Poronhoito Lapissa

maallinen

Tapahtuipa Lapissa mitä tahansa , aina tuntuu haittavan poronhoitoa.
Olen miettinyt muutamia seikkoja:
- pronhoitajien oikeus laiduntaa yksityisten mailla juontaa juurensa, ja oli perusteltua, aikaan, jolloin käytettiin kävelyä, suksia ja koiria. Ei nykyaikaan, jolloin kelkoilla ja mönkijöillä tallataan viimeinenkin taimikko kangasmailla ja estetään maanomistajien järkevä metsänhoito. Ainoa keino metsän hoitoon on aukkohakkuu ja tehdä metsä kulkukelvottomaksi, jolloin taimetkin saavat kasvaa.
- kuinka moni poromies maksaa tuloistaan veroa ?
- kuinka moni poromies osallistuu käyttämiensä metsäautoteiden kunnosaapitoon, vaikka ajavatkin maastureillaan myös kelirikkoaikana?
- kuinka moni poromies oikeasti laiduntaa porojaan, jos laiduntaa, miksi niitä on teitten varsilla ja pelloilla`?
-kuika moni poromies syö oman poron lihaa ? Entisenä harastelijaporonomistajana ainakin jouduin ostaman syömäporot koska vasat katosivat

33

1494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taivaallinen

kysymyksiä esitit! Olen miettinyt itsekseni ihan samoja asioita. Eiköhän joku "viisas ja rikas" poromies osaa pian vastata!

• noin 200 lukuporoa

vastaukset .miksi poronhoidon pitäisi junnata viimevuosi tuhanella. eihän enää tehdä puitakaan pokasahalla eika kirveellä se on sitä kehitystä.poromies maksaa veroa siinä missä muutkin eli alv ja tuloveron ja muut .metsäautotiet ovat valtion omistuksessa joita ajaa myös muut ,kuten marjastajat,metsästäjät,puutavara rekat,sekä nämä nuoret sällit joitten autot ovat aina ravassa oli kesä tai kevät. tarkoitan niitä joiden autojen maavarakin on korkeampi kuin minun traktorin.ja useimilla poromiehillä on oma palsta metsäautoteiden varressa ,joten maksavat tienhoito maksua ,niin kuin muutkin.nykyinen laiduntaminen tapahtuu tammikuulta toukokuulle ja siinä välissä porot palkivat missä sattuvat.vasan hävikki voi johtua monesta eri tekiöistä ,vaikka huonosta hoidosta,tai ehkäpä juuri sinun tokassa on käynyt nelijalkainen peto..tai sinulla niin vanhat vvmet ,että eivät enää sikiä.oikea poromies joka elää poroista, niin kuin minä, ei ole vanhoja poroja ,kun ne teurastetaan ajoisssa.siittä erotta oikean poromiehen ja pirttiporomiehen joka myös sinä olet ollut

• maallinen
        noin 200 lukuporoa kirjoitti:

vastaukset .miksi poronhoidon pitäisi junnata viimevuosi tuhanella. eihän enää tehdä puitakaan pokasahalla eika kirveellä se on sitä kehitystä.poromies maksaa veroa siinä missä muutkin eli alv ja tuloveron ja muut .metsäautotiet ovat valtion omistuksessa joita ajaa myös muut ,kuten marjastajat,metsästäjät,puutavara rekat,sekä nämä nuoret sällit joitten autot ovat aina ravassa oli kesä tai kevät. tarkoitan niitä joiden autojen maavarakin on korkeampi kuin minun traktorin.ja useimilla poromiehillä on oma palsta metsäautoteiden varressa ,joten maksavat tienhoito maksua ,niin kuin muutkin.nykyinen laiduntaminen tapahtuu tammikuulta toukokuulle ja siinä välissä porot palkivat missä sattuvat.vasan hävikki voi johtua monesta eri tekiöistä ,vaikka huonosta hoidosta,tai ehkäpä juuri sinun tokassa on käynyt nelijalkainen peto..tai sinulla niin vanhat vvmet ,että eivät enää sikiä.oikea poromies joka elää poroista, niin kuin minä, ei ole vanhoja poroja ,kun ne teurastetaan ajoisssa.siittä erotta oikean poromiehen ja pirttiporomiehen joka myös sinä olet ollut

Kirjoitit juuri kuin ajattelinkin, vastaamatta, ottamatta vastuuta,,,

• noin 200 lukuporoa
        maallinen kirjoitti:

Kirjoitit juuri kuin ajattelinkin, vastaamatta, ottamatta vastuuta,,,

no sittenhän minusta olisi tullut hyvä poliitikko,kun osaan nuinki paljon kirjoittaa mitään sanomatta.vai olisiko sitten ,niin että luetun ymmärtäminen on maalliselle vaikeaa.en kyllä näe ettei asiat käy selväksi tuosta minun kirjoituksesta .kirjoitin ilman provosointia ,leuhkuutta tai suurenpaa tunnekuohua.vastuun olen ottanut ikäni,joka asiasta vaikka olen joutunut muuttumaan joskus rahaksi

• tuo tiedetään

no sittenhän minusta olisi tullut hyvä poliitikko,kun osaan nuinki paljon kirjoittaa mitään sanomatta.vai olisiko sitten ,niin että luetun ymmärtäminen on maalliselle vaikeaa.en kyllä näe ettei asiat käy selväksi tuosta minun kirjoituksesta .kirjoitin ilman provosointia ,leuhkuutta tai suurenpaa tunnekuohua.vastuun olen ottanut ikäni,joka asiasta vaikka olen joutunut muuttumaan joskus rahaksi

ja tulee olemaan vilunki.

• noin 200 jne
        tuo tiedetään kirjoitti:

ja tulee olemaan vilunki.

vilunkista en tiedä ,mutta vilu on joskus ollut.haluatko yleistää,vain voitko kertoa ,tästä vilunkin peluusta ennemän.ei sitten mitään kuulo puheita(naapurin naapuri kertoi) vaan oma kohtaisen kokemuksen

• Taivaallinen
        noin 200 jne kirjoitti:

vilunkista en tiedä ,mutta vilu on joskus ollut.haluatko yleistää,vain voitko kertoa ,tästä vilunkin peluusta ennemän.ei sitten mitään kuulo puheita(naapurin naapuri kertoi) vaan oma kohtaisen kokemuksen

Minulle vastauksesi kertoi paljon, kiitoksia siitä.

• n.200 jne
        Taivaallinen kirjoitti:

Minulle vastauksesi kertoi paljon, kiitoksia siitä.

oleppa hyvä.itse onnellinen ,että saan taas tänään tehdä,työtä joka vastaa ammattiani.

• porooo

son, tosi on

• maallinen

En ole ehtinyt kommentoida aiemmin mutta nyt tulee

vastaukset .miksi poronhoidon pitäisi junnata viimevuosi tuhanella. eihän enää tehdä puitakaan pokasahalla eika kirveellä se on sitä kehitystä.vastaukset .miksi poronhoidon pitäisi junnata viimevuosi tuhanella. eihän enää tehdä puitakaan pokasahalla eika kirveellä se on sitä kehitystä.
        Totta, tekniikka on kehittynyt mutta sen myötä myös oikeudet ja VELVOLLISUUDET pitäisi kehittyä. Oikeuksia poromiehet kyttäävät silmä kovana mutta velvollisuus ja vastuullisuus esim.maanomistajia kohtaan puuttuu. Oikeudet on aikanaan annettu pehmeän poronhoidon aikana ja ne tulee tarkistaa nykypäivää vastaavaksi

poromies maksaa veroa siinä missä muutkin eli alv ja tuloveron ja muut .
        Varmasti maksavat kaikki verot mitä määrätään, mutta kun niitä ei kerry.Kuitenkin poronhoidon taludellisten vaikutusten varjolla estetään monet muut tuottavammat toiminnot Lapissa.

metsäautotiet ovat valtion omistuksessa joita ajaa myös muut ,kuten marjastajat,metsästäjät,puutavara rekat,sekä nämä nuoret sällit joitten autot ovat aina ravassa oli kesä tai kevät. tarkoitan niitä joiden autojen maavarakin on korkeampi kuin minun traktorin.ja useimilla poromiehillä on oma palsta metsäautoteiden varressa ,joten maksavat tienhoito maksua ,niin kuin muutkin.

Enimmäkseen metsäautotiet ovat yksityisten omistamia joskin valtion lainoittamia. Jos lainat on maksettu niin tie on määräajan jälkeen YKSITYISTIE, vaikka pituutta olisi 20 km.En ole yhdenkään poromiehen kuullut tai nähnyt maksavan vieraalle tienhoitokunnalle tien käytöstä, on kuulemma oikeus ??

nykyinen laiduntaminen tapahtuu tammikuulta toukokuulle ja siinä välissä porot palkivat missä sattuvat.

Tämä on yksi piirre, jota en millään ymmärrä.Jos minulla olisi 200 poroa 1000 euroa kappale ( kuulemma vakuutuskorvaus ) en nukkuisi yötäni jos omaisuuteni olisi yli puoli vuotta "missä sattuu". Jokin tässä kuviossa ei oikein täsmää.

vasan hävikki voi johtua monesta eri tekiöistä ,vaikka huonosta hoidosta,tai ehkäpä juuri sinun tokassa on käynyt nelijalkainen peto..tai sinulla niin vanhat vvmet ,että eivät enää sikiä.oikea poromies joka elää poroista, niin kuin minä, ei ole vanhoja poroja ,kun ne teurastetaan ajoisssa.siittä erotta oikean poromiehen ja pirttiporomiehen joka myös sinä olet ollut

Pitää täsmälleen paikkansa ,pirttiporomies olen ollut ja siltähän saakin rosvota porot. Olen ostanut useamman poronruhon " paikallisilta " mutta koskaan en ole päätä nähnyt, taljan kyllä halutessani saanut mutta ilman korvia.

Minusta koko poronhoito pitäisi viedä samaan suuntaan kuin Ruotsissa, olla luvanvaraista ja valvottua. Tokat pitää pitää tietyllä alueella ja paimentaa ympäri vuoden. Maastossa ajo raportoitava sekä maanomistajalle että valtiolle ja syntyneet vashingot korvattava. Näin saataisiin luvaton ja villi maastossa poronhoidon varjolla tapahtuva kelkkalu kuriin.
        Painotan edelleen sitä että en vastusta porotaloutta sinänsä mutta vastustan sitä
        miten sitä hoidetaan nykyisin.Minusta joku ammattiryhmä ei saa polkea toisia jopa tuottavampia hankkeita satoja vuosia vanhoihin oikeuksiin vedoten. Hyvä ja tuore esimerkki on Soklin kaivos. Poromiesten vastustus todennäköisesti kaataa hankkeen , koska ulkolaisilla yrityksillä ei ole pakko kahinoidan fanaatikkojen kanssa.
        Jos porotalous olisi tuottavaa toimintaa se näkyisi kuntien verotuloissa, parillasadalla porolla varmaan pääsisi TOP kymppiin Muoniossa.

• lähti ministerille
        maallinen kirjoitti:

En ole ehtinyt kommentoida aiemmin mutta nyt tulee

vastaukset .miksi poronhoidon pitäisi junnata viimevuosi tuhanella. eihän enää tehdä puitakaan pokasahalla eika kirveellä se on sitä kehitystä.vastaukset .miksi poronhoidon pitäisi junnata viimevuosi tuhanella. eihän enää tehdä puitakaan pokasahalla eika kirveellä se on sitä kehitystä.
        Totta, tekniikka on kehittynyt mutta sen myötä myös oikeudet ja VELVOLLISUUDET pitäisi kehittyä. Oikeuksia poromiehet kyttäävät silmä kovana mutta velvollisuus ja vastuullisuus esim.maanomistajia kohtaan puuttuu. Oikeudet on aikanaan annettu pehmeän poronhoidon aikana ja ne tulee tarkistaa nykypäivää vastaavaksi

poromies maksaa veroa siinä missä muutkin eli alv ja tuloveron ja muut .
        Varmasti maksavat kaikki verot mitä määrätään, mutta kun niitä ei kerry.Kuitenkin poronhoidon taludellisten vaikutusten varjolla estetään monet muut tuottavammat toiminnot Lapissa.

metsäautotiet ovat valtion omistuksessa joita ajaa myös muut ,kuten marjastajat,metsästäjät,puutavara rekat,sekä nämä nuoret sällit joitten autot ovat aina ravassa oli kesä tai kevät. tarkoitan niitä joiden autojen maavarakin on korkeampi kuin minun traktorin.ja useimilla poromiehillä on oma palsta metsäautoteiden varressa ,joten maksavat tienhoito maksua ,niin kuin muutkin.

Enimmäkseen metsäautotiet ovat yksityisten omistamia joskin valtion lainoittamia. Jos lainat on maksettu niin tie on määräajan jälkeen YKSITYISTIE, vaikka pituutta olisi 20 km.En ole yhdenkään poromiehen kuullut tai nähnyt maksavan vieraalle tienhoitokunnalle tien käytöstä, on kuulemma oikeus ??

nykyinen laiduntaminen tapahtuu tammikuulta toukokuulle ja siinä välissä porot palkivat missä sattuvat.

Tämä on yksi piirre, jota en millään ymmärrä.Jos minulla olisi 200 poroa 1000 euroa kappale ( kuulemma vakuutuskorvaus ) en nukkuisi yötäni jos omaisuuteni olisi yli puoli vuotta "missä sattuu". Jokin tässä kuviossa ei oikein täsmää.

vasan hävikki voi johtua monesta eri tekiöistä ,vaikka huonosta hoidosta,tai ehkäpä juuri sinun tokassa on käynyt nelijalkainen peto..tai sinulla niin vanhat vvmet ,että eivät enää sikiä.oikea poromies joka elää poroista, niin kuin minä, ei ole vanhoja poroja ,kun ne teurastetaan ajoisssa.siittä erotta oikean poromiehen ja pirttiporomiehen joka myös sinä olet ollut

Pitää täsmälleen paikkansa ,pirttiporomies olen ollut ja siltähän saakin rosvota porot. Olen ostanut useamman poronruhon " paikallisilta " mutta koskaan en ole päätä nähnyt, taljan kyllä halutessani saanut mutta ilman korvia.

Minusta koko poronhoito pitäisi viedä samaan suuntaan kuin Ruotsissa, olla luvanvaraista ja valvottua. Tokat pitää pitää tietyllä alueella ja paimentaa ympäri vuoden. Maastossa ajo raportoitava sekä maanomistajalle että valtiolle ja syntyneet vashingot korvattava. Näin saataisiin luvaton ja villi maastossa poronhoidon varjolla tapahtuva kelkkalu kuriin.
        Painotan edelleen sitä että en vastusta porotaloutta sinänsä mutta vastustan sitä
        miten sitä hoidetaan nykyisin.Minusta joku ammattiryhmä ei saa polkea toisia jopa tuottavampia hankkeita satoja vuosia vanhoihin oikeuksiin vedoten. Hyvä ja tuore esimerkki on Soklin kaivos. Poromiesten vastustus todennäköisesti kaataa hankkeen , koska ulkolaisilla yrityksillä ei ole pakko kahinoidan fanaatikkojen kanssa.
        Jos porotalous olisi tuottavaa toimintaa se näkyisi kuntien verotuloissa, parillasadalla porolla varmaan pääsisi TOP kymppiin Muoniossa.

Lukekaa kaikki tämä kommentit/maallinen on erittäin asiallinen ja faktaa.Jos tunnetta päättäjiä ja varsinkin kansanedustajia kehoittakaa käymään tällä nettisivulla lukemassa poronhoitoa lapissa.

• n,200 jne
        lähti ministerille kirjoitti:

Lukekaa kaikki tämä kommentit/maallinen on erittäin asiallinen ja faktaa.Jos tunnetta päättäjiä ja varsinkin kansanedustajia kehoittakaa käymään tällä nettisivulla lukemassa poronhoitoa lapissa.

asiallinen vastaus oli,jos halutaan esittää vääriä tietoja.nyt tulee oikeat faktat:pehmeän poron hoidon aikana annetut oikeudet on antanut suomen valtio ,joten emme me voi muuttaa meille annettuja etuuksia esim:vapaa paimennus oikeus2.lapinliha rovaniemen 3 suurin työnantaja.lisäksi muut työllistävät vaikutukset esim:eläilääkärit,teurasauto kuljettajat,matkailussa käytettävät porot.eivätkö nämä maksa sinun mielestä veroja.3.sano yksikin henkilö joka maksaa vieraalle tie osuuskunnalle tie maksut.asia on toinen jos yksityinen henkilö maksaa itse tien teon ,ilman valtion avustusta,niin silloin tiellä ei ajeta.vai meinaatko että metsästäjät ja marjastajat maksavat paremmin kuin poroihmiset.3.teidän vakuuskorvaus aivan tuulesta temmattua.vaadin jäädessään auton alle ,saa porohenkilö 360e,siitoshirvaasta 400e.sokli ei kaadu poromiesten vastukseee,vaan aivan johonki muuhun.200 porolla ei pääse verotietoihin.mutta eihän pääse vielä 500 h metsämaatakaan omistava

• tuskinn
        lähti ministerille kirjoitti:

ministerit edes lukea,,eivät ainakaan kerkeä.

• pööö

laitetaa poron tilalle myskihärkiä näkyykin tiellä paremmin kanatasta sellaasia,loppuis tuo kisuroist jauhaminen.

• riistakamera töihin

Avohakkuualueella ajellaan kelkalla ja mönkijällä aurausuria pitkin joissa on vastakylvetyt taimet.Onko ajat korvaus velvollisia tuhoista?????

• ekopost
        riistakamera töihin kirjoitti:

Avohakkuualueella ajellaan kelkalla ja mönkijällä aurausuria pitkin joissa on vastakylvetyt taimet.Onko ajat korvaus velvollisia tuhoista?????

minulla kanssa sama ongelma,mutta polkioina marjastajat.ja sitten vielä nuolukivet,miksi niitä pitää tuoda minun taimikon ympärille.kuka ne korvaa on valokuvat ja kaikki.ei vain kukaan tiedä mistään mitään..30 hehtaarin palstassa 4 kiviä.kyllähän näitä olisi vertauksia vai mitä(riistakamera).mutta suvaisevaisuus ennen kaikkea.ei ne puut lapissa siihen lopu ,että täällä syytetään kaikista mahdollisista asoista poromiehiä.ja kyllähän ne kivet mahtuu sinne minun taimikkoon,vaikka en ite metsästä.ja saavat ne ulkomaa ja suomalaiset siellä poimia marjoja.eikö tämä ole sitä suvaitsevuutta kummankin osapuolten hyväksi

• n.200 jne
        riistakamera töihin kirjoitti:

minulla sama ongelma mutta asialla on marjan poimiat ja metsästäjät.nuolukiviä ripoteltu ympäri taimikoa.kyselin tästä asiasta sanoivat että pidetään hirvikanta yksillä seuduilla ja sanoivat,että älä nipota saathan sinä korvauksen syödyistä taimista.marjastajat pitävät tulta ja ottavat makkara tikkuja vaikka männyn taimesta jos ei koivua saatavila.mutta en minä välitä ei sieltä ne puut lopu vaikka hirvet siellä syövät ja marjastajat polkevat taimia.se on sitä suvaitsevaisuutta ,jollaista pitäisi olla kaikilla lapin ihmisillä.ei ne puut siellä lopu ,vaikka joskus vähän mönkiä niitä koskettaakin.ja se pitää muistaa ,että ei me poromiehet olla aina syyllisiä joka asiaan

• PISTE!!!!!
        n.200 jne kirjoitti:

minulla sama ongelma mutta asialla on marjan poimiat ja metsästäjät.nuolukiviä ripoteltu ympäri taimikoa.kyselin tästä asiasta sanoivat että pidetään hirvikanta yksillä seuduilla ja sanoivat,että älä nipota saathan sinä korvauksen syödyistä taimista.marjastajat pitävät tulta ja ottavat makkara tikkuja vaikka männyn taimesta jos ei koivua saatavila.mutta en minä välitä ei sieltä ne puut lopu vaikka hirvet siellä syövät ja marjastajat polkevat taimia.se on sitä suvaitsevaisuutta ,jollaista pitäisi olla kaikilla lapin ihmisillä.ei ne puut siellä lopu ,vaikka joskus vähän mönkiä niitä koskettaakin.ja se pitää muistaa ,että ei me poromiehet olla aina syyllisiä joka asiaan

Poronhoito ainoastaan valtionmailla.Kelkkailu ja mönkijät pois yksityismailta.

• maaton unexija
        PISTE!!!!! kirjoitti:

Poronhoito ainoastaan valtionmailla.Kelkkailu ja mönkijät pois yksityismailta.

sehän on selvä se mutta,saisikohan metsäteillä mönkyröidä

• kylääntynyt
        maaton unexija kirjoitti:

sehän on selvä se mutta,saisikohan metsäteillä mönkyröidä

Kyllä nuolukivi on hyvä porole netuulee vuodesta toiseen samalle kivelle kun ne oppii.Rykimä aikana jonkun karhakan kelovat mutta niitähän kasvaa aina uusia, ei mene monta kymmentä vuotta kun pääsee tekemään sullia.Miksi eine korvat tartte olla Taljassa, ei ole entiset poromiehet enää vallassa jokka ymärsi että Miksi.

• vubhinjo
        kylääntynyt kirjoitti:

Kyllä nuolukivi on hyvä porole netuulee vuodesta toiseen samalle kivelle kun ne oppii.Rykimä aikana jonkun karhakan kelovat mutta niitähän kasvaa aina uusia, ei mene monta kymmentä vuotta kun pääsee tekemään sullia.Miksi eine korvat tartte olla Taljassa, ei ole entiset poromiehet enää vallassa jokka ymärsi että Miksi.

Autoilijoilta porovakuutus pois ja siirto poronomistajille ja paliskunnille.Olen korvannut vahingon jonka koira aiheutti maantiellä nyt on aika poronomistajien korvata aiheuttamansa vahingot.Villi eläimiä ei omista yksityishenkilöt.

• n.200.jne
        vubhinjo kirjoitti:

Autoilijoilta porovakuutus pois ja siirto poronomistajille ja paliskunnille.Olen korvannut vahingon jonka koira aiheutti maantiellä nyt on aika poronomistajien korvata aiheuttamansa vahingot.Villi eläimiä ei omista yksityishenkilöt.

tässä tyyppi esimerkki ihmisestä, jonka mieltä korventaa,vain se että, on joutunut maksamaan koiransa aiheuttaman vahingon.nyt purkaa kiukkua poroihin ja niiden omistajiin.jos vubhinjolla ei olisi koira tehnyt tuhoa olisi hänen kirjoituksensa jäänyt kirjoittamatta.kirjoitat seuraavaa:nyt on poronomistajien aika korvata vahingot,siis tarkoitatko että meidän pitää korvata sinun koirasi tekemät vahingot.aika pienissä piireissä pyörit,jos näin luulet tapahtuvan

• huegug
        n.200.jne kirjoitti:

tässä tyyppi esimerkki ihmisestä, jonka mieltä korventaa,vain se että, on joutunut maksamaan koiransa aiheuttaman vahingon.nyt purkaa kiukkua poroihin ja niiden omistajiin.jos vubhinjolla ei olisi koira tehnyt tuhoa olisi hänen kirjoituksensa jäänyt kirjoittamatta.kirjoitat seuraavaa:nyt on poronomistajien aika korvata vahingot,siis tarkoitatko että meidän pitää korvata sinun koirasi tekemät vahingot.aika pienissä piireissä pyörit,jos näin luulet tapahtuvan

Eikö tuo esittänyt,että autolijoilta tyhjät rahankulut pois.Kannatan,net maksaa vahingot jotka hoitaa porot maantiellä.

• porojen kouluttaja
        huegug kirjoitti:

Eikö tuo esittänyt,että autolijoilta tyhjät rahankulut pois.Kannatan,net maksaa vahingot jotka hoitaa porot maantiellä.

Mutta kun maantie on tehty halki porojen laitunten, pakko niiten on ylitää maantie, poroja vasta koulutetaan miten pitää käyttäytä kun tulevat maantielle ja mistä on turvalisinta ylitää tie. Autoiliotten pitää muistaa ajaa HILJAA kun näkevät poron ja porojen jälkiä.

• in -out-door
        porojen kouluttaja kirjoitti:

Mutta kun maantie on tehty halki porojen laitunten, pakko niiten on ylitää maantie, poroja vasta koulutetaan miten pitää käyttäytä kun tulevat maantielle ja mistä on turvalisinta ylitää tie. Autoiliotten pitää muistaa ajaa HILJAA kun näkevät poron ja porojen jälkiä.

miettikää aina ,kun ajatte poron päälle, että olipa se hyvä ettei ollut hirvi.

• yrittäjä!!!!!!
        porojen kouluttaja kirjoitti:

Hoitaa porot tienyli suojatietä ja jos ei onnistu niin hoitaa autojen remonttikulut ja hommaa auton käyttöön jotta liikenne toimii remontin ajan.

• dfdo
        yrittäjä!!!!!! kirjoitti:

Hoitaa porot tienyli suojatietä ja jos ei onnistu niin hoitaa autojen remonttikulut ja hommaa auton käyttöön jotta liikenne toimii remontin ajan.

Puhut asiaa.

• in-out-door
        dfdo kirjoitti:

Puhut asiaa.

niin minustakin,sillä poromies on myös yrittäjä.

• luonto ystävä
        in-out-door kirjoitti:

niin minustakin,sillä poromies on myös yrittäjä.

Susien ja karhujen kaatolupia tulee vähentää reilusti,olis hienoa jos Muoniossa olis muutama kumpaakin villieläintä.

• leksanteri
        luonto ystävä kirjoitti:

Susien ja karhujen kaatolupia tulee vähentää reilusti,olis hienoa jos Muoniossa olis muutama kumpaakin villieläintä.

miten ne pärjää,katkovat niskat kun juoksevat viilto tuntureissa.

• liikennemerkit vähen
        luonto ystävä kirjoitti:

Liikenneturvallisuus paranis huomattavasti jos olis aitoja valvojia.Tien varsilla näkis ainoastaa KORPPIA jotka söis sakot pois.

• paikallinenmaallinen
        liikennemerkit vähen kirjoitti:

Liikenneturvallisuus paranis huomattavasti jos olis aitoja valvojia.Tien varsilla näkis ainoastaa KORPPIA jotka söis sakot pois.

Itse en omista poroja eikä minulla ole mitään poronhoitoa ja poromiehiä vastaan. Minun onkin kovin vaikea ymmärtää mikä vaivaa henkilöä Nimim. "maallinen".
        Ensinnäkin suurin osa muonion alueella risteilevistä metsäteistä on valtion omistuksessa, noin 80% asuinalueiden ulkopuolisesta metsästä on valtion metsää ja myös metsäautotiet noudattavat samaa suhdetta. Käyttäjän "maallinen" tietämättömyys lienee selitettävissä hänen kotipaikkakunnallaan, jonka uskon olevan muoniota alempana, missä maan omistus on yksityisten käsissä.
        Toiseksi, poronhoidosta ei aiheudu minkäänlaista haittaa metsille eikä minua häiritse ollenkaan ajatus siitä, että metsäpalstallani laiduntaa poroja. Vanha totuus piilee siinä, että ne joilla ei ole maata kuin kynsien alla ovat siitä kovin tarkkoja. Tällä viittaan käyttäjän "maallinen" ahdasmieliseen aseenteeseen muita kanssaeläjiä kohtaan.
        Lapissa on perinteisesti kuljettu ja metsästetty maitten rajoista piittaamatta, mutta ikävä kyllä "junantuomat" ei tätä kulttuuria pysty sisäistämään. En halua missään nimessä yleistää, mutta yleensä etelästä muuttaneet kämppäläiset yms. ovat hyvin tarkkoja maistansa, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.

• jokavuotine

alkanu taas niitten tuonti pihoja kaivamaan kylillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3121
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      93
      1451
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1314
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      155
      1228
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe