Näkyviä lihaksia?

Missä lihakset?

Hei muut uintia harrastavat!

Kun aina puhutaan uimareiden kropista, että ovat muka niin yläpainotteisia jne., niin muokkaako uinti muka oikeasti ylävartaloa?

Olen 37-vuotias nainen, ja olen harrastanut juoksua ja uintia jo vuosikaudet. Kävin aikaisemmin kerran viikossa uimassa 2 km (kroolia), aikaa meni noin 45-50 min. Juoksua harrastin 3-4 tuntia viikossa (n. 9 km/tunti).

Olen tyypillinen alapainoitteinen suomalainen nainen (161/54). Reidet ja pakarat ovat kyllä kehittyneet juostessa, ja ajattelinkin keväällä lisätä uintia ohjelmaani enemmän, jotta saisin vartalon hieman tasapainoisemman näköiseksi. Siispä olen jättänyt yhden juoksukerran pois ja käynyt uimassa kaksi ja todella usein jopa kolmekin kertaa viikossa. Nostin matkankin kolmeen kilometriin, aikaa menee aika minuutilleen se tunti/3 km. Eli uintia kertyy usein jopa yhdeksän kilometriä viikossa se 30 kilometriä juoksua.

Mutta minkähän ihmeen vuoksi yläkropassa ei näy minkäänlaista muutosta?

Toki jokaisella ihmisellä on erilainen kroppa, mutta eikö joku luonnonlakikin jo päde sen suhteen, että tuollaisen uintimäärän pitäisi näkyä myös yläkropassa?

7

4938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin1

      Ei se pelkkä uinti tee sitä hyvää yläkroppaa. Tuollainen perus uinti ei hirveesti kehitä lihaksia. Sitkeyttä ehkä mutta ei lihas massaa.
      Kyllä ne uimarit siellä kuntosalilla rakentavat kroppansa uintia varten, että altaassa pääsisi mahdollisimman kovaa.

    • ainokainen2

      moi, uinti on silleen hieno ja hauska laji että se on kehittäävää sekä henkisesti että ruumillisesti (vauhti nousee tekniikan parantuessa ja samoin kunto nousee samalla määrän noustessa).

      Sun vauhti ja määrä eli 3km per tunti on jo aikas kova juttu sinälläänsä, siihen ei voi paljoo enempää panostaa ellei tavoitteena ole kisat eli kovemmat/nopeammat vedot.

      Pidät ongelmana yläkropan lihasten kehitystä, eli kokoa. Ootkos nähnyt punttisalilta karanneen podarin uivan sun ohi ? tuskin. mulle ne podarit ainakin jää toiseksi..

      Eli uinti vahvistaa lihaksia mainiosti ilman podarin ruumiinraknnetta. Eli voima kasvaa muttei niinkään lihasten paksuus...

      :)

      • Missä lihakset?

        Hei, ja kiitoksia vastauksista!

        Niin kai se sitten on, etten saa uimalla tasapainotettua kroppaani. Punttisali ei kiinnosta, vaan kyllä ne ovat nimenomaan nämä kestävyyslajit, jotka maittavat.

        Olisin jotenkin vain toivonut, että saisin tästä kropastani (linnunhartiat yhdistettynä painottuneeseen takapuoli-reisi-seutuun = kapea päärynä) hieman tasapainoisemman näköisen. Koska joka paikassa muka lukee, että kroolissa jopa 80 prosenttia liikkeestä tulee käsivarsi-hartiaseudusta. Näinköhän asia on minun kohdallani..?

        Kiitos kuitenkin vastauksista ja uinnin iloa kaikille.


      • ex-kaljapullohartia
        Missä lihakset? kirjoitti:

        Hei, ja kiitoksia vastauksista!

        Niin kai se sitten on, etten saa uimalla tasapainotettua kroppaani. Punttisali ei kiinnosta, vaan kyllä ne ovat nimenomaan nämä kestävyyslajit, jotka maittavat.

        Olisin jotenkin vain toivonut, että saisin tästä kropastani (linnunhartiat yhdistettynä painottuneeseen takapuoli-reisi-seutuun = kapea päärynä) hieman tasapainoisemman näköisen. Koska joka paikassa muka lukee, että kroolissa jopa 80 prosenttia liikkeestä tulee käsivarsi-hartiaseudusta. Näinköhän asia on minun kohdallani..?

        Kiitos kuitenkin vastauksista ja uinnin iloa kaikille.

        Hei, en ole urheilija vaan tavallinen kuntouimari. Kun aloitin kuntouinnin uimakurssilla 3 vuotta sitten minullakin oli kunnon päärynäkroppa kaljapulloharteilla.

        3 v x 3 vko kroolaamalla olen saanut hartiat ilman punttisalilla käymistä. Enää eivät laukut tipu olkapäiltä! Tosin kyllä reidetkin ovat kuin hevosella, mutta yläkerta on tasapainoisemman näköinen kuin ennen.

        Tämä siis ihan tavallisen naisen näkökulmasta ilman mitään bodarikropan ihannointia tai kilpauimaritaustaa.


    • Itse olen jo useamman vuoden käyttänyt uintia kuntoilumuotona enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Uimahallin aukioloperiodina 1 kerta/vko kun ilmaiseksi pääsee. Punttisalilla en käy, mutta jostain minulle on v-mallinen yläruumis kehittynyt.. Ei mitenkään räikeä v niinkuin bodareilla, mutta huomattavissa kuitenkin.. Olen siis mies.. Kyllä tuo ainakin minun kroppaani on muokannut. Ja vertailukohtaa tuohon vauhtiin niin itselläni on tapana uida 4 km/80 min, mikäli se suinkin on mahdollista. Joskus menee nopeammin ja joskus ei vaan ehdi uimaan noin paljoa vedessä kelluvien vesijuoksijoiden takia :D Kilometrin ennätys jotain 16-17 min luokkaa muistaakseni parin vuoden takaa, jolloin tuli ihan tarkoituksella uitua kilometri kovaa. Ja tuolloin en muistaakseni edes saanut uinti-Cooperista hyvää tulosta :S

    • alkuperäinenn

      Minähän ihmettelin tuossa aikaisemmin, että miksi yläkropassa ei näy minkäänlaista muutosta, vaikka lisäsin uimamääriäni viime syksynä rutkasti. Olen jatkanut tätä uintiharrastusta edelleenkin, ja vaikka olen joutunut rajoittamaan uimahallikäynnin ajallisista syistä vain yhteen kertaan viikossa (se 3000 m tulee edelleenkin uitua kerralla, joskus 4000 metriäkin, ja aina kroolia), niin jostain niitä lihaksia vain on ilmestynyt. Selvimmät muutokset näkyvät nimenomaan leveissä selkälihaksissa, epäkäslihaksissa ja noissa olkapään deltoid-lihaksissa. Samoin vyötärö on kaventunut, tosin käsivarret ovat muuttuneet paksummiksi. Käsivarsissa muutoksia näkyy selvimmin noissa triceps lateral head -lihaksissa. Suokaa anteeksi, googletin nämä tuolta netistä. Mutta jos jotain tosiaan kiinnostaa, mitkä lihakset vahvistuvat krooliuinnissa, niin minulla ainakin nämä.

      Alakropassa ja vatsassa en ole huomannut muita muutoksia kuin tuon vyötärön kaventumisen. Johtunee siitä, että olen harrastanut juoksua jo niin kauan.

    • Juho Ratava

      Nyrkkisääntönä voidaan sanoa, että lihaskasvu alkaa sen jälkeen, kun säännöllistä harjoittelua on jatkunut yli kaksi viikkoa. Lihaskasvu ei tietystikään tule pullahtamalla, mutta vaatii sen, että harjoitusta on tarpeeksi usein ja tarpeeksi pitkän aikaa. On myös tärkeää huomata, että keho tottuu harjoitusärsykkeeseen saatuaan muutaman toiston. Tämän jälkeen harjoitus ei enää tehoa samalla tapaa. Siksi harjoitusta tulee muunnella (vähentää taukoa, lisätä matkaa, lisätä tietyn matkan toistoja) tai kokeilla täysin erityylistä harjoitusta.

      Ketjun aloittajan treenimäärien pitäisi hyvin riittää lihaskasvuun tarpeeksi vaihtelevalla harjoituksella. Kannattaa lisäksi kiinnittää huomiota ruokavalioon (tarpeeksi _vettä_ ja proteiinia). Lihaskasvu on hyvin yksilöllistä, joten tuloksien nopeus vaihtelee. Paljon uidessa kannattaa kiinnittää huomiota ryhtiin - tarpeeksi vartalon etupuolen venyttelyä ja selkälihasten vahvistamista, jotta suorassa seistessä olkapäät ovat sivuilla ja peukalot eteenpäin. (Paljon uidessa olkapäät voivat alkaa kääntyä eteenpäin, jolloin ryhdistä tulee gorillamainen.) Tärkeitä lihasryhmiä (muun kropan ohella) ovat rintalihakset ja kyljet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe