Skepsismi ei ole tiedettä, vaan asenne.
Kun skepsismi tuomitsee esimerkiksi rajatiedon ja kutsuu sitä pseudotieteeksi, johtuen siitä, että joitakine sen ilmiöitä tuetaan ja perustellaan tieteellä. Skepsismi kuitenkin myös käyttää apunaan tiedettä, mutta se ei tarkoita, että itse skepsismi olisi tiedettä. Jos ajatellaan skepsismiä ilmiönä, niin se pikemminkin keskittyy epäilemään paranormaaleja ilmiöitä jolloin skeptikko omaksuu epäilevän asenteen, jota hän muutoinkin pääasiassa elämässä toimiessa käyttää. Skepsismin kohdalla kyse onkin enemmänkin skeptisestä asenteesta kuin tieteenharjoittamisesta. Skepsismi vain kuulostaa tieteeltä, vaikka on myös osaltaan huuhaata, ja se voi rinnastaa itsensä rajatietoon.
Skepsismi ei ole tiedettä.
2
670
Vastaukset
- skeptikko.
Kriittisyys kuuluu tieteeseen.
Väitteitä ei voida ottaa todesta suoraltakädeltä.
Asiat pitää tutkia ja niitä tulee pohtia usealta eri kantilta.
Skepsis ry on eri asia kuin skepsismi. Ihan samoin kuin VAL on eri asia kuin vapaa-ajattelu.
VAL ja Skepsis ovat pieniä hörhöryhmiä joilla ei ole tekemistä skeptisyyden tai vapaa-ajattelun kanssa. - ei siis lie ylläri
Skeptismillä yleensä tarkoitetaan nimenomaan ja ainoastaan _tieteellistä_ skptismiä. Tieteellinen skeptismi ei ole mitä tahansa skeptismiä ja "epäilemistä", vaan siinä epäilys nimenomaan kohdistuu vain tieteen ulkopuoliseen. Tieteellisellä skeptismillä ei ole edes "mandaattia" epäillä tiedettä miltään osin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606174- 1003202
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252496- 212138
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3531779- 271656
- 251410
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2241394- 491342
- 291312