Uintikerrat ja matkat

Vadelma

Kuinka paljon olisi hyvä uintimatka kerralla kuntoa kohottavassa mielessä sekä kuinka usein kannattaisi käydä uimassa, jos ei pahemmin harrasta muuta liikuntaa? Käyn tällä hetkellä 2-3 krt viikossa riippuen muista suorituksista ja matka kerralla n. 1 km.

14

8690

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Simmaaja

      Ihan hyvältä kuulostaa. Voit kokeilla joskus vaikka uida reippaammin, niin että syke kohoaa. Kun syke kohoaa pitäisi kunnonkin kohota. Haluan kuitenkin vielä tähdentää että koko uintimatkaa ei saa uida verenmaku suussa, jotta kunto kohoaisi. Kannattaa ottaa pieniä spurtteja kerrallaan ja uida sen jälkeen normaali vauhtia.

    • Ronan

      2-3krt viikossa on ihan hyvä mutta pidennä matkaa pikku hiljaa (vaikka 100m / kerta) ja pyri uimaan 1500m. Itse pyrin vähintään vetäisemään 1.5km, koska kilometri menee semmoista 20-22min vauhtia (tyylistä riippuen), ja olisi hyvä että suoritus kestäisi pidempään (30min on aika minimi, 45min on jo tehokas).

      Voi käydä tylsäksi joten vaihtele vähän tyyliä ja matkoja. Joku kerta vetäiset 2km ja seuraavalla kerralla kilometri ei tunnu miltään. Voit esimerkiksi vetää (jos vapaauinti sujuu) intervallitreeniä seuraavasti: 25m niin kovaa kuin menee, 45-60sek taukoa, 25m täysiä, taas taukoa jne. Tämä on tehokasta vaikka et tee kuin 15min. Voit treenata yhdellä kertaa potkulaudalla pelkkiä jalkoja. Pari sataa metriä alkaa jo tottumattomalla tuntua.

      Tsemppiä!

    • Uiskari

      Muista kuitenkin välillä vetää kovaa altaan päähän ja sitten kevyesti takisin ja sama uudestaan ja uudestaan, muuten ei tulokset parane.

    • Uiskari

      Itse uin nyt 5km päivässä ja rasvakilot putoo 0.5-1kg viikossa.


      Jaksan tätä vain 6vk sitten loppuuu kunto, motivaatio ja mehut,siinä on rajat!

      Muutoin vuodessa menee 200km mutta aikaa siihen on 11kk enemmän...

    • Uiskari

      kaikki matkat alle 1km on puhdasta leikkiä, jos ui 3-5km päivässä niin silloin vasta sillä alkaa olla merkitystä kunnolle !

      • joopajoo

        niin että tarkoitat siis
        että ei kannata uida ollenkaan
        jos ei aio uida 3-5km päivässä?!


        voi olla että olet ymmärtänyt jotain
        todella väärin.. :(

        (sitä paitsi sammutat vaan ihmisten
        intoa aloittaa kuntoilu moisella
        pskalla)


      • Vappu
        joopajoo kirjoitti:

        niin että tarkoitat siis
        että ei kannata uida ollenkaan
        jos ei aio uida 3-5km päivässä?!


        voi olla että olet ymmärtänyt jotain
        todella väärin.. :(

        (sitä paitsi sammutat vaan ihmisten
        intoa aloittaa kuntoilu moisella
        pskalla)

        tollanen puhe on todellakin raivostuttavaa ja niinkuin em. mainitsi, sammuttaa vaan ihmisten innon aloittaa kuntoilu. itse olen reilu pari kuukautta harrastanut kuntoilu 3-4 krt viikossa, pääasiassa uinu ja huomaan kyllä jo, että lihakset alkavat ilmestymään ja paikat pikkuhiljaa kiinteytymään. On hyvä aina ajatella, että se 1 km uintikin on paljon parempi kuin ei mitään! Sitä paitsi vaikutukset on yksilöllisiä!


      • Uikari

        Se 1km/pv minimi oli vain tälläisen triathlonisti uimarin jyrkkä kannanotto.

        Turha edes lähteä altaalle tekee vain 20min treeniänjonka 1km vaatii. Matkaan menee enemmän aikaa kuin harkkaan. Parempi on tehdä harvemmin 1/2h-2.5h uinteja sen sijaan !

        Kuntoilijoilla uintiaikaa kannattaa aina käyttää tekniikkaharjoitteluun eli uintiin jolloin yritetään kokoajan ymmärtää mitä tehdään vedessä ja miksi sekä funtsia mitä voisin tehdä että uinti sujuisi vielä paremmin. Ja kokeilla se heti. Silloin optimoidaan kuntoiluun käytetty aika.

        Kunto nousee kuin itsestään samalla. Lueskelkaa aina ennen ja jälkeen uinnin kirjallisuudesta tai videoilta uinti tekniikkaa.Aina löytyy uutta, oli se vaikka kuinka pientä viilaamiista....

        Varo sammmakkouinti rikkoo polvet, eli opettele myös kunnollinen kroolaus !

        :)


      • Uiskari
        Vappu kirjoitti:

        tollanen puhe on todellakin raivostuttavaa ja niinkuin em. mainitsi, sammuttaa vaan ihmisten innon aloittaa kuntoilu. itse olen reilu pari kuukautta harrastanut kuntoilu 3-4 krt viikossa, pääasiassa uinu ja huomaan kyllä jo, että lihakset alkavat ilmestymään ja paikat pikkuhiljaa kiinteytymään. On hyvä aina ajatella, että se 1 km uintikin on paljon parempi kuin ei mitään! Sitä paitsi vaikutukset on yksilöllisiä!

        En älynnyt että rapakuntoisille uinti on mitä hellin keino saada keho toimimaan edes jotenkin...


      • Darcy
        Uiskari kirjoitti:

        En älynnyt että rapakuntoisille uinti on mitä hellin keino saada keho toimimaan edes jotenkin...

        Ei ole mitään järkeä uida joka ikinen päivä esim 5km, jos ui kunnon ja hyvän olon vuoksi. Siis nyt ei puhuta kilpauimareista. 5km ilman kunnon tekniikkaa on luultavimmin täyttä helvettiä. Kaikkiin urheilulajeihin pätee sama(kunhan vaan tarpeeksi rasitetta): pari kolme kertaa viikossa, yli puoli tuntia riittänee.


      • uiskari
        Darcy kirjoitti:

        Ei ole mitään järkeä uida joka ikinen päivä esim 5km, jos ui kunnon ja hyvän olon vuoksi. Siis nyt ei puhuta kilpauimareista. 5km ilman kunnon tekniikkaa on luultavimmin täyttä helvettiä. Kaikkiin urheilulajeihin pätee sama(kunhan vaan tarpeeksi rasitetta): pari kolme kertaa viikossa, yli puoli tuntia riittänee.

        Ei
        todellakaan kannata uida joka päivä 5km vaan olisi parempi että tekisi joka toinen päivä uintia muiden harkkojen välillä.

        Uinti on tekniikkalaji ja 3-4krt viikossa on kuntoilijalle ihan maksimi.

        Kilometrit tulee sitten aikanaan, ensin on kuitenkin kuntoilijalle täkeintä käytetty aika, jonka pitäsi olla 0.5-1h/kerta jolloin 1-3km tulee suoritettua....


    • Tiina

      Varmasti tuo 2-3 kertaa viikossa riittää näin aluksi, ettet heti pala loppuun.. Ja kilometrikin kuulostaa hyvältä.. Kuukauden päästä voisit vaikka alkaa uimaan 1,5 km ja seuraavana kuukautena lisätä yhden uintikerran viikkoosi.. Uinti on todella tehokasta, kun haluaa kohottaa kuntoaan, sillä se kiinteyttää vartaloa tasapuolisesti, on nivelystävällinen.. Ajattele, jo 7min uinnin aikana kulutat omenan verran! :)

      Tsemppiä harjoitteluun!

    • Alias87

      Joo, toi on ihan hyvä aloottelijalle...
      me käydään harkoissa 3-4 kertaa viikossa, mutta me uidaan 2.7-4 km kerralla, oon ite uinu ny n. 4 vuotta ja se on tosi hyvää harrastetta... se virkistää mieltä mukavasti.
      kannattaa ottaa opetusta tekniikasta, muuten sen harrastaminen tössää siihen, että hartiat ja niska tulee kipiäks, jos on väärä tekniikka tulee lihas jumiutumia ja kramppeja...
      Jatka samaan malliin :P

    • Anonyymi

      1km on hyvä itelle toistaiseksi. Olen 33v. Kannattaa kuunnella kehoa myös. Jos syke karkaa esim 160een alkaa olla keholiian kovilla. Kun semmoinen hyvä tunne tulee vatsan reunoille niin tiedän että alkaa polttaa kaloreita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2753
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2520
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2111
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1439
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe