Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

VOISARVI, CROISSANT OHJE!!!!

Leipurityttö

Eli oisko jollain croissantin/voisarven ohjetta...Pitäis äkkiä saada, eikä tunnu netistäkään kysymättä löytyä=)

46

69177

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Amelie

      sarvet(16 kpl isoja)

      7,5 dl vehnäjauhoja
      200g voita tai margariinia
      2,5 dl maitoa
      1 tl suolaa
      ( 1 tl sokeria)
      40 g hiivaa
      voiteluun:kananmuna

      lämmitä maito kattilassa kädenlämp. ja murenna hiiva joukkoon, lisää suola.
      nypi kulhossa jauhot ja rasva murumaiseksi seokseksi. Lisää maitoseos ja sekoita taikinaa kunnes se irtoaa kulhon reunoilta ja on tasaisen kimmoisaa.
      Jaa taikina kahteen osaan ja pyöritä molemmat palloiksi. kauli taikinat kevyesti jauhotetulla pöydällä pyöreäksi halk. 35-40cm, jaa taikinapyörällä osiin ja rullaa sarviksi.
      Kohota liinan alla. paista 200-225 10-15 min

      Toivottavasti tästä on apua ja sarvet onnistuvat!

      • leipurii

        niin mutta pitääkö siihen laittaa kermaviiliä kun jossakin osoitteessa oli niin ja nyt olisin tekemässä tarvitsisin äkkiä tietää.. :DD


      • nohyi

        Ei kannata tehdä tuollaisia. Tuli ihan kamalan makuisia


      • lepurik

        Tää on ihan paras


      • innokasleipuri

        kiitos ohjeesta,ja sarvista tulivat taivaallisen hyviä.Piutääpä laittaa ohjetta kiertämään;o)


      • Anonyymi
        nohyi kirjoitti:

        Ei kannata tehdä tuollaisia. Tuli ihan kamalan makuisia

        katselin myös ohjetta ja hämmästelin croisantin valmistus vaatii aikaa ja jos tänään tekee taikinan niin huomenna vasta lisätään voi ja joka kazviloin välissä tsikina tulee saada levätä jääkaapissa 30 - 1h. taittelu tulisi tehdä vähintään 4 kertaa. hiivaa ei tarvita jos taikinassa on kohottajina vehnäjuuri ja kanamuna.


    • Titta

      Tässä on ohje hiukan erilailla tehtynä kuin edellinen:

      RANSKALAINEN AAMIAISSARVI
      (Croissant)
      n. 20–22 kpl

      5 dl maitoa
      50 g hiivaa
      2 tl suolaa
      200 g voita
      (½ dl sokeria)
      n. 1 l vehnäjauhoja

      Voiteluun keltuainen tai muna.

      Murenna hiiva kädenlämpöiseen maitoon.

      Lisää suola, puolet pehmeästä rasvasta, sokeri ja jauhot.

      Alusta taikina tasaiseksi ja anna kohota liinalla peitettynä ½-1 tuntia.

      Jauhota leivinpöytä ja kauli taikina levyksi. Levitä loput pehmeästä rasvasta levyn toiselle puoliskolle. Taita toinen puoli päälle ja painele reunat tiiviisti yhteen. Kauli taikina uudelleen levyksi ja taita kolmeen osaan ja kauli levy näin uudelleen kaksi kertaa.

      Leikkaa kaulittu levy sivuiltaan noin 10 sentin kolmioiksi ja kiedo ne leveästä reunasta kapeaan kärkeen rulliksi.

      Nosta pellille ja muotoile sarviksi.

      Kohota sarvia lämpötilan mukaan 15–45 minuuttia.

      Voitele keltuaisella tai kananmunalla ja paista 220 asteessa 10 minuuttia.

      • herkkua tämäkin

        Eli taivaallisen hyvää saat sarvista, kun ennen taikinan sarvelle käärimistä vielä ripottelet hyppysellisen juustoraastetta taikinalle, sulaa ihanasti uunissa ja lopputulos vie melkein kielen mennessään...


      • Titta
        herkkua tämäkin kirjoitti:

        Eli taivaallisen hyvää saat sarvista, kun ennen taikinan sarvelle käärimistä vielä ripottelet hyppysellisen juustoraastetta taikinalle, sulaa ihanasti uunissa ja lopputulos vie melkein kielen mennessään...

        Oikeassa olet; Hyvää on :)


      • kondiittoripoika

        ja vielä croisantin sisälle ennen rullaamista niin esimerkiksi kinkkusuikaleita, aurajuustoa tai kasviksia ym..ja makunautinto paranee vaan..


      • påöä

        Voiko Ranskalaisia aamiaissarvia tehdä ilman maitoa? Kun on maito-allergia. :(


      • Sok-
        påöä kirjoitti:

        Voiko Ranskalaisia aamiaissarvia tehdä ilman maitoa? Kun on maito-allergia. :(

        Kyllä voi, vaihdat vain maidon tilalle vettä ym.


      • croisantin ystävätär

        kiitos todella ohjeesta, se toimii


      • Leipuri hiiva
        croisantin ystävätär kirjoitti:

        kiitos todella ohjeesta, se toimii

        Croissantit tehdaan normaalista voitaikinasta..ehka silla hakusanalla loytyy helpommin..tosin haastava tehda, etta helpommalla paasee kun ostaa valmiina..vaikee saada kotona onnistumaan...


      • öhh
        Leipuri hiiva kirjoitti:

        Croissantit tehdaan normaalista voitaikinasta..ehka silla hakusanalla loytyy helpommin..tosin haastava tehda, etta helpommalla paasee kun ostaa valmiina..vaikee saada kotona onnistumaan...

        tehdä veteen noita. Että miltä ne maistuivat? Maito-allerginen lapsi, jonkinmoista muunnosta siis mietittävä.


      • No milk
        öhh kirjoitti:

        tehdä veteen noita. Että miltä ne maistuivat? Maito-allerginen lapsi, jonkinmoista muunnosta siis mietittävä.

        Entä maidon korvaaminen riisi-/soijamaidolla?


      • muppula

        Meillä meni sunnuntaiaamu pilalle, koska tein croissantteja ylläolevalla ohjeella. Ohjeella ei synny croissantteja vaan ennemminkin sarvia. Croisanttit ja sarvet eivät ole sama asia!!! Sarviksi tuotos oli ihan ok, mutta minä olisin halunnut croisantteja.


      • leipojamymmeli
        muppula kirjoitti:

        Meillä meni sunnuntaiaamu pilalle, koska tein croissantteja ylläolevalla ohjeella. Ohjeella ei synny croissantteja vaan ennemminkin sarvia. Croisanttit ja sarvet eivät ole sama asia!!! Sarviksi tuotos oli ihan ok, mutta minä olisin halunnut croisantteja.

        Lehtevyyttä taikinaan saa, kun laittaa sitä rasvaa sinne väliin, kääntää ja kaulii, aivan kuin voitaikinaa itse tehden. Vähän siinä pitää nähdä vaivaa, ja hiivataikinaa kun kaulii ja kääntää, niin ei ole niin helppoa kuin torttutaikinan leipominen. Taikina muistuttaa wienertaikinaa. Voihan ne tehdä illalla valmiiksi jääkaappiin kohoamaan ja paistaa vasta aamulla.


      • muppula
        leipojamymmeli kirjoitti:

        Lehtevyyttä taikinaan saa, kun laittaa sitä rasvaa sinne väliin, kääntää ja kaulii, aivan kuin voitaikinaa itse tehden. Vähän siinä pitää nähdä vaivaa, ja hiivataikinaa kun kaulii ja kääntää, niin ei ole niin helppoa kuin torttutaikinan leipominen. Taikina muistuttaa wienertaikinaa. Voihan ne tehdä illalla valmiiksi jääkaappiin kohoamaan ja paistaa vasta aamulla.

        Niinhän mä tein, varmaan 100 kertaa kääntelin, vääntelin ja kaulin. Mietin, et taikinassa on ehkä liian vähän rasvaa..

        Ens kerralla kokeilen tätä ohjetta: http://www.wikihow.com/Make-Croissants


      • .....
        muppula kirjoitti:

        Niinhän mä tein, varmaan 100 kertaa kääntelin, vääntelin ja kaulin. Mietin, et taikinassa on ehkä liian vähän rasvaa..

        Ens kerralla kokeilen tätä ohjetta: http://www.wikihow.com/Make-Croissants

        Rasvaa tuossa taikinassa tulee ainakin olemaan: 3 dl maitoa, ja voita laitettiin 340 g, eli tuplat verrattuna aikaisemmin tässä keskustelussa annettuun ohjeeseen. Lehteviä tulee varmasti, kun jaksaa kaulia, mutta mikään pikaleivonnainen ei olekaan kyseessä.


      • moiiih
        leipojamymmeli kirjoitti:

        Lehtevyyttä taikinaan saa, kun laittaa sitä rasvaa sinne väliin, kääntää ja kaulii, aivan kuin voitaikinaa itse tehden. Vähän siinä pitää nähdä vaivaa, ja hiivataikinaa kun kaulii ja kääntää, niin ei ole niin helppoa kuin torttutaikinan leipominen. Taikina muistuttaa wienertaikinaa. Voihan ne tehdä illalla valmiiksi jääkaappiin kohoamaan ja paistaa vasta aamulla.

        onko kuiva ja märkä hiiva sama asia? siis voiko croissanteissa/sarvissa käyttää kuivahiivaa?


      • lapsienmamma

        aika oudon makuista olin lapsien mielestä,mutta olihan nuo minun mielestä aika hyviä ja helppo tehdä...


      • Anonyymi

        hiivan määrä resrptissäsi ihan liian suuri ja 1 pvä:ssä ei voi tehdä rapeakuorisia croissntteja... olisin liittänyt kuvia mutta täällä ei niitä voi lisätä.....


      • Anonyymi
        herkkua tämäkin kirjoitti:

        Eli taivaallisen hyvää saat sarvista, kun ennen taikinan sarvelle käärimistä vielä ripottelet hyppysellisen juustoraastetta taikinalle, sulaa ihanasti uunissa ja lopputulos vie melkein kielen mennessään...

        ???? hämmästynyt


      • Anonyymi
        muppula kirjoitti:

        Meillä meni sunnuntaiaamu pilalle, koska tein croissantteja ylläolevalla ohjeella. Ohjeella ei synny croissantteja vaan ennemminkin sarvia. Croisanttit ja sarvet eivät ole sama asia!!! Sarviksi tuotos oli ihan ok, mutta minä olisin halunnut croisantteja.

        croisantin tekoon menee 2 päivää vähintään ja kotona valmistettu croisantti on todella herkullinen.
        itse valmistan vehnäjuureen ja Heraan tai maitoon ja käytä 00 pizza vehnäjauhoja jos ei ole croisantti jauhoja.
        Älä sorru käyttämään hiivaleipäjauhoja niillä pilaat koko taikinan ja jos et tee omaa voita käytä vain suolatonta voita. ja voi pitää temperoida ennen taikinaan kaaviloimista... kanamuna on taikinassa myös nostattajana ja croisantti vaatii taitoa ja kokemusta....
        ja jos ei osaa edes tehdä voi taikinaa kotona ehkä olisi parempi ostaa niitä valmis croisantteja. kunnes oppii...
        itse teen usein ....kaaviloidessaan taikina ei saa hajota/revetä ja taikinan tulee olla jääkaapissa jokaisen kaaviloinnin välissä että voi pääsee kovettumaan tässä ei sovi hosua ja valmistuksessa ei kannata oikoa se näkyy heti lopputuloksessa. paistaessa oikein tehtynä voi ei valu ulos. 200 °c noin 20min. reseptiä en tähän liittänyt kerton lyhyesti vain kohdat joissa olen nähnyt että usein tehdään virheitä. toivon hauskoja leivonta hetkiä....


    • aamulla aika kortilla

      Mites on, voiko taikinan tehdä illalla valmiiksi ja laittaa esim. jääkaappiin peitettynä odottamaan aamua?

      Aamulla kun ei meinaa keritä taikinaa vääntämää.

      • Pekkaa

        Kyllä voi. Aivan viimeisen päälle "autenttiset" reseptit neuvovatkin tekemään juuri näin!


      • croisantti

    • Croisant Fani

      croisant resepti??


      Onkio hiiva pakollinen ja mikä olisi sopiva ohje kahdelle/ neljälle?? :D

      • mietiskelevä

        Hmmm en tiedä....


      • pöppörööö

        En ole ap., mutta voit tehdä ilman hiivaa, laita tilalle leivinjauhe. Taikinaa ei silloin nostateta/kohoteta. Koostumus jää erilaiseksi.

        Kerro millainen tuli


    • en tidä

      pitäisköhän kokeilla?

    • =)

      joo! hyvää on.:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)!!!!!!

    • 2011

      äkkiä ohje... aloitus laitettu v 2004... kiirehän tässä tuppaa olemaan

    • lilemmz368

      NIIN voiko tehdä ilman hiivaa ?

    • Äiti 04 ja 2012

      Perhe tykkäsi =) Taikinan kanssa oli vaikkeaa, pari ärrräää tuli, mut lopputulos makoisa. Laitoin emmental raastetta väliin. Poikani 7.v ja mieheni 31.v tykkäs :) Minä myös.

      Muistakaa kohottaa vielä ennen munalla voitelua että saatte kokoa sarville.

      Ilman hiivaa valmiin sarven koostumus hieman erilainen.

      Kiitti ohjeesta. Saatiin isot naurut kokoeroille, pikku ruipeloita ja sit isompia tuli. =)

      • Michelin..

        Ihan väärät ohjeet teillä. Kyllähön noita nyt jotain voisarvia tulee, mutta Croisantit tehdään aivan eri aineksista..


      • tietämätön
        Michelin.. kirjoitti:

        Ihan väärät ohjeet teillä. Kyllähön noita nyt jotain voisarvia tulee, mutta Croisantit tehdään aivan eri aineksista..

        kroisantteja ajattelin tehdä joten miten teen ne valmiista voitaikina levystä? (=


      • samaamieltä
        tietämätön kirjoitti:

        kroisantteja ajattelin tehdä joten miten teen ne valmiista voitaikina levystä? (=

        minäkin haluaisin kokeilla valmiista voitaikinasta,mutta olen aina leiponut itse...


      • porkkanakakkufani
        samaamieltä kirjoitti:

        minäkin haluaisin kokeilla valmiista voitaikinasta,mutta olen aina leiponut itse...

        miten muuten porkkana kakkua tehdään,kun olen aina ostanut ja se on meidän perheen mielestä ihanaa niin voisi tehdä itse niin ei tulisi niin kalliiksi ostaa sitä joka kauppareissulla...?(kertokaa jos tiedätte) :)


      • 1517
        porkkanakakkufani kirjoitti:

        miten muuten porkkana kakkua tehdään,kun olen aina ostanut ja se on meidän perheen mielestä ihanaa niin voisi tehdä itse niin ei tulisi niin kalliiksi ostaa sitä joka kauppareissulla...?(kertokaa jos tiedätte) :)

        Kannattaa ehkä kysyä asiaa muualta kuin voisarvi-topicista. Ja mites onnistuisko googlaaminen, ei luulis olevan pulaa resepteistä sen jälkeen.


      • Rai
        Michelin.. kirjoitti:

        Ihan väärät ohjeet teillä. Kyllähön noita nyt jotain voisarvia tulee, mutta Croisantit tehdään aivan eri aineksista..

        voisarvia tuli, mutta Michelin voi tehdä itse croissanteja, jotka ovat työläitä ja aikaa vieviä ja kaikista helpointa ostaa kaupasta, jossa ne paistetaan.


    • :D

      miks on niin vaikeeta löytää suomalaisilla mitoilla olevaa croisantti ohjetta??

    • rai

      Olipa miellyttävä taikina leipoa, hiukan piti lisätä jauhoja ja hyviä sarvia tuli.

    • sarsqu

      namnam, tää on hyvä ohje!

    • Anonyymi

      suosittelen valmistamaan croisantit vehnäjuureen ja nesteenä suosittelen käyttämään maitoa ja voita vähintään 250g ja croisantit tarvitsevat hienojakoisempaa jauhoja joten käytä croisantti jauhoja tai pizza jauhoja 00 paista 200 asteessa noin 20 minuuttia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe