Miten minun olisi hyvä tehdä harjoitteet kun aika ei riitä kuin kaksi kertaa viikossa juoksemiseen. Tavoitteena maraton läpi, ei aikatavoitetta. Yksi maraton takana. aika yli viiden tunnin. Teen harjoitukset sunnuntai-aamuna ja sitten keskiviikkona tai torstaina. Joskus ehdin muutakin mutta se on sitten plussaa.. Tähän asti olen mennyt sunnuntaina 18-21 km (noin 2,5-3 h) ja sitten yksi lyhyempi, 12-14 km (noin. 1 h 45 min). Nopeusvetoja teen ihan satunnaisesti. Maraton on huhtikuussa ja nyt olen treenaillut nelisen kuukautta.
maraton-harjoittelu 2 kert/vko
11
1213
Vastaukset
- juoksuvalmentaja
Minä tekisin näin: viikonloppuna 18 km hidas ja keskellä viikkoa 10 km, josta ainakin osa reipasta vauhtia. Pitkään lenkkiin joka kuukausi 1 km lisää ja lyhyeen lisää vauhtia/reipasta osuutta, mutta ei kokonaismatkaa.
- kunkunkuntoilemaanko
Ei millään pahalla, mutta et sinä tuolla kävelyvauhdilla harjoittelemalla koskaan pysty juoksemaan maratoonia. Tuossa edellinen antoi jo hyvät ohjeet, mutta kyllä nitä treenikertoja pitäisi saada vielä kaksi / viikko lisää, ja harjoitusten tehoa pitäisi pysyä nostamaan tasaisesti. Onnea matkaan!
- "ruuhkavuodet"
No johan tuo on tullut todettua, mutta kun peruskunto kohdallaan niin maraton menee kivasti läpi vähemmälläkin harjoittelulla. Ei mulla eka maraton harjoittelu hirveästi tuosta poikennut ja kiva oli juosta, hitaasti mutta varmasti eikä maalissa edes tuntunut että olisin juossut juuri yli 5 tuntia kävelemättä metriäkään! Suorastaan nautinnollinen kokemus, kaikki kun ei hae aikatavoitteita ja puske veren maku suussa menemään..
- kävelijät...
"ruuhkavuodet" kirjoitti:
No johan tuo on tullut todettua, mutta kun peruskunto kohdallaan niin maraton menee kivasti läpi vähemmälläkin harjoittelulla. Ei mulla eka maraton harjoittelu hirveästi tuosta poikennut ja kiva oli juosta, hitaasti mutta varmasti eikä maalissa edes tuntunut että olisin juossut juuri yli 5 tuntia kävelemättä metriäkään! Suorastaan nautinnollinen kokemus, kaikki kun ei hae aikatavoitteita ja puske veren maku suussa menemään..
mut hei, ei tuo ole juoksua!
- #ruuhkavuodet"
kävelijät... kirjoitti:
mut hei, ei tuo ole juoksua!
Mitäköhän väliä sulle on millä tyylillä sitä meikäläinen juoksee?? Kysin vaan ohjetta harjoitteluun kun aikaa on noin vähän.
- Tugendbold
se maran läpi juoksu ole kiinni henkisestä kantista, jos ei ole vammoja. Itse ajattelin juosta sen ensikesänä vasta ja talven ohjelma on yksinkertainen. Kilometrejä kävellen tai juosten. Joka viikko viikottaista matkaa lisätään 1 km. Tällä viikolla on 36 km.
Kunto on parantunut tällä ohjelmalla 5 viikossa jo ihan kivasti vaikka viimekesänä tuli juostua puolikas alle 2 tuntiin.
Eli vinkki: kävele aina kun voit. Ei autoa ei polkupyörää. Tulee kilsat ihan itsellään. Ja vähintään yksi juoksulenkki viikossa. Itse ajattelin alloittaa pitkät juoksulenkit ja vedot vasta lumen sulaessa toukokuun alussa. Mutta toisaalta itse tähtäänkin Helsinkiin tai Jyväskylään.
Eli jos omaan ohjelmaani vertaan niin sanoisin, kävele niin plajon kuin voit ja juokse joulun jälkeen pisempää lenkkiä 25 km kahtena viikkona ja kolmannella vaikka pelkkiä intervalleja 1 km tyyliin 5 min/km 4 min 45 s /km ...4 min/km 3 min 45 s km ... niin kauan kun paranee ja vaikka mninuutin tauko välissä.- kari h
kun juoksin eka maran v.2002 oli harjoittelu sitä että juoksin lauantaina 20 km ja sunnuntaina sama 20,vauhtia en muista mutta aika hitaastí mentiin, harjoittelu kesti n.vuoden, eka harjoitukset oli sitä että juoksin 100m ja ihmettelin kuínka juoksu voi olla raskasta.haaveilin että jos puolen vuoden päästä juoksisin 10km,tein sen muutaman viikon päästä.ja rupesin tietysti heti haaveilemaan maratonista. En ollut juossut kuin joskus nuorena, aloitin uudestaan vähän yli 40:nä. peruskunto ei kai ollut kovin huono,koska joudun työssäni nousemaan paljon rappuja päivittäin. eka mara oli n.4,5 h.
- kari h
kari h kirjoitti:
kun juoksin eka maran v.2002 oli harjoittelu sitä että juoksin lauantaina 20 km ja sunnuntaina sama 20,vauhtia en muista mutta aika hitaastí mentiin, harjoittelu kesti n.vuoden, eka harjoitukset oli sitä että juoksin 100m ja ihmettelin kuínka juoksu voi olla raskasta.haaveilin että jos puolen vuoden päästä juoksisin 10km,tein sen muutaman viikon päästä.ja rupesin tietysti heti haaveilemaan maratonista. En ollut juossut kuin joskus nuorena, aloitin uudestaan vähän yli 40:nä. peruskunto ei kai ollut kovin huono,koska joudun työssäni nousemaan paljon rappuja päivittäin. eka mara oli n.4,5 h.
se 2*20km/vk. ei tietenkään ole paras mahdollinen harjoitus, olisi parenpi vaihtaa se toinen pitkä harjoitus vaikka useaan lyhyeen, ja joku niistä tosi lujaa,jolloin jopa pienempikin määrä riittää,ainakin viemään homman läpi ja niihin intervalleihin kannattaa panostaa niinkuin nykyään teenkin, kerroin tuossa vain että näinkin se menee..
- "ruuhkavuodet"
kari h kirjoitti:
se 2*20km/vk. ei tietenkään ole paras mahdollinen harjoitus, olisi parenpi vaihtaa se toinen pitkä harjoitus vaikka useaan lyhyeen, ja joku niistä tosi lujaa,jolloin jopa pienempikin määrä riittää,ainakin viemään homman läpi ja niihin intervalleihin kannattaa panostaa niinkuin nykyään teenkin, kerroin tuossa vain että näinkin se menee..
Kiitos hyvistä kommenteista! Koitan noista poimia itelle sopivimmat. Hyviä lenkkejä kaikille!
- Haile Kepre-Lassila
Jos vain kaksi kertaa viikossa harjoittelet, älä muuta mitään. Su 2,5-3 h ja ke 1.45 h ovat kohdillaan. Ja koska jo kerran olet juossut 42 km läpi, menee toinenkin helposti.
Jos haluat lisää vauhtia eli aikaasi alle 5 tunnin, ota lyhyemmällä lenkillä puolen tunnin spurtti keskivaiheilla. Aluksi joka toinen torstai tuo spurtti, myöhemmin joka kerta.
Se on yksinkertaista hommaa tuo treenaaminen!- "ruuhkavuodet"
No täähän oli hyvä, tuo puolen tunnin spurtti on helposti lisättävissä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831