Jauhelihapihvi resepti?

unohtelevainen...

Antaisko joku kunnollisen, helpon, yksinkertaisen jauhelihapihvien ohjeen? Mulla ei ole mitään oikeen kunnollista ohjetta... Mun ohjeella niistä tulee aina tosi veteliä ja haluisin sellasia kiinteitä ja muutenkin hyviä... Ihan vaan suhteet tarvisin et mitä kuinkakin paljon?
Ja tarkoitan uunissa tehtäviä jauhelihapihvejä....
Kiitos etukäteen...

15

45452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Titta

      Minkälaisella ohjeella ne teet? Näin ajatellen, jos niistä kerran mielestäsi tulee liian löysiä, niin vähennä nestettä ja/tai munien määrää.

      Itse teen pihvit samalla lailla kuin lihapullatkin ja paistan kummatkin aina uunissa. Siis vaihtelen kyllä mausteita yms. mutta periaate on sama.

      Uunissa paistamisessa on juuri se hyvä puoli, että voi tehdä löysän taikinan ja ne pysyvät silti kasassa ja tulevat meheviä. Samoin ylimääräinen neste jää pellille.

      • Nautiskelija

        "Itse teen pihvit samalla lailla kuin lihapullatkin ja paistan kummatkin aina uunissa."

        Minulla pihvit ja lihapullat ovat aivan eri asia. Pihveihin ei tule mitään jatkeita kuten lihapulliin tai murekkeeseen (tykkään kovasti niistäkin). Pelkästä lihasta tehty pihvikin jää meheväksi, kun ei paista korpuksi.


      • Titta
        Nautiskelija kirjoitti:

        "Itse teen pihvit samalla lailla kuin lihapullatkin ja paistan kummatkin aina uunissa."

        Minulla pihvit ja lihapullat ovat aivan eri asia. Pihveihin ei tule mitään jatkeita kuten lihapulliin tai murekkeeseen (tykkään kovasti niistäkin). Pelkästä lihasta tehty pihvikin jää meheväksi, kun ei paista korpuksi.

        Makuasioita, joista ei voi kiistellä :)

        Itse en pidä pelkästä jauhelihasta tehdystä pihvistä, se on minun mielestäni aina jotenkin sitkeä tai kumimainen tai jotain sellaista. Siitä ei tule mehukasta vaikka kuinka vähän aikaa paistaisi.

        Mutta niin kuin sanoin, jokainen tekee tyylillään. Pääasiahan on se, että maistuu itsestä ja muista ruokailijoista hyvältä. Eikö vain.


      • Pihvi
        Titta kirjoitti:

        Makuasioita, joista ei voi kiistellä :)

        Itse en pidä pelkästä jauhelihasta tehdystä pihvistä, se on minun mielestäni aina jotenkin sitkeä tai kumimainen tai jotain sellaista. Siitä ei tule mehukasta vaikka kuinka vähän aikaa paistaisi.

        Mutta niin kuin sanoin, jokainen tekee tyylillään. Pääasiahan on se, että maistuu itsestä ja muista ruokailijoista hyvältä. Eikö vain.

        Jauhelihapihvistä - siis pelkästä jauhelihasta tehdystä - tulee sitkeä ja kuiva, jos sitä on "leivottu" liian paljon. Lihaneste irtoaa silloin helpommin lihasta, mikä kuivattaa sen paistettaessa. Se leipominen tulee jättää niin vähäiseksi kuin mahdollista, niin saa hyviä, meheviä, täyslihaisia pihvejä. Vaatii hieman harjoittelua, mutta kannattaa.


      • Stogen
        Pihvi kirjoitti:

        Jauhelihapihvistä - siis pelkästä jauhelihasta tehdystä - tulee sitkeä ja kuiva, jos sitä on "leivottu" liian paljon. Lihaneste irtoaa silloin helpommin lihasta, mikä kuivattaa sen paistettaessa. Se leipominen tulee jättää niin vähäiseksi kuin mahdollista, niin saa hyviä, meheviä, täyslihaisia pihvejä. Vaatii hieman harjoittelua, mutta kannattaa.

        Eli jos haluatte amerikkalaisen ground beef tyyllisen pihvin ja mehevän sellaisen, niin ostakaa amerinkanpekonia ja pilkkokaa se tosi hyvin jauhelihan joukkoon. 400 g jauhelihaa ja 100 g pekonia on jo aika mehevä pihvi. Lisäksi saat miellyttävän savunmaun pihveihin pekoneista. Painotan vielä kerran, että pekoni tulee pilkkoa erittäin hyvin.


      • Anonyymi
        Titta kirjoitti:

        Makuasioita, joista ei voi kiistellä :)

        Itse en pidä pelkästä jauhelihasta tehdystä pihvistä, se on minun mielestäni aina jotenkin sitkeä tai kumimainen tai jotain sellaista. Siitä ei tule mehukasta vaikka kuinka vähän aikaa paistaisi.

        Mutta niin kuin sanoin, jokainen tekee tyylillään. Pääasiahan on se, että maistuu itsestä ja muista ruokailijoista hyvältä. Eikö vain.

        jos lihapullat tai pihvit tehdään jostakin rasvattomasta jauhelihasta on loppu tulos kuiva. jauhelihassa tulee olla vähintään 20% rasvaa(lihan omaa) jotta loppu tulos olisi maukas ja mehevä. monet sortuvat laittamaan liikaa aineita jauhelihaan. itse laitan sipulia ja ison nipun hakattua persiljaa ja toisinaan pieneksi kuutioksi pilkottua paprikaa(porkkanaa, tuore sieniä) ja joskus maustan sinapilla mutta ei vaadi sitä ja suola ja mustapippuria unohtamatta. pihvit ja lihapullat erona on ainostaan se että lihapulliin laitan tuoretta pehmeätä valkoisen leivän sisusta mutta korppu jauho käy yhtä hyvin. lihan itse paistan valurauta paistinpannulla ja käytän öljyä ja itse valmistamaani suolatonta voita. päälle kaadan paistettua sipuli ja valkosipuli seoksen.


    • Nautiskelija

      Ota sopiva määrä PAISTIjauhelihaa (rasvaa max. 7 %). Anna sen lämmetä huoneenlämmössä noin tunnin verran.

      Taputtele klöntti litteähköksi ja ripottele suolaa sekä mustapippuria. Kasaa takaisin pyöreämmäksi klöntiksi hieman massaa sekoittaen (ei mitään kovaa vatkausta - liha menee pilalle, jos viimeisetkin lihamehut valuvat pois). Maista - ja jos pitää maustaa lisää, tee uusi litteä levy, mausta ja toista edellinen. Lopulta erota massasta pihvin kokoisia palasia ja muotoile ne haluamaasi muotoon.

      Paista suhteellisen kuumalla valurautapannulla vähäisessä voi-kasvisöljyseoksessa tai uunipannulla uunissa tai grillaa.

      Huom. Mitään korppujauhoja, kaurapuuroja tai muita mössöjä ei kunnon jauhelihapihvi kaipaa. Ja lisäksi - pihvin voi jättää sisältä hieman punertavaksi, jos sellaisesta tykkää kokolihapihvissäkin.

      • Mössääjä

        Pelkästä paistijauhelihasta saa tosiaankin hyvät pihvit kertomallasi tavalla. Ne pitää osata jättää paistaessa sisältä aavistuksen "vajaiksi", jolloin ovat vielä meheviä.

        Vaihtelun vuoksi olen tehnyt myös tällaisia:

        - Klöntti (paisti)jauhelihaa, 400-500 g
        - pussi sipulikeittoaineksia (esim. Knorr)
        - 1 kananmuna
        - kunnon loraus kermaa
        - vastajauhettua korppujauhoa
        - (musta)pippuria ja kenties ripaus Tabascoa

        Suolaa, suolapitoisia mausteseoksia tai mitään suolaisia soija- tms- maustekastikkeita ei pidä lisätä missään nimessä - sipulikeittopussista tulee suolaa hivenen liikaakin!

        Korppujauhoja käytetään sen verran, että taikinasta tulee sopivan kiinteää (kompensoimaan kananmunan ja kerman tuomaa vetelyyttä). On hyvä sekoittaa sipulikeittopussin sisältö ja korppujauhot ensin muna-kermaseokseen ja antaa kuiva-aineiden turvota hieman ennen kuin ne sekoitetaan lihan kanssa.

        Valitettavasti minulta ei saa ainesosien suhteita grammalleen, kun en harrasta koskaan mittailua ja punnitusta ruuanlaitossani.


      • tara
        Mössääjä kirjoitti:

        Pelkästä paistijauhelihasta saa tosiaankin hyvät pihvit kertomallasi tavalla. Ne pitää osata jättää paistaessa sisältä aavistuksen "vajaiksi", jolloin ovat vielä meheviä.

        Vaihtelun vuoksi olen tehnyt myös tällaisia:

        - Klöntti (paisti)jauhelihaa, 400-500 g
        - pussi sipulikeittoaineksia (esim. Knorr)
        - 1 kananmuna
        - kunnon loraus kermaa
        - vastajauhettua korppujauhoa
        - (musta)pippuria ja kenties ripaus Tabascoa

        Suolaa, suolapitoisia mausteseoksia tai mitään suolaisia soija- tms- maustekastikkeita ei pidä lisätä missään nimessä - sipulikeittopussista tulee suolaa hivenen liikaakin!

        Korppujauhoja käytetään sen verran, että taikinasta tulee sopivan kiinteää (kompensoimaan kananmunan ja kerman tuomaa vetelyyttä). On hyvä sekoittaa sipulikeittopussin sisältö ja korppujauhot ensin muna-kermaseokseen ja antaa kuiva-aineiden turvota hieman ennen kuin ne sekoitetaan lihan kanssa.

        Valitettavasti minulta ei saa ainesosien suhteita grammalleen, kun en harrasta koskaan mittailua ja punnitusta ruuanlaitossani.

        Heíppa.. Minä teen pihvit lihapullat ja murekkeen näin..pussi sipulikeittoa purkki kermaviiliä 1kananmuna ja sekoitan annan olla hetken ja lisään jauhelihan pysyy hyvin kasassa tulee maukasta eikä tarvitse lisätä mitää mausteita..Helppoa ja maistuvaa.


      • Stogen
        tara kirjoitti:

        Heíppa.. Minä teen pihvit lihapullat ja murekkeen näin..pussi sipulikeittoa purkki kermaviiliä 1kananmuna ja sekoitan annan olla hetken ja lisään jauhelihan pysyy hyvin kasassa tulee maukasta eikä tarvitse lisätä mitää mausteita..Helppoa ja maistuvaa.

        Osta sipulikeittopussi (esim. Knorr ranskalainen sipulikeitto on tosi hyvä). Sekoita keskenään 400 g jauhelihaa, noin puolet tuosta sipulikeittopussista, yksi kananmuna pari ruokalusikallista vettä. Anna maustua hetki, noin tunti, mutta tämä ei ole välttämätöntä. Kostuta kädet ja tee pihvejä, tuosta määrästä saa 4 - 8 pihviä, maksusi mukana. Itse suosin pieniä, 50 g pihvejä suhteellisen litteinä. Paista voissa tai rypsiöljyssä tai näiden sekoituksessa ja paistamisen päätteeksi tee kastike. Laita pihvit lämpimään uuniin (50 - 75 asetetta).

        Eli pannulle lisää voita/öljyä ja sipulisilppua. Kuulota hetki ja anna pannun tässä yhteydessä vähän jäähtyä (esim. sulje levy kokonaan). Lisää vielä lämpimälle pannulle noin 1 dl ruokakermaa. Mausta hieman suolalla ja pippurilla sekä juoksevalla hunajalla.

        Tarjoa keitinperunoiden kanssa, ja jos kastike tuntuu liian "vetiseltä", voi tietysti suurustaa sen.


      • Kypsä

      • Estonian

        Olen vuosia puristellut pihvejä ja painanut lyttyyn prässissä ja sotkenut munaa ja sipulipihviaineksia ja kaikki on olleet vähemmän tyydyttäviä. Tämä on paras pihviohje ikinä helpoista hyvistä jauhelihapihveistä 8) ja niin perhahan helppo


    • tanlin

      Ehdottamasti ranskalainen sipulikeitto. Pussissa
      on jo ohjeet maukkaalle jauhelitaikinalle.
      On nopeaa ja vaivatonta.
      Itse paistan aina uunissa, koska en tykkää
      rasvaisessa pannussa pyöritellä.

    • kuvien kera
    • Anonyymi

      400 g nautasika jauhelihaa
      1 sipuli hienoksi pilkottuna
      1,5 tl suolaa
      pippurisekoitetta maun mukaan
      vähä punaista chilimaustetta
      murenna käsissä 2-3 kpl mauttomia keksejä, ei makeita
      sopivasti vähän vettä massaan, auringonkukka öljyä paistamiseen
      sekoita kaikki aineet puuhaarukalla ja tee ohuita pihvejä ja paista pannulla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1292
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1237
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      30
      1211
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1116
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe