Olen tässä melko kauan selaillut netistä tietoa erilaisista dieeteistä, mutta en ole vaan löytänyt itselleni sopivaa ruokavaliota, jonka avulla saisin painostani ainakin 5 kiloa pois. Ihmiset lupailevat, että Atkinsin dieettiä noudattaessa elimistöstä poistuu näkyvästi rasvaa jo ensimmäisen viikon aikana, mutta onko kyseessä turvallinen laihdutustapa? Tiedän, että hyvä tapa aloittaa laihdutus on noudattaa tätä paljon kohuttua lautasmallia, mutta riittääkö se? Olisi oikein mukavaa, jos voisitte antaa mielipiteitänne ja vaikkapa linkittää joillekin terveyssivuille, joista saisin esimerkiksi valmiin ensimmäisen viikon aterialistan. :)
Hyvä ruokavalio laihduttajalle
6
1946
Vastaukset
- 92kg
Atkins on monelle kirosana, joka herättää voimakkaita tunteita sekä niissä, jotka eivät asiasta mitään tiedä (esim. vaimoni) että niissä, joiden pitäisi ammattinsa puolesta olla asiasta perillä. Siksi onkin ehkä viisaampaa puhua vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta, jonka äärilaita on Atkinsin dietti.
Itse olen nyt pudottanut 7-8 kg lähtöpainosta, liekö viides viikko menossa. Ehkä jo ensimmäisessä viikossa tapahtui huomattavaa muutosta, mutta muistan lukeneeni, että kropan glukagoni-varastojen tyhjentyminen ensimmäisten päivien aikana poistaa samalla nestettä 2-4kg, joten aluksi tapahtuva nopea painon putoaminen on näennäistä.
Itse vedin aluksi aika tiukalla linjalla, hiilihydraatit ihan minimiin, jonka jälkeen olen ottanut vähän rennommin. Itse asiassa luulen, ettei äärilaidalle ole pakko mennäkään, vaan tuloksia saa jo silläkin, jos jättää sokerit, viljatuotteet, perunat pastat riisit yms. pois. Kasviksia paljon ja lihaa/kalaa/kanaa sen verran ettei ole nälkä. Kun verensokerit ei seilaa ylös alas entiseen malliin, ei nälkä enää niin tulekaan. Muistan hyvin kuinka kapallinen perunoita ja pinkka reissumiestä ei riittänyt pitämään nälkää loitolla kuin 3-5 tuntia. Nyt pärjää paljon pienemmällä annoksella pidempään.
Turvallisuudesta sen verran, että haluaisin todellakin kuulla, mitä haitallista on siinä, että syön määrällisesti vähemmän enkä en enää kiusaa haimaani jatkuvalla insuliinin tarpeella. Rasvat ovat kritisoitu asia, mutta kohtuus niidenkin käytössä olla pitää. Toisaalta voin myös ymmärtää väitteet siitä, etteivät nuo maito- ja eläinperäiset rasvat niin mörköjä olekaan. On mukava olla samaa mieltä ja paistaa sienet pannulla oikeassa voissa eikä missään teollisuusmargariinissä.
Itse ainakin voin huomattavasti paremmin kuin ennemmin, jolloin jatkuvasti oli väsy ja ellei väsy niin sitten nälkä.- heejin
Kiitos vastauksesta, siitä oli hyvin paljon apua! :) Itellänikin on kokemuksia siitä, että kun mainitsen sanan "Atkinsin dieetti" niin osa ihmisistä rupeaa tuskaisesti repimään hiuskarvojaan. Mutta asiaan..
Saako siis tässä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa syödä erilaisia maitotuotteita esim. itse maito, juustot, jogurtit jne? Ja sitten vielä toinen kysymys. Olen pitkän aikaa syönyt sellaista salaattia, joka sisältää riisiä, tonnikalaa ja salaattia. Jos haluan noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, pitääkö minun luopua tuosta salaatista? - Panhandle
heejin kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, siitä oli hyvin paljon apua! :) Itellänikin on kokemuksia siitä, että kun mainitsen sanan "Atkinsin dieetti" niin osa ihmisistä rupeaa tuskaisesti repimään hiuskarvojaan. Mutta asiaan..
Saako siis tässä vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa syödä erilaisia maitotuotteita esim. itse maito, juustot, jogurtit jne? Ja sitten vielä toinen kysymys. Olen pitkän aikaa syönyt sellaista salaattia, joka sisältää riisiä, tonnikalaa ja salaattia. Jos haluan noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, pitääkö minun luopua tuosta salaatista?En noudata VHH-ruokavaliota, mutta sen perusteella, mitä siitä olen lukenut, voit minusta hyvin jatkaa salaattisi syömistä, kunhan jätät siitä RIISIN pois. Kasvikset, kala ja liha kuuluvat myös VHH-ruokavalioon, ei se pelkkää läskiä, juustoa ja kermaa ole.
On varmaan hyvä kuulostella omia tuntemuksiaan ja valita sellainen ruokavalio, joka itselle sopii. Muuten on vaarassa turhautuminen ja kyllästyminen aika nopeasti. Kaikille ei sovi lautasmalli, eikä kaikille sovi VHH, mutta molemmilla tavoilla on mahdollisuus syödä terveellisesti (= niin, että oma terveys säilyy tai jopa paranee) ja pudottaa painoa. Kovin rajoittavat dieetit voivat olla hankalia noudattaa varsinkin silloin, kun syö kodin ulkopuolella eikä itse pääse valitsemaan, mitä on tarjolla.
Dieetin ehdottomuudesta muuten Patrik Borgilla on minusta hyvä 80 20 -sääntö. Se tarkoittaa, ettei täydellisen hyvään ruokavalioon ole edes tarvetta pyrkiä. Jos neljä valintaa viidestä on hyviä, se viides voi olla mitä tahansa.
- Eddaaa
Vhh-ruokavalio on tuonut monille avun erilaisiin vaivoihin. Kannattaa kuitenkin itse tutustua kyseiseen ruokavalioon esimerkiksi lukemalla kirjoja ennen kuin aloittaa sen noudattamisen. Pahimpia virheitä on syödä vähähiilihydraattisesti ja vähärasvaisesti. Proteiinin määrää ei oikeastaan lisätä, vaan energiavaje korvataan rasvalla.
- Päivää
Welcome to 2013 :D
- sf!mies
http://www.suomimies.fi/pudota_painoa
Tässä linkki suomi-mies painonhallintasivustolle, jossa on ravitsemusterapeutin juttuja. Kannattaa surffailla, terve ja rento tapa pudottaa painoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5877696Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3342916Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3912089- 1281307
- 311253
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl41179Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1041057- 911053
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h641023- 44892