Vielä kerran Raamatusta

Hipat on leikitty

Onko Raamattu totta vai ei?

Jos Raamatussa on yksikin sellainen kohta, joka ei ole suoraan totta, eikö se murenna kokonaisuudenkin uskottavuuden?

Ja jos taas Raamattu on totta, miksei kaikkia sen suoria ohjeita totella vaan keksitään perusteluja sille, ettei niitä totella?

Ja jos Jeesus kerran toimillaan jotenkin kumosi Vanhan Testamentin säännöt, miksei hän itse sitä sano, vaan pikemminkin päinvastoin?

Ja vielä lopuksi ikuisuuskysymys: Raamattu on täysin tulkittavissa. Miten yksikään ihminen voi väittää olevansa toista parempi sitä tulkitsemaan?

16

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie ja sie?
    • .

Jos Raamatussa on yksikin sellainen kohta, joka ei ole suoraan totta, se ehkä heikentää kokonaisuuden uskottavuutta, mutta ei murenna sitä.

Perustelut sille, ettei kaikkia Raamatun suoria ohjeita totella, eivät ole keksittyjä. Ne perustuvat Raamattuun.

Jeesus ei itse sano kumonneensa Vanhan Testamentin sääntöjä, koska hän jostakin syystä tahtoi, että vasta Paavali sanoisi sen.

Kukaan ei itse voi väittää olevansa toista parempi tulkitsemaan Raamattua. Sen sijaan tulkinnan kuulija/lukija voi päätellä, onko esitetty tulkinta uskottava.

• Mie ja sie?

Raamatusta voi löytää ohjeita mihin tahansa. Käsitys siitä, että Raamatun avulla tulkitaan Raamattua, on tyypillinen uskovaisten kehäpäätelmä.

Missä kohti Raamattua Jeesus sanoo, että Vanhan Testamentin ohjeet eivät ole voimassa?

• turha vastaus
        Mie ja sie? kirjoitti:

Raamatusta voi löytää ohjeita mihin tahansa. Käsitys siitä, että Raamatun avulla tulkitaan Raamattua, on tyypillinen uskovaisten kehäpäätelmä.

Missä kohti Raamattua Jeesus sanoo, että Vanhan Testamentin ohjeet eivät ole voimassa?

"Missä kohti Raamattua Jeesus sanoo, että Vanhan Testamentin ohjeet eivät ole voimassa?"
        Ei sanotakaan, eikä mainitsemasi opetus olekaan vl:n opetusta!

• Mie ja sie?
        turha vastaus kirjoitti:

"Missä kohti Raamattua Jeesus sanoo, että Vanhan Testamentin ohjeet eivät ole voimassa?"

Koko vanhoillislestadiolaisuus on tulvillaan toimintaohjeita, joista osaa perustellaan Vanhalla Testamentilla. Osaa VT:n ohjeistosta noudatetaan, osaa ei. Perustelöut valinnoille ovat moninaiset. Yksi tyypillisimmistä on se, että Jeesus olisi jotenkin kumonnut osan, osaa ei.

Samoin käsitys siitä, että vain uskon kautta voi tulkta Raamattua oikein, on tavallista vanhoillislestadiolaisillekin.

turha vastaus kirjoitti:

Matt.5 Jeesus antaa jotenkin ymmärtää. "teille on sanottu.. mutta minä sanon teille"..

• turha vastaus
        Mie ja sie? kirjoitti:

Koko vanhoillislestadiolaisuus on tulvillaan toimintaohjeita, joista osaa perustellaan Vanhalla Testamentilla. Osaa VT:n ohjeistosta noudatetaan, osaa ei. Perustelöut valinnoille ovat moninaiset. Yksi tyypillisimmistä on se, että Jeesus olisi jotenkin kumonnut osan, osaa ei.

Samoin käsitys siitä, että vain uskon kautta voi tulkta Raamattua oikein, on tavallista vanhoillislestadiolaisillekin.

Vastaukseni oli turha joo, koska vastauksen kyseenalaistit ilman, että edes epäilisit kysymyksesi oikeellisuutta! Pistit nyt jatkoksi lisää väittämiä, jotka eivät myöskään ole vl:n-opetusta. Selitän kuitenkin tätä uusinta herjaasi, vaikka tuskin sitä sisäistät!

"Yksi tyypillisimmistä on se, että Jeesus olisi jotenkin kumonnut osan, osaa ei."

Tuo ei pidä paikkaansa!
        5.Moos.30:10
        "Teidän tulee totella Herraa, Jumalaanne, ja noudattaa kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan."

Toinen tarkoittamasia paikka on Room. 10:4, josssa asia kerrotaan Kristukssen olevan lain loppu uskoville!

Kuten huomaat sinun pähkäilysi ovat sekoittaneet sinut, ja vl:t opettavat tuon niin kuin se on Raamattuun kirjoitettu.

• turha vastaus kirjoitti:

Vastaukseni oli turha joo, koska vastauksen kyseenalaistit ilman, että edes epäilisit kysymyksesi oikeellisuutta! Pistit nyt jatkoksi lisää väittämiä, jotka eivät myöskään ole vl:n-opetusta. Selitän kuitenkin tätä uusinta herjaasi, vaikka tuskin sitä sisäistät!

"Yksi tyypillisimmistä on se, että Jeesus olisi jotenkin kumonnut osan, osaa ei."

Tuo ei pidä paikkaansa!
        "Teidän tulee totella Herraa, Jumalaanne, ja noudattaa kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan."

Toinen tarkoittamasia paikka on Room. 10:4, josssa asia kerrotaan Kristukssen olevan lain loppu uskoville!

Kuten huomaat sinun pähkäilysi ovat sekoittaneet sinut, ja vl:t opettavat tuon niin kuin se on Raamattuun kirjoitettu.

Tuo ei pidä paikkaansa!
        "Teidän tulee totella Herraa, Jumalaanne, ja noudattaa kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan." ** Miten tämä liittyy Jeesuksen ”kumoamiseen”, asiahan liittyy VAIN JUUTALAISIIN. < TEIDÄN TULEE TOTELLA ( juutalaisten, ei lestadiolaisten ) ja noudattaa kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan. Silloin te palaatte taas Herran luo koko sydämestänne ja sielustanne.
        11 "Tämä laki, jonka minä teille NYT annan, ei ole liian vaikea, ei etäinen eikä salattu.

Miten sinä yrität varastaa itsellesi meille juutalaiselle annettuja asioita.

Toinen tarkoittamasia paikka on Room. 10:4, josssa asia kerrotaan Kristukssen olevan lain loppu uskoville! ** Lain aika kesti kyllä vain Johannekseen asti, eli puoli vuotta ennen Jeesuksen ristin kuolemaa. Luuk. 16:16 >> "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne.> 1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa, että he pelastuisivat. 2 Voin todistaa, että he ovat täynnä intoa Jumalan puolesta, mutta heiltä puuttuu ymmärrys. 3 He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta. 4 Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo.

• turha vastaus
        Kesitas kirjoitti:

Tuo ei pidä paikkaansa!
        "Teidän tulee totella Herraa, Jumalaanne, ja noudattaa kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan." ** Miten tämä liittyy Jeesuksen ”kumoamiseen”, asiahan liittyy VAIN JUUTALAISIIN. < TEIDÄN TULEE TOTELLA ( juutalaisten, ei lestadiolaisten ) ja noudattaa kaikkia hänen käskyjään ja säädöksiään, jotka on kirjoitettu tähän lain kirjaan. Silloin te palaatte taas Herran luo koko sydämestänne ja sielustanne.
        11 "Tämä laki, jonka minä teille NYT annan, ei ole liian vaikea, ei etäinen eikä salattu.

Miten sinä yrität varastaa itsellesi meille juutalaiselle annettuja asioita.

Toinen tarkoittamasia paikka on Room. 10:4, josssa asia kerrotaan Kristukssen olevan lain loppu uskoville! ** Lain aika kesti kyllä vain Johannekseen asti, eli puoli vuotta ennen Jeesuksen ristin kuolemaa. Luuk. 16:16 >> "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne.> 1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa, että he pelastuisivat. 2 Voin todistaa, että he ovat täynnä intoa Jumalan puolesta, mutta heiltä puuttuu ymmärrys. 3 He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta. 4 Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo.

Pidän luojana ja Herrana Jumalaa sekä lunastajana Herraa Jeesusta.
        Laki on tehty noudatettavaksi ja viisaille se on autuuden ehto. Uskovaisten edestä laki on jo täytetty.

>>Opettaako, kerro milloin tuo suun tunnustus on ollut kerrankin tapetilla ja kenen toimesta.

• turha vastaus kirjoitti:

Pidän luojana ja Herrana Jumalaa sekä lunastajana Herraa Jeesusta.
        Laki on tehty noudatettavaksi ja viisaille se on autuuden ehto. Uskovaisten edestä laki on jo täytetty.

>>Opettaako, kerro milloin tuo suun tunnustus on ollut kerrankin tapetilla ja kenen toimesta.

””Pidän luojana ja Herrana Jumalaa sekä lunastajana Herraa Jeesusta.””

Aika hukassa on sinulla nuo pelastukseen liittyvät asiat.

Lunastaja on Isä. Elohiin, Mutta vapahtaja, eli sovittaja on lunastukseen Jeesus Nasuraetilinen, joka on Kristus.

””Laki on tehty noudatettavaksi ja viisaille se on autuuden ehto.””

Juuri näin muslimeille ja Jehovan todistajille. Silloin jos näin menettelet, OLET LAIN ALLA. Et Jeesuksen sovitustyön alla lakiin. Näillä eväillä ei ole vielä kukaan pelastunut Raamatun mukaan. Näinkö seurakuntapäivillä opetettiin?

Uskovaisten edestä laki on jo täytetty.** Mihin uskovaisten. Uskovia on jopa hindut, muslimit, batut, kaikki uskoo johonkin ylimpään?

Mutta et usko Jeesukseen Herraksi, pelkäät tunnustaa Häntä jopa palstalla,. miten sitten kun olaan nenätysten kauppakeskuksessa, hävettääkö sielläkin, minua en, voin juhlistaa Häntä kädet kohotettuina. Joten Kristityllä ja ”uskovalla” on se iso ero, josta puhutaan Rikas mies ja Lasarus vertauksessa.

Miten suhtaudut tähän. Matt. 10:32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa.

Eikö se merkitse mitään?

Mutta pelastukseen se on vain AINUT TIE

10:33 Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

Sinä et tunnusta, joten kiellät. Kannattaa harkita parannusta Jeesuskeen.

Opettaa, sen tiedän! Muistaakseni seurakuntapäivien keskusteluaiheenakin on ollut. Nimeä en muista, se ei ole tarpeellistakaan. ** Ei todella ole tarpeen, jos ei halua iankaikkisuuteen Jerusalemiin.

Shaom.

• turha vastaus
        Kesitas kirjoitti:

””Pidän luojana ja Herrana Jumalaa sekä lunastajana Herraa Jeesusta.””

Aika hukassa on sinulla nuo pelastukseen liittyvät asiat.

Lunastaja on Isä. Elohiin, Mutta vapahtaja, eli sovittaja on lunastukseen Jeesus Nasuraetilinen, joka on Kristus.

””Laki on tehty noudatettavaksi ja viisaille se on autuuden ehto.””

Juuri näin muslimeille ja Jehovan todistajille. Silloin jos näin menettelet, OLET LAIN ALLA. Et Jeesuksen sovitustyön alla lakiin. Näillä eväillä ei ole vielä kukaan pelastunut Raamatun mukaan. Näinkö seurakuntapäivillä opetettiin?

Uskovaisten edestä laki on jo täytetty.** Mihin uskovaisten. Uskovia on jopa hindut, muslimit, batut, kaikki uskoo johonkin ylimpään?

Mutta et usko Jeesukseen Herraksi, pelkäät tunnustaa Häntä jopa palstalla,. miten sitten kun olaan nenätysten kauppakeskuksessa, hävettääkö sielläkin, minua en, voin juhlistaa Häntä kädet kohotettuina. Joten Kristityllä ja ”uskovalla” on se iso ero, josta puhutaan Rikas mies ja Lasarus vertauksessa.

Miten suhtaudut tähän. Matt. 10:32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa.

Eikö se merkitse mitään?

Mutta pelastukseen se on vain AINUT TIE

10:33 Mutta joka ihmisten edessä kieltää minut, sen minäkin kiellän Isäni edessä taivaissa.

Sinä et tunnusta, joten kiellät. Kannattaa harkita parannusta Jeesuskeen.

Opettaa, sen tiedän! Muistaakseni seurakuntapäivien keskusteluaiheenakin on ollut. Nimeä en muista, se ei ole tarpeellistakaan. ** Ei todella ole tarpeen, jos ei halua iankaikkisuuteen Jerusalemiin.

Shaom.

Kuitenkin myös kirkko tunnustaa uskonsa Jeesukseen Kristukseen Lunastajana ja sovittajana, joten sanojasi lainaten minun lisäksi myös kirkon oppi on "hieman sekasin".

>Nimeä en muista, se ei ole tarpeellistakaan. ** Ei todella ole tarpeen, jos ei halua iankaikkisuuteen Jerusalemiin.<

Uskoni perusta on aivan muualla kuin PUHUJAN nimen muistamisesa ulkoa n. 30-vuoden takaa.

• ent.vl

ette tunne kirjoutuksia ja Jumalan voimaa", sanoo Jeesus Saddukeuksille. He eivät ole siis vihittyjä mysteerioihin eli tiedon(viisauden) salaisuuksiin.

"Me emme ylenkatso raamattua, vaan annamme sille sitäkin suuremman arvon, koska se — niin pian ja siinä suhteessa kuin se on asianmukaisesti oikein alkukielestä käännetty — suurimmaksi osaksi sisältää samoja asioita kuin intialaisten Vedakirjat esittävät, ja raamatussa on ikään kuin niiden toisinto, mutta raamatusta puuttuu tuo tieteelliselle perustalle nojautuva niiden tosiasioiden tulkinta, joka Vedoissa on löydettävissä.

Raamattu oli alunperin kirjoitettu vihityille, siis sellaisille, jotka olivat heränneet näkemään ja tuntemaan jumalallisen hengen läsnäolon kaikkialla sekä tiesivät ja olivat vakuuttuneet siitä, että se asusti heissä itsessään. Siitä syystä he eivät kaivanneet mitään muita näkyviä todisteita tuon olemuksen tuntemista varten.

Mutta kun raamattu joutui yleiseksi omaisuudeksi ja avain sen pyhiin salaisuuksiin vihkimättömien, epäpyhien joukossa hävisi, silloin heidät valtasi tietämättömyys ja siitä johtui se sokaistuminen, jonka seurauksena kuollut kirjain tuli hengen tuntemisen sijaan, ja tämän johdosta syntyivät päinvastaiset, väärät raamatun tulkinnat, jotka — niin kuin tiedetään — ovat vieneet ihmiskunnan mitä suurimpiin eksytyksiin. Sen tähden vielä tänäänkin näemme, että — huolimatta kaikesta niin kutsutusta uskonnollisesta opetuksesta — "uskonnolta" puuttuu kuitenkin sen älyllinen tulkinta. Tämän seurauksena on usein se, että uskonto muuttuu haaveiluksi ja taikauskoksi". Lainaus netistä.

• Näin vapaat suun.tek

Kysymykseesi :

"Jes. 42:2
        Ei hän huuda, eikä riitele, ja hänen ääntänsä ei kuulla kaduilla.

Luuk 13:
        26 Niin te rupeette sanomaan: me olemme syöneet ja juoneet sinun edessäs, ja meidän kaduillamme sinä opetit.
        27 Ja hän on sanova: minä sanon teille: en minä teitä tunne, kusta te olette; menkäät pois minun tyköäni, kaikki te väärintekiät.

• ent.vl
        Näin vapaat suun.tek kirjoitti:

Kysymykseesi :

Luuk 13:
        26 Niin te rupeette sanomaan: me olemme syöneet ja juoneet sinun edessäs, ja meidän kaduillamme sinä opetit.
        27 Ja hän on sanova: minä sanon teille: en minä teitä tunne, kusta te olette; menkäät pois minun tyköäni, kaikki te väärintekiät.

..kokemusten kautta kypsyen. Välttely voi olla fariselaista ulkokultaisuutta.

6. Hänen opetuslapsensa kysyivät ja sanoivat hänelle, ”Haluatko meidän paastoavan? Kuinka meidän tulisi rukoilla? Pitäisikö meidän avustaa köyhiä? Minkälaista ruokavaliota meidän tulisi noudattaa?”

Jeesus sanoi, ”Älkää valehdelko, äläkä tee sellaista mitä inhoat, sillä kaikki asiat paljastetaan taivaan edessä. Kaiken jälkeen, ei ole mitään salattua mitä ei paljastettaisi, eikä mitään ole peitetty siten, että se jäisi salatuksi.”(Tuomaan evankeliumi)

• Näin vapaat suun.tek kirjoitti:

Kysymykseesi :

Luuk 13:

Kun mainitset minut ja kempelaisen.

Kumpi meistä on sinun idoli?

Pidän sinua naurettavava, välillä liität jonkun Wehaan, välillä taas Melepriin, ja joskus olet väittänyt, että kempelainen on Hys Hys.

Kannattaa todella käydä tutkittamassa pää.

Valitan.

• ent.vl

..kaikille eikä kenellekään mutta aikanaan kaikille jälleensyntyminen huomioonottaen. Paavalikin kirjoittaa tästä: 1.15.Kor.19. eteenpäin: "Jos panisimme toivomme ainoastaan tämän elämän varaan, olisille kaikkia muita surkuteltavimmat". Kaikissa on ensin Aatami ja kerran sitten Kristus eli Jumalan ainoasyntyinen Poika. Kristus = Isä. Se on Jumalan lapsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      4162
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      3144
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3077
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      43
      2338
    5. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      80
      1193
    6. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1059
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      56
      1034
    8. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      368
      1009
    9. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      214
      948
    10. Alex ja Sanna taas Bilderberg-kokoukseen

Kansainvälinen parivaljakkomme on taas yhdessä siellä missä tapahtuu. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09eda060-635e
      Maailman menoa
      137
      861
    Aihe