopuolella eikä itse pääse valitsemaan, mitä on tarjolla.

        Dieetin ehdottomuudesta muuten Patrik Borgilla on minusta hyvä 80 20 -sääntö. Se tarkoittaa, ettei täydellisen hyvään ruokavalioon ole edes tarvetta pyrkiä. Jos neljä valintaa viidestä on hyviä, se viides voi olla mitä tahansa.


    • Eddaaa

      Vhh-ruokavalio on tuonut monille avun erilaisiin vaivoihin. Kannattaa kuitenkin itse tutustua kyseiseen ruokavalioon esimerkiksi lukemalla kirjoja ennen kuin aloittaa sen noudattamisen. Pahimpia virheitä on syödä vähähiilihydraattisesti ja vähärasvaisesti. Proteiinin määrää ei oikeastaan lisätä, vaan energiavaje korvataan rasvalla.

    • Päivää

      Welcome to 2013 :D

    • sf!mies

      http://www.suomimies.fi/pudota_painoa

      Tässä linkki suomi-mies painonhallintasivustolle, jossa on ravitsemusterapeutin juttuja. Kannattaa surffailla, terve ja rento tapa pudottaa painoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1798
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      179
      1301
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1158
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      34
      1053
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      81
      977
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      935
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      880
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      64
      806
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      779
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      751
    Aihe